ԱՄՆ նախագահ Դոնալդ Թրամփը հայտարարել է, որ կքննարկի Իրանը կրկին ռմբակոծելու հնարավորությունը, եթե Թեհրանն ուրանը հարստացնի մինչև «տագնապալի» մակարդակի։ Թրամփը հավելել է, որ կցանկանար տեսնել, թե ինչպես են Միջազգային ատոմային էներգիայի գործակալության կամ այլ հեղինակավոր աղբյուրի տեսուչները ստուգում Իրանի միջուկային օբյեկտներն անցյալ շաբաթավերջին դրանց ռմբակոծությունից հետո։               
 

ԱՄՆ պատժամիջոցները կստիպեն Ռուսաստանին ճանաչել Լեռնային Ղարաբա՞ղը

ԱՄՆ պատժամիջոցները կստիպեն Ռուսաստանին ճանաչել Լեռնային Ղարաբա՞ղը
28.02.2018 | 22:56

2018-ի հունվարի 29-ից գործում է ԱՄՆ Կոնգրեսի նոր պատժամիջոցային փաթեթը` Ռուսաստանի ու ռուսական ձեռնարկությունների դեմ, որոնց թվում է Ռոսօբորոնէքսպորտը: Պետությունները, որ ՌԴ-ից զենք ձեռք կբերեն, կարող են պատժամիջոցների տակ հայտնվել, եթե Վաշինգտոնը էական համարի գնումների ծավալը: Հաշվի առնելով, որ Ադրբեջանն ու Հայաստանը ռուսական զենք են գնում ու գտնվում են փաստական պատերազմի մեջ Լեռնային Ղարաբաղի կոնֆլիկտի պատճառով, սուր հետաքրքրություն է հարուցում նրանց հնարավոր արձագանքը ԱՄՆ Կոնգրեսի պատժամիջոցային փաթեթին: Ադրբեջանական ու հայկական ԶԼՄ-ներում, որոշ ռուսական նյուսմեյկերների մասնակցությամբ, հարցը բուռն քննարկվում է: Իրավիճակը որոշ պարզեցումով` այսպես է ներկայացվում` Երևանի համար Մոսկվան է հարյուր տոկոսով զենք մատակարարողը: Եթե Ռուսաստանի նկատմամբ կիրառվեն զենքի վաճառի պատժամիջոցներ, Հայաստանը կարող է կորցնել զենքի հիմնական աղբյուրը: Ադրբեջանը զենքի 60-65 %-ն է գնում Ռուսաստանից, մնացածը` ՈՒկրաինայից, Բելառուսից, Իսրայելից, Թուրքիայից:

Համամասնությունը կարող է փոխվել: Ռազմական փորձագետ, գնդապետ Շաիր Ռամալդանովը հայտարարեց, որ Բաքուն «զենք է գնում աշխարհի 20 երկրներում և լիովին կարող է հարցերը լուծել առանց ռուսական զենքի»: Բայց ռուսական զենքը Ադրբեջանի համար միայն կրակող հրանոթ չէ: Նաև քաղաքականություն է, որի միջոցով իրեն է կապում Մոսկվային, իսկ Մոսկվայից կտրվելը կտրուկ փոխում է իրավիճակը տարածաշրջանում: Եթե ԱՄՆ-ը փորձի ազդել Ադրբեջանին զենքի մատակարարման վրա հակառուսական պատժամիջոցներով, ուրեմն Վաշինգտոնն ունի կամ կարող է ունենալ Լեռնային Ղարաբաղի կոնֆլիկտի կարգավորման իր սցենարը, երբ Ռուսաստանը հարկադրված կլինի հրաժարվել հավասարահեռության քաղաքականությունից և հանդես գալ միայն Հայաստանի կողմից: Պետք չէ մոռանալ, որ Մոսկվան Լեռնային Ղարաբաղում 2016-ի ապրիլյան պատերազմի օրերին միջնորդի դեր ստանձնեց ռազմական գործողությունները դադարեցնելու համար: Բայց ոչ այնքան այն պատճառով, որ հանդես էր գալիս իբրև տարածաշրջանի կառավարման հիմնական խաղացող, այլ որովհետև ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի համանախագահներ ԱՄՆ-ը և Ֆրանսիան այդ իրավիճակում լիակատար պասիվություն դրսևորեցին: Ավելին` 2016-ի աշնանը Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը ինտրիգային հայտարարություն արեց:

«Փակ դռների հետևում մեզ վրա ճնշում է գործադրվում` ստիպելու ճանաչել Լեռնային Ղարաբաղի անկախությունը: Մենք չենք բացի շատ մանրամասներ, որովհետև դիվանագիտական կանոններ կան: Ադրբեջանը երբեք չի համաձայնի»` հայտարարեց Ալիևը: Մինչև այսօր հայտնի չէ` ո՞վ է ճնշում գործադրել, գուցե նաև գործադրում Բաքվի վրա` Լեռնային Ղարաբաղի անկախությունը ճանաչելու նպատակով: Ըստ տեղեկությունների` նախաձեռնությունը ԱՄՆ-ից էր, որ հիմք է տալիս ենթադրել` կոնֆլիկտի կարգավորման ԱՄՆ-ի հնարավոր նոր նախագիծը հազիվ թե ադրբեջանական սցենարով լինի: Միլի մեջլիսի պատգամավոր ու ԵԽԽՎ-ում Ադրբեջանի պատվիրակության ղեկավար Սամադ Սեիդովը նույնպես ընդունում է որոշակի ռուս-ամերիկյան դիմակայության հնարավորություն Լեռնային Ղարաբաղի կոնֆլիկտի կարգավորման գործընթացում: Չեզոքացնեով Մոսկվայի ազդեցությունը Ադրբեջանի վրա` զենքի մատակակարման դադարեցումով, ԱՄՆ-ը նախադրյալներ կստեղծի նախ չեզոքացնելու Մոսկվայում ադրբեջանական լոբբիի ազդեցությունը ռազմարդյունաբերական համալիրի վրա: Երկրորդ` տարածաշրջանում իր քաղաքականությունն ակտիվացնելու համար` հասկանալով, որ Հայաստանը օբյեկտիվ աշխարհաքաղաքական գործոններից ելնելով` մնալու է ՌԴ ռազմավարական դաշնակիցը և լինելու է մեկ ռազմական դաշինքում: Իրավիճակի համակարգային գնահատականը վկայում է, որ իրերի այս վիճակում Ադրբեջանը կանգնելու է ընտրության առաջ` նեղանալու է ոչ միայն բազմավեկտոր քաղաքական-դիվանագիտական մանևրի տարածքը, այլև Ղարաբաղի խնդիրը լուծելու ուժային սցենարի կիրառման հնարավորությունը: Եթե այս տրենդն աշխատի, անխուսափելի է Մինսկի խմբի աշխատանքի լուրջ խմբագրումը, որտեղ համանախագահները դեռ միասնական դիրքերից են հանդես գալիս: Պատժամիջոցների կիրառումով տարածաշրջանում ուժերի հավասարակշռության փոփոխությունը կստիպի և Ռուսաստանին փոխել իր քաղաքականությունը` հավասարահեռության բանաձևի ռեսուրսների կրճատման պատճառով: Ռուսաստանը ևս պետք է ընտրի, բայց այնպես, որ խլի նախաձեռնությունը նոր աշխարհաքաղաքական դասավորության ձևավորման ընթացքում` կշռելով բոլոր ռեալ ու հնարավոր ռիսկերը: Իրավիճակից իդեալական ելք կլիներ կոնֆլիկտի կողմերին ընդունելի նախագիծ ներկայացնելը, բայց այս պահին դա անհնար է Բաքվի ու Երևանի անհաշտ դիրքորոշումների պատճառով:

Մյուս սցենարի իմաստը աջակցությունն է Լեռնային Ղարաբաղի անկախության ճանաչման նախագծին, որի մասին Արևմուտքը խոսում է ավելի ու ավելի բաց ու բարձրաձայն: Հիմա Ադրբեջանն իր պատմական իրավունքներն է հայտարարում հայկական հողերի նկատմամբ: Գուցե ժամանակն է, որ Ռուսաստանը հիշի 1813-ի Գյուլիստանի խաղաղության պայմանագիրը, որտեղ Լեռնային Ղարաբաղը «հավերժորեն» ճանաչվում էր ռուսական տարածք: Այդ առումով անհրաժեշտ է Անդրկովկասում գործողությունների առավել սերտ համակարգում պատժամիջոցների տակ գտնվող Ռուսաստանի ու Իրանի միջև: Իրադարձությունները տարածաշրջանում այնպես են զարգանում, որ Մոսկվայի համար բարդանում է միաժամանակ երկու` հայկական ու ադրբեջանական, աթոռներին նստած մնալը: Դուռը բախում է նոր քաղաքականությունը:

Ստանիսլավ ՏԱՐԱՍՈՎ, REGNUM

Հ.Գ. Նոր քաղաքականությունը վաղուց է բախում դուռը, բայց դա չի նշանակում, որ միշտ նորը լավ մոռացված հինն է: Գյուլիստանի 1813-ի պայմանագիրը մեջտեղ բերելու դեպքում լավ նախադեպ է ստեղծվում մեջտեղ բերելու և Սևրի, և Կարսի պայմանագրերը: ՈՒ` ի՞նչ: Որքան էլ Ռուսաստանը Անդրկովկասում սերտ աշխատի Իրանի հետ, Թեհրանը միայն շատ գայթակղիչ ռազմաքաղաքական-տնտեսական առաջարկների դեպքում կարող է համաձայնել իր սահմանին երրորդ կողմի զինուժ հայտնվելուն: Ի՞նչ կարող է առաջարկել Մոսկվան: Եվ հետո` Լեռնային Ղարաբաղի անկախության ճանաչումը և Լեռնային Ղարաբաղը ռուսական տարածք ճանաչելը հակադիր իրողություններ են: Ղրիմի անեքսիան հնարավոր էր` սահմանային կապի առկայությամբ` որտե՞ղ Ռուսաստանը, որտե՞ղ Ղարաբաղը: Դա ընդհանրապես անիրական նախագիծ է` միջազգային գնահատականի տեսակետից: Ի վերջո, եթե ԱՄՆ-ն ինչ-որ նախագիծ ունի տարածաշրջանում քաղաքականության փոփոխության տեսակետից, հաստատ այդ նախագծում Ղարաբաղը ռուսներին նվիրելը չկա: Լեռնային Ղարաբաղի ժողովուրդը անկախության համար իր պայքարը կարող է ավարտել երկու տարբերակով` կամ միացում Հայաստանին, կամ` երկրորդ հայկական պետության ճանաչում: Սա այն դեպքն է, երբ Ռուսաստանը կարող է կորցնել Հայաստանը` նկրտումներ ունենալով Ղարաբաղի նկատմամբ:

Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ

Դիտվել է՝ 3852

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ