Գերմանիայի դաշնային կանցլերի պաշտոնում իր առաջին արտասահմանյան այցի ընթացքում Ֆրիդրիխ Մերցը Ֆրանսիայի նախագահ Էմանուել Մակրոնի հետ քննարկել է ՈՒկրաինայի հակամարտության խաղաղ կարգավորման հարցերը։ «Պատերազմը չի կարող ավարտվել առանց Միացյալ Նահանգների հետագա քաղաքական պարտավորությունների»,-Փարիզում հայտարարել է Մերցը, ընդգծելով, որ Եվրոպան չի կարող փոխարինել Միացյալ Նահանգներին։               
 

«Եթե արդեն կա մի լավ բան, ինչո՞ւ դրանից հրաժարվել ու զրոյից սկսել նորը»

«Եթե արդեն կա մի լավ բան, ինչո՞ւ դրանից հրաժարվել ու զրոյից սկսել նորը»
12.06.2015 | 13:50

«Իրատեսի» հյուրն է Ղազախստանի կրթության և գիտության նախարարության ներկայացուցիչ, Բոլոնիայի գործընթացի շարժունության ակադեմիական կենտրոնի տնօրեն, Երևանում անցկացված Եվրոպական բարձրագույն կրթական տարածքի (ԵԲԿՏ) նախարարական գագաթնաժողովի և Բոլոնիայի քաղաքականության չորրորդ ֆորումի ղազախական պատվիրակության ղեկավար ԱՄԱՆԹԱՅ ՆՈՒՐՄԱԳԱՄԲԵՏՈՎԸ:

«2010-ԻՑ ԱՆԴԱՄԱԿՑՈՒՄ ԵՆՔ ԲՈԼՈՆԻԱՅԻ ԳՈՐԾԸՆԹԱՑԻՆ»

-Պարոն Նուրմագամբետով, ի՞նչ եք կարծում, ինչո՞ւ Երևանն ընտրվեց որպես ԵԲԿՏ նախարարական գագաթնաժողովի և Բոլոնիայի քաղաքականության չորրորդ ֆորումի անցկացման վայր:
-Թե ինչու ընտրվեց, չգիտեմ, բայց շատ ուրախ եմ այդ ընտրության համար: Հաճելի է, որ հատկապես Հայաստանում է երեք տարի գտնվելու բոլոնյան գործընթացի քարտուղարությունը: Դա չափազանց նախընտրելի տարբերակ է մեզ՝ ԱՊՀ երկրների ներկայացուցիչներիս համար: Մենք առավել լավ և հեշտ ենք հասկանում միմյանց:
-Ձեր երկրի նախագահը ակտի՞վ մասնակցություն ունի կրթական, գիտական գործընթացներին, թե՞ դա առավելապես ոլորտի մասնագետների տարածքն է:
-Մեր նախագահը մեծ ուշադրություն է հատկացնում կրթությանը: 1993 թվականին, երբ ծանր ժամանակներ էին և՛ ձեզ, և՛ մեզ համար, մեր նախագահը սահմանեց հատուկ կրթաթոշակ և ուղարկեց երիտասարդներին կրթվելու արտասահմանի լավագույն բուհերում: Սկզբում այդ կրթությունը ներառում էր բակալավրիատը, մագիստրատուրան, ասպիրանտուրան: Կրթություն էին ստանում մեր երիտասարդները տարբեր մասնագիտությունների գծով: Այդ ծրագիրը շարունակվեց հետագայում և գործում է մինչ օրս: Սկզբում մենք վարժ չէինք միջազգային շփումներում, միջպետական հարաբերություններում: Բայց գործընթացը կանգ չառավ, և այսօրվա դրությամբ 10000 երիտասարդ ունենք, որ կրթություն են ստացել արտասահմանում: Մեր երկրում գործում է նորաբաց «Նազարբաև համալսարանը», որը համագործակցում է արևմտյան համալսարանների հետ, այդտեղ դասավանդում են համապատասխան մասնագետներ՝ վեց լավագույն արևմտյան կրթական հաստատությունների մեթոդներով: Դասավանդումը իրականացվում է անգլերեն: Յուրաքանչյուր դպրոց ինքն է ընտրում իր համար նպատակահարմար կրթական համակարգը և առաջնորդվում դրանով: Եվ այս ամենը կատարվում է մեր երկրի նախագահի անմիջական վերահսկողությամբ ու հովանավորությամբ: 2010-ից անդամակցում ենք Բոլոնիայի գործընթացին, և մինչև երևանյան այս համաժողովը վերջինն էինք անդամակցողների շարքում: Երևանում անդամ դարձավ նաև Բելառուսը, հիմա նա է ավելի երիտասարդ անդամը:
-Բելառուսի անդամակցությունը հաստատվեց որոշակի փոխզիջման արդյունքում: Նորվեգիան դեմ էր այդ անդամակցությանը: Իսլանդիայի կրթության, գիտության և մշակույթի նախարար Իլուգի Գունարան ասես վերջնագիր ներկայացրեց Բելառուսին՝ հայտարարելով. «Բոլոնիայի գործընթացի ճանապարհային քարտեզը առաջարկություն չէ, այլ պահանջ, որը պիտի կատարվի»: Մեր նախարար Արմեն Աշոտյանն էլ հայտարարել է, որ եթե Բելառուսը չկատարի իր առջև դրված խնդիրները, ապա կլինի առաջին երկիրը, որը 2018-ին Փարիզում կայանալիք գագաթնաժողովի ժամանակ դուրս կմնա անդամակցությունից: Ինչպե՞ս է կայացել Ղազախստանի անդամակցությունը Բոլոնիայի գործընթացին, Ձեր դեպքում և՞ս եղել են փոխզիջումներ, վերապահումներ:
-Ո՛չ: Մենք նախապես բավական երկար ճանապարհ ենք անցել, ձևավորել երկաստիճան կրթական համակարգ, կրեդիտային համակարգ: Դա տևել է տասը տարի: Թեև մեր երկիրը տնտեսական բազում խնդիրներ ունի, բայց մեր նախագահը կարևոր է համարում ֆինանսական ներդրումները կրթության ոլորտում: Նա մտածում է, որ երկրին արտասահմանում կրթված լավ մասնագետներ են պետք տարբեր ոլորտներում:
-Առհասարակ Արևմուտքում կրթություն ստացած երիտասարդները դժվարությամբ են վերադառնում սոցիալապես անապահով իրենց երկրներ: Ինչպիսի՞ն է պատկերը Ղազախստանում այս իմաստով:
-Մենք պայմանագրով ենք ուղարկում սովորելու մեր երիտասարդներին: Ըստ պայմանագրի՝ նրանք պարտավորվում են կրթությունն ավարտելուց հետո վերադառնալ և հինգ տարի աշխատել հայրենիքում: Իսկ եթե նրանք չեն կատարում պայմանագրի այդ կետը, պարտավորվում են պետությանը վերադարձնել իրենց կրթության վրա ներդրված գումարը: Եղել են աղջիկներ, որ ամուսնացել են և մնացել արտասահմանում՝ փոխհատուցելով իրենց վրա արված ծախսերը: Բայց սրանք հազվադեպ պատահող դեպքեր են, հիմնական զանգվածը վերադառնում է և աշխատում Ղազախստանում: Այս գործընթացը շարունակական է, ամեն տարի հայրենիք են վերադառնում կրթությունն ավարտածները և մեկնում են նորերը: Արդեն բակալավրի աստիճան ստանալու համար հարկավոր չէ մեկնել Արևմուտք: Կրթական այդ աստիճանը հնարավոր է ստանալ մեզ մոտ: Իսկ դրսում մեր երիտասարդները անցնում են մագիստրատուրա և նեղ մասնագիտացում:

«ԲՈԼՈՐԻՆ ԷԼ ՊԵՏՔ Է ԻՆՉ-ԻՆՉ ՓՈՓՈԽՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐԻ ԵՆԹԱՐԿՎԵԼ, ԻՆՉ-ԻՆՉ ԱՌԱՆՁՆԱՀԱՏԿՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐԻ ՀԵՏ ՀԱՇՎԻ ՆՍՏԵԼ»


-Ըստ Ձեզ՝ որքա՞ն է ճկուն Բոլոնիայի գործընթացը՝ տվյալ տարածքին, տվյալ երկրին ու ժողովրդին հարմարվելու իմաստով:
-Անգամ ամենաառաջադեմ եվրոպական երկրները՝ Ֆրանսիան, Գերմանիան, մյուսները, լիովին չեն ներդաշնակում Բոլոնիայի գործընթացի բոլոր կետերին: Բոլորին էլ պետք է ինչ-ինչ փոփոխությունների ենթարկվել, ինչ-ինչ առանձնահատկությունների հետ հաշվի նստել: Եվ մենք էլ փորձում ենք հարմարվել: Բայց դա վայրկենական պրոցես չէ: Ամեն երկիր իր դժվարություններն ունի: Օրինակ՝ շատ լուրջ խնդիր է աշխատատեղերի հարցը, մենք կարիք ունենք ճիշտ հաշվարկելու աշխատաշուկայի պահանջները, որպեսզի մեր շրջանավարտները չմնան անգործ:
-Տվյալ երկրի սոցիալ-տնտեսական վիճակը անդրադառնո՞ւմ է Բոլոնիայի գործընթացի վրա որևէ կերպ:
-Շատ ուղղակի չէ այդ ազդեցությունը, բայց այն կա: Օրինակ՝ մեր երկրում, ելնելով Ձեր ասած սոցիալ-տնտեսական խնդիրներից, բարձրագույն կրթություն ստացողների 1/4-ը պետությունից գրանտ է ստանում՝ իր կրթության համար վճարելու նպատակով: Սովորական բուհերում բակալավրական կրթությունը տարեկան մոտ 2000 դոլար արժե: Պետությունը հատկացնում է արժանի ուսանողներին այդ գումարը, և ուսանողն ինքն է որոշում, թե որ բուհում պիտի ներդրվի այն, ինչ մասնագիտություն պիտի ստանա ինքը: Իսկ ուսանողին այդ գրանտը հատկացնել-չհատկացնելը վճռվում է միայն ըստ գիտելիքների: Առավել պահանջված մասնագիտություն ուսուցանող բուհերում կրթությունն ավելի թանկ է: Թանկ է նաև կրթությունը ասպիրանտուրայում: Սովորաբար այդ կրթությունը ֆինանսավորում են մասնավոր ընկերությունները, հարուստ հաստատությունները, որոնք նպատակ ունեն որակյալ մասնագետներ պատրաստելու հենց իրենց համար:
-Բոլոնիայի գործընթացը Հայաստանում մեկնարկելու շրջանում շեշտադրվում էր այն միտքը, որ մշակութային կրթություն տվող բուհերը պետք է հնարավորինս զերծ մնան կաղապարներից, համահարթեցումներից: Ինչպիսի՞ պատկեր է այս իմաստով Ղազախստանում:
-Այդպիսի բուհեր ընդունվողներն անցնում են ստեղծագործական մրցույթ: Իսկ ստեղծագործական աշխատանքում ազգային մշակույթը պահպանում է իր առանձնահատկությունները: Իհարկե, հիմա համատարած գլոբալիզացիա է, որը հատկապես զգացվում է ինժեներական, մանկավարժական մասնագիտությունների ոլորտում: Բայց գլոբալիզացիան այնպիսի բան է, որ նաև ինչ-որ կերպ ազդում է մշակույթի վրա:
-Ի՞նչ «շահույթ» եք ակնկալում այս գագաթնաժողովից Ձեր երկրի՝ Ղազախստանի համար:
-Մենք ունենք կրթության զարգացման ծրագիր, որով առաջնորդվում ենք՝ 21-րդ դարի մասնագետներ պատրաստելու հարցում: Տարբեր երկրներում այս նպատակին հասնելու համար կարող են ընտրվել առանձնահատուկ ուղիներ, բայց ընդհանուր առմամբ մենք բոլորս ուղղորդվում ենք միևնույն գաղափարով: Հիմա կյանքն այնքան դինամիկ է, որ մարդիկ նստած չեն մնում միևնույն տեղում: Անընդհատ երկրից երկիր են գնում: Գլոբալիզացիայի գործընթացն արդեն անշրջելի է: Եվ մենք պիտի երիտասարդության համար ապահովենք այնպիսի կրթություն, որ նրանք կարողանան համաքայլ ընթանալ այդ գործընթացին:
-Մեծ հաշվով գլոբալիզացիան դրակա՞ն երևույթ է, թե՞ դրա արդյունքում ինչ-ինչ բաներ փլուզվում են:
-Եթե հաշվի առնենք նեղ ազգային հատկանիշները, իհարկե, պիտի ասենք, որ ինչ-ինչ բաներ կորցնում ենք: Բայց այս պարագայում մենք պիտի կարողանանք համատեղել լավն ու վատն այդ գործընթացում և պահպանել թե՛ ազգայինը, թե՛ համամարդկայինը:
-Խորհրդային դպրոցը մրցունակ և ընդօրինակելի է ողջ աշխարհի համար: Բոլոնիայի գործընթացում ներառվա՞ծ են տարրեր այդ դպրոցից:
-Իհարկե: Խորհրդային դպրոցը հրաշալի մեթոդներ է ունեցել, և պետք է դրանք պահպանել: Մենք, համենայն դեպս, ջանում ենք այդ ուղղությամբ: Եթե արդեն կա մի լավ բան, ինչո՞ւ դրանից հրաժարվել ու զրոյից սկսել նորը:

«ԴՈՒՔ ՇԱՏ ՀԻՆ ՄՇԱԿՈՒՅԹ ՈՒՆԵՔ ՈՒ ԼԱՎ ՊԱՀՊԱՆՈՒՄ ԵՔ ԱՅՆ»


-Համաժողովի բացման ելույթում ՀՀ նախագահ Սերժ Սարգսյանը նկատեց, որ միակ արժեքը, որը չեն կարողացել խլել մեր ժողովրդից իր դժվարին պատմության ընթացքում, գիտելիքն է, մշակութային ժառանգությունը, և հայ մարդը մշտապես գիրք է փրկել, որի լավագույն ապացույցը Մատենադարանն է: Դուք, որ առաջին անգամ եք գտնվում Հայաստանում, իբրև կողքից հայությանն ու Հայաստանը տեսնող մարդ՝ զգո՞ւմ եք այդ որակների առկայությունը մեզանում և մեր երկրում:
-Նկատելով, թե ինչպիսի մեծ ուշադրություն է հատկացվում ձեզ մոտ պատմական հուշարձաններին, թե ինչպիսին է ձեր «Թումո» կենտրոնը, նաև հիշելով իմ երիտասարդության տարիների ընկերոջը՝ Ալեքսանդր Տեր-Մինասյանին, որը հրաշալի տիրապետում էր հինգ լեզվի և բացառիկ եռանդի տեր մարդ էր, ես չեմ կասկածում ձեր հոգևոր բարձր նկարագրի հարցում: Ես Հայաստանի ու հայության մասին, Էջմիածնի, Վազգեն կաթողիկոսի մասին առաջին անգամ հենց ընկերոջիցս եմ լսել: Դուք շատ հին մշակույթ ունեք ու լավ պահպանում եք այն:

Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 2253

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ