Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

«Սուտ հայ­րե­նա­սեր­նե­րին հե­րիք է լսենք, մենք մեր պատ­մու­թ­յան մեջ հս­կա­յա­կան կո­րուստ­ներ ենք ու­նե­ցել հենց այդ դե­մա­գոգ­նե­րի պատ­ճա­ռով»

«Սուտ հայ­րե­նա­սեր­նե­րին հե­րիք է լսենք, մենք մեր պատ­մու­թ­յան մեջ հս­կա­յա­կան կո­րուստ­ներ ենք ու­նե­ցել հենց այդ դե­մա­գոգ­նե­րի պատ­ճա­ռով»
29.09.2020 | 00:52

Չնա­յած ռազ­մա­կան բուռն գոր­ծո­ղու­թյուն­նե­րին, Ար­ցա­խում մար­դիկ շատ պինդ կանգ­նած են ի­րենց հո­ղին և ա­մեն ինչ ա­նում են ի­րենց գո­յու­թյան ի­րա­վուն­քը պաշտ­պա­նե­լու հա­մար։ Ար­ցա­խի պահ­պա­նո­ղա­կան կու­սակ­ցու­թյան ղե­կա­վար ԴԱ­ՎԻԹ ԲԱ­ԲԱ­ՅԱ­ՆԸ մեզ հետ զրույ­ցում, խո­սե­լով ար­ցախ­ցի­նե­րի տրա­մադ­րու­թյան մա­սին, ա­սաց. «Տրա­մադ­րու­թյուն­նե­րը բնո­րոշ են հե­րո­սա­կան երկ­րին, ոչ մի խու­ճապ չկա, ե­րե­խա­նե­րը բա­կե­րում խա­ղում են, բժիշկ­նե­րը բարձր մա­կար­դա­կով կա­տա­րում են ի­րենց մաս­նա­գի­տա­կան աշ­խա­տան­քը՝ բու­ժե­լով վի­րա­վոր­նե­րին։ Բա­նա­կը սխ­րա­գոր­ծու­թյուն­ներ է կա­տա­րում ու մեծ կո­րուստ­ներ հասց­նում թշ­նա­մուն, հա­սա­րա­կու­թյունն էլ հաս­տա­տա­կամ է, զգում է մայր Հա­յաս­տա­նի, ողջ հա­յու­թյան ա­ջակ­ցու­թյու­նը։ Այլ տար­բե­րակ չկա՝ ջար­դե­լու ենք 100 տո­կո­սով։ Թող որևէ մե­կի մեջ ան­գամ կաս­կած չլի­նի»։

-Այս գոր­ծո­ղու­թյուն­նե­րի ժա­մա­նակ հս­տակ ու ան­թա­քույց երևում է Թուր­քիա­յի ներգ­րավ­վա­ծու­թյու­նը։ Փաս­տո­րեն Հա­յաս­տա­նը, այս­պես ա­սած, եր­կու «ճա­կա­տով» է կռ­վում՝ և Թուր­քիա­յի, և Ադր­բե­ջա­նի դեմ։ Դի­վա­նա­գի­տա­կան հար­թա­կում ինչ­պե՞ս պետք է այս տան­դե­մը ներ­կա­յաց­վի։
-Ի­րա­կա­նում ա­ռայժմ ոչ թե եր­կու ճա­կա­տով, այլ թուրք-ադր­բե­ջա­նա­կան հա­մա­տեղ զի­նու­ժի դեմ ենք կռ­վում, Թուր­քիան չի բա­ցել երկ­րորդ ճա­կա­տը, սա­կայն շատ կարևոր է, որ չթող­նենք երկ­րորդ ճա­կա­տը բա­ցի։ Իսկ դրա հա­մար լա­վա­գույն տար­բե­րա­կը դե­մա­գոգ­նե­րից, քա­ղա­քա­կան թա­փա­ռա­կան­նե­րից հե­ռու մնալն է, ո­րոնք գո­ռում են, թե պետք է ռու­սա­կան ռազ­մա­բա­զան Հա­յաս­տա­նից հա­նենք, այս ա­նենք, այն ա­նենք։ Մենք կա­րող ենք Թուր­քիա­յին թու­լաց­նել, չե­զո­քաց­նել միայն ար­տա­քին ճիշտ հա­րա­բե­րու­թյուն­ներ կա­ռու­ցե­լով, աշ­խար­հա­քա­ղա­քա­կան հս­տակ ուղ­ղու­թյուն որ­դեգ­րե­լով, ի­մա՝ մեր եղ­բայ­րա­կան եր­կր­նե­րի՝ Ռու­սաս­տա­նի, Ի­րա­նի, ԱՄՆ-ի հետ հա­րա­բե­րու­թյուն­ներ զար­գաց­նե­լով, որ­պես­զի Թուր­քիան երկ­րորդ ճա­կա­տը չբա­ցի։ Իսկ այդ եր­կիրն այ­սօր ա­վե­լի է լկ­տիա­ցել, դեռ մի ուղ­ղու­թյամբ են բա­ցեի­բաց հար­ձակ­վում, իսկ այս ազ­դան­շա­նը ոչ մի դեպ­քում չպետք է ան­տե­սել։ Սուտ հայ­րե­նա­սեր­նե­րին հե­րիք է լսենք, մենք մեր պատ­մու­թյան մեջ հս­կա­յա­կան կո­րուստ­ներ են ու­նե­ցել հենց այդ դե­մա­գոգ­նե­րի պատ­ճա­ռով։ Դրա հա­մար պի­տի հաս­կա­նանք՝ ինչ ու­նենք, ով ենք մենք, ինչ ռե­սուրս­նե­րի ենք տի­րա­պե­տում, ո­րոնք են մեր թույլ և ու­ժեղ կող­մե­րը, ինչ պի­տի ա­նել, որ այդ հա­կա­ռա­կորդ­նե­րին կա­րո­ղա­նանք հաղ­թել։ Այս պա­հին Թուր­քիան ան­նա­խա­դեպ ձևով ընդգրկված է այս հա­կա­մար­տու­թյան մեջ՝ և զին­տեխ­նի­կա­յով, և վարձ­կան­նե­րով, և ի­րենց սպա­յա­կան կազ­մով։ Ան­գամ ռազ­մա­կան ողջ բա­զա­յով տե­ղա­կայ­վել է Նա­խիջևա­նում։ Մեր հե­տա­գա գոր­ծո­ղու­թյուն­նե­րում և ռազ­մա­կան հա­յե­ցա­կար­գե­րում այս գոր­ծոն­նե­րը չենք կա­րող հաշ­վի չառ­նել։
-Այ­սօր մի­ջազ­գա­յին հան­րու­թյու­նը նույն հար­թու­թյան մեջ է դնում հայ­կա­կան կող­մին և իս­կա­կան ագ­րե­սո­րին` հար­ձա­կում գոր­ծած Ադր­բե­ջա­նին։ Դուք ին­չո՞վ եք պայ­մա­նա­վո­րում այն հան­գա­ման­քը, որ նրանց հայ­տա­րա­րու­թյուն­նե­րում եր­կու կող­մի միջև հա­վա­սա­րու­թյան նշան է դր­վում։
-Մենք ընդ­հան­րա­պես չպետք է մեր հույ­սը դնենք որևէ կա­ռույ­ցի, մի­ջազ­գա­յին հան­րու­թյան վրա, թե ին­չու նրանք չեն ար­ձա­գան­քում կամ մեզ հա­մար ոչ ըն­դու­նե­լի ձևով են ի­րա­վի­ճա­կը գնա­հա­տում։ Իսկ ին­չու՞ պի­տի ար­ձա­գան­քեն։ Ար­դա­րու­թյու՞ն ենք ու­զում, իսկ աշ­խար­հում ար­դա­րու­թյուն կա՞։ Աշ­խար­հում կան շահ, խելք, հմ­տու­թյուն, ե­թե այս ա­մե­նը մենք որ­դեգ­րենք, հույս­ներս չենք դնի ինչ-որ կա­ռույց­նե­րի հայ­տա­րա­րու­թյուն­նե­րի վրա (ան­շուշտ, այդ հայ­տա­րա­րու­թյուն­ներն էլ են կարևոր, բայց մեր 30 տար­վա պատ­մու­թյու­նը ցույց է տվել, որ այդ հայ­տա­րա­րու­թյուն­նե­րը մեծ ազ­դե­ցու­թյուն չու­նեն)։ Ա­վե­լի մեծ ազ­դե­ցու­թյուն ու­նեն մեր ռազ­մա­քա­ղա­քա­կան, եղ­բայ­րա­կան դաշ­նա­կից եր­կր­նե­րի ոչ պաշ­տո­նա­կան խո­ղո­վակ­նե­րով քայ­լե­րը, թե ինչ են նրանք ձեռ­նար­կում Ադր­բե­ջա­նի և Թուր­քիա­յի նկատ­մամբ։ Մնա­ցած ա­մեն ինչ զգաց­մուն­քայ­նու­թյուն է, իսկ մենք պետք է ու­նե­նանք սա­ռը դա­տո­ղու­թյուն։ Պի­տի հաս­կա­նանք, որ մեր երկ­րի շա­հերն ա­ռաջ­նա­յին են, բավ է, ժա­մա­նակն է դուրս գա­լու միա­միտ ու ան­միտ քն­նար­կում­նե­րի ծի­րից, թե աշ­խար­հը, այս կամ այն կա­ռույցն ինչ կա­սեն։ Հի­մա ա­սում են, է­լի, տես­նում ենք։ Ա­յո, այդ հար­թակ­նե­րում պի­տի մեր դիր­քո­րո­շու­մը ցույց տանք, բայց պի­տի գի­տակ­ցենք, որ մեր ա­պա­գան նրանց դիր­քո­րո­շու­մից չի կախ­ված։ Մեր ա­պա­գան կախ­ված է մեր բա­նա­կից, պրո­ֆե­սիո­նա­լիզ­մից, հայ­րե­նա­սի­րու­թյու­նից և ճիշտ ար­տա­քին քա­ղա­քա­կա­նու­թյու­նից։ Այլ բա­նաձև չկա։
-Նա­խորդ օ­րե­րին Հա­յաս­տա­նի խոր­հր­դա­րա­նում ընդ­դի­մու­թյունն ու իշ­խա­նու­թյու­նը հայ­տա­րա­րում էին, թե մեկ մի­լի­մետր էլ նա­հան­ջե­լու տեղ չու­նենք, այս պա­տե­րազ­մը մինչև վերջ պի­տի տա­նենք։ Մշ­տա­պես քա­ղա­քա­կան օ­րա­կար­գում հն­չում է այն տե­սա­կե­տը, թե մեզ տար­բեր ժա­մա­նակ­նե­րում կանգ­նեց­րել են։ Հե­ռա­նա­լով պա­թո­սա­խեղդ հայ­րե­նա­սի­րու­թյու­նից և միայն ամ­բիոն­նե­րից հայ­րե­նա­սի­րու­թյան մա­սին շա­ղակ­րա­տե­լուց, հաս­կա­նանք, թե որ­տե՞ղ է այն ող­ջա­խոհ սահ­մա­նը, ո­րը նա­հան­ջի մա­սին չի վկա­յի, ա­վե­լին, «մեզ կանգ­նեց­րին» ու նմա­նա­տիպ շա­հար­կում­ներ էլ այլևս չեն լի­նի։
-Մենք ար­դեն հա­սուն հա­սա­րա­կու­թյուն ենք, է­մո­ցիա­նե­րը կարևոր են, բայց ի­րո­ղու­թյուն­նե­րը պի­տի տես­նել այն­պես, ինչ­պես կան։ Նախ մեզ ոչ մե­կը չի կանգ­նեց­րել։ Հե­րիք է ա­մեն ան­գամ այդ մա­սին շա­հար­կում­ներ ա­նեն, մեր խն­դիր­նե­րը բար­դեն ու­րիշ­նե­րի վրա։ Մենք կանգ­նել ենք, ո­րով­հետև այդ­պես էր պետք։ 1994-ին դժ­վար էր ա­ռաջ գնալ, Ար­ցախն ա­րյու­նա­քամ էր ե­ղել, ի՞նչ է, կար­ծում էիք, որ կա­րո­ղա­նա­յինք ա­ռաջ գնալ, չէի՞նք գնա։ Հա­զար ու մի խն­դիր կա, ա­նընդ­հատ փոր­ձում են ար­հես­տա­կան խն­դիր­ներ ստեղ­ծել, ու­րիշ­նե­րի վրա բար­դել հար­ցե­րը, սրել, վա­տաց­նել մեր հա­րա­բե­րու­թյուն­նե­րը եղ­բայ­րա­կան եր­կր­նե­րի հետ։ Հա­ջորդ հան­գա­ման­քը. սա պա­տե­րազմ է, մենք չգի­տենք, թե այն ինչ ձևով է զար­գա­նա­լու, հի­մա ե­թե մի մի­լի­մետր կորց­րինք, բայց հնա­րա­վո­րու­թյուն ե­ղավ ռազ­մա­կան գոր­ծո­ղու­թյուն­նե­րը դա­դա­րեց­նե­լու և հա­զա­րա­վոր կյան­քեր փր­կե­լու, ի՞նչ ենք ա­նե­լու։ Սա էա­կան հարց է։ Կե­նա­ցը շատ լավ բան է, բայց... Ի­հար­կե, մինչև վերջ կանգ­նե­լու ենք, այն­քան, ինչ­քան պետք է, ա­յո, նա­հան­ջե­լու տեղ չու­նենք, սա­կայն պի­տի հաս­կա­նանք, թե ինչ է պա­տե­րազ­մը։ Սրա­նով չեն վեր­ջա­նում մեր պա­տե­րազ­մը, պայ­քա­րը, ե­թե ան­գամ մենք հաղ­թենք։ Հա­կա­ռա­կոր­դը վա­ղը, մեկ տա­րի հե­տո է­լի է հար­ձա­կում գոր­ծե­լու։ Այ­սօր պի­տի ա­ռա­վե­լա­գույ­նը ճն­շենք հա­կա­ռա­կոր­դին, պահ­պա­նենք մեր դիր­քե­րը, ձևա­կա­նու­թյուն­նե­րի հետևից չընկ­նենք, նրանց ող­նա­շա­րը ջար­դենք ու տես­նենք, թե ինչ զար­գա­ցում­ներ են լի­նե­լու։ Չէ՞ որ աշ­խար­հա­քա­ղա­քա­կա­նու­թյու­նը միայն ցան­կու­թյուն­նե­րի տի­րույ­թում չէ, ի­րա­կա­նու­թյու­նը պի­տի լավ հաս­կա­նանք, ինչ ու­ժեր են ընդգրկված այս ա­մե­նում, ինչ հար­ցեր են դր­ված։ Այն, որ պետք է հա­կա­ռա­կոր­դին ա­ռա­վե­լա­գույն վնաս հասց­նել, տա­րա­ծաշր­ջա­նում ռազ­մա­քա­ղա­քա­կան հա­վա­սա­րակշ­ռու­թյու­նը գո­նե չթող­նել, որ փոխ­վի, նվա­զա­գույն խն­դի­րը պի­տի լի­նի։
-Ակն­հայտ է, որ Թուր­քիա­յի նկր­տում­նե­րը շատ հե­ռուն գնա­ցող են, Հա­յաս­տա­նը նրա կո­կոր­դում է մնա­ցել, քա­նի որ խան­գա­րում է թյուր­քա­կան աշ­խար­հի հետ միա­նա­լուն ու մեծ դա­շինք ստեղ­ծե­լուն։ Այս ի­րա­վի­ճա­կը ճիշտ ըն­կալ­վու՞մ է դր­սում, նրանք գի­տակ­ցու՞մ են պա­հի սրու­թյու­նը, կկա­րո­ղա­նա՞ն ժա­մա­նա­կին կանգ­նեց­նել Թուր­քիա­յին։
-Ա­յո, սա ոչ թե պա­տե­րազմ է, պայ­քար է Հա­յաս­տա­նի և Ար­ցա­խի դեմ, այլ տա­րա­ծաշր­ջա­նում լայ­նա­մասշ­տաբ գոր­ծո­ղու­թյուն­նե­րի նա­խա­պատ­րաստ­ման, գլո­բալ փո­փո­խու­թյուն­նե­րի սկիզբ, հետևա­բար Թուր­քիա­յի նման պահ­ված­քը չի կա­րող ան­պա­տաս­խան մնալ։ Սա ակն­հայտ է։ Սա­կայն շատ բան կախ­ված է նաև մեզ­նից, թե մենք ինչ­պես ենք մեզ դրսևո­րում, ինչ­պես ենք հար­գում մեր եղ­բայր­նե­րին, ինչ հա­րա­բե­րու­թյուն­ներ ու­նենք։ Ե­թե որևէ մե­կը մտա­ծում է, որ ան­գամ մի ցուրտ խոսք ան­պա­տաս­խան է մնա­լու, այդ­պես չէ, պետք է բա­րե­կա­մու­թյու­նը փայ­փա­յել։ Սա բարդ գործ է։ Ժո­ղովր­դա­կան լավ խոսք կա. «Ըն­կե­րու­թյուն ա­նելն ա­մեն մի գյա­դա-գյու­դա­յի խել­քի բա­նը չէ»։ Նույնն է նաև քա­ղա­քա­կան հար­թու­թյու­նում, պի­տի հաս­կա­նալ, թե ինչ է նշա­նա­կում ար­տա­քին աշ­խար­հի հետ աշ­խա­տել, խո­րա­թա­փանց մո­տե­նալ հար­ցե­րին։ Զգաց­մուն­քայ­նու­թյու­նը պի­տի նվա­զա­գույ­նի հասց­նել, պատ­րանք­նե­րի վրա հիմն­ված գայ­թակ­ղու­թյուն­նե­րը պի­տի կա­րո­ղա­նանք իս­պառ վե­րաց­նել։ Այ­լընտ­րան­քը մեզ հա­մար կա­րող է շատ վատ լի­նել։
-Այս օ­րե­րին Հա­յաս­տա­նի ընդ­դի­մու­թյու­նը կարևո­րում է Ար­ցա­խի հետ ռազ­մա­քա­ղա­քա­կան դա­շինք կն­քե­լը և Ար­ցա­խի ան­կա­խու­թյու­նը ճա­նա­չե­լը։ Դուք այս հար­ցում ի՞նչ դիր­քո­րո­շում ու­նեք, հա­սու­նա­ցե՞լ է այդ գոր­ծըն­թաց­նե­րը սկ­սե­լու պա­հը։
-Այս հար­ցե­րում էլ պետք է լավ մտա­ծել։ Ճա­նաչ­մամբ այլևս հնա­րա­վոր չի լի­նե­լու բա­նակ­ցա­յին գոր­ծըն­թա­ցի շա­րու­նա­կա­կա­նու­թյունն ա­պա­հո­վել։ Ա­մեն ինչ կախ­ված է պա­տե­րազ­մից, ե­թե ա­ռա­ջի­կա օ­րե­րին ռազ­մա­կան գոր­ծո­ղու­թյուն­նե­րը դա­դա­րեն, ճա­նա­չու­մը ա­պա­գա­յի խն­դիր կդի­տարկ­վի։ Իսկ ռազ­մա­քա­ղա­քա­կան դա­շինքն ա­վե­լի հեշտ է կն­քել, քան ան­կա­խու­թյու­նը ճա­նա­չել։ Այս հար­ցում էլ զգաց­մուն­քայ­նու­թյու­նը խան­գա­րում է։ Իսկ ո՞վ չի ու­զում Ար­ցա­խի ան­կա­խու­թյու­նը ճա­նաչ­վի, ո՞վ չի ու­զում, որ մենք միա­վոր­վենք, բայց հո ու­զե­լով չէ՞։ Օ­բյեկ­տիվ ի­րա­կա­նու­թյուն կա, գոր­ծըն­թաց­ներ, տար­բեր եր­կր­նե­րի շա­հեր կան, գոր­ծո­ղու­թյուն­ներ ու հա­կա­գոր­ծո­ղու­թյուն­ներ։ Ա­սել է՝ այս հար­ցին պետք է բազ­մա­կող­մա­նի մո­տե­նալ, ըն­թացքն ա­մեն ինչ ցույց կտա։
-2016-ի ռազ­մա­կան գոր­ծո­ղու­թյուն­նե­րից հե­տո կարևոր­վում էր մեկ հարց, թե մենք այդ պա­տե­րազ­մից ինչ դա­սեր քա­ղե­ցինք, ինչ հետևու­թյուն­ներ ա­րե­ցինք։ Այ­սօր կր­կին նույն ի­րա­վի­ճա­կում ենք, ի­հար­կե, դեռ վաղ է շատ հար­ցեր նժա­րին դնել, այ­դու­հան­դերձ, ըստ Ձեզ` ի՞նչ հետևու­թյուն պի­տի ա­նել այս պա­տե­րազ­մից։
-Բո­լոր տե­սա­կի ռազ­մա­կան գոր­ծո­ղու­թյուն­նե­րից պետք է դա­սեր քա­ղել։ Ա­մե­նա­կարևո­րը՝ այս կամ այն գոր­ծըն­թա­ցը չպետք է շա­հար­կել։ Ապ­րի­լյան պա­տե­րազ­մը ևս ե­ղել է հե­րո­սա­մարտ։ Բո­լոր պա­տե­րազմ­ներն ու­նեն և ի­րենց նմա­նու­թյուն­նե­րը, և տար­բե­րու­թյուն­նե­րը։ Ան­շուշտ, պետք է դա­սեր քա­ղել, բայց ա­մեն ինչ դի­նա­միկ ձևով է զար­գա­նում։ Ապ­րի­լյան ու այս պա­տե­րազմ­նե­րը տար­բեր­վում են տեխ­նի­կա­կան և այլ բա­ղադ­րիչ­նե­րով։ Մենք ա­մեն ինչ պետք է վեր­լու­ծենք, բայց չքա­ղա­քա­կա­նաց­նենք ու շա­հար­կենք, որ­պես­զի ա­վե­լի շա­հե­կան դուրս գանք այս ա­մե­նից։ Իսկ որ հաղ­թե­լու ենք, միան­շա­նակ է։

Ռուզան ԽԱՉԱՏՐՅԱՆ

Դիտվել է՝ 8493

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ