Իրանը պատրաստվում է հակահարված տալ Միացյալ Նահանգներին Մերձավոր Արևելքում՝ հաղորդել է Իսլամական հեղափոխության պահապանների կորպուսի Telegram ալիքը։ Ավելի վաղ հաղորդվել էր, որ «ամերիկացիները սխալ հաշվարկներ են արել», քանի որ Իրանը նախկինում տարհանել էր բոլոր նյութերը երեք միջուկային օբյեկտներից, որոնք հարված էին ստացել ԱՄՆ-ի կողմից։               
 

«Դժբախտաբար, հայտնի դառնալը որոշում են պատկերասրահների տերերը»

«Դժբախտաբար, հայտնի դառնալը  որոշում են պատկերասրահների տերերը»
25.02.2014 | 11:31

Սա մեր արևն է, մեր ժամանակը: Արևը նշանակում է կյանք, էություն: Թռչունները ժամանակն են պահում, զանգակները հուշում են, որ ժամանակն անդադար անցնում է: Կտավին նայելիս հասկանում ես, որ եթե կյանքը սկսվում է, ուրեմն պետք է նաև վերջանա: «Սա առասպել չէ, մենք գիտենք, որ ծնվում ու մահանում ենք,-ասում է ֆրանսահայ գեղանկարիչ ՄԱՐՏԻԿ ՆԵՐՍԵՍՅԱՆԸ:- Կտավում պատկերված սլաքները հիշեցնում են, թե կյանքի որ հատվածում ենք, նայած տարիքին: Զանգակներն ասում են` ճիշտ ապրեք ձեր կյանքի ժամանակը, ամեն սլաք կարող է վերջինը լինել»:
Մարտիկ Ներսեսյանի աշխատանքներին ծանոթացա «Արտ և լեգենդ» երևանյան նորաբաց պատկերասրահում: Հայրենիքում ցուցահանդես դեռ չի ունեցել: Նրան նոր-նոր են սկսում ճանաչել: Ամեն կտավը մի պատմություն ունի: «Կորսված հայրենիք» կտավում ծառի (հայ ազգի) կտրված արմատները նորից ծաղկում են ու տարածվում: Ասում են` կյանքը ջրից է սկիզբ առել. «Նախակյանքը» հենց դրա մասին է: «Ազատագրված միտք», «Մի երեկո», «Չորս եղանակ», «Հայուհի», «Կյանքի վեց անիվները»: Նկարիչը համոզված է, որ մենք անցնում ենք վեց ժամանակի, վեց օղակի միջով: Հույները, մայաները, չինացիները, արիացիները, մեծ ազգերը հավատացել են սրան: Կյանքի ու մահվան անիվների միջով անցնելուց հետո նորից հառնում ես` որպես սերմ, ծառ, քար, վագր կամ մարդ արարած, ու նորից անցնում կյանքի օղակների միջով: Կենտրոնում արևն է: «Մինչ օրս մենք «արև»-ով ենք երդվում և եկեղեցիներում ունենք մեր կրակը, որը չվերացրեց քրիստոնեությունը: Իսլամը վերացրեց, իրենց մզկիթներում լույս չկա»,-ասում է գեղանկարիչն ու պատմում, որ նկարում է մածկաթիակով (шпатель), ներկն առանց բացելու է գործածում, միլիմետր-միլիմետր շարում է գծերը` առանց սխալվելու իրավունքի: Որովհետև մաքրել ու նորից նկարել չի կարող: Ասում է, որ կապ չունի՝ ինչ ներկով ես նկարում, կտավի՞ վրա ես նկարում, թե՞ փայտի, կարևորը միտքն է: Վերացական նկարներ էլ ունի: «Բայց ոչ թե աբստրակտ, այլ ֆիգուրատիվ աբստրակտ,-ասում է նա:- Մի թեթև ձև եմ տալիս, որ նայողը հասկանա` ինչ է տեսնում, քառակուսի չեմ նկարում և ասում` սա խնձոր է»: «Տոհմածառ» կտավում տեսնում ենք հայոց տառերը: «Հրահանգը» ավանդույթների մասին է, «Լքյալը» մի նավակ է, որ ամբողջ կյանքում ձուկ ու հաց է տվել ձկնորսին ու հիմա լքված է, թողել են, մոռացել: Գուցե դա միայնակ կին է, չիրագործված երազանք, կամ հենց լքված նավակ, ու նայելիս տխրում ես լքյալի համար:
«Սուրբ Գայանեի ծաղիկ ծախողին» գեղանկարիչը Ֆրանսիա հասնելով կտավին է հանձնել, ասում է` մի քիչ ավելի երիտասարդացրել եմ, բայց նա հոգու խորքում հենց այդպիսին է: «Փրկված ծաղիկ». տուն, ուր մութ է, տխուր, բայց մի ծաղիկ կա, լույսի մի կտոր:
Հարցրի` Ցեղասպանության թեմայով աշխատանք ունե՞ք: «Իսկ սա ի՞նչ է, նա ի՞նչ է»,- ասաց` ցույց տալով սրահի գրեթե բոլոր կտավները:


-Ձեզ գիտե՞ն դրսում: Ցուցահանդեսներ ունենո՞ւմ եք:
-Դպրոցն ավարտելուց անմիջապես հետո սկսել եմ զբաղվել նկարչությամբ: Կլինի շուրջ 40 տարի: ՈՒնեցել եմ մեծ թվով անհատական ու խմբակային ցուցահանդեսներ` տարբեր երկրներում: Պատկերասրահում փակցված նկարները Հայաստանին եմ նվիրել, դեռ էլի աշխատանքներ եմ բերելու: Սա էլ իմ փափագն է: Ես իմ կյանքի գործն արել եմ: Տարբեր երկրներից հաճախորդներ ունեմ: Հազարավոր նկարներ ունեմ դրսում: Հիմա նկարում եմ ինքս ինձ համար և ուզում եմ ապրել իմ երկրում:
-Ձեր ընտանիքը կգա՞ Հայաստան:
-Մեծ ընտանիք չունեմ: Հայրս և մայրս որբ են եղել՝ Ցեղասպանությունից մահապուրծ: Եղբայրս մահացել է, կինն ու երկու զավակներն ապրում են Ֆրանսիայում: Տղաս` Հայկը, մոր հետ ապրում է ԱՄՆ-ում: Խոստացել է, որ կգա Հայաստան:
-Կգա, կգնա՞:
-Չես իմանա, ես հայ եմ մեծացել, նա էլ հայ է մեծացել, այսօր չգա, վաղը կգա: Ես էլ երեկ չեմ եկել: Այսօր եմ եկել:
-Ինչպե՞ս եք նայում այն երևույթին, որ այսօր էլ են գնում:
-Գնում են, ոչ թե որովհետև չեն սիրում իրենց երկիրը, այլ որովհետև ընտանիք պահելու խնդիր ունեն, չեն գտնում մի ճանապարհ, որ նորմալ կերպով, առանց գողության, խարդախության ապրեն: Դժբախտաբար նրանք են գնում, որ պետք են այս երկրին: Նրանց տեղը լրացնում են շրջաններից եկածները: Փողոցով քայլում ես, զգում ես, որ քաղաքի մակարդակն այն չէ: Հայաստանը բաժանվել է երեք մասի. մի մասը լավ է ապրում, գողանում է, ստում, նրանք քանակով քիչ են, բայց վերցրել են իրենց ձեռքը ամբողջ ներվերը քաղաքի ու երկրի: Մի մասը, որ նույնպես մեծ թիվ չի կազմում, քիչ թե շատ ապահով է ապրում: Եվ արդեն կա մեծ թվով ժողովուրդ, որին խաբել են հեռուստատեսությամբ, ամերիկյան դատարկ ֆիլմերով, գիրք չեն բացում և դժվարությամբ են ապրում: Եթե այսպես շարունակվի, չգիտեմ ինչ է լինելու հետո: Սփյուռքահայերը ոչ մի բան չեն կարող անել: Մենք սիրում ենք Հայաստանը, փորձում ենք օգնել, իմանալով, որ հաճախ մեր տված մեկ եվրոյից 10 ցենտ է տեղ հասնում, ու հենց այդ 10 ցենտի համար ենք օգնում: Այնպես չէ, որ հիմար ենք, չենք հասկանում:
-Ասում են` Ցեղասպանության մոտեցող 100-ամյակին Թուրքիային ավելի շատ մտահոգում է հայկական սփյուռքը:
-Թուրքիան նման մտահոգություն չունի: Եվրոպան ամենից առաջ իր շահի մասին է մտածում: Նա 70-միլիոնանոց ժողովրդին չի փոխի 2-միլիոնանոց երկրի հետ, որը չունի նավթ, ոսկի, ուրան:
-ՈՒրեմն 100-րդ տարելի՞ցն էլ ոչինչ չի փոխի:
-Ցեղասպանությունը ճանաչելուց հետո Թուրքիան պիտի վերադարձնի ներկայումս իրեն պատկանող հողերի մի մասը: Արդյոք կարո՞ղ է իր ժողովրդին ասել, որ 100 տարի սուտ են խոսել, ցեղասպանություն են կատարել: Կան հստակ հաշվարկներ, որ Եվրոպան 35 տարի հետո իսլամական երկիր է դառնալու: Ամերիկան էլ հեռու չէ, նա էլ խնդիր ունի, Ռուսաստանն էլ: Ի՞նչ եք կարծում` Հայաստանն ինչպե՞ս պետք է դիմանա այս ամենին: Եթե ինչ-որ բան պետք է փոխվի, դա պետք է լինի հիմա:
-Իսկ Եվրոպային չի՞ մտահոգում իր՝ մուսուլմանական երկիր դառնալու վտանգը: Որքան գիտեմ, եվրոպական օրենքներն ավելի շատ հօգուտ մուսուլմանների են:
-Դրամի խնդիր է: Դուք կարծում եք՝ Եվրոպայում գրված օրենքները չե՞ն խախտվում: Կամ Ֆրանսիայի նման մի երկրում խարդախություն չի՞ լինում, քվեներ չե՞ն կեղծվում: Ավելի «բարձրակարգ» ձևով են լինում: Գուլպաների մեջ են քվեաթերթիկներ անցկացնում, սնդուկներ են փոխանակում` կեղծված քվեներով: Ինչ վերաբերում է արտոնություններին, Եվրոպայում արաբը ինը երեխա կարող է ունենալ, բավական դրամ ստանալ ու հանգիստ ապրել: Բացահայտ ասում է` քո ճանապարհը կփակեմ, իմ գորգը կփռեմ ու նամազ կանեմ: Ոստիկանը չի կարող բան ասել, որովհետև իր երկրի քաղաքացին է նա:
-Վերադառնանք Ձեր կտավներին: Ի՞նչ ժանրում եք ստեղծագործում:
-Եթե փորձեմ թարգմանել, կլինի «շողքի խաղ»: Ես նկարում եմ միլիմետր-միլիմետրուկես հաստությամբ չոր ներկով: Երբ նկարի վրա լույսը կողքից է ընկնում, իր հոգին, բնույթը փոխվում են: Լույսի շողքն է, որ իմաստավորում է նկարը: Դուք այսօր տեսնում եք իմ գունավոր նկարները: ՈՒնեմ գործեր` սպիտակով սպիտակի վրա: Առանց լույսի ոչինչ չեն ասում: Երբ հայ արվեստասերները մի քիչ ծանոթանան գործերիս, հետագայում սպիտակ նկարների ցուցահանդես կբացեմ:
-Ձեր նկարներն ովքե՞ր են գնում ավելի շատ` օտարերկրացինե՞րը, դրսի հայե՞րը:
-Հայ հաճախորդներս քիչ են, հիմնականում ճապոնացիներ են, ամերիկացիներ, ֆրանսիացիներ:
-Ինչո՞վ են գրավում Ձեր նկարները:
-Այն, ինչ ես եմ նկարում, ուրիշ տեղ չեն տեսնում: Երբ, ասենք, 50 նկարչի աշխատանք մի սրահում ցուցադրում են, հմուտ մասնագետը մոտենում է, նայում, ասում է` որ նկարը որ նկարչինն է: Բայց կարող է հեռվից, նախքան մոտենալը նայել նկարներին ու ասել` այ սա Մարտիկի նկարն է: Այդպես են ինձ ճանաչում Եվրոպայում: Հաճախորդներ ունեմ, որ ամեն տարի նկար են գնում ինձնից: Գալիս են, ասում` 2013-ի նկար չունենք: Արվեստանոցում կտավ ունեմ, որտեղ պատկերված է հայրիկիս` Խաչիկ Ներսեսյանի բանաստեղծությունը` նրա ձեռագրով: Շատերը մատն այդ նկարի վրա են դնում` կարծես հասկանալով արժեքը: Բայց ես դա չեմ վաճառում:
-Ձեր հայրը գրո՞ւմ է:
-Այո, բանաստեղծ է, տպագրված գործեր ունի: Հայրս Վանից է, Դրոյի զինվորներից է եղել: Հուշեր ունի գաղթի մասին, դեռ ձեռագիր են, Հայաստան եմ բերելու:
-Շատերին թվում է, որ եթե արվեստագետը ոտքը դրեց դուրս, հայտնի է դառնալու: Հայ նկարիչը ի՞նչ կարող է անել դրսում:
-Նման բան չկա: Դժբախտաբար, հայտնի դառնալը որոշում են պատկերասրահների տերերը, երբ զգում են, որ տվյալ նկարչի միջոցով կարող են դրամ վաստակել: Այսինքն, մեծ մասամբ ոչ թե արվեստն են գնահատում, այլ կոմերցիոն կողմը, անունը:
-Իսկ անունը մի՞թե նկարիչը ձեռք չի բերում իր աշխատանքներով:
-Հիմա ասեմ` ինչպես է լուծվում անունի հարցը: Հարուստ ընտանիքի աղջիկը նկարում է, վճարում է որևէ պատկերասրահի, որ ցուցադրեն իր գործերը: Մարդիկ են գալիս, նայում, մասնակցում աճուրդին ու գնում նկարը: Իրականում այդ ամենը՝ այցելությունները, վաճառքը կազմակերպում է աղջկա հայրը կամ ընկերը: Եվ նույնը արվում է 20 պատկերասրահում: Մարդիկ չեն լսել այդ նկարչի անունը, արածը մի բան չէ, բայց գիտեն, որ 7500 եվրո է գնահատվել: Երկու տարի հետո այդ նկարչի աշխատանքներն արդեն մեծ պահանջարկ են վայելում:
-Իսկ ինչպե՞ս եք Դո՛ւք հայտնի դարձել:
-Իմ դեպքն ուրիշ է: Ես որբ հայր ու մայր եմ ունեցել, հայ եմ մեծացել, պատիվ եմ պահել, գովազդի հետևից չեմ գնացել և այսօր արդեն կարող եմ ասել` չեմ ուզում վաճառել նկարներս:
-Պարոն Ներսեսյան, Ֆրանսիայում բողոքի մեծ ալիք է բարձրացրել միասեռականների ամուսնությունը օրինականացնող օրենքը: Ի՞նչ կասեք այդ մասին:
-Աշխարհում միշտ եղել են միասեռականներ` որոշ ժամանակ գաղտնի, որոշ ժամանակ` ոչ: Եվրոպայում նրանք իրավունքներ են ունեցել ու այնքան շատ են, որ նախագահի թեկնածուն նրանց ձայների կարիքն ունի: Եթե նրանց քանակը մեզնից շատ լիներ, մենք պիտի ենթարկվեինք նրանց: Դեռ մեր քանակն է շատ: Ես համաձայն չեմ նրանց հետ, բայց չեմ պայքարի, եթե ուզում է այդպես ապրել: Ամեն մարդու իրավունքն իր ձեռքում է:
-Հարցն ապրելու իրավունքը չէ, այլ միասեռականների ամուսնության օրինականացումը:
-Օրենքն ո՞վ է ընդունում:
-Կառավարությունը:
-Իսկ կառավարությա՞նն ով է ընտրում:
-Ժողովուրդը:
-Ես էլ ժողովրդի մի մասնիկն եմ:


Զրույցը` Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԻ

Լուսանկարներ

. .
Դիտվել է՝ 2580

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ