Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Կա­պե՛նք գա­զա­նի ե­րա­խը, խեղ­ճաց­նե՛նք նրան

Կա­պե՛նք գա­զա­նի ե­րա­խը, խեղ­ճաց­նե՛նք նրան
20.09.2019 | 01:31
Մեր հաղ­թա­նա­կը թե­րի է ու մեր կյան­քը վտանգ­ված՝ խրա­մա­տի մեջ, սահ­մա­նա­մերձ գյու­ղում, ար­տերկ­րում աշ­խա­տե­լիս կամ սո­վո­րե­լիս: Մեր ապ­րած խա­ղա­ղու­թյու­նը հա­րա­բե­րա­կան է, քան­զի մենք ա­պա­հո­վագր­ված չենք ար­տա­քին թշ­նա­մուց: Եվ պատ­ճառն այն չէ, որ թշ­նա­մին նենգ է ու ստոր, չի ճա­նա­չում որևէ պայ­մա­նա­վոր­վա­ծու­թյուն, այլ որ՝ մենք վատ ենք զս­պում նրան: Մենք նրա հա­մար վտան­գա­վոր չենք, իսկ նա մեզ հա­մար շա­րու­նա­կում է վտան­գա­վոր լի­նել: Նա մի թշ­նա­մի է, որն ան­հա­գուրդ է իր բնազ­դա­յին ցան­կու­թյուն­նե­րում, և նրան կանգ­նեց­նո­ղը միայն ՎԱԽՆ է, իսկ մենք դա չենք կարևո­րում, ա­վե­լին, կար­ծես չենք էլ մտա­ծում այդ մա­սին: Տա­րա­կու­սե­լի է, բայց փաստ, որ մեր զի­նա­նո­ցում թշ­նա­մուն սար­սա­փի մեջ պա­հե­լու, նման ե­ղա­նա­կով նրան հյու­ծե­լու մի­ջոց­ներ չկան:
Նախ՝ սին պատ­կե­րա­ցում­նե­րի մա­սին: Կեղծ ու վտան­գա­վոր է այն քա­րո­զը, իբր հայ ժո­ղո­վուր­դը խն­դիր չու­նի թուրք ադր­բե­ջան­ցի (կան նաև այ­լազ­գի ադր­բե­ջան­ցի­ներ) ժո­ղովր­դի հետ, խն­դի­րը Ադր­բե­ջա­նի ղե­կա­վա­րու­թյան հետ է: Քա­նի-քա­նի դեպք ու­նենք, թե ինչ­պես հայ­կա­կան սահ­մա­նա­մերձ գյու­ղի մի ծեր կամ հի­վանդ բնա­կիչ, մո­լոր­վե­լով, ըն­կել է նախ­կի­նում ի­րենց հարևան թուր­քե­րի ձեռքն ու, Բաք­վին փո­խանց­վե­լուց ա­ռաջ, նախ նրանց կող­մից է հո­շոտ­վել: Այ­սինքն՝ ե­րիցս ճշ­մա­րիտ էր մեր պե­տա­կան այ­րե­րից մե­կը, որն ա­սում էր, թե հայն ու ադր­բե­ջան­ցին այլևս ան­հա­մա­տե­ղե­լի են, միա­սին չեն կա­րող ապ­րել: Այս մտ­քին դեմ կանգ­նող­նե­րը պար­զա­պես կա՛մ տկա­րա­միտ են, կա՛մ ե­սա­սեր, ո­րոնք ե­րա­զում են միայն անձ­նա­կան բա­րե­կե­ցու­թյան մա­սին: Թե­կուզ ժո­ղովր­դի ու հայ­րե­նի­քի ա­պա­գա­յի հաշ­վին:
Մեկ այլ դեպ­քում՝ մտա­վո­րա­կա­նով, քա­ղա­քա­կան այ­րով, եր­բեմն նաև զին­վո­րա­կա­նով, հա­սա­րա­կա­կան տա­րա­տե­սակ գոր­ծիչ­նե­րով հույս ենք տա­ծում, որ մեր թշ­նա­մին ցավ հաս­կա­ցող դառ­նա, որ մարդ­կա­յին ցա­վը նրան էլ հա­սա­նե­լի լի­նի, որ վեր­ջա­պես ինքն ի­րեն հարց տա, թե ին­չու է ցավ պատ­ճա­ռում ու­րի­շին: Մեր քրիս­տո­նեա­կան մտա­ծո­ղու­թյան ար­գա­սիքն է, իբր սե­րը, գու­թը, ցա­վը հա­մա­մարդ­կա­յին ընդ­գր­կում­ներ ու­նեն: Չկա նման բան, երբ հար­ցը վե­րա­բե­րում է տե­սակ­նե­րի տար­բե­րու­թյա­նը: Մարդ ա­րա­րա­ծի թուրք տե­սա­կը Փոքր Ա­սիա­յում ի­րեն հաս­տա­տել ու հաս­տա­տում է բնիկ ժո­ղո­վուրդ­նե­րի և, հատ­կա­պես, հայ ժո­ղովր­դի հաշ­վին: Նշա­նա­կում է՝ թուր­քը հա­յի ցա­վը եր­բեք չի կա­րող հաս­կա­նալ, ինքն ի­րեն եր­բեք չի կա­րող հա­կա­սել: ՈՒս­տի ցա­վը մենք պետք է զգաց­նենք, ե­թե ու­զում ենք հա­վա­սար հար­գան­քով ապ­րել: Ընդ ո­րում՝ հար­գան­քը ոչ թե պետք է վաս­տա­կենք, այլ պար­տադ­րենք: Կա­սեք՝ նման բան չկա, հար­գանք չի՞ պար­տադր­վում: Բայց չէ՞ որ վախն ու հար­գան­քը հա­ճախ նույ­նա­նում են, դառ­նում հա­ման­շա­նակ: ՈՒ­րեմն, ե­թե հար­գան­քը բնա­կան կեր­պով չի գո­յա­նում, վախն է օգ­նում, որ­պես­զի ծն­վի հար­գան­քը: Հայ հե­րոս­ներ Անդ­րա­նիկն ու Գևորգ Չա­վու­շը քր­դե­րից ու թուր­քե­րից էլ էին երգ­վում: Չքն­նենք՝ վա­խի՞ց, թե՞ հար­գան­քից դրդ­ված:
Ժա­մա­նակ­նե­րը փոխ­վել են: Թշ­նա­մին հե­րոս է դարձ­րել իր հա­կա­հե­րոս­նե­րին, կեղ­տոտ ա­րյուն ու­նե­ցող­նե­րին, գա­զա­նա­բա­րո մու­տանտ­նե­րին: Նա փո­խել է իր տո­տե­մը՝ բո­րե­նուն է դրել գորշ գայ­լի տե­ղը և զին­վո­րին ու մար­դաս­պա­նին այլևս չի զա­տում: Կա­սեինք՝ իր խն­դիրն է, իր գործն է, ե­թե միայն մեզ չառ­նչ­վեր: Ցա­վոք, առ­նչ­վում է, ա­վե­լին, ստի­պում է, որ մենք չան­տե­սենք այս նոր ի­րո­ղու­թյու­նը: Մեր թշ­նա­մին հաղ­թող զին­վոր չու­նի և ան­ճա­րու­թյու­նից մար­դաս­պա­նին է հե­րոս հոր­ջոր­ջում: Սրա վտանգն այն է մեզ հա­մար, որ այդ­պի­սով բազ­մաց­վում են մար­դա­կերպ ճի­վաղ­ներ, ո­րոնք ա­մե­նուր պատ­րաստ են ա­ռա­ջին իսկ հնա­րա­վո­րու­թյան դեպ­քում մարդ հո­շո­տե­լու: Մա­նա­վանդ՝ հա­յի, մա­նա­վանդ՝ միա­միտ ու ան­պաշտ­պան հա­յի: Ռա­միլ Սա­ֆա­րով թուր­քը ձևը ցույց տվեց՝ քնած հա­յի կաց­նա­հա­րեց: Մի ե­րի­տա­սար­դի՝ ում հետ, հնա­րա­վոր է, նույն սե­ղա­նի շուր­ջը նս­տած, հաց կե­րած էլ լի­ներ: Քնա­ծին կաց­նա­հա­րո­ղը հե­րո­սաց­վեց, խոր­հր­դա­նիշ դարձ­վեց, ըն­դօ­րի­նա­կե­լի հա­մար­վեց: Վախ­կոտ ու տմար­դի մար­դաս­պա­նը բարձ­րաց­վեց ազ­գա­յին հե­րո­սի պատ­վան­դա­նին: Իլ­համ Ա­լիևին դա պետք էր: Նրա ժո­ղո­վուր­դը կռ­վում պարտ­վել էր և հույս էլ չու­ներ, թե այ­սու­հետ երբևէ կհաղ­թի: Բայց քա­նի որ թուր­քը միշտ հաղ­թող է ե­ղել, այդ իսկ պատ­ճա­ռով հա­յը նրա հա­մար մարդ չէ, մալ է: Հնար ու­նես՝ կտ­րի՛ր գլու­խը, որ­քան շատ, այն­քան մեծ փառք ու պա­տիվ: Ի­հար­կե, թուրք ադր­բե­ջան­ցու պատ­կե­րա­ցում­նե­րով: Եղ­կե­լին այն է, որ դա աշ­խա­տում է, և մեր առջև հի­մա մար­դա­խո­շոշ ոհ­մակ է կանգ­նած: Ոհ­մակ, քան­զի ոչ ժո­ղո­վուրդն է մար­դա­կերպ, ոչ բա­նա­կը: Դրանք բո­րե­նի­նե­րի ոհ­մակ­ներ են՝ հա­մազ­գես­տով և ա­ռանց հա­մազ­գես­տի: Ապ­րի­լյան պա­տե­րազ­մը՝ որ­պես ա­պա­ցույց…
Ին­չու՞ եմ այս մա­սին գրում այ­սօր: Ո­րով­հետև թե­ման, ցա­վոք, ժա­մա­նա­կավ­րեպ չի դար­ձել, ո­րով­հետև երկ­րիս ղե­կա­վար­նե­րը Ար­ցա­խյան խնդ­րի շուրջ ըն­թա­ցող բա­նակ­ցու­թյուն­նե­րից շա­րու­նակ կո­չեր, պատ­գամ­ներ ու պատ­վի­րան­ներ են բե­րում, թե հար­կա­վոր է ժո­ղո­վուրդ­նե­րին խա­ղա­ղու­թյան նա­խա­պատ­րաս­տել, իսկ ա­հա մա­մու­լից տե­ղե­կա­նում ենք, որ «Խար­կո­վի պե­տա­կան ա­կա­դե­միա­յի ֆի­զի­կա­կան կուլ­տու­րա­յի ա­ռա­ջին կուր­սի հա­յազ­գի ու­սա­նող Ար­թուր Մար­տի­րո­սյա­նին հան­րա­կա­ցա­րա­նի 6-րդ հար­կից ցած են նե­տել ադր­բե­ջան­ցի հարևան­նե­րը, երբ չեն կա­րո­ղա­ցել նրա սե­նյակ թմ­րա­նյութ նե­տել»: Հան­ցա­գոր­ծու­թյու­նը տե­ղի է ու­նե­ցել ս.թ հու­նի­սին: Տղան հրաշ­քով կեն­դա­նի է մնա­ցել, բայց մի՞­թե դա մխի­թա­րու­թյուն է մեզ հա­մար: Ո­ճիր է կա­տար­վել, ո՞րն է լի­նե­լու­ պա­տի­ժը: Ի վեր­ջո, սա կեն­ցա­ղա­յին մի­ջա­դեպ չէ, ա­մե­նաիս­կա­կան ազ­գա­մի­ջյան թշ­նա­մանք է: Բայց ար­դյո՞ք եր­րորդ երկ­րի որևէ դա­տա­րան նման ո­րա­կում կտա: Քիչ հա­վա­նա­կան է, նշա­նա­կում է՝ խն­դի­րը մերն է:
Նկա­տենք՝ թուրք թափթ­փուկ­նե­րը գոր­ծել են խմ­բով, ոհ­մա­կով, այ­սինքն՝ ի­րենց սո­վոր բնազ­դա­յին ե­ղա­նա­կով: Մո­տիվն էլ է հայտ­նի՝ կա­րե­լի է հայ սպա­նել և հե­րո­սա­նալ: Ընդ ո­րում՝ սպա­նել ա­ռանց պատ­ճա­ռի, սպա­նել միայն նրա հա­մար, որ նշա­նառ­վա­ծը հայ է: Հի­րա­վի՝ թուր­քը դեռ «բե­րանն ար­նոտ Մար­դա­կեր[է…] ու հե­ռու է մինչև Մար­դը իր ճամ­փան»: Բայց ե­թե Թու­մա­նյա­նը աշ­խար­հին պի­տի ա­սեր ու ցույց տար, թե ով է թուր­քը, այ­սօր մենք, գի­տե­նա­լով դա, պար­տա­վոր ենք սաս­տել ու սան­ձել Մար­դա­կե­րին: Սան­ձել այն­պես, ինչ­պես սան­ձում են գա­զա­նին՝ կա՛մ խեղ­ճաց­նե­լով, կա՛մ սատ­կաց­նե­լով: Այ­նինչ՝ ա­նընդ­հատ քա­րոզ­ներ ենք լսում հայ­րե­նա­սեր, հետն էլ խա­ղա­ղա­սեր լի­նե­լու մա­սին: Մեր գա­ղա­փա­րա­բան­նե­րը կար­ծես չեն էլ գի­տակ­ցում, որ այդ գե­ղե­ցիկ մտ­քե­րը կոնկ­րետ մեր պա­րա­գա­յում հա­կա­սում են ի­րար: Թշ­նա­մին է մեզ հու­շում, որ հայ­րե­նա­սեր, բայց խա­ղա­ղա­սեր սե­րունդ դաս­տիա­րա­կել նշա­նա­կում է նա­հա­տակ­ներ նա­խա­պատ­րաս­տել: Ցա­վոք, նա է տես­նում, որ այդ­պես ենք ապ­րել վեր­ջին 1600 տա­րի­նե­րին՝ նա­հա­տակ­ներ ենք տվել ու եր­կիր կորց­րել: Նա դրան վարժ­վել է, և հի­մա էլ նույնն է ակն­կա­լում: Եվ ե­թե կա­մե­նում ենք նրան հու­սա­խաբ ա­նել, ա­պա պետք է թշ­նա­մուն ջախ­ջա­խող հայ­րե­նա­սեր սե­րունդ դաս­տիա­րա­կենք, սե­րունդ, ո­րը կս­տի­պի իր ժո­ղովր­դի մա­հը կա­մե­ցո­ղին բա­վա­րար­վել հա­յոց հո­ղում թո­ղած սե­փա­կան լե­շե­րը ճա­շա­կե­լով: ՈՒս­տի հայ­րե­նա­սեր լի­նե­լը քիչ է, միայն հայ­րե­նա­սի­րու­թյամբ հայ­րե­նիք չի պահ­վում (ի­րա­կա­նում դա եր­բեք և ոչ մե­կին չի հա­ջող­վել): Հետևա­բար, հայ­րե­նա­սեր լի­նե­լով, մենք պետք է լի­նենք նաև Ա­ՀԱՐ­ԿՈՒ: Մեր բա­նակն իս­կա­պես մար­տու­նակ է, մեր զին­վոր­ներն ա­րի են ու հայ­րե­նա­սեր, բայց հա­մա­ձայ­նենք, որ մեր բա­նակն այլևս ահ ու սար­սափ չի ներ­շն­չում թշ­նա­մուն կամ այն­քան չի ներ­շն­չում, որ նա ոչ միայն չհա­մար­ձակ­վի պա­տե­րազմ սկ­սել, այլև կաս­կած ան­գամ չու­նե­նա, որ թե­կուզ փոք­րիկ սադ­րան­քի դեպ­քում խս­տո­րեն կպատժ­վի: Այ­նինչ, պետք է վեր­ջա­պես բա­ցա­ռել այն լու­րե­րը, ո­րոնք պար­բե­րա­բար գու­ժում են, այս­պես կոչ­ված, շփ­ման գծի այս կամ այն հատ­վա­ծում թշ­նա­մու գն­դա­կից հայ զին­վո­րի սպան­վե­լը: ՈՒ թեև դրա հա­մար հա­մար­ժեք պա­տաս­խան տալն ան­գամ քիչ է, այ­դու­հան­դերձ, ար­դյո՞ք մենք ա­նում ենք ա­մեն անհ­րա­ժեշ­տը։
Ար­ցա­խյան պա­տե­րազ­մում պարտ­վե­լուց ո­րոշ ժա­մա­նակ անց թուրք ադր­բե­ջան­ցին, ուշ­քի գա­լով, վեր­սկ­սեց իր պա­տե­րազ­մը բո­լոր հնա­րա­վոր մի­ջոց­նե­րով ու ե­ղա­նակ­նե­րով և, խոս­տո­վա­նենք, ոչ ա­ռանց հա­ջո­ղու­թյուն­նե­րի: Նախ նա, ինչ­պես վե­րը նշե­ցինք, փո­խեց իր մար­տա­կո­չը («Սպա­նի՛ր հա­յին որ­տեղ կա­րող ես և ին­չով կա­րող ես»¤ և կար­գա­խո­սը («Հա­յի գլուխ կտ­րողն իս­կա­կան հայ­րե­նա­սեր է»), այ­նու­հետև ա­ռաջ գնաց քա­րոզ­չա­կան ճա­կա­տում, աշ­խար­հի աչ­քին իր հան­ցանք­ներն ար­դա­րաց­նե­լով (Սում­գա­յի­թից մինչև Ապ­րի­լյան պա­տե­րազ­մում ա­նուժ ծե­րե­րի գլուխ կտ­րե­լը), հայ ժո­ղովր­դին ագ­րե­սո­րի շա­պիկ հագց­նե­լով: Իսկ մենք շա­րու­նա­կում ենք աշ­խար­հին ներ­կա­յա­նալ ար­դա­րու­թյան ու բա­րեկր­թու­թյան դիր­քե­րից, կար­ծե­լով, թե, ի վեր­ջո, դա է մեզ հա­ջո­ղու­թյուն բե­րե­լու: Մինչ­դեռ ան­ցած տա­րի­նե­րը վկա­յում են, որ նշ­վա­ծը ու­ղիղ ճա­նա­պարհ չէ, ոչ եր­բեք դե­պի այն բար­ձուն­քը տա­նող, որ­տեղ պետք է մեր հաղ­թա­կան դրոշն առ­միշտ ծա­ծա­նենք:
Ին­չու՞մ ենք թե­րա­նում: Նրա­նում, որ հա­կա­զենք չու­նենք կամ, ա­վե­լի ճիշտ, մո­ռա­ցել ենք դրա մա­սին ու հի­մա չենք գոր­ծա­ծում: Խոս­քը հո­գե­բա­նա­կան պա­տե­րազ­մի մաս կազ­մող ՍՐ­ԲԱ­ԶԱՆ ՎՐԻ­ԺԱ­ՌՈՒ­ԹՅԱՆ մա­սին է: Ան­չա­փե­լի է վեր­ջի­նիս ազ­դե­ցու­թյու­նը զանգ­ված­նե­րի վրա: Ընդ ո­րում՝ եր­կու կող­մի վրա հա­վա­սա­րա­պես: Պար­զա­պես մի կող­մին այն պատ­ճա­ռում է հպար­տու­թյուն և ոգևո­րու­թյուն, իսկ մյուս կող­մին ստի­պում տագ­նա­պել և սթափ­վել: Այն, ինչ մեզ հար­կա­վոր է թուր­քին հա­կա­ռա­կորդ ու­նե­նա­լիս: Հա­կաբ­նա­կան է ոճ­րա­գոր­ծին ան­պա­տիժ թող­նե­լը: Ոճ­րա­գոր­ծու­թյու­նը նոր ոճ­րա­գոր­ծու­թյուն է ծնում, ին­չը տես­նում ենք թուր­քի պա­րա­գա­յում: Այս հան­րույ­թի հա­մար ո­ճիր գոր­ծել նշա­նա­կում է հաղ­թել: Ըստ ի­րենց, նրանք հաղ­թել են մեզ: Եվ հաղ­թո­ղը Ռա­միլ Սա­ֆա­րովն է: Նա հաղ­թա­նա­կի խոր­հր­դան­շան է, կուռք: Նա թուր­քի մի­ջից հա­նել է հա­յի նկատ­մամբ վա­խը, որն Ար­ցա­խից հե­տո ծն­կա­չոք էր ա­րել նրան: Պատ­մու­թյու­նը հո­րին­վածք է. Բելն է միշտ հաղ­թել:
Ի՞նչ պետք է ա­նել: Փշ­րել կուռ­քը, ոչն­չաց­նել խոր­հր­դա­նի­շը, վախ գցել ա­նօ­րե­նի սիր­տը, ի­րա­կան դարձ­նել պատ­ժի ան­խու­սա­փե­լիու­թյու­նը: Մենք պետք է լսենք բո­րե­նու վեր­ջին կաղ­կան­ձը:
Ինչ­պե՞ս ա­նել: Լուռ, ա­նաղ­մուկ և ա­նա­նուն: Թող որ հի­սուն տա­րի անց հայ ժո­ղո­վուրդն ի­մա­նա իր հե­րոս­նե­րի ա­նուն­նե­րը: Օր­վա խն­դիրն է ցույց տալ թուր­քին, ին­չու չէ, նաև աշ­խար­հին, որ հա­յի պատ­ժող ձեռքն ա­մե­նուր կհաս­նի ե­ղեռ­նա­գոր­ծին: Այդ նպա­տա­կին հաս­նե­լու հա­մար ցան­կա­ցած զո­հա­բե­րու­թյուն ար­դա­րաց­ված է: Վա­խը կս­թա­փեց­նի թշ­նա­մուն, և նա ի­րեն շատ ա­վե­լի հա­վաք կպա­հի թե՛ բա­նակ­ցու­թյուն­նե­րում, թե՛ սահ­մա­նի վրա: Ար­ժե, ու­րեմն, մեկ մար­տա­կան ինք­նա­թիռ պա­կաս ու­նե­նալ, բայց Սա­ֆա­րով բո­րե­նուն դիա­թա­վալ տես­նել: Վա­ղուց ժա­մա­նակն է…
Հի­շենք և հա­զար ո­ղոր­մի տանք մեր բո­լոր վրի­ժա­ռու­նե­րին՝ Դրաս­տա­մատ Կա­նա­յա­նից մինչև Գուր­գեն Յա­նի­կյան: Նրանք ազգն ամ­բող­ջու­թյամբ չփր­կե­ցին, բայց հա­սան ի­րենց կա­րե­ցա­ծին՝ ազ­գիս պա­տի­վը բարձր պա­հե­ցին: Այ­սօր մենք պար­տա­վոր ենք մտա­ծել ոչ միայն մեր ազգն ու պա­տի­վը, այլև մեր հայ­րե­նիքն ԱՄ­ԲՈՂ­ՋՈՒ­ԹՅԱՄԲ փր­կե­լու մա­սին: Սա տես­լա­կան չէ, այլ ա­պա­գա ու­նե­նա­լու գրա­վա­կան. վե­րա­դարձ­նե՛լ հայ­րե­նի­քը և վե­րա­դառ­նա՛լ հայ­րե­նիք: Կդարձ­նենք սա ազ­գա­յին ծրա­գիր՝ կապ­րենք, չենք դարձ­նի՝ մար­դա­խո­շոշ գա­զա­նը մեզ կհո­շո­տի, և ոչ մի Մար­դու ի­րա­վունք­նե­րի դեկ­լա­րա­ցիա էլ չի փր­կի: Արդ, ու­րեմն, պա­հե՛նք մեր պա­տի­վը, կա­պե՛նք գա­զա­նի ե­րա­խը, խեղ­ճաց­նե՛նք նրան: Թույլ չտանք, որ բո­րե­նի­նե­րը մեր շուր­ջը բազ­մա­պատկ­վեն: Չմո­ռա­նանք, որ ա­ռյու­ծին հաղ­թում է միայն բո­րե­նի­նե­րի ոհ­մա­կը…
Համ­լետ ԴԱՎ­ԹՅԱՆ
Պատ­մա­բան, հրա­պա­րա­կա­խոս
Դիտվել է՝ 3919

Մեկնաբանություններ