Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Փարիզը հակաթուրքական դաշինք է կազմում

Փարիզը հակաթուրքական դաշինք է կազմում
16.02.2021 | 09:07

Անկարան մեծ հույս ուներ, որ կհրավիրվի Աթենքի համաժողովին, որին հրավիրված էին Կիպրոսը, Ֆրանսիան, Եգիպտոսը, Սաուդյան Արաբիան, Բահրեյնը և Արաբական Միացյալ Էմիրությունները: Ավելին՝ ինքն էր կոչ անում՝ Արևելյան Միջերկրականի ճգնաժամից ելք գտնելու համար միջազգային գիտաժողով հրավիրել: Սկզբում ամեն ինչ լավ էր: Հունվարի 25-ին, գրեթե հնգամյա ընդմիջումից հետո, Հունաստանի և Թուրքիայի միջև վերսկսվեցին նախնական շփումները: Բանակցությունների իրական բովանդակությունը պաշտոնապես չի ներկայացվել, սակայն հունական կողմը պնդել է, որ միայն ծովային գոտիների սահմանազատման հարցն է քննարկվել: Ֆրանսիայի նախագահ Էմանուել Մակրոնը նամակ է ուղարկել Թուրքիայի նախագահ Ռեջեփ Էրդողանին և առաջարկել պահպանել «կառուցողական երկխոսությունը»:

Բացի այդ, ՄԱԿ-ի նախաձեռնությամբ, նախատեսվում է մարտին Կիպրոսի խնդրի շուրջ ոչ պաշտոնական շփումներ անցկացնել: Եվ հանկարծ նրանք որոշեցին գործընթացից դուրս թողնել Թուրքիային, չնայած, կարծես թե, սուր խնդիրները լուծելու ջանքերը համակարգելու նախադրյալներ էին ձևավորվում: Փոխարենը նրանք ընդունել են թեզ, որով դատապարտվում է Թուրքիայի` տարածաշրջանում խաղաղությունն ու անվտանգությունը խարխլող ապօրինի գործողություններն Արևելյան Միջերկրական ծովում: Ըստ թուրքական որոշ աղբյուրների, Վաշինգտոնը միջամտել է իրադարձությունների ընթացքին, փորձելով կանխել՝ Թուրքիայի արտաքին նոր քաղաքական հայեցակարգում Անկարայի` ԵՄ-ից կառչելու հնարավորությունը՝ արգելափակելով դրական օրակարգը, որը Բրյուսելը փորձում է ստեղծել Թուրքիայի հետ»: Հետևաբար, Աթենքում կազմակերպված հանդիպումն ավելի շատ՝ ամերիկյան նոր վարչակազմի հետ փոխգործակցություն սկսելու նպատակ ուներ:

«Պատահական չէ, – գրում է Daily Sabah-ը, – որ Անկարան մեղադրում է Հունաստանին ու Ֆրանսիային, Պարսից ծոցի որոշ երկրներին՝ «հակաթուրքական դաշինք ստեղծելու» մեջ: Եթե այո, ո՞վ կարող է գլխավոր դեր խաղալ: Դժվար թե Հունաստանը, որ աշխարհաքաղաքական լայն շրջանակում տարածաշրջանային քաղաքականություն վարելու անհրաժեշտ ռեսուրսներ չունի: Ակնհայտ է, որ առաջնագծում Ֆրանսիան է։ Ըստ Le Figaro-ի, «Ֆրանսիան պատրաստ է փրկել Եվրոպայի պատիվը, չնայած մինչ վերջերս նա ռազմավարական հավակնություններ չուներ Մերձավոր Արևելքում և հետ էր մնում ամերիկյան շահերից»: Միայն համեմատաբար վերջերս, երբ այդ տարածաշրջանում ԱՄՆ–ի ազդեցության թուլացումն ակնհայտ դարձավ բոլորի համար, Փարիզում մարդիկ հիշեցին տարածաշրջանում ֆրանսիացիների ներկայության հարուստ պատմությունը՝ Նապոլեոն Բոնապարտի եգիպտական արշավը (1798 - 1801), 19-րդ դարում գաղութային մրցակցությունը, սեփական մանդատային տարածքները՝ 1920-1930-ականներին: 1956-ի Սուեզի ճգնաժամից հետո Փարիզը ստիպված եղավ զոհաբերել իր ամենալուրջ հավակնությունները Մերձավոր Արևելքի պետությունների նկատմամբ և վերասահմանել նրանց հետ հաղորդակցության ձևաչափը: Փորձագետների կարծիքով, այս որոնումը շարունակվում է նաև այսօր, երբ ֆրանսիական դիվանագիտության ուժը փորձարկվում է տարբեր իրադարձությունների միջոցով, որոնց կենտրոնում Մերձավոր Արևելքն է: Իրականում Ֆրանսիան չի փորձել «հեռանալ», այլ փորձել է ԵՄ հարավային թևում հիմք ձեռք բերել իբրև ոչ ֆորմալ առաջնորդ՝ իրեն համարելով Եվրոպայի և Մերձավոր Արևելքի երկրների միջև կամուրջ: Այս պահին Ֆրանսիան հանդես չի գալիս որպես Մերձավոր Արևելքի հիմնական եվրոպական գործընկեր, և «եվրո-միջերկրածովյան-մերձարևելյան» նախագծերի վերաբերյալ որևէ միավորող կոչ չի անում: Փարիզը ձգտում է պահպանել իր ներկայությունն այն երկրներում, որտեղ դեռևս ներուժ ունի ինքնուրույն հանդես գալու՝ ինչպես Լիբիայում, Լիբանանում, Ալժիրում, Արևմտյան Աֆրիկայում, Մարոկկոյում, Թունիսում և Եգիպտոսում: Ֆրանսիայի հզորությունը անբավարար է իրական ուժ լինելու համար՝ օրինակ Արևելյան Միջերկրական ծովում և Սիրիայում, որտեղ սահմանափակ հնարավորություններ ունի՝ իրավիճակը լուծելու համար, «իրանական դոսյեում»:


Փաստ է, որ Փարիզը Մերձավոր Արևելքում ԱՄՆ-ից բացի այլ դաշնակից չունի և չի կարողանա Թուրքիայի հետ անկախ քաղաքականություն կառուցել։ Ֆրանսիան չի թաքցնում իր պատմական նախանձը տարածաշրջանում Անկարայի ակտիվ քաղաքականության նկատմամբ, որը բոլորին ստիպում է իր շուրջը պտտվել: Թուրքիային սպառնացող վտանգն այն է, որ Ֆրանսիայի պոտենցիալ քաղաքականությունը կարող է Մեծ Մերձավոր Արևելքում պետական սահմանների վերանայման խնդիր ստեղծել, իսկ քրդերը կարող են նոր դիվանագիտական խաղի հերթական գլուխկոտրուկը դառնալ: Պատահական չէ, որ Թուրքիայի քաղաքական շրջանակները պարբերաբար մատնանշում են՝ Օսմանյան կայսրության բաժանման մասին 100 տարի առաջ հաստատված պայմանագրերը: Թուրքիայի նախկին տարածքում տեղի ունեցած բազմաթիվ արյունալի բախումները բազմաթիվ մասնագետների ստիպում են վերադառնալ պատմական աղբյուրներին՝ տարածաշրջանը «վառոդի տակառի» վերածելու պատճառները որոնելու համար: Այստեղից էլ բազմաթիվ կանխատեսումները Սիրիայի, Լիբանանի, Լիբիայի և նույնիսկ Թուրքիայի փլուզման վերաբերյալ: Ֆրանսիացի պատմաբաններից մեկի խոսքով, Բրիտանիան և Ֆրանսիան պատասխանատու են տարածաշրջանում տեղի ունեցածի համար` «Մենք կառուցեցինք Մերձավոր Արևելքը, մենք կկործանենք»:


Առայժմ Փարիզը նախընտրում է գործել եվրոպական համայնքի նախաձեռնությունների շրջանակներում՝ վախենալով հակասել ԱՄՆ շահերին: Այնուամենայնիվ, Ֆրանսիայի արտաքին քաղաքականությունը Մերձավոր Արևելքում փոխվում է, և դա շատ զգալի է: Այդ քաղաքականությունը ներդրվում է աշխարհաքաղաքական նոր իրողության մեջ, որը ձևավորվում է Մերձավոր Արևելքում՝ Ջո Բայդենի նախագահությամբ «նոր աշխարհակարգի» ձևավորման համատեքստում: Թուրքիան նույնպես ստիպված է բարդ և նույնիսկ պատմական արտաքին քաղաքական խնդիրներ լուծել:
Ստանիսլավ Տարասով, Regnum


Հ.Գ. Իսկ ու՞ր մնաց հակաթուրքական դաշինքը: Դե ֆակտո՝ Եվրոպայում Էրդողանի Թուրքիայի ազդեցությունը թուլացնելու խնդիր ունեն բոլոր երկրները, և յուրաքանչյուրը յուրովի է փորձում լուծել այդ խնդիրը: Ավանդական մուլտիլատերալիզմն ու տոլերանտությունն այլևս մոդայիկ չեն, մոդայիկ են պոպուլիզմն ու ազգայնականությունը: Դա մասամբ օգնում է պայքարել ագրեսիվ մուսուլմանների դեմ, որ Էրդողանն անվանում է իսլամաֆոբիա: Ամբողջ ԵՄ-ում միայն Էմանուել Մակրոնն է արգելել թուրքական ահաբեկչական «գորշ գայլեր» կազմակերպությունը, միայն Մակրոնն է արգելել, որ Թուրքայի կառավարությունը նշանակի Ֆրանսիայի մուսուլմանական դպրոցների ուսուցիչներին ու մզկիթների իմամներին: Արգելվել են նաև Թուրքիայից ֆինանսավորվող և բարեգործական համարվող, իրականում արմատական իսլամ դավանող կազմակերպությունները: Եվ այս ամենն անելու համար Մակրոնը չի հարցրել ոչ Մերկելի, ոչ էլ Թրամփի կարծիքը: Մակրոնը միակն էր ԵՄ-ում, որ Էրդողանի հերթական էքսպանսիայից հետո հայտարարեց, որ ՆԱՏՕ-ի ուղեղը մահացել է և ալյանսի առաջ հարց բարձրացրեց՝ ի՞նչ են անելու, եթե առաջանա 5-րդ հոդվածով գործելու անհրաժեշտություն, միակն էր, որ պահանջեց ՆԱՏՕ-ից քննարկել Թուրքիայի վարքագիծը՝ իբրև դաշինքի անդամի, որ ալյանսի հետ չի համաձայնեցնում իր ռազմական արշավանքները և վարկաբեկում է ՆԱՏՕ-ին: Արդյունքում հենց Յենս Ստոլտենբերգի միջնորդությամբ էին բանակցում Աթենքն ու Անկարան Արևելյան Միջերկրականի հարցով: Բանակցություններ, որոնց արդյունքները չբարձրաձայնվեցին: Փարիզը կարող է նախաձեռնել հակաթուրքական դաշինք, բայց որոշիչը Բրյուսելի ընդհանրական տեսակետն է՝ իբրև ԵՄ-ի ու ՆԱՏՕ-ի մայրաքաղաք:


Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ

Դիտվել է՝ 86057

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ