Քիչ առաջ ոստիկանության զորքերը մտան Էջմիածին քաղաք։ Երկու ավտոբուս է բերվել Էջմիածին, որոնք, ըստ երևույթին, սպասում են հրահանգի։ Մայր Աթոռի բակում իրավիճակը գերլարված է։ Հավաքված քաղաքացիները թույլ չտվեցին իրավապահներին իրենց հետ տանել Շիրակի թեմի առաջնորդ Միքայել Սրբազանին։ Այստեղ են ժամանել նաև կարմիրբերետավորները։ Մայր Աթոռի մոտ հավաքված քաղաքացիները կոչ են անում բոլոր հայերին հավաքվել Մայր Աթոռի բակում և կանգնել ի պաշտպանություն Եկեղեցու։               
 

Ո՞վ է պատասխանատու երկրի ու պետականության, ազգի ու պատմության առջև

Ո՞վ է պատասխանատու երկրի ու պետականության, ազգի ու պատմության առջև
10.10.2017 | 00:28

(Նախորդ մասը)

Ընթերցողն իրավացիորեն կարող է հարցադրել՝ եթե այդքան բացասական գծեր ունի հայությունը, ապա ինչպես է, որ մարդկության արշալույսից ի վեր հայ ազգը և Հայաստան աշխարհը դիմակայել և գոյատևում են մինչ այժմ: Եվ սա այն դեպքում, երբ հին աշխարհի նրա հարևան Ասորեստանը, Էլամն ու Բաբելոնը և այլ պետություններ անհետացել են պատմության ասպարեզից: Իրոք, դա ի՞նչ ֆենոմեն է, որով էլ հաճախ հպարտանում ու մատնացույց ենք անում: Այս խնդրի ուսումնասիրողներից Անժելա Տերյանը իր՝ «Ո՞րն է հայ ցեղի հարատևության գաղտնիքը» հոդվածում, անդրադառնալով Հայաստանի հարևան հին պետությունների կործանման և Հայաստանի հարատևման խնդրին, իրավացիորեն եզրահանգել է, որ Հայաստանը «դիմացել է իր ընդարձակ տարածքների շնորհիվ»: Քանզի «Տիգրան Մեծից հետո ընդարձակ հայկական պետությունը այլևս չվերականգնվեց: Իսկ Հայաստանն անընդհատ տարածքային կորուստներ էր ունենում: Վաղ միջնադարից սկսած (IV-V դդ.) հայոց արքայական տները (Արշակունիներ, Բագրատունիներ, Զաքարյաններ) սկսեցին բավարարվել միայն Մեծ Հայքի (մոտ 300000 քառ. կմ) սահմաններում ստեղծված պետության գոյությամբ: Պատահական չէ, որ V դարում պատմահայր Մ. Խորենացին ցավով ու տխրությամբ Հայաստանը փոքր երկիր, իսկ հայ ժողովրդին «փոքր ածու» է համարում: Այսօր զարմանում ենք Մովսես Խորենացու այս բնութագրման վրա, քանի որ այսօրվա Հայաստանի համեմատ V դարի Հայաստանն ընդարձակ երկիր էր: Անընդհատ փոքրացող երկրի ու հայրենիքի մասին ցավով նշում է նաև V դարի մեկ այլ պատմիչ՝ Փավստոս Բուզանդը: Խոսելով Հայաստանի առաջին բաժանման մասին (387 թ. Բյուզանդիայի և Պարսկաստանի միջև)՝ Փ. Բուզանդը գրում է. «…և այն ժամանակ ու այնուհետև Հայոց թագավորությունը բաժանվեց, ցրվեց, նվազեց, իր նախկին մեծությունից ընկավ» (Փ. Բուզանդ, Պատմություն Հայոց, Եր., 1968, էջ 299):


Հայաստանը դարերի ընթացքում ունեցել է ոչ միայն տարածքային կորուստներ, այլև պետականության երկարատև կորուստ: 1045 թ. վերացել է Բագրատունյաց թագավորությունը (885-1045): 1375 թ. վերացել է Կիլիկյան Հայաստանի թագավորությունը (1080-1375): Եվ հրաշք էր, որ 20-րդ դարի սկզբին՝ 1918 թ. (մայիսի 28), նորից վերականգնվեց հայոց պետականությունը, ու ստեղծվեցին նախ Հայաստանի առաջին Հանրապետությունը (մոտ 58000 քառ. կմ տարածքով), ապա Խորհրդային Հայաստանը (29800 քառ. կմ տարածքով): Այսօր՝ 21-րդ դարի սկզբին, ունենք Հայաստանի Հանրապետություն (29800 քառ. կմ տարածքով), Արցախի Հանրապետություն (12000 քառ. կմ տարածքով) և հայաբնակ Ջավախք Վրաստանի կազմում:


Ինչպես տեսնում ենք, հայ ժողովուրդը սեղմվել է իր հայրենիքում: Անհետացած պետությունները Հայաստանի համեմատ տարածքով փոքր էին, և հաճախ մեկ ճակատամարտում պարտվելը բավական էր լինում երկրի կործանման ու պատմության թատերաբեմից անհետանալու համար: Այսպես, երբ մ.թ.ա. 612 թ. Ասորեստանի մայրաքաղաք Նինվեն գրավվեց մարերի, հայերի, բաբելացիների ու սկյութների կողմից, Ասորեստանը դադարեց գոյություն ունենալուց: Երբ մ.թ.ա. 592 թ. Բաբելոնը գրավվեց մարերի, հայերի և սկյութների կողմից, Բաբելոն պետությունը ևս դադարեց գոյություն ունենալուց և այլն:
Այլ է եղել Հայաստանի դեպքում: Հայաստանն ընդարձակ երկիր էր, և երբ թշնամին գրավել է երկրի մի մասը, ապա ժողովուրդը նահանջել, սեղմվել է իր տարածքում: Սա կրկնվել է բազմիցս, և հայ ժողովուրդը անընդհատ կորցրել է իր երկրի, իր հայրենիքի ինչ-որ մասը: Ժամանակի ընթացքում կորուստը մեծացել է, նկատելի դարձել և այժմ՝ 21-րդ դարի սկզբին, ունենք այսօրվա վիճակը, ունենք փոքր Հայաստան երկիր, Արցախ, հայաբնակ Ջավախք ու հայաթափված բազմաթիվ տարածքներ: Պետք է նշել, որ այլ օբյեկտիվ պատճառներից բացի նաև այս վիճակն էր (փոքր Հայաստան) պատճառը, որ Ադրբեջանին բռնակցված Գարդման աշխարհի բնակչությունը, 20-րդ դարի վերջերին տեղահանվելով իր բնօրրանից, չկարողացավ ապաստանել այսօրվա Հայաստանում և ցրվեց՝ տեղավորվելով հիմնականում Ռուսաստանի հարավային մասերում՝ էլ ավելի մեծացնելով Հյուսիսային Կովկասում, Կրասնոդարի և Ստավրոպոլի երկրամասերում գոյություն ունեցող հայ բնակչության թիվը (նշենք, որ այդ գործում մեղքի շատ մեծ բաժինն ունեն այն ժամանակվա Հայաստանի իշխանավորները):
Այսպիսով, մեր պատմությունը և անցյալի դասերը հուշում են, որ հայ ժողովրդի հետագա ընթացքը դեպի ապագա, նրա անվտանգությունը և ապահովությունը պահանջում են չզիջել անգամ մեկ թիզ հող: Նահանջելու տեղ այլևս չունենք և իրավունք չունենք որևէ տարածք կորցնելու, զիջելու ուրիշներին: Սա պետք է հասկանա յուրաքանչյուր հայ ու հասկացնի, բացատրի նաև ուրիշներին: Ոչ ոք իրավունք չունի մեզ պարտադրելու կամ ստիպելու, որ հանձնենք բռնագրավված մեր հայրենիքի ազատագրված տարածքները» (Ա. Տերյան, «Հայաստանը և Պատմությունը» (հոդվածների ժողովածու, Եր., 2007): Ինչպես սովորաբար ասվում է, պատմությունը կրկնվում է: Այդպես էր, օրինակ, 1921 թ., երբ Արցախն ու Նախիջևանը, փաստորեն, Հայաստանը զիջեց Ադրբեջանին: Այսօր էլ՝ որպես փոխզիջում, բանակցային օրակարգ է բերվել արյան գնով ազատագրված տարածքները Ադրբեջանին հանձնելու հարցը:


Հայաստանը, հայությունը, ինչպես վերոգրյալ փաստերն են ապացուցում, այսօր էլ գտնվում են 5-րդ դարում Մովսես Խորենացու գրած Ողբի և մեր այլ երևելիների նկարագրած իրավիճակներում: Եվ այդ իրավիճակն անփոփոխ կմնա այնքան ժամանակ, քանի դեռ չենք փոխել մեր մտածելակերպն ու համոզմունքները, մեր աշխարհընկալումն ու ազգային գիտակցությունը: Իսկ դա էլ խիստ կասկածելի է, քանզի այդպիսի ապագայի համար այսօր գրեթե ոչինչ չի արվում: Ավելին, կարծես ամեն ինչ ուղղորդվում է Հայաստանը ներսից՝ մեր իսկ ձեռքերով քայքայելուն: Այդ տեսակետից շատ ուսանելի է դիտարկել մերօրյա ամերիկացի հետախույզ Դանի «Ինչպես փլուզել օտար երկիրը ներսից» նոթերում արձանագրված բազմաթիվ առաջադրանքները: Վերջիններիս թվում, որոնք շատ տիպիկ են մերօրյա Հայաստանին, Դանն ընդգծել է, որ «Յուրաքանչյուր երկրում կան մի քանի կարևորագույն ոլորտներ, որոնք սահմանում ու ձևավորում են հասարակության համոզմունքները և կյանքը: Հենց այդ ոլորտներն են այն առանցքային թիրախները, որոնք պետք է ենթարկվեն հարձակման:


…Ծանրության կենտրոնների վերահսկումով հնարավոր է իրականացնել երկրի անկումը, այն ներսից փլուզելու ճանապարհով… Եթե ուզում ես ձևավորել քեզ ցանկալի ճշմարտությունը, պետք է վերահսկես լրատվամիջոցները: Մեր օրերում մարդկանց մեծամասնությունը կյանքի մասին հիմնական տեղեկությունները և պատկերացումները քաղում է լրատվամիջոցներից (հեռուստատեսություն, մամուլ և այլն):
…Լրատվամիջոցները և հեռուստատեսությունը ձևավորում են կյանքի պատկերը: Եթե այդ պատկերն անընդհատ խեղաթյուրվում է, ապա ժողովուրդն այդ խեղաթյուրումն ընդունում է որպես ճշմարտություն: Սուտը կամ խեղաթյուրված ճշմարտությունը պետք է անընդհատ կրկնել, և հասարակությունն այդ սուտն ի վերջո կընկալի իբրև փաստ:
…Անհրաժեշտ է նաև տարածել վարկաբեկող նյութեր, խարխլել ազգային արժեքներն ու նրա բարոյական սկզբունքները, ոչնչացնել ցանկացած հզոր հոգևոր հիմք և ստեղծել թերահավատություն ազգային ինքնատիպ մշակույթի նկատմամբ: Սա շատ ավելի հեշտ գործ է, եթե ձեր թիրախային լսարանում շատերն արդեն դարձել են ծույլ, վատ կրթված, վատ տեղեկացված, չմտածող ու անտարբեր:


…Ապագա սերունդները պետք է դարձնել մտքով, մարմնով ու հոգով թույլ: Խուսափեք դասավանդման ժամանակ երեխաներին տալ հիմնական փաստեր իրենց իսկ պատմությունից և սահմանադրական իրավունքներից: Սովորեցրեք նրանց, որ բնական ագրեսիան սխալ է, իսկ հլու-հնազանդությունը ճիշտ է… Ձևավորեք քաղաքական գաղափարախոսություն՝ ներթափանցելով կառավարություն:
…Ձեր գաղափարների համակիրներին պաշտոններ տվեք և բարձրացրեք նրանց բոլոր մակարդակներում՝ որքան բարձր, այնքան լավ, որպեսզի նրանք իշխեն և ուղղորդեն երկիրը բոլոր ուղղություններով, հասարակությանը խոստանալով լուծումներ և բարեկեցիկ, լավ կյանք: Աստիճանաբար ավելացնելով վերահսկողությունը և կառավարության կախվածությունը ձեզնից՝ փոխեք օրենսդրության նկատմամբ վստահությունը: Նշանակելով կոռումպացված դատավորներ, որոնք չենք գործի Սահմանադրության շրջանակներում, նպաստեք, որ հասարակության մեջ ծնվեն անպատժելիության մթնոլորտ, անվստահություն, դժգոհություն և, որ ամենակարևորն է, անհուսության զգացողություն: Եթե կարողացել եք ներթափանցել և հասնել բարձր պաշտոնական դիրքերի, ապա ամենաբարձր մակարդակներում կարող եք նաև բյուջետային կրճատումների միջոցով թուլացնել այդ երկրի բանակը…


…Մշակույթ ստեղծողներն ու ազգային սրբությունները պիտի վարկաբեկվեն: Հարված հասցրեք լեզվին՝ խեղելով այն: Մշակույթն ու լեզուն են, ի վերջո, միավորում ժողովրդին: Տնտեսությունը դարձրեք ծախսարար՝ ծախսե՛լ, ծախսե՛լ և ծախսե՛լ, հարկե՛ր, հարկե՛ր և հարկե՛ր, սա պիտի լինի «ներսից փլուզելու» ձեր ծրագիրը:
…Երկիրը հզոր է, երբ տնտեսությամբ և ֆինանսապես անկախ է: Նման երկրում ժողովուրդը շատ պահանջներ չունի իր կառավարությունից, իսկ երբ ազատ ժողովուրդը կախվածություն չունի կառավարությունից, նշանակում է՝ կառավարության իշխանությունը և վերահսկողությունը սահմանափակ են:
Օրենքի և օրինականության հիմքով պետական գանձարանից վերցրեք հնարավորինս մեծ գումարներ և իրականացրեք երկու կարևոր նպատակ:
Առաջին՝ հանրային և մասնավոր բիզնեսները, որոնք ունեն կանոնակարգված օրենքներ, դրեք պետությունից ուժեղ կախման մեջ, որից հետո սկսեք թելադրել նոր պայմաններ:
Երկրորդ՝ երկիրը դրեք «պարտքի տակ» և նվազեցնելով արժույթի դրամային արժեքը՝ խափանեք տնտեսության զարգացումը:


Եվ, իհարկե, հոգալով բոլոր ծախսերը, այս գործընթացը պետք է ներկայացնեք, թե իբր կառավարության կողմից կատարվող շահեկան նպաստների դիմաց ժողովուրդը պետք է «ներդրում անի», դուք դրանք պետք է բերեք հարկային դաշտ ու հարկեք նրանց: Սրանով դուք գողանում եք հասարակության, աշխատավորի գրպանի փողը և միաժամանակ նրանց անկախությունը: Ի վերջո, եթե դուք բավարար չափով, անընդհատ, բարձրացնում եք հարկերը և ապրանքների գինը, մյուս կողմից ավելացնում երկրի արտաքին պարտքը, ապա կկարողանաք ֆինանսապես այն աստիճանի ճնշել ժողովրդին, որ ստրկությունից ծանրաբեռնված երկիրը ենթարկվի փլուզման» («Անդին» 1, 2014):


Եվ այսպես կարելի է նմանատիպ փաստ-փաստարկները շարունակել: Սակայն բավարարվենք վերոգրյալներով և այս հրապարակում-վերլուծությունը վերջակետելուց առաջ մեկ անգամ էլ հիշենք, որ անցյալի մոռացումը պարտադրում է վերստին այն ապրել և մշտապես հետապնդում է ներկան ու ապագան: Ցավոք, Հայաստանի մերօրյա կառավարիչները, զանց առնելով պատմության ու ազգի առջև ունեցած իրենց պատասխանատվությունը, շարունակում են հույն մտածող Անակրեսի (Ք.ա. 560-478 թթ.) տողերի նորմերով գործել .
Ինչ որ ունես, տուր այսօր,
Ինչ որ ունեմ, առ այսօր,
Այսօր խմի, քեֆ արա,
Այսօր փոխ առ կամ մուրա,
Վաղվա մասին մի հոգա,
Նա դեռ մունջ է մեզ համար:

Արգամ ԱՅՎԱԶՅԱՆ
Հայագետ-նախիջևանագետ, ՀՀ մշակույթի վաստակավոր գործիչ
Դիտվել է՝ 10819

Մեկնաբանություններ