ԱՄՆ-ի պետքարտուղար Մարկո Ռուբիոն լարվածության թուլացման և ուղիղ երկխոսության կոչ է արել Հնդկաստանի արտգործնախարարի և Պակիստանի վարչապետի հետ հինգշաբթի ունեցած առանձին հեռախոսազրույցների ժամանակ։ Նա ցավակցություն է հայտնել երկու հարևան երկրների միջև շարունակվող հակամարտության ընթացքում քաղաքացիական անձանց մահվան կապակցությամբ և Պակիստանին կոչ է արել քայլեր ձեռնարկել ահաբեկչական խմբավորումներին աջակցությունը դադարեցնելու ուղղությամբ։               
 

«Բարձր մարդկային գծեր կան մեր ժողովրդի մեջ, որը ես անչափ արժեքավոր եմ համարում»

«Բարձր մարդկային գծեր կան մեր ժողովրդի մեջ, որը ես  անչափ արժեքավոր եմ համարում»
31.07.2015 | 11:31

«Գաֆէսճեան» արվեստի կենտրոնում՝ «Սասունցի Դավիթ» պարտեզի սրահում, բացվել է և մինչև օգոստոսի 30-ը կգործի չորս տասնամյակ Կանադայում ապրող մեր հայրենակցի՝ ԱՐՏՈ ՉԱՔՄԱՔՉՅԱՆԻ աշխատանքների անհատական ցուցահանդեսը:
Միջազգային բազմաթիվ պարգևների և համաշխարհային հռչակի արժանացած արվեստագետի վաստակը հայրենիքում և հայկական սփյուռքում գնահատվել է «Մովսես Խորենացի», ՀՀ մշակույթի նախարարության ոսկե, «Արշիլ Գորկի», Լոս Անջելեսի Կալիֆոռնիայի համալսարանի «Նարեկացի», «Պատվո շքանշան» մեդալներով:
«Արտո Չաքմաքչայն. վերածնունդ» խորագրով ցուցադրությունը ներառում է արվեստագետի շուրջ երեսուն աշխատանք ¥քանդակներ, գրաֆիկական գործեր¤, որոնցով հետխորհրդային շրջանում առաջին անգամ կայանում է հայ արվեստասերների և անվանի արվեստագետի հանդիպումը՝ անհատական ցուցահանդեսի ձևաչափում:
Մեր զրույցի ընթացքում քանդակագործը, ի թիվս այլ թեմաների, խոսեց իր նվիրական նպատակների մասին՝ ապրել Հայաստանում, հայրենիքին ի պահ հանձնել իր ամբողջ ստեղծագործական ժառանգությունը և հայրենի հողի վրա կանգնեցնել մեծադիր մի քանդակ՝ «Երևանի մուտքը» աշխատանքը՝ արված 1970-ականներին:
Արվեստասերները ոչ միայն հնարավորություն ունեն մաեստրոյի մեծարժեք գործերը տեսնելու «Գաֆէսճեան» արվեստի կենտրոնում, այլև ձեռք բերելու նրա ստեղծագործությունների պատկերագիրքը, որ լույս է ընծայվել ցուցահանդեսի կազմակերպիչների ջանքերով:

«ԱՄԵՆ ԿԵՐՊ ՊԻՏԻ ԱՇԽԱՏԵՄ ՎԵՐԱԴԱՌՆԱԼ ՈՒ ԱՇԽԱՏԵԼ ԵՐԵՎԱՆՈՒՄ»


-Մաեստրո, Ձեր կենսագրության մեջ ինձ հատկապես զարմացրել է այն հանգամանքը, որ 1964 թվականին Մոսկվայի խաղաղության կոմիտեի 1-ին մրցանակին եք արժանացել «Հիրոսիմա» քանդակի համար, որն ի սկզբանե վերնագրված է եղել «Հայաստան»: 1948 թվականին հայրենադարձված ընտանիքի զավակ էիք, Ձեր գեղագիտական մոտեցումներում ընդգծված ազգային որակներ ունեիք, ինչպե՞ս պատահեց, որ ճակատագիրը Ձեզ մատուցեց այդպիսի նվեր:
-Ես այս աշխատանքն արեցի մեզ՝ հայերիս համար, և կոչեցի «Հայաստան»: Բայց այն չընդունեցին խորհրդային պաշտոնյաները: Հետո Մոսկվա ներկայացրի քանդակս՝ ուրիշ առիթով, ուրիշ վերնագրով, և այն ստացավ առաջին մրցանակ: Ցուցադրվեց Ճապոնիայի թանգարանում: Տասնհինգ մետր բարձրությամբ այն քանդակելու առաջարկ ստացա, բայց ԿԳԲ-ն արգելեց, և ես զրկվեցի այդ արձանի իրական կատարման հնարավորությունից: Ես հոգով-սրտով այդ քանդակը Հայաստանի համար եմ արել: Բայց դա չհասկացվեց ժամանակին: Հիմա տեսնում եմ, որ Հայաստանում սկսել են հասկանալ, գնահատել այդպիսի արժեքները, ինչի համար ես շատ ուրախ եմ: Եվ ամեն կերպ պիտի աշխատեմ վերադառնալ ու ապրել Հայաստանում:

«ՆԱՐԵԿԱՑԻՆ ՀԱՅԱՍՏԱՆԻ ՆԵՐՔԻՆ ՄՏԱԾՈՂՈՒԹՅԱՆ ԼԱՎԱԳՈՒՅՆ ՕՐԻՆԱԿՆ Է, ԻՍԿ ԿՈՄԻՏԱՍԸ ԻՄ ՍՐՏԻ ՀԱՅԱՍՏԱՆՆ Է»


-«Գաֆէսճեան» արվեստի կենտրոնում Ձեր ցուցահանդեսի բացման ժամանակ նվեր ստացաք Կոստան Զարյանի գիրքը, մի բան, որ շատ սպասելի էր: Ինչո՞վ էր պայմանավորված 1965-ին նրան քանդակելու հանգամանքը, երբ խորհրդային իշխանությունն ու հասարակությունը պարզապես անտեսել էին այդ մեծ մտավորականին:
-Ես սիրում եմ քանդակել խելացի մարդկանց:
-Ա՞յս մտայնությամբ եք առաջնորդվել Կոմիտասի և Նարեկացու կերպարների բազմաթիվ մեկնաբանություններում, որ տեսնում ենք Ձեր գրաֆիկական և քանդակագործական աշխատանքներում:
-Այո: Նրանք Հայաստանի լավագույն դեմքերն են: Մեկը՝ Գրիգոր Նարեկացին, Հայաստանի ներքին մտածողության լավագույն օրինակն է, մյուսը՝ Կոմիտասը, իմ սրտի Հայաստանն է:
-Այդ կերպարների մասին Ձեր ստեղծագործական ասելիքը համարում եք սպառվա՞ծ:
-Այդ թեմաները չեն կարող սպառվել: Իմ «Վերջին Կոմիտասը» քանդակում, որն արել եմ 2011 թվականին, Կոմիտասի բերանը բաց է:
-Այո, այդ քանդակում Կոմիտասը սնամեջ է, ասես այն մի տարածություն է, որում յուրաքանչյուրս կարող է գտնել-տեսնել իր պատկերացրած հոգևոր բովանդակությունը:
-Կոմիտասը երգում է: Եվ եթե երկար կանգնես այդ քանդակի կողքին ու ականջդ մոտեցնես նրա բերանին, այնտեղից դուրս եկող երաժշտությունը կլսես:
-Կարելի՞ է ասել, որ Ձեր քանդակում Կոմիտասը երգեհոնի փողի է վերածվել:
-Ո՜չ, ոչ: Դա Կոմիտասն է, երգեհոն չէ:
-ՈՒրեմն ի՞նչ է, ծիրանափո՞ղ է:
-Ո՜չ: Կոմիտասը երգի փոքր նշույլ է: Եվ ես այդ երգը շատ սիրել եմ: Դա մարդկային ձայն է:
-Գրիգոր Նարեկացու մեծադիր քանդակ անելու նպատակ չե՞ք ունեցել երբևէ:
-Գիտեք, ես այլևս պայքարել չեմ կարող: Այնպես որ…

«ԳԱՖԷՍՃԵԱՆ» ԱՐՎԵՍՏԻ ԿԵՆՏՐՈՆՈՒՄ ԱՐՎԱԾ ՑՈՒՑԱՀԱՆԴԵՍՆ ՈՒՐԻՇ ԼԱՎ ՆՊԱՏԱԿԻ Է ԾԱՌԱՅՈՒՄ, ՄԵԾ ԲԵՄԱՀԱՐԹԱԿՆԵՐՈՒՄ ՆԵՐԿԱՅԱՑՎԵԼԸ` ՈՒՐԻՇ»


-Դուք երկու հանրահայտ մոնումենտալ գործ ունեք. 1983-ին արված «Կոմիտասը», որ գտնվում է Դետրոյթում, և 1984-ին արված «Ապրիլյան հուշակոթողը», որ գտնվում է Տորոնտոյում: Արվեստաբանները դրանք համարում են ամենանշանակալիցը Ձեր ստեղծագործական ժառանգության մեջ: Համամի՞տ եք այդ գնահատականին:
-Ո՜չ, ես կարևոր այլ գործեր էլ ունեմ: Օրինակ՝ շատ կարևոր եմ համարում իմ քանդակներից մեկը, որ անվանել եմ «Հույս»: Այն հինգ մետր բարձրությամբ մի քանդակ է, որը տեղադրված է Մոնրեալում: Բրոնզե մանրակերտը, որ իմ անձնական հավաքածուի նմուշներից է, ցուցադրված է այստեղ՝ «Գաֆէսճեան» արվեստի կենտրոնում բացված ցուցահանդեսում: Դա ինձ համար մեծ նշանակություն ունեցող գործ է:
-Բազմաթիվ ցուցահանդեսներ եք ունեցել աշխարհի խոշոր մշակութային կենտրոններում, Ձեր քանդակները զարդարում են տարբեր քաղաքների հրապարակներն ու փողոցներրը: Այս շարքում առանձնակի տեղ ունի 2010-ին ՅՈՒՆԵՍԿՕ-ի կազմակերպած Ձեր քանդակների ցուցահանդեսը: Ի՞նչ զգացողություններ ունեիք այդ մասշտաբային ձեռնարկումների և այս՝ հայրենիքում բացված ցուցահանդեսի առիթով:
-Այստեղ՝ «Գաֆէսճեան» արվեստի կենտրոնում արված ցուցահանդեսն ուրիշ լավ նպատակի է ծառայում, այնտեղ՝ մեծ բեմահարթակներում ներկայացվելը՝ ուրիշ: Մեծ ասպարեզում ես ցույց եմ տալիս, թե ինչ կարող է անել քանդակագործը, ինչ արժեքներ ստեղծելու է ընդունակ: Իսկ հայրենիքում ես ցույց տվեցի, որ օգտակար մարդ եմ: Մինչև հիմա օգտակար չէի եղել, հիմա փորձեցի օգտակարությունս ապացուցել:
-Կարծում եք, թե նո՞ր պիտի ապացուցեք Ձեր օգտակարությունը հայրենիքին:
-Սա դառը կատակ է: Սովետի ժամանակ դժվար էր համոզել, որ դու օգտակար ես:
-Դուք հայրենադարձվել եք ստալինյան հետապնդումների ժամանակաշրջանում: Ինչպե՞ս եք դիմակայել դրանց:
-Ես հեռու էի պահում ինձ վտանգավոր մարդկանցից: Երբեք չեմ աշխատել նրանց կողքին:
-Բայց նրանք չէին ներում հատկապես իրենցից հեռու եղող, իրենց հետ չշփվող մարդկանց: Դուք ինչպե՞ս եք խուսափել արհավիրքից:
-Այո, Դուք ճիշտ եք ասում: Բայց ես բավական զգույշ էի: Եվ կարողացա չնկատվել նրանց կողմից:

«ՈՐՊԵՍԶԻ ԻՄ ՍՏԵՂԾԱԳՈՐԾՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐԸ ՎԵՐՋՆԱԿԱՆ ՀԱՆԳՐՎԱՆ ԳՏՆԵՆ ՀԱՅԱՍՏԱՆՈՒՄ»


-Վերջերս Դուք հայրենիքում արժանացաք «Պատվո շքանշանի»: Ի՞նչ նշանակություն ունի այս պարգևը Ձեզ համար:
-Ես չգիտեի, որ իմ ստացած պարգևն այդքան արժեքավոր է: Նման բարձր պարգև չէի սպասում, որովհետև ես որևէ ներդրում չեմ կատարել այստեղ, հիմքեր չկային այդպիսի գնահատականի արժանանալու համար: Ես ոչ մի քանդակ չունեմ Հայաստանում դրված: Ինչ խոսք, ուրախ եմ, շատ ուրախ այդ պարգևի համար: Բայց իմ արվեստը չպիտի շեղվի իր ուղղությունից: Ես ցանկանում եմ իմ ամբողջ ժառանգությունը բերել հայրենիք, որ իմ ստեղծագործությունները վերջնական հանգրվան գտնեն Հայաստանում:
-Իսկ Հայաստանում մեծադիր քանդակ անել չե՞ք ցանկանում:
-Ես չեմ կարող վստահ խոսել Հայաստանի հետ կապված այդպիսի նպատակների մասին: Բայց այդպիսի նպատակ, իհարկե, ունեմ: Ցանկանում եմ քանդակել «Երևանի մուտքը»: Ցանկանում եմ, որ դրսից Հայաստան եկող մարդիկ այդ արձանի կողքով անցնեն ու տեսնեն այն: Տեսնենք, թե ինչպես կստացվի:
-Արձանի համար նախանշած տեղ ունե՞ք արդեն:
-Այո: Այն պիտի դրվի այնպես, որ և՛ օդանավակայանին մոտ լինի, և՛ Երևան քաղաքի մուտքին:
-Դուք դասավանդել եք Քվեբեկում: Ձեր հայկական ստեղծագործական միտքն ու մարդկային որակները ընկալո՞ւմ էր Արևմուտքի երիտասարդությունը:
-Այո: Շատ լավ ընկալում էին իմ արվեստը և շատ լավ սովորում իմ տված դասերը: Ես այստեղ էլ էի ցանկանում դասավանդել, բայց մարդիկ չցանկացան: Ի՞նչ կարող եմ անել:
-Հայաստանո՞ւմ էիք ցանկանում դասավանդել:
-Այո: Ինչ-որ շրջանում ցանկություն ունեի դասավանդելու Հայաստանում, ցանկություն ունեի հիմք դնելու: Որովհետև որևէ բան կարող է աճել, եթե հիմք ունենա: Հիմք ունենալու դեպքում ոչ միայն կաճի, այլև պտուղ կտա: Բայց ես դա չկարողացա անել:
-Ինչո՞ւ չկարողացաք: Այդ չկարողանալն ինչո՞վ է բացատրվում:
-Բաներ կան, որ չեն բացատրվում…
-Դուք լավ ծանոթ եք Խորհրդային Հայաստանի իրականությանը: Հիմա ցանկություն ունեք վերադառնալու և ապրելու մի Հայաստանում, որը մեծապես տարբերվում է Ձեր ճանաչածից: Ինչպե՞ս եք պատկերացնում Ձեր կյանքն այսօրվա Հայաստանի Հանրապետությունում:
-Ես տեսնում եմ, որ շատ է փոխվել այսօրվա հայը, շատ է զարգացել: Բարձր մարդկային գծեր կան մեր ժողովրդի մեջ, որը ես անչափ արժեքավոր եմ համարում: Եվ այս ժողովրդի մեջ, այս Հայաստանում եմ ցանկանում ապրել մնացած կյանքս:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1874

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ