Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Լևոն Տեր-Պետրոսյանը չի եղել օրինական նախագահ

Լևոն Տեր-Պետրոսյանը չի եղել օրինական նախագահ
06.09.2019 | 00:39
Ան­կա­խու­թյան տա­րի­նե­րի սկզբ­նա­կան շր­ջանն ա­ռանձ­նա­ցել է կա­մա­յա­կա­նու­թյան ան­նա­խա­դեպ դրսևո­րում­նե­րով, որ­պի­սի պա­րա­գա­յում ակն­հայտ շր­ջանց­վել են ոչ միայն օ­րենք­նե­րը, այլև Սահ­մա­նադ­րու­թյու­նը: Ան­պատ­ժե­լիու­թյան զգա­ցումն այն աս­տի­ճա­նի ցայ­տուն է ե­ղել, որ նույ­նիսկ hան­րա­պե­տու­թյան նա­խա­գա­հի ինս­տի­տու­տի ներդ­րու­մը կա­տար­վել է Սահ­մա­նադ­րու­թյան, Ան­կա­խու­թյան հռ­չա­կագ­րի և այլ հիմ­նա­րար օ­րենք­նե­րի ակն­հայտ շր­ջանց­մամբ:
Ո­րո­շա­կի ան­ձանց՝ շու­տա­փույթ բարձ­րաս­տի­ճան պաշ­տոն ստանձ­նե­լու և երկ­րում կենտ­րո­նաց­ված կա­ռա­վա­րում ձևա­վո­րե­լու մո­լուցքն այն­քան մեծ է ե­ղել, որ բա­ցար­ձա­կա­պես ի­րենց նե­ղու­թյուն չեն տվել անհ­րա­ժեշտ փո­փո­խու­թյուն­ներ ու լրա­ցում­ներ կա­տա­րե­լու Սահ­մա­նադ­րու­թյու­նում, մշա­կե­լու Սահ­մա­նադ­րու­թյա­նը և տար­րա­կան պա­հանջ­նե­րին դույզն-ինչ բա­վա­րա­րող օ­րենք­ներ։ Ա­մեն ինչ միտ­ված է ե­ղել ո­րո­շա­կի եր­կու ան­ձի՝ Լևոն Տեր-Պետ­րո­սյա­նի և Գա­գիկ Հա­րու­թյու­նյա­նի կող­մից՝ կենտ­րո­նաց­ված կա­ռա­վա­րում ի­րա­կա­նաց­նե­լու նպա­տա­կով նրանց հա­մար բարձր պաշ­տոն­ներ ա­պա­հո­վող կամ ե­րաշ­խա­վո­րող ի­րա­վա­կան նոր­մեր «ձևե­լուն»: Ընդ ո­րում, ար­վել է ա­մեն ինչ, որ Հա­յաս­տա­նում ներ­դր­վի նա­խա­դե­պը չու­նե­ցող պաշ­տոն՝ Հա­յաս­տա­նի փոխ­նա­խա­գահ, ո­րին օ­րեն­քով վե­րա­պահ­վել է հան­րա­պե­տու­թյան նա­խա­գա­հին միայն երկ­րոր­դա­կան հար­ցե­րում զի­ջող կար­գա­վի­ճակ:
Այս­պես, ՀՀՇ-ի ճնշ­ման ներ­քո, ո­րի նպա­տակն էր շու­տա­փույթ ան­ցում կա­տա­րել կենտ­րո­նաց­ված կա­ռա­վար­ման, նախ, 1990 թ. մա­յի­սի 3-ին Հայ­կա­կան ԽՍՀ Գե­րա­գույն խոր­հուր­դը ո­րո­շում է ըն­դու­նել «Հայ­կա­կան ԽՍՀ պրե­զի­դեն­տի պոստ հիմ­նե­լու և Հայ­կա­կան ԽՍՀ Սահ­մա­նադ­րու­թյան (Հիմ­նա­կան օ­րեն­քի) մեջ փո­փո­խու­թյուն­ներ և լրա­ցում­ներ կա­տա­րե­լու մա­սին», իսկ ար­դեն նույն թվա­կա­նի մա­յի­սի 14-ին Գե­րա­գույն խոր­հր­դի նա­խա­գա­հու­թյունն ըն­դու­նել է «Հայ­կա­կան ԽՍՀ պրե­զի­դեն­տի պոստ հիմ­նե­լու վե­րա­բե­րյալ Հայ­կա­կան ԽՍՀ Գե­րա­գույն խոր­հր­դի հանձ­նա­րա­րու­թյան մա­սին» ո­րո­շու­մը, ո­րով նա­խա­տես­վել էր մշա­կել «պրե­զի­դեն­տի պոստ» հիմ­նե­լու մա­սին օ­րենք­նե­րի և Սահ­մա­նադ­րու­թյու­նում անհ­րա­ժեշտ փո­փո­խու­թյուն­ներ և լրա­ցում­ներ կա­տա­րե­լու մա­սին օ­րի­նագ­ծե­րի պատ­րաս­տում: Այդ նա­խագ­ծե­րը պետք է 10-օ­րյա ժամ­կե­տում հրա­պա­րակ­վեին և մեկ ա­միս գտն­վեին հան­րա­յին քն­նարկ­ման փու­լում, ո­րից հե­տո լրամ­շակ­ված տես­քով ներ­կա­յաց­վեին Գե­րա­գույն խոր­հր­դի քն­նարկ­մա­նը:
Ինչ­պես հայտ­նի է, վե­րոն­շյալ զար­գա­ցում­ներն ըն­թա­ցել են դեռևս նախ­կին իշ­խա­նու­թյան օ­րոք, երբ Գե­րա­գույն խոր­հր­դի նա­խա­գա­հու­թյան նա­խա­գա­հը Հրանտ Ոս­կա­նյանն էր: Մյուս կող­մից` ակն­հայտ էր, որ նախ­կին իշ­խա­նու­թյուն­նե­րը վե­րած­վել էին զուտ կա­մա­կա­տար­նե­րի:
Ըն­դգ­ծենք, որ Հայ­կա­կան ԽՍՀ Գե­րա­գույն խոր­հր­դի 1990 թ. մա­յի­սի 3-ի և Գե­րա­գույն խոր­հր­դի նա­խա­գա­հու­թյան 1990 թ. մա­յի­սի 14-ի հի­շյալ ո­րո­շում­ներն այդ­պես էլ չեն կա­տար­վել, ա­վե­լին՝ դրանց ըն­դու­նու­մից շուրջ 3 ա­միս անց ըն­դուն­վել է Ան­կա­խու­թյան հռ­չա­կա­գի­րը, ո­րի 12-րդ կետն ար­դեն ամ­րագ­րում է. «Սույն Հռ­չա­կա­գի­րը հիմք է ծա­ռա­յում Հա­յաս­տա­նի Հան­րա­պե­տու­թյան սահ­մա­նադ­րու­թյան մշակ­ման, իսկ գոր­ծող սահ­մա­նադ­րու­թյան մեջ` փո­փո­խու­թյուն­նե­րի և լրա­ցում­նե­րի կա­տար­ման, պե­տա­կան մար­մին­նե­րի գոր­ծու­նեու­թյան, հան­րա­պե­տու­թյան նոր օ­րեն­սդ­րու­թյան մշակ­ման հա­մար»:
Հա­վե­լենք, որ Ան­կա­խու­թյան հռ­չա­կագ­րում ան­գամ որևէ ակ­նարկ չկա «պրե­զի­դեն­տի պոստ» հիմ­նե­լու մա­սին, իսկ Գե­րա­գույն խոր­հուրդն էլ ճա­նաչ­վել է միակ մար­մի­նը, ո­րը կա­րող է հան­դես գալ Հա­յաս­տա­նի ժո­ղովր­դի ա­նու­նից (3-րդ կետ), ընդ ո­րում, հենց Գե­րա­գույն խոր­հր­դին է վե­րա­պահ­վել զին­ված ու­ժե­րի օգ­տա­գործ­ման մա­սին ո­րո­շում ըն­դու­նե­լու բա­ցա­ռիկ լիա­զո­րու­թյու­նը (5-րդ կետ), ինչն ար­դեն հե­տա­գա­յում «պրե­զի­դեն­տի պոստ» հիմ­նե­լու գոր­ծըն­թաց­նե­րի հա­մա­տեքս­տում մո­ռա­ցու­թյան է մատն­վում:
Ան­կա­խու­թյան հռ­չա­կագ­րի հիմ­նա­րար դրույթ­նե­րից է նաև այն, որ Հա­յաս­տա­նի տա­րած­քում պետք է գոր­ծեին միայն Հա­յաս­տա­նի Սահ­մա­նադ­րու­թյու­նը և օ­րենք­նե­րը, ին­չը դի­տարկ­վել է որ­պես ինք­նիշ­խա­նու­թյան էա­կան հատ­կա­նիշ: Մինչ­դեռ այս ար­դեն հան­րա­ճա­նաչ ի­րա­վա­կան սկզ­բուն­քը ևս դար­ձյալ «պրե­զի­դեն­տի պոստ» հիմ­նե­լու մո­լուց­քի ար­դյուն­քում շատ շու­տով մո­ռա­ցու­թյան է մատն­վել:
Պատ­մա­կան անց­քե­րի վեր­լու­ծու­թյու­նը ցույց է տա­լիս, որ ՀՀՇ-ի պա­րագ­լուխ­նե­րը, այ­նուա­մե­նայ­նիվ, կաշ­կանդ­ված լի­նե­լով խոր­հր­դա­յին իշ­խա­նու­թյան մոս­կո­վյան կենտ­րո­նից, միառ­ժա­մա­նակ ձեռն­պահ են մնա­ցել «պրե­զի­դեն­տի պոստ» հիմ­նե­լուց, ան­գամ Ան­կա­խու­թյան հռ­չա­կագ­րում են շր­ջան­ցել այդ թե­ման, սա­կայն խոր­հր­դա­յին կար­գե­րի փլու­զու­մից հե­տո ան­մի­ջա­պես ան­ցել են ա­րագ հա­կագ­րո­հի:
Եվ, ա­հա, ար­դեն մեկ տա­րի անց, 1991-ի հու­նի­սի 25-ին «պրե­զի­դեն­տի պոստ» հիմ­նե­լու նույ­նա­բո­վան­դակ ո­րո­շում է կա­յաց­րել ար­դեն ՀՀ Գե­րա­գույն խոր­հուր­դը, ո­րով դար­ձյալ նա­խա­տես­վել է նա­խա­գիծ պատ­րաս­տել նաև Սահ­մա­նադ­րու­թյու­նում փո­փո­խու­թյուն­ներ կա­տա­րե­լու վե­րա­բե­րյալ: Դրա­նից ե­րեք օր ա­ռաջ՝ հու­նի­սի 22-ին, ՀՀ Գե­րա­գույն խոր­հր­դի նա­խա­գա­հու­թյունն ար­դեն ո­րո­շել էր հիմ­նել «պրե­զի­դեն­տի պոստ», ո­րի ընտ­րու­թյուն­նե­րը պետք է կա­յա­նա­յին հենց 1991 թ., այ­սինքն` դեռ ան­գամ Սահ­մա­նադ­րու­թյու­նում փո­փո­խու­թյուն­նե­րը չկա­տա­րած, օ­րեն­քը չըն­դու­նած, նա­խա­գա­հու­թյունն ար­դեն ո­րո­շել էր ընտ­րու­թյուն­նե­րի ժամ­կե­տը:
Վե­րոն­շյալ եր­կու ո­րո­շում­նե­րից բա­ցա­ռա­պես ըն­թա­ցիկ օ­րենք­նե­րով կյան­քի կոչ­վե­ցին միայն այն դրույթ­նե­րը, ո­րոնք վե­րա­բե­րում էին զուտ օ­րեն­սդ­րա­կան ե­ղա­նա­կով «Հան­րա­պե­տու­թյան նա­խա­գա­հի» պաշ­տոն հիմ­նե­լուն և ընտ­րու­թյան ժամ­կե­տին, ըստ այդմ էլ՝ 1991 թ. օ­գոս­տո­սի 1-ին ըն­դուն­վեց «ՀՀ Նա­խա­գա­հի մա­սին» ՀՀ օ­րեն­քը, իսկ հա­ջորդ օ­րը՝ օ­գոս­տո­սի 2-ին, «ՀՀ Նա­խա­գա­հի ընտ­րու­թյուն­նե­րի մա­սին» ՀՀ օ­րեն­քը: Ինչ վե­րա­բե­րում է Սահ­մա­նադ­րու­թյա­նը, այդ­պես էլ շտա­պո­ղա­կա­նու­թյու­նը թույլ չտ­վեց այդ­պի­սի «ման­րուք­նե­րի» վրա ու­շադ­րու­թյուն դարձ­նել, ին­չի ար­դյուն­քում ար­մա­տա­պես վե­րա­նայ­վեց կա­ռա­վար­ման ողջ հա­մա­կար­գը, մինչ­դեռ Սահ­մա­նադ­րու­թյու­նը մնաց ան­փո­փոխ: Այս­պի­սով խախտ­վել է Գե­րա­գույն խոր­հր­դի 1991-ի հու­նի­սի 25-ի «պրե­զի­դեն­տի պոստ» հիմ­նե­լու վե­րա­բե­րյալ ո­րո­շու­մը, ո­րով նա­խա­տես­վել էր նա­խա­գիծ պատ­րաս­տել նաև Սահ­մա­նադ­րու­թյու­նում փո­փո­խու­թյուն­ներ կա­տա­րե­լու վե­րա­բե­րյալ:
Ընդ ո­րում, 1978 թ. Սահ­մա­նադ­րու­թյան ի­րա­վա­բա­նա­կան ու­ժը, մինչև 1995 թ. Սահ­մա­նադ­րու­թյան ըն­դու­նու­մը, երբևէ չի կա­սեց­վել կամ դա­դա­րեց­վել, ա­վե­լին` հարկ ե­ղած դեպ­քում դրա­նում կա­տար­վել են անհ­րա­ժեշտ փո­փո­խու­թյուն­ներ և լրա­ցում­ներ: Հատ­կան­շա­կան է այն, որ այդ հար­ցին անդ­րա­դարձ է ար­վել միայն 1995 թ. Սահ­մա­նադ­րու­թյամբ, ո­րի 116-րդ հոդ­վա­ծի 1-ին կե­տի հա­մա­ձայն, «Սահ­մա­նադ­րու­թյան ու­ժի մեջ մտ­նե­լու պա­հից` 1) դա­դա­րում է 1978 թվա­կա­նի Սահ­մա­նադ­րու­թյան, հե­տա­գա փո­փո­խու­թյուն­նե­րով և լրա­ցում­նե­րով հան­դերձ, ինչ­պես նաև սահ­մա­նադ­րա­կան օ­րենք­նե­րի գոր­ծո­ղու­թյու­նը»: Այս­պի­սով, 1978 թ. Սահ­մա­նադ­րու­թյան բարձ­րա­գույն ի­րա­վա­բա­նա­կան ու­ժը մինչև նոր Սահ­մա­նադ­րու­թյան ու­ժի մեջ մտ­նե­լը՝ գոր­ծո­ղու­թյու­նը, հաս­տատ­վել է հենց ՀՀ ա­ռա­ջին Սահ­մա­նադ­րու­թյամբ: Իսկ 1978 թ. Սահ­մա­նադ­րու­թյան 170-րդ հոդ­վա­ծի հա­մա­ձայն, «Հա­յաս­տա­նի Հան­րա­պե­տու­թյան բո­լոր օ­րենք­նե­րը և պե­տա­կան մար­մին­նե­րի մյուս ակ­տե­րը հրա­տա­րակ­վում են Հա­յաս­տա­նի Հան­րա­պե­տու­թյան սահ­մա­նադ­րու­թյան հի­ման վրա և նրան հա­մա­պա­տաս­խան»:
Բա­ցի վե­րը նշ­վա­ծից, 171-րդ հոդ­վա­ծի հա­մա­ձայն, «Հա­յաս­տա­նի Հան­րա­պե­տու­թյան սահ­մա­նադ­րու­թյան փո­փո­խու­մը կա­տար­վում է ՀԽՍՀ Գե­րա­գույն խոր­հր­դի ո­րոշ­մամբ` ըն­դուն­ված Հա­յաս­տա­նի Հան­րա­պե­տու­թյան Գե­րա­գույն խոր­հր­դի պատ­գա­մա­վոր­նե­րի ընդ­հա­նուր թվի առն­վազն եր­կու եր­րոր­դի մե­ծա­մաս­նու­թյամբ»: Այ­սինքն՝ «ՀՀ Նա­խա­գա­հի մա­սին» ՀՀ օ­րենք կա­րող էր ըն­դուն­վել բա­ցա­ռա­պես Գե­րա­գույն խոր­հր­դի կող­մից պատ­գա­մա­վոր­նե­րի ընդ­հա­նուր թվի առն­վազն եր­կու եր­րոր­դի մե­ծա­մաս­նու­թյամբ Սահ­մա­նադ­րու­թյան մեջ հա­մա­պա­տաս­խան փո­փո­խու­թյուն­ներ կա­տա­րե­լուց հե­տո, ին­չը չի ար­վել: Չի բա­ցառ­վում, որ նա­խա­ձեռ­նող­նե­րը պար­զա­պես վս­տահ չեն ե­ղել, թե այդ փու­լում Գե­րա­գույն խոր­հր­դում հնա­րա­վոր կլի­ներ ա­պա­հո­վել ձայ­նե­րի այդ­չափ մեծ շեմ, ին­չի կա­րի­քը բա­ցար­ձա­կա­պես չկար ըն­թա­ցիկ օ­րենք (տվյալ պա­րա­գա­յում` 1991 թ. օ­գոս­տո­սի 1-ին «ՀՀ Նա­խա­գա­հի մա­սին» ՀՀ օ­րեն­քը, և օ­գոս­տո­սի 2-ին՝ «ՀՀ Նա­խա­գա­հի ընտ­րու­թյուն­նե­րի մա­սին» ՀՀ օ­րեն­քը) ըն­դու­նե­լու պա­րա­գա­յում:
Այս­պի­սով, Գե­րա­գույն խոր­հուրդն ու նրա նա­խա­գա­հու­թյունն ի սկզ­բա­նե նա­խա­տե­սե­լով սահ­մա­նադ­րա­կան փո­փո­խու­թյուն­ներ, դրա հա­մար այդ­պես էլ չեն դրսևո­րել անհ­րա­ժեշտ հետևո­ղա­կա­նու­թյուն և ձեռ­նա­մուխ են ե­ղել ըն­թա­ցիկ օ­րենք­նե­րով կա­ռա­վար­ման հա­մա­կար­գի ար­մա­տա­կան փո­փո­խու­թյա­նը:
Գործ­նա­կա­նում փորձ է ար­վել այս բարդ խնդ­րի օ­րի­նա­կան լուծ­ման պատ­րանք ստեղ­ծել, սա­կայն էլ ա­վե­լի է խճող­վել ի­րա­վի­ճա­կը, քան­զի Գե­րա­գույն խոր­հուր­դը դի­մել է ակն­հայտ ա­պօ­րի­նի քայ­լի, այն է՝ 1991 թ. սեպ­տեմ­բե­րի 25-ին ըն­դու­նել է «Ան­կախ պե­տա­կա­նու­թյան հիմ­նադ­րույթ­նե­րի մա­սին», այս­պես կոչ­ված, սահ­մա­նադ­րա­կան օ­րենք (մինչև Սահ­մա­նադ­րու­թյան 2015 թ. փո­փո­խու­թյուն­ներն այդ­պի­սի օ­րեն­սդ­րա­կան ակտ նա­խա­տես­ված չի ե­ղել ՀՀ ի­րա­վա­կան հա­մա­կար­գում), ո­րով քո­ղարկ­ված կեր­պով ա­ռա­ջադր­վել է Սահ­մա­նադ­րու­թյու­նում փո­փո­խու­թյուն կա­տա­րե­լու ան­հե­ռան­կար և ա­պօ­րի­նի այ­լընտ­րանք. «Մինչև Հա­յաս­տա­նի Հան­րա­պե­տու­թյան նոր սահ­մա­նադ­րու­թյան ըն­դու­նու­մը գոր­ծող սահ­մա­նադ­րու­թյունն ու օ­րենք­նե­րը գոր­ծում են այն­քա­նով, որ­քա­նով դրանք չեն հա­կա­սում սույն օ­րեն­քին և «Հա­յաս­տա­նի ան­կա­խու­թյան մա­սին» Հռ­չա­կագ­րի հի­ման վրա ըն­դուն­ված օ­րեն­սդ­րա­կան ակ­տե­րին (16-րդ հոդ­ված): Այս օ­րեն­սդ­րա­կան ակ­տի բուն նպա­տա­կը ե­ղել է Սահ­մա­նադ­րու­թյան շր­ջան­ցու­մը, սա­կայն այն­քան ան­հե­ռա­տես են ե­ղել, որ միա­ժա­մա­նակ կա­տա­րել են վե­րա­պա­հում. «Հա­յաս­տա­նի ան­կա­խու­թյան մա­սին» Հռ­չա­կագ­րի հի­ման վրա ըն­դուն­ված օ­րեն­սդ­րա­կան ակ­տե­րին», այս­պի­սով ան­տե­սե­լով, որ Հռ­չա­կա­գի­րը ևս նա­խա­տե­սել է 1978 թ. Սահ­մա­նադ­րու­թյան ան­վե­րա­պահ գոր­ծո­ղու­թյու­նը և, հարկ ե­ղած դեպ­քում, դրա­նում փո­փո­խու­թյուն­ներ կա­տա­րե­լու հնա­րա­վո­րու­թյու­նը: Ընդ ո­րում, ինչ­պես նշե­ցի, բուն Սահ­մա­նադ­րու­թյու­նում փո­փո­խու­թյուն­ներ կա­տա­րե­լու հա­մար ա­վե­լի մեծ շեմ է ե­ղել սահ­ման­ված, քան ցան­կա­ցած այլ ի­րա­վա­կան ակ­տի ըն­դուն­ման, այդ թվում՝ սահ­մա­նադ­րա­կան օ­րենք կոչ­վա­ծի: Ակն­հայտ է, որ տվյալ դեպ­քում գոր­ծել են ոչ թե ի­րա­վա­չափ ե­ղա­նակ­նե­րով, այլ դրսևո­րել են ի­րա­վի­ճա­կա­յին մտա­ցա­ծին ու հնա­րո­վի քայ­լե­րով բար­դու­թյու­նը շր­ջան­ցե­լու նկր­տում:
Վե­րոն­շյալ փաս­տարկ­նե­րի պա­րա­գա­յում, մինչև 1995 թ. Սահ­մա­նադ­րու­թյան ըն­դու­նու­մը, ՀՀ Նա­խա­գա­հի պաշ­տո­նը ե­ղել է հա­կա­սահ­մա­նադ­րա­կան ինս­տի­տուտ, ուս­տի ան­հաս­կա­նա­լի է հա­ճախ կի­րառ­ման մեջ դր­վող «ա­ռա­ջին նա­խա­գահ» եզ­րույ­թը: Բնո­րոշ է այն, որ ո­րոշ ի­րա­վա­գետ­ներ գեթ մեկ ան­գամ չեն անդ­րա­դար­ձել ի­րենց քա­ղա­քա­կան ա­ռաջ­նոր­դի «պե­տա­կան կեն­սագ­րու­թյա­նը», ձգ­տե­լով ա­մեն ինչ մո­ռա­ցու­թյան մատ­նել՝ թե­ման դարձ­նե­լով ան­ձեռ­նմ­խե­լի:
Հե­տա­գա զար­գա­ցում­նե­րը ցույց են տա­լիս, որ խիստ կենտ­րո­նաց­ված կա­ռա­վար­ման անց­նե­լու ձգ­տում­նե­րը թե­լադր­ված չեն ե­ղել միայն անձ­նա­կան հատ­կա­նիշ­նե­րով՝ փա­ռա­սի­րու­թյամբ, այլ հե­տապն­դել են նաև քա­ղա­քա­կան հա­կա­ռա­կորդ­նե­րին հնա­րա­վո­րինս ու­ժի գոր­ծադր­մամբ, ան­հա­մա­չափ մի­ջոց­նե­րով չե­զո­քաց­նե­լու նպա­տակ: Այն, որ նա­խա­գա­հի պաշ­տո­նի հիմ­նու­մից և երկ­րի խիստ կենտ­րո­նաց­ված կա­ռա­վար­ման անց­նե­լուց հե­տո ՀՀ ողջ տն­տե­սու­թյան, սո­ցիա­լա­կան քա­ղա­քա­կա­նու­թյան հիմ­նա­րար հար­ցե­րը որևէ վար­չա­պե­տի կող­մից մինչև 2015 թ. սահ­մա­նադ­րա­կան փո­փո­խու­թյուն­նե­րի, լրա­ցում­նե­րի հա­մա­պա­տաս­խան հոդ­ված­նե­րի ու­ժի մեջ մտ­նե­լը չէին կա­րող տնօ­րին­վել, այ­սինքն` նրանք չէին կա­րող ճա­նաչ­վել, լի­նել այդ հար­ցե­րի լուծ­ման ինք­նու­րույն պա­տաս­խա­նա­տու­ներ, ար­դեն վա­ղուց հայտ­նի իրո­ղու­թյուն է, սա­կայն անդ­րա­դառ­նանք ա­ռա­վել ա­ռանց­քա­յին՝ զին­ված ու­ժե­րի օգ­տա­գործ­ման խնդ­րին:
Ինչ­պես ար­դեն նկա­տե­ցինք, Ան­կա­խու­թյան հռ­չա­կագ­րով զին­ված ու­ժե­րի օգ­տա­գործ­ման բա­ցա­ռիկ լիա­զո­րու­թյու­նը վե­րա­պահ­ված է ե­ղել միայն Գե­րա­գույն խոր­հր­դին, սա­կայն դա չի խան­գա­րել, որ ա­ռանց սահ­մա­նադ­րա­կան փո­փո­խու­թյուն­նե­րի, ար­դեն մեկ տա­րի անց, զին­ված ու­ժե­րի օգ­տա­գործ­ման լիա­զո­րու­թյու­նը փո­խանց­վի հան­րա­պե­տու­թյան նո­րըն­տիր նա­խա­գա­հին. մաս­նա­վո­րա­պես, «ՀՀ Նա­խա­գա­հի մա­սին» ՀՀ օ­րեն­քի 8-րդ հոդ­վա­ծի հա­մա­ձայն, հան­րա­պե­տու­թյան նա­խա­գա­հը ճա­նաչ­վել է զին­ված ու­ժե­րի գլ­խա­վոր հրա­մա­նա­տար և այդ կար­գա­վի­ճա­կով.
«...հան­րա­պե­տու­թյան վրա զին­ված հար­ձակ­ման դեպ­քում ո­րո­շում է ըն­դու­նում զին­ված ու­ժե­րի օգ­տա­գործ­ման մա­սին, իսկ ար­տա­քին վտան­գի առ­կա­յու­թյան դեպ­քում հայ­տա­րա­րում է ռազ­մա­կան դրու­թյուն հան­րա­պե­տու­թյան ողջ տա­րած­քում կամ ա­ռան­ձին շր­ջան­նե­րում: Նշ­ված դեպ­քե­րում կա­րող է հայ­տա­րա­րել ընդ­հա­նուր կամ մաս­նա­կի զո­րա­հա­վաք:
Լայ­նա­ծա­վալ ա­ղե­տի դեպ­քում կամ այլ ար­տա­կարգ ի­րա­վի­ճակ­նե­րում, ել­նե­լով վի­ճա­կի ա­րագ կար­գա­վոր­ման և օ­րի­նա­կա­նու­թյան վե­րա­կան­գն­ման անհ­րա­ժեշ­տու­թյու­նից, կա­րող է հայ­տա­րա­րել մինչև ե­րեք ա­միս տևո­ղու­թյամբ ար­տա­կարգ դրու­թյուն, ո­րի ժամ­կե­տը եր­կա­րաց­վում է Հա­յաս­տա­նի Հան­րա­պե­տու­թյան Գե­րա­գույն խոր­հր­դի հա­մա­ձայ­նու­թյամբ:
Զին­ված ու­ժե­րի օգ­տա­գործ­ման, ռազ­մա­կան կամ ար­տա­կարգ դրու­թյուն հայ­տա­րա­րե­լու մա­սին ո­րո­շում­նե­րը ոչ ուշ, քան քա­ռա­սու­նութ ժամ­վա ըն­թաց­քում ներ­կա­յաց­նում է Գե­րա­գույն խոր­հր­դի հաս­տատ­մա­նը:
Պա­տե­րազ­մա­կան ռազ­մա­կան և ար­տա­կարգ դրու­թյան կար­գա­վի­ճա­կը սահ­ման­վում է օ­րեն­քով»:
Հիմք ըն­դու­նե­լով հի­շյալ օ­րեն­սդ­րա­կան ձևա­կեր­պու­մը, որն իր ար­տա­ցո­լու­մը չի ստա­ցել 1978 թ. Սահ­մա­նադ­րու­թյան մեջ լրա­ցում կա­տա­րե­լով, ՀՀ նա­խա­գահ Լևոն Տեր-Պետ­րո­սյա­նը բա­զում ան­գամ զին­ված ու­ժերն օգ­տա­գոր­ծե­լու հրա­մա­նագ­րեր է ար­ձա­կել, ընդ ո­րում, ոչ միայն ար­տա­կարգ դրու­թյուն հայ­տա­րա­րե­լու, այլև ա­ռան­ձին հան­րա­հա­վաք­նե­րի դի­մա­կա­յե­լու դեպ­քե­րում: Այս­պես, այդ­պի­սի հրա­մա­նագ­րեր են ար­ձակ­վել 1992 թ. հու­նի­սի 19-ին՝ «Մեղ­րու և Կա­պա­նի շր­ջան­նե­րում ար­տա­կարգ դրու­թյուն հայ­տա­րա­րե­լու մա­սին», 1992 թ. հու­լի­սի 29-ին՝ «Գո­րիս քա­ղա­քում և Գո­րի­սի շր­ջա­նում ար­տա­կարգ դրու­թյուն հայ­տա­րա­րե­լու մա­սին», 1992 թ. հու­լի­սի 29-ին՝ «Կրաս­նո­սելս­կի շր­ջա­նում ար­տա­կարգ դրու­թյուն հայ­տա­րա­րե­լու մա­սին», 1993 թ. փետր­վա­րի 8-ին՝ «Ար­մա­վի­րի շր­ջա­նում ար­տա­կարգ դրու­թյուն հայ­տա­րա­րե­լու մա­սին»: Բո­լոր այս հրա­մա­նագ­րե­րում ար­տա­կարգ դրու­թյան պա­տաս­խա­նա­տու­ներ են հա­մար­վել ինչ­պես ներ­քին գոր­ծե­րի, այն­պես էլ պաշտ­պա­նու­թյան նա­խա­րա­րու­թյուն­նե­րը:
Ինչ վե­րա­բե­րում է 1996 թ. նա­խա­գա­հա­կան ընտ­րու­թյուն­նե­րին հա­ջոր­դող ի­րա­դար­ձու­թյուն­նե­րին, երբ ընտ­րու­թյուն­նե­րի ար­դյունք­նե­րը բո­ղո­քար­կող ան­ձինք մաս­նակ­ցում էին մե­ծա­քա­նակ հան­րա­հա­վաք­նե­րի, ա­պա այս դեպ­քում զին­ված ու­ժե­րը, այդ թվում՝ ծանր զին­տեխ­նի­կան ան­մի­ջա­պես մարդ­կանց հետ շփում­նե­րի հար­թու­թյամբ օգ­տա­գոր­ծե­լը ե­ղել է ա­ռանց ար­տա­կարգ դրու­թյուն հայ­տա­րա­րե­լու:
Նկա­տենք, որ Գե­րա­գույն խոր­հր­դի կող­մից Ան­կա­խու­թյան հչա­կագ­րի հիմ­քով կա­յաց­վել է զին­ված ու­ժե­րի միայն մաս­նա­կի օգ­տա­գործ­ման ըն­դա­մե­նը մեկ ո­րո­շում, այն է՝ 1990 թ. օ­գոս­տո­սի 29-ին կա­յաց­վել է «Հա­յաս­տա­նի Հան­րա­պե­տու­թյան ողջ տա­րած­քում ար­տա­կարգ դրու­թյուն մտց­նե­լու մա­սին» ո­րո­շում, ընդ ո­րում, սա ե­ղել է ար­տա­կարգ դրու­թյան մա­սին ա­ռա­ջին ո­րո­շու­մը: Այս ո­րոշ­մամբ հե­տապ­նդ­վում էր Հա­յոց Ազ­գա­յին Բա­նա­կի (ՀԱԲ), որ­պես ռազ­մա­կան կազ­մա­կեր­պու­թյան, գոր­ծու­նեու­թյան դա­դա­րե­ցու­մը, իսկ կա­տար­ման պա­տաս­խա­նա­տու­ներ էին ճա­նաչ­ված ներ­քին գոր­ծե­րի նա­խա­րա­րու­թյան և նրան են­թա­կա զոր­քե­րի ստո­րա­բա­ժա­նում­նե­րի, պե­տա­կան անվ­տան­գու­թյան կո­մի­տեի, ինչ­պես նաև մի­լի­ցիա­յի կա­ռուց­վածք­նե­րում ընդգրկված հա­սա­րա­կա­կան կար­գի պահ­պա­նու­թյան ջո­կատ­նե­րը:
Այս­պի­սով, մինչև 1995 թ. Սահ­մա­նադ­րու­թյան ըն­դու­նու­մը «պրե­զի­դեն­տի պոստ» (նա­խա­գա­հի պաշ­տոն) հիմ­նե­լու վե­րա­բե­րյալ օ­րեն­սդ­րա­կան ակ­տե­րը ե­ղել են ակն­հայտ հա­կա­սահ­մա­նադ­րա­կան, բուն հան­րա­պե­տու­թյան նա­խա­գա­հի պաշ­տո­նը ե­ղել է Սահ­մա­նադ­րու­թյամբ չնա­խա­տես­ված, իսկ նրա կող­մից զին­ված ու­ժե­րի օգ­տա­գործ­ման հրա­մա­նագ­րեր ար­ձա­կե­լու լիա­զո­րու­թյու­նը որևէ կերպ սահ­ման­ված չի ե­ղել ինչ­պես Ան­կա­խու­թյան հռ­չա­կագ­րով, այն­պես էլ Սահ­մա­նադ­րու­թյամբ: «Ա­ռա­ջին նա­խա­գահ» կոչ­ված Լևոն Տեր-Պետ­րո­սյանն այս­պի­սով չի ե­ղել Հա­յաս­տա­նի Հան­րա­պե­տու­թյան օ­րի­նա­կան կամ լե­գի­տիմ նա­խա­գահ: Բնա­կա­նա­բար, հարց է ա­ռա­ջա­նում` մի՞­թե նա ՀՀ նա­խա­գա­հի պաշ­տո­նը չի զբա­ղեց­րել ու զին­ված ու­ժե­րի օգ­տա­գործ­ման հրա­մա­նագ­րեր ար­ձա­կել սահ­մա­նադ­րա­կան կար­գի տա­պալ­մամբ:
Ար­թուր ՀՈՎ­ՀԱՆ­ՆԻ­ՍՅԱՆ
Դիտվել է՝ 6035

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ