Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

ԱՄՆ-ը մտադիր է Թուրքիային և Ադրբեջանին ցուցադրել նրանց քաղաքական ջանքերի անիմաստությունը

ԱՄՆ-ը մտադիր է Թուրքիային և Ադրբեջանին ցուցադրել նրանց քաղաքական ջանքերի անիմաստությունը
16.11.2012 | 12:31

ԱՄՆ-ի վարչակազմը և պետական կառույցներին ինտեգրված վերլուծական ընկերակցությունը ձգտում են «թուրքական թեմայով» բանավեճին ամենակարևոր տեղը չհատկացնել հրապարակային քաղաքական քննարկումների ոլորտում, սակայն իրականում ԱՄՆ-ի առանցքային գերատեսչությունները բավական խորաթափանց վերլուծություններ են անում Թուրքիայի խնդրի առնչությամբ:
ԱՄՆ-ում մշակվում են Թուրքիայի զսպման քաղաքականության իրականացմանը միտված տարբեր ուղղվածությամբ ծրագրեր, որոնք մի որոշակի ժամանակ կգտնվեն արտաքին քաղաքականության պահուստում: Ներկայումս ԱՄՆ-ը չի խոչընդոտի տարածաշրջաններում Թուրքիայի ազդեցության ընդլայնմանը, քանի որ չէր ցանկանա սրել հարաբերությունները նրա հետ, բայց այդ դիրքորոշման գլխավոր պատճառն այն է, որ ԱՄՆ-ը ձգտում է համոզվել, որ տարածաշրջանի պետություններն անխուսափելիորեն կդիմակայեն Թուրքիայի նվաճողամտությանը: Մեր կարծիքով, հետազոտությունների արդյունք հանդիսացող այս հետևությունը բավականաչափ ստուգված և կշռադատված է` տարբեր հարցերի առթիվ տարբեր գնահատականների ու կարծիքների համեմատության միջոցով: Հնարավոր է, ոչ հրապարակային բնույթի կոնկրետ փաստաթղթերում ու հետազոտություններում այդ հետևությունն ու առաջարկություններն այլ տեսք ունեն, բայց, ըստ էության, տվյալ հետևությունը լիովին համարժեք է ԱՄՆ-ի առկա ծրագրերին: ԱՄՆ-ի ծրագրերում տարածաշրջանների պետությունները բաժանված են երեք խմբի. պաշտպանությունում գտնվող և պասիվ արտաքին քաղաքականություն վարող պետություններ, նվաճողամիտ պետություններ, ակտիվ արտաքին քաղաքականություն վարող, բայց նվաճողական միտումներ չունեցող պետություններ: Թուրքիան, ըստ ամերիկացիների, նվաճողամիտ պետությունների տիպին է դասվում (ըստ որում, ո՛չ Ռուսաստանը, ո՛չ Իրանը այդ կարգին չեն դասվում` համաձայն նշված դասակարգման):
ԱՄՆ-ը, անշուշտ, հույսեր է փայփայում, որ Թուրքիայի դիմակայությունն իր առանցքային հարևանների և այլ պետությունների հետ կուժեղանա: Դրանք են Իրաքը, Սիրիան, Եգիպտոսը, Իրանը, Հունաստանը, Բուլղարիան, Սերբիան, ՈՒկրաինան, Վրաստանը և, իհարկե, Ռուսաստանը, որի հետ միակամ է Հայաստանը: Ռուսաստանի հետ Թուրքիայի առճակատումն ամբողջ Արևմտյան ընկերակցության արտաքին քաղաքականության մեջ կարևոր շեշտադրում է: Մեր հետազոտության ընթացքում այս կամ այն չափով ուրվագծվող սցենարները գալիս են ասելու, որ Թուրքիան և Ռուսաստանը, ինչպես նաև Թուրքիան և Իրանը, իբրև Սև ծով-Կովկաս-կասպյան և մերձավորարևելյան տարածաշրջանների խոշորագույն պետություններ, չեն կարող զիջումներ կատարել աշխարհաքաղաքական խաղում և, վերջին հաշվով, Ռուսաստանն ու Իրանը դեմ կելնեն Թուրքիայի նվաճողամտությանը: Մյուս ոչ այնքան նշանակալի պետությունները, այսպես թե այնպես, դիմակայելով Թուրքիայի ազդեցության ուժեղացմանը, կհենվեն կա՛մ ՆԱՏՕ-ի, կա՛մ ԱՄՆ-ի ու Ռուսաստանի վրա: Տպավորություն է ստեղծվում, որ ամերիկացիների համբերությունը չի հերիքում` համոզվելու իրենց կանխատեսումների ճշտությանը և տարածաշրջանային այս խաղում հանդես գալու իրավարարի դերում: Բայց այդ սցենարները լիարժեք չեն լինի, եթե ուշադրության չառնենք ԱՄՆ-ի հույսերը Եվրամիության (նախ և առաջ Ֆրանսիայի ու Գերմանիայի) և Թուրքիայի միջև առճակատման սրման հարցում: Եվրոպա-թուրքական առճակատումն ԱՄՆ-ի քաղաքականության գլխավոր հոդվածն է, և Եվրամիությանը Թուրքիայի անդամակցության անհրաժեշտության առնչությամբ ամերիկյան քաղգործիչների հայտարարությունները սոսկ խթան եղան Թուրքիայի ու Եվրամիության հարաբերություններում ճգնաժամի նախապատրաստման գործում: ԱՄՆ-ն ուշադրությամբ հետևում է Եվրամիության (նախ և առաջ Ֆրանսիայի ու Գերմանիայի) և Ռուսաստանի մերձեցմանը, և հասկանում է, որ Թուրքիայի հանդեպ Ռուսաստանի դիրքորոշումը մեծապես կզուգորդվի թուրքական ուղղությամբ եվրոպական քաղաքականության հետ:
Այսպիսով, եթե Ռուսաստանը չդիմակայի Թուրքիայի նվաճողամտությանը, ապա վնասներ կկրի և որոշ դիրքեր կկորցնի տարածաշրջաններում: Եթե, ընդհակառակը, Ռուսաստանը դիմակայի Թուրքիայի ճնշմանը, ապա կիրացվի ամերիկյան սցենարը: Ընդ որում, նույնպիսի դիմակայություն կցուցաբերեն նաև ուրիշ պետություններ: Այս կապակցությամբ, Ռուսաստանը պետք է վարի այնպիսի քաղաքականություն, որը առճակատման չտանի Թուրքիայի հետ և, միաժամանակ, աշխարհաքաղաքական ու աշխարհատնտեսական զիջումների չհանգեցնի:
Ռուսական արտաքին քաղաքականության հիմնարար ուղղություններից մեկը հարաբերությունների ամրապնդումն է Եվրոպայի առաջատար պետությունների, նախ և առաջ Ֆրանսիայի, Գերմանիայի, Իտալիայի, ինչպես նաև ոչ այնքան խոշոր պետությունների` Ավստրիայի, Բելգիայի, Բուլղարիայի և Հունաստանի հետ, որոնք վաղուց եվրոպական մոտեցում են ցուցաբերում Ռուսաստանի ու Թուրքիայի նկատմամբ: Այդ պետություններն ունեն Թուրքիայի նկատմամբ կշռադատված, հաշվեկշռված քաղաքականություն վարելու վաղեմի փորձ, և նրանց դերն Արևմտյան ընկերակցության կողմից Թուրքիայի նկատմամբ վերաբերմունքի ձևավորման գործում դարձել է հիմնարար: Ռուսաստանը կարող էր համերաշխվել այդ քաղաքականության հետ, քանի որ դա բուն Ռուսաստանի քաղաքականությունը կդարձնի ավելի օրինակարգ և Արևմուտքի համար ընդունելի, և Թուրքիայի հետ իր հարաբերություններում Ռուսաստանը չի հայտնվի լուսանցքային երկրի դերում, որը վարում է Արևմուտքից կտրված տարածաշրջանային քաղաքականություն: Դա անհրաժեշտ է ոչ այնքան ներկա ժամանակաշրջանի, որքան մերձակա և միջնաժամկետ հեռանկարի համար, երբ Թուրքիայի և ուժի տարբեր կենտրոնների միջև անխուսափելիորեն տեղի կունենա քաղաքական լայն բախում: Ընդ որում, Ռուսաստանը չպետք է պաշտպանի եվրոպացիների դիրքորոշումը Թուրքիային Եվրամիության մեջ ընդունելու հարցում և չմտնի Թուրքիայի վերաբերյալ ընդհանուր եվրոպական բանավեճի մեջ: Միանալով Իրանի հարցում եվրոպական պետությունների դիրքորոշմանը, Ռուսաստանը կասկած չթողեց, որ իր դիրքորոշումն օրինակարգ է միջազգային շահերի տեսակետից:
Ռուսաստանի համար միանգամայն ընդունելի է Թուրքիայի հանդեպ վարվել նույն կերպ: Ինչ-որ չափով Ռուսաստանն արդեն առաջին քայլերն արել է Գերմանիայի, Ֆրանսիայի, եվրոպական այլ պետությունների հետ համագործակցության զարգացման ճանապարհին: Ռուսաստանի արտաքին քաղաքականության այդ ուղղությունը կհանգեցնի Կենտրոնական Եվրոպայի պետությունների` Լեհաստանի, Չեխիայի, Ռումինիայի և Բուլղարիայի հետ հարաբերությունների լիակատար կարգավորմանը: Մեկ այլ հետազոտության շրջանակներում ուսումնասիրելով Թուրքիայի խնդիրները, մենք այն հետևությանը հանգեցինք, որ ժամանակի ընթացքում այդ պետությունները ևս կհակառակվեն Թուրքիայի նվաճողական նկրտումներին, և Ռուսաստանը կհամարեն մի ուժ, որը Եվրամիության հետ մեկտեղ կսահմանափակի Թուրքիայի ազդեցությունը Հարավարևելյան և Կենտրոնական Եվրոպայում: Ընդսմին պետք է հասկանալ, որ Թուրքիայի քաղաքականության հետ կապված խնդիրներ, այսպես թե այնպես, կծագեն Բալկաններում, Կովկասում, Կենտրոնական Ասիայում, և Ռուսաստանը, մեծ չափով ինտեգրված լինելով Եվրամիությանը, հնարավորություն կստանա Թուրքիայի հանդեպ վարած քաղաքականությունը հարմարեցնելու անվտանգության մասին եվրոպական պատկերացումներին: Այս կապակցությամբ Ռուսաստանի համար ավելի նպատակահարմար կլիներ տարածաշրջանային անվտանգության ոլորտում համաձայնեցված մոտեցումներ մշակել ինչպես Եվրամիության, այնպես էլ եվրոպական առաջատար պետությունների հետ` «մեծ պետությունների եվրոպական ակումբի» շրջանակներում: Հնարավոր է, որ եվրոպացիները կցանկանային Թուրքիան վերակողմնորոշել Արևմուտքից Արևելք, եվրասիական ուղղությամբ, որպեսզի ինչ-որ չափով վերանայեն Եվրամիությանը նրա անդամակցության խնդիրը: ՈՒստի Ռուսաստանը պետք է եվրոպացիներին Թուրքիայի խնդրի քննարկումը պարտադրի ոչ թե Եվրասիայի շրջանակներում, այլ եվրոպական տարածաշրջանային քաղաքականության, որին մասնակցեր Ռուսաստանը:
Էներգետիկ հաղորդուղիները գցելով Թուրքիայի տարածքով, Ռուսաստանը սպառնալիքի տակ է դնում իր էներգետիկ քաղաքականության ապագան: Անգամ ԱՄՆ-ն ու Մեծ Բրիտանիան են արմատապես վերանայել Կովկաս-կասպյան էներգուղիների նշանակությունը` այն կապակցությամբ, որ դրանց ուղեգծերն անցնում են Թուրքիայով և դարձել են կասպյան պաշարների փոխադրման հիմնական երթուղիներ: Ռուսաստանը մեծ հնարավորություններ ունի նավթի ու գազի փոխադրումը տարբեր ուղիներով իրականացնելու համար և չունի թուրքական ուղեգծերի կարիքը, որոնք ոչ միայն ամերիկացիները, այլև եվրոպացիները համարում են անցանկալի:
Սև ծովից ԱՄՆ-ի դուրսմղման և տարածաշրջանում անվտանգության ապահովման կարևորագույն քայլ են Ռուսաստանի և Թուրքիայի պայմանավորվածություններն այդ ավազանում տեղաբաշխված ուժերի առնչությամբ, որոնք պետք է ունենան ինքնուրույն նշանակություն և լիովին կապված չլինեն Եվրոպայում սովորական զինված ուժերի մասին պայմանագրի (ԵՍԶՈՒՊ) ու ՆԱՏՕ-ի պլանների հետ: Այդ երկկողմ պայմանագիրն արգելակ կդառնար Սև ծովում ԱՄՆ-ի և ՆԱՏՕ-ի ուժերի տեղաբաշխման ճանապարհին: Բացի դրանից, այդ պայմանագիրը կարող էր ներառել տարբեր հարցեր` կապված հակամարտությունների և անվտանգության այս կամ այն խնդրի քննարկման կարգի հետ:
Շատ վտանգավոր կլինի Ռուսաստանի միջամտությունը քրդական և իրաքյան խնդիրներին, որոնք ցանկացած պահի կարող են դառնալ ԱՄՆ-ի քաղաքականության լծակներ և Ռուսաստանի ու Թուրքիայի, ինչպես նաև Ռուսաստանի ու Իրանի առճակատման հանգեցնել: Բացի քրդական խնդրից, Ռուսաստանի փորձերը` Իսրայելին, կամ Թուրքիայի հետ հարաբերություններում Սիրիային ցուցաբերելու աջակցության ձգտում, և առհասարակ Ռուսաստանի որևէ միջամտություն, որը խոչընդոտ կհանդիսանար Մերձավոր Արևելքում Թուրքիայի ազդեցության ուժեղացման ճանապարհին, նրա հետ առճակատման պատճառ կդառնան: Եթե Բալկանները, Սև ծովն ու Կովկասը Ռուսաստանի և Թուրքիայի մրցակցության տարածաշրջաններ են, և Ռուսաստանի կողմից Թուրքիայի զսպման քաղաքականությունն ունի տրամաբանություն և իմաստ, ապա Մերձավոր Արևելքը մի շրջան է, ուր ԱՄՆ-ի ու Թուրքիայի շահերն արդեն իսկ բախվել են և ավելի ու ավելի լուրջ հակասությամբ են սպառնում:
ԱՄՆ-ը, իհարկե, մեծ ջանքեր կգործադրի, որպեսզի թույլ չտա Թուրքիայի և Ռուսաստանի միջև նման պայմանագրի կնքում, քանի որ դա միանգամայն անթույլատրելի հեռանկար է խոստանում նրան. խոսքը Սև ծով-կովկասյան և այլ տարածաշրջաններում ազդեցության ոլորտների բաժանման մասին է: ԱՄՆ-ը կսկսի տարածաշրջանի պետությունները ներքաշել Ռուսաստանի և Թուրքիայի այդ մտադրությանը հակազդելու քաղաքականության մեջ և դրանով իսկ առճակատման մեջ կմտնի Թուրքիայի հետ: Ընդ որում, ճգնաժամային վիճակ կառաջանա նաև ՆԱՏՕ-ում: Կկնքի՞, արդյոք, Թուրքիան Ռուսաստանի հետ նման պայմանագիր, շատ կասկածելի է, բայց միայն որոշակի պայմաններում, երբ նա դեռևս հույսեր կունենա ձեռք բերելու ազդեցության այն գոտին, որն ակնկալում է: Իսկ երբ պարզվի, որ նման հեռանկար չկա, Թուրքիան հարկադրված կլինի համաձայնելու Ռուսաստանի հետ նման պայմանագրի կնքմանը, քանի որ այդ ժամանակ արմատապես կփոխվեն նրա հարաբերությունները ԱՄՆ-ի ու Եվրոպայի հետ, ու միաժամանակ նրա եվրասիական թիկունքը բաց կմնա:
Մերձակա ու միջնաժամկետ հեռանկարում ԱՄՆ-ը մտադիր չէ որևէ վճռական քայլ ձեռնարկել Կովկասում առկա հակամարտությունների կարգավորման ուղղությամբ: Օրինակ, ղարաբաղյան հարցում ԱՄՆ-ը մտադիր է Թուրքիային և Ադրբեջանին հնարավորություն ընձեռել ինքնուրույն լուծելու այդ խնդիրը, առանց իր ակտիվ մասնակցության, նպատակ ունենալով նրանց ցուցադրելու դրանց քաղաքական ջանքերի անիմաստությունը: Այսինքն, ԱՄՆ-ը կտրականապես հրաժարվել է Թուրքիայի հետ հարաբերվել ղարաբաղյան և Կովկասի մյուս կոնֆլիկտային խնդիրների առնչությամբ, բայց, իհարկե, կցանկանար, որ Կովկասում սաստկանար առճակատումը Թուրքիայի և Ռուսաստանի միջև: ԱՄՆ-ը կհակառակվի միայն այն պարագայում, եթե ղարաբաղյան խնդիրը լուծեն առանց իր մասնակցության: ՈՒստի Ռուսաստանի փորձերը` ղարաբաղյան խնդիրը լուծելու Թուրքիայի և Ադրբեջանի հետ հարաբերությունների շրջանակներում, անհիմն կլինեին` Հայաստանի դիրքորոշման տեսանկյունից, որը լավ է հասկանում ԱՄՆ-ի քաղաքականությունը և ձգտում է նրա վրա որոշ ազդեցություն բանեցնել հայ համայնքի միջոցով:
Ներկայումս պետդեպարտամենտի այն ստորաբաժանումները, որոնք կոչված են Սև ծովից մինչև Կենտրոնական Ասիա փռված տարածքում զբաղվելու տարածաշրջանային քաղաքականության հարցերով, փաստորեն, մասամբ են զբաղված այդ խնդիրներով: Գլխավորը, որ հայտնվել է այդ ստորաբաժանումների ուշադրության կենտրոնում, հակամարտությունների ու առճակատումների խնդիրն է: Առայժմ ԱՄՆ-ը իրեն շատ զուսպ է պահում Ղրիմի, Սև ծովի, Կովկասի ու Կենտրոնական Ասիայի առնչությամբ, սակայն, միաժամանակ, ստեղծվում է ներգործության լծակների ու եղանակների նոր պաշար, որը կարող էր հանգեցնել Թուրքիայի և Ռուսաստանի բախման: ԱՄՆ-ի վերլուծական կենտրոնների մշակումները քննարկելիս կարելի է հետևության հանգել, որ դրանք գտնվում են ռեզերվում և գլխավորապես Թուրքիայի զսպման հնարավոր քաղաքականության հեռանկարի համար են կատարվել: Այս պայմաններում Ռուսաստանին ձեռնտու կլիներ այն բոլոր ճգնաժամային ու կոնֆլիկտային օջախների «սառեցումը», որոնք կարող են Թուրքիայի հետ առճակատումը սրելու պատճառ դառնալ: Օրինակ, ենթադրվում է Թուրքիայի ակտիվության մեծացում թյուրքական բնակչություն ունեցող տարածաշրջաններում` Հարավային Վրաստանում, Ղրիմում, Հյուսիսային Կովկասում, Բեսարաբիայում: ԱՄՆ-ի համար հատկապես հետաքրքրություն է ներկայացնում Ղրիմը` իր ազգային-քաղաքական խնդիրներով:
Երկար ժամանակ, սկսած անցած դարի 90-ականներից, ԱՄՆ-ը ձգտում էր լարված իրադրություն պահպանել Թուրքիա-Իրան-Ռուսաստան եռանկյունում, բայց դա նրան այդպես էլ չհաջողվեց: Այժմ, երբ ռուս-իրանական հարաբերությունները վատացել են, իսկ թուրք-իրանական հարաբերություններն ինչ-որ չափով լավացել և վստահելի են դարձել, ԱՄՆ-ի նախորդ մտադրությունները կարող են իրագործվել: Հարավային ռազմավարական ուղղությունում Ռուսաստանի շահերի համար առավել աննպաստ հեռանկարներից մեկը դարձել է Թուրքիան և Իրանը ներառող ինչ-որ դաշնախմբի ստեղծումը` ուղղված Ռուսաստանի դեմ: Առայժմ իրադարձությունների նման զարգացում չկա, քանի որ Իրանը ձգտում է իրեն կոռեկտ պահել Ռուսաստանի հանդեպ, բայց միանգամայն հասկանալի է, որ Թուրքիան շահագրգռված է ռուս-իրանական հարաբերությունների է՛լ ավելի վատթարացմամբ: Երկար սպասումից հետո, ԱՄՆ-ը, փաստորեն, շոշափելի հաջողության է հասել ռուս-իրանական հարաբերությունների վատացման գործում և այդ բացասական գործընթացի խորացման հույսեր է փայփայում: Թուրքիայի և Իրանի փոփոխությունների հարթումը, առանց Ռուսաստանի հետ համաձայնության, և հատկապես տարածաշրջանային քաղաքականության մեջ այդ «դաշնախմբի» գործունեությունն ակտիվացնելու փորձերը, անտարակույս, կհանգեցնեն մի ամբողջ տարածությունում Ռուսաստանի դիրքերի կտրուկ վատացման, ինչից կօգտվի Թուրքիան: Կլինի այն, ինչ այդքան ժամանակ երազում էին ամերիկացիները, այսինքն` մեծ լարվածություն այդ «եռանկյունում», ընդ որում, ամենավատ վիճակում կհայտնվի Ռուսաստանը: Ինչ վերաբերում է Իրանին, ապա Վաշինգտոնն ավելի ու ավելի է ձգտում բարելավել հարաբերություններն այդ երկրի հետ, ինչը ԱՄՆ-ի ռազմավարական խնդիրների իրականացման գործում Թուրքիայի դերի նվազման պարագայում կարևոր նշանակություն ունի: Դրանով, ի դեպ, մտահոգված են նաև ԱՄՆ-ի հրեական կազմակերպությունները, որոնք հասկանում են այդ նախագծերի ու մշակումների նպատակը, սակայն բանն այն է, որ դրա հետևանքով կարող է կասկածի տակ առնվել Իսրայելի անվտանգությունը: Իրանը միշտ ԱՄՆ-ին թվացել է ապագա գործընկեր ու դաշնակից, որի օգնությամբ հնարավոր է շատ խնդիրներ լուծել տարածաշրջանում: Դա հիմնավոր է, քանի որ ԱՄՆ-ը և Իրանն ընդհանուր շատ շահեր ունեն: Այդ դեպքում Ռուսաստանը կհայտնվի ոչ այնքան նախընտրելի վիճակում, հատկապես, եթե ԱՄՆ-ի և Թուրքիայի հարաբերություններն էլ վատանան: Իրանն այժմ շատ բարդ իրավիճակում է, և կարող է շատ լուրջ զիջումներ կատարել Արևմտյան ընկերակցությանը, եթե Ռուսաստանը տեղ չունենա այդ խաղում կամ նրա դերը դառնա երկրորդական:

Իգոր ՄՈՒՐԱԴՅԱՆ

Դիտվել է՝ 2738

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ