Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Յուրաքանչյուր գործընկեր ջանում է դուրս մղել մյուսին

Յուրաքանչյուր գործընկեր  ջանում է դուրս մղել մյուսին
10.07.2012 | 12:30

Երևի «աշխարհաքաղաքական նոր իրավիճակ» ասվածն անհեթեթություն է, այսինքն, երբ խոսքն աշխարհաքաղաքականության մասին է, ապա անիմաստ է խոսել իրավիճակի մասին: Սակայն ներկա միջազգային իրողությունն այնպիսին է, որ հազիվ թե տեղին լինի խոսել ինչ-որ երկարաժամկետ ռազմավարությունների մասին, ինչն աշխարհաքաղաքականության բնորոշ առանձնահատկություններից մեկն է: Շատ քաղաքագետներ են նկատել, որ աշխարհի առաջատար պետություններից և ոչ մեկն ի վիճակի չէ լիարժեքորեն ռազմավարություն կառուցելու, մանավանդ աշխարհաքաղաքական բնույթի: Ըստ երևույթին, դա ժամանակի հրամայականն է, ինչն իմաստ կստանա մոտ ապագայում: Այդուամենայնիվ, բավական մեծ թվով քաղգործիչներ և քաղաքագետներ պնդում են (թերևս, արտացոլելով Եվրոպայի և ԱՄՆ-ի քաղաքական կենտրոնների շահերը), որ ամերիկա-ռուսական հարաբերություններում, այսպես կոչված «վերաբեռնումը» ոչ այլ ինչ է, եթե ոչ նոր աշխարհաքաղաքական իրավիճակի առաջացում, նախ և առաջ` Արևելյան Եվրոպայում: Արևելյան Եվրոպայի (ավելի ստույգ` Կենտրոնահարավարևելյան Եվրոպայի) երկրների նախկին քաղաքական ղեկավարները Բ. Օբամային կոչ են արել իրենց երկրները «չզոհաբերել» Ռուսաստանին, այլ շարունակել պաշտպանել այդ երկրների շահերը: Ընդ որում, օրինակ են բերվում վրաց-ռուսական պատերազմի պահին ԱՄՆ-ի ցուցաբերած վարքագիծը և ամերիկյան միջամտության սահմանները:
Բայց իրո՞ք Ռուսաստանն այդքան մեծ սպառնալիք է այն երկրների համար, որոնք դարձել են ՆԱՏՕ-ի ու Եվրամիության լիարժեք անդամ: Կասկածից վեր է, որ այդ «անհանգստության» պատճառները միանգամայն այլ են, եթե շիտակն ասենք, դրանք Գերմանիայի, ինչպես և Ֆրանսիայի մտադրություններն են, որոնք վերջին տարիներին բառացիորեն իրենց կամքն էին թելադրում եվրատլանտյան կառույցներին` մեծապես որոշիչ ազդեցություն գործելով ՆԱՏՕ-ի ու Եվրամիության մի շարք սկզբունքային որոշումների վրա: Գերմանիան ու Ֆրանսիան կտրականապես սահմանափակում էին ՆԱՏՕ-ի կազմի ընդլայնումը, միաժամանակ ակտիվացնում էին ՆԱՏՕ-ի դերն Աֆղանստանում, ԱՄՆ-ին պարտադրելով իրենց դիրքորոշումը Իրաքի, Իրանի, Թուրքիայի, մերձավորարևելյան թնջուկի կարգավորման և ուրիշ շատ հարցերում:
Արևելյան Եվրոպան եղել և մնում է Եվրոպայի բաժանման, այդ թվում` Եվրոպայի և Ռուսաստանի բաժանման առավել արդյունավետ լծակը, նախ և առաջ, արգելապատնեշ` Գերմանիայի և Ռուսաստանի չափազանց լուրջ մերձեցում թույլ չտալու ճանապարհին: Առնվազն 250 տարի Մեծ Բրիտանիայի ռազմավարական խնդիրներից մեկը գերմանա-ռուսական դաշնազույգի ստեղծում թույլ չտալն է եղել, ինչը և հանգեցրել է համաշխարհային երկու պատերազմի: Հնարավոր է, որ «վերաբեռնում» արտահայտությունը սխալ է հասկացվել, և դա տարածաշրջանային քաղաքականության նոր նախաձեռնություններ է ենթադրում: Ինչևէ, թեև ԱՄՆ-ը զբաղված է Հարավային ու Կենտրոնական Ասիայի խնդիրներով և Չինաստանի զսպման քաղաքականությամբ, նա երբեք չի «մոռանա» Եվրոպային վերաբերող խնդիրները, քանի որ եվրոպական ուղղությունն ԱՄՆ-ի արտաքին քաղաքականության հիմքն է: Եվրոպայում ԱՄՆ-ի ազդեցության թուլացումն ավանդաբար ամերիկացիների կողմից դիտվում է որպես անթույլատրելի երևույթ: Եվրոպայում ամերիկյան ազդեցության պահպանմանն էին նվիրված ՆԱՏՕ-ի և Եվրամիության ընդլայնման խնդիրները, Բոսնիայի ու Սերբիայի պատերազմները, ՈՒկրաինայի հետ կապված վերջին շրջանի գազային աղմուկը, Թուրքիան Եվրամիություն խցկելու խաղը և այլն։ Պետք է ասել, որ Արևելյան Եվրոպայում ԱՄՆ-ի ու Մեծ Բրիտանիայի քաղաքականությունը, չնայած մի շարք բացահայտ ձախողումներին, ըստ էության, շատ արդյունավետ է, և ԱՄՆ-ի քաղաքականության տարածաշրջանային ուղղություններից ոչ մեկն այսքան համարժեք չի եղել տեխնոլոգիաների ու արդյունքների առումով: Արևելյան Եվրոպայի երկրները չեն թաքցնում, որ չեն վստահում ո՛չ Ֆրանսիային, ո՛չ Գերմանիային, ո՛չ էլ անգամ Մեծ Բրիտանիային, որոնք կամ ագրեսիա են իրականացրել, կամ իրենց բախտի քմահաճույքին են թողել: Հարկ է նշել, որ ոչ միայն ատլանտյան, այլև Արևելյան Եվրոպայի երկրների ազգայնական կուսակցություններն ու խմբավորումները խիստ հոռետեսորեն են վերաբերվում Եվրոպայի առաջատար երկրներին` որպես ռազմավարական դաշնակիցների: Սա հնարավորություն է ընձեռում առաջադրելու ամեն տեսակի նախաձեռնություններ և կազմելու, ըստ էության, Ֆրանսիայի, Գերմանիայի և Ռուսաստանի ազդեցության սահմանափակման ցանկացած նախագիծ:
ՈՒկրաինական ու վրացական թեմաները, որոնք միշտ շահարկման առարկա են եղել եվրոպացիների կողմից, այդուամենայնիվ, ուսանելի էին Արևելյան Եվրոպայի երկրների համար, անգամ ՆԱՏՕ-ի ու Եվրամիության կազմում նրանց խոցելիության պատկերավոր ապացույց: Բայց բանը միայն Ռուսաստանի քաղաքականությունը չէ: Ֆրանսիայի արդեն նախկին նախագահ Սարկոզին բառացիորեն հանձնեց ոչ միայն Վրաստանը, այլև տարածաշրջանի այն բոլոր երկրները, որոնք ինչ-որ խնդիր ունեն Ռուսաստանի հետ: Ֆրանսիան ու Գերմանիան վրաց-ռուսական հակամարտությունից շատ ավելի մեծ շահ քաղեցին և ավելի էական նոր դիրքեր ձեռք բերեցին, քան ԱՄՆ-ը: Ֆրանս-գերմանական դաշնազույգն Արևելյան Եվրոպային ցույց տվեց, որ ԱՄՆ-ը Վրաստանին միանգամայն գիտակցված դրդեց պատերազմի ու նրան, որպես գործընկերոջ, չօգնեց: Ֆրանսիայի ու Գերմանիայի դիրքորոշումն ընդգծեց ոչ միայն տարածաշրջանի երկրների, այլև բուն ԱՄՆ-ի խոցելիությունը, որը չի ուզում և չի կարողանում կատարել այն պետությունների հանդեպ ունեցած պարտավորությունները, որոնք ամերիկյան քաղգործիչները, այդ թվում` ԱՄՆ-ի նախագահը, բազմիցս ռազմավարական գործընկեր են անվանել: Ոչ միայն Կովկասում կատարված ռազմական արկածախնդրության, այլև Ֆրանսիայի ու Գերմանիայի քաղաքականության հետևանքով (այն ամբոխավարորեն ներկայացվում էր որպես ամբողջ Եվրամիության դիրքորոշում) ԱՄՆ-ը ներկայացվեց նոր` «սահմանափակ արտքաղաքական պատասխանատվություն ունեցող պետության» որակով: Անշուշտ, ԱՄՆ-ը մեծ աշխատանք է կատարել Ռուսաստանի գործողությունների սահմանափակման ուղղությամբ, և միգուցե իրականում գլխավոր հակազդող ուժն էր, բայց հենց Ն. Սարկոզին ստանձնեց ռուսական ագրեսիայից Եվրոպայի «փրկչի» դերը: Բացի դրանից, հենց Սարկոզիի ակտիվ դիրքորոշումն ու Ա. Մերկելի քողարկված ռուսամետությունը հանգեցրին Եվրոպայում հուժկու հակաամերիկյան հասարակական ալիքի բարձրացմանը, որտեղ Կովկասում ԱՄՆ-ի պարտությունն ընկալվեց որպես ամերիկյան հզորության անկման լուրջ ազդանշան` ո՛չ ավելի, ո՛չ պակաս: Եվրոպայում տեղի են ունենում ԱՄՆ-ի համար խիստ վտանգավոր գործընթացներ, և ժամանակն է հնարավոր բոլոր քաղաքական ռեսուրսները գործի դնելու ԱՄՆ-ի դիրքերը հետ բերելու համար: Կասկած չկա, որ Եվրոպային մեծ անակնկալներ են սպասում տարբեր տարածաշրջաններում: Հնարավոր է, որ ամենանշանակալի սպառնալիքը կդառնա եվրոպացիների ակտիվ ներգրավումը աֆղանական իրադարձությունների և Պակիստանի մասնատման մեջ: Համենայն դեպս, ցանկացած նախագծում, ուր ԱՄՆ-ը և Եվրամիությունը հանդես են գալիս համատեղ, պայքար է տեղի ունենում համաշխարհային քաղաքականության երկու «բևեռների» միջև, և յուրաքանչյուր գործընկեր ջանում է դուրս մղել մյուսին: Նման նախագիծ է Թուրքիայի զսպման խնդիրը, ուր ԱՄՆ-ը և Եվրամիությունը, ավելի ճիշտ, առաջատար եվրոպական պետությունները, հանդես են գալիս համաձայնեցման և, միաժամանակ, մրցակցության ձևաչափով:
Թե՛ ԱՄՆ-ի, թե՛ Եվրամիության քաղաքականության բացարձակացումը հավասարապես վտանգավոր է տարբեր տարածաշրջանների, այդ թվում` Հարավային Կովկասի ոչ մեծ պետությունների համար: Իրենց ինքնիշխանությամբ մտահոգ փոքր երկրները ջանում են խուսանավել ու հավասարակշռություն պահպանել խոշոր տերությունների արանքում, ներառյալ Ռուսաստանը: Սակայն ԱՄՆ-ի ու Եվրամիության քաղաքականության, շահերի և արտքաղաքական հնարքների ամբողջ անմիարժեքությամբ հանդերձ, կասկածից վեր է, որ Հայաստանի նման երկրների համար, որոնք խնդիրներ ունեն հարևանների հետ, եվրոպացիների քաղաքականությունն ավելի վտանգավոր է, քան ԱՄՆ-ինը: Նման պնդման համար ավելի քան բավարար հիմքեր կան:
Պետական սահմանների վերաձևմամբ շահագրգիռ ուժի համաշխարհային երկու կենտրոններից` ԱՄՆ-ից և Ռուսաստանից, միայն ԱՄՆ-ն է ընդունակ դա իրականացնելու օրինակարգ ձևով` ժողովրդավար աշխարհի տասնյակ պետությունների աջակցությամբ ու հավանությամբ: ԱՄՆ-ի համար նորանկախ պետությունների ճանաչումն իր արտաքին քաղաքականության և համընդհանուր անվտանգության, նոր աշխարհաքաղաքականության կառուցման կարևոր տարր է: Փաստորեն, միայն ԱՄՆ-ը հնարավորություն ունի իրագործելու ակտիվ տարածաշրջանային քաղաքականություն` գործառական կառավարման իրական համակարգի առկայության պարագայում: Այդ դոկտրինն առաջատար է դառնում ԱՄՆ-ի արտաքին քաղաքականության մեջ, և արդեն շատ գործընթացներ ու իրադարձություններ ստորադասված են այդ խնդրին: Եվրոպական պետություններն ուղղակի օրգանապես շահագրգռված չեն նոր պետությունների առաջացմամբ և խիստ թշնամաբար են վերաբերվում այդ հեռանկարին: ԱՄՆ-ը ձգտում է մանրատել ոչ միայն Մերձավոր Արևելքն ու Հարավային Կովկասը, այլև Եվրոպան, նախաձեռնելով, նաև սփյուռքի օգնությամբ, միանգամայն անսպասելի անջատական շարժումներ, թվում է, ամենակայուն և կանխատեսելի տարածաշրջաններում: Եվրոպացիները ձգտում են դիմադրություն ցույց տալ այդ միտումներին, բայց առայժմ բնավ պատրաստ չեն դիմակայելու դրան: Ըստ էության, ԱՄՆ-ը ձևավորել է գործընկերների նոր շարք, և նրան անհրաժեշտ են տարածաշրջանային կառավարման ավելի ակտիվ պայմաններ: Եվրոպական պաշտպանական նախաձեռնության առնչությամբ ԱՄՆ-ի քաղաքականությունը հակասական և երկակի բնույթ է կրում: Ձգտելով եվրոպական զինված ուժերն ուղղել Կովկաս-կասպյան և կենտրոնական (ինչպես նաև Արևմտյան և Կենտրոնական Աֆրիկայի և այլ շրջանների, հնարավոր է նաև Պակիստանի) տարածաշրջանների անվտանգության ապահովմանը, ԱՄՆ-ն աշխատում է ցուցադրել եվրոպական զինված ուժերի ռազմաքաղաքական սնանկությունը, որոնք ԱՄՆ-ի աջակցության կարիքն ունեն: ԱՄՆ-ը չճանաչված պետությունների հանդեպ իր դիրքորոշումը բնորոշել է տարբերակված և ընդհանուր առմամբ` դրական: ԱՄՆ-ի ու Մեծ Բրիտանիայի քաղաքականությունը` ուղղված Կոսովոյի ինքնիշխանության և նրա լիակատար քաղաքական անկախության, որպես չճանաչված պետությունների կարգավորման գործի զարգացման մոդելի ճանաչմանը, չի կարող չտարածվել այլ տարածաշրջանների ու հակամարտությունների վրա: Չճանաչված պետություններն ավելի ու ավելի են դառնում աշխարհաքաղաքականության սուբյեկտներ և անվտանգության տարածաշրջանային համակարգի կարևոր տարրեր: Չճանաչված պետությունների գոյությամբ ԱՄՆ-ի շահագրգռության պատճառը ոչ միայն տարածաշրջանային կայունության պահպանման ձգտումն ու փաստական իրավիճակի հետևողական ճանաչումն է, այլև միջնաժամկետ հեռանկարում այդ տարածքներն իր ռազմավարական շահերի համար օգտագործելու նպատակադրումը: Վերջին ժամանակներս Արևմտյան ընկերակցությունում, հատկապես ԱՄՆ-ում, աճում է այն բանի գիտակցումը, որ չճանաչված պետությունների ստեղծումը, այսինքն, ազգային-քաղաքական տարանջատումը, հանգեցրել է տարածաշրջանային անվտանգության մակարդակի աճին:
Համաեվրոպական դիրքորոշումն ինչ-որ չափով արտահայտվում է Եվրոպայի առաջատար պետությունների` Ֆրանսիայի, Գերմանիայի, Մեծ Բրիտանիայի, մասամբ նաև Իտալիայի քաղաքականության մեջ: Եվրոպական առաջատար քաղաքագետների խոստովանությամբ, հավանաբար, այդ «Մեծ քառյակն» այսուհետ ևս կորոշի եվրոպական արտաքին քաղաքականության ուղղությունը, եթե կարելի է այսպես անվանել շատ թե քիչ ընդհանրացված եվրոպական դիրքորոշումը: Դրա հետ մեկտեղ, գտնվելով տնտեսական և ռազմաքաղաքական սերտ դաշինքում, եվրոպական առաջատար պետությունները բավական հակասական դիրքորոշում ունեն ԱՄՆ-ի քաղաքականության նկատմամբ, սակայն նրանց դիրքորոշումները շատ հարցերում նման են տարածաշրջանային քաղաքականության առումով` Բալկաններ, Պաղեստին, Հյուսիսային Աֆրիկա, Ռուսաստան, Թուրքիա, Իրան, Չինաստան և այլ երկրներ ու տարածաշրջաններ: Այսպիսով, կարելի է մեծ հավաստիությամբ ենթադրել, որ եվրոպական առաջատար պետությունները մոտավորապես իրար նման դիրքորոշումներ ունեն Հարավային Կովկասի և Արևելյան Եվրոպայի խնդիրների առնչությամբ: Բայց այդ համեմատաբար նման դիրքորոշման պարագայում եվրոպական տերությունները, փաստորեն, արդեն իրացրել են իրենց շահերը Հարավային Կովկասում: Մեծ Բրիտանիայի քաղաքականությունը, որն ուղղված է իր նավթային ընկերություններին քաղաքական աջակցության ապահովմանը, միանգամայն հաջող է: Նավթային նախագծերը հաջողությամբ իրականացվում են, և ոչ մի հիմք չկա պնդելու, թե որևէ մեկը սպառնում է դրանց: Մեծ Բրիտանիան Հարավային Կովկասում վարում է չափազանց զգույշ քաղաքականություն, խուսափելով միջամտելուց այն խնդիրներին, որոնք չեն շոշափում իր աշխարհատնտեսական շահերը: Ֆրանսիայի շահերը կապված են զուտ աշխարհաքաղաքական հավակնությունների և ԱՄՆ-ին այլընտրանքային քաղաքական ներկայություն ցուցադրելու ձգտման հետ: Հարավային Կովկասում Գերմանիայի շահերը պայմանավորված են երկարաժամկետ քաղաքականությամբ` կապված իր տնտեսական և քաղաքական ազդեցության մայրցամաքային համապարփակ ոլորտ կառուցելու հետ, խնդիր, որը սոսկ 10-15 տարի հետո կառնչվի Հարավային Կովկասին: Կարելի է լիովին հնարավոր համարել, որ Եվրոպայի առաջատար տերությունները Հարավային Կովկասի հարցում կհանգեն միասնական դիրքորոշման, բայց այդ դիրքորոշումը, անտարակույս, կհիմնվի ոչ թե համաեվրոպական վաղանցիկ արժեքների, այլ եվրոպական երեք-չորս առաջատար պետությունների կոնկրետ շահերի վրա: Եվ դա խիստ վտանգավոր է ոչ միայն Հայաստանի, այլև Վրաստանի շահերի տեսանկյունից, քանի որ եվրոպացիներն ավելի ու ավելի են միասնական «ճակատով» հանդես գալիս ՆԱՏՕ-ին ու Եվրամիությանը տարածաշրջանի պետությունների անդամակցության հարցում: Ընդ որում, Մեծ Բրիտանիան արդեն չի թաքցնում իր հարկադիր համերաշխությունը Ֆրանսիայի ու Գերմանիայի հետ` կապված Եվրատլանտյան կառույցներին Արևելյան Եվրոպայի երկրների ինտեգրման հարցերի հետ:
Ամերիկյան այս հայեցակարգում Արևելյան Եվրոպային առանձնահատուկ դեր է հատկացված, երբ շրջափակվում է Գերմանիայի ու Ֆրանսիայի արևելյան քաղաքականությունը: ԱՄՆ-ն ու Մեծ Բրիտանիան ձգտում են թույլ չտալ, որ Արևելյան Եվրոպան վերածվի Գերմանիայի բացառիկ ազդեցության գոտու, այսինքն` գերմանական աշխարհատնտեսական կայսրության։ ՈՒկրաինայում, Բալթիկայում, Բալկաններում տեղի ունեցող բազմաթիվ իրադարձություններ շաղկապված են Գերմանիայի աշխարհաքաղաքական շրջափակման խնդրի իրականացման հետ, և դա անմիջական առնչություն ունի Հարավային Կովկասի, Արևելյան Եվրոպայի, այդ թվում` Ռուսաստանի շահերի ու ռազմավարական անվտանգության հետ: Խոսքը հեռանկարում Գերմանիայի և Թուրքիայի հնարավոր դաշինքի մասին է: Այդ հեռանկարը կարող է միանգամայն ընդունելի դառնալ Գերմանիայի համար, եթե, ինչպես անցած պատմական ժամանակներում, Գերմանիայի և Ռուսաստանի սերտ գործընկերություն չստացվի, կամ էլ Գերմանիան նախընտրի Արևելքում, բացի Ռուսաստանից, ռազմավարական գործընկերային հարաբերություններ հաստատել նաև Թուրքիայի հետ` որպես այլընտրանքային կամ հիմնական գործընկերոջ ոչ միայն Արևելյան Եվրոպայում, այլև Մերձավոր Արևելքում: Տևտոնական և թուրանական «սալերի» միացումը աղետալի կլինի Ռուսաստանի ու նրա դաշնակիցների համար:
Նշելով այս հանգամանքը, չի կարելի չկանխատեսել, որ մոտ ժամանակներս Արևելյան Եվրոպայի երկրների ու ազգերի համար Արևմտյան Եվրոպայի կողմից կարող է գոյաբանական սպառնալիք առաջանալ, և այս կապակցությամբ այդ ընդարձակ տարածաշրջանն ատլանտյան տերությունների ռազմաքաղաքական ու աշխարհատնտեսական ներկայության կարիքն ունի, որոնց շահերը միշտ, ամեն պարագայում, կհակասեն եվրոպական պետությունների և Ռուսաստանի շահերին:

Իգոր ՄՈՒՐԱԴՅԱՆ

Դիտվել է՝ 4248

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ