Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

«Ե­թե Հա­յաս­տա­նում ու­զում ես մի բան ա­նել, ար­դա­րա­ցի պայ­ման­ներ ես ակն­կա­լում, ու­րեմն հույսդ քեզ վրա պի­տի դնես, քո ձեռ­քե­րով պի­տի ա­նես»

«Ե­թե Հա­յաս­տա­նում ու­զում ես մի բան ա­նել, ար­դա­րա­ցի պայ­ման­ներ ես ակն­կա­լում, ու­րեմն հույսդ քեզ վրա պի­տի դնես, քո ձեռ­քե­րով պի­տի ա­նես»
10.07.2020 | 01:11

«Ի­րա­տե­սը» շա­րու­նա­կում է զրույ­ցը գրող, սցե­նա­րիստ, դե­րա­սա­նու­հի, պրո­դյու­սեր ԱՐ­ՄԻ­ՆԵ ԱՆ­ԴԱ­ՅԻ հետ:

(Նախորդ մասը)


-Ար­մի­նե, կի­նոպ­րո­դյու­սե­րի, ա­պա­գա­յում նաև՝ հրա­տա­րակ­չի գոր­ծու­նեու­թյու­նը, ո­րը մտա­դիր եք սկ­սել, հաս­տատ կխան­գա­րի ստեղ­ծա­գոր­ծող Ար­մի­նե Ան­դա­յին: Սա զո­հա­բե­րու­թյուն չէ՞ ինչ-որ ա­ռու­մով:
-Ե­թե Հա­յաս­տա­նում ու­զում ես մի բան ա­նել, ար­դա­րա­ցի պայ­ման­ներ ես ակն­կա­լում, ու­րեմն հույսդ քեզ վրա պի­տի դնես, քո ձեռ­քե­րով պի­տի ա­նես: Դա շատ ժա­մա­նակ է խլում: Բայց երբ պրո­դյու­սե­րու­թյուն չեմ ա­նում, ես՝ որ­պես ստեղ­ծա­գոր­ծող, և իմ կող­քին ե­ղող շատ ու­րիշ ստեղ­ծա­գոր­ծող­ներ զրկ­վում ենք ինչ-որ բան ստեղ­ծե­լու հնա­րա­վո­րու­թյու­նից, աշ­խար­հի հետ նույն հա­մա­տեքս­տում գտն­վե­լու հնա­րա­վո­րու­թյու­նից: Որ­պես պրո­դյու­սեր՝ ես հա­սել եմ նրան, որ կա­րո­ղա­նում եմ իմ ֆիլ­մերն ա­նել այլ եր­կր­նե­րի հետ հա­մա­տեղ: Խա­ղար­կա­յին կար­ճա­մետ­րաժ ֆիլմս Նի­դեր­լանդ­նե­րի հետ հա­մա­տեղ ար­տադ­րու­թյուն է, ա­նի­մա­ցիա­ներն էլ, ինչ­պես նա­խոր­դիվ ա­սա­ցի, Ֆրան­սիա­յի և Ի­րա­նի: Ի­րա­նի հետ հա­մա­տեղ ա­նի­մա­ցիա­յի սցե­նա­րի հա­մա­հե­ղի­նա­կը Ռո­ման Բա­լա­յանն է: Դա ի սկզ­բա­նե իր սցե­նարն էր, ո­րը նա տվեց ինձ, և ո­րի հիմ­քով ես գրե­ցի կար­ճա­մետ­րաժ ա­նի­մա­ցիոն ֆիլ­մի սցե­նար: Ոչ մի կերպ չի ստաց­վում ֆիլմն սկ­սել, չնա­յած որ այն հաս­տատ­ված է թե՛ Հա­յաս­տա­նում, թե՛ Ի­րա­նում: Ա­յո՛, ես շատ եմ ափ­սո­սում, որ մեծ ժա­մա­նակ եմ ծախ­սում ոչ ստեղ­ծա­գոր­ծա­կան աշ­խա­տան­քի վրա, որ­պես­զի ստեղ­ծա­գոր­ծա­կանն ի­րա­կա­նաց­նեմ այն­պես, ինչ­պես ու­զում եմ, որ­պես­զի իմ ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյու­նը հասց­նեմ աշ­խար­հի հետ շփ­ման տի­րույթ, որ այն չմ­նա Հա­յաս­տա­նի սահ­ման­նե­րում: «Ան­կի­մյու­րի բնա­կիչ­նե­րը» գր­քի և «Ժան­նան և ձայ­նե­րը» ֆիլ­մի օ­րի­նակ­ներն ինձ ցույց տվե­ցին, որ Հա­յաս­տա­նի ներ­սում ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյուն­նե­րը մի տե­սակ փակ­վում են նեղ շր­ջա­նա­կի մեջ: «Ժան­նան և ձայ­նե­րը» ֆիլ­մի պրե­միե­րան կա­յա­ցավ Հա­րա­վա­յին Կո­րեա­յում՝ Պու­սա­նի մի­ջազ­գա­յին կի­նո­փա­ռա­տո­նի հա­մաշ­խար­հա­յին մր­ցույ­թում: Այն ցու­ցադր­վել է տասն­հինգ մի­ջազ­գա­յին կի­նո­փա­ռա­տո­նե­րում, բայց Հա­յաս­տա­նում ա­ռանձ­նա­պես կյանք չու­նե­ցավ:
-Դուք վեր­ջերս դար­ձել եք «Եվ­րո­պա­յի կա­նանց աու­դիո­վի­զուալ ցանց» /European­Wo­men's­Audio­visu­al­Network/ կազ­մա­կեր­պու­թյան ան­դամ: Ի՞նչ կազ­մա­կեր­պու­թյուն է դա, ի՞նչ հնա­րա­վո­րու­թյուն­ներ է բա­ցում Ձեր առջև՝ որ­պես ստեղ­ծա­գոր­ծո­ղի:
-Այդ կազ­մա­կեր­պու­թյան հետ կապ­ված հե­տաքր­քիր բան ստաց­վեց: Ես իմ գոր­ծըն­կե­րոջ՝ Վիկ­տո­րյա Ա­լեք­սա­նյա­նի հետ այս տա­րի նկա­րել եմ իմ կար­ճա­մետ­րաժ խա­ղար­կա­յին ֆիլ­մը՝ «Թռիչ­քը»: Վիկ­տո­րյան և ես ֆիլ­մի սցե­նա­րիստ­ներն ենք, նա՝ նաև ռե­ժի­սո­րը, ես` նաև գլ­խա­վոր դե­րա­կա­տա­րը: Ֆիլ­մը շու­տով կյան­քի կկոչ­վի: Այս ֆիլ­մը ցույց տվեց, որ ես և Վիկ­տո­րյան՝ որ­պես պրո­դյու­սեր­ներ, շատ լավ ենք հա­մա­գոր­ծակ­ցում: Ես վա­ղուց ու­զում էի աշ­խա­տել ռե­ժի­սոր Մե­րի Ա­ղա­խա­նյա­նի հետ: Նա Ռո­ման Բա­լա­յա­նի ու­սա­նող­նե­րից է, ու­նի մի լիա­մետ­րաժ ֆիլ­մի նա­խա­գիծ՝ «Ի­ռե­նի աշ­խար­հը» վեր­նագ­րով: Այդ նա­խա­գի­ծը Ի­տա­լիա­յի Տրիես­տի փա­ռա­տո­նում՝ «Երբ Արևմուտ­քը հան­դի­պում է Արևել­քին» հար­թա­կում, ստա­ցավ «Եվ­րո­պա­յի կա­նանց աու­դիո­վի­զուալ ցանց» կազ­մա­կեր­պու­թյան մր­ցա­նա­կը: Ի դեպ, դրա շնոր­հիվ մենք ըն­տր­վե­ցինք մաս­նակ­ցե­լու Կան­նի կի­նո­շու­կա­յի հա­մա­տեղ ար­տադ­րու­թյան հան­դի­պում­նե­րին: 2009 թվա­կա­նին ես մաս­նակ­ցել եմ «Եվ­րո­պա­կան աու­դիո­վի­զուալ նա­խա­ձեռ­նող­ներ» /EAVE/ դա­սըն­թա­ցին: Այն հա­մա­տեղ ար­տադ­րու­թյան պրո­դյու­սեր­նե­րի հա­մաեվ­րո­պա­կան դա­սըն­թաց է: Եվ քա­նի որ ես ար­դեն 2009-ից EAVE-ի ան­դամ էի, ձգ­տում էի դառ­նալ նաև EWA-ի՝«Եվ­րո­պա­յի կա­նանց աու­դիո­վի­զուալ ցան­ցի» ան­դամ: «Ի­ռե­նի աշ­խար­հը» ֆիլ­մի մր­ցա­նա­կը դար­ձավ այն ա­ռի­թը, ո­րի շնոր­հիվ ես, Վիկ­տո­րյա Ա­լեք­սա­նյա­նը և Մե­րի Ա­ղա­խա­նյա­նը ան­դա­մագր­վե­ցինք այդ ցան­ցին:
-Փաս­տո­րեն, ե­րե­քով եք աշ­խա­տել նա­խագ­ծի վրա, ա­յո՞:
-Ա­յո՛, Մե­րի Ա­ղա­խա­նյա­նը ֆիլ­մի ռե­ժի­սորն է և սցե­նա­րիս­տը, ես և Վիկ­տո­րյա Ա­լեք­սա­նյա­նը՝ պրո­դյու­սեր­նե­րը: Սա եր­կու հայ­կա­կան կի­նոըն­կե­րու­թյան նա­խա­գիծ է՝ իմ «Հոշ­կի ֆիլմ»-ի և Մե­րիի՝ «Ռե­նե­սանս ֆիլմ»-ի: Ես և Վիկ­տո­րյան վեր­ջին եր­կու տա­րում խո­րա­պես ներգ­րավ­վել ենք կի­նո­յի ո­լոր­տի բա­րե­փո­խում­նե­րի աշ­խա­տանք­նե­րում: Իսկ EWA-ն մի կազ­մա­կեր­պու­թյուն է, որ ուղղ­ված է ա­ջակ­ցե­լու կի­նո­յի բա­րե­փո­խում­նե­րին՝ մի­ջազ­գա­յին մասշ­տա­բով: Այդ բա­րե­փո­խում­նե­րը կին կի­նո­գոր­ծիչ­նե­րին են առ­նչ­վում: Այ­սինքն՝ մի բան, ո­րի պա­կա­սը Հա­յաս­տա­նում ա­հա­վոր զգա­լի է: Սա­կայն Հա­յաս­տա­նում բա­րե­փո­խում­նե­րը դեռ հիմ­նա­րար ի­րա­վա­կան խն­դիր­նե­րի շուրջ են: Ար­վես­տի մյուս բնա­գա­վառ­նե­րում նույն­պի­սի վի­ճակ է այս ա­ռու­մով: Կի­նո­յի բնա­գա­վա­ռում ո­րոշ խմ­բեր փոր­ձում են ինչ-որ բան ա­նել: Ի վեր­ջո, մենք, ան­կեղծ ա­սած՝ իմ նա­խա­ձեռ­նու­թյամբ, ԻՖ­ԿԱ - Ան­կախ կի­նո­գոր­ծիչ­նե­րի կող­մից կի­նո­յի օ­րի­նա­գիծ ենք ներ­կա­յաց­րել խոր­հր­դա­րան, որն այ­սօր ար­դեն շր­ջա­նա­ռու­թյան մեջ է դր­վել, Ազ­գա­յին կի­նո­կենտ­րո­նի գոր­ծու­նեու­թյան հիմ­քում ըն­կած կա­նո­նա­կարգն ենք մշա­կել: Այժմ ես, Վիկ­տո­րյա Ա­լեք­սա­նյա­նը և Հաս­միկ Հով­հան­նի­սյա­նը փոր­ձում ենք ստեղ­ծել մի պայ­մա­նա­գիր, ո­րը կն­պաս­տի կի­նո­յի աշ­խա­տանք­նե­րին: Ա­ռա­ջար­կե­լու ենք այն մեր պե­տու­թյա­նը, և ար­դեն ու­նենք ԿԳՄՍ փոխ­նա­խա­րա­րի հա­մա­ձայ­նու­թյու­նը: Մեր երկ­րում մշա­կու­թա­յին ո­լոր­տի հիմ­քում ըն­կած են հիմ­նա­րար ի­րա­վա­կան խն­դիր­ներ: Ես սա հատ­կա­պես հաս­կա­ցա, երբ սո­վո­րում էի EAVE-ում: Ես տե­սա, որ բո­լոր այն եր­կր­նե­րը, ո­րոն­ցում զար­գա­ցած է մշա­կույ­թը, կի­նոն, ու­նեն ի­րա­վա­կան հա­մա­կարգ` մեկ ընդ­հա­նուր սկզ­բուն­քով: Հետևա­բար, մինչև այդ սկզ­բուն­քը չփոխ­վի, մինչև ի­րա­վա­կան մո­տե­ցու­մը չփոխ­վի, որևէ զար­գա­ցում չի կա­րե­լի սպա­սել: Ա­վե­լին, այդ սկզ­բուն­քին հա­կա­ռակ գնա­լը ար­դեն իսկ մի շարք օ­րենք­ներ է խախ­տում: Հա­յաս­տա­նը մշա­կույ­թի ֆի­նան­սա­վոր­ման հիմ­քը այլ կերպ է կա­ռու­ցել, քան մեզ նման և նույ­նիսկ մե­զա­նից ան­հա­մե­մատ ա­վե­լի զար­գա­ցած տն­տե­սու­թյուն ու­նե­ցող եր­կր­նե­րը՝ Ֆրան­սիան, Գեր­մա­նիան, Հուն­գա­րիան, Վրաս­տա­նը, այլք: Նրանց հա­մա­կար­գը, ո­րը նպաս­տում է ո­լոր­տի զար­գաց­մա­նը, ի­րա­վա­կա­նո­րեն կար­գա­վոր­ված պե­տա­կան ա­ջակ­ցու­թյան հա­մա­կարգ է, ո­րը լավ մտած­ված է, ու­նի ճիշտ ռազ­մա­վա­րու­թյուն և այլն, և այլն: Մեզ մոտ պե­տա­կան ա­ջակ­ցու­թյան հա­մա­կար­գը միայն կոչ­վում է պե­տա­կան ա­ջակ­ցու­թյուն, բայց ի­րա­վա­կա­նո­րեն դա բո­լո­րո­վին էլ ա­ջակ­ցու­թյուն չէ: Եվ սա է, որ ա­ռա­ջին հեր­թին լու­ծում է կի­նո­յի օ­րեն­քը:
-Իսկ ի՞նչ է են­թադ­րում պե­տա­կան ա­ջակ­ցու­թյու­նը մե­զա­նում:
-Սե­փա­կա­նու­թյուն: Պե­տու­թյան սե­փա­կա­նու­թյուն:
-ՈՒ­զում եք ա­սել, որ երբ պե­տու­թյու­նը ա­ջակ­ցում է որևէ նա­խագ­ծի, տվյալ դեպ­քում՝ կի­նո­նա­խագ­ծի, այդ­պի­սով դառ­նում է դրա սե­փա­կա­նա­տե՞­րը, իր պայ­ման­նե՞րն է թե­լադ­րում ստեղ­ծա­գոր­ծո­ղին:
-Ի­հար­կե: Ըստ պե­տու­թյան հետ ստո­րագ­րած պայ­մա­նագ­րի՝ պե­տու­թյունն ու­նի մաս­նա­բա­ժին նա­խագ­ծի մեջ, ո­րը նշա­նա­կում է սե­փա­կա­նու­թյուն: Ոչ մի այլ երկ­րում պե­տու­թյու­նը մաս­նա­բա­ժին չու­նի: Մաք­սի­մում՝ ու­նի վե­րա­դարձ:
-Ո՞րն է այդ եր­կու­սի՝ մաս­նա­բաժ­նի և վե­րա­դար­ձի տար­բե­րու­թյու­նը:
-Տար­բե­րու­թյու­նը հետևյալն է։ Ար­տա­սահ­մա­նում պե­տու­թյունն ա­ռանձ­նաց­նում է ո­րո­շա­կի գու­մար՝ որ­պես ա­ջակ­ցու­թյուն կի­նո­յին: Այդ գու­մա­րը տա­լիս է և չու­նի դրա նկատ­մամբ գույ­քա­յին ի­րա­վունք: Ո­րով­հետև գույ­քա­յին ի­րա­վուն­քը պետք է պատ­կա­նի ար­տադ­րո­ղին: Սա է խթա­նում ար­տադ­րու­թյան զար­գա­ցու­մը: Հա­կա­ռա­կը հա­տուկ է ե­ղել Սո­վե­տա­կան Միու­թյա­նը և շա­րու­նակ­վում է Հա­յաս­տա­նում: Երբ ար­տադ­րու­թյու­նը զար­գա­նում է, դրա հետևան­քով զար­գա­նում է պե­տու­թյու­նը: Չէ՞ որ, ի վեր­ջո, ար­տադ­րու­թյու­նը պատ­կա­նում է պե­տու­թյա­նը: Իսկ ի՞նչ է կա­տար­վում Հա­յաս­տա­նի Հան­րա­պե­տու­թյու­նում, օ­րի­նակ, կի­նոն ֆի­նան­սա­վո­րե­լիս: Կի­նոն ֆի­նան­սա­վո­րե­լիս պե­տու­թյունն ա­սում է. «Ե­թե ես քեզ 100 տո­կո­սով ֆի­նան­սա­վո­րել եմ, ու­րեմն ֆիլ­մը 100 տո­կո­սով էլ իմն է»: Մնա­ցած եր­կր­նե­րում պե­տու­թյունն ա­սում է. «Ես 100 տո­կո­սով ֆի­նան­սա­վո­րում եմ ֆիլ­մը, այդ ֆիլ­մը 100 տո­կո­սով քոնն է, պրո­դյու­սե՛ր, գնա՛ ու զար­գա­ցի՛ր»: Ո­րոշ եր­կր­նե­րում, ո­րոնք ար­դեն զար­գաց­րել են ի­րենց կի­նոն, պե­տու­թյունն ա­սում է. «Ե­թե շա­հույթ ու­նե­նաս, իմ տրա­մադ­րած գու­մա­րը` միայն տրա­մադ­րա­ծը, մաս-մաս, փոքր տո­կո­սով վե­րա­դարձ­րու»: Իսկ Հա­յաս­տա­նում գոր­ծող հա­մա­կար­գով ֆիլ­մը պրո­դյու­սե­րին չի պատ­կա­նում: Պրո­դյու­սե­րը որևէ գույք, ռեկ­վի­զիտ, տեխ­նի­կա չի տնօ­րի­նում: Ֆիլ­մի ըն­թաց­քում դրանք ձեռք է բե­րում ու վեր­ջում ամ­բող­ջո­վին վե­րա­դարձ­նում պե­տու­թյա­նը: Եվ ստաց­վում է, որ պրո­դյու­սե­րը տեխ­նի­կա­պես չի զար­գա­նում: Չի ու­նե­նում իր սե­փա­կա­նու­թյու­նը, ո­րով վա­ղը պի­տի կիս­վի մյուս գոր­ծըն­կեր­նե­րի հետ: Այ­սինքն՝ հայ պրո­դյու­սե­րը գնում է մի­ջազ­գա­յին կի­նո­շու­կա՝ ու­նե­նա­լով լա­վա­գույն դեպ­քում ֆիլ­մի սե­փա­կա­նու­թյան 50 տո­կո­սը, իսկ, օ­րի­նակ, վրա­ցին՝ 100 տո­կո­սը: Ար­դյուն­քում ի՞նչ է տե­ղի ու­նե­նա­լու:
-Մի­ջազ­գա­յին պարտ­նյոր­նե­րը նա­խընտ­րե­լու են աշ­խա­տել վրա­ցի պրո­դյու­սե­րի հետ:
-Ա­յո՛: Հենց այդ­պես էլ կա: Եվ այս ա­մե­նի հիմ­քում ըն­կած է մի միֆ, որ ե­թե պե­տու­թյու­նը ներդ­րել է գու­մար, ին­չո՞ւ պի­տի դրա դի­մաց չու­նե­նա հա­մա­պա­տաս­խան սե­փա­կա­նու­թյուն: Բայց այդ մի­ֆը վեր­ջին 15 տա­րում մեզ ոչ մի տեղ չի տա­րել կի­նոար­տադ­րու­թյան բնա­գա­վա­ռում, ո­րով­հետև ե­թե պրո­դյու­սե­րը ո­չինչ չի ու­նե­նում, պե­տու­թյունն էլ ո­չինչ չի ստա­նում: Ա­վե­լին, պրո­դյու­սեր­նե­րը շատ ժա­մա­նակ ջանք չեն թա­փում, որ­պես­զի ֆիլ­մը վա­ճա­ռեն, ո­րով­հետև ի­րենք հա­սույ­թից ու­նե­նա­լու են չն­չին տո­կոս­ներ: Եվ սա սար­սա­փե­լի է ազ­դում հա­մա­տեղ ար­տադ­րու­թյան վրա, այն պար­զա­պես չի զար­գա­նում: Հա­մա­տեղ ար­տադ­րու­թյան հա­մար ես և դր­սի պրո­դյու­սե­րը պի­տի հա­վա­սար պայ­ման­նե­րում լի­նենք, այ­նինչ դա Հա­յաս­տա­նի դեպ­քում անհ­նար է: Ես այս մա­սին խո­սում եմ, ո­րով­հետև երբ խո­սում ես, գոր­ծը տե­ղից շարժ­վում է, ինչ-որ ա­ռա­ջըն­թաց է լի­նում: Ար­վես­տի մյուս բնա­գա­վառ­նե­րում էլ տար­բեր չէ: Պե­տու­թյու­նը տրա­մադ­րում է ոչ թե ա­ջակ­ցու­թյուն, այլ դառ­նում է սե­փա­կա­նա­տեր, և դա է, որ թույլ չի տա­լիս մշա­կույ­թի զար­գա­ցում Հա­յաս­տա­նում: Դա է հիմ­նա­րար հար­ցը, ո­րը լու­ծում է շր­ջա­նա­ռու­թյան մեջ դր­ված կի­նո­յի օ­րի­նա­գի­ծը` շատ այլ ռազ­մա­վա­րա­կան հար­ցե­րի հետ, ո­րոնց մա­սին կխո­սեմ, երբ ա­ռիթ լի­նի:


Զրույ­ցը վա­րեց
Կա­րի­նե ՌԱ­ՖԱ­ՅԵ­ԼՅԱ­ՆԸ

Դիտվել է՝ 17956

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ