Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Դա­վա­ճան հա­յե­րի կո­չու­մը

Դա­վա­ճան հա­յե­րի կո­չու­մը
03.12.2020 | 23:00

Ե­թե ա­սեի՝ քրիս­տո­նյա հա­յե­րի կո­չու­մը, վս­տահ եմ՝ ո­մանք պի­տի ա­սեին. «Նո­րից այս տեր­տե­րը ջհու­դի խոս­քեր պի­տի ա­սի»: Վս­տահ եմ, որ վեր­նա­գի­րը պի­տի հե­տաք­րք­րի շա­տե­րին, որ ըն­թեր­ցեն այս տո­ղերս:


Խոսքս վե­րա­բե­րում է այն խմ­բի հա­յե­րին, ո­րոնք ԴԱ­ՎԱ­ՃԱ­ՆՈՒՄ ԵՆ մեր ՀԱ­ՎԱՏ­ՔԻՆ, ՀԱՅ­ՐԵ­ՆԻ­ՔԻՆ, ՊԵ­ՏՈՒ­ԹՅԱ­ՆԸ, ԺՈ­ՂՈՎՐ­ԴԻՆ, ԸՆ­ՏԱ­ՆԻ­ՔԻՆ և Ի­ՐԵՆՔ Ի­ՐԵՆՑ և ու­զում են դառ­նալ հա­մաշ­խար­հա­յին ան­դեմ ԴԵՄՔ, ա­սե­լու հա­մար, որ ի­րենց մա­կար­դա­կը թույլ չի տա­լիս տե­ղա­վոր­վել ազ­գա­յին նեղ շր­ջա­նա­կում, ո­րով­հետև դա հնա­ցած է, հետևա­բար պետք է ձգ­տել որ­դեգ­րել նո­րը, այն, ինչն ա­ռաջ­նոր­դում է ա­ռանց ազ­գա­յին գի­տակ­ցու­թյան, պատ­կա­նե­լու­թյան և ար­ժեք­նե­րի ըն­կալ­ման:
Ինձ հա­մար դա ա­պա­ցույց է տվյալ ան­ձի ար­ժե­չա­փե­րի և, ըստ էու­թյան, ան­տե­ղյա­կու­թյան իր նախ­նի­նե­րի ստեղ­ծած հոգևոր, բա­րո­յա­կան ար­ժեք­նե­րին, ո­րոնք այ­սօր նույն­քան ար­դիա­կան են և նույ­նիսկ նա­խան­ձե­լի օ­տար­նե­րի հա­մար, քա­նի որ նրանք ըն­դու­նում են, որ կորց­րել են ար­դեն ի­րենց դեմ­քը և պատ­կա­նե­լու­թյու­նը, ի­րենց եր­կի­րը և ազ­գը: Ա­հա թե ին­չու, երբ մեր լրատ­վա­կան մի­ջոց­նե­րը ա­մեն օր ի­րենց հա­ղոր­դում­նե­րում բա­ցա­սա­կան լիցք են հա­ղոր­դում ինձ, ես ցն­ցում­նե­րով եմ սկ­սում իմ օ­րը, ո­րով­հետև, ցա­վոք, տես­նում եմ իմ ժո­ղովր­դի մեջ բազ­մա­թիվ մո­լո­րյալ­նե­րի:


Մենք ազ­գո­վին ար­տա­ռոց մար­տահ­րա­վեր­նե­րի առջև ենք հայ­տն­վում և շփոթ­վում ենք, թե ինչ­պես պի­տի դի­մագ­րա­վենք այդ բո­լոր խն­դիր­նե­րը:
Ան­մի­ջա­պես իմ մտ­քում հու­շում է Հով­հան­նես Ա­վե­տա­րա­նի­չը. «Դուք ձեր սա­տա­նա հո­րից եք և ու­զում եք ձեր հոր ցան­կու­թյուն­նե­րը կա­տա­րել, նա սկզ­բում մար­դաս­պան էր և ճշ­մար­տու­թյան մեջ չմ­նաց, ո­րով­հետև նրա մեջ ճշ­մար­տու­թյուն չկա, երբ սուտ է խո­սում, ի­րենն է խո­սում, ո­րով­հետև ստա­խոս է և ստու­թյան հայ­րը» (Հո­վել 8.44): Այս բո­լո­րը մտա­ծել է տա­լիս, թե որ­տե­ղի՞ց ենք ժա­ռան­գել այ­սօր­վա ան­բա­րո­յա­կան կեց­ված­քը: Ար­դյո՞ք մեր հայ­րերն էլ ապ­րել են վե­րո­հի­շյալ հան­ցանք­նե­րով, և քա­ղում ենք նրանց պտուղ­նե­րը: Քա՛վ լի­ցի, չեմ ու­զում հա­վա­տալ:
Ա­հա թե ինչ­պես է սկս­վում մեր օ­րը. մի օր զարթ­նում ենք և լսում խոս­քեր բազ­մակ­նու­թյան մա­սին, երբ ըն­տա­նիք կազ­մե­լու հա­մար աս­վում է, որ մենք չու­նենք բա­վա­րար աղ­ջիկ­ներ, հատ­կա­պես մի քա­նի տա­րի­ներ հե­տո: Մի օր զարթ­նում ենք և լսում ենք քա­ջա­լե­րա­կան խոս­քեր միայ­նակ մայ­րե­րի մա­սին: Մի օր լսում ենք ա­վան­դա­կան ըն­տա­նի­քի պահ­պան­ման ան­կարևո­րու­թյան մա­սին: Մի օր լսում ենք սե­ռա­կան փոք­րա­մաս­նու­թյուն­նե­րին և կրո­նա­կան միա­վոր­նե­րին քա­ջա­լե­րող ու­ժե­րի մա­սին: Մի օր լսում ենք ար­հես­տա­կան վի­ժե­ցում­նե­րի մա­սին, հատ­կա­պես ի­գա­կան սե­ռի, հա­կա­ռակ որ դա բա­ցա­հայտ մար­դաս­պա­նու­թյուն է, և այս­պես շար­քե­րը շատ են, և բո­լո­րը գի­տեն այս այ­լան­դա­կու­թյուն­նե­րի մա­սին: Եվ այս­պես, այս մթ­նո­լոր­տում մե­ծաց­նում ենք մեր մա­տաղ սերն­դին, փո­խա­նակ ազն­վաց­նե­լու, հղ­կե­լու և սնե­լու Քրիս­տո­նեա­կան Բա­րո­յա­կան ա­կունք­նե­րից: Ող­բա­լի է այդ տգետ մի­ջա­կու­թյուն­նե­րի վի­ճա­կը, ո­րոնք խիստ քն­նա­դա­տում են մեր Ե­կե­ղե­ցին, որ քա­րո­զում ենք ինչ-որ օ­տար Քրիս­տո­սի հոգևոր և բա­րո­յա­կան կյան­քի սկզ­բունք­նե­րը, որ­պես ՋՀՈՒ­ԴԱ­ԿԱՆ քա­րոզ­չու­թյուն:


Ես հարց եմ տա­լիս. ի՞նչ կապ ու­նի Քրիս­տո­սի և նրա ա­ռա­քյալ­նե­րի ազ­գա­յին պատ­կա­նե­լու­թյու­նը նրանց քա­րոզ­չու­թյան հետ, երբ հոր­դո­րում են հե­ռա­նալ մարդ­կա­յին այն տկա­րու­թյուն­նե­րից, ո­րոնք այ­լան­դա­կում են մեր Աստ­վա­ծա­յին պատ­կե­րը, ինչ­պի­սին են բան­սար­կու­թյու­նը, դա­վա­ճա­նու­թյու­նը, ա­նար­դա­րու­թյու­նը, սու­տը, գո­ղու­թյու­նը, պոռն­կու­թյու­նը, չա­րը... Եվ այս­պես բազ­մա­թիվ հի­վան­դաց­նող ախ­տա­նիշ­ներ, ո­րոնց պատ­ճա­ռով մարդ­կու­թյու­նը դժ­բախ­տա­նում է և դժ­բախ­տաց­նում է շր­ջա­պա­տին: Գու­ցե այս բո­լոր մարդ­կա­յին թե­րու­թյուն­նե­րի բա­ցա­հայ­տու­մը չըն­դու­նե՞նք, ո­րով­հետև գա­լիս է ծա­գու­մով հրեա­նե­րից:


Այս սկզ­բուն­քով, ե­թե մեր­ժե­լի են օ­տար բա­րո­յա­կան հիա­նա­լի խրատ­նե­րը, որ ներ­մուծ­վել են մեր կյան­քից ներս, ոչ մեր հե­թա­նոս պա­պե­րի կող­մից, ա­պա պետք է մեր­ժել նաև այն բո­լոր օ­տա­րա­մուտ ար­ժեք­նե­րը, ո­րոնք գա­լիս են Եվ­րո­պա­յից, նրանց ար­վես­տը, գրա­կա­նու­թյու­նը, կեն­ցա­ղա­վա­րու­թյու­նը և բո­լոր այն բա­րիք­նե­րը, ո­րոնք մեր երկ­րում ինչ-ինչ պատ­ճառ­նե­րով թե­րի են մնա­ցել, բայց մենք այդ ար­ժեք­նե­րով մաս­նա­կից և կրող ենք դար­ձել մի­ջազ­գա­յին քա­ղա­քակր­թու­թյան:


Իսկ ե­թե Հայ Ե­կե­ղե­ցին կրողն ու տա­րա­ծողն է ե­ղել այդ բո­լոր հոգևոր և բա­րո­յա­կան ար­ժեք­նե­րի, ին­չու՞մն է նրա սխա­լը այ­սօր, երբ շուրջ 2000 տա­րի քա­րո­զե­լով, նա­հա­տակ­վե­լով, պայ­քա­րե­լով, հս­կա գրա­կա­նու­թյուն, մշա­կույթ ստեղ­ծե­լով հան­դերձ, այ­սօր մնա­ցել ենք դեռ ան­կա­տար վի­ճա­կում և, փո­խա­նակ հե­տա­մուտ լի­նե­լու վե­րա­զին­վել և հետևել մեր Ե­կե­ղե­ցու կրո­նա-բա­րո­յա­կան դաս­տիա­րա­կու­թյա­նը, փնտ­րում ենք այն­պի­սի երկ­րոր­դա­կան թե­րա­ցում­ներ ու­նե­ցող հար­ցեր, որ հա­տուկ են ան­գործ պա­ռավ­նե­րի բամ­բա­սանք­նե­րի կեն­սա­կեր­պին:
Բա­վա­կան է այլևս հայ­հո­յա­կան մա­կար­դա­կով քն­նա­դա­տել հայ հոգևո­րա­կան­նե­րին, տե­ղին և ան­տե­ղի, ա­պա­ցուց­ված կամ չա­պա­ցուց­ված: Այդ հայ­հո­յանք­նե­րի բա­ռա­պա­շա­րի ա­մե­նա­բարձ­րա­գույն մա­կար­դա­կով կա­րող է որևէ մե­կը հայ­հո­յել, բայց ի­րեն հար­գող և կիրթ անձ­նա­վո­րու­թյու­նը, որ զս­պա­նակ­ված է նաև քրիս­տո­նեա­կան նե­րո­ղամ­տու­թյան, վե­հանձ­նու­թյան և հայ­րա­կան հո­գա­ծու­թյան սկզ­բունք­նե­րով, միայն ա­ղո­թում է, որ մի օր մեր ժո­ղո­վուր­դը ի վեր­ջո պի­տի հաս­կա­նա, որ մեզ հա­մար քրիս­տո­նեու­թյու­նը, որ քրիս­տո­նեու­թյան բա­րո­յա­կան այդ բո­լոր ա­ռա­ջադ­րանք­նե­րը միս և ա­րյուն են դար­ձել Վար­դա­նանց պա­տե­րազ­մի օ­րե­րից, և իբրև ազ­գա­յին այդ գա­ղա­փա­րա­խո­սու­թյան կրող­ներ, գո­յատևել ենք նրա­նով մինչև այ­սօր, և վս­տահ եմ ա­պա­գա­յում ևս պի­տի շա­րու­նա­կենք ապ­րել այդ ար­ժեք­նե­րով:


Երբ ներ­կա­յա­նում ենք արևմուտ­քին, այդ առ­թիվ քրիս­տո­նյա ենք, որ­պես­զի բո­լոր դռ­նե­րը մեր առջև բաց­վեն... ին­չո՞ւ չենք ա­սում, որ հե­թա­նոս ենք:
Վեր­ջերս մո­դա­յիկ է դար­ձել Ցե­ղակ­րո­նու­թյան մա­սին խո­սել, և նույ­նիսկ կան զար­մա­նա­լի մտա­վո­րա­կան­ներ, ո­րոնք քա­ջա­լե­րում են հե­թա­նո­սա­կան «ծե­սով» Գառ­նիի տա­ճա­րում պսա­կադ­րու­թյու­նը, քուր­մի ձեռ­քին մի սուր, ու­սին գցած մի հայ­կա­կան շուր­ջառ, թե ինչ է ա­սում և մաղ­թում՝ Աստ­ված գի­տի: Վեր­ջերս այդ քուր­մը քն­նա­դա­տում էր Աստ­վա­ծա­շուն­չը և ա­սում, որ այն­տեղ ոչ մի էա­կան դր­վագ չի գտել իր ազ­գի մա­սին, բայց մի րո­պե հե­տո ա­սաց, որ Աստ­վա­ծա­շուն­չը ազդ­ված է հայ է­պո­սից: Իսկ հար­գե­լի քուր­մը, բա­ցի հայ­կա­կան ինք­նու­թյու­նից ու­րիշ հոգևոր ար­ժեք­ներ չի՞ տե­սել Աստ­վա­ծաշն­չում: Այս հա­կա­սա­կան մտ­քեր հա­ղոր­դող ան­ձը ի՞նչ է քա­րո­զե­լո, և ի՞նչ բա­րո­յա­կան հիմ­քեր ու­նի մեր հե­թա­նո­սա­կան ան­ցյա­լից դր­վագ­ներ փո­խան­ցե­լու մեզ: Շատ եմ հե­տաքր­քր­վել, բայց ոչ մի տեղ չեմ գտել մար­դու կա­տա­րե­լա­գոր­ծու­թյան հա­մար ցուց­մունք­ներ հան­դի­սա­ցող այն­պի­սի վար­դա­պե­տու­թյուն, ինչ­պի­սին Քրիս­տո­սի Ա­վե­տա­րանն է: Եվ մի՞­թե մեր հայ­րե­րը այն աս­տի­ճան տգետ էին, որ թող­նե­լով հե­թա­նո­սա­կան բարձր բա­րո­յա­կա­նու­թյու­նը, որ­դեգ­րե­ցին քրիս­տո­նեա­կան կրո­նը, որ­պես ի­րենց կյան­քի միակ փր­կու­թյան ճա­նա­պարհ: Մի՞­թե մարդ­կու­թյու­նը, որ Քրիս­տո­սի օ­րե­րից հետևել է և հա­վա­տա­ցել Քրիս­տո­սին, ապ­րել նրա պատ­վի­րան­նե­րի հա­մա­ձայն, խաբ­ված է: Մի՞­թե մեր գիտ­նա­կան և ի­մաս­տուն հոգևոր հայ­րե­րը այն­քան գի­տակ­ցու­թյուն չու­նեին, ինչ­քան մեր ժա­մա­նա­կի աստ­վա­ծա­մերժ և հա­կաք­րիս­տո­նյա այ­րե­րը, և ապ­րել են «ինք­նա­խա­բեու­թյամբ»: Մի՞­թե մեր այ­սօր­վա հոգևո­րա­կան­նե­րը, ո­րոնք ստա­նում են բարձ­րա­գույն կր­թու­թյուն, ևս ապ­րում են «ինք­նա­խա­բեու­թյամբ», ո­րով­հետև քրիս­տո­նյա են: Մի՞­թե մեր նա­հա­տակ քրիս­տո­նյա և պարզ ժո­ղո­վուր­դը ա­նի­մաստ նա­հա­տակ­վեց հա­նուն Հի­սու­սի և Հայ­րե­նյաց: Այս բո­լո­րը ստի­պում են, որ ա­մեն մի հայ մտա­ծի, թե ինչ է ա­նում:


Բա­վա­կան է ներ­կա­յաց­նել Վար­դա­վա­ռի և Տրն­դե­զի հե­թա­նո­սա­կան ծե­սե­րի մեր ազ­գա­յին ժա­ռան­գու­թյու­նը, ե­թե կան հայ­կա­կան հե­թա­նո­սա­կան բա­րո­յա­կան սկզ­բունք­ներ, ո­րոնք ու­նեն քրիս­տո­նեու­թյու­նից ա­վե­լի հզոր կյան­քի մի ու­ղե­ցույց, հրա­պա­րա՛կ բե­րեք, և մենք սո­վո­րենք և ափ­սո­սանք, որ թո­ղել ենք մեր հոգևոր, ազ­գա­յին, բա­րո­յա­կան հե­թա­նո­սա­կան ար­ժեք­նե­րը, ան­տե­սել մեր ցե­ղի կրո­նը և հա­վա­տա­ցել ենք ՋՀՈՒ­ԴԱ­ԿԱՆ հե­քիաթ­նե­րին, ո­րոնց, ի դեպ, այդ ջհուդ­ներն ի­րենք հա­վատ չեն ըն­ծա­յում:
Պետք է սթափ­վել և հրա­ժար­վել մեր ժա­մա­նա­կի ան­բա­րո­յա­կան, ա­պազ­գա­յին և անս­կզ­բունք կյան­քի դրսևո­րում­նե­րից, այ­լա­պես կո­րուստն ան­խու­սա­փե­լի է, և կոր­ծա­նու­մը՝ ի­րա­տե­սա­կան:

Ար­սեն ար­քե­պիս­կո­պոս ԲԵՐ­ԲԵ­ՐՅԱՆ

Դիտվել է՝ 7633

Մեկնաբանություններ