Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Ո՞վ է պա­տաս­խան տա­լու

Ո՞վ է պա­տաս­խան տա­լու
18.09.2020 | 01:03

Վե­պի վեր­նա­գիրն իսկ «ակն­կա­լում է» հս­տակ պա­տաս­խան, հատ­կա­պես մի գրո­ղի կող­մից հար­ցադր­ված, տվյալ դեպ­քում վի­պա­սա­նի, ինչ­պի­սին ՆԵՐՍԵՍ ԽԱ­ՌԱ­ՏՅԱՆՆ է, և այն ո­րո­շա­կիո­րեն է տա­րո­ղու­նակ՝ նե­րա­ռե­լով պա­տաս­խա­նի «ա­ռյու­ծի բա­ժի­նը», քա­նի որ վե­րա­բե­րում է քրեա­ծին ի­րա­կա­նու­թյա­նը կամ ի­րա­կա­նու­թյան քրեա­ծին բազ­մա­շերտ դրսևո­րում­նե­րին, ինչ­պի­սին էլ դրանք լի­նեն հան­րու­թյան ա­մե­նա­տար­բեր շեր­տե­րը ներ­կա­յաց­նող ան­ձանց հո­գե­բա­նա­կան պատ­կե­րում­նե­րում, և ինչ ի­րա­վի­ճակ­նե­րում էլ գրո­ղը շփ­ման եզ­րե­րով հա­ղոր­դակց­վի (ըն­թեր­ցո­ղին հա­ղոր­դակց­վի) չա­փա­զանց հո­ռի՝ մարդ­կա­յին ան­դոր­րը խռո­վող քրեա­կան քաղց­կե­ղա­ծին բար­քե­րին, մա­նա­վանդ իր՝ նախ­կին քն­նի­չի «մաս­նակ­ցու­թյան» բե­րու­մով, փոր­ձա­ռա­կան ողջ զի­նա­նո­ցով։

Հա­յաս­տա­նի քրեաօ­լի­գար­խիկ մի­ջա­վայ­րը գրո­ղա­կան մեկ­նա­կեր­պե­րով ներ­կա­յաց­նե­լը, այլ խոս­քով` դե­տեկ­տիվ ժան­րով ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյուն­նե­րի առ­կա­յու­թյու­նը, թե­մա­յի խո­րա­պես գի­տակց­ման պա­հանջ է են­թադ­րում, դրանք մեր կյան­քի ոչ միայն ստ­վե­րա­յին ի­րո­ղու­թյուն­նե­րի ծնունդ են, այլև մեզ հա­մա­քայլ ըն­թա­ցող ստ­վե­րա­յին «գոր­ծըն­թաց­ներ»։ Ներ­սես Խա­ռա­տյանն իր վե­պե­րով («Ո՞վ սպա­նեց Է­լե­նին», 2016, «Մերժ­ված­ներ», 2017, «Կրա­կոց թի­կուն­քից» 2018, «Պա­տաս­խան տա­լու ժա­մա­նա­կը» 2020), հանձ­նա­ռել է հայ գրա­կա­նու­թյա­նը, կա­րե­լի է ա­սել՝ հույժ անբ­նո­րոշ դե­տեկ­տիվ ժան­րի վե­պե­րի շարք ստեղ­ծե­լու ա­ռա­քե­լու­թյուն, ի­հար­կե, չենք ան­տե­սում Վիկ­տոր Բա­լա­յա­նի, Սամ­վել Ցու­ցու­լյա­նի և սա­կա­վա­թիվ գրող­նե­րի անդ­րա­դար­ձե­րը` հան­ցաշ­խար­հի կամ քրեա­կան են­թամ­շա­կույ­թի պատ­կեր­նե­րը ար­տա­ցո­լող ո­րոշ ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյուն­ներ, ո­րոնք հիմ­նա­կա­նում սո­վե­տա­կան մի­լի­ցիա­յի ա­ռօ­րյան ներ­կա­յաց­նող պա­տում­ներ են՝ ո­րոշ դեպ­քե­րում հայտ­նի գա­ղա­փա­րա­կան կնի­քով պա­ճուճ­ված։ Բո­լո­րո­վին այլ է ե­ղել Խա­ռա­տյա­նի գրո­ղա­կան խն­դի­րը կամ ինք­նաա­ռա­ջադ­րան­քը. քրեա­կան աշ­խարհն իր տա­րաբ­նույթ դրսևո­րում­նե­րով գրո­ղի առջև «բա­ցում է» մեզ ո­րո­շա­կիո­րեն ան­հայտ ի­րո­ղու­թյուն­ներ՝ զուտ մարդ­կա­յին երկ­դի­մի հա­րա­բե­րու­թյուն­նե­րի խո­րա­պատ­կե­րի վրա: Եվ որ­քան գրո­ղը վե­րա­ցարկ­վում է որ­պես ստեղ­ծա­գոր­ծող, այն­քան ա­վե­լի է կարևոր­վում «հա­վա­տաքն­նի­չի» ա­ռա­քե­լու­թյու­նը՝ կաս­կա­ծա­հա­րույց մարդ­կանց հետ շփ­վե­լիս իր մտեր­մա­վա­րա­կան-«դե­րա­սա­նա­կան» տա­ղան­դի շնոր­հիվ: Այլ խոս­քով՝ հո­գե­բա­նա­կան զն­նու­թյան է են­թար­կում մինչև իսկ իր մեր­ձա­վոր ան­ձանց: Եվ այս­տեղ չա­փա­զանց ու­շագ­րավ են գրո­ղի, ի­մա՝ քն­նիչ Խա­չատ­րյա­նի մտա­ծում­նե­րը նա­խաքն­նա­կան աշ­խա­տանք­նե­րի գեր­ծան­րա­բեռն վի­ճա­կի վե­րա­բե­րյալ. «Բե­ռը տա­նե­լու սուրբ պար­տա­կա­նու­թյու­նը ա­ռաջ­վա պես է­լի քոնն է, ու միշտ քո­նը, պար­տա­դիր ու ան­բա­ժան քեզ­նից… մինչ­դեռ հո­րի­նածդ հնարք­ներն այն, պար­զա­պես տար­վող ծան­րու­թյան տք­նան­քում լրիվ շն­չաս­պառ չլի­նե­լու հա­մար մի պահ շունչ առ­նել է ըն­դա­մե­նը…»:

«Պա­տաս­խան տա­լու ժա­մա­նա­կը» վե­պը, որ ուղ­ղա­կի ու ան­միջ­նորդ շա­րու­նա­կու­թյունն է «Ո՞վ սպա­նեց Է­լե­նին» վե­պի՝ գր­ված չորս տար­վա ընդ­մի­ջու­մից կամ թե­մա­տիկ գրա­դա­դա­րից հե­տո, վկա­յու­թյունն է վի­պա­կան կեր­պար­նե­րի և գրո­ղի միջև ե­ղած ա­նընդ­հա­տուն կա­պի, նրանց ճա­կա­տագ­րե­րի մտա­հո­գու­թյան ու ա­ռա­վելս բա­ցա­հայտ­ման այն ի­րո­ղու­թյուն­նե­րի, ո­րոնք նրա խո­րազ­նին հա­յաց­քի ներ­քո կամ լիար­ժե­քո­րեն չեն լու­սա­բան­վել, կամ հա­րուց­ված քրեա­կան գոր­ծե­րի շր­ջա­նակ­նե­րը կա­մա-ա­կա­մա ընդ­լայն­վել են։ Այս­պես թե այն­պես գրո­ղի «քնն­չա­կան» շր­ջա­ծիրն ընդ­լայն­վել է, և նա ան­հա­գուրդ հետևո­ղա­կա­նու­թյամբ նոր դեպ­քե­րի, դեմ­քե­րի ո­րո­նում­նե­րի մեջ փնտ­րում, գտ­նում է նոր փաս­տեր, հան­ցա­ծին ի­րո­ղու­թյուն­ներ և ա­մենևին չի սահ­մա­նա­փակ­վում քրեա­կան գոր­ծե­րի (այն էլ մեծ հն­չո­ղու­թյուն ու­նե­ցող) վերջ­նա­կան բա­ցա­հայտ­մամբ։ Մա­նա­վանդ, երբ հան­ցա­գոր­ծու­թյու­նը բա­ցա­հայ­տե­լու հա­մար գոր­ծուղ­վում է այլ եր­կիր (Ռու­սաս­տա­նի Դաշ­նու­թյուն), որ­տեղ ոչ միայն ու­նի հա­մա­գոր­ծա­կից­ներ, այլև քրեա­գի­տու­թյան ո­գուն և տա­ռին հա­վա­տա­րիմ գա­ղա­փա­րա­կից ըն­կեր­ներ:

Հան­ցա­գործ­նե­րը կրել են ի­րենց պա­տի­ժը, դա­տա­պարտ­վել, բայց հան­ցա­գոր­ծու­թյան կծի­կը դեռևս լիո­վին բաց­ված-հան­գու­ցա­լուծ­ված չէ, ինչ­պես դոկ­տոր Սի­րե­կա­նյա­նի պա­րա­գա­յում («Ո՞վ սպա­նեց Է­լե­նին»)։ Եվ թվում է, թե հի­շյալ վեպն իր տրա­մա­բա­նա­կան ա­վար­տին մո­տե­նա­լով այլևս խնդ­րա­հա­րույց չէ, ա­մեն ինչ պարզ ու հս­տակ է, հան­ցա­գործ­նե­րը կամ դա­տա­պարտ­ված են, կամ մա­հա­ցած, հան­ցա­գոր­ծու­թյան բուն նպա­տա­կը (մե­ծար­ժեք գե­ղան­կար­չա­կան կտավ­նե­րի սր­բա­պատ­կեր­նե­րի կո­ղո­պու­տը) ա­վե­լի քան հայտ­նի, բայց նա­խաքն­նու­թյու­նը վա­րող քն­նի­չը (նրան ա­ռա­ջին դեմ­քով է ներ­կա­յաց­նում գրո­ղը) այս ըն­թաց­քում բա­րո­յա­կա­մա­յին այն­պի­սի դիր­քո­րո­շում է ցու­ցա­բե­րում, որ անս­պա­սե­լի է նույ­նիսկ հան­ցաշ­խար­հում փոր­ձա­ռու­թյուն ու «վաս­տակ» ու­նե­ցող­նե­րի հա­մար։ Նրա մտեր­միկ վար­վե­լա­կեր­պը, դի­մա­ցի­նի մեջ (թե­կուզ ակն­հայտ հան­ցա­գոր­ծի) նախ մարդ «հայտ­նա­բե­րե­լը», դրա­նով իսկ նրան (նրանց) ա­կա­մա ինք­նա­խոս­տո­վա­նե­լու մղե­լը։ Այս ա­մե­նը ձեռք է բեր­վում դժ­վար վար­ժու­թյամբ>>։ Այս­տեղ չենք կա­րող չըն­դգ­ծել, որ վե­պի ողջ պա­տու­մից, գու­ցե զար­մա­նա­լի թվա, այն­պի­սի տպա­վո­րու­թյուն ենք ստա­նում, կար­ծես Ներ­սես Խա­ռա­տյա­նը ոչ թե շա­րադ­րում է իր խո­հը, իր մտա­զու­գոր­դու­թյուն­նե­րը, այլ նա­խաքն­նու­թյուն է վա­րում ի­րա­կան հան­ցա­գործ­նե­րի հետ՝ ըն­թեր­ցո­ղին ան­միջ­նորդ հրա­վի­րում ի­րա­դար­ձու­թյուն­նե­րի վայ­րեր և քնն­չա­կան մե­կու­սա­րան։ Եվ այս ա­մե­նը չա­փա­զանց տպա­վո­րիչ ու տե­սա­նե­լի է: Սա թերևս գրո­ղի ո­ճի ա­մե­նա­շա­հե­կան ա­ռանձ­նա­հատ­կու­թյուն­նե­րից է, նրա մարդ­կա­յին բա­ցա­հայտ պարզ նկա­րագ­րի ու հմուտ հո­գե­բան լի­նե­լու ա­ռու­մով։ Ինչ­պես է վե­րա­բեր­վում կնոջ հետ, գոր­ծըն­կեր­նե­րի, վե­րա­դա­սի, դեպ­քե­րի բե­րու­մով, եր­բեմն ստեղծ­ված ի շահ գոր­ծի քն­նու­թյան նույ­նիսկ սե­ռա­կան կար­ճատև «ճա­նա­պարհ» անց­նե­լիս։ Այս ա­մե­նը չա­փա­զանց նկար­չա­գեղ պատ­կե­րում­նե­րով է հրամց­ված, ու­րույն դի­տո­ղու­նա­կու­թյամբ, ինչ-որ ա­վե­լորդ «ջանք ու ե­ռան­դի» տպա­վո­րու­թյուն ա­մենևին չի թող­նում, և դրա­նով իսկ թե «Ո՞վ սպա­նեց Է­լե­նին» և թե «Պա­տաս­խան տա­լու ժա­մա­նա­կը» վե­պե­րը, վս­տահ ենք, ի­րա­պես ար­ժա­նի են էկ­րա­նա­վոր­ման։

Իսկ ինչ­պի­սի՞ն է «ներ­քին կա­ռուց­ված­քը քո նոր թե­մա­յի» (Ե. Չա­րենց) հար­ցադ­րու­մը չա­փա­զանց տե­ղին է մա­նա­վանդ այս պա­հին, երբ ընդ­հա­նուր ուր­վագ­ծե­րով նշե­ցինք գրո­ղա­կան սկզ­բունք­նե­րի, պայ­մա­նա­կա­նո­րեն կո­չենք դե­տեկ­տի­վի նկատ­մամբ իր ու­նե­ցած հա­կում­նե­րի, հան­ցաշ­խար­հը խո­րա­պես ճա­նա­չե­լու և դր­վագ առ դր­վագ հան­ցան­շան­ներ հայտ­նա­բե­րե­լու և ըստ այդմ հե­տաքն­նե­լու իր բարձր ար­հես­տա­վար­ժու­թյան մա­սին։ Հին սր­բա­պատ­կեր­նե­րի և հռ­չա­կա­վոր նկա­րիչ­նե­րի (ա­նուն­ներ չի նշում) կտավ­նե­րի նվի­րատ­վու­թյան՝ ա­մե­րի­կա­հայ մե­ծա­հա­րուս­տի կող­մից (Հա­յաս­տա­նին և Մայր ա­թո­ռին կո­ղո­պու­տի ո­դի­սա­կա­նը, ինչ­պես նաև դրանց կեղ­ծու­մը և երկ­րից դուրս բե­րե­լը՝ Ռու­սաս­տա­նի Դաշ­նու­թյու­նից Ֆին­լան­դիա։ Սա այն ճա­նա­պարհն է, որ տա­նում-թաքց­նում է հան­ցա­գոր­ծու­թյան հետ­քե­րը։ Այս «ան­հե­տա­ցող» հետ­քե­րով է քն­նիչ Խա­չատ­րյա­նը շա­րու­նա­կում իր ո­րո­նում­նե­րը։ Եվ ե­թե «Ո՞վ սպա­նեց Է­լե­նին» վե­պի ի­րա­դար­ձու­թյուն­նե­րը տե­ղի էին ու­նե­նում Հա­յաս­տա­նում՝ գա­վա­ռա­կան բնաշ­խար­հիկ մի քա­ղա­քում, ա­պա վե­պի շա­րու­նա­կա­կան ըն­թաց­քին տե­ղե­կա­նում ենք «Պա­տաս­խան տա­լու ժա­մա­նակ»-ի է­ջե­րում։ Եվ վի­պա­կան կա­ռույցն ինչ-ինչ ա­ռու­մով ան­նա­խա­դեպ է. ձգձգ­վա­ծու­թյան ոչ մի նր­բա­գիծ ու ըն­թեր­ցո­ղին «հու­նից հա­նե­լու» ոչ մի նկր­տում ու նկա­րագ­րու­թյան ա­վե­լորդ բա­րե­պաշ­տու­թյուն։ Ա­վե­լորդ չենք հա­մա­րում ըն­դգ­ծել, որ վեպն իր տա­րո­ղու­թյամբ ու բնույ­թով շո­շա­փում է մի­ջազ­գայ­նո­րեն վա­ղուց ի վեր հրա­տապ ու հա­մա­ժա­մա­նա­կա­յին խն­դիր­ներ, այն է՝ ար­վես­տի գոր­ծե­րի կո­ղո­պուտ և այն էլ` տի­րա­ժա­վոր­մամբ։ Մի­ջան­կյալ նշենք, որ մե­ծա­նուն Այ­վա­զովս­կու ժա­ռան­գու­թյու­նը, ըստ ճշտ­ված տվյալ­նե­րի շուրջ, 60000 է, բայց աշ­խար­հում շր­ջա­նառ­վում է 600000 և այս­պես շա­րու­նա­կա­բար, ին­չը վկա­յում է ար­վես­տի բիզ­նե­սի խիստ շա­հա­վե­տու­թյան մա­սին։

Ներ­սես Խա­ռա­տյա­նի «Պա­տաս­խան տա­լու ժա­մա­նա­կը» վե­պը գր­վել է պա­տաս­խան ստա­նա­լու ակն­կա­լի­քով. ու­մի՞ց և ի՞նչ պայ­ման­նե­րում. դա բո­լոր ժա­մա­նակ­նե­րի հա­մար հրա­մա­յա­կան է. գրո­ղը խնդ­րա­հա­րույց է հա­մա­րել զգու­շաց­նել… պա­հան­ջե­լով։

Ար­թուր ԱՆԴ­ՐԱ­ՆԻ­ԿՅԱՆ

Լուսանկարներ

. .
Դիտվել է՝ 3329

Մեկնաբանություններ