Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

«Ե­թե ԱԺ է մտ­նում ուղ­նու­ծու­ծով, հո­գե­բա­նո­րեն վերջ­նա­կա­նա­պես վեր­ջա­ցած ան­հատ, ես հաս­կա­նում եմ, որ վտանգն ա­վե­լի մեծ է, քան ի­րա­կա­նում մենք տես­նում ենք»

«Ե­թե ԱԺ է մտ­նում ուղ­նու­ծու­ծով, հո­գե­բա­նո­րեն վերջ­նա­կա­նա­պես վեր­ջա­ցած ան­հատ, ես հաս­կա­նում եմ, որ վտանգն ա­վե­լի մեծ է, քան ի­րա­կա­նում մենք տես­նում ենք»
11.09.2020 | 01:17

Վեր­ջին շր­ջա­նում ազ­գա­յին ար­ժեք­նե­րին, մեր ինք­նու­թյա­նը սպառ­նա­ցող վտանգ­նե­րի մա­սին շատ ան­հատ­ներ են սկ­սել խո­սել։ Կր­թու­թյան չա­փո­րո­շիչ­նե­րի հրա­պա­րա­կու­մից հե­տո այս ուղ­ղու­թյամբ քն­նար­կում­ներն ա­վե­լի բուռն ըն­թացք ստա­ցան։ Ար­դեն նա­խա­ձեռ­նու­թյուն­ներ են ստեղծ­վում, ո­րոնց նպա­տակն է պաշտ­պա­նել մեր ար­ժե­հա­մա­կար­գը, վի­ժեց­նել օ­տա­րա­ծին ծրագ­րե­րը։ Օ­րերս նման նպա­տա­կով ստեղծ­վեց «Ազ­գա­յին ճա­կատ» հայ­րե­նա­սի­րա­կան կազ­մա­կեր­պու­թյու­նը, ո­րի խոր­հր­դի ան­դամ­նե­րի հետ զրու­ցե­ցինք հանրությանը մտա­հո­գող խն­դիր­նե­րի շուրջ։

«Ի­ՐԱ­ԿԱ­ՆՈՒ­ԹՅՈՒՆ Է ԴԱՐ­ՁԵԼ Ա­ՄԵ­ՆԱՎ­ՏԱՆ­ԳԱ­ՎՈՐ ԳԱ­ՂԱ­ՓԱ­ՐԸ՝ ԱՆ­ԴԵՄ ՄԱՐ­ԴԻԿ»

ԳԵ­ՎՈՐԳ ԳԵ­ՎՈՐ­ԳՅԱՆ («Ազ­գա­յին ճա­կատ» հայ­րե­նա­սի­րա­կան կազ­մա­կեր­պու­թյան հիմ­նա­դիր նա­խա­գահ, ա­զա­տա­մար­տիկ)


-Դուք մտա­հո­գու­թյուն չու­նե՞ք, որ իշ­խա­նու­թյունն այս նա­խա­ձեռ­նու­թյունն էլ կկա­պի նախ­կին­նե­րի հետ ու կվար­կա­բե­կի։
-Իշ­խա­նու­թյու­նը բա­ցի նախ­կին­նե­րի ա­նու­նը տա­լուց, վար­կա­բե­կե­լուց այս եր­կու տար­վա ըն­թաց­քում էլ ի՞նչ է ա­րել։ Նախ­կին­նե­րով վա­խեց­նե­լով, թմ­բի­րի մեջ պա­հե­լով ժո­ղովր­դին, ի­րա­գոր­ծում է իր ա­պազ­գա­յին քայ­լե­րը։ Նախ­կին ա­ռա­ջին դեմ­քե­րից մե­կին օ­րի­նակ բե­րեք, ո­րը սե­ռա­փոխ­վա­ծին բարձ­րաց­րեց, պաշտ­պա­նեց, արժևո­րեց, իսկ հե­րո­սին ար­ժեզր­կեց, հե­տապն­դեց, դա­տա­պար­տեց, փոր­ձեց վար­կա­բե­կել։ Ընդ­հան­րա­պես նախ­կին իշ­խա­նու­թյուն­նե­րից մե­կին ցույց տվեք, ո­րը խո­սել է 4, 5, 6 տա­րե­կան ե­րե­խա­նե­րի սե­ռա­դաս­տիա­րա­կու­թյան պար­տա­դիր ու­սուց­ման մա­սին, որ­պես­զի, ինչ­պես ի­րենք են ա­սում, «բի­սեդ­կում» չսո­վո­րեն։ Ե­թե «բի­սեդ­կեն» չգի­տեն ինչ է, ա­սեմ, որ այն­տեղ նման բա­ներ չեն սո­վո­րեց­նում, դա ե­ղել է երևա­նյան կո­լո­րիտ­նե­րից մե­կը։ Ցույց տվեք մի նախ­կին ղե­կա­վա­րի, ո­րի օ­րոք պղ­ծում են Վե­հա­րա­նը, կա­թո­ղի­կո­սի վրա ձեռք են բարձ­րաց­նում, հե­տո նրան անվ­տան­գու­թյու­նից են զր­կում։
-Ձեզ ան­հան­գս­տաց­նում են ար­ժե­հա­մա­կար­գա­յին խն­դիր­ներ, բայց Նի­կոլ Փա­շի­նյա­նը պար­բե­րա­բար նշում է, թե պետք չէ ի­րե­նից այդ ար­ժեք­նե­րը պաշտ­պա­նել, քա­նի որ նա դրանց կրողն է։ Այդ­պես չէ՞։
-Պետք չէ լսել, թե ինչ են ա­սում, պի­տի տես­նել, թե ինչ են ա­նում։ Ա­սե­լով են ի­րենք իշ­խա­նու­թյան ե­կել։ Փո­ղո­ցում բո­լո­րը դի­մակ­նե­րով են, մար­դիկ միան­ման են, ոչ մե­կին չես կա­րող տար­բե­րա­կել, ու ի­րա­կա­նու­թյուն է դար­ձել ա­մե­նավ­տան­գա­վոր գա­ղա­փա­րը՝ ան­դեմ մար­դիկ։ Ա­ռանց ազ­գա­յին ար­ժե­հա­մա­կար­գի, մար­տա­կան ո­գու, ինք­նու­թյան, ինք­նա­սի­րու­թյան ան­դեմ մար­դիկ։
-Հա­սա­րա­կու­թյունն իր ազ­գա­յին ինք­նու­թյա­նը սպառ­նա­ցող վտան­գը զգու՞մ է, թե՞ այդ զգա­ցո­ղու­թյու­նը բթա­ցել է։
-Տեխ­նո­լո­գիա­նե­րի օգ­տա­գործ­մամբ քնեց­նում են այդ ա­մե­նը։ Հի­մա մենք այդ տեխ­նո­լո­գիա­նե­րի դեմ ենք դուրս ե­կել, բա մեր դեմ դուրս չգա՞ն։ Ա­մեն ինչ են ա­նե­լու, որ մեզ ոչն­չաց­նեն, վար­կա­բե­կեն, կեղծ տե­ղե­կու­թյուն­ներ տա­րա­ծեն։ Հի­շեք, թե այս եր­կու տար­վա ըն­թաց­քում այս իշ­խա­նու­թյունն ինչ խոս­տում­ներ է տվել, ո՞րն է դրան­ցից ի­րա­կա­նա­ցել։ Փո­խա­րենն ա­սում են՝ հայ-հա­րայ նախ­կին­նե­րը։ Ես նախ­կին եմ, մարդ, որն այս եր­կիրն ա­զա­տագ­րող­նե­րից մեկն է։ Մինչ մենք ներ­սում ան­հաս­կա­նա­լի ծրագ­րե­րով ոչն­չաց­նում ենք ա­մեն ինչ, թուր­քը շատ լուրջ պատ­րաստ­վում է, պա­տե­րազմ լի­նե­լու է։

«ՍՈ­ՐՈ­ՍԱ­ԿԱ­ՆՈՒ­ԹՅՈՒՆՆ ԱՅՆ ՎԻ­ՇԱՊՆ Է, Ո­ՐԸ ՓԱ­ԹԱԹ­ՎԵԼ Է ՄԵՐ ՊԵ­ՏԱ­ԿԱ­ՆՈՒ­ԹՅԱՆ ՎԶԻՆ ՈՒ ՓՈՐ­ՁՈՒՄ Է ԽԵՂ­ԴԵԼ»

ԴԱ­ՎԻԹ ՋԱ­ՄԱ­ԼՅԱՆ (ռազ­մա­կան փոր­ձա­գետ)


-Ին­չու՞ եք միա­ցել «Ազ­գա­յին ճա­կատ» նա­խա­ձեռ­նու­թյա­նը, ռազ­մա­կան ո­լոր­տում այ­սօր ի՞նչ խն­դիր­ներ են Ձեզ մտա­հո­գում։
-Բուն ռազ­մա­կան ո­լոր­տում, փա՜ռք Աստ­ծո, խն­դիր­ներ չկան, այն­տեղ պրո­ֆե­սիո­նալ­ներ են աշ­խա­տում։ Բայց երկ­րի անվ­տան­գու­թյու­նը պետք է լայն հա­մա­տեքս­տում հաս­կա­նալ։ Մեր ինք­նու­թյա­նը հար­վա­ծե­լը հար­ված է մեր անվ­տան­գու­թյա­նը։ Մենք մեր քա­ղա­քակր­թա­կան տե­սակն ենք պաշտ­պա­նում, որ­պես­զի կա­րո­ղա­նանք մեր հայ­րե­նի­քում ապ­րել։ Իսկ իշ­խա­նու­թյան ուլտ­րա­լի­բե­րալ խա­մա­ճիկ­նե­րը մեր տե­սա­կի լղոզ­մանն ու ան­հե­տաց­մանն են տա­նում։ Կս­տաց­վի, որ մենք մեր սահ­ման­նե­րը կպա­հենք, բայց ներ­սից կքայ­քայ­վենք, դի­մա­գի­ծը կկորց­նենք։ Ա­վե­լին, ե­թե այս տեմ­պե­րը շա­րու­նակ­վեն, 10-15 տա­րի հե­տո սահ­ման պա­հող էլ չի լի­նի։ Ե­թե թր­քա­մու­ծու­թյուն­ներ ես ա­նում, սո­րո­սա­կան, թուր­քա­մետ կեղծ խա­ղա­սի­րու­թյա­նը տուրք ես տա­լիս, վա­ղը սահ­ման պա­հող չես ու­նե­նա­լու։ Մեր ինք­նու­թյան դեմ լուրջ մար­տահ­րա­վեր­ներ կան, այդ թվում կր­թու­թյան, մշա­կույ­թի ո­լորտ­նե­րում։ Շատ հար­ցեր կան։ Մենք դեմ ենք, որ սո­րո­սա­կան մար­գի­նալ­նե­րը, ի հե­ճուկս հան­րա­յին դի­մադ­րու­թյան, ա­ռողջ պահ­պա­նո­ղա­կա­նու­թյան, մեզ պար­տադ­րեն լի­բե­րալ, ըստ էու­թյան, թուր­քա­կան աշ­խար­հից ուղ­ղորդ­վող օ­րա­կարգ, ո­րով­հետև Սո­րո­սի կա­պը Թուր­քիա­յի հետ ակն­հայտ է։ Սո­րո­սա­կա­նու­թյունն այն վի­շապն է, ո­րը փա­թաթ­վել է մեր պե­տա­կա­նու­թյան վզին ու փոր­ձում է խեղ­դել։ Մենք պետք է դի­մադ­րենք ու այդ վի­շա­պի գլու­խը կտ­րենք։
-Ով­քե՞ր, ո՞ր ու­ժե­րը կա­րող են «վի­շա­պի» գլու­խը կտ­րել։
-Պետք է ա­ռողջ միա­վոր­ման գոր­ծըն­թաց­ներ ըն­թա­նան, ան­գամ հի­մա հատ­վա­ծա­կան լուրջ դի­մադ­րու­թյուն կա, ո­րը կա­րող է շատ բան կան­խել։ Փա­շի­նյա­նի վար­կա­նի­շին հատ­կա­պես հար­վա­ծում է այն, որ սո­րո­սա­կա­նու­թյա­նը տուրք է տա­լիս, ո­րով­հետև մար­դիկ հաս­կա­նում են, որ այս ա­մենն ի­րենց ե­րե­խա­նե­րի ճա­կա­տագ­րե­րին է առ­նչ­վե­լու։ Իսկ Փա­շի­նյանն իր վար­կա­նի­շը գուր­գու­րում է և ան­գամ ե­սա­սի­րա­կան մղում­նե­րից դրդ­ված, պետք է այս ա­մե­նին վերջ տա։ Բայց ե­թե եր­կու տա­րի չի հաս­կա­նում սա, նշա­նա­կում է այս գոր­ծըն­թաց­նե­րի մեջ շատ խոր թա­թախ­ված է, իսկ կախ­վա­ծու­թյու­նը մեծ է։ Մնում է հա­սա­րա­կու­թյու­նը դի­մադ­րի։
-Անդ­րա­դառ­նանք նաև ռազ­մա­կան ո­րոշ հար­ցե­րի. Ադր­բե­ջա­նը սահ­մա­նա­մերձ գյու­ղե­րում ա­պաս­տա­րան­ներ է կա­ռու­ցում, Նա­խիջևա­նում կր­կին թուրք-ադր­բե­ջա­նա­կան զո­րա­վար­ժու­թյուն­ներ են։ Ին­չո՞վ են պայ­մա­նա­վոր­ված այս նա­խա­պատ­րաս­տա­կան աշ­խա­տանք­նե­րը, հնա­րա­վո՞ր է, որ ա­ռա­ջի­կա­յում բլիցկ­րի­գի ա­կա­նա­տես լի­նենք։
-Բլիցկ­րիգ եր­բեք Ադր­բե­ջա­նին չի հա­ջող­վել։ Ա­լիևյան վեր­նա­խա­վին ի­րա­տե­սու­թյու­նը բա­վա­րա­րել է հաս­կա­նա­լու հա­մար, որ բլիցկ­րի­գով Ար­ցախն օ­կու­պաց­նելն ի­րա­տե­սա­կան չէ։ Փոր­ձել են, բո­լոր մար­տու­նակ մի­ջոց­ներն ի մի բե­րե­լով, փոքր հա­ջո­ղու­թյան հաս­նել և դա տրանս­ֆոր­մաց­նել դի­վա­նա­գի­տա­կան դաշ­տում, ինչ­պես ապ­րի­լյան պա­տե­րազ­մի ժա­մա­նակ։ Թուրք-ադր­բե­ջա­նա­կան տան­դե­մի ագ­րե­սիվ, ծա­վա­լա­պաշ­տա­կան նկր­տում­նե­րը հա­վերժ են։ Մենք, որ­պես կեն­սու­նակ պե­տու­թյուն, մշ­տա­կան ար­տա­քին վտան­գի պայ­ման­նե­րում պետք է զար­գա­նանք։ Սա է ի­րա­կա­նու­թյու­նը, ո­րը ժխ­տել չի կա­րե­լի։ Այդ տան­դե­մի ռազ­մա­մո­լու­թյու­նը կա­րող է ինչ-ինչ ժա­մա­նա­կա­հատ­վա­ծում ա­վե­լի ընդ­գծ­ված դառ­նալ, վե­րած­վել ագ­րե­սիվ դրսևո­րում­նե­րի, ինչ-որ պա­հի էլ կա­րող է հազ­վա­դեպ դառ­նալ։ Ինչ վե­րա­բե­րում է զո­րա­վար­ժու­թյուն­նե­րի հա­ճա­խա­կա­նու­թյու­նը, հաշ­վի առ­նե­լով ապ­րի­լյան, հու­լի­սյան ձա­խո­ղում­նե­րը, նրանք պատ­րաստ­վում են պա­տե­րազ­մի։ Թուր­քիան միշտ էլ ինչ-որ ձևով ան­մի­ջա­կան ներգ­րավ­վա­ծու­թյուն է ու­նե­ցել և ՀՀ-ի, և Ար­ցա­խի դեմ ագ­րե­սիա­յի ցան­կա­ցած դրսևոր­մա­նը խոր­հր­դա­տու­նե­րի ներ­կա­յու­թյամբ, մահ­մե­դա­կան ծայ­րա­հե­ղա­կան­նե­րի, հա­տուկ նշա­նա­կու­թյան ու­ժե­րի ներգ­րավ­մամբ և այլն։ Այ­սօր Ադր­բե­ջա­նը լուրջ պատ­րաստ­վում է՝ չցան­կա­նա­լով նաև կորց­նել ու­ժի լեզ­վով խո­սե­լու մե­նաշ­նոր­հը։
-Հու­լի­սին մեր ռազ­մա­կան ղե­կա­վա­րու­թյու­նը պատ­րաստ էր ու կա­րո­ղա­ցավ խա­փա­նել թշ­նա­մու հեր­թա­կան ար­կա­ծախ­նդ­րու­թյու­նը, իսկ քա­ղա­քա­կան ղե­կա­վա­րու­թյու­նը գի­տակ­ցու՞մ է Ձեր նշած մար­տահ­րա­վեր­նե­րը, հա­մար­ժե՞ք է ար­ձա­գան­քում թուրք-ադր­բե­ջա­նա­կան տան­դե­մի նկր­տում­նե­րին, ճի՞շտ է գնա­հա­տում ի­րա­վի­ճա­կը։
-Քա­ղա­քա­կան ղե­կա­վա­րու­թյու­նը բո­լոր չա­փա­նիշ­նե­րով հա­մար­ժեք չէ։ Սա աք­սիո­մա­տիկ ճշ­մար­տու­թյուն է։ Զին­ված ու­ժե­րը, պաշտ­պա­նու­թյան նա­խա­րա­րու­թյու­նը, գլ­խա­վոր շտա­բը կա­յա­ցած կա­ռույց­ներ են, շատ լավ պատ­կե­րաց­նում են ի­րենց առջև դրած խն­դիր­նե­րը։ ՊՆ-ն մեր երկ­րում այն ե­զա­կի կա­ռույց­նե­րից մեկն է, ո­րը ժա­մա­ցույ­ցի ճշգր­տու­թյամբ գոր­ծում է և ճիշտ ժա­մա­նա­կին ար­ձա­գան­քում տար­բեր մար­տա­հրա­վեր­նե­րին՝ ըն­թաց­քում այդ ա­մե­նի մա­սին տե­ղյակ պա­հե­լով քա­ղա­քա­կան ղե­կա­վա­րու­թյա­նը։
-Այ­սօր ար­դեն տե­սա­կետ է հն­չում, որ բա­նակ­ցա­յին գոր­ծըն­թացն այդ­քան էլ էա­կան չէ, պետք է պատ­րաստ­վել պա­տե­րազ­մի։ Ար­դյոք պե՞տք է մեր­ժել բա­նակ­ցու­թյուն­ներն ընդ­հան­րա­պես։
-Բա­նակ­ցա­յին գոր­ծըն­թա­ցը պար­բե­րա­բար ակ­տի­վա­նում է, բայց փա­կու­ղուց դուրս չի գա­լիս այն պարզ պատ­ճա­ռով, որ ադր­բե­ջա­նա­կան կողմն իր ծա­վա­լա­պաշ­տա­կան նկր­տում­նե­րից չի հրա­ժար­վում։ Մենք որևէ զի­ջե­լու բան չու­նենք։ Ար­դեն 29 տա­րի ու­նենք ա­զա­տագր­ված Ար­ցախ, կա­յա­ցած հայ­կա­կան երկ­րորդ պե­տու­թյուն, և հնա­րա­վոր չէ խոր­հր­դա­յին ի­րա­կա­նու­թյու­նը վե­րա­կանգ­նել։ Սա Բա­քուն պետք է հաս­կա­նա։

«ԿՐ­ԹԱ­ԿԱՆ ԱՅՍ ԾՐԱԳ­ՐԵ­ՐԸ ԴՊ­ՐՈ­ՑՈՒՄ ԿԼԻ­ՆԵՆ ՊՈԿ­ՎԱԾ, ԴԵՆ ՆԵՏ­ՎԱԾ ՊՈՐ­ՏԱ­ԼԱՐ»

ՍԵՐԺ ՍՐԱ­ՊԻՈ­ՆՅԱՆ (գրա­կա­նա­գետ)


-Պա­րոն Սրա­պիո­նյան, Դուք վեր­ջին շր­ջա­նում ակ­տիվ պայ­քա­րում եք կր­թու­թյան չա­փո­րո­շիչ­նե­րի դեմ, միա­ցել եք նաև ԿԳՄՍ նա­խա­րա­րի հրա­ժա­րա­կա­նը պա­հան­ջող ու­ժե­րին։ Չնա­յած մաս­նա­գետ­նե­րի լուրջ դի­մադ­րու­թյա­նը, հրա­ժա­րա­կա­նի պա­հան­ջին, իշ­խա­նու­թյու­նը չի ցան­կա­նում Ա­րա­յիկ Հա­րու­թյու­նյա­նին հե­ռաց­նել։ Ին­չու՞ է իշ­խա­նու­թյու­նը նախ ար­հա­մար­հում մաս­նա­գետ­նե­րի կար­ծի­քը կր­թու­թյան չա­փո­րո­շիչ­նե­րի վե­րա­բե­րյալ և ին­չու՞, ի հե­ճուկս հան­րա­յին պա­հան­ջին, շա­րու­նա­կում է պա­հել ԿԳՄՍ նա­խա­րա­րին։
-Պա­տա­հա­կան չէ, որ իշ­խա­նու­թյուն­ներն ար­հա­մար­հում են այն մարդ­կանց, ո­րոնք կանգ­նած են հար­ցե­րի ա­կուն­քում և շատ լավ տի­րա­պե­տում են այն ներ­քին խո­հա­նո­ցին, ո­րով ա­ռաջ­նորդ­վում են իշ­խա­նու­թյուն­նե­րը։ Ես ե­ղել եմ «Կամքի» կազ­մա­կեր­պած մի­ջո­ցա­ռում­նե­րին, միա­ցել եմ նաև «Ազ­գա­յին ճա­կատ» նա­խա­ձեռ­նու­թյա­նը, ո­րը բարձ­րաց­նում է ազ­գա­յին դի­մագ­ծի ա­ղա­վաղ­ման վտան­գա­վո­րու­թյան խն­դի­րը։ Վա­ղը կա­րող եմ լի­նել մեկ ու­րիշ տեղ, ո­րը կպայ­քա­րի հիմ­քե­րի հիմ­քի ա­ղա­վաղ­ման դեմ, դա մեր մշա­կույթն է, ազ­գա­յին դի­մա­գի­ծը, ո­րի շնոր­հիվ հա­զա­րա­մյակ­ներ շա­րու­նակ կա­րո­ղա­ցել ենք դի­մագ­րա­վել բա­զում փոր­ձու­թյուն­նե­րի։ Ես չեմ խո­սում ի­րա­վա­գի­տու­թյու­նից, ա­ռող­ջա­պա­հու­թյու­նից, ո­րով­հետև դրան­ցից չեմ հաս­կա­նում, բայց բա­րե­բախ­տա­բար ես հո­ղի մարդ եմ, մե­ծա­ցել եմ գյու­ղում և գր­քե­րի աշ­խար­հում։ Այս եր­կու ար­ժեք­նե­րից ես շատ լավ հաս­կա­նում եմ։ Ես սար­սա­փում եմ, որ վե­րա­նում է հո­ղի, նոր հն­ձած խո­տի բույ­րը, ո­րով­հետև գյու­ղա­ցին հո­ղից խռո­վել է, այլևս խոտ չի հն­ձում։ Վե­րա­նում է նաև այն խա­վը, ո­րը խոր­հր­դա­յին տա­րի­նե­րին, բա­վա­կա­նին դժ­վար ճա­նա­պարհ անց­նե­լով, վե­րա­կեր­տեց ազ­գա­յին դի­մա­գի­ծը։ Դա մտա­վո­րա­կա­նու­թյունն է։ Այ­սօր քա­նի՞ մտա­վո­րա­կան կա, ո­րը հս­տակ գի­տակ­ցում է այս ար­հավ­րա­լից ըն­թաց­քը և ձայն է բարձ­րաց­նում։ Այս­տեղ հե­րո­սու­թյան կամ ոչ հե­րո­սու­թյան խն­դիր չկա։ Մտա­ծե­լա­կեր­պի և վտան­գի ա­հագ­նու­թյու­նը զգա­լու խն­դիր է։ Բո­լոր այն մտա­վո­րա­կան­նե­րը, ո­րոնք մտա­ծում են, թե այ­սօր­վա պե­տու­թյան ղե­կին ե­ղած մար­դիկ ուղղ­վե­լու են, խո­րա­պես սխալ­վում են ման­կա­մի­տի և մտա­ծե­լու կա­րո­ղու­թյուն ու­նե­ցող մարդ­կանց միջև։ Մար­դը, որն իր ձևա­վոր­ման ըն­թաց­քում ուղ­նու­ծու­ծով փչա­ցել է օ­տար ուս­մունք­նե­րի ազ­դե­ցու­թյան տակ, դրան այլևս հետ­դարձ չկա, նրան միայն զս­պա­շա­պիկ է հար­կա­վոր, իսկ այդ զս­պա­շա­պի­կը նրան պի­տի հագց­նի մտա­վո­րա­կա­նու­թյու­նը։ Իսկ երբ քան­դում են կր­թու­թյու­նը, ազ­գա­յին ա­վան­դույթ­նե­րը, «հայ­րե­նա­սի­րու­թյուն» բա­ռը, ռազ­մա­հայ­րե­նա­սի­րու­թյու­նը վե­րաց­վում են, կա­րո՞ղ եք պատ­մու­թյան մեջ մի դա­րաշր­ջան ցույց տալ, երբ այս բո­լոր ար­ժեք­նե­րը վե­րա­ցել են, ու որևէ ազգ դրա­նից հե­տո գո­յատևել է։ Չկա այդ­պի­սի բան։ Ես սար­սա­փում եմ այն մտ­քից, որ մենք հա­մալ­րե­լու ենք ան­հե­տա­ցած այն ազ­գե­րի շար­քը, ո­րոնք կորց­րին ի­րենց ինք­նու­թյունն ու բա­րո­յա­կա­նու­թյու­նը։ Այս ա­ռու­մով, բա­րե­բախ­տա­բար, ու­նենք մեր ու­սուց­չին (Մով­սես Խո­րե­նա­ցուն), ո­րը դեռևս 1500 տա­րի ա­ռաջ մեզ զգու­շաց­րել էր՝ սերմ ու ա­մոթ։ Ե­թե այս եր­կու­սը վե­րա­նան, ըստ Խո­րե­նա­ցու, մենք դա­դա­րե­լու ենք գո­յու­թյուն ու­նե­նա­լուց։
-Դրա հա­մար էլ ԿԳՄՍ նա­խա­րա­րու­թյան չա­փո­րո­շիչ­նե­րում «հա­տուկ» վե­րա­բեր­մունք կա Խո­րե­նա­ցու հան­դեպ։ Փաս­տո­րեն ի­զուր չէին փոր­ձում դա­սագր­քե­րից դուրս մղել նման մե­ծե­րին։
-Ի­րենք մա­նի­պու­լյա­ցիա­նե­րի մեծ վար­պետ են։ Երբ ա­սում եմ, որ ուղ­նու­ծու­ծով փչա­ցած են, ես այդ խոս­քե­րի պա­տաս­խա­նատ­վու­թյան ար­ժե­քը գի­տակ­ցում եմ, կա­րող եմ մտա­ծել նաև, որ այդ բնու­թագ­րե­րի հա­մար ինձ կա­րող են դա­տա­րան քարշ տալ։ Ես դրան էլ եմ պատ­րաստ և ու­նեմ փաս­տարկ­նե­րը։ Ե­թե ԱԺ է մտ­նում ուղ­նու­ծու­ծով, հո­գե­բա­նո­րեն վերջ­նա­կա­նա­պես վեր­ջա­ցած ան­հատ, ո­րի կերպն է միայն մար­դու, իսկ ներ­քին էու­թյունն ա­նաս­նա­կան է (նկա­տի ու­նեմ խոր­հր­դա­րա­նի ամ­բիո­նից ԼԳՏԲ-ա­կա­նի ե­լույ­թը), ես հաս­կա­նում եմ, որ վտանգն ա­վե­լի մեծ է, քան ի­րա­կա­նում մենք տես­նում ենք։
-Ին­չու՞ է մտա­վո­րա­կան­նե­րի զգա­լի հատ­վածն այ­սօր լռում, երբ կան լուրջ մար­տահ­րա­վեր­ներ։
-Հա­վա­նա­բար նրանց մեծ մա­սը լա­վա­տես է։
-Գու­ցե վա­խե­նու՞մ են քար­կոծ­վե­լուց, աշ­խա­տանք կորց­նե­լուց։
-Աշ­խա­տանք կորց­նե­լուց վա­խե­նում են նրանք, ով­քեր ա­սուն չեն։ Բա­ռա­չում են միայն այն կո­վե­րը, ո­րոնք ե­րե­կո­յան մսուր­քում խոտ չեն տես­նում։ Այդ հո­գե­բա­նու­թյու­նը մեր մտա­վո­րա­կա­նին հա­րիր չէ։ Չեմ կար­ծում, թե վա­խե­նում են, պար­զա­պես մտա­ծում են՝ օ­րեր են, կմթ­նեն, անց կկե­նան։ Համ­բո­յա­կան այս հո­գե­բա­նու­թյու­նը ո­րոշ ի­մաս­տով տի­րա­պե­տող է։ Նրանք մտա­ծում են, թե կծն­վի այն լու­սա­վոր միտ­քը, ո­րը մեզ հետ կպա­հի այս ար­հա­վիր­քից։ Բայց դա ինք­նա­բե­րա­բար չի լի­նում, ո­րով­հետև իշ­խա­նու­թյան ղե­կին ե­ղած այս մարդ­կա­յին ողջ հան­րույ­թը հե­ռու է ազ­գա­յին ար­ժեք­նե­րից և հա­մա­ռո­րեն գնում է այն ճա­նա­պար­հով, ո­րը կամ ի­րենք, կամ ի­րենց հա­մար են ուր­վագ­ծել։ Իսկ դա մեր խոր­տա­կու­մի ճա­նա­պարհն է։ Որևէ մեկն ինձ համոզի, որ սրանք չեն գի­տակ­ցում, թե ինչ են ա­նում։
-Ակ­նար­կում եք, որ հա­տուկ ծրա­գի՞ր են ի­րա­կա­նաց­նում։
-Նրանք ոչ միայն այս ա­մե­նը գի­տակց­ված են ա­նում, այլև, ա­յո, մշա­կել են հա­տուկ ծրա­գիր։ Տե­սեք՝ այն ար­հա­մար­հան­քը, ան­գամ սե­փա­կան ինք­նա­սի­րու­թյան ան­տե­սու­մը, երբ մար­դու մա­նե­կե­նը ողջ հա­սա­կով դնում են աղ­բարկ­ղի մեջ և քա­ղա­քում պտ­տեց­նում, ու չկա որևէ ար­ձա­գանք։
-Կա ար­ձա­գանք, նա­խա­րա­րին և չա­փո­րո­շիչ­նե­րին դեմ ան­ձանց Ա­րա­յիկ Հա­րու­թյու­նյա­նը հա­մա­րում է խա­վա­րա­միտ։
-Բայց «խա­վա­րա­միտ­նե­րը» գո­նե աղ­բա­ման­նե­րում չեն ծվա­րում։ Մենք խո­սում ենք ազ­գա­կոր­ծան կր­թա­կան ծրագ­րե­րի մա­սին, հա­զա­րա­վոր փաս­տեր են բեր­վել, ո­րոնք ա­պա­ցու­ցում են դրանց վտան­գա­վո­րու­թյան աս­տի­ճա­նը, սա­կայն ոչ մի բա­նա­կան միտք այդ ա­մե­նի վե­րա­բե­րյալ չկա։ Մտ­քե­րի խա­ղով փոր­ձում են այդ բռն­կու­մը մա­րել։ Եր­կու ան­գամ տար­բեր հանձ­նախմ­բե­րի ղե­կա­վար­ներ կի­սագ­րա­գետ, օ­րու­մեջ տար­րա­կան դպ­րոց հա­ճա­խա­ծի մա­կար­դա­կով փոր­ձում են բա­ցատ­րու­թյուն տալ սևագ­րե­րի վե­րա­բե­րյալ, բայց որևէ նոր բան չի աս­վել։ Սա մտա­ծող մար­դուն հիմք է տա­լիս եզ­րա­կաց­նե­լու, որ նրանք աշ­խա­տում են այս բոր­բո­քու­մը հան­դար­տեց­նել և շա­րու­նա­կել ի­րենց սև գոր­ծը։ Քա­նիցս ա­սել եմ, որ մեծ հա­վատ ու­նեմ մեր ու­սու­ցիչ­նե­րի, հայ լրագ­րու­թյան, հայ մար­դու հան­դեպ, ո­րոնք զգոն են պա­հում մեր միտ­քը, իսկ այս ծրագ­րե­րը դպ­րո­ցում կլի­նեն պոկ­ված, դեն նետ­ված պոր­տա­լար։
-Ա­սել է՝ մտա­հո­գու­թյուն չու­նե՞ք, որ այդ ան­հաս­կա­նա­լի չա­փո­րո­շիչ­նե­րը, ի վեր­ջո, միս ու ա­րյուն են ստա­նա­լու։
-Միս ու ա­րյուն կս­տա­նան շատ դան­դաղ, ե­թե ան­գամ չն­չին չա­փով ի­րա­կա­նու­թյուն դար­ձան, ազ­գա­կոր­ծան ըն­թացք կու­նե­նանք։ Վա­խե­նում եմ դրա­նից ու նաև այն պա­տե­հա­պաշտ մտա­վո­րա­կա­նից, ու­սուց­չից, ո­րոնք մեր շար­քե­րում նվազ քա­նա­կու­թյամբ, բայց կան։ Մեր խն­դիրն այն է, որ այս ա­մե­նը պաշ­տո­նա­կան տեսք չս­տա­նա։ Բո­լոր այն նաիվ մար­դիկ, ո­րոնք կար­ծում են, թե Ա­րա­յիկ Հա­րու­թյու­նյա­նի հրա­ժա­րա­կան պա­հան­ջե­լը միամ­տու­թյուն է, խո­րա­պես սխալ­վում են։ Սա այս պա­տի ա­ռա­ջին ճեղ­քը պի­տի լի­նի, ո­րին պի­տի հա­ջոր­դեն ու­րիշ ճեղ­քեր և պա­տը փլուզ­վի։ Յու­րա­քան­չյուր քար ջրի կա­թի­լից ճեղք­վում է և վե­րած­վում ա­վա­զա­հա­տի­կի։ Այս ա­մուր կա­ռուց­ված ու դր­սից ներ­մուծ­ված պա­տը մե­րը չէ, պետք է ան­պայ­ման քայ­քայ­վի։ Ես որևէ պե­տա­կան իշ­խա­նա­վո­րի ոչ լավ, ոչ վատ ա­ռու­մով չեմ ա­ռանձ­նաց­նում, ո­րով­հետև իմ խն­դի­րը չէ այս կամ այն նա­խա­րա­րի գոր­ծու­նեու­թյան մա­սին դա­տե­լը, իմ խն­դիրն է այն գլո­բալ փոր­ձու­թյուն­նե­րը նկա­տե­լը, ո­րոնք կա­տար­վում են եր­կու կարևոր ո­լորտ­նե­րում` մի կող­մից գրի և մշա­կույ­թի, մյուս կող­մից՝ գա­ղա­փա­րա­բա­նու­թյան ո­լորտ­նե­րում։ Ե­թե այս եր­կու ո­լոր­տում նրանք հա­ջո­ղե­ցին, մնա­ցած բնա­գա­վառ­նե­րը, տն­տե­սու­թյու­նից սկ­սած, մե­խա­նի­կո­րեն կկազ­մա­լուծ­վեն, կվե­րա­նան։ Այս իսկ պատ­ճա­ռով ես լի­նե­լու եմ բո­լոր այն ու­ժե­րի կող­քին, ո­րոնք ազ­գա­յին այս խն­դիր­ներն ա­ռաջ­նա­յին են հա­մա­րում։ Նրանք նույն գա­ղա­փարն են հե­տապն­դում և վա­ղը կա­մա թե ա­կա­մա միա­վոր­վե­լու են՝ ըստ վտան­գի ա­հագ­նու­թյան։ Իսկ վտանգն ար­տա­սո­վոր մեծ է։ Ես խո­սում են նաև նա­խորդ 30 տա­րի­նե­րի իշ­խա­նու­թյուն­նե­րի սխալ­նե­րի մա­սին, չկա որևէ հա­սա­րա­կու­թյուն, որ տաս­նա­մյակ­նե­րի մեջ սխալ­ներ թույլ չտա։ Բայց նախ­կին­նե­րի ու սրանց միակ տար­բե­րու­թյունն այն է, որ նախ­կին­նե­րը, ի տար­բե­րու­թյուն ներ­կան­ե­րի, չէին սպառ­նում ազ­գա­յին ար­ժեք­նե­րին։ Կա­րող են նախ­կին­ներն ու ներ­կա­ներն ինձ դաս տալ, բայց ի­րենք նախ­կին են, ներ­կա են, ես հա­վեր­ժա­կան եմ, ո­րով­հետև իմ տե­սա­կի դեմ պայ­քա­րե­լը շատ դժ­վար է, իմ տե­սակն ի­րե­նից հե­տո են­թա­տե­սակ է թող­նե­լու։


Ճե­պազ­րույց­նե­րը՝
Ռու­զան ԽԱ­ՉԱՏ­ՐՅԱ­ՆԻ

Դիտվել է՝ 10281

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ