Իրանի պաշտպանության նախարար, բրիգադի գեներալ Ազիզ Նասիրզադեն կիրակի օրը նախազգուշացրել է, որ ամերիկացիները չեն կարող սպառնալ Իրանին, քանի որ ամբողջ տարածաշրջանում նրանց բազաները գտնվում են Իրանի նշանառության տակ։ «Մենք թշնամի չենք մեր հարևան երկրներին, նրանք մեր եղբայրներն են, բայց նրանց տարածքում գտնվող ամերիկյան բազաները կդառնան մեր թիրախները», - շեշտել է Նասիրզադեն։               
 

Հայերէնը` Անգլերէնի Եւ Ֆրանսերէնի Բախումին Ընդմէջէն

Հայերէնը` Անգլերէնի Եւ Ֆրանսերէնի Բախումին Ընդմէջէն
19.11.2024 | 21:55

«Երանի ձեզի, որ երկու լեզու կը խօսիք»:

Նոյեմբեր 2024, Լոս Անճելըս:

Արի Աղպապեանը ծնած է Լոս Անճելըս: Ան մեծ քրոջս որդին է: Արին կարելիութիւն չունեցաւ հայկական դպրոց յաճախելու, բայց ծնողքին հետեւողական եւ բծախնդիր հոգածութեան տակ ան սորվեցաւ մայրենին: Արիին հետ Լոս Անճելըս նստած սուրճ կը խմէինք եւ կը զրուցէինք հայերէնով, բայց նաեւ` ատեն ատեն անգլերէնով:

Չնշմարեցի, թէ մեր մօտ նստած էր տարեց ամերիկացի մը: Երբ ոտքի ելանք երթալու համար, այս տարեց ամերիկացին ընդմիջեց մեզ: Յստակ էր, որ կ՛ուզէր բան մը ըսել: «Ի՛նչ հաճելի էր, որ երկու լեզուով կը խօսէիք», ըսաւ ան: «Մէկը անգլերէն էր, իսկ միւս լեզուն չեմ գիտեր», աւելցուց ան:

«Միւս լեզուն հայերէն է: Մեր մայրենի լեզուն է», ըսի ես:

«Երանի ձեզի, որ երկու լեզու կը խօսիք-, ըսաւ ան: – Ես չկրցայ անգլերէնի կողքին ուրիշ լեզու մը սորվիլ: Կը նախանձիմ ձեզի, որ կրնաք երկու լեզուով արտայայտուիլ»:

Սփիւռքահայ մեր իրականութիւններուն համար երկու լեզու կիրարկելը հիմնական մարտահրաւէր է: Եթէ մեր ապրած երկիրներու տեղական լեզուն պիտի սորվինք, միւս կողմէ` կը մնայ մայրենին: Մեր մայրենին եւ զայն պահելը կարեւոր հիմք է սփիւռքեան իրականութեան մէջ` հայապահպանումի եւ հայակերտումի գործընթացին մէջ: Բայց կան ներկայ օրերուն մեր ապրած իրականութիւնները:

Մոնրէալ, նոյեմբեր 2024:

Քանատա աշխատանքային այցելութեան ընթացքին կարելի չէր չհաղորդակցիլ հայկական իրականութեան հետ: Այս պարագային նաեւ Մոնրէալը` Քանատայի այս ֆրանսախօս Քեպեք նահանգի կարեւոր քաղաքը: Կարելի չէ զանց առնել այն իրականութիւնը, որ Քեպեքի մէջ անգլերէն եւ ֆրանսերէն լեզուները բախումի մէջ են: Այն, ինչ որ ուշադրութիւնս գրաւեց, հայկական իրականութիւնն է այս քաղաքին մէջ: Մոնրէալի գաղութին կազմաւորումը սկսած է 1950-ական տարիներուն, երբ Յունաստանէն, Եգիպտոսէն, Պոլիսէն, Լիբանանէն, Իրաքէն եւ, վերջին շրջանին, Սուրիայէն հայեր հաստատուած են հոս: Նոր գաղութ մը ըլլալով հանդերձ, հոս տեսայ հայախօս եւ հայկական այժէքներով ապրող գաղութ մը:

Իսկ պատճառնե՞րը:

Յակոբ Տէր Խաչատուրեանը եկած է Միջին Արեւելքէն: Ան ազգային, հասարակական եւ կուսակցական մեծ գործունէութիւն կը տանի: Ան ըսաւ. «Անգլերէնի եւ ֆրանսերէնի բախումը ճամբայ հարթեց, որ հայը կառչի իր մայրենիին: Բայց նաեւ կայ երկրին ընկերային կարգուսարքը, որ կը քաջալերէ փոքրամասնութիւնները, որպէսզի պահեն իրենց լեզուն եւ մշակոյթը»:

Այս տեսակի երեւոյթներ սկսած եմ տեսնել, երբ տարբեր երկիրներ կ՛այցելեմ: Կ՛ապրինք ժամանակներու մէջ, երբ համակարգեր նախանձախնդիր են պահելու ազգային փոքրամասնութիւններու լեզուն եւ մշակոյթը` զանոնք երկրին համար հարստութիւն նկատելով: Երեւի անցած ենք «մեծ կաթսայի» մէջ «ձուլուելու» ռազմավարութենէն: Մշակոյթներու պահպանումը սկսած է դառնալ այժմէական եւ առաջնահերթ մտահոգութիւն:

Վահագն Գարագաշեանը եկած է Լիբանանէն: Ան մամուլի գործիչ է: Անոր տեսանկիւնէն, Մոնրէալի ազգային փոքրամասնութեան քաղաքացիներու 35-40 տոկոսը կը նախընտրէ խօսիլ իր մայրենի լեզուն: Բայց այս նոյնքան արդիւնք է Քանատայի դաշնակցային կառավարութեան կողմէ ընդունուած բազմամշակութային օրէնքի ընկալումին: «Քեպեք նահանգը վերապահութեամբ կը մօտենայ բազմամշակութային գաղափարին` վախնալով կորսնցնել ֆրանսախօսութեան մշակոյթը», ըսաւ Վահագն: «Անգլերէնի ու ֆրանսերէնի եւ մշակոյթներու բախումներուն դէմ ազգային փոքրամասնութիւնները կը նախընտրեն փարած մնալ իրենց մայրենիին», շարունակեց ան:

Եթէ Քանատայի եւ յատկապէս Մոնրէալի այս համակարգի «բախումը» պէտք է որակել իբրեւ «պատուհաս», բայց կը տեսնենք դարձեալ, որ ատիկա կրնայ դառնալ «պատեհութիւն»: Պատեհութիւնը հայուն, որ այս պատուհասը վերածած է հայակերտումի կարելիութեան` ի նպաստ իր ազգային առաքելութեան:

Աւետիս Պագգալեանը կու գայ Հալէպէն: Ան ուսուցիչ է եւ հայ մամուլի սպասարկու` իբրեւ խմբագիր եւ հրապարակագիր: Աւետիս կարեւոր կը նկատէ Միջին Արեւելքէն արտահոսքը դէպի Մոնրէալ, որ նպաստած է գաղութին հայախօսութեան եւ հայապահպանումին: «Մոնրէալահայ գաղութին հայախօս մնալը որոշ ծրագիրի կամ յատուկ աշխատանքի շնորհիւ չէ, այլ` պատահականութեան-, ըսաւ ան: -Միջին Արեւելքի պատերազմները պատճառ դարձան, որ Հիւսիսային Ամերիկայի նորաստեղծ հայ գաղութները օգտուին»:

Բայց Աւետիս կրցաւ «պատահականութիւնը» կամրջել «ի՞նչ կրնանք ընել եւ պէտք է ընել» ընտրանքներուն հետ, որպէսզի գաղութը պահէ իր ազգային դիմագիծը: Ան համոզուած է, որ` «Շատ բան պէտք է ընել, որպէսզի հայախօսութիւնը եւ հայապահպանումը պատահականութեան ենթակայ չդառնան»:

«Շատ բան պէտք է ընել»: Ճիշդ է Աւետիսը:

Մհեր Գարագաշեանը եկած է Լիբանանէն: Ան ազգային, հասարակական եւ կուսակցական գործունէութիւն կը ծաւալէ, նաեւ կրթական առաքելութեան նուիրեալ մըն է` իբրեւ ուսուցիչ: «Գաղութին մէջ հայկական վարժարաններ ունենալը շատ կարեւոր է: Հայախօսութիւնը ընտանիքներէն կը սկսի, բայց հայ վարժարանը զայն կ՛ամբողջացնէ-, ըսաւ Մհեր: -Հայոց լեզուի, ինքնութեան, պահանջատիրութեան եւ Հայաստան-սփիւռք յարաբերութիւններու զարգացման գործընթացը կը դրոշմուի հայկական վարժարանին ընդմէջէն եւ միջոցով»:

Լորի Ապրաքեանը Սուրբ Յակոբ երկրորդական վարժարանի տնօրէնուհին է: Ան ծնած է Մոնրէալ: Իր ծնողքը եկած են Պէյրութէն: Հայկական առօրեայ դպրոց չէ յաճախած: Լորին մայրենին սորված է շաբաթօրեայ վարժարանի միջոցով եւ այսօր կրթական առաքելութեան նուիրեալ մըն է: Լորիին հետ կը շրջագայէինք հայկական գեղեցիկ վարժարանին մէջ` ծանօթանալով անոր բոլոր կարելիութիւններուն: Դպրոցը օժտուած է ներկայ ժամանակներու կրթական կարելիութիւններ ստեղծող արդիական համակարգով: «Կարեւոր է, որ հայոց լեզուն հաճելի դառնայ երեխային եւ պատանիին», ըսաւ Լորի: «Մեր լեզուն դժուար է, բայց պէտք է սիրցնենք», շարունակեց ան:

Դպրոցի կրթական ծրագիրը տեղական է, եւ անոնք ոչ մէկ ճիգ կը խնայեն լաւագոյն արդիական ուսուցումներով դաստիարակելու աշակերտները, ներառեալ` մայրենի լեզուին ուսուցումը: «Խօսակցական հայերէնին շատ կարեւորութիւն կու տանք: Կը ջանանք նաեւ հայերէնի ուսուցումը հաւասարեցնել ֆրանսերէնին: Ֆրանսերէնի համար հինգ գիրքեր պէտք է կարդալ, հայերէնի համար` երեք: Կամաց-կամաց կը փորձենք կամրջել երկու լեզուներու ուսուցման միջոցառումները», բացատրեց ան:

Լորիին հետ շարունակեցինք շրջագայիլ դպրոցի դասարանները եւ խաղավայրերը: Կանգ առի աւարտական կարգի խումբ մը հայ աշակերտներու մօտ, եւ միասին զրուցեցինք հայերէնով: Հրաժեշտ առնելէս առաջ անոնց հարցուցի. «Հայերէնը կը սիրէ՞ք»: Պատասխանները եղան կարճ եւ հաստատ. «Շա՜տ»: «Շա՜տ»-ին մէջ կար զգացում, սէր եւ նուիրում: Եւ տակաւին` հպարտութիւն: «Շա՜տ»-ին մէջ տեսայ հայակերտումի եւ մարդակերտումի առաքելութեան արդիւնքները եւ անոր յաջողութիւնները:

Սուրբ Յակոբ վարժարանը ունի մօտաւորապէս հազար հայ աշակերտ: Եւ տակաւին կան աշակերտներ, որոնք կը սպասեն իրենց հերթին: «Եթէ դպրոցը վերցնենք, գաղութը կը մեռնի-, ըսաւ Լորին` հաստատ եւ համոզուած: – Դպրոցը կ՛արտադրէ այն, ինչ որ գաղութը պէտք ունի: Մեր ապագայ ղեկավարները հայ դպրոցէն կ՛ելլեն»: Լորին ճիշդ է իր տեսլականին մէջ: Հայ դպրոցը կը դարբնէ հայ անհատը եւ կը պատրաստէ հայուն առաջնորդները:

Մոնրէալ մեծ քաղաք է: Շատ են հայ ընտանիքները, որոնք իրենց զաւակները չեն կրնար հայկական ամէնօրեայ դպրոց ղրկել: Բայց շաբաթօրեայ վարժարանը, նոյնինքն` Սուրբ Յակոբի շրջափակին մէջ, մէկ այլ լաւագոյն ապացոյցն է, որ հայը կը սորվի ու կը պահէ մայրենին` ամէնօրեայ թէ շաբաթօրեայ դպրոցի միջոցով:

Շողիկ Ազարիկեանը եկած է Հալէպէն: Շողիկը եւ իր ուսուցչական կազմի նուիրեալ անդամները` բոլորն ալ սիրողական, հայ մանուկ-պատանիներու կը ջամբեն հայեցի դաստիարակութիւն իւրաքանչիւր շաբաթ օր: Մէկ ժամուան տեւողութեամբ վայելեցի եւ ապրեցայ հոգեկան լիցքաւորումի պահ մը, երբ մտիկ ըրի աշակերտներուն երգը եւ արտասանութիւնները, բայց նաեւ հաճելի զրոյց ունեցայ անոնց հետ: Եթէ հարց-պատասխանի նման ժամանակ մը ունեցայ, բայց նոյնքան տեսայ հայ պատանիներուն ուշիմութիւնը, եւ թէ` անոնք որքա՛ն ատակ են սորվելու: Շաբաթօրեայ վարժարանին մէջ անոնք կը սորվին հայերէն, պատմութիւն, մշակոյթ եւ կրօն: Եթէ մէկ կողմէ տեսայ աշակերտներուն խանդավառութիւնը, բայց նաեւ` հայ ուսուցիչներուն նուիրական ծառայութիւնը: Հայակերտումը եւ հայապահպանումը կարելի չէ առանց մեծ զոհողութիւններու:

Սփիւռքահայ այս մեծ խճանկարին մէջ Մոնրէալի հայ գաղութը տուաւ կարեւոր օրինակ մը` հայապահպանումի եւ հայակերտումի: Սփիւռքը գունաւոր է, տարբեր եւ այլազան: Իւրաքանչիւր գաղութ ունի իր ապրելու եւ տոկալու գրաւականը: Պայմանները նոյնպէս կը փոխուին իւրաքանչիւր գաղութի հետ: Բայց կարելի է սորվիլ եւ, տակաւին, կամրջել մէկ գաղութի փորձը միւսին հետ:

Քաղաքական, ընկերային եւ քաղաքացիական տարբեր երեւոյթներ ունեցող սփիւռք(ներ) ենք` մեկնելով մեր ապրած երկիրներու տեղական պայմաններէն: Այս բոլոր տարբեր ենթահողերուն մէջէն կայ միացնող օղակը, իմա` առաքելութիւնը: Սփիւռք(ներ)ը անցողակի վիճակէն անցած է մնայուն կարգավիճակի: Այս պիտի նշանակէ, որ բոլորս պիտի լծուինք հայակերտումի եւ հայապահպանումի մեծ առաքելութեան: Այս վերջինը սփիւռքի(ներու) առաքելութիւնն է եւ անխուսափելի պարտականութիւնը` իւրաքանչիւր գաղութի: Եթէ մայրենին վտանգուած է, այս պէտք է նշանակէ որոնել միջոցներ, որպէսզի պահենք եւ վերապրեցնենք զայն:

Իսկ պահելու եւ վերապրեցնելու համար կան քանի մը կարեւոր հիմքեր: Առաջինը` հայ դպրոցը: Յակոբ Տէր Խաչատուրեանն է. «բախտաւորուած ենք, որ լաւ հայկական դպրոց ունինք»:

Պիտի համոզուինք, որ հայ ընտանիքէն ետք հայ դպրոցը անհրաժեշտութիւն է մայրենի լեզուի պահպանումին ու հայակերտումի մեծ առաքելութեան մէջ: Պիտի փորձենք խուսափիլ վարժարան փակելու քաղաքականութենէն, որքան ալ ճգնաժամային ըլլայ դպրոցի մը բարոյական եւ նիւթական պարտաւորութիւնները «շալկել»-ը:

Եւ դարձեալ Մոնրէալ: Մհեր Գարագաշեանն է. «Ամէն ինչ կ՛ընենք, որ ժամանակին հետ քայլ պահենք: Եկեղեցի, դպրոց եւ Հայ կեդրոն` այս եռեակ գործիքակազմը կ՛աշխուժացնենք, որովհետեւ անոնք են մեր հիմքը, հայակերտումի եւ նոր սերունդ յառաջացնելու գրաւականը»:

Աբգար եպս. Յովակիմեանը Քանատայի հայոց թեմի առաջնորդն է, Էջմիածնի կաթողիկոսութիւն: Մեր հանդիպումին ընթացքին սրբազան հայրը խօսեցաւ հոգեւոր ու քրիստոնէական արժեչափերու մասին եւ մատնանշեց որոշ մտահոգութիւններ: «Արեւմտեան ապակրօն ուսուցումներ եւ նոր արժեչափեր արդէն Քանատան ընդգրկած են, եւ անոնք սկսած են մուտք գործել հայկական իրականութեան մէջ», ըսաւ սրբազան հայրը: Աբգար սրբազան կ՛ակնարկէր դպրոցներուն մէջ սեռային դաստիարակութեան եւ ընտանեկան կառոյցներուն վրայ անոր ազդեցութեան: «Մենք դէմ յանդիման ենք այս նոր ուսուցումներուն, որոնք կը ներմուծուին հայկական իրականութիւններուն մէջ: Եկեղեցին որքա՞ն պիտի կարենայ հանդուրժել եւ դիմադրել այս իրականութիւններուն: Այս լուրջ մտահոգութիւն է մեզի համար», շարունակեց ան:

Եթէ հայակերտումի համար լեզուն եւ մշակոյթը անհրաժեշտ են, բայց հայակերտումի անքակտելի մասնիկներն են նաեւ մեր քրիստոնէական հաւատքը եւ անոր ուսուցումը: Ներկայ օրերուն նոյնքան մեծ մտահոգութիւնն է այս նոր ալիքը, զոր դիմագրաւելու համար պէտք ունինք մեր եկեղեցիներուն եւ ազգային բոլոր միաւորներու ուժեղացումին:

Մոնրէալի հայ գաղութը` անգլերէնի եւ ֆրանսերէնի բախումին միջեւ: Գաղութը այս բախումին ընդմէջէն կրցած է պատուհասը վերածել պատեհութեան: Պատեհութիւն, ուր ստեղծուած իրավիճակը կարելի է օգտագործել` պահելու մայրենին եւ զօրացնելու հայկական կառոյցները:

Պէտք է պահել հայկական դպրոցը: Պէտք է պահել հայկական կառոյցները: Եւ պէտք է ուժեղացնել զանոնք:

Պիտի խօսինք անգլերէն: Պիտի խօսինք ֆրանսերէն եւ, տակաւին, այլ լեզուներ, ինչպէս որ պէտք է եւ ստիպուած ենք` մեկնելով մեր սփիւռքեան իրավիճակներէն:

Բայց նաեւ պիտի պահենք մայրենին:

Քուէյթ, 6 նոյեմբեր 2024

ԴՈԿՏ. ՀՐԱՅՐ ՃԷՊԷՃԵԱՆ

Դիտվել է՝ 7973

Մեկնաբանություններ