Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Տա­րե­կան գեթ մի ան­գամ Շի­րիմս հի­շես ու գաս, Մի կա­թիլ ար­ցունք թա­փես, Կա­նա­չի հո­ղը վրաս

Տա­րե­կան գեթ մի ան­գամ Շի­րիմս հի­շես ու գաս, Մի կա­թիլ ար­ցունք թա­փես, Կա­նա­չի հո­ղը վրաս
10.07.2020 | 01:23

Ա­ռա­ջարկ­վող հրա­պա­րա­կու­մը իմ՝ 2009-ին կա­յա­ցած հա­ղոր­դու­մից է։ Այն նվիր­ված է գրող, ման­կա­վարժ ՄԿՐ­ՏԻՉ ԽԵ­ՐԱ­ՆՅԱ­ՆԻՆ, ո­րին մաս­նակ­ցե­ցին գրո­ղի որ­դին՝ ՀԵՆ­ՐԻԿ ԽԵ­ՐԱ­ՆՅԱ­ՆԸ, հար­սը՝ ԱԳ­ՆԵՍ ԽԵՐԱ­ՆՅԱ­ՆԸ և թո­ռը՝ Ե­ՂԻ­ՇԵ ԽԵՐԱ­ՆՅԱ­ՆԸ։

Գա­րիկ ՂԱ­ԶԱ­ՐՅԱՆ -Մկր­տիչ Խե­րա­նյա­նը ծն­վել է 1899-ին Վա­նում։ Սկզբ­նա­կան կր­թու­թյու­նը ստա­ցել է ծնն­դա­վայ­րում, այ­նու­հետև 1915-ին գաղ­թել է Արևե­լյան Հա­յաս­տան, սո­վո­րել է Էջ­միած­նի Գևոր­գյան ճե­մա­րա­նում։ Մինչև 1950 թվա­կա­նը ե­ղել է ու­սու­ցիչ։
ՀԵՆ­ՐԻԿ ԽԵ­ՐԱ­ՆՅԱՆ (որ­դին) -Հայրս ե­ղել է հա­յոց լեզ­վի և գրա­կա­նու­թյան ու­սու­ցիչ։ Բա­նաս­տեղ­ծու­թյուն­ներ գրել է պա­տա­նե­կու­թյան հա­սա­կից և ամ­բողջ կյան­քը նվի­րել է գրա­կա­նու­թյա­նը։ Ա­մուս­նա­ցել է նույն­պես Խե­րա­նյան ազ­գա­նու­նով մի աղջ­կա՝ Ա­րաք­սյա­յի հետ։ Նրանք ու­նե­ցել են չորս զա­վակ՝ 3 աղ­ջիկ, մեկ տղա։ Մինչև 1932 թվա­կա­նը ապ­րել են Էջ­միած­նում, ա­պա տե­ղա­փոխ­վել Երևան, ապ­րել են Բու­թա­նիա թա­ղա­մա­սում։ Պա­պիկս էլ է մեզ հետ ապ­րել, տա­տի­կիս չեմ տե­սել, նա վաղ է հե­ռա­ցել կյան­քից։ Պա­պիկս շատ բա­րի, լավ մարդ էր։ Նա հոգևո­րա­կան էր՝ վար­դա­պետ Ե­ղի­շե։ Ես ե­րե­խա էի և հի­շում եմ, որ ա­սա­ցին կա սո­վե­տա­կան մի օ­րենք, ըստ ո­րի ու­սու­ցիչն իր ըն­տա­նի­քում ի­րա­վունք չու­ներ պա­հե­լու հոգևո­րա­կա­նի։ Հորս կան­չել են ու ա­սել. «Ձեր հո­րը տա­նից պետք է հա­նեք, ու­սու­ցիչն ի­րա­վունք չու­նի իր տա­նը հոգևո­րա­կան պա­հե­լու»։ Հայրս զայ­րա­ցել է. «Ինչ­պես կա­րե­լի է նման բան ա­նել»։


Պա­պիկս ել­քը գտել է, ա­սել է. «Ա­վե­լի լավ է ես մո­րուքս սափ­րեմ, կո­չու­մից հրա­ժար­վեմ ու դառ­նամ աշ­խար­հիկ մարդ»։ Այդ­պես էլ ա­րեց ու մնաց ըն­տա­նի­քում։ Այլ կերպ հնա­րա­վոր չէր։  Մինչև հի­մա, երբ հան­դի­պում եմ հորս ա­շա­կերտ­նե­րին, նրանք բա­րի խոս­քով են հի­շում ի­րենց ու­սուց­չին։ 1941 թվա­կա­նին մտա­վո­րա­կան­նե­րին բռ­նում էին որ­պես կաս­կա­ծե­լի անձ­նա­վո­րու­թյուն­նե­րի։ Հեր­թը հա­սավ և հայ­րի­կիս։ Նրան վերց­րին 1941 թ. նո­յեմ­բե­րի 28-ին և ա­ռանց դա­տի մի շարք մտա­վո­րա­կան­նե­րի հետ աք­սո­րե­ցին Ղա­զախս­տան Ակ­մո­լինս­կի մարզ։


ԱԳ­ՆԵ­ՍԱ ԽԵ­ՐԱ­ՆՅԱՆ (հար­սը) -...ու էն­տեղ մեկ շա­բաթ կանգ­նեց­րել են ջրի վրա, նրանց ա­սել էին, որ բո­լո­րին պետք է լց­նեն ջրի մեջ։ Այդ­պես հո­գե­բա­նո­րեն նրանց կոտ­րել են։ Հե­տո տա­րել են մի ղա­զա­խի տուն, ո­րոնք շատ հե­տամ­նաց են ե­ղել։ Մա­կա­բույծ­նե­րին ի­րենց վրա­յից ա­վե­լով ավ­լում էին և ու­տում, բա­ցատ­րե­լով, թե նրանք ի­րենց ա­րյունն են կե­րել։ Տան­տի­րու­հին շատ չար է ե­ղել։ Մի օր սկես­րայրս ոգևոր­վել է, բա­նաս­տեղ­ծու­թյուն է հո­րի­նել, բայց թուղթ չի ե­ղել, որ գրի։ Սե­ղա­նին մի թերթ է ե­ղել, նա մի փոք­րիկ մա­քուր կտոր է պո­կել թեր­թի ծայ­րից ու գրել է իր ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյու­նը։ Պարզ­վել է, թեր­թի մյուս է­ջին Լե­նի­նի, թե Ստա­լի­նի նկարն է ե­ղել։ Դա­ժան ղա­զախ մի պա­հակ են ու­նե­ցել, ո­րը ե­կել հարց­րել է. «Էդ ի՞նչ ես ա­րել, ա­ռաջ­նոր­դի նկա­րը դիտ­մամբ պո­կել ես, քեզ պի­տի ու­ղար­կենք կող­քի գյուղ»։ Իսկ էն­տեղ գնա­ցո­ղը եր­բեք հետ չէր գա­լիս, Լին­չի դա­տաս­տան էին ա­նում։ Հե­տո էդ բո­լոր հայ վտա­րան­դի­նե­րը, աք­սոր­ված­նե­րը ոտ­քի են կանգ­նել, ո­րոնց թվում և Գևորգ Էլ­բա­կյա­նը, վա­ղա­մե­ռիկ դե­րա­սա­նը, որ նկա­րա­հան­վել է «Սա­յաթ- Նո­վա» ֆիլ­մում։ Նա միշտ գա­լիս էր մեր տուն ու շատ հար­գում էր Խե­րա­նյա­նին։ Նա ա­սել է այդ պա­հա­կին. «Ե­թե դու մա­տով կպ­նես Խե­րա­նյա­նին, ես տեղ­նու­տե­ղը քեզ դա­նա­կով կս­պա­նեմ»։ ՈՒ վա­խից ղա­զա­խը ձեռ քա­շեց իր մտադ­րու­թյու­նից։ Շատ էին հար­գում նրան, ա­սում էին՝ մեր ղե­կա­վարն է։ Մի օր էլ դար­ձյալ ոգևոր­վել է, բա­նաս­տեղ­ծու­թյուն է գրել, ո­րի եր­կու տողն եմ հի­շում.
«Վա­խե­նում եմ լույսս մա­րի ու չհաս­նեմ լու­սա­բա­ցիս...» Էդ չար կի­նը միշտ սպառ­նա­ցել է, լամ­պի լույսն է մա­րել... Էդ­պես...


Հ. Խ. -Չորս տա­րի այն­տեղ մնա­լուց հե­տո, երբ պա­տե­րազմն ա­վարտ­վեց, նրան ան­մի­ջա­պես ա­զա­տե­ցին և ե­կավ մեր ըն­տա­նիք, շա­րու­նա­կեց դա­սա­վան­դել լե­զու-գրա­կա­նու­թյուն, շա­րու­նա­կեց գրել, ինչն իր սի­րած հիմ­նա­կան գործն էր, ին­չից չէր կա­րող կտր­վել, գրա­սե­ղա­նին կպած ա­նընդ­հատ գրում էր։
Գ. Ղ. -Տար­բեր տա­րի­նե­րի լույս են տե­սել Մկր­տիչ Խե­րա­նյա­նի ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյուն­նե­րը, նրա բա­նաս­տեղ­ծու­թյուն­նե­րի ու պոեմ­նե­րի ժո­ղո­վա­ծու­նե­րը, «Մո­կաց Միր­զա» պոե­մը, «Սաս­նա տուն» դյու­ցազ­նա­վե­պը, «Շխոնց Միհ­րան» վի­պա­կը, «Եր­կար-եր­կար մի ճա­նա­պարհ» վե­պը, «Հա­զա­րան բլ­բուլ» ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյու­նը։ Մկր­տիչ Խե­րա­նյա­նը գրել է նաև մա­նուկ­նե­րի հա­մար, աշ­խար­հա­բա­րի վե­րա­ծել Գրի­գոր Նա­րե­կա­ցու «Մա­տյան ող­բեր­գու­թյա­նը»։
Հ. Խ. -1936 թվա­կանն էր, երբ լույս տե­սավ նրա բա­նաս­տեղ­ծու­թյուն­նե­րի ա­ռա­ջին ժո­ղո­վա­ծուն «Խն­դու­թյուն» վեր­նագ­րով։ Եվ դրա­նից հե­տո բա­զում վե­պեր, ման­կա­կան գր­վածք­ներ, պատմ­վածք­ներ, հե­քիաթ­ներ, ժո­ղովր­դա­կան ա­սաց­վածք­ներ և այլն, և այլն... Նրա հիմ­նա­կան աշ­խա­տանք­նե­րից մե­կը, որ ինք­նա­կեն­սագ­րա­կան վեպ էր հա­մար­վում, «Եր­կար-եր­կար մի ճա­նա­պարհ»-ն էր։ Դա իր կյան­քի պատ­մու­թյունն էր, որ լավ ըն­դուն­վեց բո­լո­րի, հատ­կա­պես վա­նե­ցի­նե­րի կող­մից։ Գր­քում վա­նե­ցի­նե­րի հո­գին ու շուն­չը կար։
Ա. Խ. -Գրի­գոր Նա­րե­կա­ցի էր թարգ­մա­նում։ Տա­ռա­պա­լից աշ­խա­տանք էր։ Միայն չորս ան­գամ ար­տագ­րել է գոր­ծը, ըն­թեր­ցե­լով, խմ­բագ­րե­լով։ Վեր­ջում, երբ ար­դեն պատ­րաստ էր «Ձայն տուր, ով ծո­վակ»-ը, ար­դեն ծանր հի­վանդ էր, ան­կող­նա­յին էր, հարց­րի. «Գիրքդ պատ­րա՞ստ է, վեր­ջաց­րե՞լ ես»։ Ա­սաց. «Գրե­թե պատ­րաստ է, միայն տե­ղա­նուն­նե­րը պետք է ճշտ­վեն և վերջ»։
Գ. Ղ. -Մկր­տիչ Խե­րա­նյա­նը նաև տա­ղան­դա­վոր թարգ­մա­նիչ էր։ Նա թարգ­մա­նել է Հո­մե­րո­սի «Ի­լիա­կա­նը», Նի­զա­մու «Լեյ­լի ու Մեջ­նու­նը», Պուշ­կի­նի «Գաբ­րիե­լա­կա­նը» և «Կոմս Նու­լի­նը», Լեր­մոն­տո­վի «Իս­մա­յիլ բե­յը», Տվար­դովս­կու «Եր­կիր Մու­րա­վիան»։
Ա. Խ. -Մենք դպ­րո­ցում այն ժա­մա­նակ արևմտա­հայ գրող­նե­րին թռու­ցիկ էինք անց­նում։ Ինքն ու իմ դա­սա­խոս Մի­նաս Հյու­սյա­նը, որն արևմտա­հայ էր ու շատ էր հար­գում ինձ, իմ մեջ արթ­նաց­րին սե­րը արևմտա­հայ գրա­կա­նու­թյան հան­դեպ։ Խե­րա­նյա­նը ար­տագ­րել էր Դա­նիել Վա­րու­ժա­նի պոեմ­նե­րը։ Չք­նաղ ձե­ռա­գիր ու­ներ։ Պաշ­տա­մուն­քը Զոհ­րա­պի, Դա­նիել Վա­րու­ժա­նի, Սիա­ման­թո­յի, Ռու­բեն Սևա­կի նկատ­մամբ ի­րե­նից ինձ ան­ցավ։ Հի­շում եմ՝ իր մոտ էին գա­լիս Ռու­բեն Զա­րյա­նը, Լևոն Հախ­վեր­դյա­նը, Մի­նաս Հյու­սյա­նը... Ա­մեն օր մտա­վո­րա­կան­ներ էին լի­նում իր մոտ, հի­շում եմ Մա­հա­րուն, որ վե­րա­դար­ձել էր աք­սո­րից, ե­կել էր կնոջ՝ Ան­տո­նի­նա­յի և փոքր ե­րե­խա­յի հետ։ Ո՜ր մե­կին ա­սեմ...
Հ. Խ. -Գրող­նե­րը հա­ճախ էին հա­վաք­վում մեր տա­նը։ Հյու­րըն­կալ տուն էր։ Գա­լիս էին ե­րի­տա­սարդ Գևորգ Է­մի­նը, Հրա­չյա Հով­հան­նի­սյա­նը, Սո­ղո­մոն Տա­րոն­ցին, Մես­րոպ Մե­րու­ժա­նը, Ռու­բեն Ղա­րի­բյա­նը, Գուր­գեն Մով­սի­սյա­նը, շա­տե­րը։ Հա­վաք­վում էին և ե­րե­կոն անց­կաց­նում գրա­կա­նու­թյան մա­սին զրույց­նե­րով։ Չմո­ռա­նամ և Խա­չիկ Հրա­չյա­նին, ո­րը քրոջս ա­մու­սինն էր։
Ե­րե­կո­նե­րը նս­տում կար­դում էին, մենք էլ՝ ե­րե­խա­ներս, մե­ծա­նում էինք այդ մթ­նո­լոր­տում։ Կար­դում էինք Եր­վանդ Օ­տյա­նից, Հա­կոբ Պա­րո­նյա­նից։ Այդ­պի­սի հա­ճե­լի ե­րե­կո­ներ հա­ճախ էին լի­նում։ Այդ­պես էր անց­նում հորս ժա­մա­նա­կը իր գր­չա­կից ըն­կեր­նե­րի հետ։
Ե­կավ մի գե­ղե­ցիկ օր՝ իմ ա­մուս­նու­թյան օ­րը, և հայրս ո­րո­շեց, որ քա­վո­րը պետք է լի­նի գրող Ա­շոտ Շայ­բո­նը, թիֆ­լի­սա­հայ, շատ շա­խով անձ­նա­վո­րու­թյուն, ար­կա­ծա­յին գրա­կա­նու­թյան հիմ­նա­դի­րը հայ գրա­կա­նու­թյան մեջ։


Հայրս սի­րում էր զրու­ցել հա­սա­րակ մարդ­կանց հետ։ Աշ­խա­տան­քից հե­տո նս­տում էր բա­կում, զրու­ցում ան­ցորդ­նե­րի հետ։ Անց­նում էր մա­ծուն վա­ճա­ռո­ղը, կան­չում էր, նս­տեց­նում կող­քին, զրու­ցում հե­տը, հե­տո ա­սում էր. «Ա­րաք­սի, մի ա­ման բեր, մա­ծուն առ­նենք»։ Մա­ծու­նը վերց­նում էր. «Բա ի՞նչ պի­տի վճա­րեմ»։
-Եր­կու ռուբ­լի։
-Առ քեզ ե­րեք ռուբ­լի։
Ա­սում են վա­նե­ցի­նե­րը ժլատ են։ Ես իմ հոր մոտ ժլա­տու­թյուն չեմ նկա­տել։ Ընդ­հա­կա­ռա­կը՝ նա միշտ ա­վե­լին էր վճա­րում, քան պետք էր։ Նույ­նը դա­նակ-մկ­րատ սրո­ղի նկատ­մամբ։ Կան­չում, զրու­ցում էր հե­տը, ծխա­խոտ էր հյու­րա­սի­րում ու կան­չում.
-Ա­րաք­սի, դա­նակ-մկ­րա­տը բեր։
-Այ Մկր­տիչ, եր­կու օր ա­ռաջ սրել ենք, կա­րիք չկա։
-Ո­չինչ, մարդն անց­նում է մեր փո­ղո­ցով, պետք է նրան ըն­դա­ռա­ջել, դու բեր։
Բե­րում էր։ Սրում վեր­ջաց­նում էր, և ինչ գին ա­սում էր ար­հես­տա­վո­րը, հայրս կրկ­նա­կի էր տա­լիս։ Ա­սում էր. «Էս մար­դը ախր էդ­քան քայ­լել է»։


Սի­րում էր գյու­ղը, ա­զա­տու­թյու­նը, բնու­թյու­նը։ Մենք ա­մառ­նե­րը հան­գս­տա­նում էինք Դի­լի­ջա­նում,։ Երբ անց­նում էինք ճա­նա­պար­հը դե­պի Դի­լի­ջան (իսկ ճա­նա­պար­հին ե­րե­խա­նե­րը տար­բեր բա­ներ էին վա­ճա­ռում), հայրս կանգ­նեց­նում էր մե­քե­նան, ու­զում էր լա­վաշ վերց­նել, բայց մի հո­գուց չէր վերց­նում, ա­մեն տե­ղից 1-2 լա­վաշ էր վերց­նում։ ՈՒ­զում էր այդ ե­րե­խա­նե­րին հա­ճույք պատ­ճա­ռել։
-Երբ բո­լո­րը կանգ­նած են, պետք է ա­մեն մե­կից լա­վաշ գնել, որ ա­մեն մի ե­րե­խա ու­րախ լի­նի։ Ինչ-որ վա­ճառ­վում էր, պետք լի­ներ, թե չէ, առ­նում էր։
Այդ­պես Դի­լի­ջա­նում ամ­բողջ ա­մա­ռը հան­գս­տա­նում էինք ըն­տա­նի­քով բնու­թյան մեջ։ Ին­քը բնու­թյան սի­րա­հար էր, միշտ ան­տա­ռում, ստեղ­ծա­գոր­ծե­լը դա­դա­րեց­նում էր այդ օ­րե­րին։ Չէր ստեղ­ծա­գոր­ծում, վա­յե­լում էր բնու­թյու­նը իր գե­ղեց­կու­թյամբ։
Ե. Խ. (թո­ռը) -Ես շատ փոքր եմ ե­ղել, երբ պապս ինձ փոք­րիկ բա­նաս­տեղ­ծու­թյուն է նվի­րել.
թոռ­նի­կիս՝ Ե­ղի­շեին
Աշ­խար­հից երբ հե­ռա­նամ,
Պա­պի­կիդ չմո­ռա­նաս։
Տա­րե­կան գեթ մի ան­գամ
Շի­րիմս հի­շես ու գաս,
Մի կա­թիլ ար­ցունք թա­փես,
Կա­նա­չի հո­ղը վրաս։
Այս բա­նաս­տեղ­ծու­թյու­նը կար­ծես ինձ ա­ռաջ­նոր­դում է իմ կյան­քում։ Քա­նի մե­ծա­նում եմ, այն­քան ա­վե­լի եմ գնա­հա­տում նրան, այն­քան ա­վե­լի եմ արժևո­րում, ա­վե­լի խոր եմ ու­զում հաս­կա­նալ։
Ինձ շատ են ե­րես տվել, ես իր ա­մե­նաե­րեստ­ված թոռն եմ ե­ղել և, ցա­վոք, իմ ման­կա­կան չա­րաճ­ճի քայ­լե­րով, վար­մուն­քով ի­րեն շատ եմ ան­հան­գս­տու­թյուն պատ­ճա­ռել։ Նույ­նիսկ մի ան­գամ ո­րո­շել էինք հա­րա­զատ­նե­րով Կիս­լո­վոդս­կում հան­գիստն անց­կաց­նել, ես այն­քան հի­մար բա­ներ ա­րե­ցի, որ երկ­րորդ թե եր­րորդ օ­րը եր­կու ոտքս մի կո­շի­կի մեջ դրե­ցի ու ա­սա­ցի. «Չէ, ես ու­զում եմ տուն գնալ»։ Խեղճ պապս ինձ վերց­րեց ու հետ դար­ձավ։ Այ­սինքն չհան­գս­տա­ցավ։ Եվ է­լի նմա­նա­տիպ ման­կա­կան շատ վատ բա­ներ։ Ա­վե­լի գի­տա­կից դառ­նա­լով ես փոր­ձում եմ ա­ռայ­սօր և հե­տա­գա­յում էլ վար­ձա­հա­տույց լի­նել, իմ շնոր­հա­կա­լու­թյու­նը, իմ ե­րախ­տա­գի­տու­թյու­նը, թոռ­նի­կի ջեր­մու­թյու­նը տալ նրան, թե­կուզ նա կեն­դա­նի չէ և, հա­վա­նա­բար դրա մի վառ էջ դար­ձավ, երբ ես 2005 թվա­կա­նին Երևա­նի պա­տա­նի հան­դի­սա­տե­սի թատ­րո­նում նախ բե­մա­կա­նաց­րի, ա­պա բե­մադ­րե­ցի նրա սքան­չե­լի վի­պա­կը «Շխոնց Միհ­րա­նը»։ Ճիշտ է, մինչ այդ Հա­մազ­գա­յին թատ­րո­նում բե­մադր­ված էր այդ գոր­ծը և մեծ հա­ջո­ղու­թյուն ու­ներ։ Ես էլ փոր­ձե­ցի իմ տե­սա­կե­տից ներ­կա­յաց­նել Խե­րա­նյան Մկրտ­չին ու Շխոն­ցին։ Կար­ծես թե ստաց­վել է և մինչ օրս կա թատ­րո­նի խա­ղա­ցան­կում, բա­վա­կա­նին ջերմ խոս­քեր եմ լսել այդ կա­պակ­ցու­թյամբ։
Հ. Խ. -Իր կյան­քի վեր­ջին տա­րի­նե­րին նրա մեջ շատ ու­ժեղ էր հայ­րե­նի­քի՝ Վա­նի, կա­րո­տը։ Մա­հից եր­կու տա­րի ա­ռաջ գրիչ չա­ռավ ձեռ­քը, լրիվ զբաղ­վեց իր ման­կա­կան հի­շո­ղու­թյուն­նե­րով։ Մենք ապ­րում էինք Բու­թա­նիա­յի 12-րդ փո­ղո­ցում, ո­րը կրում էր Այ­վա­զովս­կու ա­նու­նը, և բա­կում ինքն իր ձեռ­քով պատ­րաս­տեց Վա­նա լի­ճը բե­տո­նից, այն նույն ձևով, ինչ­պի­սին քար­տե­զում կար։ Ե­րեք մետր եր­կա­րու­թյամբ, ներ­կեց կա­պույտ գույ­նով, ջու­րը լց­րեց ու զգաց, որ ին­քը Վա­նում է, Վա­նա լճի կող­քին։ Բա­ցի դրա­նից իր չա­խո­յով (դա­նակ) որևէ այլ գոր­ծիք չօգ­տա­գոր­ծե­լով, պատ­րաս­տեց մա­կետ­ներ՝ ի­րենց Վա­նի տու­նը բա­կով, Շու­շան գյու­ղը իր շր­ջա­պա­տով, որ­տեղ պապս աշ­խա­տել էր վար­դա­պետ, նաև որ­տեղ ու­սա­նել էր՝ Վա­րա­գա­վան­քում, ու մա­տով ցույց էր տա­լիս և ա­սում. «Այս լու­սա­մու­տի մոտ իմ նս­տա­րանն էր»։ Եր­կու տա­րի նա տրա­մադ­րեց իր հայ­րե­նի­քին, ի­րեն շր­ջա­պա­տեց Վա­նա հա­րա­զատ ան­կյուն­նե­րով և 1970 թվա­կա­նին ա­վար­տեց իր կյան­քը։
Գա­րիկ ՂԱ­ԶԱ­ՐՅԱՆ

Հ. Գ. -Մկր­տիչ Խե­րա­նյա­նի մա­հից հե­տո նրա պատ­րաս­տած Վա­նա մա­կետ­նե­րը որ­դին՝ Հեն­րի­կը, նվի­րեց Ե­ղեռ­նի թան­գա­րա­նին։

Լուսանկարները`
By Nairamkrtchyan - CC BY-SA 4.0, commons.wikimedia.org

Լուսանկարներ

. .
Դիտվել է՝ 4023

Մեկնաբանություններ