Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

«Նի­կոլ Փա­շի­ն­յա­նը չի տի­րա­պե­տում բա­նակ­ցա­յին նր­բու­թ­յուն­նե­րին»

«Նի­կոլ Փա­շի­ն­յա­նը չի տի­րա­պե­տում բա­նակ­ցա­յին նր­բու­թ­յուն­նե­րին»
22.10.2019 | 00:26

«Ի­րա­տե­սի» հյու­րը» ՀԴԿ ղե­կա­վար Ա­ՐԱՄ ՍԱՐԳ­ՍՅԱՆՆ է։ Նա յու­րա­քան­չյուր պա­տեհ ա­ռի­թով մշ­տա­պես ըն­դգ­ծել է` Ադր­բե­ջա­նի և Թուր­քիա­յի ղե­կա­վար­նե­րի տա­րած­քա­յին նկր­տում­նե­րին առ­նչ­վող հայ­տա­րա­րու­թյուն­նե­րը պետք է լուրջ ըն­դու­նել և դի­վա­նա­գի­տա­կան խո­ղո­վա­կով ան­մի­ջա­պես հա­կա­դար­ձել։ Այ­լա­պես Ադր­բե­ջա­նի ստե­րը դր­սում եր­բեմն ճշ­մար­տու­թյան տեղ են ըն­դուն­վում, քա­նի որ հայ­կա­կան կողմն ի­րա­կա­նու­թյու­նը, ցա­վոք, չի ներ­կա­յաց­նում։

-Թուր­քա­լե­զու եր­կր­նե­րի ղե­կա­վար­նե­րի խոր­հր­դի նիս­տում Ա­լիևը հայ­տա­րա­րեց. «Պատ­մա­կան ադր­բե­ջա­նա­կան Զան­գե­զու­րը, ո­րը փո­խանց­վել է Հա­յաս­տա­նին, հան­գեց­րել է թյուր­քա­կան աշ­խար­հի աշ­խար­հագ­րա­կան պա­ռակտ­մա­նը»։ Ո­մանք սա հա­մա­րե­ցին պա­տե­րազ­մի վերս­կս­ման սպառ­նա­լիք։ Դուք ինչ­պե՞ս կգ­նա­հա­տեիք այս հայ­տա­րա­րու­թյու­նը։
-Մենք 30 տար­վա ըն­թաց­քում ա­մեն ինչ ա­րե­ցինք, որ այս­պի­սի վի­ճա­կի հաս­նենք։ Երբ ողջ հայ ժո­ղո­վուր­դը միա­հա­մուռ պաշտ­պա­նում էր Ար­ցա­խի ան­կա­խու­թյու­նը (ի­հար­կե, ա­ռա­ջին հեր­թին ար­ցախ­ցի­նե­րը, ե­կեք այդ փաս­տը չմո­ռա­նանք. մինչև մարդն իր տու­նը չի պաշտ­պա­նում, ոչ մեկն օգ­նու­թյան չի հաս­նում), նախ Ար­ցա­խում ձևա­վո­րեց ողջ գա­ղա­փա­րա­խո­սու­թյու­նը, նրանց ղե­կա­վար­նե­րի շնոր­հիվ Ար­ցախն օ­րի­նա­կան ճա­նա­պար­հով դուրս ե­կավ Ադր­բե­ջա­նի կազ­մից։ Այ­սօր այս ման­րա­մաս­նե­րը շատ կարևոր են, ո­րով­հետև շա­տե­րը, չգի­տես ին­չու, դա չեն հի­շում։ Ա­յո, Երևա­նում բո­լո­րը կանգ­նած էին հրա­պա­րա­կում, բայց պայ­քարն Ար­ցա­խում էր ըն­թա­նում։ Երբ սկս­վե­ցին պա­տե­րազ­մա­կան գոր­ծո­ղու­թյուն­նե­րը, բո­լո­րը գնա­ցին ու պաշտ­պա­նե­ցին Ար­ցա­խը։ Ման­րուք­նե­րին չանդ­րա­դառ­նա­լով, ո­րոնք շատ կարևոր են, նշենք, որ 1994-ին Ադր­բե­ջա­նը խնդ­րեց հրա­դա­դար, քա­նի որ շատ թույլ վի­ճա­կում էր։ Մի քիչ ռազ­մա­վա­րա­կան մտա­ծո­ղու­թյուն էր պետք բա­նեց­նել ու հաս­կա­նալ, որ դեռ այդ ժա­մա­նակ պետք է Բաք­վին պար­տադ­րեին այն, ինչ մեզ էր անհ­րա­ժեշտ։ Ի­մա՝ Ադր­բե­ջա­նը պետք է ճա­նա­չեր Ար­ցա­խի ան­կա­խու­թյու­նը՝ իր կազ­մից դուրս։ Սա էր մեր գլ­խա­վոր նպա­տա­կը, որն այդ պա­հին չար­վեց։ Ըն­դա­մե­նը հրա­դա­դար հայ­տա­րա­րե­ցինք ու մեզ գցե­ցինք ծու­ղա­կը։ Դրա­նից հե­տո Ադր­բե­ջանն օր օ­րի հզո­րա­ցավ, մե­զա­նից շատ ա­ռաջ ան­ցավ, դրա հա­մար հի­մա նրա ձայնն ա­վե­լի «տաք» տե­ղից է հն­չում։ Նրանք օգտ­վե­ցին նաև մեր սխալ­նե­րից, ո­րոն­ցից գլ­խա­վորն այն է, որ նրանց ցան­կա­ցած հայ­տա­րա­րու­թյուն ան­տար­բե­րու­թյան էինք ու ենք մատ­նում։ Հի­մա ադր­բե­ջան­ցի­նե­րի սու­տը դար­ձել է կոն­ցեպտ և աշ­խար­հին ներ­կա­յաց­վում է որ­պես ճշ­մար­տու­թյուն։ Նրանք ա­սում են, թե հա­յերն ագ­րե­սոր են, չեն կա­տա­րել ՄԱԿ-ի 4 բա­նաձևի պա­հանջ­նե­րը։ Իսկ մենք ոչ մի բան չենք ա­նում։ Աշ­խարհն այդ­պես էլ չի հաս­կա­նում, թե հա­յերն ին­չի հա­մար, ինչ հիմ­քե­րով են պայ­քա­րում։ Ի դեպ, ՄԱԿ-ի այդ բա­նաձևե­րի առն­չու­թյամբ Վլա­դի­միր Կա­զի­մի­րո­վը հոգ­նեց հոդ­ված­ներ տպե­լուց, որ դրան­ցում չկա գր­ված, թե հենց հայ­կա­կան զոր­քե­րը պետք է հետ քաշ­վեն, այլ ընդ­հան­րա­պես զոր­քե­րը։ Իսկ սա նշա­նա­կում է, որ ադր­բե­ջան­ցի­ներն էլ պի­տի հե­ռաց­նեին ի­րենց զոր­քե­րը։ Մեր «տա­ղան­դա­վոր» դի­վա­նա­գետ­ներն այս մա­սին ևս չեն խո­սում։ Ե­թե մենք չենք ճա­նա­չել Ար­ցա­խի Հան­րա­պե­տու­թյան օ­րի­նա­կան ճա­նա­պար­հով ձևա­վո­րու­մը, պարզ է, որ Ադր­բե­ջա­նը պետք է օգտ­վի այս ի­րո­ղու­թյու­նից։
Ինչ վե­րա­բե­րում է բուն հայ­տա­րա­րու­թյա­նը, թուր­քե­րի մտ­քում միշտ կա թր­քա­լե­զու պե­տու­թյուն­նե­րի միա­վո­րու­մը։ Նոր քա­ղա­քա­կան ի­րո­ղու­թյուն­նե­րով ձևա­վոր­վող քար­տե­զում նրանք ու­նե­նա­լու են այս ա­ռա­վե­լու­թյու­նը։ ԵՄ-ն Թուր­քիա­յին չըն­դու­նեց իր կազմ, քա­նի որ այդ կա­ռույ­ցում 80-մի­լիո­նա­նոց պե­տու­թյան ներ­կա­յու­թյու­նը նշա­նա­կում է ու­ղիղ հար­ված հասց­նել Եվ­րո­պա­յի ժո­ղովր­դագ­րու­թյա­նը, տն­տե­սու­թյա­նը։ Թուր­քիան էլ հաս­կա­ցավ, որ այն­տեղ ի­րեն չեն ու­զում տես­նել ու սկ­սեց իր «տե­ղի» մա­սին մտա­ծել, որ­պես­զի իր դերն ու նշա­նա­կու­թյունն աշ­խար­հում ըն­դգ­ծի։ Դրա հա­մար ծն­վեց Դա­վու­թօղ­լուի, այս­պես ա­սած, նեոօս­մա­նիզ­մի վե­րա­բե­րյալ տե­սու­թյու­նը, ո­րը պետք է միա­վո­րի թուր­քա­լե­զու ժո­ղո­վուրդ­նե­րին, իսկ նրանք շատ շատ են։ Ո­մանք միամ­տո­րեն կար­ծում են, թե թուր­քերն այս 4 հան­րա­պե­տու­թյուն­նե­րում են՝ Թուր­քիա, Ադր­բե­ջան, Ղրղզս­տան, Ղա­զախս­տան։ Թուր­քա­լե­զու ժո­ղո­վուրդ­ներն այ­սօր 300-400 մի­լիոն են, ո­րոնց մեջ են մտ­նում ույ­ղուր­նե­րը, Ռու­սաս­տա­նում, Ալ­թա­յում, մու­սուլ­մա­նա­կան շատ եր­կր­նե­րում ապ­րող թուր­քե­րը։ Հնա­րա­վոր է` նոր խա­լի­ֆաթ կամ սուլ­թա­նատ ստեղ­ծեն։
-Այս միա­վոր­մանն ա­մե­նա­շա­տը խան­գա­րում է Հա­յաս­տա­նը՝ իր աշ­խար­հագ­րա­կան դիր­քով։ Մենք մեր ռե­սուրս­նե­րով ինչ­պե՞ս կա­րող ենք այդ հզոր ա­լի­քին դի­մա­նալ։
-Ես հա­վա­տում եմ մեր ու­ժե­րին, բայց պետք է ի­րա­տես լի­նել։ Ե­թե մենք հա­մա­խոհ գոր­ծըն­կեր­ներ չու­նե­նանք, դժ­վար թե այդ ա­լի­քին դի­մա­նանք։ Պի­տի լի­նեինք առն­վազն ինք­նա­բավ պե­տու­թյուն, բայց այդ­պի­սին չենք։ Ե­թե միայ­նակ մնանք կամ հույ­սը դնենք այն­պի­սի պե­տու­թյուն­նե­րի վրա, ո­րոնց հա­մար շատ քիչ նշա­նա­կու­թյուն ու­նենք, եր­կար չենք կա­րող դի­մադ­րել այդ սպառ­նա­լի­քին։ Քա­ղա­քա­կա­նու­թյու­նում ա­մե­նագլ­խա­վորն այն է, թե ազ­գա­յին անվ­տան­գու­թյան տե­սան­կյու­նից ում հետ են մեր շա­հե­րը քիչ, թե շատ հա­մընկ­նում։ Այ­սօր մեր շա­հերն ա­վե­լի շատ հա­մընկ­նում են ՌԴ-ի հետ։ Պա­տա­հա­կան չէ, որ մենք ՀԱՊԿ-ի, ԵԱՏՄ-ի ան­դամ ենք, այս­տեղ գլ­խա­վո­րա­պես ռու­սա­կան զենք է մա­տա­կա­րար­վում, ռու­սա­կան ռազ­մա­բա­զան մեզ մոտ է։ Ե­թե Հա­յաս­տան-Թուր­քիա պա­տե­րազմ լի­ներ, վեր­ջինս ցան­կա­ցած ա­ռիթ կա­րող էր ստեղ­ծել և հեշ­տու­թյամբ հրահ­րել ռազ­մա­կան գոր­ծո­ղու­թյուն։ Ա­յո, պի­տի լի­նել ան­կախ պե­տու­թյուն, բայց այդ գա­ղա­փա­րի մեջ ոչ թե միայն խոսքն ու հռե­տո­րա­բա­նու­թյու­նը պի­տի լի­նի, այլ նաև էա­կան հիմ­քե­րը՝ տն­տե­սու­թյուն, բա­նակ, ժո­ղովր­դի կր­թա­կան մա­կար­դակ, ժո­ղովր­դագ­րա­կան ճիշտ քա­ղա­քա­կա­նու­թյուն, իշ­խա­նու­թյան հետ հա­մախ­մբ­ված ժո­ղո­վուրդ։ Միայն այս գոր­ծոն­նե­րի առ­կա­յու­թյան պայ­ման­նե­րում դու կա­րող ես պա­տե­րազ­մել ու հաղ­թել։ Բաք­վում այդ խոր­հր­դի նիս­տում բա­ցա­հայտ հայ­տա­րար­վել է, որ նրանք ի­րենց հա­մա­գոր­ծակ­ցու­թյու­նը խո­րաց­նե­լու են ընդ­հուպ ռազ­մա­կան ո­լորտ։ Ե­թե չեմ սխալ­վում, սա ա­ռա­ջին ան­գամ է հայ­տա­րար­վում։ Ե­թե ար­դեն այս­պի­սի խն­դիր է դր­ված, ու­րեմն նրանք ձևա­վո­րում եմ ՀԱՊԿ-ի նման մի կա­ռույց։ Ե­թե դա լի­նի, Ղա­զախս­տանն ու Ղրղզս­տա­նը դուրս կգան ՀԱՊԿ-ից ու կմտ­նեն այդ կա­ռույ­ցի մեջ։ Այս միա­վո­րու­մը լուրջ վտանգ է ներ­կա­յաց­նում ոչ միայն հա­յե­րի, այլև ողջ աշ­խար­հի հա­մար, քա­նի որ նրանց նկր­տում­նե­րը շատ ա­վե­լին են։ Սա վե­րա­բե­րե­լու է և Ռու­սաս­տա­նին, և Չի­նաս­տա­նին։ Այս­պի­սի հզոր կա­ռույ­ցի ձևա­վո­րու­մը ու­շագ­րավ փո­փո­խու­թյուն­ներ կբե­րի աշ­խար­հի քար­տե­զի վրա։
Ա­լիևը մինչ այդ ա­սում էր, թե Երևանն էլ է ի­րեն­ցը, քա­նի որ այն Ադր­բե­ջա­նի պատ­մա­կան հողն է։ Հի­մա մե­կը պե՞տք է հայ­կա­կան կող­մից կանգ­նի ու աշ­խար­հին հո­դա­բաշխ ձևով բա­ցատ­րի, թե ինչ է ա­սում այդ հի­մա­րը (միայն հի­մա­րը կա­րող է նման բան ա­սել)։ Այ­սօր աշ­խար­հը հաշ­վի է նս­տում ու­ժի ու շա­հի հետ։ Մեզ­նից շահ չու­նեն։ Տե­սեք, թե ինչ բառ է Ա­լիևն օգ­տա­գոր­ծում. «Զան­գե­զու­րը պա­ռակ­տում է թուր­քա­կան աշ­խար­հը»։ Այ­սօր­վա իշ­խա­նու­թյուն­նե­րը պի­տի հաս­կա­նան, թե ինչ է աս­վել, սա պա­տա­հա­կան բան չէ։ Չի խո­սում միայն Մեղ­րիի մա­սին, այլ ողջ Զան­գե­զու­րի, այ­սինքն Հա­յաս­տա­նից կր­կին տա­րած­քա­յին պա­հանջ­ներ ու­նի։ Սա շատ կարևոր փո­փո­խու­թյուն է, ո­րը պետք է արտ­գործ­նա­խա­րա­րու­թյու­նում ճիշտ ըն­կա­լեն և ոչ թե Ան­նա Նաղ­դա­լյա­նի մա­կար­դա­կով ինչ-որ բա­ներ ա­սեն, ո­րը ոչ մե­կին հե­տաքր­քիր չէ։ Հար­կա­վոր է հա­մա­պա­տաս­խան նո­տա­ներ ու­ղար­կել։ Սա ագ­րե­սիա­յի բա­ցա­հայտ նա­խան­շան է։ Որ­պես­զի աշ­խարհն ի­րա­վի­ճա­կը ճիշտ հաս­կա­նա, պետք է ա­սել նաև, որ Ար­ցա­խի նկատ­մամբ ևս ագ­րե­սիա է ե­ղել։ Սրա­նով չեն զբաղ­վում։ Ար­դեն տա­րիու­կես է դա այս իշ­խա­նու­թյուն­նե­րին էլ ենք ա­սում, վար­չա­պե­տին ա­ռա­ջար­կել ենք մեզ՝ որ­պես փոր­ձա­գետ­նե­րի հետ հան­դի­պում ու­նե­նալ։ Ա­պար­դյուն։ Նի­կոլ Փա­շի­նյա­նը չի տի­րա­պե­տում բա­նակ­ցա­յին նր­բու­թյուն­նե­րին, ե­թե հայ­տա­րա­րում է, որ Ար­ցա­խը նույն ձևով է դուրս ե­կել ԽՍՀՄ-ից, ինչ­պես Ադր­բե­ջա­նը։ Այդ­պի­սի բան չի ե­ղել։ Ադր­բե­ջա­նը մար­տին քվեար­կել է կողմ Խոր­հր­դա­յին Միու­թյան կազ­մում մնա­լուն, օ­գոս­տո­սին, երբ տխ­րահռ­չակ ԳԿՉՊ-ն պար­տու­թյուն է կրել, ըն­դա­մե­նը հայ­տա­րա­րել է, որ ժո­ղովր­դա­վա­րա­կան Ադր­բե­ջա­նի ի­րա­վա­հա­ջորդն է։ Ոչ մի այլ բան ի­րենց հռ­չա­կագ­րի մեջ չկա։ Իսկ ի՞նչ է ա­րել Ար­ցա­խը, դուրս է ե­կել այն հան­րա­պե­տու­թյան կազ­մից, ո­րը դուրս էր գա­լիս ԽՍՀՄ-ի կազ­մից, իսկ դա թույլ էր տա­լիս 1990-ի ապ­րի­լի 3-ին ըն­դուն­ված օ­րեն­քը։ Եվ ա­մե­նագլ­խա­վո­րը՝ դեկ­տեմ­բե­րի 10-ին հան­րաք­վեով է Ար­ցա­խի ժո­ղո­վուրդն ինք­նո­րոշ­վել ու դուրս ե­կել ԽՍՀՄ-ի կազ­մից՝ ձևա­վո­րե­լով ԼՂՀ-ն։ Այս պատ­մա­կան ի­րո­ղու­թյուն­նե­րի առն­չու­թյամբ վրի­պում­ներն ան­թույ­լատ­րե­լի են։ Շար­քա­յին քա­ղա­քա­ցին կա­րող է չի­մա­նալ այս ա­մե­նը, բայց երկ­րի ղե­կա­վա­րը պար­տա­վոր է։ Փա­շի­նյա­նը հաս­տա­տեց, որ Ադր­բե­ջանն իբր օ­րի­նա­կան ձևով է ան­կա­խա­ցել, այ­նինչ հա­կա­ռակն է տե­ղի ու­նե­ցել։ Եվ հե­տո ի­րենք դե­մոկ­րա­տա­կան Ադր­բե­ջա­նի ի­րա­վա­հա­ջորդն են ի­րենց հա­մա­րում, ո­րի կազ­մում Ար­ցախն ընդ­հան­րա­պես չի ե­ղել։
-Հայ­կա­կան դի­վա­նա­գի­տա­կան կոր­պու­սի այս ա­ռու­մով վատ աշ­խա­տանքն ին­չի՞ նշան է։ Ին­չի՞ մա­սին են վկա­յում այդ վրի­պում­նե­րը։
-Դի­վա­նա­գետ­նե­րը հա­մա­պա­տաս­խան կր­թու­թյուն են ստա­նում, բայց նրանց պետք է կր­թել նաև այ­սօր քո պե­տու­թյան օ­րա­կար­գում ե­ղած հար­ցե­րի առն­չու­թյամբ։ Պետք է ամ­բող­ջո­վին տի­րա­պե­տեն հար­ցի էու­թյա­նը և կա­րո­ղա­նան հա­կա­դար­ձել փաս­տե­րով, հիմ­նա­վո­րում­նե­րով։
-Գու­ցե պատ­ճառը նաև այն է, որ, ինչ­պես շա­տերն են պն­դում, այս իշ­խա­նու­թյու­նը չու­նի ար­տա­քին քա­ղա­քա­կա­նու­թյան, այդ թվում ար­ցա­խյան հա­կա­մար­տու­թյան վե­րա­բե­րյալ հա­յե­ցա­կար­գեր, օ­րա­կար­գեր։
-Միան­շա­նակ։ Ե­թե իշ­խա­նու­թյու­նը չի տվել հա­մա­պա­տաս­խան հա­յե­ցա­կար­գա­յին մո­տե­ցու­մը, դի­վա­նա­գետ­նե­րը չեն կա­րող աշ­խա­տել։ Ան­ցյալ տա­րի Փա­շի­նյանն ա­սում էր, թե ինքն ի­րա­վա­սու չէ Ար­ցա­խի ա­նու­նից ո­րո­շում­ներ կա­յաց­նե­լու, ո­րով­հետև ի­րեն ար­ցախ­ցին չի ընտ­րել։ Այ­սինքն, դու ըն­դու­նե­ցիր, որ Ար­ցախն ան­կախ միա­վոր է։ Բայց ի՞նչ պա­տա­հեց, որ ըն­դա­մե­նը մի քա­նի ա­միս հե­տո հայ­տա­րա­րե­ցիր, թե Ար­ցա­խը Հա­յաս­տան է և վերջ։ Բո­լո­րիս ցան­կու­թյունն է միա­ցու­մը, բայց դրան հիմ­նա­վոր­ված ու օ­րի­նա­կան քայ­լե­րով պետք է հաս­նել, որ­պես­զի աշ­խար­հի հա­մար ըն­կա­լե­լի լի­նի։ Հռե­տո­րա­բա­նու­թյամբ հար­ցե­րը չեն լուծ­վում։
-Մեկ այլ միտք էլ է ա­սել, թե պետք է հա­կա­մար­տու­թյան այն­պի­սի լու­ծում լի­նի, որ ե­րեք կող­մե­րի հա­մար էլ ըն­դու­նե­լի լի­նի։ Կա՞ լու­ծում, որ Զան­գե­զու­րի վե­րա­բե­րյալ էլ մեծ ա­խոր­ժակ ու­նե­ցող Ա­լիևին և հայ­կա­կան եր­կու հան­րա­պե­տու­թյուն­նե­րին գո­հաց­նի։
-Դա փոխ­զի­ջումն է։ Քն­նարկ­ման 6 տար­բե­րակ կա, ո­րոն­ցից եր­կուսն է օգ­տա­գործ­վել՝ քա­ղա­քա­կան բա­նակ­ցու­թյուն­ներ և պա­տե­րազմ։ Ստա­տուս-քվոն էլ ոչ այն է, ոչ էլ այն։ Ե­թե ու­զում ենք միան­գա­մից հար­ցը լու­ծել, դա պա­տե­րազմն է, դու կամ հա­կա­ռա­կոր­դը կա­պի­տու­լյա­ցիա եք հայ­տա­րա­րում։ Ե­թե բա­նակ­ցում եք, ինք­նին հաս­կա­նա­լի է` ինչ-որ բան պի­տի զի­ջեք։ Ի՞նչ եք զի­ջե­լու, լրիվ այլ հարց է։ Սա էլ ժո­ղովր­դի փոխ­հա­մա­ձայ­նու­թյամբ պետք է լի­նի։ Բայց տա­րածք զի­ջե­լու հնա­րա­վո­րու­թյուն չու­նենք։ Ե­թե զի­ջում ենք, պետք է փո­խա­րե­նը ու­րիշ տա­րածք ստա­նանք։ Ար­ցա­խի Սահ­մա­նադ­րու­թյու­նում նե­րառ­ված են այ­սօր­վա բո­լոր տա­րածք­նե­րը։ Ե­թե այս տա­րածք­նե­րից մե­կը զի­ջենք, խախ­տե­լու ենք պաշտ­պա­նա­կան գի­ծը, ո­րը վե­րա­կանգ­նե­լու հա­մար ահ­ռե­լի մի­ջոց­ներ են պետք։ Ե­թե նրանք ա­սում են մեր 7 տա­րածք­նե­րը վե­րա­դարձ­րեք, հի­մա էլ, թե` Ար­ցախն օ­կու­պաց­րել եք, էլ ին­չի՞ մա­սին ենք մենք բա­նակ­ցում։ Այ­սօր­վա դրու­թյամբ Փա­շի­նյա­նի հայ­տա­րա­րած այդ տար­բե­րակն անհ­նար է։ Ե­թե պի­տի խոսք լի­նի 7 տա­րածք­նե­րը վե­րա­դարձ­նե­լու մա­սին, ա­պա նման բանը չի կա­րող քն­նարկ­ման ա­ռար­կա լի­նել։ Ե­թե որևէ տա­րած­քի հետ կապ­ված փոխ­հա­մա­ձայ­նու­թյուն պետք է ձեռք բեր­վի, շատ լավ, մենք էլ ա­սում ենք՝ Գե­տա­շե­նը, Մար­տու­նա­շե­նը, Շա­հու­մյա­նը, Մար­տա­կեր­տի և Մար­տու­նու մի հատ­վա­ծը, ի վեր­ջո, Նա­խիջևա­նը հետ վե­րա­դարձ­րեք։ Այս պա­հան­ջը դնում ենք քն­նարկ­ման որ­պես տա­րածք­նե­րի խն­դիր։ Ա­մեն ինչ ու­նի իր հա­մա­պա­տաս­խան հա­կա­դար­ձու­մը, ո­րով­հետև մենք ենք ճիշ­տը, և մեր պա­հանջն է ար­դա­րա­ցի։ Ե­թե ա­մեն ան­գամ լռում ենք, Ադր­բե­ջա­նի ձայնն ա­վե­լի է բարձ­րա­նում։
-Ադր­բե­ջա­նի ձայ­նը շատ ա­վե­լի բարձր է, քա­նի որ ու­նի Թուր­քիա­յի պես հզոր դաշ­նա­կից։ Իսկ մենք, չու­նե­նա­լով ու­ժեղ դի­մադ­րո­ղա­կա­նու­թյուն, ոչ էլ «փայ­լուն» հա­րա­բե­րու­թյուն­ներ մեր դաշ­նակ­ցի, ռազ­մա­վա­րա­կան գոր­ծըն­կեր ՌԴ-ի հետ, ինչ­պե՞ս ենք այս հար­վա­ծը «պա­հե­լու»։
-Էր­դո­ղանն այս ան­գամ էլ ա­սաց, որ պետք է հաս­նեն Ադր­բե­ջա­նի տա­րած­քա­յին ամ­բող­ջա­կա­նու­թյան վե­րա­կան­գն­մա­նը։ Սա պա­տե­րազ­մի սան­ձա­զերծ­ման ևս մի սպառ­նա­լիք էր։ Այս պա­րա­գա­յում հան­գիստ նս­տենք ու ա­սենք՝ հա, լավ, դե թող խո­սե՞ն։ Ինչ վե­րա­բե­րում է հայ-ռու­սա­կան հա­րա­բե­րու­թյուն­նե­րին, ոչ թե մենք պի­տի ա­սենք, որ այդ հա­րա­բե­րու­թյուն­նե­րը «փայ­լուն» են, այլ ռու­սա­կան կող­մը կամ էլ հաս­տա­տի, որ այդ­պես է։ Ե­թե ու­զում ես դաշ­նա­կից լի­նել, ու­րեմն պետք է վս­տա­հե­լի հա­րա­բե­րու­թյուն­ներ կա­ռու­ցես, ինչն այ­սօր չկա։ Այ­սօր­վա իշ­խա­նու­թյան կադ­րա­յին քա­ղա­քա­կա­նու­թյու­նը դրան չի նպաս­տում։ Այն­պի­սի ո­լորտ­նե­րում, որ­տեղ ու­ղիղ երևում է դաշ­նակ­ցի հետ հա­րա­բե­րու­թյուն­նե­րի մա­կար­դա­կը, նս­տած են մար­դիկ, ո­րոնք ոչ մի վս­տա­հու­թյուն չեն ներ­շն­չում։ Ա­վե­լին, հայտ­նի են ռու­սա­ֆո­բիա­յով։ Ա­սում են՝ ի­րա­վի­ճակ է փոխ­վել, մար­դիկ էլ են փոխ­վել։ Դա կա­րող եք ման­կա­պար­տե­զում ա­սել։ ՈՒ­զում եք պե­տու­թյան լուրջ ղե­կա­վար­ներն ըն­դու­նե՞ն, որ դուք ե­րեկ մեկ բան էիք ա­սում, այ­սօր՝ մեկ ա՞յլ բան։ Ա­ռա­վել ևս, որ մեր իշ­խա­նու­թյուն­նե­րի քայ­լե­րը չեն հա­մա­պա­տաս­խա­նում խոս­քե­րին։ Դաշ­նա­կի­ցը չի պա­հան­ջում, որ միայն իր հետ լավ հա­րա­բե­րու­թյուն­ներ կա­ռու­ցես։ Պար­զա­պես մյուս­նե­րի հետ հա­րա­բե­րու­թյուն­ներն այն­պես պետք է լի­նեն, որ չխան­գա­րեն, չվ­նա­սեն դաշ­նա­կից պե­տու­թյան հետ հա­րա­բե­րու­թյուն­նե­րին։ Սա սկզ­բունք է։
-Այս իշ­խա­նու­թյունն այդ սկզ­բուն­քը պահ­պա­նու՞մ է։
-Եր­բեք։ Բա­ցի Ռու­սաս­տա­նից մենք բա­րե­կա­մա­կան հա­րա­բե­րու­թյուն­ներ ու­նենք նաև Չի­նաս­տա­նի, Ի­րա­նի, ԱՄՆ-ի, ԵՄ-ի հետ։ Պետք է հս­տակ սահ­ման­վի, թե մենք ինչ­պես պի­տի աշ­խա­տենք այս եր­կր­նե­րի հետ։ Ե­թե ԵՄ-ի հետ հա­րա­բե­րու­թյուն­նե­րը հաս­կա­նում ենք, որ ստամ­բու­լյան կոն­վեն­ցիան ըն­դու­նենք, այս­քան փող կտան, յու­վե­նալ ար­դա­րա­դա­տու­թյան ըն­դուն­ման հա­մար ևս գու­մար կտան, փոք­րա­մաս­նու­թյուն­նե­րը ոչ թե ի­րա­վունք­ներ, այլ ար­տո­նու­թյուն­ներ պի­տի ու­նե­նան, ու­րեմն մեզ այդ­պի­սի զի­նա­կից պետք չէ։ Չի­նաս­տա­նի ո­րոշ շա­հեր հա­մընկ­նում են մեզ հետ, խոս­քը ույ­ղուր­նե­րի մա­սին է։ Մե­տաք­սի ճա­նա­պար­հը ևս Չի­նաս­տա­նի հետ տն­տե­սա­կան հա­րա­բե­րու­թյուն­նե­րի հա­մար լավ հնա­րա­վո­րու­թյուն է տա­լիս։ Իսկ ԱՄՆ-ում մենք ու­նենք հզոր սփյուռք, ո­րը կա­րող է մեծ ազ­դե­ցու­թյուն ու­նե­նալ ո­րո­շում­նե­րի վրա, ե­թե հա­մա­կարգ­ված գոր­ծի, ին­չը ևս բա­ցա­կա­յում է։ Կա­րող ենք ցան­ցա­յին մի հա­մա­կարգ ստեղ­ծել՝ հաշ­վի առ­նե­լով մեր սփյուռ­քի բազ­մա­զա­նու­թյու­նը։
-Ի դեպ, Թուր­քիան ա­վե­լի շատ վա­խե­նում է հենց հայ­կա­կան սփյուռ­քից, ին­չու՞ օ­րա­կարգ չենք ներ­կա­յաց­նում սփյուռ­քին։
-Երբ այդ ցան­ցա­յին հա­մա­կար­գը կա­րո­ղա­նանք ձևա­վո­րել, կս­տա­նանք շատ հզոր զենք հա­կա­ռա­կոր­դի դեմ։ Սփյուռ­քի տար­բեր հա­մայ­նք­ներ կա­րո­ղա­նա­լու են նե­րազ­դել այն եր­կր­նե­րի իշ­խա­նու­թյուն­նե­րի ո­րո­շում­նե­րի վրա, որ­տեղ ապ­րում են։ Իսկ Թուր­քիան չի կա­րող ողջ աշ­խար­հի դեմ դուրս գալ։ Մենք այս հզոր զեն­քը չենք օգ­տա­գոր­ծում։ ՈՒ՞ր է մեր նե­րու­ժը, չէ՞ որ 100-ից ա­վե­լի եր­կր­նե­րում հայ հա­մայ­նք­ներ ու­նենք, ին­չու՞ չենք օգ­տա­գոր­ծում։ Ցե­ղաս­պա­նու­թյան հար­ցում, ա­յո, քայ­լեր ար­վում են, բայց նոր օ­րա­կարգ է պետք։
Վե­րա­դառ­նա­լով հայ-ռու­սա­կան հա­րա­բե­րու­թյուն­նե­րին` ա­սենք. նրանք, ով­քեր հա­կա­ռու­սա­կան ար­հես­տա­կան տրա­մադ­րու­թյուն­ներ են ստեղ­ծում, ծա­խու մար­դիկ են, հայ­րե­նի­քի մա­սին չեն մտա­ծում, փող են ստա­ցել և դրա դի­մաց աշ­խա­տում են։ Ե­թե դա լի­ներ հա­մոզ­մունք, այլ բան է։ ԵՄ-ից վերց­րեք լա­վա­գույն բա­նե­րը, բայց ի՞նչ վատ մշա­կույթ ու­նի Ռու­սաս­տա­նը, այն հա­մաշ­խար­հա­յին մշա­կույ­թի բաղ­կա­ցու­ցիչ է, դրա­նից օգտ­վեք։ Ժա­մա­նա­կին օգտ­վել ու կրթ­վել եք այդ մշա­կույ­թով։
-Ձեր դի­տարկ­մամբ, հա­կա­ռու­սա­կան տրա­մադ­րու­թյուն­նե­րը մի կենտ­րո­նի՞ց են ֆի­նան­սա­վոր­վում և ուղ­ղորդ­վում։
-Ի՞նչ է նշա­նա­կում Սո­րոս։ Դա շիր­մա է, ցու­ցադ­րու­թյան դր­ված մի անձ­նա­վո­րու­թյուն, այս ա­մե­նը հա­մա­կարգ­ված գոր­ծո­ղու­թյուն է, հո նա չի՞ ա­նում։ Օ­րի­նակ, ԼԳԲՏ հա­մայն­քի ներ­կա­յա­ցու­ցիչ­նե­րի բա­ցա­հայտ քա­րո­զը, դրանց տր­վող ար­տո­նու­թյուն­նե­րը։ Կու­բա­յից մի 2-ն այս­տեղ ար­դեն կա­յին, ե­կել տե­սել են, որ ի­րենց հա­մար հիա­նա­լի պայ­ման­ներ են, հի­մա էլ 14 հո­գու նո­րից կան­չել են։ Ի՞նչ ենք ա­նում, էս ու՞ր ենք գնում, դրանք վա­րա­կիչ հի­վանդ­ներ են, այս ա­մե­նը մար­դու ի­րա­վունք­նե­րի հետ ի՞նչ կապ ու­նի։
-ԼԳԲՏ-ի քա­րո­զը, հայ­կա­կան ար­ժեք­նե­րի ա­ղա­վա­ղու­մը, բու­հե­րում «Հայ գրա­կա­նու­թյուն», «Հա­յոց լե­զու», «Հա­յոց պատ­մու­թյուն» ա­ռար­կա­նե­րի ոչ պար­տա­դիր դա­սա­վան­դու­մը... ՈՒ՞ր ենք գնում, ի՞նչ մի­տում եք տես­նում։
-Սա անմ­տու­թյու­նից չէ, մի­տում­նա­վոր է, ծրա­գիր է դր­ված, ո­րի հա­մար փող է տր­վում։ Օ­րի­նակ, ստամ­բու­լյան կոն­վեն­ցիա­յի ըն­դուն­ման հա­մար ահ­ռե­լի գու­մար­ներ են տր­վում։ Այս ա­նու­ղեղ­նե­րին, շա­հա­մոլ­նե­րին ու­զում եմ նո­րից հի­շեց­նել, ե­թե մենք մեր ազ­գա­յին ար­ժեք­նե­րը դրե­ցինք մի կողմ, եվ­րո­պա­կան սուտ ար­ժեք­նե­րի կրող դար­ձանք, մեր ժո­ղովր­դի թվա­քա­նա­կը գնա­լով կն­վա­զի, հայ տե­սա­կը կկոր­չի, սրա հա­մա­տեքս­տում թուր­քա­լե­զու պե­տու­թյուն­նե­րը պահ­պան­վե­լու են, ի­րենց ինք­նու­թյունն ա­վե­լի են ամ­րապն­դե­լու, մու­սուլ­մա­նա­կան աշ­խար­հը հզո­րա­նում է, Եվ­րո­պան գրա­վում է, ու­րեմն ու՞մ հա­մար ենք այդ ճա­նա­պար­հով գնում, ու՞մ հա­մար ենք ճա­նա­պարհ բա­ցում։ Ոչ մե­կը չի պատ­րաստ­վում իր ար­ժե­քա­յին հա­մա­կարգն ու­րի­շի­նով փո­խա­րի­նե­լու, նրանք պահ­պան­վե­լու են, զար­գա­նա­լու են, կոր­չե­լու են եվ­րո­պա­կան հին ազ­գե­րը։ Մենք է՞լ ենք ու­զում այդ բախ­տին ար­ժա­նա­նալ։ Հայ ազ­գի, ոչ թե ժո­ղովր­դի լի­նե­լու­թյան խն­դիր է դր­ված։

Զրույ­ցը՝
Ռու­զան ԽԱ­ՉԱՏ­ՐՅԱ­ՆԻ

Դիտվել է՝ 5432

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ