Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Աշնա­կի «Ար­ծիվ Մու­կու­չը»

Աշնա­կի «Ար­ծիվ Մու­կու­չը»
08.05.2020 | 00:12
Թա­լի­նի շր­ջա­նի Աշ­նակ գյու­ղում է ծն­վել Մկր­տիչ Խա­չի­կի Ղա­զա­րյա­նը, 1958 թվա­կա­նին: Բնա­կա­վայր, ո­րը միայն մեծ բա­նաս­տեղծ Գևորգ Է­մի­նի մե­ծա­րած, «չո­լում կո­րած» գյու­ղը չէ, այլ առ Աստ­ված սևեռ­ված բա­րու­թյան և հույ­սեր ապ­րեց­նող գա­ղա­փար­նե­րի շե­փո­րա­հար է, Էրգ­րի ա­մուր սյու­նե­րի պա­հա­պա­նը, պատ­մա­կան սոս­կա­լի, դա­ժան հի­շո­ղու­թյուն­նե­րի տե­րը, իր ե­րա­զանք­նե­րի սահ­մա­նը՝ սկ­սած Սաս­նա ծռե­րից մինչև Գևորգ Չա­վուշ, ի­րա­կա­նը՝ Սա­սու­նից մինչև Ար­ցախ:
Ղա­զա­րյան­նե­րի գեր­դաս­տանն աչ­քի էր ընկ­նում իր հա­մես­տու­թյամբ, վա­յե­լում էր գյու­ղա­ցի­նե­րի, գաղ­թա­կան հատ­վա­ծի և շր­ջա­նի ողջ բնակ­չու­թյան հար­գան­քը: Սա­սուն լեռ­նաշ­խար­հի մար­դուն հա­տուկ բո­լոր դրա­կան հատ­կու­թյուն­նե­րով՝ քա­ջու­թյամբ, պար­զու­թյամբ, բա­րու­թյամբ, ա­նա­չա­ռու­թյամբ, շի­տա­կու­թյամբ և կեն­սու­րա­խու­թյամբ էին օժտ­ված այս մեծ պատ­վա­սեր ըն­տա­նի­քի ան­դամ­նե­րը՝ մեծ տեղ տա­լով հա­յի ինք­նու­թյան ու լի­նե­լու­թյան ո­րակ­նե­րին: Ի դեպ, Մկր­տի­չի հայ­րը՝ Խա­չիկ Ղա­զա­րյա­նը, այն աշ­նակ­ցի­նե­րից մեկն էր, որ Աշ­նակ գյու­ղի ազ­գագ­րա­կան պա­րի ինք­նա­գործ խմ­բում, ՀՍՍՀ ար­վես­տի վաս­տա­կա­վոր գոր­ծիչ Վահ­րամ Ա­րիս­տա­կե­սյա­նի ղե­կա­վա­րու­թյամբ 1957 թվա­կա­նին Մոսկ­վա­յում անց­կաց­ված Ե­րի­տա­սար­դու­թյան հա­մաշ­խար­հա­յին վե­ցե­րորդ փա­ռա­տո­նում ար­ժա­նա­ցավ դափ­նեկ­րի կոչ­ման:
Գյու­ղի միջ­նա­կարգ դպ­րոցն ա­վար­տե­լուց հե­տո՝ 1976 թ., զո­րա­կոչ­վում է խոր­հր­դա­յին բա­նակ: Գի­տակ­ցա­բար և հա­տուկ հե­տաք­րք­րա­սի­րու­թյամբ ու ե­ռան­դով ու­սում­նա­սի­րում է զո­րա­մա­սում ե­ղած բո­լոր զեն­քե­րի օգ­տա­գործ­ման նուրբ գաղտ­նիք­նե­րը: Զո­րա­վար­ժու­թյուն­նե­րի ըն­թաց­քում զեն­քե­րին տի­րա­պե­տե­լու և թի­րա­խին խփե­լու գե­րա­զանց ցու­ցա­նիշ­նե­րի հա­մար միշտ ար­ժա­նա­ցել է գո­վա­սանք­նե­րի և գո­վա­սա­նագ­րե­րի: Նա հո­գու խոր­քում հա­մոզ­ված էր՝ բա­նա­կում ձեռք բե­րած ռազ­մա­կան գի­տե­լիք­նե­րը անհ­րա­ժեշ­տու­թյուն են յու­րա­քան­չյուր հայ­րե­նա­սեր հա­յի հա­մար: Նա հա­մա­միտ էր իր պա­պե­րի այն տե­սա­կե­տի հետ, որ մեզ նման փոքր ազ­գե­րի գո­յատևման գլ­խա­վոր ե­րաշ­խի­քը բնա­կան աճն է, ո­րը մի կող­մից ըն­դու­նակ է հու­սա­լիո­րեն ա­պա­հո­վե­լու իր ինք­նա­պաշտ­պա­նու­թյու­նը, իսկ մյուս կող­մից, վե­րար­տադ­րու­թյան մի­ջո­ցով ա­վե­լա­նա­լու, բազ­մա­նալու, մե­ծա­թիվ դառ­նա­լու։ Պատ­մու­թյու­նը միշտ պատ­ժել է այն ժո­ղո­վուրդ­նե­րին, ո­րոնք չեն մտա­ծել ի­րենց տն­տե­սա­կան զար­գաց­ման, տվյալ ժա­մա­նա­կա­հատ­վա­ծին բնո­րոշ գի­տա­տեխ­նի­կա­կան հիմ­քի վրա սե­փա­կան ար­տադ­րու­թյուն կազ­մա­կեր­պե­լու և ու­ժեղ բա­նակ ու­նե­նա­լու մա­սին։
Բա­նա­կից վե­րա­դառ­նա­լուց հե­տո ըն­դուն­վում է հայ­կա­կան գյու­ղատն­տե­սա­կան ինս­տի­տու­տի գյու­ղատն­տե­սա­կան մե­խա­նի­զա­ցիա­յի ֆա­կուլ­տետ և լավ գնա­հա­տա­կան­նե­րով ա­վար­տե­լուց հե­տո ան­մի­ջա­պես աշ­խա­տան­քի է անց­նում Քա­րա­կեր­տի պա­հա­ծո­նե­րի գոր­ծա­րա­նում, այ­նու­հետև նշա­նակ­վում է շր­ջա­նի «Գյուղ­տեխ­նի­կա» միա­վոր­ման մա­տա­կա­րար­ման բաժ­նի պետ։ Սա­կայն ար­ցա­խյան գո­յա­մար­տը նրա նման հայ­րե­նա­սե­րին չէր կա­րող ան­տար­բեր թող­նել։
1990-ա­կան թվա­կան­նե­րից Մու­կու­չը անմ­նա­ցորդ նվիր­վում է Ար­ցա­խի ա­զա­տագր­ման և պաշտ­պա­նու­թյան գոր­ծին: Ան­ցել է մար­տա­կան եր­կար ու­ղի, կռ­վել Գե­տա­շե­նի են­թաշր­ջա­նում, Շա­հու­մյա­նում, այ­նու­հետև ՀՅԴ ջո­կատ­նե­րում ակ­տիվ մաս­նակ­ցու­թյուն է ու­նե­ցել Շու­շիի, Ֆի­զու­լու, Քել­բա­ջա­րի, Մյու­րի­շե­նի, Դրմ­բոն, Կի­չան, Սր­խա­վենդ բնա­կա­վայ­րե­րի ա­զա­տագր­ման կռիվ­նե­րում: Նա Շա­հու­մյա­նի հա­մար մար­տն­չող հայ­դու­կա­յին ջո­կատ­նե­րի անձ­նու­րաց­նե­րից և Թա­լի­նից հա­վա­քագր­ված հայ­րե­նա­սեր խմ­բե­րի հրա­մա­նա­տար­նե­րից մեկն էր: 1994 թվա­կա­նից Մկր­տիչ Ղա­զա­րյա­նը զին­վո­րագր­վեց ՀԱ բա­նա­կում՝ դառ­նա­լով ԶՈՒ Թա­լի­նի գու­մար­տա­կի պե­տը:
Սա­կայն ճա­կա­տա­գի­րը դա­ժան գտն­վեց Հայ դա­տի նվի­րյալ­նե­րի գա­ղա­փա­րա­կից, ար­ցա­խյան կռիվ­նե­րում թրծ­ված Մկր­տիչ Ղա­զա­րյա­նի նկատ­մամբ։
Ո՞Ւմ մտ­քով կանց­ներ, որ սա­սուն­ցու թոռ քա­ջոր­դին, հաղ­թա­նա­կից ութ տա­րի հե­տո, իր աշ­խա­տա­սե­նյա­կում զոհ կդառ­նա անբ­նա­կան, ան­բա­ցատ­րե­լի պա­տա­հա­րին: Ինչ­պե՞ս բա­ցատ­րել այս պա­տա­հա­կա­նու­թյու­նը, երբ 2002 թվա­կա­նի օ­գոս­տո­սի 18-ին նա սո­վո­րա­կա­նի նման աշ­խույժ ու կեն­սա­խինդ մտավ զին­վո­րա­կան բա­ժան­մուն­քի իր աշ­խա­տա­սե­նյա­կը, գրա­վոր պա­տաս­խա­նեց ի­րեն հաս­ցեագր­ված գրու­թյուն­նե­րին ու նա­մակ­նե­րին։ Այ­նու­հետև... փորձ­ված սպան ի՞նչ ու­ներ կաս­կա­ծե­լու: Ցան­կա­ցավ պար­զել նա­խորդ օր­վա կի­սատ թո­ղած ան­սարք նռ­նա­կի պատ­ճա­ռը, ո­րը եր­կա­թյա պա­հա­րա­նում էր: Ա­ռանց աղ­մու­կի բաց ա­րեց եր­կա­թյա դու­ռը և միայն հասց­րեց հա­յացքն ուղ­ղել վայր ընկ­նող նռ­նա­կին: Եվ ո՜վ սար­սա­փե­լի զար­մանք, թն­դաց հա­տա­կը, ուժ­գին պայ­թյու­նից Մկր­տի­չը հաս­կա­ցավ, որ վնաս­վել է ո­րո­վայ­նի ներքևի ամ­բողջ հատ­վա­ծը: 16 օր նա հայ­դու­կի կամ­քով պայ­քա­րեց մահ­վան դեմ, սա­կայն սեպ­տեմ­բե­րի 3-ին, կյան­քի 44-րդ տա­րում, ծաղկ­ման շր­ջա­նում հա­վերժ փա­կեց աչ­քե­րը՝ խոր ցավ պատ­ճա­ռե­լով ի­րեն ճա­նա­չող­նե­րին:
Մինչ օրս դեռ ոչ մի ի­մաս­տուն չի կա­րո­ղա­ցել ճա­կա­տա­գիր հաս­կա­ցու­թյան ա­ռեղծ­վա­ծը բա­ցատ­րել... Ժա­մա­նա­կի ըն­թացքն ան­կան­խա­տե­սե­լի է: Սա­կայն որ­քան էլ ճա­կա­տա­գի­րը ճաք տվեց, Մկր­տի­չի արծ­վա­տենչ շու­քը և ո­գին մնա­ցին Աշ­նա­կում, Թա­լի­նում, իր մայր բու­հում, Հա­յաս­տա­նում և Ար­ցա­խում: Նա գա­լիք սե­րունդ­նե­րին թո­ղեց իր ու­սա­նե­լի, դաս­տիա­րա­կիչ կյան­քի պատ­մու­թյու­նը և գնաց լրաց­նե­լու ան­մահ ֆի­դա­յի­նե­րի փա­ղան­գը, գո­նե հա­վա­սա­րի ի­րա­վուն­քով: Նա վաս­տա­կել է Ար­ցա­խյան ա­զա­տա­մար­տի հա­վերժ բնա­կիչ լի­նե­լու ա­ռա­քե­լու­թյու­նը:
Աշ­նա­կը Մեծ Ե­ղեռ­նի, Հայ­րե­նա­կան մեծ պա­տե­րազ­մի և զոհ­ված ա­զա­տա­մար­տիկ­նե­րի հու­շա­հա­մա­լի­րի պան­թեո­նում հա­վերժ հանգ­չե­լու պահ տվեց վե­րերկ­րա­յին հա­վեր­ժի ճամ­փան բռ­նած Մկր­տիչ Ղա­զա­րյա­նի մարմ­ինը, ո­րի կող­քին խոր­հր­դա­վոր պատ­վով ար­դեն հանգ­չում է դա­սա­կան ըմբ­շա­մար­տի Հա­յաս­տա­նի բազ­մա­կի չեմ­պիոն, նախ­կին Խոր­հր­դա­յին Միու­թյան վաս­տա­կա­վոր մար­զիչ, սպոր­տի վար­պետ, հայ­կա­կան գյու­ղատն­տե­սա­կան ինս­տի­տու­տի ֆի­զի­կա­կան կուլ­տու­րա­յի ամ­բիո­նի դո­ցենտ (այ­սօր այդ ամ­բիո­նը կրում է նրա ա­նու­նը) 1994 թ. ար­ցա­խյան ա­զա­տա­մար­տում հե­րո­սա­բար զոհ­ված «Աշ­նա­կի Ա­ռյուծ» 53-ա­մյա Մե­րու­ժան Գրի­գո­րի Մար­գա­րյա­նի մար­մի­նը: Այդ պան­թեոնն ար­դեն դար­ձել է ուխ­տա­տե­ղի բա­նակ մեկ­նող­նե­րի հա­մար:
Աշ­նակ գնա­ցո­ղը ջրա­ղա­ցի ձո­րա­փին կտես­նի Մկր­տի­չի ձեռ­քով կա­ռու­ցած նրա արծ­վա­տու­նը, դի­մա­ցի կիր­ճում հին ու նոր ու­ռի­նե­րի շար­քե­րը, իսկ տան ներ­սում, անձ­նա­կան բա­զում մա­սունք­նե­րի կող­քին, նրա մե­ծա­դիր լու­սան­կա­րին ամ­րաց­ված է ԼՂ նա­խա­գա­հի կող­մից տր­ված «Ա­րիու­թյան մե­դա­լը»:
Նրա կեն­սա­փի­լի­սո­փա­յու­թյան ըմ­բռ­նումն էր, որ աշ­խար­հի բա­ժան­ման և վե­րա­բա­ժան­ման մշ­տա­կան պայ­քա­րում միայն ուժն է հարց լու­ծում, ու­ժի հետ են հաշ­վի նս­տում, ուժն է հար­գի, այդ­պես է ե­ղել և այդ­պես է լի­նե­լու միշտ:
Ռու­բիկ ԹՈՎ­ՄԱ­ՍՅԱՆ
Տն­տե­սա­գի­տու­թյան թեկ­նա­ծու
Դիտվել է՝ 1514

Մեկնաբանություններ