Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Քրիս­տո­սինն էինք, դար­ձանք Օ­տա­րի­նը

Քրիս­տո­սինն էինք, դար­ձանք Օ­տա­րի­նը
24.04.2022 | 10:22

«Ող­բամ զքեզ, Հա­յոց աշ­խարհ, ող­բամ զքեզ, հա­նուրց հիւ­սի­սա­կա­նաց վե­հա­գոյնդ, զի բար­ձաւ թա­գա­ւոր և քա­հա­նայ, խոր­հր­դա­կան և ու­սու­ցող, վր­դո­վե­ցաւ խա­ղա­ղու­թիւն, ար­մա­տա­ցաւ ան­կար­գու­թիւն, դր­դուե­ցաւ ուղ­ղա­փա­րու­թիւն, կայ­կա­յե­ցաւ տգի­տու­թեամբ չա­րա­փա­ռու­թիւն»: Մով­սես Խո­րե­նա­ցի, 5-րդ դար


«Հոտն ան­հո­վիւ` մո­լոր ու շփոթ` ա­ներևոյթ և ան­զուսպ ա­լիք­ներ հա­խուռն կը յու­զին ի խորս մեր հա­լա­ծա­կան և ող­բա­լի կե­նաց ծո­վու:
Ան­միտ որ­սորդ­ներ բո­լո­րած` միա­միտ ձկ­ներ ցան­ցած: Մթ­նո­լոր­տը թոյն կը տե­ղայ, բու­ժիչ ուժ չկայ: Ա­ւե­րած, սար­սափ ու սան­ձար­ձակ կե­ղե­քում մէկ կող­մէն, ան­տար­բե­րու­թիւն, օ­տա­րա­մո­լու­թիւն ու ցե­խոտ սր­տեր՝ միւս կող­մէն: Փա­ռա­սի­րու­թիւն, փութ­կո­տու­թիւն մէկ ե­րե­սէն, ա­պի­կա­րու­թիւն, տգի­տու­թիւն` միւս ե­րե­սէն: Իւ­րա­քան­չիւր ոք իր պաշ­տօնն զգե­ցած է իբր հան­դերձ, յոր մեր­կու­թիւն մտաց ծած­կի ի միա­միտ ա­չաց: Մեր մար­մի­նը նե­խած է, մեր հո­գին` ա­պա­կա­նած, մեր կեան­քը` դիակ­նա­ցած... ՈՒ՞ր է մեր խո­հա­կան Խո­րե­նա­ցին. թող ել­լէ՛ ա­րիւ­նա­քամ հո­ղու տա­կէն և ող­բայ մեր խա­կե­րու սիրտն ու հո­գին, միտքն ու գոր­ծը: Մեր նախ­նիք ի­րենց պաշ­տօ­նին փա­րած էին անձ­նա­հեղ­ձու­թեամբ, իսկ մենք կը յափշ­տա­կենք գործն՝ ըն­չա­քաղ­ցու­թեամբ:
Սիրտս փլած է»:

ԿՈ­ՄԻ­ՏԱՍ վար­դա­պետ, 1869-1935 թթ.:


Ցե­խի և թույ­նի մա­սին պատ­մող ա­դա­ման­դե խոս­քեր: Այս խոս­քե­րը ներ­կա­յաց­նում են մեր հա­մազ­գա­յին ող­բեր­գու­թյան և Կո­մի­տա­սին խե­լաց­նոր հա­մա­րե­լու բուն պատ­ճա­ռը: Խո­րե­նա­ցուց մինչև Կո­մի­տաս և մեր օ­րե­րը մեր ժո­ղովր­դի մեջ միայն մի բան է փոխ­վել. այ­սօր չկան խո­րե­նա­ցի­ներ և նրանց ո­գե­կո­չող­ներ:


Ե­ղեռ­նը արևմտա­հայ քրիս­տո­նյա­յի ա­ղոթ­քի լռու­թյան կամ սխալ բո­վան­դա­կու­թյան ար­ձա­գանքն էր. կյան­քը հնա­րա­վոր է հո­գու և մարմ­նի հա­մա­տեղ կեն­սու­նա­կու­թյամբ, մա­հը վրա է հաս­նում ոչ միայն մարմ­նի՝ կյան­քի հետ ան­հա­մա­տե­ղե­լի վի­ճա­կից, այլև գլ­խա­վո­րա­պես ոչ կեն­սու­նակ հո­գու պա­րա­գա­յում, երբ մի ողջ ազգ իր իսկ հա­մար անն­կա­տե­լի կեր­պով կորց­նում է այդ կեն­սու­նա­կու­թյու­նը, հետևան­քը լի­նում է ան­դառ­նա­լիո­րեն ող­բեր­գա­կան: Մեծ Ե­ղեռ­նը պատ­ճա­ռեց այն­պի­սի մեծ ցավ, ինչ­պես մարմ­նի որևէ ան­դա­մի հա­տու­մը, բայց այն պետք էր մնա­ցած մարմ­նի ա­ռողջ գո­յատևման հա­մար, մեծ ցավ է պատ­ճա­ռում նաև այդ ա­մե­նի գի­տակ­ցու­թյու­նը, բայց ա­վե­լի լավ է զգալ այդ ցա­վը, քան թույլ տալ կե­րակ­րել մեզ պատ­րանք­նե­րով: «Մեծ տե­րու­թյուն­նե­րը» մեր ցա­վը որ­պես խայծ են գոր­ծա­ծում մեզ թա­կար­դը գցե­լու հա­մար, տե­րու­թյուն­ներ, որ ի­րենց մե­ծու­թյու­նը տես­նում են ազ­գե­րին ոչն­չաց­նե­լու և ստր­կաց­նե­լու մեջ՝ ներ­կա­յաց­նե­լով դա որ­պես մարդ­կու­թյան փր­կու­թյուն, մեզ խոս­տա­նում են Հա­յոց ան­լու­ծե­լի թվա­ցող հար­ցի ար­դա­րա­ցի հան­գու­ցա­լու­ծում և հա­տու­ցում Մեծ Ե­ղեռ­նից փրկ­ված բե­կոր­նե­րի սե­րունդ­նե­րին, այդ ա­մե­նը խաբ­կանք է, ա­վե­լին. ե­ղեռ­նը շա­րու­նակ­վում է ար­դեն ա­նա­րյուն, բայց բազ­մա­զոհ, դա վա­ղուց և ման­րակր­կիտ կեր­պով մշակ­ված ծրա­գիր է. «Հա­յաս­տանն ա­ռա՛նց հա­յե­րի». ծա­նո՞թ ծրա­գիր է:

Այն ի­րա­գոր­ծե­լու բա­զում ե­ղա­նակ­նե­րից ըն­տր­վեց ու հաս­տատ­վեց ա­նա­րյուն ե­ղա­նա­կը, քան­զի հո­գին է կեն­դա­նա­րար, մար­մի­նը ո­չինչ ա­նել չի կա­րող, և սա ան­հեր­քե­լի ա­վե­տա­րա­նա­կան ճշ­մար­տու­թյուն է, և քա­նի որ ծրագ­րի հե­ղի­նակ­նե­րը վեր­ջա­պես հաս­կա­ցան, որ մեր մար­մի­նը ճն­շե­լով զո­րա­նում ենք հո­գով, սկ­սե­ցին ա­նա­րյուն պա­տե­րազմ՝ սպա­նե­լով հա­յին ա­մեն հա­յի մեջ, հա­յին զր­կե­լով իր պա­պե­րի ա­րյու­նով ներ­ծծ­ված հո­ղից սն­վե­լու և հա­յե­ցի ա­ճե­լու, հա­յոց ա­նա­րատ ջրի ա­կունք­նե­րից ար­բե­լու և հա­յա­բար հա­գե­նա­լու ի­րա­վուն­քից: Ե­կավ-ան­ցավ մեր հա­մազ­գա­յին ցա­վի հա­րյու­րա­մյա տա­րե­լի­ցը. այ­սօր մնա­ցե՞լ է գո­նե մեկ պա­հան­ջա­տեր կամ իր պա­հանջ­նե­րի բա­վա­րար­մա­նը հա­վա­տա­ցող ու սպա­սող հայ, Հա­յաս­տա­նում հայ մնա­ցե՞լ է., նա­մա­նա­վանդ, որ մե­կի հայ լի­նե­լը պետք է փաստ­վի ո՛չ միայն կյան­քը զո­հե­լու պատ­րաս­տա­կա­մու­թյամբ, այլև հենց զոհ­վե­լով, ա­ճյու­նի առ­կա­յու­թյամբ. մոխ­րա­գույ­նը թանձ­րա­նում է, ա­մե­նա­կուլ, ա­րյու­նա­խում իր ե­րա­խով ա­ռա­ջա­նում, ա­հագ­նա­նում, կլա­նում է ա­նո­րոշ ու գորշ գույ­նե­րը, այդ գույ­նի բո­լոր հա­յե­րին: Ե­ղեռ­նի հետ կապ­ված, մեր ա­կա­նա­տե­սու­թյամբ և մաս­նակ­ցու­թյամբ, ի­րա­գոր­ծե­ցին եր­կու սա­տա­նա­յա­պաշ­տա­կան ակտ. սր­բա­դաս­ման զու­գակ­ցու­մը ռոք հա­մեր­գի հետ և դեռևս ողջ մարդ­կանց ա­նուն­նե­րի պրո­յեկ­տու­մը ե­ղեռ­նի հու­շա­հա­մա­լի­րի վրա: Մենք խաբ­վե­ցինք աշ­խար­հի պատ­րանք­նե­րին և տր­վե­ցինք նրան: Ի­հար­կե, սա միան­գա­մից և ա­ռանց մեզ տե­ղի չու­նե­ցավ: Այն, որ աշ­խար­հը գնում է դե­պի կոր­ծա­նում, պարզ դար­ձավ Հի­սու­սի ա­ռա­ջին գալս­տի ժա­մա­նակ, բայց ա­մենևին պար­տա­դիր պայ­ման չէր, որ մենք ազ­գո­վին ընդգրկվենք այդ կոր­ծա­նա­րար հո­սան­քի մեջ, մենք՝ քրիս­տո­նեու­թյունն ա­ռա­ջի­նը պե­տա­կա­նո­րեն, այն է՝ աշ­խար­հիկ իշ­խա­նու­թյուն­նե­րի մա­կար­դա­կով ըն­դու­նած, այն է՝ այս աշ­խար­հի իշ­խա­նին հա­մա­պա­տաս­խան ուղ­ղու­թյուն ցույց տված ազ­գը, ինք­ներս բռ­նե­ցինք այդ նույն ուղ­ղու­թյու­նը: Քրիս­տո­սինն էինք, դար­ձանք Օ­տա­րի­նը, ոչ միան­գա­մից, բայց անն­կա­տե­լի կեր­պով, դա­րե­րի խոր­քից այլևս տե­սա­նե­լի չէ մեր «է­վո­լյու­ցիա­յի» ըն­թաց­քը, մար­դիկ նույ­նիսկ կզար­մա­նան. բա աշ­խար­հի­նը չենք, ու՞մն ենք: Աս­վա­ծի հա­վաս­տի ա­պա­ցույ­ցը վեր­ջերս ցե­ղաս­պա­նու­թյուն ապ­րած­նե­րի հետ­նորդ հան­դի­սա­ցող և ցե­ղաս­պա­նու­թյու­նը դա­տա­պար­տող սփյուռ­քա­հայ ար­վես­տա­գետ­նե­րի կող­մից սե­ռա­կան ման­րա­մաս­նու­թյուն­նե­րի հան­դեպ լո­յալ վե­րա­բեր­մունք դրսևո­րե­լու և հան­դուր­ժո­ղա­կան ու խրա­խու­սա­կան դիր­քո­րո­շում որ­դեգ­րե­լու սր­տա­կե­ղեք կոչ պա­րու­նա­կող, ՀՀ կա­ռա­վա­րու­թյանն ուղղ­ված, ըստ էու­թյան, խայ­տա­ռակ նա­մակն է: Մար­դը, հատ­կա­պես հայ մար­դը, ա­ռանց իր լի­նե­լու­թյան աստ­վա­ծա­բա­նա­կան կամ գո­նե մար­դա­բա­նա­կան էու­թյան խո­րա­խոր­հուրդ ո­լորտ­նե­րը թա­փան­ցե­լու, սոսկ մա­կե­րե­սա­յին, ե­թե­րա­յին, ե­թեա­կան գո­յա­քար­շու­թյան է վե­րա­ծում իր կյան­քը, ոչ թե ապ­րում, այլ վա­յե­լում է կյան­քի պատ­րան­քը:


Հա­յաս­տանն այ­սօր դի­տարկ­վում է օ­տար­նե­րի կող­մից ոչ թե որ­պես «թան­գա­րան բաց եր­կն­քի տակ» կամ «եր­կիր-դրախ­տա­վայր», այլ որ­պես եր­կիր-հան­քա­վայր, իսկ բնիկ­նե­րին՝ ոչ թե ա­զատ քա­ղա­քա­ցի, այլ հան­քա­փոր­ներ, աշ­խա­տուժ, որ կա­րե­լի է անհ­րա­ժեշ­տու­թյան դեպ­քում թար­մաց­նել այլ էթ­նո­սի ներ­կա­յա­ցու­ցիչ­նե­րով. հար­ցը ար­դեն դուրս է գա­լիս բնա­պահ­պա­նա­կան շր­ջա­նակ­նե­րից. այն խո­րա­պես ազ­գա­պահ­պա­նա­կան հարց է:

Լի­լիթ ՀՈՎ­ՀԱՆ­ՆԻ­ՍՅԱՆ
Գո­րիս

Դիտվել է՝ 17409

Մեկնաբանություններ