Իսլամական հեղափոխության պահապանների կորպուսը ուժեղ աջակցություն է ցուցաբերում Իրանի իշխանություններին, և տարածաշրջանի երկրները կարող են ապավինել Իրանի զինված ուժերին՝ հայտարարել է Իրանի նախագահ Էբրահիմ Ռաիսին Թեհրանում Ազգային բանակի օրվան նվիրված արարողության ժամանակ։ Իրանի նախագահը Իսրայելի վրա հարձակումը համարել է սահմանափակ գործողություն՝ շեշտելով. «Եթե Թեհրանը ցանկանա լայնածավալ գործողություն իրականացնել Իսրայելի դեմ, այս ռեժիմից ոչինչ չի մնա»։                
 

Մամեդյարովն ու Մնացականյանը պատրաստվում են Նյու Յորքի հանդիպմանը, իսկ հետո՞

Մամեդյարովն ու Մնացականյանը պատրաստվում են Նյու Յորքի հանդիպմանը, իսկ հետո՞
14.09.2018 | 15:56

ԵԱՀԿ գլխավոր քարտուղար Թոմաս Գրեմինգերը հաստատեց ավելի վաղ հայտնված տեղեկությունը, որ սեպտեմբերին, Նյու Յորքում ՄԱԿ-ի Գլխավոր ասամբլեայի շրջանակներում կհանդիպեն Ադրբեջանի ու Հայաստանի ԱԳ նախարարները: «ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի համանախագահները կազմակերպել էին Ադրբեջանի ու Հայաստանի ԱԳ նախարարների հանդիպումը Բրյուսելում,-ճշտեց Գրեմինգերը:- Նրանք նորից կհանդիպեն մի քանի շաբաթից ՄԱԿ-ի Գլխավոր ասամբլեայի ժամանակ: Հուսամ, որ հանդիպումը կառուցողական կլինի»: Բաքուն ու Երևանը, չնայած այդ երկրների ղեկավարների հակասական հայտարարություններին, հակված են շարունակել Լեռնային Ղարաբաղի կոնֆլիկտի կարգավորման բանակցային գործընթացը: Դա` առաջին:


Երկրորդ` բանակցությունները շարունակվում են նախկին ձևաչափով, կողմերի հետ համաձայնեցված օրակարգով, որ չի հրապարակվել: Մինսկի խմբի համանախագահներն առայժմ ձեռնպահ են մնում այդ թեմայով հայտարարություններից: Ադրբեջանում ԱՄՆ գործերի ժամանակավոր հավատարմատար Ուիլյամ Գիլը հայտարարել է, որ Վաշինգտոնը «հույս ունի, որ իշխանության փոփոխությունը Հայաստանում ու ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի ջանքերի վերսկսումը կհանգեցնեն առաջընթացի կոնֆլիկտի կարգավորման մեջ» և «դրա որոշակի նշաններ կան, որ շատ ուրախացնում է մեզ»: Բայց այդ «նշանները» ոչ ոք չգիտի: Ճիշտ է, որոշ հայ փորձագետներ պնդում են, որ «Մամեդյարովի ու Մնացականյանի Բրյուսելի հանդիպման ժամանակ բանակցային օրակարգը Ադրբեջանի շահերի կողմն էր թեքված»: Այդ թեզիսը հաստատել կամ հերքել չենք կարող: Կարևոր է, որ Բաքուն խելամտորեն որոշեց չօգտագործել քաղաքական իրադարձությունները Հայաստանում կոնֆլիկտի կարգավորման ուժային լուծումին անցնելու համար, որ իրոք ամրապնդում է հակամարտող կողմերի դիվանագիտական երկխոսության նախադրյալները:


Սակայն նորից ծագում է ԱԳ նախարարների երկխոսության ռեալ հեռանկարների հարցը, որի նպատակը Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևի և Հայաստանի վարչապետ Նիկոլ Փաշինյանի անձնական հանդիպում կազմակերպելն է: Սկզբունքորեն ոչինչ պետք չէ բացառել, բայց բոլոր նշաններով` մինչև Հայաստանում խորհրդարանական ընտրությունները, որ նշանակված են 2019-ի մայիս-հունիսին, երբ երկրում կորոշարկվի քաղաքական ուժերի հարաբերակցությունը, Ալիևի ու Փաշինյանի բանակցություններ հազիվ թե լինեն: Պետք է պատրաստ լինել այդպիսի դադարի, որը գուցե լցնեն Մամեդյարովի ու Մնացականյանի հերթական հանդիպումը կամ հանդիպումները, բայց բավարա՞ր են այդ հանդիպումները կոնֆլիկտի կարգավորումն առաջ տանելու համար: Այդ առումով ուշադրության արժանի է Գրեմինգերի դիտարկումը քաղաքացիական հասարակության դերի մեծացման անհրաժեշտության մասին: Նրա խոսքով` «եթե մարդիկ պատրաստ չեն, քաղաքական գործիչները ոչինչ չեն կարող անել, և այդպիսի կոնֆլիկտները կմնան չկարգավորված»: Եվ հետո` «Ես կարծում եմ` քաղաքացիական հասարակությունը շատ օգտակար կարող է լինել այսօրինակ կոնֆլիկտների հաղթահարման համար: Դա շատ կարևոր է, եթե քաղաքացիական հասարակությունը նույնպես պատրաստ է փոխզիջումների: Ավելի շատ հեռանկարներ կան այդ ուղղությամբ աշխատելու»: Իրոք, հետխորհրդային քաղաքացիական հասարակության զարգացումը Ադրբեջանում ու Հայաստանում տեղի է ունենում ընդհանուր աշխարհաքաղաքական ու աշխարհագրական տեղանքի պատմականորեն կանխորոշվածության պայմաններում, երբ երկու ժողովուրդները` ադրբեջանցիները ու հայերը, ունեն ոչ միայն ընդհանուր բացասական, այլև ընդհանուր դրական փորձ համատեղ կեցության: Լեռնային Ղարաբաղի կոնֆլիկտի գոյության պայմաններում երկու ժողովուրդների աշխարհայացքը, ստեղծված իրավիճակի հոգեբանական ընկալումը ուրվագծվում են զուգահեռ իրականություններում պատմական գիտակցության ու մտածողության իրենց պարադիգմաներով: Ինչպես էլ հետագայում լուծվի Լեռնային Ղարաբաղի ճակատագիրը, ադրբեջանցիներն ու հայերը հարևան են լինելու և վաղ թե ուշ ստիպված են կառուցողական երկխոսության մեջ մտնել: Այդ պատճառով անհրաժեշտ է մերձեցնել ադրբեջանական ու հայկական իրականությունը, շանս տալ գործընթացի զարգացմանը, նշել գլխավոր իմաստային չափանիշները:


Կարևոր է պայմանավորվելու ցանկությունը, անխուսափելի փոխզիջումների գնալը` հաշվի առնելով հեռանկարները, այլ ոչ թե միայն հետահայացները, իհարկե, քաղաքական կամքի դրսևորումով: Առաջին փուլում կարևոր է հրաժարվել անխնա տեղեկատվական պատերազմից, այլ դիրքերից գնահատել կոնֆլիկտը, պատճառներն ու բնույթը: Սկսել է պետք փոքր քայլերից, աջակցել, օրինակ Թեքալինի գործընթացին` սահմանին անցակետի ստեղծում: Գուցե հաստատել անձնագրային հատուկ կարգ սահմանային բնակավայրերի բնակիչների համար, որ ինչպես կարծում է հայ իրավապաշտպաններից մեկը, «թույլ կտա տարվա մեջ գոնե մի քանի օր հանդիպել, վերականգնել ու հաստատել կապերը գյուղերի միջև, լուծել ջրի հարցը, առևտուր անել, ստեղծել վստահության իրական աշխատող մոդել»: Կազմակերպել հանդիպումներ չեզոք հարթակներում, որտեղ քաղաքացիական երկխոսությունը կարող է երկու ժողովուրդների գիտակցությունից դուրս մղել թշնամանքի գաղափարախոսությունը: Կա՞ն նման պայմաններ Ադրբեջանում ու Հայաստանում հիմա: Ցավոք, ոչ, ուրեմն պետք է ստեղծել` որքան հնարավոր է արագ: Բաքուն իբրև Անդրկովկասի առավել ուժեղ կենտրոն` կարող է առաջինը նախաձեռնություններ սկսել այդ ուղղությամբ, ընդունելով հայերի վաստակն ու ներդրումը իրենց պետության պատմական զարգացման մեջ, ոչ թե ընդհանրապես ջնջել իրենց ազգային գիտակցությունից, մտածողությունից ու պատմությունից: Իհարկե, որոշ նման առաջարկներ կարող են պատրանք թվալ, սակայն Գրեմինգերը ճիշտ է, երբ ասում է, որ առանց լիարժեք ու ինքնաբավ քաղաքացիական հասարակության համատեղ կամ նույնիսկ իբրև հարևան` հայերի ու ադրբեջանցիների համակեցությունը հնարավոր չի լինի:
Ստանիսլավ Տարասով, REGNUM


Հ.Գ. Քայլ առ քայլ վստահության հաստատման առաջարկները արվում են վաղուց, բայց քաղաքական կամք չկա այդ առաջարկներին ընթացք տալու: Ինչպե՞ս պիտի Իլհամ Ալիևը դա թույլ տա, եթե ամբողջ ներքին ու արտաքին քաղաքականությունը կառուցում է արտաքին թշնամու դեմ պայքարի առանցքի վրա: Նախ իշխանափոխություն է պետք Ադրբեջանում, որից հետո կարող է լուծվել Ղարաբաղի հարցը, իսկ մինչ այդ կմնա ստատուս քվոն` ուզու՞մ է Ալիևը, թե՞ չի ուզում: Եվ բնավ պետք չէ կարևորել, որ «Բաքուն խելամտորեն որոշեց չօգտագործել քաղաքական իրադարձությունները Հայաստանում կոնֆլիկտի կարգավորման ուժային լուծումին անցնելու համար»: Բաքուն հաստատ կօգտագործեր, եթե վստահ լիներ, որ հաջողության է հասնելու: Դա չի «ամրապնդում հակամարտող կողմերի դիվանագիտական երկխոսության նախադրյալները»: Նախադրյալներ կստեղծեր Բաքվից հնչող հայտարարությունը, որ հրաժարվում են սուբստանտիվ բանակցությունների նախապայմանից ու պատրաստ են բանակցել Հելսինկիի Եզրափակիչ ակտի երեք սկզբունքները` տարածքային ամբողջականության պահպանումը, ազգերի ինքնորոշման իրավունքը և ուժի չգործադրումը, հիմք ընդունելով: Ինչի՞ շուրջ պիտի Հայաստանը բանակցի, եթե Բաքուն միայն մեկ սկզբունք է ընդունում` տարածքային ամբողջականությունը: Առարկայական բանակցությունների համար դեռ երկար չեն լինի պայմաններ` Բաքվի միակողմանի զիջումներ ստանալու անհիմն ցանկության պատճառով:


Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ

Դիտվել է՝ 2785

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ