Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Ներ­քին հազ­կերտ­նե­րի ար­տաք­սու­մը նկա­րում և քան­դա­կում

Ներ­քին հազ­կերտ­նե­րի ար­տաք­սու­մը նկա­րում և քան­դա­կում
11.12.2020 | 02:59

Վի­շա­պա­զունք գո­ղա­ցան զմա­նուկն
և դև փո­խա­նակ ե­դին։
Մով­սես ԽՈ­ՐԵ­ՆԱ­ՑԻ

«Պատ­մա­հայ­րը մեր վկա­յում է, թե՝
Գո­ղա­ցան դես­պան­նե­րը վի­շա­պի
Հա­յոց ար­քա­յի գա­հա­ժա­ռան­գին
Եվ փո­խա­րե­նը մի դև դրե­ցին,
Որն հե­տո ե­ղավ հա­յոց թա­գա­վոր։

***
Վա՜յ մեզ, վա՜յ մեր երկ­րին ու ազ­գին,
Երբ թա­գա­վո­րը ազն­վա­զարմ չէ,
Այլ դրա­ծոն է պիղծ վի­շապ­նե­րի
Եվ կե­ղե­քում է իր ժո­ղովր­դին»։
«Վի­շա­պա­զունք»
Հա­կոբ ար­քե­պիս­կո­պոս ԳԼՆ­ՃՅԱՆ

ՀԱՅ­ԿԱ­ԿԱՆ ԻՆՔ­ՆՈՒ­ԹՅՈՒ­ՆԸ ԵՎ ՊԱՐ­ՍԻՑ ՇԱՀՆ­ՇԱ­ՀԸ
(պատ­մա­կան շուր­ջայց)
Հազ­կերտ 2-րդը դա­ժան էր, ինչ­պես ա­մեն մի չկա­յա­ցած ինք­նա­կալ։ Չնա­յած որ նա Սա­սա­նյան փա­ռա­հեղ հարս­տու­թյու­նից էր, Պարս­կաս­տա­նը փաս­տա­ցի ղե­կա­վա­րում էր հա­զա­րա­պետ (պար­սից լեզ­վով՝ վա­զուրդ-ֆրա­մա­թոր) Միհր­ներ­սե­հը։ Հազ­կեր­տը հա­լա­ծում էր իր երկ­րում բնակ­վող քրիս­տո­նյա­նե­րին։ Հատ­կա­պես ո­խե­րիմ էր հա­յե­րի նկատ­մամբ, քան­զի հա­վա­տա­ցած էր, որ Բյու­զիան­դիա­յի և Հա­յաս­տա­նի ռազ­մա­քա­ղա­քա­կան մեր­ձեց­ման հիմ­քում նաև քրիս­տո­նեու­թյունն էր կարևոր դեր խա­ղում։ Մինչև հա­յոց սահ­ման­նե­րին մո­տե­նա­լը, Պարս­կաս­տա­նը եր­կար ժա­մա­նակ բա­վա­կա­նին հա­մա­կարգ­ված պա­տե­րազ­մում էր մեր ազ­գա­յին և պե­տա­կան ինք­նու­թյան դեմ, եր­կի­րը կե­ղե­քում էր տն­տե­սա­պես, երկ­փեղ­կում էր իշ­խա­նա­կան վեր­նա­դա­սը և այլն։ Այս ա­մե­նը նա­խա­պատ­րաս­տա­կան զո­րա­խաղ էր վեր­ջին հուժ­կու հար­վա­ծը հասց­նե­լուց ա­ռաջ։ Շահն­շահ Հազ­կեր­տի, պար­սից ար­քու­նի­քի, առ­հա­սա­րակ պարս­կա­կան պե­տու­թյան գե­րա­գույն իղ­ձը Հա­յաս­տա­նի պարս­կա­ցումն էր նախ կրո­նա­փոխ­մամբ, այ­նու­հետև՝ լեզ­վա­փոխ­մամբ, վերջ­նար­դյուն­քում՝ լիա­կա­տար պարս­կաց­մամբ։ Պար­սից հզոր և վիթ­խա­րի պատ­մա­քա­ղա­քա­կան ան­ցյալ ու­նե­ցող երկ­րում հիա­նա­լի էին գի­տակ­ցում, որ արևմտյան քա­ղա­քակր­թու­թյան ներ­խուժ­ման վտան­գը կա­րող էր կանխ­վել կրո­նա­փոխ­ված հայ­կա­կան ա­ռաջ­ա­դիրք մարզ­պա­նու­թյամբ։ Պարս­կաս­տա­նի հա­մար արևմտյան աշ­խարհն ան­վե­րա­պահ թշ­նա­մի էր, բայց նրան չէին գրա­վում հե­լլե­նա­կան մշա­կույթն ու գե­ղու­հի­նե­րը։ Արևել­քից արևմուտք առևտրա­շահ մեծ ճա­նա­պարհ­ներ էին ձգ­վում, ո­րոնց բռ­նա­զավ­թու­մը պար­սից մեծ ե­րա­զանքն էր և մո­ռա­ցու­թյան է տվել ան­գամ Գավ­գա­մե­լա­յի ճա­կա­տա­մար­տում կրած ստո­րա­ցու­ցիչ պար­տու­թյու­նը։ Պար­սից նվա­ճո­ղա­կա­նու­թյու­նը պե­տա­կան և ազ­գա­յին գերն­պա­տակ էր։


Առ­հա­սա­րակ հա­յոց ձու­լու­մը պարս­կա­կան ռազ­մա­վա­րու­թյան կենտ­րո­նա­ձիգ ա­ռանցքն էր։
450-ին բռնկ­վեց Վար­դա­նանց մա­շող պա­տե­րազ­մը։ 451-ի մա­յի­սին այդ պա­տե­րազ­մի ին­նե­րորդ ա­լիքն էր, պար­սից զոր­քը մտավ Ա­վա­րայր և ա­հեղ ճա­կա­տա­մար­տում չհաղ­թեց, մնաց ձեռ­նու­նայն։ 20 տա­րի անց պար­սիկ­նե­րը վերս­տին փոր­ձե­ցին հպա­տա­կեց­նել Հա­յաս­տա­նը, և սկս­վեց Վա­հա­նանց պա­տե­րազ­մը։ Պար­սից հաղ­թա­կան պատ­մա­կան հի­շո­ղու­թյու­նը, այ­նուա­մե­նայ­նիվ, ի զո­րու չէր ըմ­բռ­նե­լու, որ մի քա­նի հա­զա­րա­մյակ ա­րիա­կան քա­ղա­քակր­թու­թյան բնօր­րան եր­կր­նե­րից մե­կը, ըն­դա­մե­նը 150 տա­րի ա­ռաջ քրիս­տո­նեու­թյու­նը հռ­չա­կե­լով պե­տա­կան կրոն, կե­նաց-մա­հու կռ­վի է ել­նում, նա­հա­տակ­վում է, սա­կայն չի հա­վա­տա­փոխ­վում։ Քրիս­տո­նեու­թյու­նը հայ­կա­կան պե­տա­կա­նու­թյան և ազ­գա­յին ինք­նու­թյան պահ­պան­ման հիմ­նա­քարն էր, ին­չը փայ­լուն գի­տակ­ցում էին ան­գամ քրիս­տո­նեա­կան հա­վա­տը դեռ լիո­վին չըն­դու­նած հայ իշ­խա­նա­դասն ու ժո­ղո­վուր­դը։ Ա­վա­րայ­րի վճ­ռա­բեկ ճա­կա­տա­մար­տում վասն պե­տա­կան և ազ­գա­յին ինք­նու­թյան պահ­պան­ման մա­հա­պարտ­նե­րի թվում շա­տերն էին դեռևս պաշ­տում հին աստ­ված­նե­րին, Վա­հագ­նին, Աստ­ղի­կին և այ­լոց։ Բայց նա­հա­տակ­վե­ցին հա­նուն ազ­գա­յին և պե­տա­կան ինք­նու­թյան։

ՄԵՐ ԻՆՔ­ՆՈՒ­ԹՅԱՆ ՊԱ­ՌԱԿ­ՏԻՉ ՆԵՐ­ՔԻՆ ԹՇ­ՆԱ­ՄԻՆ
1960 թվա­կան։ Գե­ղան­կա­րիչ Է­դուարդ Ի­սա­բե­կյա­նը 1960-ին ստեղ­ծեց մե­ծա­դիր մի կտավ՝ «Պա­տաս­խան Հազ­կեր­տին»։ Հրա­շա­լի գործ է, հա­յոց ռազ­մա­քա­ղա­քա­կան ղե­կա­վա­րու­թյու­նը, այլ կերպ ա­սած, կենտ­րո­նա­ձիգ ազ­գա­յին պե­տա­կա­նու­թյան և հայ ինք­նու­թյան պատ­վար ժո­ղովր­դի ընտ­րա­նին, հա­կա­հար­ված նա­մակ է հղում Հազ­կերտ 2-րդին։ Եվ մեր­ժում է վեր­ջի­նիս ա­ռա­ջար­կը՝ միա­նալ ա­րիա­ցի եղ­բայր Պարս­կաս­տա­նին, շե­նա­նալ, հզո­րա­նալ և այլն։ Սույն կտա­վը գտն­վում է Հա­յաս­տա­նի ազ­գա­յին պատ­կե­րաս­րա­հում, ար­ժե այ­ցե­լել, դի­տել այն, ա­վե­լի ստույգ՝ ու­սում­նա­սի­րել դպ­րո­ցա­կա­նի հիաց­մուն­քով և զո­րա­կա­նի պատ­վախ­նդ­րու­թյամբ։ Հե­տո կերտ­վե­ցին Ա­վա­րայ­րին նվիր­ված հան­րա­հայտ և ոչ այն­քան հայտ­նի այլ կտավ­ներ, ստեղծ­վե­ցին քան­դակ­ներ և ար­ձա­նախմ­բեր։ Սա­կայն մեր պե­տա­կան ան­կա­խու­թյան նո­րա­գույն շր­ջա­նում, երբ եր­կի­րը բա­ռա­ցիո­րեն ներ­քին դա­վադ­րու­թյուն­նե­րի ո­րո­մով էր բեր­նե­բե­րան լց­ված, գե­ղար­վես­տա­կան մե­ծար­ժեք գոր­ծեր ի հայտ չե­կան, մեր հա­սա­րա­կա­կան-քա­ղա­քա­կան ու­շադ­րու­թյու­նը բևեռ­ված էր ար­տա­քին թշ­նա­մու ուղ­ղու­թյամբ, և մո­ռա­ցու­թյան էր մատն­վել ներ­քին թշ­նա­մին՝ ներ­քին Հազ­կեր­տը, և պե­տու­թյունն էր ներ­քի­նաց­վում։ Ար­գո կեր­պար­վես­տա­գետ­ներ Ար­ցա­խում, Հա­յաս­տա­նում և Սփյուռ­քում, միով բա­նիվ՝ ՀԱՅ­ԿԱ­ԿԱՆ ԱՇ­ԽԱՐ­ՀՈՒՄ, հենց այ­սօր, երբ ներ­քին դա­վա­դիր­նե­րը կա­ռափ­նա­րան ու­ղեկ­ցե­ցին երկ­րի ինք­նու­թյու­նը, կեր­տեք որմ­նան­կար­ներ և պան­նո­ներ, հու­շար­ձան­ներ և կո­թող­ներ ստեղ­ծեք «Մեր ինք­նու­թյան պա­ռակ­տու­մը» թե­մա­յով։ Եր­կի­րը ներք­նա­պես ո­րո­մա­պատ­վում, հազ­կեր­տաց­վում է։

ԱԶ­ԳԱ­ՅԻՆ ԵՎ ՊԵ­ՏԱ­ԿԱՆ ԻՆՔ­ՆՈՒ­ԹՅԱՆ ՏԱ­ՃԱՐ Ա­ՐԱՆ
«Նո­րից՝ ան­մար կա­րո­տով
գգ­վանք­նե­րի ու հրի՝
Դու ե­կել ես տես­նե­լու
քա­ղաք­նե­րը Նաի­րի»։
Ե­ղի­շե ՉԱ­ՐԵՆՑ, «Շա­մի­րամ»

Նրանք՝ տիկ­նայք և օ­րիորդ շա­մի­րամ­նե­րը, 2014-ից ծա­գած հան­րա­յին ար­ժա­նա­պատ­վու­թյան ա­ռա­ջա­դիր­քում էին, մաս­նակ­ցում էին ընդ­դեմ տրանս­պոր­տի թան­կաց­ման և է­լեկտ­րաէ­ներ­գիա­յի սա­կագ­նի «հա­կա­պե­տա­կան, հա­կազ­գա­յին, հա­կա­հայ­կա­կան» բարձ­րաց­ման դեմ։
Սա­կայն այս դա­վա­դիր ջա­հել­նե­րը ա­կա­նա­պա­տում էին երկ­րի ինք­նու­թյու­նը։ Նրանք՝ խո­նարհ և հա­յե­ցի աղ­ջիկ ու կին, 2018-ին «թա­վիշ» հագ­նե­լով սան­ձար­ձակ­վե­ցին գլուխ­նիոտն, և նրանք այ­սօր ամ­բող­ջա­պես, խոր­քով, լայն­քով ու եր­կայն­քով երկ­րա­կոր­ծան դա­վի մու­նե­տիկ­ներն են, նո­րօ­րյա Շա­մի­րամ Ան­նա Հ.-ի զին­վորն ու քա­ղա­քա­կան հե­նա­րա­նը։ ՈՒ մի՞­թե այ­սօր չար­ժե ա­նուն առ ա­նուն և դավ առ դավ պատ­կե­րագ­րել 2018-2020-ի շա­մի­րամ­նե­րին։ Եվ պատ­կեր­նե­րը հս­կա վա­հա­նակ­նե­րի վրա ցու­ցադ­րել Հայ­կա­կան աշ­խար­հում, Հա­յաս­տա­նում, Ար­ցա­խում և Սփյուռ­քում։

Վարդ­գես Սու­րե­նյան­ցը 1898-ին անդ­րա­դար­ձավ Ա­րա­յի ու Շա­մի­րա­մի, այն է՝ ինք­նու­րույն պե­տու­թյուն Հա­յաս­տա­նի և նվա­ճող Ա­սո­րես­տա­նի հա­վեր­ժա­կան և ան­մահ թե­մա­յին՝ կեր­տե­լով «Շա­մի­րամն Ա­րա Գե­ղե­ցի­կի դիա­կի մոտ» (1899) կտա­վը։ Բայց մի՞­թե այ­սօր ժա­մա­նա­կը չէ վեր­հա­նե­լու Ա­րա Գե­ղե­ցիկ հա­յոց մեծ ար­քա­յի կեր­պա­րը, որ­պես ազ­գա­յին և պե­տա­կան ինք­նու­թյան տա­ճար։
Եվ մոտ ժա­մա­նակ­ներս, երբ երկ­րա­կոր­ծան դա­վա­դիր­նե­րը կկանգ­նեն հա­մա­հայ­կա­կան տրի­բու­նա­լի ա­ռաջ և կձևա­վոր­վի հա­յե­ցի մի իշ­խա­նու­թյուն, մայ­րա­քա­ղա­քի գա­լիք ա­վա­գա­նուն ար­դեն այ­սօր ա­ռա­ջար­կում եմ Ա­մի­րյան փո­ղո­ցը վե­րան­վա­նա­կո­չել Ա­րա ար­քա­յի փո­ղո­ցի։ Ա­րա Գե­ղե­ցիկ ար­քան և՛ ա­ռաս­պել էր, և՛ ի­րա­կա­նու­թյուն։ Նա մեր ազ­գա­յին և պե­տա­կան ինք­նու­թյան պահ­պան­ման ռահ­վի­րան էր։ Նաև ներ­կա­յաց­նեմ մի այլ ա­ռա­ջարկ, հաս­կա­նա­լի է՝ ա­պա­գա հա­յե­ցի իշ­խա­նու­թյուն­նե­րին՝ հայ­տա­րա­րել հա­մա­հայ­կա­կան մր­ցույթ հետևյալ ան­վա­նա­կար­գում. «Հու­շա­կո­թող ի պա­տիվ ազ­գա­յին և պե­տա­կան ինք­նու­թյան տա­ճար» Ա­րա Գե­ղե­ցիկ ար­քա­յի։

ՎԵՐ­ՋԵՐԳ-ՎԵՐՋ­ՆԱ­ԳԻՐ
Ա­յո՜, գո­ղա­ցան դես­պան­նե­րը վի­շա­պի և հա­յոց ար­քա­յի գա­հա­ժա­ռան­գին և փո­խա­րե­նը մի դև դրե­ցին Եր­րորդ Հան­րա­պե­տու­թյան կա­յաց­ման ար­շա­լույ­սին։ (Նաև 2018-ին)։ Եվ երկ­րա­կոր­ծան դա­վադ­րու­թյու­նը պա­տեց մեր եր­կի­րը։ Վի­շա­պի դես­պան­ներն ան­կախ պե­տա­կա­նու­թյան սնա­րի մոտ դա­վադ­րա­բար գն­դա­կա­հա­րե­ցին մեր պե­տա­կա­նու­թյան ա­պա­գա ար­քա­յազ­նե­րին՝ Մով­սես Գոր­գի­սյա­նին, Ար­թուր Մկրտ­չյա­նին և Լեո­նիդ Ազ­գալ­դյա­նին։
ՈՒ մի՞­թե այ­սօր չար­ժե պատ­կե­րել և քան­դա­կել ղե­կա­կալ ար­քա­յազ­նե­րին ու դա­վա­դիր դևե­րին։


Վրեժ Ա­ՌԱ­ՔԵ­ԼՅԱՆ

Դիտվել է՝ 36203

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ