Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

«Մարգարիտը ե՛ս շաղ տվի, գարի ցանողը հռչակվեց»

«Մարգարիտը ե՛ս շաղ տվի, գարի ցանողը հռչակվեց»
13.02.2013 | 13:42

Փոխվեց դարը, փոխվեց նաև մեր վերաբերմունքը այս կամ այն երևույթի, մարդու, մարդկայինի, ոչ մարդկայինի հանդեպ: Այս ամենը, անշուշտ, իր արտահայտությունն է գտնում մշակույթի, արվեստի, գրականության մեջ: Այն, ինչ տարիներ առաջ, դարեր առաջ համարվել է մեղք, այսօր՝ օրինաչափ, ընդունելի, հասանելի... Այս ամենը հասկանում ենք, ընդունում ենք, բայց... Ի՞նչը և ո՞ր դեպքում: Արդյո՞ք պետք է ընդունել այն լեզուն, որով խոսում է այսօրվա հայը եթերից, բեմից: Արդյո՞ք պետք է լսել այսքան դատարկ, անիմաստ, անճաշակ երգերը: Լսել և լռել:

Մինչև ե՞րբ, ինչքա՞ն... Ասում ենք՝ ամեն մի սխալի կամ հանցանքի համար պատասխանատու ենք բոլորս: Եթե տեսնում ենք ու լռում, եթե լսում ենք ու լռում, ուրեմն մեղքի բաժին ունենք ամենքս: Իսկ եթե չենք լռում... Խոսում են այդ մասին թերթերը, եթերը, բեմը, բայց այդ խոսքը տեղ չի՛ հասնում: Մեր մտավորականներից շատերն են պահանջում՝ մաքրե՛ք լեզուն, փրկե՛ք երգը: Բայց ո՞ւմ են ասում...
Ռաբիսն արդեն խեղդում է երկիրը: Բողոքում է երկիրը, բողոքում է նո՛ւյնիսկ հայկական սփյուռքը:
Բայց կարծես ավելի ուժգին, ավելի հաղթական են հնչում նույն նողկալի երգը, երաժշտությունը, նողկալի բառը, շեշտը... Անուններ տանք, թե չտանք, միևնույն է: Եթե չի՛ կարող վերանալ այս չարիքը, գոնե կարելի՞ է մեղմացնել, պակասեցնել եթերաժամը հօգուտ բարձրարվեստ խոսքի, հաղորդաշարի: Եթե չենք կարող պարտադրել Ազգային ժողովին՝ խոսել հայերեն կամ պահպանել արժանապատիվ կեցվածք, ապա կարո՞ղ ենք լավ օրինակը ավելի հաճախ լսելի դարձնել, տեսանելի՛: Անպիտան խոսքի, երգի փոխարեն լավը, օրինակելին, լուսավորը ավելի հաճախ հնչեցնել: Կան, չէ՞, օրինակներ: Ինչպե՞ս կարող ենք չունկնդրել Սայաթ-Նովայի, Շերամի հետաքրքիր, ներդաշնակ, կիրթ մեկնաբանումները: Չընկալել դասական, թե ժողովրդական, ազգային, թե համաշխարհային անզուգական կատարումները, որոնք եթերով մտնում են մեր տուն, ուր մեծանում է մեր զավակը, մեր թոռնիկը, մեր սերունդը: Չէ՞ որ նա նո՛ր հայն է, որ նո՛ր դարի պահանջով ավելի՛ մարդկային, ավելի՛ ազգային, ավելի՛ համամարդկային արժեքների կրողը պիտի լինի:
Շատ է խոսվել մեր դարավոր թշնամու երգերը թարգմանաբար «հայերեն» երգի տեսքով «հնչեցնելու» մասին: Շատ է խոսվում նաև փողոցային հայերենը եթերից մեր բնակարան ներխուժելու մասին: Վատը շուտ է թափանցում մանուկ, պատանի հոգեաշխարհը: ՈՒրեմն կանխե՛նք չարի ներխուժումը դեռ չապականված հուզաշխարհ, մեր մանկան աշխարհը, լավի՛, գեղեցիկի՛ միջոցով: Կարծում եմ՝ միակ ելքը բարձր արվեստ մատուցելն է: Մեր մեծերի պատգամներով և ոգով շաղախվածը, այո՛, հենց պարտադրե՛լն է: Այսպես մենք հանցակից չենք դառնա այն հրեշավոր ճառագայթումին, որին ենթարկվում ենք բոլորս: Փրկենք գոնե մեզնից հետո եկողներին: Դա պահանջն է Նարեկացու, Թումանյանի, Նժդեհի, Սևակի: Հանրաճանաչ կատարում, թե սկսնակ՝ երգը, խոսքը, հաճույքից բացի, պետք է ուսանելի լինի, դաստիարակի, առանց այն էլ այսքան ծանր քաղաքական, սոցիալական իրավիճակում պայքարող մեր երկրի քաղաքացուն, բնակչին: Որ նա չուզենա լքել երկիրը, չուզենա չարիք գործել, չուզենա հանցակից լինել ստորին, անմարդկայինին, ապազգայինին: Մեզ պետք է այն ժողովուրդը, որ չցանկանա լսել ավերիչ երգը: Նույնիսկ խնջույքում խնջույքային բարձրարվեստ երգ է պետք: Մենք չենք կարող և իրավունք էլ չունենք այս կամ այն կատարողին արգելել երգել: Բայց կարո՞ղ ենք եթերը, մամուլը, բեմը արվեստի, մշակույթի դարբնոց դարձնել:
Դա կարո՞ղ ենք...
Այսօր երանությամբ ենք հիշում նախորդ համակարգի արժեքները, համակարգ, որը հիմա էլ դատապարտում ենք իր թերացումների համար: Մի կողմ թողնելով նրանց երբեմն ծայրահեղ խստաբարո գնահատականը, երբ Շիրազի, Սևակի հանճարեղ ստեղծագործությունները մնում էին անտիպ, արհամարհված: Եվ խոստովանենք՝ ամենաաննշան սխալի համար եթերի, մամուլի, բեմի պատասխանատուն կրում էր ամենախիստ պատիժը՝ ընդհուպ աշխատանքը կորցնելու վտանգը: Հիշենք տարիներ առաջ Սունդուկյանի անվան թատրոնում «Պեպո»-ի «հանրահայտ» բեմադրությունը Խորեն Աբրահամյանի նման ճանաչված ու սիրված արտիստի համար ի՜նչ թանկ նստեց. իշխանությունները նրան զրկեցին մայրաքաղաքի բեմից: Անշուշտ, դա էլ էր ծայրահեղ: Բայց կար անհանդուրժող վերաբերմունքը բացասական երևույթի հանդեպ:
Մենք այսօր էլ հոգեզմայլ հուզմունքով ենք դիտում Հրաչյա Ներսիսյանի, Ավետ Ավետիսյանի, Վաղարշ Վաղարշյանի անզուգական մարմնավորումները: Այն, ինչ մնացել է ժապավենի վրա նրանցից, մասունքի նման ենք ըմբոշխնում: Չկա՞ այսօր Արմենակ Շահմուրադյանի, Շարա Տալյանի, Արմենակ Տեր-Աբրահամյանի և շատ շատերի գենոֆոնդի շարունակողը: Իհարկե, կա՛... Բայց հովանավորվում է անճաշակը, ապաշնորհը, նույնիսկ վտանգավորը: Այն, ինչ դատապարտվում էր տարիներ առաջ, այսօր գովերգվում է և խրախուսվում է: ՈՒզում եմ ավարտել Շիրազի հանրահայտ տողերով՝ «Մարգարիտը ե՛ս շաղ տվի, գարի ցանողը հռչակվեց»: Ապավինենք, ուրեմն, «մարգարիտ շաղ տվողներին»: Վերջերս ստեղծված «Քնար» երաժշտասերների միություն ՀԿ-ն, որի նախագահն է բազմաշնորհ, մեծ արվեստասեր Յուրա Ղազարյանը, լծվել է հենց այս գործին: Փնտրենք նրանց, գտնենք ու փայփայենք:
Միայն այսպես կհաղթահարենք մշակույթի, արվեստի այսքան ցավալի ճգնաժամը:


Ժասմենա ԳԵՎՈՐԳՅԱՆ
«Քնար» երաժշտասերների միություն ՀԿ անդամ, ասմունքող

Դիտվել է՝ 22777

Մեկնաբանություններ