Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

«Ինձ ավելի շատ մտահոգում է մեծ թվով հայերի առկայությունը այլ երկրներում»

«Ինձ ավելի շատ մտահոգում է մեծ թվով  հայերի առկայությունը այլ երկրներում»
01.03.2019 | 04:19

Գրող ԱՇՈՏ ԳԱԲՐԻԵԼՅԱՆԻ հետ զրուցել ենք մերօրյա խնդիրների, «նոր» Հայաստանի առաջ ծառացած մարտահրավերների, այս համատեքստում նաև գրողի տեղի ու դերի մասին:

-Ի՞նչ գիրք եք կարդում: Ի՞նչ գիրք խորհուրդ կտայիք կարդալ:
-Այս պահին կարդում եմ Լևոն Շահնուրի «Ցավեր բռնողը» ժողովածուն, զուգահեռաբար նաև` Արամ Մանուկյանի «Նամակները»: Սակայն վերջին տարիներին շատ քիչ է պատահում, որ ընթերցելիք գիրքն ինքս ընտրեմ` կանխավայելելով այն: Աշխատանքի բերումով շատ եմ կարդում, բայց դրանք ավելի շուտ միտված են աշխատանքին օգնելուն: Քանի որ ընթերցող հասկացությունը միատարր չէ` թե՛ հետաքրքրություններով, թե՛ տարիքային սահմանափակմամբ և թե՛ եղած գրքերին հասանելի լինելու հնարավորությամբ, ապա միանշանակ խորհուրդ տալը սխալ կլինի, պարզապես թող շարունակեն կարդալ ու որոնել` չմոռանալով հետևել ժամանակակից գրողներին ու թարգմանություններին: Ամեն դեպքում խորհուրդ կտամ կարդալ Զորայր Խալափյանի «Միջնաշեն» վեպը, որը, բացի գեղարվեստական բարձր հատկանիշներից, կօգնի նաև պատկերացնել Արցախի հարցի պատմությունը:
-Նոր գրքի ուվագիծ կա՞: Եթե այո, պոեզիա՞ է լինելու, թե՞ արձակ:
-Այս տարի երկու գիրք եմ հրատարակելու: Բանաստեղծությունների ժողովածուն կհրատարակվի մինչև հուլիս, իսկ «Գրապահոց» վեպը` մինչև տարվա վերջ: Ցավում եմ, որ երկար դադարներով եմ հանդես գալիս, սակայն այս հանգամանքը օգնում է նաև մեծ զտումներ անելուն:
-Մեր ժամանակը լավ նյութ է գրականության համար, ես այս արտահայտությունը 10 տարի առաջ էլ եմ լսել: Այսօր կարո՞ղ ենք նույնն ասել: Շատ հետաքրքիր ժամանակներում ենք ապրում: Ժամանակակից գրողի խոսքը ինչքա՞ն հետաքրքիր պիտի լինի, որ կտրի մարդուն անվերջանալի ինֆորմացիոն հեղեղից ու ստիպի կարդալ:
-Ցանկացած ժամանակ լավ նյութ է գրականության համար: Եթե այդպես չլիներ, ապա որևէ պահի գրականությունը կդադարեր: Հակառակն ասեմ` եթե չկա գրականություն, ուրեմն կյանքը կանգ է առել: Մուզիլը մի առիթով ասել է. «Գրականության խնդիրն է գրել ոչ թե այն մասին, ինչ կա, այլ այն մասին, ինչ պետք է լինի»: Կարծում եմ, որ մեր ժամանակներում գրականությունը եղել է իր բարձրության վրա, և գրողն իր խոսքը չի դադարել ասել: Որքանո՞վ է այն տեղ հասել` դժվար է ասել, բայց որ հասանելիության խնդիրներ կան, պարզ է: Կարծում եմ այսօրվա գրականությունը մի քանի քայլ առաջ է անցել արվեստի որոշ տեսակներից, և սա հանգեցրել է անընկալելիության:
-Մենք ասում էինք՝ էյֆորիային (թավշյա հեղափոխության ժամանակ) կարող է հաջորդել հիասթափությունը: Ինչպիսի՞ն են տրամադրություններն այսօր:
-Իհարկե, հիասթափություններ կան: Ցավում եմ, որ շատերն այդ հիասթափությանը նպաստում են չարամտորեն, երբ կարող էին հակառակն անել: Շատերը, ոչինչ չարած, ուզում են շուտափույթ պտուղներ քաղել և փորձում են նախկին խաղի կանոններով շարժվել: Պարզ է, որ այս մարդիկ հիասթափվելու են: Չեմ ցանկանա, որ այս հիասթափությունն ավելի խորանա: Ես հասարակության այն անդամների կողքին եմ, որոնք, հիշո՞ւմ եք, պատրաստ էին գազի գնի թանկացման դիմաց ավելին վճարելու, միայն թե արտաքին ուժերը չխառնվեն մեր ներքին կյանքին:
-Ի՞նչ կուզեիք փոխվեր «նոր» Հայաստանում:
-Ինձ համար ամենից կարևոր խնդիրն ու Հայաստանի զարգացման ցուցիչը ներգաղթն է: Կուզեի, որ Սփյուռքի մեր հայրենակիցները մեծ խմբերով վերադառնային հայրենիք: Ցավալի է նկատել, որ հատկապես վերջին տասնամյակներում երկրից արտագաղթածները շատ արագ են կորցնում ինքնությունն ու լեզուն: Ինչ-որ անհարիրություն է սեպվում արտագաղթածի ու հայրենիքում մնացածի միջև: Սա խանգարում է անգամ միասնական մշակութային դաշտ ունենալուն: Ինձ համար հայ լինելու ամենակարևոր, անգամ միակ ցուցիչը հայերենն է: Կոտորածներից ու սպանդից ավելի մենք հայրենակիցներ ենք կորցրել ուծացման պատճառով, և դարեր շարունակ մեր թվաքանակը չի աճում մի քանի միլիոնից:
-Մի ժամանակ ասում էին՝ գրողի խոսքը լսող չկա, հասարակական կյանքում գրողները ակտիվ չեն: Ինչ-որ բան փոխվե՞լ է:
-Գրողի հասարակական ակտիվությունն ու պասիվությունը շատ քիչ մասով են կախված գրողից: Հասարակական նշանակալիությունը հիմնականում ձևավորում են լրատվամիջոցները, որոնք, ինչպես տեսել ենք, ավելի հաճախ սպասարկում են խմբային, կլանային շահեր, և եթե այս տիրույթում հայտնվում է երբեմն գրողը, նա ավելի շատ արժեզրկվում է: Կուզեի, որ այս ամենից զատ լրատվամիջոցները կոնկրետ արժեհամակարգ ունենային:
-«Կառավարությունը առագաստ է, ժողովուրդը՝ քամի, պետությունը՝ նավ, ժամանակը՝ ծով», (Բյոռն): Ձեր ֆեյսբուքյան էջից եմ վերցրել: Այս «նավարկության» մեջ ո՞ր կետն է ամենավճռորոշը:
-Ամենակարևորը նավի անսասանությունն է, որն առագաստի ու քամու համադաշնությունով է պայմանավորված:
-Վերջին շրջանում բազմաթիվ մտահոգիչ ու բեկումնային իրադարձություններ են եղել, փորձենք մի քանիսին անդրադառնալ. նախարարությունների վերաձևումից ավելի շատ օգտվելո՞ւ ենք, թե՞ տուժելու:
-Ինձ համար սկզբունքային նշանակության հարց չկա այստեղ: Կարևորը ճիշտ կառավարումն է: Եթե այս ամենն օգնելու է, որ միացող գերատեսչություններն ավելի լավ համագործակցեն ու իրարից անտեղյակ չլինեն, իհարկե, օգտվելու ենք: Օրինակ, ես շատ եմ լսել, որ մեր այսօրվա գրականության դասագրքերը շատ թերի են, կտրված են իրական կյանքից ու գրականության այսօրվա զարգացումներից: Մեկ գերատեսչության ներքո այս խնդիրն ավելի բազմակողմանիորեն տեսանելի կլինի:
-Հացադուլը ինքնասպանության պես օգնության կա՞նչ է, բողո՞ք, վերջին հնարավորությու՞ն:
-Հացադուլը ես ինքնասպանության միջոց չեմ դիտարկում, հացադուլը նոր կյանքի հասնելու միջոց է, որքան նկատել եմ:
-Մեծ թվով հնդիկների առկայությունը մեր երկրում Ձեզ մտահոգու՞մ է:
-Ոչ, ինձ ավելի շատ մտահոգում է մեծ թվով հայերի առկայությունը այլ երկրներում: Ցավով պիտի ասեմ, որ եթե հնդիկները վատն են, ապա մեր շատ հայրենակիցներ շատ ավելի վատն են այլ երկրներում:
-Կգնայի՞ք երկրից, եթե գայթակղիչ հնարավորություն լիներ:
-Եղել է հնարավորություն, չեմ գնացել, հիմա էլ կա, չեմ գնալու:
-Պերճ Զեյթունցյանի «Արշակ Երկրորդ» վեպում ասվում է՝ ամբոխի մենակությունը շատ ավելի ծանր է, քան անհատինը»։
-Կա այդպիսի բան: Այդ ամենը զգալի էր հեղափոխության օրերին, սակայն, կարծում եմ, մի սրբագրում պիտի արվի ամբոխի ու ժողովրդի տարբերակման համար: Հեղափոխության ժամանակ, երբ առաջնորդները բացակայում էին, ժողովուրդն ընդամենը մի պահ էր զգում այդ մենությունը, ժողովուրդն ինքնակազմակերպվում էր, և այդ մենությունը վերանում էր իսպառ:

Զրույցը՝ Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 3805

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ