Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Կեր­պար­վես­տի Ե­րու­սա­ղե­մի պատ­վա­վոր բնա­կի­չը

Կեր­պար­վես­տի Ե­րու­սա­ղե­մի պատ­վա­վոր բնա­կի­չը
22.11.2019 | 01:37

«Սպա­ռո­ղա­կան, կրա­վո­րա­կան մտա­ծո­ղու­թյու­նը (ա՜խ այդ Մարք­սը) մշա­կույ­թը դի­տում է որ­պես ազ­գա­յին կյան­քի մի գե­ղե­ցիկ զարդ, վա­յելք, որ նեղ օ­րե­րին կա­րող է և չլի­նել, ո­րը լավ և հա­ճե­լի է, երբ փորդ կուշտ է»։
Սեր­գեյ ԽԱ­ՉԻ­ԿՕՂ­ԼՅԱՆ

ՀԱՆ­ՐԱՀՌ­ՉԱ­ԿՈՒ­ՄԸ` ՓՐ­ԿՕ­ՂԱԿ
Ե­կեք ել­նենք փո­ղոց և քայ­լենք դե­պի կր­թյալ որևէ հաս­տա­տու­թյուն։ Դի­ցուք, հյու­րըն­կալ­վենք որևէ մաս­նա­վոր բու­հում։ Կամ բա­խենք ա­ռա­ջին պա­տա­հած փաս­տա­բա­նա­կան գրա­սե­նյա­կի դու­ռը։ Գու­ցե հան­գր­վա­նենք Օ­վա­լաձև դահ­լի­ճու՞մ։ Մի­գու­ցե հար­ցա­խույ­զի են­թար­կենք ան­ցորդ­նե­րին մայ­րա­քա­ղա­քի որևէ ար­վար­ձա­նում, կամ Վա­նա­ձոր պատ­վար­ժան քա­ղա­քում, կամ տա­ղանդ­նե­րի բնօր­րան Կու­մայ­րի-Գյում­րիում։


Հյու­րըն­կալ­վենք, հան­գր­վա­նենք, փոր­ձենք պար­զել, թե ար­դյոք հան­րու­թյա­նը ծա­նոթ են Ռու­բեն Շահ­վեր­դյա­նի, Ալ­բերտ Պար­սա­մյա­նի, Վա­րոս Շահ­մու­րա­դյա­նի, Հրա­չյա Հա­կո­բյա­նի, Ա­շոտ Հով­հան­նի­սյա­նի, Վրույր Գալս­տյա­նի ա­նուն­նե­րը։ Նմա­նա­պես ազ­գա­յին կեր­պար­վես­տի այլ նշա­նա­վոր վար­պետ­նե­րի ա­նուն­ներն են գրե­թե ան­հայտ։ Մի՞­թե հայ ազ­գա­յին կեր­պար­վես­տի հետ­սա­րյա­նա­կան ժա­մա­նա­կաշր­ջա­նի զար­մա­նահ­րաշ գե­ղան­կա­րիչ Հով­հան­նես Զար­դա­րյա­նը գնա­հատ­ված է հա­վուր պատ­շա­ճի։ Արդ ամ­փոփ ըն­թեր­ցո­ղի ու­շադ­րու­թյա­նը ներ­կա­յաց­նեմ Հով­հան­նես Զար­դա­րյա­նի կեր­պա­րը, այ­նու­հետև ի լուր աշ­խար­հի հայ­տա­րա­րեմ ազ­գա­յին կեր­պար­վես­տի զո­րա­կան­չը։ Ե­կեք ու­շի ու­շով զն­նենք նրա ներ­քո­հի­շյալ ա­րա­րում­նե­րը. «Աղ­բյուր», «Կա­կաչ­ներ», «Մայ­րու­թյուն» և «Պլեադ­ներ» նկա­րա­շար­քից որևէ գործ և փոր­ձենք այս զար­մա­նա­լի վար­պե­տին պատ­կե­րաց­նել, դի­ցուք, Ան­կախ հայ­կա­կան պե­տու­թյան նկա­րիչ, ո­րը ոտ­նիգ­լուխ տր­ված իր ար­վես­տին, ա­րա­րում է Մշո դաշ­տում` ամ­ռան տա­պին, խոր աշ­նա­նը` Բյու­րա­կա­նում, սառ­նա­շա­քար ձնա­հոս­քի ու­ղեկ­ցու­թյամբ Սաս­նա քա­րաս­տան աշ­խար­հում և վաղ գար­նա­նը` Ար­ցա­խի Ա­րա­րատ լե­ռան` Մռա­վի լան­ջե­րին։

Հա­ճախ են այս հրա­շա­լի վար­պե­տի կյանքն ու գոր­ծը ներ­կա­յաց­նող­նե­րը հատ­կան­շում ու­շագ­րավ մի հան­գա­մանք... Զար­դա­րյա­նը հիմ­նա­կա­նում ապ­րել-ա­րա­րել է Բյու­րա­կա­նում, շփ­վել է մեծն աստ­ղա­գե­տի հետ, զն­նել է տիե­զե­րաշ­խար­հը, գեր­վել է, մտո­րել է, և այս ա­մե­նը հանձ­նել է կտա­վին, կտա­կել սե­րունդ­նե­րին։ (Տե՜ր իմ Երկ­նա­վոր, ար­դյո՞ք Սա­րյա­նը Հայ­կա­կան աշ­խար­հը չէր կեր­պա­վո­րի, ե­թե ճա­կա­տագ­րի շար­ժա­նի­վը նրան պատս­պա­րեր Հրո Երկ­րում։ Եվ մի՞­թե Յա­կու­լովն իր վե­րերկ­րա­յին թա­տե­րա­կան ձևա­վո­րում­նե­րը չէր ի­րա­կա­նաց­նի, ե­թե հան­գր­վա­ներ, մշ­տա­պես բնակ­վեր էս­կի­մո­սա­կան մի ա­վա­նում)։ Ամ­բող­ջաց­նեմ միտքս` Զար­դա­րյա­նը օ­ծյալ նկա­րիչ էր, և նրա բյու­րա­կա­նյան կյանքն ըն­դա­մե­նը հով­վեր­գա­կան դր­վա­գում է, ու­րիշ ո­չինչ։ Այս ա­մե­նով հան­դերձ, նա բեղմ­նա­վոր կյանք է ապ­րել։ Ապ­րել է իբրև մե­կը, ո­րին ազն­վա­կան հո­գեաշ­խար­հի և կեց­ված­քի հա­մար սի­րել, գնա­հա­տել են ա­մեն­քը, վար­չա­կան վեր­նա­խա­վը, ար­վես­տա­սեր հան­րու­թյու­նը և կեր­պար­վես­տի վար­պետ­նե­րը։

ՄԱՐ­ԴԸ ՄԱ­ՏԵ­ՆԱ­ԿԱՆ ՄԱՆ­ՐԱՆ­ԿԱՐ­ՉՈՒ­ԹՅՈՒ­ՆԻՑ
Վա­ղու՜ց, դեռ կյան­քիս վաղ ե­րի­տա­սար­դա­կան շր­ջա­նից եմ զգա­ցել, որ հայ ազ­գա­յին մշա­կույ­թի և ար­վես­տի ո­րոշ երևե­լի­ներ ա­սես դուրս են սա­հել մեր մա­տե­նա­կան նկար­չու­թյու­նից, այլ կերպ ա­սած` ման­րան­կար­չու­թյու­նից։ Հի­շեք հե­տայ­սու ներ­կա­յաց­վող երևե­լի­նե­րի կեր­պա­րը և պատ­կե­րաց­րեք նրանց միջ­նա­դա­րի որևէ նշա­նա­վոր ծաղ­կող-նկար­չի մա­տե­նա­կան ման­րան­կա­րում։ Մի՞­թե Ազ­նա­վուր չի պատ­կեր­վել հռ­չա­կա­վոր Թո­րոս Ռոս­լի­նի որևէ ման­րան­կա­րում։ Ռոս­լի­նի եր­կու-ե­րեք ա­փա­չափ տա­րածք զբա­ղեց­նող, սա­կայն մի քա­նի կան­գու­նի հա­մար­ժեք կո­թո­ղայ­նու­թյան որևէ գլուխ­գոր­ծոց վերց­րեք և այն­տեղ փնտ­րեք ու գտեք մեծն Շառ­լին։ Նմա­նա­պես մա­տե­նան­կար­չու­թյան կեր­պար­ներ են Մի­քա­յել Թա­րի­վեր­դիևը, Ա­նաս­տաս Մի­կո­յա­նը, Ար­տա­վազդ Փե­լե­շյա­նը, Ե­ղի­շե Չա­րեն­ցը և… Հով­հան­նես Զար­դա­րյա­նը։ Նրանց միա­վո­րում է ման­րան­կար­չա­կան կո­թո­ղայ­նու­թյու­նը։ ՈՒ­շի ու­շով վեր­հի­շեք նշ­ված ան­մո­ռա­նա­լի կեր­պար­նե­րը և նրանց ար­վես­տում փնտ­րեք-գտեք ա­րար­չա­կան հայ­կա­կա­նու­թյան հե­տա­գի­ծը։ Պարզ ու կա­ռու­ցիկ կեր­տում­նե­րով վե­րոն­շյալ ար­վես­տա­գետ­նե­րը հա­մաշ­խար­հա­յին նշա­նա­կու­թյան քա­ղա­քակր­թա­կան մա­կըն­թա­ցում­ներ են ա­ռա­ջաց­րել։

Հով­հան­նես Զար­դա­րյա­նը խիստ հե­ռու էր բո­հե­մա­կան ինք­նահռ­չա­կու­մից։ Ար­հես­տա­վարժ ար­վես­տա­բան­նե­րը, ան­շուշտ գնա­հա­տել են նրա ինք­նու­թյան հո­րին­վածքն ու գու­նաշ­խար­հը։ Նա, ան­կաս­կած, խոր­հր­դա­հայ կեր­պար­վես­տի ներ­կա­յա­ցու­ցիչ էր, բայց նա, թերևս ա­վե­լի, քան այլ մե­կը հիմ­նա­վո­րեց իր ողջ կյան­քով, որ ստեղ­ծա­գոր­ծող ան­հա­տի ներ­շն­չան­քա­յին ա­զա­տու­թյու­նը երբևէ չի սահ­մա­նա­փակ­վում իշ­խող ժա­մա­նա­կի գա­ղա­փա­րա­կան կա­ղա­պար­նե­րով։ 1948 թվա­կա­նին Զար­դա­րյա­նի «Խա­չա­տուր Ա­բո­վյան» ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյունն ար­ժա­նա­նում է ՀՍՍՌ պե­տա­կան մր­ցա­նա­կին։ Մեկ տա­րի անց, 1949-ին նա ար­ժա­նա­նում է ՍՍՌՄ Գե­ղար­վես­տի ա­կա­դե­միա­յի մր­ցա­նա­կին` «Սևան­գէ­սի շի­նա­րար­նե­րի հաղ­թա­նա­կը» նկա­րի հա­մար։ 1956-ին պարգևատր­վում է «Աշ­խա­տան­քա­յին Կար­միր դրոշ» շքան­շա­նով։ Նույն տա­րում այ­ցե­լում է Ի­տա­լիա, մաս­նակ­ցում Վե­նե­տի­կիի բիե­նա­լեին։ (Բազ­միցս է մաս­նակ­ցել Վե­նե­տի­կի հռ­չա­կա­վոր բիե­նա­լե­նե­րին)։ Մեկ տա­րի անց Զար­դա­րյա­նը մաս­նակ­ցում է խոր­հր­դա­յին ար­վես­տա­գետ­նե­րի ա­ռա­ջին հա­մա­միու­թե­նա­կան կոնգ­րե­սին։ Ար­դեն 1958-ին Զար­դա­րյա­նի «Գա­րուն» կտա­վը Բրյու­սե­լի հա­մաշ­խար­հա­յին ցու­ցա­հան­դե­սում ար­ժա­նա­նում է «Մեծ ար­ծա­թե» մե­դա­լի։

Այս խիստ յու­րօ­րի­նակ վար­պե­տը շատ է ճամ­փոր­դել։ Մաս­նա­վո­րա­պես ցու­ցա­հան­դես­նե­րով ներ­կա­յա­ցել է քմա­հաճ և բազ­մա­տես ար­վես­տա­սեր­նե­րի և տե­սա­բան-վեր­լու­ծա­բան­նե­րի, ան­շուշտ նաև գոր­ծըն­կեր նկա­րիչ­նե­րի դա­տին` Նյու Յոր­քում և Մե­խի­կո­յում, Հա­վա­նա­յում ու Կա­հի­րեում, Վար­շա­վա­յում և Բեռ­լի­նում, Բեյ­րու­թում և Տո­կիո­յում, Փա­րի­զում և Բու­խա­րես­տում, մի խոս­քով` ա­րար աշ­խար­հում։ Զու­գա­հե­ռա­բար նա ար­ժա­նա­նում է կա­ռա­վա­րա­կան այլևայլ շնորհ­նե­րի։ Բայց ստեղ­ծա­գոր­ծում է այն­պես, կար­ծես ապ­րում է Ֆրան­սիա­յում, ստեղ­ծա­գոր­ծում է Մա­տի­սի հարևան ար­վես­տա­նո­ցում, ցու­ցադր­վում է Յա­կու­լո­վի հետ, ճամ­փոր­դում է արևել­քում՝ Սա­րյա­նի ա­ռաջ­նոր­դու­թյամբ։

Զար­դա­րյա­նի մա­սին բաց­միցս գրել են։ Կար­ծես հի­մա էլ գրում են։ Կաս­կած չկա, տե­սա­նե­լի ա­պա­գա­յում (հու­սանք և չհու­սա­խաբ­վենք) նրա ար­վես­տը կդառ­նա գի­տա­կան թե­զե­րի նյութ։ Գի­տակ մար­դիկ (այն է՝ ծան­րա­բա­րո, միա­ժա­մա­նակ ա­զա­տա­խոհ ար­վես­տա­բան­նե­րը) նշում են վար­պե­տի նշա­նա­վոր «Գա­րուն» և «Ձգ­տում» գոր­ծե­րի հիմ­նա­րար նշա­նա­կու­թյու­նը խոր­հր­դա­յին բազ­մա­նիստ և գեր­հա­րուստ կեր­պար­վես­տի գա­ղա­փա­րա­կան կա­ղա­պար­նե­րը «քնք­շո­րեն խոր­տա­կե­լու» գոր­ծում (բնո­րո­շու­մը՝ հե­ղի­նա­կի)։ Ըստ իս, նրա ա­զա­տու­թյան ըն­կա­լու­մը կեն­սաձև էր, ձգ­տում չէր, կյան­քի ու­ղե­կից էր և՛ ստա­լի­նյան մե­տա­ղյա պար­փա­կում­նե­րի, և՛ խրուշ­չո­վյան թավ­շե բռ­նա­դա­տում­նե­րի, և՛ բրեժնևյան փափ­կան­կատ բյու­րոկ­րա­տիա­յի օ­րե­րին։ Նրա «Գա­րուն» կտա­վը ինք­նա­կեն­սագ­րա­կան երևույթ է։ «Աղ­բյուր», «Կա­կաչ­ներ», «Մայ­րու­թյուն», Պլեադ­ներ» շար­քե­րը զար­մա­նահ­րաշ գե­ղա­գի­տու­թյան, ան­վե­րա­պահ շնոր­հի և ա­նաղ­մուկ ու ան­կեց­վածք անհ­նա­զան­դու­թյան ցն­ծա­գին ար­գա­սիք են։


Զար­դա­րյա­նի կա­կաչ­նե՜­րը... Դրանք զուտ հո­րին­վածք չեն և կամ էլ ձոն բնաշ­խար­հին։ Սա գրե­լով ան­կեղ­ծա­նում և խոս­տո­վա­նում եմ, որ ինքս էլ չգի­տեմ, թե դրանք ինչ են, գե­ղա­գի­տա­կան ո՞ր չափ­ման մեջ են գտն­վում։ «Կա­կաչ­նե­րի» շար­քը (և, ի­հար­կե) մյուս գոր­ծե­րը կեր­պար­վես­տի հմա­յիլ­ներ են, ո­րոն­ցով պետք է զմայլ­վել, ու­րիշ ո­չինչ։


Հով­հան­նես Զար­դա­րյա­նի կա­կաչ­նե­րը հո­րին­ված­քա­յին ա­նակն­կալ­ներ են, դրանք կար­ծես գորգ ու կար­պետ են, զար­մա­նա­լի աշ­խար­հա­կա­ռույց են, երբ նա աշ­նան սկզ­բին Բյու­րա­կա­նի լան­ջից զն­նում էր լեռ­նաշ­խար­հը, որ­սում այս ու այն­տեղ բոց­կլ­տա­ցող հուր կար­միր կե­նաց-պտուղ կա­կաչ­նե­րը։ Թերևս ոչ մի ծա­ղիկ մեր երկ­րում կա­կա­չի պես բազ­մա­տեսք և բազ­մա­խոր­հուրդ չէ։ Ա­րա­րա­տյան դաշ­տի կա­կա­չը այն­քան էլ ինք­նու­րույն ծա­ղիկ, բնու­թյան զարդ չէ, քան­զի շր­ջա­պա­տում մր­գե­րի թա­գա­վո­րու­թյունն է։ Դե փոր­ձիր մր­ցակ­ցել սա­թեող­կույզ խա­ղո­ղի, որ­դան կար­մի­րով կո­ղը շպա­րած ծի­րա­նի կամ թե­կուզ հե­թա­նո­սու­թյան խոր­հր­դան­շան փշա­տի հետ։ Նա­խա­լեռ­նե­րում կա­կաչն ա­զատ է իր վա­յելք­նե­րում, սա­կայն մա­քա­ռե­լով խս­տա­բա­րո բնու­թյան հետ, չի զո­րա­նում։ Շքե­ղա­շուք են դե­պի Աղ­վե­րան տա­նող ճամ­փեզ­րի կա­կաչ­նե­րը ամ­ռան վեր­ջին։ Այս ա­մե­նը վար­պե­տը պատ­կե­րագ­րել է ա­սես մա­գա­ղա­թի մա­կե­րե­սին, հի­նա­վուրց ծաղ­կո­ղի սի­րով։

ՀԵՏԳ­ՐՈՑ
Մշա­կույ­թի հա­մա­կար­գող են­թա­նա­խա­րա­րու­թյա­նը հոր­դո­րում ենք՝ դար­ձի գալ և հայ ազ­գա­յին կեր­պար­վես­տը դի­տար­կել (ինչ­պես ժա­մա­նա­կին ա­սել-պն­դել եմ) որ­պես երկ­րի տն­տե­սու­թյան ան­փո­խա­րի­նե­լի մի քար­շակ։ Ե­կեք ձեռք ձեռ­քի (ա­ռայժմ մտո­վի) կա­ռու­ցա­պա­տենք «Կեր­պար­վես­տի Ե­րու­սա­ղեմ եր­կիր» Երևա­նում, Վա­նա­ձո­րում, Գյում­րիում, այլ կերպ ա­սած, հայ­կա­կան աշ­խար­հում, որ­տեղ ապ­րում-ա­րա­րում են հայ կեր­պար­վես­տա­գետ­ներ և ուր­վագծ­վում են երևե­լի վար­պետ­նե­րի հետ­քե­րը։


Սա թող հն­չի որ­պես կոչ` թան­գա­րան­ներ ստեղ­ծել ա­մե­նուր։ Ե­թե գոր­ծում են Հա­կոբ Կո­ջո­յա­նի և Եր­վանդ Քո­չա­րի, Մար­տի­րոս Սա­րյա­նի ու Աս­լա­մա­զյան քույ­րե­րի տուն-թան­գա­րան­նե­րը, ե­թե դռ­նե­րը բա­ցել են այլ թան­գա­րան­ներ և պատ­կե­րաս­րահ­ներ, ա­պա ժա­մա­նակն է, որ բաց­վեն Ռու­բեն Շահ­վեր­դյա­նի, Հրա­չյա Հա­կո­բյա­նի, Ա­շոտ Հով­հան­նի­սյա­նի, Վրույր Գալս­տյա­նի և մյուս, ոչ այն­քան հան­րա­ծա­նոթ, սա­կայն ա­ռաջ­նա­կարգ վար­պետ­նե­րի թան­գա­րան­նե­րը։ Այս­պի­սով ինք­նին կս­տեղծ­վի ԿԵՐ­ՊԱՐ­ՎԵՍ­ՏԻ Ե­ՐՈՒ­ՍԱ­ՂԵՄ ԵՐ­ԿԻ­ՐԸ։
Հով­հան­նես Զար­դա­րյա­նը, ինչ խոսք, որ նշյալ երկ­րի պատ­վա­վոր բնա­կիչ­նե­րից մեկն է։


Վրեժ Ա­ՌԱ­ՔԵ­ԼՅԱՆ

Լուսանկարներ

. .
Դիտվել է՝ 5413

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ