Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Կի­կո­սի մա­հը՝ ան­վերջ

Կի­կո­սի մա­հը՝ ան­վերջ
31.07.2020 | 00:14

Ա­կանջ­նե­րիս մեջ Հրանտ Մաթևո­սյա­նի ձայնն է՝ «Վեր կաց, ձիա­վոր­վիր»: Մեկ էլ՝ Չա­րեն­ցի՝ «ՈՒ պետք է քայ­լել ու՝ քայ­լել հա­մառ՝ Ան­ցյա­լի հս­կա տեն­չը բեռ ա­րած»…
Կո­րո­նա­վա­րա­կի մո­լեգ­նու­մի հետ Հա­յաս­տա­նում մո­լեգ­նում է մեկ այլ հա­մա­ճա­րակ՝ ՉԱ­ՓՈ­ՐՈ­ՇԻ­ՉԱ­ՅԻՆ: Սկզ­բում ան­տար­բեր էի, հե­տո սկ­սե­ցի հետևել: Եվ կող­քից դի­տոր­դի ու ներ­սից ի­մա­ցո­ղի հա­մադ­րու­մով՝ հաս­կա­ցա, որ.
1. Մենք հի­վանդ հա­սա­րա­կու­թյուն ենք, ու այդ հի­վան­դու­թյու­նը կոչ­վում է գեր­քա­ղա­քա­կա­նաց­վա­ծու­թյուն:
2. Մենք կաս­տա­յա­կան հա­սա­րա­կու­թյուն ենք, որ իր կաս­տա­յից դուրս ու իր ան­ձից դուրս ա­մեն ինչ հա­մա­րում է կոր­ծա­նա­րար:
3. Մենք կղ­զիա­ցած հա­սա­րա­կու­թյուն ենք, որ ան­պատ­րաստ է 21-րդ դա­րը իր կյան­քից ներս թող­նել ու երբ ապ­րում է ԱՆ­ՉԱ­ՓԱ­ՆԻՇ, չի կա­րող ՉԱ­ՓՈ­ՐՈ­ՇԻՉ ու­նե­նալ:


Տխուր եզ­րա­կա­ցու­թյուն­ներ են, որ վկա­յում են՝ մենք փի­լի­սո­փա­յո­րեն չենք ի­մաս­տա­վո­րել մեր կյան­քում 20-րդ ու 21-րդ դա­րում ե­ղած փո­փո­խու­թյուն­նե­րը, մենք մա­կե­րե­սա­յին վե­րա­բեր­մունք ու­նենք կյան­քին՝ հիմ­քում ու­նե­նա­լով «Որ­տեղ հաց, էն­տեղ կաց»-ը, իսկ մնա­ցա­ծը մեզ չի վե­րա­բե­րում: Կամ էլ՝ ա­հա­վոր վա­խե­ցած ենք ա­մեն նո­րից ու ան­սո­վո­րից: ՈՒ ա­մեն ին­չում մեզ խեղ­դում է դի­լե­տան­տու­թյու­նը, մենք վա­զում ենք հեշ­տի ու հա­սա­նե­լիի հետևից, հա­ճույ­քից ըն­դար­մա­նում ենք, երբ հրա­պա­րա­կավ ինչ-որ մե­կը ինչ-որ մե­կին ան­վա­նար­կում ու այ­պա­նում է, հայ­հո­յում մինչև վեր­ջին խա­զը, բայց հազ­վա­դեպ ենք փոր­ձում հաս­կա­նալ պատ­ճառ­նե­րը: Ակն­հայտ է, որ այս հա­սա­րա­կու­թյու­նը պատ­րաստ չէ փո­փո­խու­թյան ու ու­զում է ապ­րել իր հար­մա­րա­վետ ճահ­ճում, ո­րով­հետև փո­փո­խու­թյու­նը ան­հար­մա­րու­թյուն է, նո­րու­թյուն, ան­սո­վոր ու… չգի­տես՝ վերջն ինչ կլի­նի: ՈՒ այս քա­ղա­քա­կա­նաց­ված, բևե­ռաց­ված, հիմ­քում ան­հան­դուր­ժող ու գե­րա­զան­ցա­պես դի­լե­տանտ հան­րու­թյա­նը ներ­կա­յաց­վել են ԿԳՄՍ նա­խա­րա­րու­թյան «Հան­րակր­թու­թյան պե­տա­կան չա­փո­րո­շի­չը և ա­ռար­կա­յա­կան չա­փո­րո­շիչ­ներն ու ծրագ­րե­րը»: Սա մի կող­մից: Մյուս կող­մից՝ չա­փո­րո­շիչն ու ծրագ­րե­րը աս­պա­րեզ են նետ­վել հա­մա­րյա «մերկ»՝ ա­ռանց ներ­կա­յաց­ման ու նպա­տակ­նե­րի, խն­դիր­նե­րի, շա­րադր­ման սկզ­բունք­նե­րի ու մե­թոդ­նե­րի բա­ցատ­րու­թյան: ՈՒ սա ոչ միայն ԿԳՄՍ-ի, սա պե­տա­կան ամ­բողջ հա­մա­կար­գի քա­ղա­քա­կան՝ սխալն է՝ ո­չինչ չբա­ցատ­րել, չհիմ­նա­վո­րել, հա­սա­րա­կա­կան կար­ծիք՝ ձևա­վո­րել, ա­պա­վի­նե­լով «Մենք ենք, ու­րեմն ճիշտ ենք» հնա­րո­վի բա­նաձևին: Ոչ մի լե­գի­տի­մու­թյուն հիմք չի տա­լիս այդ մտայ­նու­թյա­նը: Դու կա­րող ես լի­նել ԸՆ­ՏՐ­ՎԱԾ, բայց ոչ ՄԱՍ­ՆԱ­ԳԵՏ, և քո ըն­տր­վա­ծու­թյու­նը քեզ ի­րա­վունք չի տա­լիս մաս­նա­գի­տա­կան հար­ցե­րում հիմք ըն­դու­նել լե­գի­տի­մու­թյունդ: Այս պարզ ճշ­մար­տու­թյու­նը շր­ջանց­վում է հա­մա­ռո­րեն: ՈՒ ստաց­վում է՝ ինչ ու­նենք բո­լոր ո­լորտ­նե­րում՝ ա­ռանց բա­ցա­ռու­թյան: Չա­փո­րո­շիչ­նե­րը՝ ա­պա­ցույց: Հի­մա փաս­տա­ցի քն­նարկ­վում են ոչ թե մաս­նա­գի­տա­կան հար­ցե­րը, այլ շուրջ­չա­փո­րո­շի­չա­յին, ու աս­պա­րեզ են գա­լիս հետ­հե­ղա­փո­խա­կան Հա­յաս­տա­նի բո­լոր քա­ղա­քա­կան սխալ­նե­րը: Ե­թե իշ­խա­նու­թյու­նը ին­քը հա­սա­րա­կու­թյա­նը բա­ժա­նեց սևե­րի ու սպի­տակ­նե­րի, ինքն էլ պի­տի ստա­նար սևե­րի մշ­տատև պայ­քարն իր դեմ՝ ա­մեն ին­չում: Այ­սօր նույն պրի­մի­տիվ պայ­քարն է՝ մերժ­ված­նե­րը ընդ­դեմ ա­ռանձ­նաշ­նոր­հյալ­նե­րի: Հա­վե­լած սոց­ցան­ցե­րի գե­րակ­տիվ զանգ­վա­ծին, որ ինք­նար­տա­հայտ­ման մար­մա­ջով պատ­րաստ է ա­մեն ին­չի մա­սին կար­ծիք ա­սել, բզել ու բզբ­զել, ստա­տու­սը դար­ձել է ինք­նագ­նա­հա­տա­կա­նը բարձ­րաց­նե­լու մի­ջոց: ԿԳՄՍ սխալ­նե­րը բա­զում են: Բա­ցի տե­ղե­կատ­վա­կան քա­րոզ­չու­թյան իս­պառ բա­ցա­կա­յու­թյու­նից՝ կա նաև տե­ղե­կատ­վու­թյան բա­ցա­կա­յու­թյուն: Ստաց­վում է տպա­վո­րու­թյուն, որ ինչ-որ մար­դիկ ինչ-որ տեղ նս­տած եր­կու տա­րի փե­շով փող են ստա­ցել ու գրել ինչ-որ փաս­տա­թուղթ, որ բա­ցա­ռա­պես ա­պազ­գա­յին է, հա­կա­հայ ու ծա­ռա­յում է բո­լո­րո­վին այլ նպա­տակ­նե­րի: ՈՒ այդ տպա­վո­րու­թյու­նը ստեղ­ծել է ին­քը՝ նա­խա­րարու­թյունն ու ան­ձամբ նա­խա­րա­րը՝ իր եր­կա­մյա գոր­ծու­նեու­թյամբ, ո­րի պտուղ­նե­րը այ­սօր քա­ղում է: Այ­սօր­վա ա­տե­լու­թյան պոռթ­կու­մը պա­տաս­խանն է հա­կաե­կե­ղե­ցա­կան շարժ­ման, «Հու­զանք ու զան­գի», հա­կաու­սուց­չա­կան շարժ­ման, բազ­կա­թոռ­նե­րում ըն­կող­մա­նե­լուց հե­տո՝ հան­րու­թյու­նից միան­գա­մից կտր­վե­լու և սե­փա­կան ճշ­մար­տու­թյան ա­նե­րեր ու ան­հիմն հա­մոզ­մուն­քի: Եր­կու տա­րի շա­րու­նակ մենք տե­սել ենք միայն ան­վա­նար­կում­ներ, քրեա­կան գոր­ծեր, կա­շառ­քի մե­ղադ­րանք­ներ, դա­տա­վա­րու­թյուն­ներ, սկան­դալ­ներ ու սկան­դալ­ներ՝ այդ թվում՝ մշա­կույ­թի ու գի­տու­թյան ո­լոր­տում:


Եվ որ ա­վե­լի ա­հա­վոր է՝ եր­կու տա­րի շա­րու­նակ մենք տե­սել ենք միայն կի­սատ-պռա­տու­թյուն՝ ոչ մի լուծ­ված հարց, ոչ մի ա­վարտ­ված գործ՝ միայն ամ­պա­գոռ­գոռ մե­ղադ­րանք­ներ ու հայ­տա­րա­րու­թյուն­ներ և ան­կապ քայ­լեր, ո­րոնց հետևանք­նե­րը ա­վե­րիչ են, ար­դյունք­նե­րը չեն երևում: ՈՒ­րեմն՝ ի՞նչ չա­փո­րո­շիչ կա­րող էր այս պայ­ման­նե­րում ԸՆ­ԴՈՒՆ­ՎԵԼ: Գործ­նա­կա­նում՝ ոչ մի: Ա­ռա­վել ևս, որ այդ չա­փո­րո­շիչն ու ծրագ­րե­րը մաս­նա­գի­տո­րեն չա­փա­զանց հում են, սևա­գիր և սկզ­բուն­քա­յին ու գա­ղա­փա­րա­կան մաք­րագր­ման կա­րիք ու­նեն: Ա­մե­նա­կարևո­րը, որ մենք այս ըն­թաց­քում կորց­րել ենք՝ Ա­ՇԱ­ԿԵՐ­ՏԸ, քն­նարկ­վում է ա­մեն ինչ, բայց հա­զա­րից մեկն է հարց տա­լիս՝ իսկ ա­շա­կեր­տը ինչ­պե՞ս է դա սո­վո­րե­լու: Եվ՝ ին­չու՞: Ի՞նչ է նրան տա­լու հենց այդ գի­տե­լի­քը, կյան­քում նրան օգ­նե­լու՞ է, թե՞ մո­ռաց­վե­լու: Նա­խա­րա­րու­թյան հիմ­նա­րար սխալն է, որ չա­փո­րո­շիչն ու ծրագ­րե­րը չեն քն­նարկ­վել մաս­նա­գի­տա­կան բու­հե­րում, որ ան­հիմն շր­ջանց­վել է ա­կա­դե­միա­կան գի­տու­թյու­նը: Որ­քան էլ իր պատ­ճառ­ներն ու­նի, պե­տու­թյու­նը չի կա­րող ինքն ի­րեն ա­նար­գել՝ մեր­ժե­լով իր կա­ռույց­նե­րի հա­մա­գոր­ծակ­ցու­թյու­նը: Սա սկզ­բուն­քա­յին սխալ է, բա­ցատ­րու­թյուն չու­նի, թե ին­չու է ան­տես­վում ՀԱ­ՎԱ­ՔԱ­ԿԱՆ ՄԻՏ­ՔԸ: Երբ տաս­նա­մյակ­նե­րով գի­տե­լիք ու աշ­խա­տան­քի փորձ կու­տա­կած մար­դիկ միան­գա­մից խա­ղից դուրս են դր­վում, ինք­նըս­տին­քյան դառ­նում են կողմ­նա­կալ: Երբ նրանց բո­լո­րին տր­վում է ընդ­հան­րա­կան «քա­ռա­կու­սի դոկ­տո­րի» ո­րա­կում, ստեղծ­վում է բա­ցար­ձակ մեր­ժու­մի ու հեր­քու­մի մթ­նո­լորտ ու տե­ղա­փոխ­վում մի ո­լորտ, որ­տեղ քա­ղա­քա­կա­նաց­վա­ծու­թյու­նը սպա­նիչ է: «Սպա­նու­թյու­նը» հա­մա­տա­րած են դարձ­նում լրատ­վա­մի­ջոց­նե­րը, որ մր­ցակ­ցե­լով սոց­ցան­ցե­րին՝ նա­խան­ձե­լի հետևո­ղա­կա­նու­թյամբ աս­պա­րեզ են տա­լիս ի­րա­վա­ցի վի­րա­վոր­ված­նե­րին ու նե­ղա­ցած­նե­րին ու նրանց ուղ­ղում բա­ցա­ռա­պես քա­ղա­քա­կան հար­ցադ­րում­ներ՝ հնա­րա­վո­րու­թյուն չտա­լով ա­ռար­կա­յա­կան, մաս­նա­գի­տա­կան քն­նարկ­ման: Իսկ նա­խա­րա­րու­թյու­նը բնավ ցան­կու­թյուն չու­նի ներ­կա­յաց­նե­լու, պաշտ­պա­նե­լու, հիմ­նա­վո­րե­լու, բա­ցատ­րե­լու իր աշ­խա­տան­քը: Ստաց­վում է՝ բո­լո­րը բո­լո­րին մե­ղադ­րում են, ու չգի­տեն՝ ո՞րն է ի­րա­կան մեղ­քը: Իսկ ի­րա­կան մեղ­քը.


1. Չա­փո­րո­շիչ­նե­րի ու ծրագ­րե­րի ան­հետևո­ղա­կա­նու­թյունն է՝ չկա միաս­նա­կան պատ­կե­րա­ցում, թե որն է հան­րակր­թա­կան դպ­րո­ցի նպա­տա­կը: Ե­ղած ձևա­կեր­պում­նե­րը ան­հա­ջող թարգ­մա­նու­թյան տպա­վո­րու­թյուն են թող­նում՝ ա­րհես­տա­կան լեզ­վով, որ մեծ վե­րա­պա­հու­մով պի­տի հա­մա­րես ՀԱ­ՅԵ­ՐԵՆ:
2. Խախտ­ված է ու­սուց­ման ժա­մա­նա­կագ­րու­թյու­նը՝ ինչ նպա­տա­կով էլ ար­ված լի­նի, մի դա­րաշր­ջա­նի մա­սին պատ­կե­րա­ցում չու­նե­ցող ա­շա­կեր­տը չի կա­րո­ղա­նա­լու լիար­ժեք հաս­կա­նալ հա­ջոր­դը, հե­տո վե­րա­դառ­նալ նա­խոր­դին՝ թե­մա­տիկ ի­մաս­տա­վո­րու­մով: Պատ­ճա­ռա­հետևան­քա­յին կա­պի խզու­մը ստեղ­ծե­լու է էկ­լեկ­տիկ, կցմ­ցած գի­տե­լիք, որ չի տպա­վոր­վե­լու ու չի զար­գաց­վե­լու:
3. Մեծ աղ­մուկ է ա­ռա­ջաց­րել հե­ղի­նակ­նե­րի ընտ­րու­թյու­նը: Ցան­կա­ցած ժո­ղո­վուրդ ու­նի ան­մահ­նե­րի իր փա­ղան­գը, որ­տեղ ոչ մի ոտ­նձ­գու­թյուն չի ներ­վում: Բայց և ոչ բո­լոր ժո­ղո­վուրդ­ներն ու­նեն ի­րենց ու այլ ազ­գե­րի նա­խա­հիմ­քե­րի վկա­յու­թյու­նը տված պատ­միչ­նե­րի ՈՍ­ԿԵ­ԴԱՐ, ո­րը շր­ջան­ցելն ան­նե­րե­լի է: Ծրագ­րե­րի հե­ղի­նակ­նե­րը, որ­քան էլ ա­ռար­կեն, որ պատ­միչ­նե­րը շր­ջանց­ված չեն, նրանց ԱՆՀ­ՐԱ­ԺԵՇՏ ու­շադ­րու­թյուն դարձ­ված չէ, իսկ դա ան­հաս­կա­նա­լի է դարձ­նում հե­տա­գա հայ գրա­կա­նու­թյու­նը, ո­րով­հետև բնիկ բո­լոր ժո­ղո­վուրդ­նե­րը զար­գա­ցել են ի­րենց ազ­գա­յին հիմ­քե­րի վրա: Հնա­րա­վոր չէ Տե­րյան, Չա­րենց, Մաթևո­սյան հաս­կա­նալ, ե­թե չես հաս­կա­ցել Խո­րե­նա­ցի, Կող­բա­ցի, Ե­ղի­շե, Կո­րյուն, Բյու­զանդ… Ե­թե միջ­նա­դա­րից միայն Նա­րե­կա­ցի ես ի­մա­ցել: Հենց Նա­րե­կա­ցուն, ոչ թե «Սա­սուն­ցի Դա­վիթ» է­պո­սին պետք էր մի կի­սա­մյակ հատ­կաց­նել: Ին­չո՞վ բա­ցատ­րել մեկ կի­սա­մյակ «Սա­սուն­ցի Դա­վիթ» է­պո­սի ու­սու­ցու­մը» «այլ ժո­ղո­վուրդ­նե­րի է­պի­կա­կան պա­տում­նե­րի հետ, որ նե­րա­ռում է իռ­լան­դա­կան, սկան­դի­նա­վյան, կա­րե­լա­ֆին­նա­կան, ռու­սա­կան, բրի­տա­նա­կան ա­ռաս­պե­լա­կան ու ա­վան­դա­կան հե­րոս­նե­րի և Սաս­նա ծռե­րի հա­մե­մա­տա­կան ու­սում­նա­սի­րու­թյուն»: Աշ­խար­հը է­պոս­նե­րի ու ա­ռաս­պել­նե­րի ու­սու­ցու­մը սկ­սում է հու­նա­կան դի­ցա­բա­նու­թյու­նից, մենք՝ իռ­լան­դա­կան, սկան­դի­նա­վյան, կա­րե­լա­ֆին­նա­կան, ռու­սա­կան, բրի­տա­նա­կա՞ն: Ին­չու՞ ոչ վրա­ցա­կան, հնդ­կա­կան, չի­նա­կան, ե­գիպ­տա­կան, կամ՝ մա­յա­նե­րի ու աց­տեկ­նե­րի, ե­թե ա­մեն ինչ հիմն­ված է կա­մա­յա­կա­նու­թյան, ոչ թե տրա­մա­բա­նու­թյան վրա: ՈՒ ե­թե «Սա­սուն­ցի Դա­վիթ», որ­տե՞ղ է Լևոն Խե­չո­յա­նի հան­ճա­րեղ «Մհե­րի դռան գիր­քը», որ դա­սա­գիրք է բո­լոր ա­ռաս­պել­նե­րի, որ մեր է­պո­սի քվին­տէ­սեն­ցիան է, դր­դում է մտա­ծել, վե­րարժևո­րել, հաս­կա­նալ, հա­յա­նալ: «Մեր ա­մե­նաա­ռա­ջին նախ­նու և մեր հի­միկ­վա մար­դու միջև հա­րյու­րա­վոր դա­րե­րի բա­ժա­նա­րար խոր­խո­րատ­ներ կան, սա­կայն մեր ան­գի­տակ­ցա­կան՝ հոգևոր հա­վա­քա­կան բո­վան­դա­կու­թյան մեջ գտն­վող նա­խաս­տեղծ հյու­լեն Հա­յա­սա­յի, Նաի­րիի, ՈՒ­րար­տուի ժա­մա­նակ­նե­րից մինչև հի­մա էլ հա­զա­րա­վոր տա­րի­ներ ու­ղեկ­ցում է մեզ, մեր ներ­կա բա­նա­կա­նու­թյան մեջ է: Մհե­րի մի­ջո­ցով մի դա­րաշր­ջա­նից մյուս դա­րաշր­ջա­նի քա­ղա­քակր­թու­թյանն է ու­ղեկց­վել, հենց դա, այդ ան­տե­սա­նե­լին, չկոտր­վող ամ­բող­ջա­կանն էլ ՄՀԵ­ՐՅԱՆ ԱՆ­ՍԱ­ՀԱ­ՄԱՆՆ է». սա է պետք սո­վո­րեց­նել: Նե­րա­ռյալ մե­րօ­րյա հե­ղի­նակ­նե­րին՝ բայց ե­թե ճիշտ են ըն­տր­վում եր­կե­րը: ՈՒ­սուց­չի խն­դի­րը, ինչ­պես գրո­ղի խն­դի­րը, ի­դեալ տալն է, հե­ռան­կար ու կյան­քի ի­մա­ցու­թյուն:
4. 20-րդ դա­րի հայ գրա­կա­նու­թյու­նը՝ քա­ղա­քա­կան վե­րու­վա­րում­նե­րով, սո­վե­տա­կան ու հետ­խոր­հր­դա­յին շր­ջա­նով, չա­փա­զանց ընդ­գր­կուն է ու ար­ժա­նի ա­վե­լի մեծ ու­շադ­րու­թյան: Որ­տե՞ղ են Մու­շեղ Գալ­շո­յա­նը: Պերճ Զեյ­թուն­ցյա­նը: Զո­րայր Խա­լա­փյա­նը: Վա­նո Սի­րա­դե­ղյա­նի «Ձեռքդ ետ տար ցա­վի վրա­յից»-ը, որ բա­ցատ­րում է՝ հայ­րե­նի­քը ու ստի­պում ման­րա­մասն սի­րել: Որ­տե՞ղ է Վազ­գեն Սարգ­սյա­նի «Ո­գու փոր­ձու­թյու­նը», ո­րից փշա­քաղ­վում ես մինչև կյան­քիդ վեր­ջը ու մե­կընդ­միշտ հաս­կա­նում՝ Ո՞Վ Է ՀԱ­ՅԸ: Որ­տե՞ղ են Սա­րու­խա­նը, Հրա­չյա Թամ­րա­զյա­նը, Ղու­կաս Սի­րու­նյա­նը…
5. ԿԳՄՍ նա­խա­րա­րու­թյան դա­րա­կազ­միկ սխա­լը, որ բու­մե­րան­գով վե­րա­դառ­նա­լու է, Հա­յոց ե­կե­ղե­ցու պատ­մու­թյուն ա­ռար­կան տար­րա­լու­ծելն է հա­յոց պատ­մու­թյան մեջ, ի­րա­կա­նում՝ ոչն­չաց­նե­լը: Սա հե­տևանք է ոչ թե ու­սում­նա­կան կամ կր­թա­կան բա­րե­փո­խում­նե­րի, այլ՝ գոր­ծող իշ­խա­նու­թյան Հայ ա­ռա­քե­լա­կան ե­կե­ղե­ցու դեմ պայ­քա­րի: Նոր Սահ­մա­նադ­րու­թյամբ նա­խա­տես­վում է Հայ ա­ռա­քե­լա­կան ե­կե­ղե­ցին չդի­տար­կել գլ­խա­վոր կրո­նա­կան կա­ռույց՝ կհա­վա­սա­րեց­վի ՀՀ-ի մյուս կրո­նա­կան միա­վոր­նե­րի հետ, կն­վա­զեց­վեն ե­կե­ղե­ցու՝ լիա­զո­րու­թյուն­նե­րը, գույ­քա­հար­կի և ե­կամ­տա­հար­կի հս­տա­կե­ցում­ներ մտց­վեն: Պե­տու­թյու­նը գնում է ե­կե­ղե­ցին ու­նեզր­կե­լու ճա­նա­պար­հով, որ նվա­զեց­նի ազ­դե­ցու­թյու­նը, ստա­նա­լու է հա­կա­ռա­կը: Հայ ա­ռա­քե­լա­կան ե­կե­ղե­ցին ան­ձինք ու կա­ռույց­նե­րը չեն, ե­կե­ղե­ցին պե­տու­թյան հիմ­նա­քարն է, ո­րը տե­ղա­շար­ժե­լը ճա­քեց­նե­լու է ողջ շի­նու­թյու­նը Հա­յաս­տա­նում ու սփյուռ­քում: Իշ­խա­նու­թյու­նը որ­քան ա­րագ հաս­կա­նա այս աք­սիո­մը, այն­քան շա­հե­կան իր հա­մար:
6. Ծրագ­րով «Հա­յոց պատ­մու­թյուն» ա­ռար­կան հան­վել է 6-րդ դա­սա­րա­նից և 7-րդից է սկս­վում: Դա­սա­գիր­քը սկս­վում է ՈՒ­րար­տուից, Ա­րա­րա­տյան Վա­նի թա­գա­վո­րու­թյու­նից: Չկան վաղ պե­տա­կան կազ­մա­վո­րում­նե­րը՝ նախ­նա­դա­րը, վաղն­­ջա­կան Հա­յաս­տա­նը: Մենք ու­նենք 5000 տար­վա պատ­մու­թյուն, ո­րի 2000 տա­րին դեն նե­տե­լը ու՞մ շա­հե­րից է բխում:
7. Այս ան­չա­փա­նիշ «չա­փո­րո­շիչ­նե­րով» հան­րակր­թա­կան դպ­րոցն ա­վար­տե­լու է անգ­րա­գետ, լեզ­վից, գրա­կա­նու­թյու­նից, պատ­մու­թյու­նից բո­բիկ ման­կուրտ, որ ոչ հա­յե­րեն գի­տի, ոչ հայ գրա­կա­նու­թյուն, ոչ հա­մաշ­խար­հա­յին, ոչ հայ ժո­ղովր­դի, ոչ հա­մաշ­խար­հա­յին պատ­մու­թյուն, ու մե­ղա­վո­րը ՄԵՆՔ ենք` ԲՈ­ԼՈՐՍ, որ ան­վերջ բե­մադ­րում ենք Կի­կո­սի մա­հը, իսկ նա չի էլ ծն­վել:


Ա­նա­հիտ Ա­ԴԱ­ՄՅԱՆ

Հ. Գ. Ողջ լե­րուք ու բա­րի ա­շուն ձեզ: Չա­փո­րո­շի­չով, թե ա­ռանց, մի ռո­բո­տա­ցեք՝ ՄԵՆՔ ՀԱՅ ԵՆՔ:

Դիտվել է՝ 20681

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ