Իրանի պաշտպանության նախարար, բրիգադի գեներալ Ազիզ Նասիրզադեն կիրակի օրը նախազգուշացրել է, որ ամերիկացիները չեն կարող սպառնալ Իրանին, քանի որ ամբողջ տարածաշրջանում նրանց բազաները գտնվում են Իրանի նշանառության տակ։ «Մենք թշնամի չենք մեր հարևան երկրներին, նրանք մեր եղբայրներն են, բայց նրանց տարածքում գտնվող ամերիկյան բազաները կդառնան մեր թիրախները», - շեշտել է Նասիրզադեն։               
 

Քիլիս

Քիլիս
26.04.2019 | 03:41

Դաշտային Կիլիկիայի այս քաղաքը գտնվում է սիրիական Հալեպից 60 կմ հյուսիս: Հնագույն ժամանակներից ի վեր եղել է հայաբնակ: Մինչև 1915 թ. ուներ 5250 հայ առաքելական, 327 հայ կաթոլիկ և 342 հայ բողոքական բնակչություն, որին պատկանում էին տնտեսական, առողջապահական, կրթական լծակները: Հայերը հիմնականում զբաղվում էին արհեստներով, առևտրով, ձիթապտղի յուղի արդյունահանմամբ:


Քաղաքի հարավային մասի բնակչությունն արաբախոս էր, հյուսիսային մասինը՝ թրքախոս: Առանձին թաղում ապրող հայությունը թրքախոս էր:
Քիլիսն ուներ կառավարչատուն, զորանոց, մթերանոց, հեռագրատուն, 34 փողոց, 4335 տուն, 37 մեծ մզկիթ, 14 փոքր մզկիթ, 8 դպրոց, 25 նախակրթարան, 1 հայոց լուսավորչական եկեղեցի, 1 հայ կաթոլիկների եկեղեցի, 1 հայ բողոքական եկեղեցի, 1 հունական եկեղեցի, 1 հրեական սինագոգ, 5 բաղնիք, 31 աղբյուր, 27 ջրաղաց, 3 փակ շուկա, 3 օճառի արտադրամաս, 59 ձիթայուղի արտադրամաս, 24 փուռ, 45 խան, 1500 խանութ, 40 սրճարան, 5 օղետուն, 120 կերպասի ու կտավի արտադրամաս, ավելի քան 100 պարտեզ և այլն:
Հայոց տեղահանությունն սկսվեց 1915 թ. հունիսի 28-ին: Սահմանամերձ լինելու պատճառով հայերը ենթարկվեցին համեմատաբար «մեղմ» եղեռնի՝ նահատակվեց «ընդամենը» 1500 հոգի: Տեր-Զոր աքսորվածները գլխովին ջարդվեցին, մնացյալը տեղահանությունից վերադարձավ, սակայն 1921 թ. ֆրանս-թուրքական պայմանագրի կնքումից հետո, երբ Քիլիսն անցավ Թուրքիային, հայերն ստիպված գաղթեցին Հալեպ:

Իսկ 1925 թ. թուրքական իշխանությունները դինամիտով պայթեցրին 1873 թ. օծված Սբ. Հովհաննես հոյակերտ եկեղեցին, ինչով վերացավ հայության վերջին հետքը:

ՎԱՐՔ ՈՒ ԲԱՐՔ
Արական սեռը աչքի էր ընկնում աշխատասիրությամբ, պատվախնդրությամբ, պարտաճանաչությամբ, իրենց ասպարեզներում առաջադիմելու ձգտումով և բարի լինելու գիտակցությամբ: Անասելի ծնողապաշտ էին, ամենամեծ ամոթ էր ծնողների ներկայությամբ ծխել, ոգելից խմիչք գործածել, անպարկեշտ արտահայտություն անել, նշանվելու կամ ամուսնանալու խոսք բացել և այլն: Զավակների ապագան ամբողջությամբ կախված էր ծնողների կամքից:
Քանի որ մինչև 1899 թ. մշակութային որևէ հաստատություն չկար, տղամարդիկ սովորաբար խրախճանք ու կերուխում էին կազմակերպում այգեստաններում ու ձիթաստաններում: Կիրակի օրերին պարտադիր փակում էին իրենց խանութները և ընտանիքի հետ անցկացնում եկեղեցում կամ մեկմեկու այցելելով:
Իգական սեռը հագնում էր մինչև կրունկները հասնող երկար հագուստ և դեմքը ծածկում վարշամակով: Բացի ամուսնուց, ոչ ոք չէր կարող տեսնել կնոջ դեմքն ու մազերը: Բոլորից ուշ ինքն էր քնում և բոլորից շուտ արթնանում: Ամուսնու մասին խոսում էր երրորդ դեմքով՝ «ինքը եկավ», «ինքը ասաց»:


Տասը տարեկանից բարձր աղջիկներին թույլ չէր տրվում տնից դուրս գալ:
Նշանտուքը տևում էր 6 ամսից մինչև 7 տարի, ընդ որում, փեսացուն միայն աղջիկտեսի արարողությանն էր մասնակցում: Դրանից հետո՝ մինչև հարսանիք, իրավունք չուներ ոչ աղջկա տուն այցելել, ոչ նշանածի երեսը տեսնել, ոչ անգամ նրա փողոցով անցնել:
Իսկ հարսանյաց հանդեսը տևում էր 4 օր, շաբաթվանից մինչև երեքշաբթի: Շաբաթ օրը հինայի ու բաղնիքի գիշեր էր, կիրակին՝ պսակադրության, երկուշաբթին՝ պսակի օրհնության օր: Երեքշաբթին «քյալլայի» օր էր, երբ մերձավոր ազգականները ոչխարի գլխից ու ոտքերից կերակուր էին պատրաստում, և այդ խրախճանքի ժամանակ հարսին բաց երեսով նստեցնում էին փեսայի կողքին:
Թե նշանադրությունը և թե հարսանիքը հիմնված էին տասնամյակներով ձևավորված անխախտ ավանդույթների վրա:
Ամուսինների հարաբերություններում տիրում էին ամոթխածությունը, պարկեշտությունը, հավատարմությունը, փոխադարձ սերն ու հարգանքը:
Կային նաև, այսպես կոչված, շիրքեթներ՝ 30-40 ընտանիքներից բաղկացած միություններ, որոնք վարձակալում էին որևէ բաղնիք շիրքեթի համար: Այդ օրն ուրիշ ոչ ոք իրավունք չուներ այդ բաղնիքն այցելել:

ՆԱԽԱՊԱՇԱՐՈՒՄՆԵՐ
. Ծաղկազարդի օրը, դռնբացեքի արարողության ժամանակ, խոսելն ուշացրած մանկան բերանը խոթում էին եկեղեցու բանալին, որ շուտ խոսի:
. Եթե երեխան վերին ծնոտից ատամ էր հանում, դա համարվում էր չարագուշակ մի բան, որն ի չիք դարձնելու համար անում էին հետևյալը. մեկը երեխային տանիք էր հանում ու ցած նետում, իսկ մեկ ուրիշը ներքևում բռնում էր:
. Երեխայի նոր բուսած եղունգներն առաջին անգամ կտրելուց առաջ մի ամուրի տղամարդ դրամապանակի մեջ մետաղադրամներ էր լցնում, ու մանկան ձեռքը մտցնում էին մեջը: Երեխան որքան դրամ բռներ ու հաներ՝ բոլորը բաժանում էին աղքատներին, ապա միայն եղունգները կտրում: Արարողության իմաստն այն էր, որ երեխան հասակ առնելուց հետո ձեռնբաց լիներ ու գողություն չաներ:
. Աղջիկ ուզելու գնացողները այնտեղ սառը ջուր չէին խմում, որպեսզի բռնած գործի մեջ սառնություն չլիներ:

ԶՎԱՐՃԱՊԱՏՈՒՄՆԵՐ

Աստված չտարբերեց
Քիլիսի մոտակա գյուղերից մեկում ապրում էր շինական Պետրոսը, որն ուներ մի կով ու մի էշ: Կովը կթում էր, լցնում մեծ թիթեղյա կաթնամանի մեջ, բարձում էշին ու տանում քաղաք՝ ծախելու: Դա նրա ապրուստ վաստակելու միակ միջոցն էր:
Մի օր էլ էշն սկսում է կաղալ: Պետրոսն անասունին թողնում է գոմում, որ ապաքինվի և ինքն է սկսում կաթնամանը շալակած քաղաք տանել:
Շաբաթներ են անցնում, էշը չի լավանում: Բեռնակրությունից հոգնած ու հուսահատված գյուղացին ձեռքերը վեր է բարձրացնում և ասում. «Տե՜ր Աստված, այս էշի հոգին առ, որպեսզի իրենից ձեռ քաշեմ ու մի ուրիշ էշ առնեմ, որովհետև այլևս ի վիճակի չեմ կաթնաման շալակելու»:
Հաջորդ առավոտ մտնում է գոմ և տեսնում, որ… սատկել է կովը:
Տարակուսած դուրս է գալիս, հանդիպում մի կույր մարդու, որի թևքից բռնելով մտցնում է գոմ ու խնդրում «նայել»՝ է՞շն է սատկել, թե՞ կովը:
Կույրը, կենդանիներին շոշափելուց հետո, ավետում է. «Կովն է սատկել»:
Պետրոսն աչքերը հառում է երկնքին և ասում.
-Տե՜ր Աստված, այս մարդը կույր լինելով կարողացավ էշը կովից տարբերել, դու ինչպե՞ս չկարողացար…

Ապուշների գրազը
Երկու հոգի կային՝ Սաքո ու Հակոբ, որոնք մեկմեկու հետ մշտապես վիճում էին:
Մի օր էլ Սաքոն ասում է.
-Եթե մարդ բաղնիքում մերկ վիճակում 30 հատ հում ձու ուտի՝ կապուշանա:
Հակոբը սովորականի նման, թե.
-Չի՛ ապուշանա:
Գրազ են բռնում ու որոշում հաջորդ առավոտ բաղնիք գնալ ու ստուգել:
Պայմանավորված ժամին Հակոբը գնում է, Սաքոն՝ չէ: Բաղնիքում մերկ Հակոբը 30 հատ ձու է խմում ու ներկա եղող երկու-երեք հոգու հարցնում. «Տեսա՞ք, վկա եք, ապուշացա՞»: Ասում են՝ չէ:
ՈՒրախ-ուրախ այն մտքից, որ գրազը շահել է, Հակոբը մերկ-մերկ դուրս է նետվում բաղնիքից ու վազում Սաքոյի տուն:
Երբ վերջինս դուրս է գալիս, Հակոբն ասում է.
-Դու բաղնիք չեկար, իսկ ես գնացի, երեք հոգու ներկայությամբ 30 ձու խմեցի, ու տե՛ս՝ ապուշացե՞լ եմ:
-Թող հիմա քեզ տեսնողներն ասեն,-պատասխանում է Սաքոն:

Էշ Մստոն
Մի գյուղացի՝ էշը հետևը գցած, պարանից քաշելով տանում է: Ավազակ Մստոն ու ընկերը ծածուկ հետևում են նրան, որ էշը փախցնեն: Ի վերջո, հարմար պահին Մստոն կամացուկ պարանը հանում է կենդանու վզից, իր գլխին անցկացնում, իսկ ընկերը էշը տանում է:
Որոշ ժամանակ անց գյուղացին շրջվում ու տեսնում է, որ էշը մարդու է վերածվել:
-Աստվա՜ծ իմ, սա ի՞նչ է:
-Աղա, ես մարդ եմ,-ասում է Մստոն:-Երբ փոքր էի, մի անգամ կամակորությանս պատճառով մայրս պատժեց, անիծելով՝ էշ դառնաս: Դրանից հետո էշ դարձա: Հիմա խղճիդ եմ թողնում՝ կուզես որպես էշ օգտագործիր, կուզես ազատ արձակիր:
-Վա՜խ, վա՜խ, քավ լիցի, ես քեզ ինչպե՞ս որպես էշ բանեցնեմ, գնա տուն, բարով գնաս,-պատասխանում է բարի գյուղացին:
Մեկ շաբաթ անց Մստոն ու ընկերը գողացած էշը տանում են տոնավաճառ՝ ծախելու: Այդ նույն ժամանակ գյուղացին էլ է գալիս՝ մեկ ուրիշ էշ առնելու: Հանկարծ տեսնելով իր էշը, կենդանու ականջին կամացուկ փսփսում է. «Երևի նորից կամակորություն ես արել, որ էշ ես դարձել»:

Տէր-Զօրի սպանդանոցէն հրաշքով ազատուածներ, երբ վերադարձան, պատմեցին այնպիսի՜ սրտաճմլիկ ու սարսռազդեցիկ եղելութիւններ, որոնց նկարագրութիւնը արձանագրելու մարդկային սիրտ չի դիմանար և որևէ գրիչ անոնց ճշգրիտ թարգմանը չի կրնար ըլլալ: Տասը հազարաւոր՝ մեռած, կիսամեռ և ողջ երկսեռ հայերը լեցնելով քարայրի մը մէջ, քարիւղ թափած ու կրակի տուած են: ՈՒրկէ ամիսներ շարունակ մարդկային մարմիններու այրման ճենճերող, կապտաւուն և միախառն բոցը բարձրացած է դէպի երկինք ու անշնչելի դարձուցած է մթնոլորտը: Մերկացուած ու դաշունահարուած երկսեռ դիակներ, անապատի մէջ բլուրներ ձեւացուցած և ահազդեցիկ տեսարաններ պարզած են: Մանուկներու, կիներու և ծերերու հանդէպ ցոյց տրուած բարբարոսային ու վայրենի վերաբերմունքը պատմել՝ քար սրտերը կը բզկտէ և խորհել կու տայ թէ մարդ արարածը այսքան վայրենի կրնա՞յ ըլլալ ու գործել այսքան վայրագութիւն:
Մօտաւորապէս 30-40 ընտանիքներ պահուած էին Քիլիսի մէջ, որպէս օգտակար արհեստաւորներ, սակայն յետոյ անոնք եւս աքսորուեցան Տէր-Զօր ու բնաջնջուեցան:
Քիլիսի հայոց գաղթականութեան սկսած օրերուն թաղերու և փողոցներու մէջ պարզուած են շատ ողբալի ու խղճալի տեսարաններ:
Հայ ընտանիքներու գոյքերն ու կահ կարասիները թափուած են հրապարակներու վրայ, ծախուած են մէկ տասներորոդ գնով և շատերը ենթարկուած թալանի ու կողոպուտի: Կանանց և մանուկներու լացն ու կոծը, դէպի ստոյգ մահ ճամբորդելու մտածումը, յուսահատութեան և հոգեկան տագնապի ամենաթշուառ կացութիւն մը ստեղծած՝ սպանդանոց տարուող ոչխարներու հօտին երևոյթը պարզած են:
Դէպի Տէր-Զօր գաղթեցուած քիլիսցի հայերէն շատ քիչեր վերադարձան: Մահացած էին նուազագոյն 2-3 հարիւր երկսեռ անձեր: Ոմանք սուինահար մեռած են, ոմանք անօթի և ծարաւ ճամբաներու վրայ, ոմանք ալ գետի մէջ խեղդամահ կամ հրոյ ճարակ դարձած են:


Ականատեսի վկայություն

Խաչատուր ԴԱԴԱՅԱՆ

Լուսանկարներ

. .
Դիտվել է՝ 6558

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ