Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

«Ե­թե ու­զում եմ մե­կին ե­րիցս ա­նի­ծել, թող փոքր ազ­գի թա­գա­վոր դառ­նա»

«Ե­թե ու­զում եմ մե­կին ե­րիցս ա­նի­ծել, թող փոքր ազ­գի թա­գա­վոր դառ­նա»
18.12.2020 | 01:05

Եթե ու­զում ես վրեժ լու­ծել, թուր­քե­րի քթի տակ ստեղ­ծիր ու­ժեղ, բա­րե­կե­ցիկ, օ­րի­նա­պահ եր­կիր, որ մարդ չցան­կա­նա հե­ռա­նալ:
Պերճ ԶԵՅ­ԹՈՒՆՑ­ՅԱՆ

Ե­գիպ­տո­սի Ա­լեք­սանդ­րիա քա­ղա­քից հայ­րե­նա­դարձ­վե­լուց հե­տո (1948) տաս­նա­մյա մի տղեկ ինչ ի­մա­նար, որ տա­րի­ներ անց դառ­նա­լու է ՀՀ մշա­կույ­թի նա­խա­րար, ան­վա­նի գրող, դրա­մա­տուրգ, հրա­պա­րա­կա­խոս՝ միա­ժա­մա­նա­կյա իր գոր­ծու­նեու­թյամբ գրա­կան-մշա­կու­թա­յին կյան­քի կազ­մա­կերպ­ման ան­բա­սիր վար­քի տեր մշակ:
Պերճ Զեյ­թուն­ցյա­նի «Նրա ա­ռա­ջին ըն­կե­րը» (1956), ե­րա­խայ­րի­քից հե­տո հրա­տա­րակ­ված բազ­մա­թիվ ժո­ղո­վա­ծու­նե­րում (վե­պեր, պատմ­վածք­ներ, պիես­ներ, կի­նոս­ցե­նար­ներ, հրա­պա­րա­կա­խո­սա­կան մտա­ծում­ներ, թարգ­մա­նու­թյուն­ներ) գրո­ղի սկզ­բուն­քը մեկն էր՝ ապ­րել տա­սը պատ­վի­րան­նե­րի նվի­րա­բեր սի­րով, ան­կոտ­րում հա­վա­տով առ հայն ու հայ­րե­նիքն ու­նե­ցած ի խո­րոց սր­տի պատ­վախ­նդ­րու­թյամբ:


«Կլոդ Ռո­բերտ Ի­զեր­լիի» (1968), «Մեծ լռու­թյուն» (պիես­ներ, 1965) «Ա­մե­նատ­խուր մար­դը» (պիես­ներ, 1981), «Վեր­ջին արևա­գա­լը» (վեպ, 1989), գրո­ղի ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյուն­նե­րի ցան­կը այս­պի­սով չի սահ­մա­նա­փակ­վում. վեր­ջին ա­վե­լի քան կես­դա­րյա հայ գրա­կա­նու­թյան հա­մա­պատ­կե­րում առն­վազն ա­նու­րա­նա­լի է նրա ու­նե­ցած ա­վան­դը գա­ղա­փա­րա­կան-մտա­ծո­ղա­կան ա­ռու­մով և նշա­նա­կու­թյամբ:
60-ա­կան թվա­կան­նե­րի հայ ար­ձա­կում «տե­ղի ու­նե­ցած» թե­մա­տիկ և գա­ղա­փա­րա­յին բա­րե­փո­խում­նե­րի՝ դա­սա­կան ար­ձա­կի վե­րարժևոր­ման և նոր ժա­մա­նակ­նե­րի ո­գով ուղ­ղորդ­ման ուղ­ղու­թյամբ իր սերն­դա­կից­նե­րի հետ Պ. Զեյ­թուն­ցյա­նը գրա­կան մտայ­նու­թյուն­նե­րի և աշ­խար­հըն­կալ­ման նոր ու­ղի­ներ է ցու­ցա­նում, իսկ «Ար­շակ Երկ­րորդ» պատ­մա­վե­պով (1977) ար­դեն ոչ միայն տի­րա­կան դեմք ու­նե­ցող գրո­ղի համ­բավ էր վա­յե­լում, այլև մի այն­պի­սի պատ­մաշր­ջա­նի ի­րա­դար­ձու­թյուն էր նո­րո­վի մեկ­նա­բա­նում, որ այն­քան էլ խրա­խու­սե­լի չէր տի­րող վար­չահ­րա­մա­յա­կան «գե­րա­տես­չա­կան ֆեո­դա­լիզ­մի» ժա­մա­նակ­նե­րում:


Այս­պի­սով, Ար­շակ Երկ­րորդ, 4-րդ դար. միան­գա­մից նշենք, որ թե՛ Ար­շակ Երկ­րոր­դի, թե՛ Պապ թա­գա­վո­րի վա­րած ար­տա­քին և ներ­քին քա­ղա­քա­կա­նու­թյու­նը տրա­մագ­ծո­րեն հա­կա­ռակ էր ժա­մա­նա­կի ե­կե­ղե­ցա­պե­տա­կան (հոգևոր իշ­խա­նու­թյան) քա­ղա­քա­կա­նու­թյանն ընդ­հան­րա­պես: Փավս­տո­սի «Պատ­մու­թյու­նը» ա­վարտ­վում է 4-րդ դա­րի նա­խա­վեր­ջին, երբ Հա­յաս­տա­նը բա­ժան­վեց Պարս­կաս­տա­նի և Բյու­զան­դիա­յի միջև (380 թ.): Հենց այդ ժա­մա­նա­կաշր­ջա­նից էլ սկս­վում է Ղա­զար Փար­պե­ցու «Պատ­մու­թյու­նը»՝ գրե­թե նույ­նան­ման ներ­քին և ար­տա­քին, քա­ղա­քա­կան երկ­պա­ռակտ այն­պի­սի առ­ճա­կա­տում­նե­րով, ո­րոնց ա­ղե­տա­լի հետևանք­նե­րից ազ­գա­յին միա­բա­նու­թյու­նը վերս­տին ան­հու­սա­լիո­րեն վտանգ­վում էր: Այ­նու­հան­դերձ, Ար­շակ Երկ­րոր­դի ներ­քին և ար­տա­քին քա­ղա­քա­կա­նու­թյու­նը (ո­րի հետևորդն էր Պա­պը) ուղ­ղա­կիո­րեն խար­սխ­ված էր ազ­գա­յին շա­հի վրա՝ գե­րա­դա­սու­թյան հրա­մա­յա­կա­նով կշ­ռա­դատ­ված:
Ըստ Րաֆ­ֆու, «Պատ­մա­կան վե­պի մեջ հե­ղի­նա­կի երևա­կա­յու­թյան հա­մար ըն­դար­ձակ աս­պա­րեզ կա: Ստա­խո­սիր որ­քան կա­րող ես, ո՞վ պի­տի ստու­գե, որ քո նկա­րագ­րած­նե­րը կեղծ են: Բա­վա­կան է անց­քը տե­ղա­փո­խել մի քա­նի հա­րյուր, մի քա­նի հա­զար տա­րի ա­ռաջ, վեր առ­նել մի քա­նի պատ­մա­կան ար­ժա­նա­վո­րու­թյուն­ներ և նրան­ցից ու­զա­ծիդ պես տի­պեր ստեղ­ծել»:


Այս նկա­տա­ռումն ա­մենևին չի նշա­նա­կում, որ գրո­ղի երևա­կա­յա­կան աշ­խար­հը պետք է այն­պես և այն­չափ ընդ­լայն ու «ան­հետևո­ղա­կան» լի­նի, որ պատ­մա­կան ի­մա­ցու­թյու­նը դուրս մղ­վի, մա­նա­վանդ, պատ­մա­կան ան­ձինք ներ­կա­յաց­վեն խե­ղա­թյուր, ոչ հա­վաս­տի ու հատ­կա­պես ժա­մա­նա­կաշր­ջան չներ­կա­յաց­նող: Իր փոր­ձա­ռու­թյամբ ան­մր­ցե­լի վի­պա­սա­նը պատ­մա­կան ժա­մա­նա­կաշր­ջան­նե­րին անդ­րա­դար­ձող գրող­նե­րին ա­վե­լի քան հոր­դո­րում է կառ­չած չմ­նալ ան­ցյա­լի սոս­կա­կան-նկա­րագ­րա­կան երևույթ­նե­րից, այլ դրսևո­րել գրո­ղա­կան լայ­նա­խո­հու­թյուն՝ ստեղ­ծե­լով այն­պի­սի ի­րա­վի­ճակ­ներ, ժա­մա­նա­կաշր­ջա­նին բնո­րոշ հան­գա­մանք­ներ, որ­տեղ պատ­մա­կան ան­ցյա­լը ներ­կա­յա­նա­լիու­թյուն ու­նե­նա, ըստ այդմ վե­րապր­վի գրո­ղի շնոր­հիվ:
Այս ա­մե­նով հան­դերձ, հե­տա­գա ժա­մա­նակ­նե­րում Ծե­րեն­ցի, Րաֆ­ֆու պատ­մա­կան ընդ­գր­կուն նկա­րա­գիր ու­նե­ցող վե­պե­րով աս­տի­ճա­նա­բար և ո­րո­շա­կիո­րեն ձևա­վոր­վել էր վե­պի դա­սա­կան ա­վան­դույթ, այն, ինչ հե­տա­գա շր­ջա­նի գրող­նե­րի պատ­մա­վի­պա­կան պատ­կե­րա­ցում­նե­րի հա­մար, ե­թե ոչ հիմք հան­դի­սա­ցավ, ա­պա ո­րո­շա­պես գրո­ղա­կան դիր­քո­րո­շում­նե­րի ա­ռու­մով նպաս­տեց կեր­պար­նե­րի ընտ­րու­թյան և փոխ­հա­ղոր­դակ­ցա­յին պատ­մա­կան մի­ջա­վայր ստեղ­ծե­լու հա­մար։ Նոր ժա­մա­նակ­նե­րում Դե­րե­նիկ Դե­միր­ճյա­նը, Ստե­փան Զո­րյա­նը ա­ռա­ջին­նե­րից էին, ո­րոնք պատ­մա­կան ի­րո­ղու­թյուն­նե­րի լույ­սի ներ­քո գե­ղար­վես­տա­կան ու­րույն սկզ­բունք­նե­րով փոր­ձե­ցին ստեղ­ծել այն­պի­սի մի­ջա­վայր, որ­տեղ ար­քու­նա­կան և ժո­ղովր­դյան բնա­վո­րու­թյուն­նե­րը, կեն­ցաղա­վա­րու­թյու­նը, բնաշ­խար­հի և զուտ բնաշ­խար­հիկ նկա­րագ­րու­թյուն­նե­րը, մարդ­կա­յին հո­գե­բա­նա­կան ապ­րում­նե­րը, պա­տե­րազ­մա­կան տե­սա­րան­նե­րը և այլ «գոր­ծոն­ներ» ժա­մա­նա­կի խո­րա­պատ­կե­րի վրա հնա­րա­վո­րինս ա­վե­լի տե­սա­նե­լի դառ­նան:


Երևի տե­ղին է նշել, գու­ցե և վի­ճա­հա­րույց- որ ե­թե կա պատ­մա­կան վե­պի դա­սա­կան ա­վան­դույթ, ա­պա չի կա­րող չլի­նել պատ­մա­կան վե­պի դա­սա­կան ըն­կալ­ման հա­կակ­շիռ՝ ա­պաա­վան­դույ­թա­յին ըն­կա­լում պա­հան­ջող (ըն­կալ­ման պա­հանջ), ոչ, ան­շուշտ, պատ­մա­կան ժա­մա­նա­կաշր­ջա­նի բար­քե­րի, նկա­րա­գիր­նե­րի խե­ղա­թյու­րում, գրո­ղա­կան չար­դա­րաց­վող կա­մա­յա­կան զե­ղում­նե­րով: Պար­զա­պես գրո­ղը պատ­մա­կան ան­ձանց սր­բա­պատ­կե­րի դի­մա­զեր­ծու­մով է միայն նրանց մեջ նախ մար­դը, այ­նու­հետև գոր­ծի­չը՝ «սրի և խա­չի դրո­շա­կա­կի­րը» հայտ­նա­բե­րում, մի հան­գա­մանք, որ «շե­ղում է» հիմ­նա­կան ու­ղե­ծ­րից՝ մեր մա­տե­նա­գիր­նե­րի (Խո­րե­նա­ցի, Բու­զանդ) սահ­մա­նած դա­վա­նա­բա­նա­կան օ­րի­նա­չա­փու­թյուն­նե­րից:


Այս ա­ռու­մով քն­նար­ժան եր­կե­րից Պերճ Զեյ­թուն­ցյա­նի «Ար­շակ Երկ­րորդ» վե­պում խախտ­ված է դա­սա­կան ըն­կալ­ման պատ­մա­վե­պի «բա­րո­յա­բա­նա­կան» սկզ­բուն­քը: Եվ ե­թե վեպն ընդ­գր­կում է պատ­մա­կան ո­րո­շա­կի և հա­յու­թյան հա­մար չա­փա­զանց դար­ձա­կե­տա­յին ժա­մա­նա­կաշր­ջան, ա­պա ա­ռանձ­նո­րոշ­վում է հատ­կա­պես կեր­պար­նե­րի, այս պա­րա­գա­յին՝ Ար­շակ Երկ­րոր­դի կեր­պա­րի կա­տա­րած ա­ռա­քե­լու­թյու­նը՝ իր ժա­մա­նա­կին: Եվ որ­քա­նո՞վ է գա­ղա­փա­րա­կան ամ­բող­ջա­կա­նու­թյամբ հե­տաք­րք­րա­հա­րույց և գու­ցե ինչ-ինչ ա­ռու­մով «ու­սա­նե­լի»՝ պատ­մա­կան դա­սե­րը սեր­տե­լու ի­մաս­տով մեր օ­րե­րում… Այս իսկ պատ­ճա­ռով է Պ. Զեյ­թուն­ցյա­նը հան­կար­ծա­հաս ի­րա­վի­ճակ­ներ, վեր­ժա­մա­նա­կա­յին դր­վագ­ներ ստեղ­ծել, մարդ­կա­յին հա­րա­բե­րու­թյուն­նե­րում և նե­րանձ­նա­յին զգա­յու­թյուն­նե­րում, վե­պի ընդ­հա­նուր կա­ռույ­ցին հա­ղոր­դե­լով ռիթ­միկ դրա­մա­տիզմ: Եվ, բնա­կա­նա­բար, վե­պա­վարտ դր­վա­գում Ար­շակ Երկ­րոր­դի ներ­կա­յա­նա­լիու­թյու­նը ան­խու­սա­փե­լիո­րեն պետք է հո­գե­բա­նո­րեն պատ­ճա­ռա­բան­ված լի­ներ իր ապ­րած կյան­քի և մահ­վան շաղ­կա­պու­մով:


«Ար­շակ Երկ­րորդ»-ում ա­ռանց­քա­յին և հույժ ու­շագ­րավ է այն դր­վա­գը, երբ Ար­շա­կը Ներ­սե­սին ա­ռա­ջար­կում է լի­նել Մեծ Հայ­քի ե­պիս­կո­պո­սա­պետ և ան­հող­դող է՝ չըն­դու­նե­լով Ներ­սե­սի ոչ մի փաս­տարկ-ա­ռար­կու­թյուն, որ իր ապ­րած մեղ­սա­վոր կյան­քից ի­րեն զր­կե­լը հա­վա­սա­րա­զոր է դա­տա­պար­տե­լուն մահ­վան կամ մեղ­սա­կից լի­նե­լուն. «Դուք բո­լորդ ա­նօ­րեն եք ու պիղծ, ես չեմ կա­րող ձեզ հո­վիվ լի­նել և ձեր մեղ­քերն ինձ վրա վերց­նել: Ե­թե վերց­նեմ, դուք էլ ա­վե­լի մեծ չա­րիք­ներ կգոր­ծեք: ՈՒ­րեմն ի՞նչ,- բո­լո­րը վա­յե­լեն մեղք գոր­ծե­լու հա­ճույ­քը, իսկ ես զրկ­վե՞մ: Միակ զրկ­վա՞­ծը լի­նեմ»:


Պա­տու­մի հենց այս, և ոչ միայն այս, ո­րո­շա­կի գա­ղա­փա­րա­կան նշա­նա­կու­թյուն ու­նե­ցող դր­վա­գով «հա­մա­րյա լիո­վին ա­վան­դու­թյու­նից ա­զա­տագր­ված» (Մ. Բախ­տին) ստեղծ­վում է մի կեր­պար, ո­րը գրո­ղա­կան հո­րին­ված­քի փոր­ձա­ռու­թյան ար­դյունք է և են­թադ­րում է ժա­մա­նա­կաշր­ջա­նի իր պատ­կե­րա­ցում­նե­րում բո­լո­րո­վին այլ բազ­մաո­ճու­թյուն մտց­նել՝ այն էլ մի այն­պի­սի պատ­մա­կան ան­ձի կեր­պա­րա­կերտ­մամբ, ինչ­պի­սին Ներ­սես Մեծն է, ո­րի գոր­ծու­նեու­թյու­նը հե­տա­գա­յում թեր և դեմ կար­ծիք­նե­րի առ­կա­յու­թյամբ հայ ե­կե­ղեց­վո ի նպաստ ու ի շահ էր, նաև պետք է ընդ­գր­կեր ար­տա­քին և ներ­քին քա­ղա­քա­կան պայ­քա­րի պատ­մու­թյան ողջ ընդ­հան­րա­պատ­կե­րը:


Պ. Զեյ­թուն­ցյանն այս հան­գա­ման­քից ել­նե­լով է մաս­նա­հատ­կել նրա կեր­պա­րը՝ սկզբ­նա­վո­րու­մից մինչև ա­թո­ռա­կա­լու­թյունն ու վախ­ճա­նը, և այս ողջ ըն­թաց­քում կա­տա­րած պատ­մա­կան դե­րա­կա­տա­րու­թյու­նը, որ իր ժա­մա­նա­կի հա­մար սոս­կա­կան ա­ռա­քե­լու­թյուն չէր, այլ յու­րա­հա­տուկ Ար­շա­կու­նյաց թա­գա­վո­րու­թյան տա­րեգ­րու­թյան մի տևա­կան ժա­մա­նա­կաշր­ջա­նում. «Ներ­սես Կա­թո­ղի­կո­սի ժա­մա­նակ սկ­սել էր մեծ չա­փով ա­ճել քրիս­տո­նեա­կան ե­կե­ղե­ցու կուլ­տու­րա­կան և քա­ղա­քա­կան հե­ղի­նա­կու­թյու­նը» (Հ. Մա­նան­դյան): Այդ տա­րի­նե­րին էր, երբ հա­յոց ար­քան իր դրա­մա­տիկ երկ­փեղկ­վա­ծու­թյան մեջ՝ ներ­քին խար­դա­վանք­նե­րի հոր­ձա­նու­տում ազ­գա­յին ան­կողմ­նո­րոշ­վա­ծու­թյան (Պարս­կաս­տա՞ն, թե՞ Հռոմ) եր­կընտ­րան­քի առջև ան­հու­սա­լիո­րեն մե­նակ էր:


Պերճ Զեյ­թուն­ցյա­նի դի­տարկ­մամբ Հայր Մարդ­պե­տը հոր­դո­րում էր Ներ­սե­սին ու­րույն քա­ղա­քա­կա­նու­թյուն վա­րել. «Պատժ­վում են ոչ միայն դա­վա­ճա­նու­թյան, այլև հա­վա­տար­մու­թյան հա­մար. չէ որ եր­կու դեպ­քում էլ նույն հարցն է ծա­գում; Ին­չու՞ է դա­վա­ճան, ին­չու՞ է հա­վա­տա­րիմ: Հենց այդ «ին­չու»-ն է հա­վա­սա­րեց­նում, նույ­նաց­նում ա­մեն ինչ… վե­րա­ցա­կա­նու­թյունն է ա­մե­նա­մեծ ու­ժը, սե­նե­կա­պետ, դու աշ­խա­տիր ա­րան­քում ապ­րել, դա­վա­ճա­նու­թյան և հա­վա­տար­մու­թյան ա­րան­քում…»:
Ար­շակ Երկ­րոր­դի երկ­վու­թյու­նը նույն­պես «դա­վա­ճա­նու­թյան և հա­վա­տար­մու­թյան ա­րան­քում» է քն­նար­ժան Զեյ­թուն­ցյա­նի տե­սա­կե­տից: Երբ Դրաս­տա­մա­տի «խոր­հր­դից վա­խե­ցող» (Ար­շա­կի խոս­քերն են) ար­քան ի պա­տաս­խան իր սե­նե­կա­պե­տի, այ­սինքն գա­ղա­փա­րա­կան խոր­հր­դա­տուի, հար­ցի՝ «Բյու­զան­դիա­յի և Պարս­կաս­տա­նի հաշ­տու­թյու­նը խա­բու­սիկ է, ինքդ քաջ գի­տես, որ պա­տե­րազմն ան­խու­սա­փե­լի է, դու պետք է վճ­ռես՝ ում կող­մը բռ­նել», չի կա­րող չխոս­տո­վա­նել, որ ին­քը փոքր ազ­գի թա­գա­վոր է. «Ե­թե ու­զում եմ մե­կին ե­րիցս ա­նի­ծել, թող փոքր ազ­գի թա­գա­վոր դառ­նա»:


Սա ճշ­մար­տու­թյուն էր՝ ան­խու­սա­փե­լի գա­ղա­փա­րի դրսևոր­ման և հե­րո­սի՝ գե­ղար­վես­տա­կան կեր­պա­րի ինք­նա­խոս­տո­վա­նա­կան պոռթ­կում, մա­նա­վանդ վե­պի գոր­ծո­ղու­թյուն­նե­րի հե­տա­գա զար­գա­ցում­նե­րում և հատ­կա­պես կա­թո­ղի­կո­սի ճիշտ ընտ­րու­թյան հար­ցում է ա­ռա­վելս նկա­տե­լի «փոքր ազ­գի թա­գա­վո­րի» ո­րոշ­ման պատ­մա­կան անհ­րա­ժեշ­տու­թյու­նը:
Ին­չու՞ ենք ո­րո­շա­կի սևե­ռայ­նու­թյամբ ներ­կա­յաց­նում Պերճ Զեյ­թուն­ցյա­նի զուտ գրո­ղա­կան երևա­կա­յու­թյա­նը միա­խառն պատ­մա­կան այս ըն­թաց­քի՝ (նաև ժա­մա­նա­կաշր­ջա­նի պատ­մա­կան լրջ­միտ ի­մա­ցու­թյան) Ար­շակ-Ներ­սես Մեծ հա­րա­բե­րու­թյուն­նե­րի ողջ դի­նա­մի­կան, նույ­նիսկ հարկ չհա­մա­րե­լով անդ­րա­դառ­նալ նրանց ծա­վա­լած գոր­ծու­նեու­թյա­նը ըստ սկզբ­նաղ­բյու­րի (Փավս­տոս) կամ գե­ղար­վես­տա­կան շա­րադ­րան­քի պա­տում­նե­րին. պար­զա­պես մեկ, հիմ­նա­վոր պատ­ճա­ռով: Քա­ղա­քա­կան ան­կա­խու­թյան ձգ­տող երկ­րում ի գին ա­մեն բա­նի միա­բա­նու­թյուն հաս­տա­տե­լու վճ­ռա­կա­նու­թյուն և վճ­ռա­կա­մայ­նու­թյուն ու­նե­ցող ար­քան քաջ գի­տակ­ցում էր, որ նա­խա­րար­նե­րի պա­ռակտ­վա­ծու­թյան, երկ­րի ան­միա­բա­նու­թյան սաղ­մե­րը նաև հու­նա­դա­վան ու հու­նա­հա­վատ ե­կե­ղե­ցա­կա­նու­թյան վար­քագ­ծով էր պայ­մա­նա­վոր­ված:


Հայ ե­կե­ղեց­վո ան­կա­խու­թյու­նը մե­ծա­պես նպաս­տե­լու էր ազ­գա­յին միա­բա­նու­թյա­նը՝ պե­տա­կա­նու­թյան ամ­րա­կայ­ման հա­մար չա­փա­զանց շա­հե­կան: Ներ­քին երկ­պա­ռակ­տու­թյուն­նե­րի ըն­թաց­քում էր թու­լա­ցել Ար­շա­կու­նյաց թա­գա­վո­րու­թյու­նը, և նրա­նից ան­ջատ­վել էին Մեծ Հայ­քի մաս կազ­մող մի շարք եր­կր­ներ (Ատր­պա­տա­կա­նը, Ար­ցա­խը, Մեծ Ծոփ­քը, Կաս­պից եր­կի­րը և այլն): Մի­ջան­կյալ նշենք, որ հի­շյալ եր­կր­նե­րը հե­տա­գա­յում Պապ թա­գա­վո­րի օ­րոք, Մու­շեղ սպա­րա­պե­տի գլ­խա­վո­րու­թյամբ վե­րան­վաճ­վել են:
Նե­րիշ­խա­նա­կան խժդ­ժու­թյուն­նե­րը այս ա­ռու­մով չէին կա­րող ի­րենց ազ­դե­ցու­թյու­նը չթող­նել պե­տա­կա­նու­թյան հիմ­քե­րի խար­խլ­ման վրա և Զեյ­թուն­ցյան-վի­պագ­րի տե­սա­դաշ­տում բո­լոր նա­խա­րար­նե­րը պատ­կեր­ված են ի­րենց հա­մակ­րու­թյուն­նե­րով ու հա­կակ­րու­թյուն­նե­րով: Գրո­ղը ոչ միայն նրանց կեր­պա­րի բա­ցա­հայտ­մամբ ցու­ցա­նում է առ Ար­շա­կու­նիք ու­նե­ցած վե­րա­բեր­մուն­քը, այլև վե­րա­պատ­կե­րում է ժա­մա­նա­կաշր­ջա­նը ըստ ա­մե­նայ­նի: Եվ ա­մենևին պա­տա­հա­կան չէ, որ այն­քան քն­նա­դատ­ված «նզո­վյալ քա­ղաք» հա­մար­վող Ար­շա­կա­վա­նի հիմ­նադր­ման գա­ղա­փա­րը Զեյ­թուն­ցյա­նը ներ­կա­յաց­րել է իր ա­զա­տու­թյու­նը, ինք­նա­զատ լի­նե­լու և ան­կախ գոր­ծե­լու Ար­շակ Երկ­րոր­դի ար­դա­րաց­ված ռազ­մա­վա­րու­թյան գոր­ծե­լա­կեր­պով, քա­նի որ նա­խա­րար­նե­րը հրա­ժար­վում էին քա­ղա­քի կա­ռուց­մա­նը նպաս­տե­լուց՝ հե­ռագ­նա նպա­տակ­նե­րով՝ ար­քա-ժո­ղո­վուրդ դա­շին­քի ի­րենց ան­հա­ճո վնա­սա­բե­րու­թյու­նը նա­խազ­գա­լով. «Ար­շակ քաջ հասկ­ցած էր թէ նա­խա­րա­րաց ըմ­բոս­տու­թիւ­նը եւ հայ­րե­նեաց ընդ­հա­նուր շա­հուն մա­սին ա­նոնց ցու­ցած ան­տար­բե­րու­թիւ­նը՝ որ հե­տե­ւանք էր ա­նոնց անմ­տու­թեան եւ կէ­սան­կախ վի­ճա­կին՝ պի­տի կոր­ծա­նէին մեր եր­կի­րը, բաց աս­տի. նա­խա­րար­նե­րը շա­րու­նակ դաւ կը նիւ­թէին ար­քա­յա­կան իշ­խա­նու­թեան դէմ, ուս­տի խոր­հե­ցաւ այս վտան­գա­ւոր դա­սուն դէմ ար­քա­յա­կան յե­նա­րան­ներ ա­ւելց­նել: Ա­հա այս մտօք շի­նեց Ար­շա­կա­ւան քա­ղա­քը» (Ե­ղիա­զար Մու­րա­տեան):
Հա­յոց պատ­մու­թյան մեջ չա­փա­զանց խնդ­րա­հա­րույց չոր­րորդ դա­րի պատ­մա­կան ի­րո­ղու­թյուն­նե­րը մեր ժա­մա­նակ­նե­րի տե­սան­կյու­նից վե­րարժևո­րե­լու ձգ­տու­մով է Պերճ Զեյ­թուն­ցյա­նը նա­խա­ձեռ­նել մի այն­պի­սի լայ­նակ­տավ ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյուն ստեղ­ծել, որ հիմ­նի­վեր նոր հն­չո­ղու­թյուն է ձեռք բե­րել ար­ծար­ծած հա­մա­ժա­մա­նա­կա­յին գա­ղա­փար­նե­րի և խն­դիր­նե­րի ա­ռու­մով՝ հա­յու­թյա­նը տևա­պես մտա­հո­գող…


Ար­թուր ԱՆԴ­ՐԱ­ՆԻ­ԿՅԱՆ

Դիտվել է՝ 9678

Մեկնաբանություններ