Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

ԵՄ-ն չի ճանաչում Ադրբեջանի տարածքային ամբողջականությունը

ԵՄ-ն չի ճանաչում Ադրբեջանի տարածքային ամբողջականությունը
15.04.2019 | 11:56

Օրերս ԵՄ արտաքին քաղաքականության գերատեսչության ղեկավար Ֆեդերիկա Մոգերինին հայտարարեց, որ Բրյուսելն ու Բաքուն «երկկողմ, ամբիցիոզ համաձայնագրի կնքման ավարտական, վճռորոշ փուլում են»: Նա ճշտեց, որ խոսքը «նոր առևտրական ու քաղաքական համաձայնագրի մասին է»: Ադրբեջանի ու ԵՄ բանակցությունները 3 ուղղությամբ են: Առաջինը ներառում է քաղաքականության ու անվտանգության հարցերը, երկրորդը` առևտրի ու ներդրումների, երրորդը` տնտեսական ոլորտի, սոցիալական, մարդասիրական և այլ ծրագրերի: Ադրբեջանի ԱԳ նախարար Էլմար Մամեդյարովը Բրյուսելում հաստատեց, որ «երկու կողմերը շատ մոտ են գործակցության նոր համաձայնագրի կնքմանը, վիճելի կետերի 90% արդեն լուծված է»:

Եվրոպացի փորձագետների կարծիքով` Բրյուսելն ու Բաքուն շտապում են` հույս ունենալով բանակցություններն ավարտել մինչև Եվրախորհրդարանի մայիսյան ընտրությունները, որովհետև Եվրահանձնաժողովի նոր կազմի ձևավորումը կարող է կամ երկարաձգել, կամ ընդհանրապես փոխել բանակցային ամբողջ գործընթացը: Երկրորդ ու երրորդ ուղղություններով կողմերը կարծես թե պայմանավորվել են: Բայց չի անցնում առաջին ուղղության ադրբեջանական ձևակերպումը` քաղաքականը: Բրյուսելը կտրականապես հրաժարվում է ՙԱդրբեջանի տարածքային ամբողջականությունը ճանաչել»: Ընդ որում` եվրոպական որոշ պետություններ ու որոշ քաղաքական ինստիտուտներ Բաքվի հետ երկկողմ հարաբերությունների կառուցման մակարդակում ընդգծում են Ադրբեջանի տարածքային ամբողջականության գործոնը: Բայց այն բացակայում է Ադրբեջան-ԵՄ համաձայնագրում: Բրյուսելը հայտարարում է, որ ճանաչում է Վրաստանի, Ուկրաինայի ու Մոլդովայի տարածքային ամբողջականությունը միջազգայնորեն ընդունված սահմաններում: Այն ժամանակ Ադրբեջանի նախագահի աշխատակազմի արտաքին կապերի վարչության պետ (հիմա` վարչապետ) Նովրուզ Մամեդովն ասում էր. «2015-ին` հրավիրելով Ադրբեջանին ասոցացման համաձայնագիր կնքել` ԵՄ-ն համաձայնագրում չէր ընդունում մեր երկրի տարածքային ամբողջականությունը»: Նրա խոսքով` «առանձին պետություններ ընդունում են Ադրբեջանի տարածքային ամբողջականությունը, սակայն ոչ ոք չի մտածում օկուպանտի դեմ պատժամիջոցներ կիրառել: ԵՄ-ն ու մեծ տերությունները հիմնականում հետևում են իրենց սեփական տնտեսական շահերին»:

Ստացվում է` ԵՄ-ն Բաքվի նկատմամբ չի օգտագործում միջազգային իրավունքի ստանդատները միայն տնտեսական պատճառներով, թեպետ Ադրբեջանը Բրյուսելում բանակցային սեղանին է դրել իր գլխավոր խաղաքարտերը` ներկայանալով իբրև համարյա թե ՙԵՄ էներգետիկ անվտանգության երաշխավոր»: Որոշ փորձագետներ մատնանշում են, որ բացի տարածքային ամբողջականությունից` Բաքվի ու Բրյուսելի համաձայնագրի կնքումը հետաձգող ևս մեկ կարևոր պատճառ կա` Ադրբեջանի դիրքորոշումը Առևտրի համաշխարհային կազմակերպության անդամակցության հարցում: Ադրբեջանը դեմ չէ ԱՀԿ-ին անդամակցել, բայց ծրագրում է բանակցել, երբ ադրբեջանական ապրանքները մրցունակ կդառնան: Այդ փաստարկները համոզիչ չեն: Խնդիրն այլ տեղ է: Ոմանք փորձում են ԵՄ տեսակետների տարբերությունը Վրաստանի, Ուկրաինայի, Մոլդովայի ու Ադրբեջանի տարածքային ամբողջականության ընդունման հարցում բացատրել նրանով, որ առաջին երեք երկրներում ԵՄ-ն փորձում է խաղարկել ռուսական խաղաքարտը: Այդ տրամաբանության համաձայն` Բաքվի ու Լեռնային Ղարաբաղի կոնֆլիկտի նկատմամբ Բրյուսելը այլ խաղ ունի: Կա Եվրոպայում հայկական սփյուռքի ակտիվ գործունեության փաստարկը: Հայկական սփյուռքը Եվրոպայում իրոք ունի նկատելի քաղաքական ազդեցություն, բայց ոչ այն մակարդակում, որ որոշարկի ԵՄ ռազմավարական քաղաքականությունը: Ֆրանսիայի L'Opinion-ը գրում է, որ «Ադրբեջանի շուրջ վեճերը նման են Թուրքիայի ԵՄ անդամակցության գործընթացներին և կապված են այն փաստին, որ այդ երկրների բնակիչների մեծ մասը մուսուլմաններ են, որոնց առաջ փակվում են եվրոպական նույնականության ձեռքբերման ճանապարհները»: Ժամանակին Անկարային զրկեցին թուրքական պետություններին Եվրոպայում առաջ մղողի կարգավիճակից, իսկ մենակ առաջ գնալ նրանք չեն կարողանում: Բրյուսելը Երևանի առաջ չի դնում այն պայմանները, որ դնում է Բաքվի առաջ: Ճիշտ է` հասկանալի չի, թե ինչ դիսկուրսով է ԵՄ-ն հետագայում փորձելու լուծել Լեռնային Ղարաբաղի խնդիրը: Առայժմ ԵՄ վերաբերմունքը կապվում է բացառապես ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի դիրքորոշման հետ: Հիշեցնեմ, որ Կոսովոյի անկախության հռչակագրի ընդունման պատճառով փոխվեցին եվրոպական միջազգային իրավունքի որոշ նորմեր: Բրյուսելը լուծել է ու լուծելու է իր մոտակա ու հեռավոր խնդիրները` կապված Եվրոպայում նոր` մետրոպոլիաներից անջատված պետությունների ի հայտ գալուն: Ուստի տեսանելի ապագայում Բաքվի առաջարկած խմբագրությամբ Ադրբեջան-ԵՄ համաձայնագրի կնքումը սակավ հավանական է: Բաքվին պետք է ժամանակ շահել իր հետագա գործողությունները մտածելու մասին` հաշվի առնելով արժեքային ընտրությունը, քաղաքական ու մշակութային ուղենիշների կողմնորոշումը, այսինքն` պահերի որոշարկումը, որ ձևավորում ու ձևավորելու են երկրի կենսատարածքը: Եվրոպան բոլոր դեպքերում հեռավոր երկրներ են, իսկ սերտ համագործակցել պետք է մերձավոր հարևանների հետ:


«Ղարաբաղի խնդրի հարցում Եվրոպան վաղուց է կողմնորոշվել` զբաղեցնելով Ադրբեջանի համար ոչ լավագույն դիրք,- գրում է Բաքվի Haggin.az. պորտալը:- Միևնույն ժամանակ` երկրորդ ուղղությունը ու մասամբ երրորդը (առևտուր, տնտեսություն) իրականացնելու համար անհրաժեշտություն չկա ԵՄ-ի հետ ռազմավարական համագործակցության համապարփակ համաձայնագիր ստորագրելու»:
Ստանիսլավ Տարասով, REGNUM


Հ.Գ. Օգտագործու՞մ ենք մենք մեր քաղաքակրթական ու պատմական բնական առավելությունները Եվրոպայի հետ հարաբերություններում: Հազիվ թե: Մերը համաշխարհային ազգ լինելու մուննաթն է, որ աշխարհը մեր մասին չի մտածում այնքան, որ հենց այնպես գա ու մեզ շահի-պահի մուսուլանական շրջափակման մեջ, որովհետև մենք ազնիվ ենք ու տառապած: Ավելին` տեղի-անտեղի նաև ռուսական ծագման տակառներ ենք գլորում եվրոպացիների վրա, որ տեղի ու պահի առանձնահատկությունը չեն հասկանում: Որովհետև անկախ չենք ու տգետ ենք:


Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ

Դիտվել է՝ 4335

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ