Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Զո­րաց փառ­քի ձո­ներ­գիչ­նե­րը

Զո­րաց փառ­քի ձո­ներ­գիչ­նե­րը
02.10.2020 | 01:31

«Մի քա­նի տա­րի անց, ի­մա­նա­լով, որ Երևան է ժա­մա­նե­լու մար­շալ Բաղ­րա­մյա­նը, Սա­րյա­նը նույ­նան­ման, բայց չա­փով ա­վե­լի մեծ մի բնան­կար է վրձ­նում։ Այդ գոր­ծը նվեր ստա­նա­լով` Բաղ­րա­մյա­նը զար­մա­նում է Ա­րա­րա­տի շրջ­ված դիր­քով։ Սա­րյա­նը շտա­պում է բա­ցատ­րել. «Դիտ­մամբ եմ ա­րել, որ­պես­զի ինձ օգ­նես Ա­րա­րա­տը նկա­րե­լու հա­կա­ռակ կող­մից...»։ Մար­շա­լը ժպ­տա­լով ըմ­բռ­նել է նկար­չի ակ­նար­կը»։

Շա­հեն ԽԱ­ՉԱՏ­ՐՅԱՆ
«Նկա­րա­հա­վա­քի պատ­մու­թյուն­ներ»

ԱՆ­ԿԱ­ԽՈՒ­ԹՅԱՆ ՄՈՒ­ՆԵ­ՏԻԿ­ՆԵ­ՐԸ


2011-ին նկա­րիչ ՍԱՄ­ՎԵԼ ԿԱ­ՐԱ­ՊԵ­ՏՅԱ­ՆԸ կեր­տեց մի փայ­լուն գրա­ֆի­կա­կան գործ` «Ան­կա­խու­թյան մու­նե­տիկ», ո­րը նվիր­ված էր ՀՀԿ հիմ­նա­դիր նա­խա­գահ, վա­ղա­մե­ռիկ Ա­շոտ Նա­վա­սար­դյա­նին։ Տիար Սամ­վե­լը «Ան­կա­խու­թյան բա­նակ» ռազ­մա­կան միա­վոր­ման մար­տիկ էր, մաս­նակ­ցե­լով մար­տա­կան գոր­ծո­ղու­թյուն­նե­րի, ծանր վի­րա­վոր­վել ու վե­րա­դար­ձել էր խա­ղաղ աշ­խա­տան­քի։ Նրան ճա­նա­չում եմ մո­տի­կից. աս­պե­տա­կան խառն­ված­քի տեր, փայ­լուն ըն­կեր, ժա­մա­նա­կին նաև բո­հե­մի աջթևա­յին, այ­սօր ստեղ­ծա­գոր­ծում և դա­սա­վան­դում է ար­կի բե­կոր­նե­րը մեջ­քում ամ­բա­րած։ Նա նկա­րեց իր հրա­մա­նա­տա­րին, ան­կա­խու­թյան մու­նե­տիկ, «Ան­կա­խու­թյան բա­նա­կի» հրա­մա­նա­տար Ա­շոտ Նա­վա­սար­դյա­նին ծառս ե­ղած նժույ­գի կեր­պա­րում։ Նա­վա­սար­դյանն ընդ­հա­տա­կյա պայ­քա­րի ջա­հա­կիր­նե­րից էր, երկ­րի ինք­նա­պաշտ­պա­նու­թյան կազ­մա­կեր­պիչ-հրա­մա­նա­տար­նե­րից մե­կը, և ե­րիցս ափ­սոս, որ այդ զար­մա­նա­լի աս­կետն ու աս­պետն իր ե­րա­զան­քի եր­կիր Եր­րորդ Հան­րա­պե­տու­թյան կա­ռուց­ման տա­րի­նե­րին շեղ­վեց դե­պի Տա­ճար տա­նող ճա­նա­պար­հից և դար­ձավ խառ­նի­ճա­ղանջ քա­ղա­քա­կան խար­դա­վանք­նե­րի զո­հը։ Բայց խն­կար­կե­լի է նրա ա­նունն այ­սօր, այս վճ­ռա­բեկ օ­րե­րում, քա­նի որ նա խոր­հր­դա­յին ընդ­հա­տա­կի աս­կետն էր և երկ­րի պաշտ­պա­նու­թյան աս­պե­տը։

Սամ­վել Կա­րա­պե­տյա­նը 1988-ին Մով­սես Գոր­գի­սյա­նի հետ մաս­նակ­ցում է «Հայ­րե­նիք» ամ­սագ­րի հրա­տա­րակ­մա­նը։ Այ­նու­հետև զո­րագր­վում է երկ­րի պաշտ­պա­նու­թյա­նը։ 1992-ին նա Ե­րաս­խա­վա­նի ճա­կա­տա­մար­տի ա­ռա­ջին դիր­քե­րում էր։ Այ­նու­հետև «Ան­կա­խու­թյան բա­նա­կի» կազ­մում մաս­նակ­ցում է Կոռ­նի­ձոր և Տեղ գյու­ղե­րի, նաև Կա­պան քա­ղա­քի մոտ մղ­ված ճա­կա­տա­մար­տե­րին։
Արևշա­տու­թյուն քեզ, իմ պատ­վա­կան ըն­կեր։


ՎՐ­ՁԻՆՆ ՈՒ ՄՈՒՐ­ՃԸ ՈՐ­ՊԵՍ ԿՐԱ­ԿՈՑ
Ար­ցա­խյան ա­զա­տա­մար­տի թե­մա­յով մեր նկա­րիչ­նե­րը շատ են աշ­խա­տել։ Բազ­մա­թիվ են կտավ­նե­րին ու քան­դակ­նե­րը` նվիր­ված երկ­րի պաշտ­պա­նու­թյա­նը։ Բայց կար­ծում եմ, որ ար­ժե հա­տուկ նշել մի քա­նի ա­զա­տա­մար­տիկ նկար­չի ա­նուն և նրանց ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյուն­նե­րը, քա­նի որ պա­տե­րազ­մա­կան գոր­ծո­ղու­թյուն­նե­րի մաս­նա­կից ար­վես­տա­գե­տի ա­րար­ման խոր­քում ան­մի­ջա­կան ապ­րումն է, կորս­տյան ցավն ու ան­վե­րա­պահ հաղ­թա­նա­կի հա­վա­տը։
Գե­ղան­կա­րիչ ՍԵՐԳԵՅ Ա­ՌՈՒՍ­ՏԱ­ՄՅԱ­ՆԸ «Ա­մա­րաս» կա­մա­վո­րա­կան ջո­կա­տի և ՊԲ ստո­րա­բա­ժա­նում­նե­րի կազ­մում մաս­նակ­ցել է Մար­տա­կեր­տի շր­ջա­նի ա­զա­տագր­ման հա­մար մղ­վող մար­տե­րին։ Նա Հա­մազ­գա­յին շարժ­մանն ու ա­զա­տա­մար­տին է նվի­րել «Մայ­րու­թյուն», «Հա­յեր միա­ցեք» և այլ կտավ­ներ։


ԴՈ­ՐԵՆՑ ՍԱՀԱԿՅԱ­ՆԸ գե­ղան­կա­րիչ էր և քան­դա­կա­գործ։ 1988-94-ին «Ան­կա­խու­թյան բա­նա­կի» մար­տիկ էր, մաս­նակ­ցել է բազ­մա­թիվ մար­տե­րի ՀՀ-ում և Ար­ցա­խում, եր­կու ան­գամ վի­րա­վո­րել, ա­պա­քին­վել և վե­րա­դար­ձել է մար­տի դաշտ։ (Նրա մար­մի­նը տն­քում էր ցա­վից, տե­սո­ղու­թյու­նը գրե­թե կորց­րել էր, սա­կայն հո­գին դեռ Ար­ցա­խի լեռ­նե­րում էր)։ Դո­րեն­ցը ստեղ­ծել է «Ադ­մի­րալ Հ. Ի­սա­կով», «Ա­զա­տու­թյան զին­վո­րը», «Մոն­թե Մել­քո­նյան», «Ա­զա­տա­մար­տիկ» քան­դակ­նե­րը և «Եր­դում» խճան­կա­րը։


Քան­դա­կա­գործ ՀՈՎՀԱՆ­ՆԵՍ (ՕՆԻԿ) ՄՈՒՐԱԴՅԱ­ՆԸ մաս­նակ­ցել է ՀՀ սահ­մա­նա­մերձ շր­ջան­նե­րի մար­տե­րին։ Նրա բե­ղուն հա­տի­չը կեր­տել է 19-րդ դա­րի ազ­գա­յին-ա­զա­տագ­րա­կան պայ­քա­րի հե­րոս­նե­րի մար­մա­րե քան­դա­կա­շա­րը («Զո­րա­վար Անդ­րա­նիկ», «Գևորգ Չա­վուշ», «Աղ­բյուր Սե­րոբ» և «Մախ­լու­տո»), Մոն­թե Մել­քո­նյա­նի և Վազ­գեն Սարգ­սյա­նի քան­դակ­նե­րը։
Ն­կա­րիչ ՀԱՄԲԱՐՁՈՒՄ ԲԱՂ­ԴԱ­ՍԱ­ՐՅԱ­ՆԸ Թա­լի­նի և ՈՒ­ջա­նի կա­մա­վո­րա­կան ջո­կատ­նե­րի կազ­մում մաս­նակ­ցել է Ա­րա­րա­տի (Ե­րասխ), Մար­տա­կեր­տի (Սար­սան­գի ջրամ­բար, Դրմ­բոն, Կի­չան գյու­ղեր և այլն) ա­զա­տագր­ման հա­մար մղ­վող կռիվ­նե­րին։
ՌՈ­ԲԵՐՏ ՄԻՆԱ­ՍՅԱ­ՆԸ մաս­նակ­ցել է ԼՂՀ Մար­տա­կեր­տի շր­ջա­նում ըն­թա­ցող մար­տա­կան գոր­ծո­ղու­թյուն­նե­րին, վի­րա­վոր­վել է, հրա­դա­դա­րի հաս­տա­տու­մից հե­տո հան­րա­պե­տա­կան և մի­ջազ­գա­յին ցու­ցա­հան­դես­նե­րում ներ­կա­յաց­րել է ա­զա­տագ­րա­կան պայ­քա­րի թե­մա­յով շատ շնոր­հա­լի գոր­ծեր։


Ար­ցախ­ցի ԱԼ­ԲԵՐՏ ՍԱՐԳ­ՍՅԱ­ՆԸ գե­ղան­կա­րիչ է և քան­դա­կա­գործ։ 1991-94-ին Ստե­փա­նա­կեր­տի 6-րդ վաշ­տի, «Ար­շո­յի ջո­կատ»-ի և Աս­կե­րա­նի ՊՇ գու­մար­տա­կի կազ­մե­րում մաս­նակ­ցել է Կրկ­ժա­նի հա­մար մղ­ված ինք­նա­պաշտ­պա­նա­կան մար­տե­րին։ Ա­զա­տա­մար­տի թե­մա­յով կեր­տել է «Ան­հայտ կո­րած ա­զա­տա­մար­տիկ­ներ» հու­շա­կո­թո­ղը։

Ե­թե հի­շո­ղու­թյունս չի դա­վա­ճա­նում, ա­պա նշեմ, որ ՀՆՄ ան­դամ շուրջ 30 նկա­րիչ է մաս­նակ­ցել ՀՀ սահ­ման­նե­րի պաշտ­պա­նու­թյա­նը, փառք ու պա­տիվ նրանց։ Այս նյու­թում անհ­նար է մեկ առ մեկ անդ­րա­դառ­նալ բո­լո­րին, դրա հա­մար ա­ռան­ձին նյու­թա­շար է պետք։ Խն­դիրն այլ է. հան­րու­թյա­նը տե­ղե­կաց­նել, որ կեր­պար­վես­տի մեր վար­պետ­նե­րը երկ­րի հետ են և՛ խա­ղաղ պայ­ման­նե­րում, և՛ օր­հա­սա­կան օ­րե­րին։ Տե­ղին է հի­շել, որ շատ ար­վես­տա­նոց­ներ Շարժ­ման ա­ռա­ջին իսկ օ­րե­րից վե­րած­վել էին զի­նա­պա­հեստ­նե­րի, շատ նկա­րիչ­ներ ան­մի­ջա­կան մաս­նակ­ցու­թյուն չու­նեին մար­տա­կան գոր­ծո­ղու­թյուն­նե­րին, բայց սահ­մա­նա­մերձ շր­ջան­նե­րում էին, գյու­ղաբ­նա­կիչ­նե­րի հետ ուս ու­սի տված պաշտ­պա­նում էին ի­րենց բա­ժին սահ­մա­նը։ Հի­շո­ղու­թյանս մեջ ուղ­ղա­կի դրոշմ­վել է մի ար­տա­քուստ սո­վո­րա­կան, սա­կայն ու­սա­նե­լի պատ­մու­թյուն։ Գե­ղան­կա­րիչ ՏԻԳ­ՐԱՆ ԲԱՂ­ԴԱ­ՍԱ­ՐՅԱ­ՆԸ մի օր պատ­մեց, թե ինչ­պես են մի խումբ նկա­րիչ­նե­րով հեր­թա­պա­հել հան­րա­պե­տու­թյան սահ­մա­նագլ­խի դիր­քե­րից մե­կում։ Յու­րա­քան­չյու­րին սահ­մա­նը ի պահ էր տր­ված եր­կու ժամ։ Բայց քան­դա­կա­գործ ՆՈ­ՐԱՅՐ ԿԱՐ­ԳԱ­ՆՅԱ­ՆԸ (Մար­շալ Բաղ­րա­մյա­նի հու­շար­ձա­նի և այլ գոր­ծե­րի հե­ղի­նա­կը) խախ­տում էր սահ­ման­ված կարգն ու հեր­թա­պա­հում մի ժամ ա­վե­լի։

2016-ի ապ­րի­լյան պա­տե­րազ­մից հե­տո Հա­յաս­տա­նի նկա­րիչ­նե­րի միու­թյան ա­ռա­ջին հար­կի ըն­դար­ձակ ցու­ցաս­րա­հում կազ­մա­կերպ­վեց ցու­ցա­հան­դես-վա­ճառք, գոր­ծող կեր­պար­վես­տա­գետ­նե­րը ներ­կա­յաց­րել էին ի­րենց լա­վա­գույն ստե­ղա­գոր­ծու­թյուն­նե­րը։ Ցու­ցա­հան­դե­սի բո­լոր գոր­ծե­րը վա­ճառ­վե­ցին։ Ողջ հա­սույ­թը տրա­մադր­վեց Ար­ցա­խի վե­րա­կան­գն­մա­նը։
Օ­րեր ա­ռաջ զոհ­վեց Հա­յաս­տա­նի գե­ղար­վես­տի պե­տա­կան ա­կա­դե­միա­յի ու­սա­նող ՏԱՐՈՆ ՖԻ­ԼԻ­ՊՈ­ՍՅԱ­ՆԸ։ Նա ե­րա­զում էր քան­դա­կա­գործ դառ­նալ, ե­րա­զան­քը ան­կա­տար մնաց։ Տա­րո­նը վե­րին Ե­րու­սա­ղե­մում միա­ցավ ազ­գա­յին ա­զա­տագ­րա­կան պայ­քա­րի այն մար­տիկ­նե­րին և զո­րա­վար­նե­րին, ո­րոնց ա­նու­նը տա­լիս էր մե­ծա­րան­քով։
Լույս իջ­նի կա­նաչ շիր­միդ վրա, Տա­րոն Ֆի­լի­պո­սյան։

ՎԵՐ­ՋԱ­ԲԱ­ՆԻ ՓՈ­ԽԱ­ՐԵՆ
Ար­դյոք մի օր կի­րա­կա­նա­նա՞ Մար­տի­րոս Սա­րյա­նի ե­րա­զան­քը։ Եվ ար­դյոք հենց այ­սօր ծն­ված մի նո­րա­մա­նուկ, որ դառ­նա­լու է հան­ճա­րեղ նկա­րիչ, նույն օ­րը ծն­ված մի այլ նո­րա­մա­նու­կից, որ դառ­նա­լու է մեծ զո­րա­վար, չի՞ պա­հան­ջե­լու ի­րա­կա­նաց­նել հա­մայն հա­յու­թյան գե­րա­գույն իղ­ձը` տես­նե­լու սր­բա­զան Ա­րա­րա­տի թի­կուն­քը։
Մեր գե­րա­գույն ազ­գա­յին իղ­ձը կի­րա­կա­նա­նա, ե­թե կա­ռուց­վի իս­կա­պես ան­կախ և ա­զատ ազ­գա­յին մեր պե­տու­թյու­նը։ Եվ այս պա­հին խիստ տե­ղին է հի­շել մեկ այլ երևե­լու` Ա­վե­տիք Ի­սա­հա­կյա­նի պատ­գա­մը. «Եր­կի­րը ըն­դար­ձակ­վում է ներ­սից»։
Զո­րաց փառ­քի ձո­ներ­գիչ-նկա­րիչ­նե­րը ե­րեկ էլ, այ­սօր էլ պատ­րաստ են ազ­գա­յին պե­տու­թյան կա­ռուց­մա­նը։ Գնա­հա­տենք նրանց։

Վրեժ Ա­ՌԱ­ՔԵ­ԼՅԱՆ

Լուսանկարներ

. .
  • Տա­րոն Ֆի­լի­պո­ս­յան
Դիտվել է՝ 18613

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ