Քիչ առաջ ոստիկանության զորքերը մտան Էջմիածին քաղաք։ Երկու ավտոբուս է բերվել Էջմիածին, որոնք, ըստ երևույթին, սպասում են հրահանգի։ Մայր Աթոռի բակում իրավիճակը գերլարված է։ Հավաքված քաղաքացիները թույլ չտվեցին իրավապահներին իրենց հետ տանել Շիրակի թեմի առաջնորդ Միքայել Սրբազանին։ Այստեղ են ժամանել նաև կարմիրբերետավորները։ Մայր Աթոռի մոտ հավաքված քաղաքացիները կոչ են անում բոլոր հայերին հավաքվել Մայր Աթոռի բակում և կանգնել ի պաշտպանություն Եկեղեցու։               
 

Կորսված Ավարայր

Կորսված Ավարայր
30.05.2023 | 08:47

Հերոսներ ու հերոսամարտեր շատ ենք ունեցել, և մեր պատմության տարեգրության մեջ մայիսն է հաղթական ամիսը, սակայն ոչ մի հերոս ու ոչ մի ամիս մեզ հաղթանակ չի պարգևի, եթե չկա միաբանություն մի վեհ գաղափարի կամ կարևոր նպատակի շուրջ, չկա կռվելու կամք և հաղթելու վճռականություն:

Ավարայրի ճակատամարտը, մեր ինքնության հաստատումն ու լինելության ու հարատևման երաշխիքը հանդիսանալով հանդերձ, դարձել է մեր պատմության ամենավիճարկելի դրվագը, հակասական ու տարաբևեռ կարծիքների թիրախ:

Խորքային պատճառը, անհատական և ազգային մակարդակներում, հայի արժեհամակարգի փոփոխությունն է:

Այսօր հայի մաշկի գույնը քրիստոնեությունը չէ, և Ավարայրի հերոսամարտը զրկվել է անգամ իր երբեմնի ունեցած չարչրկված ՙբարոյական հաղթանակ՚ տիտղոսից:

Ավարայրի հաղթանակը երբեք էլ սոսկ բարոյական չի եղել, քանզի պետականություն չունեցող մի ժողովուրդ կարողացավ դիմակայել Սասանյան հզոր տերությանը և ձախողել իրեն ոչնչացնելու և ուծացնելու ստույգ նպատակները:

Այդ հաղթանակի շնորհիվ է, որ մենք այսօր այդ պատերազմի մասին հիշում և խոսում ենք իբրև հայ և ոչ թե իբրև պարսիկ: Եթե չլիներ Ավարայրը, Լուսավորչի չարչարանքներն ու Մաշտոցի սխրանքը իզուր և ինքնանպատակ կլինէին: Սակայն այսօր Վասակն արդարացվում է, Եղիշեի փաստագրությունըª ներկայացվում իբրև հիպերբոլա: Մեր պատմության փառապանծ էջերի հավաստիությունը պե±տք է արդյոք ստուգել ու խմբագրել պարսից պատմության հանգույն: Տիրակալներն իրենց արձանագրություններում հավերժացնում են հաղթանակներն ու ձեռքբերումները, ոչ թե խայտառակ պարտությունն ու կորուստները:

Ինչու± պիտի պարսիկն իր պատմության մեջ ամրագրի այն իրողությունը, որ Հազկերտիª ծպտված քրիստոնյա խորհրդականն էր, որ խորհուրդ տվեց հայ նախարարներին առերես կրոնափոխ լինել, կամ ո±ր մի տերության պատմիչը կարձանագրի հայերի կրոնափոխությունը հանձն առած իր կրոնական առաջնորդի քրիստոնյա դառնալու և իբրև քրիստոնյա նահատակվելու փաստը: Պարսիկը դժվար թե երբևէ իր պատմության էջերը սրբագրի կամ խմբագրի հայոց պատմության հետ համեմատելով, դրանով մենք չպետք է կասկածի տակ առնենք մեր սեփական պատմիչների աշխատությունների հավաստիությունը: Այդ սկզբունքով առաջնորդվելովª մենք կհասնենք միայն ինքնաժխտման և ինքնաոչնչացման: Ինչ վերաբերում է Վասակի դավաճանությանը, ապա պետք է ասել, որ դրա էությունը չի կայանում մտադրություններում կամ դիտավորություններում, այլ Միաբանության Սուրբ ՈՒխտից պառակտվելու մեջ: Գուցե և նա ցանկանում էր, Պարսից արքայից արքային հաճոյանալով, բազմել Հայոց գահին և, հզորացնելով Հայոց երկիրը, հպատակեցնել Պարսկաստանը. հիրավի շատ վեհ նպատակ է և ծանրակշիռ պատճառ համաժողովրդական ապստամբությանը չմիանալու համար: Այդուհանդերձ: Նախª նա հաստատ երաշխիքներ չուներ իրª թեկուզ և ամենավսեմ նպատակների իրագործման համար, երկրորդª ոչ մի դավաճան իր մատուցած ծառայությունների դիմաց պատվով չի պարգևատրվել, այլ անարգվել է, ենթարկվել մահապատժի կամ անհույս ու անզեղջ ինքնասպան եղել:

Վասակի դիրքորոշման և գործելաոճի հնարավոր արդարացումները հիմնավորված չեն: Մեր վայ-հայրենասերները, որ քրիստոնեությունը համարում են մեր ժողովրդի բոլոր դարերի ամենաոխերիմ թշնամին, դավաճան են համարում Տիզբոն մեկնած նախարարներին և Վարդան Մամիկոնյանին: Այստեղ ևս մի քանի դիտողություն անենք: Ավարայրի հերոսամարտին նախորդած և հաջորդած իրադարձությունների փաստացի միակ աղբյուրը մեզ հայտնում է, որ նախարարները հոգու մեծ փափագով ու ցնծությամբ չէ°, որ ընդունում են թեկուզ և առերես կրոնափոխության որոշումը, ո°չ էլª իբրև փոքրոգության ու մորթապաշտության հետեւանք, այլ հնար էին փնտրում խուսափելու հնարավոր աքսորից, Հայաստան հասնելու եւ ժողովրդին անտերունչ չթողնելու: Հասնելով Հայաստանª նրանք կանգնեցին ինքնաբուխ ժողովրդական շարժման գլուխ և ավելի կազմակերպված հունով այն վարեցին: Գալով ժողովրդական շարժմանըª նկատենք, որ այն փաստացի սկսեցին հայ հոգևորականները, որոնք մտադիր էին այն մինչև վերջ տանելª անկախ աշխարհիկ իշխանությունների ներգրավվածության չափից:

Հիմա զուգահեռներ անցկացնենք ոչ բարյացկամ հարևաններով շրջապատված ու մինչ օրս կենաց ու մահու պայքար մղող մեր ժողովրդի հերոսական անցյալի և ներկայի միջև:

Ապրիլյան քառօրյա և վերջին 44-օրյա պատերազմներն ապացուցեցին, որ մեր ժողովուրդը չի մոռացել իմացյալ մահի և համազգային նահատակության հերոսական դասերը, բայց և ներքին դավաճանը, մերօրյա վասակը պակաս երկդիմի և ոճրագործ չէ, քան ժամանակին Վասակն ու իր տխրահռչակ համախոհները:

Ավարայրը անգոսնում և ազգը դավում է հայի տեսակը հայի մեջ սպանող հայը:

Երեցկին

Լիլիթ ՀՈՎՀԱՆՆԻՍՅԱՆ

Գորիս

Դիտվել է՝ 4345

Մեկնաբանություններ