Իրանի պաշտպանության նախարար, բրիգադի գեներալ Ազիզ Նասիրզադեն կիրակի օրը նախազգուշացրել է, որ ամերիկացիները չեն կարող սպառնալ Իրանին, քանի որ ամբողջ տարածաշրջանում նրանց բազաները գտնվում են Իրանի նշանառության տակ։ «Մենք թշնամի չենք մեր հարևան երկրներին, նրանք մեր եղբայրներն են, բայց նրանց տարածքում գտնվող ամերիկյան բազաները կդառնան մեր թիրախները», - շեշտել է Նասիրզադեն։               
 

Ցեղին սիրտը` Դանիել Վարուժանը

Ցեղին սիրտը` Դանիել Վարուժանը
20.04.2025 | 14:34

Տե՛ր, ինչպես արդ Քրիստոսի Հարությունն`

Հասնիք օրհնել օր մ’ալ հայո՜ւն Հարությունն:

Դանիել Վարուժան

1884 թ. ապրիլի 20-ին Արևմտյան Հայաստանի Սեբաստիայի նահանգի Բրգնիկ գյուղում` Գրիգոր Չպուգքյարյանի և Թագուհի Պաղտիկյանի ընտանիքում, ծնվեց անդրանիկ զավակը, որին ծնողներն անվանեցին ԴԱՆԻԵԼ:

Ըստ գրականագետ Վազգեն Գաբրիելյանի` «Նորածինը Դանիել կոչվեց երկու պատճառով. նախ` որդու ծննդյան լուրը լսելու պահին հայրը եկեղեցում Դանիել մարգարեի պատմությունն էր կարդում, ապա` ի հիշատակ մոր պապի` Դանիելի, որի քաջագործությունների մասին լեգենդներ էին պատմում շրջակա գյուղերում:

Հիշատակություններ կան, թե բանաստեղծի նախնիները Անիից Սեբաստիա գաղթած Բագրատունիների տոհմից են, և հենց նրանց հիմնադիրների անունով էլ գյուղը կոչվել է Բրգնիկ (Բագրատունիք)» (Վազգեն Գաբրիելյան «Դանիել Վարուժան: Կյանքը և գործը», Եր., 2009):

Դ. Վարուժանի պապի պապը, համաձայն բանաստեղծի եղբոր` Վահան Չպուգքյարյանի կազմած տոհմագրության, եղել է Չիպուգքյարը (ծնված մոտավորապես 1770 թ.), որի մականունից է գալիս իրենց ազգանունը: Ըստ ընտանեկան ավանդության` այդ ազնվական ծագում ունեցող պապին նվաստացնելու համար թուրք փաշան ստիպել է, որ նա կրի ու լցնի իր ծխափողը (չիբուխը), որից և ստացել է մականուն` Չիպուգքյար:

Բացառիկ էներգիայով, արտասովոր ունակություններով օժտված ոգեղեն բանաստեղծը` Դ. Վարուժանը, պետք է պատմեր այն սարսուռների մասին, որ մարմին են առնում իր արյունից և նվիրվեր գաղափարի աշխարհին` ընտրելով մտածումի և զգացումի ճանապարհը: Նրա բանաստեղծությունները խորն են` տոգորված ժողովրդական կյանքի ու ոգու ճշմարիտ զգացողությամբ: Եվ ամենակարևորը` կարողանում է գաղափարը ձևավորել ազգային հիմքի վրա: Իսկ հայկական խորքը նրան ինչ - որ կողմերով տանում է դեպի համամարդկայինը:

Այլ կերպ` «Սարսուռների», «Ցեղին սրտի», «Հեթանոս երգերի», «Հացին երգի» հանճարեղ հեղինակը` Վարուժանը, ազգայինից գնում է դեպի համամարդկային բարձունքը:

Դիպուկ է նկատել գրականագետ Հրանտ Թամրազյանը. «Առաջին քրիստոնյա նահատակների ու բանաստեղծների պես հայ բանաստեղծը չարաչար աղետների ու մահու դեմ է գնում համաշխարհիկ բաբախներով, անձնական սիրո երգը շուրթերին` մարդկության երջանիկ օրերի ծիածանագույն երազներով».

Հարավային կողմն աշխարհի

Պըտղաբերում թող ըլլա…

Ծաղկի՜ մեղրը փեթակներուն,

Հորդի գինին բաժակներուն.

Ու երբ թըխեն հարսերը հացը բարի`

Սիրերգությո՜ւն թող ըլլա:

(Դ. Վարուժան «Անդաստան»)

Քանի որ այսօր մեծանուն բանաստեղծի ծննդյան օրը զուգադիպեց Սուրբ Հարության տոնին, ուստի ցանկացա` այս հարթակում մի փոքր անդրադառնալ Դ. Վարուժանի` կրոնական բովանդակությամբ բանաստեղծություններից («Աստծո ասուպը», «Խաչին», «Երգ խոստովանանքի», «Հիսուսի պաճուճապատանքը» և այլն) մեկին` «Աստծո ասուպին», որ շատ է պատշաճում օրվա խորհրդին:

Նա, ինչպես Նարեկացին, համոզված էր, որ Աստված մարդուն կատարելության է ձգտում հասցնել:

«ԱՍՏԾՈ ԱՍՈՒՊԸ» բանաստեղծությունն ունի ավետարանական «… ԵՎ ԱՍՏԵՂՔ ՅԵՐԿՆԻՑ ԹՕԹԱՓԵՍՑԻՆ, և ԶՕՐՈՒԹԻՒՆՔ ՅԵՐԿԻՆՍ ՇԱՐԺԵՍՑԻՆ» բնաբանը:

Այսպես, համաձայն Աստվածաշնչի, մինչ Քրիստոսը նստած էր Ձիթենյաց լեռան վրա, Պետրոսն ու Հակոբոսը, Հովհաննեսն ու Անդրեասը առանձին հարցնում են նրան, թե երբ պիտի լինի այդ (իմա` աշխարհի վախճանը – Ն.Ս.), և ինչ կլինի նշանը, երբ կատարվելու լինի այդ բոլորը: Հիսուսն ասում է իր աշակերտներին` զգույշ լինեն, որ ոչ ոք նրանց չխաբի, որովհետև շատերը պիտի գան իր անունով և պիտի ասեն, որ իրենք են Քրիստոսը և շատերին մոլորեցնեն: Իսկ երբ լսեն պատերազմների ձայներ, չխռովեն, որովհետև դա պետք է լինի, բայց դեռ աշխարհի վախճանը չէ: Ազգ ազգի դեմ պիտի ելնի … Տեղ-տեղ երկրաշարժեր պիտի լինեն, սով և համաճարակ, բայց այդ բոլորը «ՍԿԻԶԲՆ Է ԵՐԿԱՆՑ» … և ով որ մինչև վերջ համբերի, նա կփրկվի: Այդ օրերին արեգակը պիտի խավարի, և լուսինն իր լույսը չպիտի տա: Եվ այդ ժամանակ աստղերը երկնքից վայր պիտի թափվեն և երկնքի զորությունները շարժվեն: Այդ ժամանակ կտեսնեն մարդու ՈՐԴՈՒՆ, որը կհավաքի ընտրյալներին երկրի ծագերից մինչև երկնքի ծագերը: Եվ չի անցնի այս սերունդը, մինչև որ այս բոլորը կատարվի: «Զգո՛յշ եղեք, հսկեցէ՛ք ու աղօթեցէ՛ք, քանի որ չգիտեք, թե երբ է ժամանակը» (Մարկոս 13. 3-37):

Վարուժանը, «Աստծո ասուպը» բանաստեղծության մեջ, չհեռանալով կրոնական բովանդակությունից, կարողանում է նրան յուրօրինակ գեղարվեստական շունչ հաղորդել, կերտել գեղարվեստորեն հզոր քերթված:

Ահա՛, աշխարհը իր «անխափան» օրենքներով է ապրում` մոռանալով Հավերժական «շիրիմի մասին»: Եվ մինչև Աստված չի որոշում պատժել մարդուն, նա դեռ մեղսագիտակ չէ:

Ի վերջո, ԱՍՈՒՊԸ, դառնալով մարդկության աճյունի սափոր, «հեծկլտալով» գնում է Աստծու մոտ` դատաստանի` «Ավասիկ իմ, արդ դատե՛»:

«Պիտի նորոգվենք հանկարծակի, մի ակնթարթում, վերջին փողի ժամանակ, քանզի փողը պիտի հնչի և մեռելները պիտի հարություն առնեն առանց ապականության, և մենք պիտի նորոգվենք, որովհետև պետք է, որ այս ապականացու մարմինը անապակություն կրի, և այս մահկանացու գոյությունը հագնի անմահություն»: (Պողոս առաքյալի առաջին թուղթը Կորնթացիներին. 15. 52-54)

ԱՍՏՈՒԾՈ ԱՍՈՒՊԸ

… Եվ աստեղք յերկնից թօթափեսցին,

և զօրութիւնք յերկինս շարժեսցին:

ԱՒԵՏԱՐԱՆ

Ա

Վա՛րն, օրենքովն անքըննելի, անխափան`

Կ’ապրի աշխարհս, իր թըմբիրին մեջ` հիմար,

Եվ փառատենչ իր ժըխորին մեջ` դաժան.

Կյա՜նք` երազող, անտեսելով շիրիմն հար:

Իսկ վերն` Միջոցը կննջե` միասին

Իր խորհուրդով` շարժում մ’հագած ներդաշնակ

Ամենազոր սուրբ լըծակեն երկնային,

Շարժում մ’որ միշտ կը չափչըփե ժամանակ:

Վե՜րն, ուր Միջոցն անհունություն մը ունի.

Ավասիկ այդ Անհունությունը հըսկա,

-Որ պահարանն է ուրիշ երկու Անհունի-

Այդ սուրբ Հավերժն, Աստվածը այդ կը խոկա՜ …

Բ

Ան կը խոկա` կը քընանա՜ն մինչ բոլոր.

Եվ պիտ` չըլլա որ չը խոկա. Իսկ հիմա`

Հաճույքը հին` նոր հաճույքով, և վեց օրն`

Ակընթարթով մը ջախջախե՜լ կը խոկա:

Եվ կ’որոտա ահեղորեն. Ա՛լ ժամն է:

Կը դողդըղա երկինք Դավեն սըրբազան,

Եվ կըսեն իր Որդին և Հոգին. Արդ, ուզե…

Հորն ըզգացման` ըզգացումով համաձայն:

Եվ կ’որոշվի հավիտենի Աղբյուրեն

Գործը և ժամն, որք աներկբա կ’հաստատվին

Խոկ և Սերեն… Անոնք երեք օվկիան են`

Որ միասին կ’ալեծըփին և կըլըռին միասին:

Գ

Հայրն իր կապույտ ծիրանվույն մեջ կը կանգնի`

Սըփռելով զայն անծայրածիր, հորձանուտ.

Միջոցին մեջ կ’ընե շարժում մը բազկի`

Մըթնոլորտին մեր զարնելով իր ճըկույթ:

………………………………………………

Եվ կը գոռա ամեն մարմին երկընքի.

Աստղերն իրար կապող անտես մեծ շըղթան`

Կը ճարճատի ջլաձգական, ուժգնակի`

Զոր կը կըտրե Մեծ-Զորությունն հաղթական:

……………………………………………….

Կը թոթափին աստղերն երկնի կամարեն,

Վա՛ր բերելով ամենն իրեն կրակ ու բոց.

Շեկ-շեկ շանթերը շեշտակի կը շաչեն,

Շանթեքարերը կ’անձրևեն հոծ ու հոծ:

…………………………………………..

Ամեն լեռներ, սարեր` Վեսուվ կը դառնան.

Ամեն դաշտեր ալ` Սահարա կըրակի.

Լույծ կապարի պես կ’եռեփի օվկիան.

Եվ ծերունի գետ Նեղոս ալ կը ցամքի:

…………………………………………..

Կը մարե կյանքն իր վերջին կայծն ամենուր-

Աղաղակներ և լալոններ կը լըռեն.

Այլ սոսկ երբեմն` մեռելական ընդհանուր

Խըռըլտյուններ կ’լըսվին մահվան փոսերեն;

…………………………………………………

Իր հանճարի հրաշքներուն հետ, լալկան,

Հրաժեշտ կու տա Մարդս Օրենքին իր կենաց.

Եվ Աստըծո մեծ հաճույքին երկնի վրան`

Աշխարհս կ’ըլլա ասուպ մ’, ասո՜ւպ մը մարած:

Ե

Եվ այս ասուպը մարդկության աճյունին

Սափոր մ’եղած, զինք մութին մեջ կ’անդա՛ստե,

Եվ երթալով Երրորդության սուրբ սեմին`

Կը հեծկըլտա. Ավասիկ իմ, արդ դատե՛…

16 հոկտ. 1903

Նառա ՍԱՐԳՍՅԱՆ

Դիտվել է՝ 4240

Մեկնաբանություններ