Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Ասվեց «Ի՛մ քայ­լը», ոչ թե՝ «Մե՛ր»

Ասվեց «Ի՛մ քայ­լը», ոչ թե՝  «Մե՛ր»
18.12.2020 | 01:00

Գնա­ցինք այդ քայ­լի ետևից և ի՛նչ յոթ, մեկ ան­գամ էլ չչա­փե­ցինք կտ­րե­լուց ա­ռաջ, ո­րով­հետև կոր­ծան­ման եզ­րին էինք՝ Հա­յաս­տան աշ­խար­հը ի­րենց մոր օ­ժի­տի սն­դու­կը կար­ծած ըն­չա­քաղց ու դե­պի ան­սահ­մա­նու­թյուն ձգ­վող ա­խոր­ժա­կով ի­րար հեր­թա­գա­յող ղե­կա­վար­նե­րի ե­րե­սից; Մենք ա­մեն ան­գամ էինք վա­տից ա­զատ­վե­լու այդ փա­խուս­տին գնում ցան­կա­ցա­ծի հետևից, հե­տո՝ վա­տից ա­վե­լի վա­տի ձեռքն ընկ­նում: Այս ան­գամ ևս, պար­զա­պես փրկ­վել էր պետք ու…
Այս մե­կը գրա­վիչ խայ­ծեր շատ ու­ներ պատ­րաս­տած՝ եր­գով, գր­քով, «դու­խով» ան­հաս­կա­նա­լի գլ­խար­կով, ու­սա­պար­կով… Դե, կար­ծես մեզ­նից մեկն էր: Մինչ այդ հն­չած ե­լույթ­նե­րում էլ մեր սր­տից էր խո­սում: Վար­պե­տո­րեն պատ­րաստ­վա­ծի թատ­րոն-խաղ լի­նե­լը չն­կատ­վեց, գր­քի «Երկ­րի հա­կա­ռակ կող­մը» ա­մեն բան հու­շող վեր­նա­գի­րը խո­րի­մաստ ըն­կա­լե­ցինք ու բան չհաս­կա­ցանք, իսկ է­ջե­րում եր­կա­րա­շունչ հայ­րե­նա­սի­րա­կան ցույ­ցե­րի տակ խցկ­ված ար­դեն մերկ տո­ղե­րը մնա­ցին ստ­վե­րում («…ով հայ ժո­ղո­վուրդ, գի­տե՞ս ար­դյոք, որ ազ­գա­յին ար­ժե­քը ոչ միայն քո դզած-փչած պատ­մու­թյունն է, այլև քո թթուն» -էջ 39… և այլն, և այլն), Ար­ցա­խի մա­սին մշու­շոտ հայ­տա­րա­րու­թյուն­նե­րը հե­տաձ­գե­ցինք մի այլ պա­հի խոր­հե­լու… Քայ­լե­ցինք, վա­զե­ցի՜նք մեր ե­րա­զի հետևից ու­րի­շի քայ­լով, ո­րը լրիվ այլ ուղ­ղու­թյուն ու­ներ: ՈՒ այդ ու­րի­շի եր­կու և կես տա­րի եր­կա­րու­թյամբ, եր­կար տա­րի­նե­րով «խա­վա­րի քո­ղի տակ» չա­փած-ձևված քայլն այն­պի­սի ծան­րու­թյամբ ի­ջավ հա­յի ու Հա­յաս­տա­նի գլ­խին, որ դեռ եր­կար ենք փոր­ձե­լու բուժ­վել դրա­նից:


Այս իշ­խա­նու­թյու­նը մեզ շատ պա­տաս­խան­ներ ու­նի տա­լու՝ սկ­սած ազ­գա­յին, քրիս­տո­նեա­կան ար­ժեք­նե­րի, Հայ Ե­կե­ղե­ցու դեմ ար­շա­վից, օր օ­րի սպա­ռա­զին­վող և ան­հա­գուրդ աչ­քը մեր հո­ղե­րին պա­հած թուրք-ա­զե­րու կող­քին մեր ժո­ղովր­դին «խա­ղա­ղու­թյան պատ­րաս­տե­լու» հայ­տա­րա­րու­թյուն-գոր­ծից մինչև չպարտ­վող բա­նակն ու ժո­ղովր­դին պար­տու­թյան ծու­ղա­կը գցե­լու հա­մար պա­տե­րազ­մի ողջ ըն­թաց­քում մեր ա­կանջ­նե­րը լց­րած հաղ­թե­լու այն դա­ժան սու­տը (ո­րով­հետև պար­զա­պես թույլ չէինք տա այդ բազ­մա­կողմ հա­մա­ձայ­նա­գիրն ի­րա­կա­նու­թյուն դարձ­նել), մինչև խայ­տա­ռակ պար­տու­թյու­նը, հո­ղե­րի կո­րուս­տը և երկ­րի ղե­կը դեռ ի­րենց ձեռ­քե­րում պա­հե­լու հան­ցա­վոր հա­մա­ռու­թյու­նը:


Իշ­խա­նու­թյան թողտ­վու­թյամբ այ­սօր ևս, ինչ­պես մեկ դար ա­ռաջ, ա­շխար­հը իր մի­ջազ­գա­յին կա­ռույց­նե­րով սառ­նա­սիրտ հետևում էր ցե­ղաս­պան թուր­քի թու­րը մեր գլ­խին ճո­ճե­լուն, և ինչ­պես այն ժա­մա­նակ՝ ա­մեն բան ա­վարտ­վե­լուց հե­տո միայն, գթասր­տու­թյան մի եր­կու ձևա­կան ցույ­ցե­րով (ու­ղարկ­ված օգ­նու­թյուն­ներ, գե­րե­վար­ված­նե­րի փո­խա­նակ­ման գոր­ծով Կար­միր խա­չի ան­հա­վես ներ­կա­յու­թյուն, դա­տա­պարտ­ման, մտա­հո­գու­թյան և այլ գաղջ հայ­տա­րա­րու­թյուն­ներ) փոր­ձեց «թոզ փչել» դեռ իր՝ ան­հա­տի, մար­դու, աշ­խար­հի բա­րօ­րու­թյանն ուղղ­ված կեղծ ջան­քե­րին հա­վա­տա­ցող­նե­րի աչ­քե­րին. «Մնա­ցեք կույր, ինչ­պես կա­յիք»: Բայց վա­րա­գույ­րից այն կողմ հաս­տատ ծա­փեր հն­չե­ցին հա­վա­տա­րիմ «գոր­ծի­քի» հաս­ցեին, ո­րը մե­ծա­գույն հա­ճույ­քով է միշտ ստանձ­նում ա­րյուն թա­փե­լու, թա­լա­նի ու զավ­թե­լու գոր­ծը: Գլո­բա­լիստ­նե­րը դժ­վա­րը աշ­խար­հի քրիս­տո­նյա­նե­րի և սպի­տա­կա­մորթ­նե­րի հար­ցը լու­ծելն են հա­մա­րում՝ մյուս­նե­րինն ա­վե­լի հեշտ կար­ծե­լով, և մինչ նրանց հեր­թը կգա, ին­չու չէ՝ կա­րե­լի է սրանց օգ­տա­գոր­ծել ա­ռա­ջին խմ­բի դեմ:


Հա­յե­րի դեմ բո­լոր ու­ժե­րի ա­տե­լու­թյունն ա­վե­լի խոր է, ա­վե­լի նպա­տա­կաս­լաց։ Բա­ցատ­րու­թյուն­ներ, ի­հար­կե կան, և դրան­ցից մե­կը, գու­ցե հենց ա­ռա­ջի՛­նը՝ Ա­րա­րիչ-մարդ տա­րած­քում պետք է փնտ­րել:
Եվ հենց հա­յերս ա­մե­նազ­գոնն ու ա­չա­լուր­ջը պետք է լի­նեինք այս ա­կա­նա­պատ մո­լո­րա­կում, մենք ա­ռա­ջի­նը պետք է տես­նեինք ա­մե­նա­թա­քուն վտանգ­ներն ան­գամ, մի­ջազ­գա­յին կա­ռույց­նե­րի քաղցր-մեղցր ժպիտ­նե­րի հետևում՝ նրանց խայ­թը, նրանց՝ նախ երկ­րի ներ­սում ծա­վա­լած ան­տես պա­տե­րազ­մը իր գոր­ծող ան­ձան­ցով, ո­րը հե­տո ան­կաս­կած ա­վե­լի պետք է ընդ­լայն­վեր: Բայց չէ, մենք դեռ աշ­նան տերևի պես ան­կամ, անծ­րա­գիր, մեզ քա­մի­նե­րին ենք հանձ­նել: Եվ ա­հա, խնդ­րեմ, կր­կին ստա­ցանք այն­տե­ղից, որ­տե­ղից մտք­նե­րովս էլ չէր անց­նում, այն­քան՝ որ­քան բո­լոր պատ­կե­րա­ցում­նե­րից դուրս էր…


Եվ հայ­տն­վել ենք մի վի­ճա­կում, երբ որևէ բան չի հու­շում, որ պե­տու­թյուն ենք, այն էլ՝ ան­կախ և ինք­նիշ­խան, ո­րով­հետև 1915-ի Արևմտյան Հա­յաս­տա­նի ան­ղեկ, ա­նի­րա­վունք, ան­պաշտ­պան մեր հայ­րե­նա­կից­նե­րի կար­գա­վի­ճա­կում ենք, և մենք ան­գամ ոչ միայն սահ­ման պա­հե­լու, այլև այդ սահ­մա­նին կանգ­նե­լու ըն­դու­նակ չենք, քա­նի դեռ կան նրանք, ո­րոնք իշ­խա­նա­կան ի­րա­վունք­ներ ու­նեն, երկ­րի ա­նու­նից ստո­րագ­րու­թյան ի­րա­վունք ու­նեն, նրանք, ո­րոնք դեռ ա­նակն­կալ­ներ են մա­տու­ցում ու մա­տու­ցում՝ թշ­նա­մուն ա­նար­գել «հրա­վի­րե­լով» մեր հո­ղե­րով ա­ռաջ ու ա­ռաջ:
Մենք իշ­խա­նու­թյուն չու­նենք այլևս:
Եվ ե­թե այս պա­հին մենք չկա­րո­ղա­նանք օ­րեն­քից դուրս հռ­չա­կել իշ­խա­նա­կան կա­ռույց­նե­րը, ո­րոնք դեռ, ա­սես ո­չինչ չի պա­տա­հել, ի­րենց ազ­գա­դավ գոր­ծին են, և ժո­ղովր­դա­կան դատ չսկ­սենք նրանց դեմ, չըն­դու­նե­լով նաև մեր երկ­րում ոչ մե­կի հետ չհա­մա­ձայ­նեց­ված հա­մա­ձայ­նա­գի­րը, մեզ ոչ միայն օ­տար­նե­րը չեն հար­գի, այլև ինք­ներս: էլ չա­սած, որ մեզ ակն­հայ­տո­րեն ծաղ­րող և ժո­ղովր­դի ա­նու­նով դեռ պաշտ­պան­վողն ան­պայ­ման նոր ա­նե­լիք­ներ ու­նի, ո­րոնք պա­կաս «ցա­վոտ» չեն լի­նե­լու, ինչ­պես ինքն է սի­րում ար­տա­հայտ­վել: Եվ գու­ցե, ինչ­պես Ա­լիևի կնոջն էր խոս­տում տր­ված Շու­շիում մու­ղա­մի տակ թեյ վա­յե­լե­լու, այն­պես էլ…Աստ­ված ոչ ա­րաս­ցե…


Այս պա­հին մեզ ան­գամ ա­ռաջ­նոր­դի հարցն էլ էա­կան չէ (մենք նո­րից գլ­խա­պա­տառ ցան­կա­ցա­ծի հետևից վա­զե­լու վի­ճա­կում ենք). դրա վրա կկենտ­րո­նա­նանք ա­վե­լի ուշ, և ի­րա­կան ա­ռաջ­նորդ­նե­րի ընտ­րու­թյան ժա­մա­նակ դեռ կու­նե­նանք, բայց ար­դեն նոր խել­քով, «յոթ չա­փել՝ մեկ կտ­րե­լու» խել­քով: Այ­սօր պար­զա­պես դուրս գանք մեր հետ­քե­րը դնե­լու մեր հո­ղին, քա­նի այդ էլ մեկ ստո­րագ­րու­թյամբ չենք կորց­րել, դուրս գանք ու ի­րա­րու գանք, դի­մենք Սփյուռ­քին, ո­րով­հետև հի­մա ա­վե­լի է պետք դր­սի մեր ազ­գա­կից­նե­րի մեզ միա­նա­լը. դար­ձյալ յու­րա­քան­չյուրն՝ այն երկ­րում, որ­տեղ ապ­րում է, թող ցույ­ցի դուրս գա, այդ երկ­րից Ար­ցա­խի ճա­նա­չու­մը պա­հան­ջի, իր ձայ­նը միաց­նի մե­րին:
Ա­մեն օր, Աստ­ծո լույ­սի հետ, ո­րը դեռ բա­րի է բաց­վե­լու, փո­ղոց­ներ ու հրա­պա­րակ­ներ լց­նենք մեր ներ­կա­յու­թյա՛մբ, մե­քե­նա­նե­րի ազ­դան­շան­նե­րո՛վ: Մի կողմ դնենք աշ­խա­տանք ու անձ­նա­կան հոգ­սեր, հի­մա ա­մեն պահն ու օ­րը թանկ են:


Այս պա­հին ըն­դա­մե­նը դուրս գանք, ոտ­քի կանգ­նենք՝ մեր ազ­գի ու երկ­րի այ­սօ­րին ու ա­պա­գա­յին տեր կանգ­նե­լու… Մտա­վո­րա­կան­նե­րով, նվի­րյալ­նե­րով, կռ­ված­նե­րով, շար­քա­յին հայ մար­դով, ա­յո, նաև ան­կա­շառ քա­ղա­քա­կան գոր­ծիչ­նե­րով միա­վոր­վենք և հըն­թացս երկ­րի ո­րոշ ան­հե­տաձ­գե­լի գոր­ծե­րը փոր­ձենք ար­դեն կար­գա­վո­րել՝ խմ­բեր կազ­մենք կա­մա­վոր­նե­րով մեր սահ­ման­նե­րին կանգ­նե­լու, ո­րով­հետև հայ գյու­ղա­ցին ան­պաշտ­պան է թուրք-ա­զե­րուն դեմ հան­դի­ման, խմ­բեր կազ­մենք կո­րած­նե­րի (ո­րոնք շատ են, ոչ թե պա­տե­րազ­մի օ­րե­րի հաշ­վով ջոկ­ված 44-ը, էլ չա­սած նոր գեր­վող­նե­րը) ծնող­նե­րի, հա­րա­զատ­նե­րի կող­քին կանգ­նե­լու և նրանց հար­ցե­րով զբաղ­վե­լու հա­մար, խմ­բեր կազ­մենք ար­ցախ­ցուն հա­գուստ և անհ­րա­ժեշտ ի­րեր ա­րագ հասց­նե­լու (ինչն այ­սօր ա­վե­լի է պետք) ու նրան կր­կին փաս­տե­լու հա­մար, որ կող­քին ենք, խմ­բեր կազ­մենք և կա­րող ու­ժե­րով մի­ջազ­գա­յին ա­տյան­նե­րին դի­մենք, դի­մենք Ռու­սաս­տա­նին՝ մեզ կար­գին չպաշտ­պա­նե­լու հա­մար, դա­տա­կան հայ­ցեր ներ­կա­յաց­նենք բա­զում ու բա­զում, ե­թե ա­զե­րի-թուր­քը 50 մի­լիարդ է պա­հան­ջում, մենք կրկ­նա­կին պա­հան­ջենք՝ պա­տե­րազ­մա­կան հան­ցա­գոր­ծու­թյուն­նե­րի հա­մար: Ար­տերկ­րի և այս­տե­ղի ողջ հա­յու­թյան ճի­չով, աղ­մուկ-ա­ղա­ղա­կով լց­նենք աշ­խար­հը: Բայց չմո­ռա­նանք, որ ոչ մի ան­հա­մա­ձայ­նու­թյուն, բա­խում մի­մյանց հետ չպետք է թույլ տանք։ Միայն այդ­պես կա­րող ենք մեծ ուժ դառ­նալ, ան­խո­ցե­լի լի­նել։
Չկոտր­վենք, չխեղ­ճա­նանք, սի­րե­լի­ներ: Այ­սօր ռազ­մա­ճա­կատ է Հա­յոց հո­ղի ողջ լայնք ու եր­կայն­քով, դուրս գանք որ­պես զին­վո­րագր­ված­ներ՝ միա­կամ, թի­կունք թի­կուն­քի, ուս ու­սի, բո­լորս և ա­մեն տեղ: Դա ոս­տի­կան­նե­րին էլ է վե­րա­բե­րում, ո­րով­հետև դի­մում եմ բո­լո­րին, ով­քեր հայ են։


Եվ ազ­գո­վի ա­պաշ­խա­րենք առ Աստ­ված, ո­րով­հետև հե­ռա­ցանք Նրա­նից, լավ չընդ­դի­մա­ցանք մեր եր­կի­րը եվ­րո­պա­նե­րի և ա­մե­րի­կա­նե­րի նման Սո­դոմ-Գո­մոր դարձ­նե­լու ծրագ­րե­րին… քիչ էլ՝ և ար­դեն ոչն­չով չէինք տար­բեր­վե­լու սե­ռա­փոխ­ված, հա­վա­տա­զուրկ այդ ժո­ղո­վուրդ­նե­րից: Այս տա­րի Սուրբ Ծնն­դյան պահ­քով ու ա­ղոթք­նե­րով ազ­գո­վի հնա­զան­դու­թյան մեր ուխ­տը նո­րո­գենք Բարձ­րյա­լի հետ… ՈՒ վս­տահ ե­ղեք, հրաշք­նե­րը չեն ու­շա­նա, հրաշք­ներ, որ մեզ մո­ռա­նալ կտան այս օ­րե­րը, հրաշք­ներ, որ նոր հաղ­թա­նակ­նե­րի ու­րա­խու­թյամբ և ո­գով կլց­նեն մեր հո­գի­նե­րը: Չա­րի ու Բա­րու, Լույ­սի ու Խա­վա­րի, Սևի ու Սպի­տա­կի այս հին կռ­վում մենք դեռ շատ ա­նե­լիք ու­նենք, սա ըն­դա­մե­նը ըն­թացք հա­մա­րենք, կռ­վի հեր­թա­կան մի փուլ և այս ան­գամ պատ­րաստ­վենք տե­ղը տե­ղին։ Մենք դեռ հաղ­թա­նակ­ներ ու­նենք առջևում, հո­ղեր ու­նենք մեզ սպա­սող, մենք դեռ եր­կար ճա­նա­պարհ ու­նենք։


ՆԱ­ՆԵ

Դիտվել է՝ 12562

Մեկնաբանություններ