Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Ապա­վի­նե՛նք մեր ազ­գա­յին խո­րի­մաս­տու­թ­յա­նը, վա­նե՛նք մեր մի­ջից դուրսպր­ծուկ­նե­րին

Ապա­վի­նե՛նք մեր ազ­գա­յին խո­րի­մաս­տու­թ­յա­նը, վա­նե՛նք մեր մի­ջից դուրսպր­ծուկ­նե­րին
20.11.2020 | 00:34

Այ­սօր Նի­կոլ Փա­շի­նյա­նի սպա­սա­վոր­նե­րի կող­մից պաշտ­պա­նա­կան նոր ճա­կատ է հար­դար­վում։ Ձայ­ներ են լս­վում, իբր ընդ­դի­մու­թյու­նը չու­նի, չի ա­ռա­ջարկ­ում այն մե­խա­նիզ­մը, ո­րով կա­րող է ձևա­վոր­վել եր­կի­րը ժա­մա­նա­կա­վո­րա­պես կա­ռա­վա­րող ղե­կա­վար մար­մին։ Հս­տակ չէ նաև, թե ով­քեր և ինչ ճա­նա­պար­հով պետք է ըն­տր­վեն այդ մարմ­նում։

Հետևա­բար կա­րե­լի է (նույ­նիսկ մե­ծա­հո­գա­բար հա­մա­ձայ­նում են՝ անհ­րա­ժեշտ է) ներ­կա­յիս կա­ռա­վա­րու­թյան կազ­մում փո­փո­խու­թյուն­ներ կա­տա­րել, բայց վար­չա­պե­տի պա­րա­գան ու­րիշ է. նրա հրա­ժա­րա­կա­նի դեպ­քում, քա­նի որ չի հն­չում որևէ թեկ­նա­ծուի ա­նուն, եր­կի­րը կմ­նա ան­տեր և կընկ­ղմ­վի քաո­սի մեջ, ուս­տի համ­բե­րենք մինչև հա­ջորդ ընտ­րու­թյուն­ներ։ Այս թե­լը մա­նող­նե­րի սա­տա­նա­յա­կան միտ­քը հաս­կա­նա­լի է։ Ե­թե նույ­նիսկ ար­տա­հերթ ընտ­րու­թյուն­ներ նշա­նակ­վեն, ա­պա դա կլի­նի լա­վա­գույն դեպ­քում ա­միս­ներ, գու­ցե և մեկ տա­րի անց։ Այդ ըն­թաց­քում նրանք հույս ու­նեն, որ շատ բան կփոխ­վի՝ ժո­ղո­վուր­դը կհան­դարտ­վի ու կհա­մա­կերպ­վի ե­ղա­ծին, իսկ հա­մա­պա­տաս­խան քա­րոզ­չու­թյու­նից հե­տո քիչ չեն լի­նի նրանք, ով­քեր կա­սեն, որ Նի­կոլն այ­լընտ­րանք չու­նի։


Նախ՝ ժա­մա­նա­կը ցույց տվեց, որ եր­կիրն ան­տեր դար­ձավ այն ժա­մա­նակ, երբ վար­չա­պետ ըն­տր­վեց Նի­կոլ Փա­շի­նյա­նը։ Այ­նու­հետև՝ եր­կի­րը չի կա­րող ան­տեր մնալ Փա­շի­նյան պա­տա­հա­կա­նու­թյու­նից հե­տո, քան­զի մենք ու­նենք նաև ազ­գա­յին այլ ինս­տի­տուտ­ներ՝ նա­խա­գա­հա­կան և կա­թո­ղի­կո­սա­կան։ Չմո­ռա­նանք, որ Հա­յաս­տա­նի Հան­րա­պե­տու­թյան նա­խա­գա­հը և Ա­մե­նայն Հա­յոց կա­թո­ղի­կո­սը նույն­պես ժո­ղովր­դի ընտ­րյալ­ներ են։ Նկա­տի ու­նե­նա­լով այս ի­րո­ղու­թյուն­նե­րը, վս­տահ ենք, որ, պայ­մա­նա­կա­նո­րեն ա­սած, Ժա­մա­նա­կա­վոր կա­ռա­վա­րու­թյուն կամ Ազ­գա­յին խոր­հուրդ (կամ մեկ ու­րիշ ան­վա­նու­մով) մար­մին հնա­րա­վոր է ստեղ­ծել։ Եվ այն կլի­նի լե­գի­տիմ ու գոր­ծող։ Դրա հա­մար կա եր­կու ճա­նա­պարհ։ Ա­ռա­ջի­նը՝ պահ­պան­վում է երկ­րի կա­ռա­վա­րու­թյուն կազ­մե­լու ներ­կա­յիս ե­ղա­նա­կը, այ­սինքն՝ վար­չա­պետ է ընտ­րում Ազ­գա­յին ժո­ղո­վը։ Սա­կայն նո­րի ընտ­րու­թյու­նը կա­տար­վում է հետևյալ կերպ. ներ­կա­յիս վար­չա­պե­տի հրա­ժա­րա­կա­նի հետ իշ­խող քա­ղա­քա­կան ուժն էլ իր հեր­թին է հրա­ժար­վում կա­ռա­վա­րու­թյուն կազ­մե­լու իր ի­րա­վուն­քից և այդ ի­րա­վուն­քը փո­խան­ցում է խոր­հր­դա­րա­նա­կան մյուս ու­ժե­րին։ Իսկ հրա­ժար­վում է, ո­րով­հետև իր կազ­մած կա­ռա­վա­րու­թյունն ակն­հայ­տո­րեն եր­կի­րը հասց­րել է կոր­ծան­ման եզ­րին։ Խոր­հր­դա­րա­նա­կան առ­կա մյուս ու­ժե­րը կազ­մում են Ժա­մա­նա­կա­վոր կա­ռա­վա­րու­թյուն, նոր վար­չա­պե­տով հան­դերձ, ո­րը կգոր­ծի մինչև ա­ռա­ջի­կա ար­տա­հերթ ընտ­րու­թյուն­նե­րը։ Ընդ ո­րում՝ այն­տեղ կա­րող են ներգ­րավ­վել նաև ներ­կա­յիս վար­չա­կար­գի ներ­կա­յա­ցու­ցիչ պի­տա­նի ան­ձինք։


Երկ­րորդ տար­բե­րա­կը։ Քա­նի որ մեր եր­կի­րը սահ­մա­նադ­րո­րեն խոր­հր­դա­րա­նա­կան է, ուս­տի ա­մեն ինչ պետք է սկս­վի խոր­հր­դա­րա­նից։ Ըստ այդմ՝ Ազ­գա­յին ժո­ղո­վը լիա­զո­րում է ՀՀ նա­խա­գա­հին (կամ՝ ՀՀ նա­խա­գա­հին և Ա­մե­նայն Հա­յոց կա­թո­ղի­կո­սին)՝ կազ­մե­լու երկ­րի գոր­ծա­դիր նոր իշ­խա­նու­թյուն։ Այդ մար­մի­նը պետք է եր­կու խն­դիր դնի իր առջև։ Մե­կը, որ Ար­ցա­խյան հար­ցի վե­րա­բե­րյալ կո­րուստ­նե­րը նվա­զա­գույ­նի հասց­նե­լու նպա­տա­կով բա­նակ­ցու­թյուն­ներ վա­րի, և մյու­սը, որ, ա­պա­հո­վե­լով երկ­րի ներ­քին կա­յու­նու­թյու­նը, նա­խա­պատ­րաս­տի ա­ռա­ջի­կա ար­տա­հերթ խոր­հր­դա­րա­նա­կան ընտ­րու­թյուն­նե­րը։ Ա­վե­լաց­նենք, որ, ան­շուշտ, ա­մենևին հեշտ չեն լի­նե­լու այդ բա­նակ­ցու­թյուն­նե­րը, քան­զի եր­րորդ կողմն ար­դեն հայ­տա­րա­րում է, որ չա­րա­ղետ փաս­տա­թուղ­թը փո­փո­խու­թյան են­թա­կա չէ։ Սա­կայն այդ հան­գա­ման­քը մենք պետք է ևս մեկ փաս­տարկ հա­մա­րենք, որ Նի­կո­լը չէ այն ան­ձը, ով ի զո­րու է ստո­րագր­ված պայ­ման­նե­րի մեջ ինչ-ինչ փո­փո­խու­թյուն­ներ կա­տա­րե­լու ա­ռա­ջար­կու­թյամբ հան­դես գա­լու։


Ա­հա թե ին­չու, վս­տա­հա­բար ա­սում ենք, կա, գո­յու­թյուն ու­նի եր­կի­րը պար­տու­թյան հասց­րած ղե­կա­վա­րին այ­լընտ­րանք։ Իսկ մեր նոր կյան­քը հու­նա­վո­րե­լու հա­մար հարկ է, որ ա­ռա­ջին հեր­թին վար­չա­պետ Նի­կոլ Փա­շի­նյա­նը ժամ ա­ռաջ հրա­ժա­րա­կան տա։ Դա կլի­նի նրա միակ ազ­գան­պաստ քայ­լը։ Նոր կա­ռա­վա­րու­թյու­նը, վե­րոն­շյալ որ ճա­նա­պար­հով էլ ըն­տր­վի (փո­ղո­ցա­յին նի­կո­լա­կան ընտ­րու­թյու­նը բա­ցա­ռենք), պետք է իր հա­մա­պա­տաս­խան են­թա­կա­ռուց­վածք­նե­րի մեջ նե­րա­ռի հի­րա­վի ամ­բողջ ազ­գա­յին նե­րու­ժը, այն է՝ մտա­վոր, քա­ղա­քա­կան, ռազ­մա­գի­տա­կան, դի­վա­նա­գի­տա­կան, պատ­մա­գի­տա­կան, տն­տե­սա­գի­տա­կան ու մշա­կու­թա­յին։ Պատ­մու­թյու­նից հի­շենք, որ 1905-1906 թթ. հայ-թա­թա­րա­կան (նույն «ադր­բե­ջա­նա­կան») կռիվ­նե­րի ժա­մա­նակ Հով­հան­նես Թու­մա­նյանն էր միայն, որ կա­րո­ղա­ցավ իր գոր­ծու­նեու­թյան սահ­ման­նե­րում ապ­րող հա­յու­թյանն անվ­տանգ պա­հել։ Ոչ մի հայ քա­ղա­քա­կան կամ ռազ­մա­կան գոր­ծիչ չկա­րո­ղա­ցավ հայ ժո­ղովր­դին փոր­ձան­քից անվ­նաս դուրս բե­րել, իսկ բա­նաս­տեղծ Հով­հան­նես Թու­մա­նյա­նը կա­րո­ղա­ցավ։ ՈՒ­րեմն՝ մարդ­կանց թի­կուն­քում միայն քա­ղա­քա­կան կեն­սագ­րու­թյուն չփնտ­րենք։


Կա՛ հա­յին փր­կու­թյուն, բայց այ­սօր դա զեն­քը չէ, այլ խել­քը, նվիր­վա­ծու­թյու­նը, ազն­վու­թյու­նը և դի­վա­նա­գի­տա­կան միտ­քը։ Ա­պա­վի­նե՛նք մեր ազ­գա­յին խո­րի­մաս­տու­թյա­նը, վա­նե՛նք մեր մի­ջից դուրս­պր­ծուկ­նե­րին։


Համ­լետ ԴԱՎ­ԹՅԱՆ
Պատ­մա­բան, հրա­պա­րա­կա­խոս

Դիտվել է՝ 2414

Մեկնաբանություններ