Իրանի պաշտպանության նախարար, բրիգադի գեներալ Ազիզ Նասիրզադեն կիրակի օրը նախազգուշացրել է, որ ամերիկացիները չեն կարող սպառնալ Իրանին, քանի որ ամբողջ տարածաշրջանում նրանց բազաները գտնվում են Իրանի նշանառության տակ։ «Մենք թշնամի չենք մեր հարևան երկրներին, նրանք մեր եղբայրներն են, բայց նրանց տարածքում գտնվող ամերիկյան բազաները կդառնան մեր թիրախները», - շեշտել է Նասիրզադեն։               
 

«Գազի հետքը» արցախյան քառօրյա պատերազմում

«Գազի հետքը» արցախյան քառօրյա պատերազմում
29.04.2016 | 00:18

Լեռնային Ղարաբաղում տեղի ունեցած քառօրյա պատերազմի ողբերգականությունն ու Հայաստանում որոշակի ուժերի սանձազերծած «հակալավրովյան» կամպանիան տարածաշրջանի հանրությունից ժամանակավորապես վանեցին անդրկովկասյան արտաքին քաղաքականության մի կարևորագույն բաղկացուցիչ: Խոսքն այն մասին է, որ Ադրբեջանի կողմից մարտական գործողությունների ծավալումից բառացիորեն մեկ օր առաջ՝ մարտի 31-ին, այդ երկրի նախագահ Իլհամ Ալիևին Վաշինգտոնում ընդունել էր ԱՄՆ-ի պետքարտուղար Ջոն Քերին: Լրատվամիջոցները, վկայակոչելով ԱՄՆ-ի պետդեպարտամենտի պաշտոնական ներկայացուցիչ Ջոն Քիրբիին, մատնանշում էին նրանց բանակցությունների գլխավոր թեմաները: ՈՒշադրություն դարձնենք՝ ԼՂՀ-ի հարցը հիշատակվում է սոսկ չորրորդը, բայց նկատվում է, որ դրա ենթատեքստը «առաջ է եկել» առաջին երեքի թելադրանքով միայն:

Եվ այսպես, Քերին հայտարարել է, որ ԱՄՆ-ը Ադրբեջանը համարում է «Գազի հարավային միջանցքի» (ԳՀՄ) ստեղծման առաջատարներից մեկը, որը կարևոր դեր է խաղում «Եվրոպայի էներգետիկ անվտանգության» ապահովման գործում: Այնուհետև նա «ԱՄՆ-ի աջակցությունն է հայտնել տարածաշրջանային առևտրի կենտրոն դառնալու Ադրբեջանի ջանքերին»: Քերին նաև երախտագիտություն է հայտնել Աֆղանստանում ՆԱՏՕ-ի առաքելության գործում Ադրբեջանի ունեցած ավանդի, խաղաղարար գործողություններին ցուցաբերած աջակցության և ահաբեկչության դեմ մղվող պայքարում խաղացած կարևոր դերի համար: Իսկ «ժողովրդավարության և մարդու իրավունքների հարցերը քննարկելիս Քերին ողջունել է վերջին ժամանակներս Ադրբեջանի արած դրական քայլերը և հետագա առաջադիմության կոչ է արել»:

Վերջապես, նրա արտահայտությունները Լեռնային Ղարաբաղի մասին: «Քննարկվել են Լեռնային Ղարաբաղում հակամարտության կարգավորման ջանքերը,- ասել է Ջոն Քիրբին:- Պետքարտուղար Քերին հավաստել է, որ Միացյալ Նահանգները պաշտպանում է Ադրբեջանի տարածքային ամբողջականությունը և ընդգծել, որ մենք անհանգստացած ենք շփման գծում և միջազգային սահմանին թույլ տրվող բռնության առիթով: Նա ընդգծել է մեր նվիրվածությունը միջազգային իրավունքի սկզբունքների, ՄԱԿ-ի կանոնադրության և Հելսինկյան եզրափակիչ ակտի հիման վրա համապարփակ կարգավորման հասնելու նպատակով կողմերի հետ տարվող աշխատանքին»: Կարծես թե չեզոք հայտարարություններ են, որոնք քիչ բանով են տարբերվում նախորդներից: Բայց այդ ամենն ասվում է մարտի 31-ին, իսկ ապրիլի 1-ի լույս 2-ի գիշերը Ադրբեջանը Ալիևի հրամանով հարձակման է անցնում: Եվ անհնար է չնկատել այդ կապը. ստացվում է, որ Քերին, խաղաղարար հայտարարությամբ և «տարածքային ամբողջականության» պաշտոնական պաշտպանությամբ, հրահրել է Բաքվի ագրեսիան: Իրավիճակի բարդությունն այն է, որ, խոսելով կարգավորման մասին, չի կարելի վերացարկվել այլ հայտարարություններից ու գործերից, որովհետև աշխարհը 1996-ի վերջից, այսինքն, երբ Բաքվում ադրբեջանական իշխանությունները և Արևմուտքը ստորագրում էին նավթի ու գազի վերաբերյալ տխրահռչակ «դարի գործարքը», տեսել և տեսնում է, որ որոշ ուժերի համար Արցախի խնդիրը ռազմավարական գազամուղների նախագծերի իրականացման խնդիր է և, համապատասխանաբար, այն տարածքների վերահսկողությունը, որոնցում դրանց իրագործումը պլանավորվում է: Իսկ «հանգամանքների բերումով» այդ տարածքները սեղմված են ԱՄՆ-ի ռազմավարական մրցակիցների (գոնե գազի ոլորտում), այսինքն, Իրանի ու Ռուսաստանի արանքում:

Դրա համար չէ՞ր, արդյոք, ԱՄՆ-ը նախ հիանում «Գազի հարավային միջանցքի» ամերիկյան նախագծում Ադրբեջանի «առաջատարությամբ», և հենց այդ թեմայից էին բխում մնացած բոլորը, այդ թվում` Արցախի խնդիրը: Հետևենք այդ նախագծի հետ կապված իրադարձությունների մի շղթայի: 2016 թ. փետրվարի 29-ին Բաքվում տեղի ունեցավ «Գազի հարավային միջանցքի» խորհրդի երկրորդ նիստը: 2016 թ. մարտի 1-ին Թուրքիան, ի դեմս էներգետիկայի և բնական պաշարների նախարար Բերատ Ալբայրակի, հայտարարեց ամերիկյան նախագծի պաշտպանության մասին: Իսկ ահա Ադրբեջանի ագրեսիան սկսվելու օրը՝ ապրիլի 2-ին, հավաքվեցին «Գազի հարավային միջանցք» նախագծի բաժնետերերը, և նրանց անունից SOCAR (Ադրբեջանի պետական նավթային ընկերություն) ընկերության ղեկավար Ռովնագ Աբդուլլաևը հայտարարեց, որ իրենք ծրագրում են մինչև ընթացիկ տարվա վերջ միջազգային ֆինանսական հաստատություններից ներգրավել մոտ 2 մլրդ դոլար, որ բանակցություններ են վարվում Վերակառուցման և զարգացման եվրոպական բանկի, Զարգացման ասիական բանկի և այլոց հետ: Միջոցները կներգրավվեն 20 տարի ժամկետով՝ շատ ցածր տոկոսներով: «Դա մեզ թույլ կտա սեփական միջոցներ չներդնել այդ նախագծի իրականացման համար»,- ընդգծեց SOCAR-ի ղեկավարը: Կարծես թե այդ «երազանքները» քիչ բանով են տարբերվում հաջողությամբ մահկանացուն կնքած Nabucco նախագծից: Նայում ես ԳՀՄ-ի բաժնետերերի կազմին՝ ամերիկացիներ կարծես չկան, եթե չհաշվենք «Բրիթիշ պետրոլեում» կորպորացիայի սերտ կապը վառելիքի ամերիկյան արտադրողների հետ. SOCAR՝ 20 %, BP (LON:BP)՝ 20 %, հնդկական Snam՝ 20%, բելգիական Fluxys՝ 19 %, իսպանական Enagas՝ 16 %, և շվեյցարական Axpo՝ 5 %: Երկար գործ է պարզել, օրինակ, թե ինչ է «կորցրել» Axpo-ն, որը հիմնականում զբաղվում է ատոմային էներգետիկայով և հիդրոէլեկտրակայաններով՝ գազի բիզնեսում: Բայց չէ՞ որ Nabucco-ն էլ էր հայտարարվում «հույժ եվրոպական նախագիծ», սակայն միշտ որպես նրա գլխավոր խնամակալ հանդես է եկել ԱՄՆ-ը: ԳՀՄ նախագծի դեպքում էլ իրավիճակը ճիշտ նույնն է. սա այն դեպքն է, երբ, ինչպես ասվում է, ինքը դերակատարը չկա, բայց «երևում են նրա ականջները»:

Հարց է առաջանում՝ ի՞նչ չափով է ԳՀՄ հնարավոր գազամուղն առնչվում ԼՂՀ-ի տարածքին: Եվ այստեղ հարկ է հիշել. «Գազի հարավային միջանցքը» Հարավկովկասյան գազամուղի (Բաքու-Թբիլիսի-Էրզրում) ընդլայնման, ինչպես նաև Թուրքիայում TANAP (Անդրանատոլիական) գազամուղի կառուցման և Եվրոպայում նրա երկարացման՝ TAP գազամուղի (Անդրադրիատիկ), նախագիծ է: Եվրոպայում ամերիկացիների ու նրանց արբանյակների պլանները հայտնի են. ԳՀՄ-ն պետք է ապահովի ուղղակի կապը ԵՄ գազի շուկայի և կասպյան «Շահ-Դենիզ» գազի հանքի երկրորդ հերթի միջև: Ենթադրվում է, որ հիմնական մատակարարները կդառնան Ադրբեջանը, Թուրքմենստանը և, հնարավոր է, Իրաքը: Ապագայում ամերիկացիները կցանկանային միացնել Իրանն ու Եգիպտոսը, սակայն 2014 թվականին, երբ Բաքվում տեղի ունեցավ ԳՀՄ-ի հիմնարկեքի արարողությունը, ինչպես գրել է ամերիկյան մամուլը, «այդ երկրների քաղաքական իրադրությունը թույլ չի տալիս նրանց ներառել նախագծի մեջ»: Տարանցման առանցքային երկիրը կդառնա Թուրքիան, մյուս ուղեգծերը կանցնեն Սև ծովով ու Արևելյան Միջերկրականով: Ի դեպ, Արևելյան Միջերկրականը ոչ միայն Թուրքիայի հարավն է, Կիպրոսն ու Իսրայելը, այլև Սիրիան ու Լիբանանը: Հենց այնտեղ էլ Թուրքիայի հովանավորությունը վայելող իսլամականներն այժմ ջանում են կռվել այդ երկրների օրինական իշխանությունների դեմ:

Ապշեցուցիչ է, բայց ոչ ոք երբեք չի բացատրում, թե ինչ է նշանակում «Բաքու-Թբիլիսի-Էրզրում գազամուղի ընդլայնում», ասվում է միայն, թե այդ գործողությունը գազամատակարարման ծավալները 25 մլրդ խմ-ից կհասցնի 45, իսկ հետագայում՝ 55 մլրդ-ի: Եվ հայտնի է, որ սկզբում Հարավկովկասյան գազամուղը գցվում էր որպես արտահանական մայրուղի, այսինքն, խողովակների գրեթե առավելագույն տրամաչափով (42 դյույմ): Հայտնի է նաև, որ Ադրբեջանի ու Վրաստանի տարածքում խողովակները գցված են Բաքու-Թբիլիսի-Ջեյհան խողովակաշարին զուգահեռ՝ մի 18-20 մետրի վրա: Ի՞նչ և ինչպե՞ս պիտի ընդլայնեն, եթե չի ենթադրվում Բաքու-Թբիլիսի-Էրզրում գազամուղի կանգնեցում, և 2020 թ. ԳՀՄ-ի բաժնետերերը ակնկալում են սկսել մատակարարումները: Երևի ինչ-որ բան առևտրային գաղտնիք է, ինչ-որ բան էլ՝ տեխնոլոգիական: Սակայն հասկանալի է, որ գազամատակարարման ծավալների ավելացման ծրագրերը կարող են կապված լինել միայն երկու տարբերակով.

1) արտահանական մայր խողովակաշարի տրամաչափի կտրուկ մեծացում, և այստեղ պետք է հասկանալ, որ դա Բաքու-Թբիլիսի-Էրզրում գազամուղի խողովակների փոխման աշխատատար գործ է, և այն էլ հայտնի չէ, թե դա որքանով կմեծացնի կամ կնվազեցնի Բաքու-Թբիլիսի-Ջեյհան նավթամուղի շահագործման անվտանգությունը, 2) նույն ուղղությամբ նոր, լրացուցիչ գազամուղ ճյուղի կառուցում: Բայց ահա նո՞ւյն ուղեգծով, թե՞ նոր: Ասենք, մի փոքր հարավ, Իրանի սահմանի մոտով, քանի որ նույնիսկ 2014-ին ոմանք երազում էին իրանական գազն էլ ընդգրկել ԳՀՄ-ի մեջ: Ապրիլյան չորս օրերին Ադրբեջանը առանձնակի համառությամբ էր մարտեր մղում ռազմաճակատի հարավային տեղամասում, այսինքն՝ Իրանի սահմանի մոտ:

Այս հարցերի պատասխանները չկան: Կա միայն իրադարձությունների, փաստերի ու ժամկետների, քաղգործիչների ու գործարարների հայտարարությունների, աշխարհի առաջատար բանկերի հետ բանակցությունների մասին տեղեկությունների համադրությունից բխող տրամաբանություն: Երևում է՝ ԱՄՆ-ը պատահական չէ ԳՀՄ-ի բաժնետերերին ակտիվանալու «հրահանգ տվել» և հենց 2016 թ. փետրվարի վերջից: Եվ պատահական չէին շողոքորթում Ալիևին, ընդգծելով նրա «առաջատար դիրքը» նախագծում և անսասան հարգանք դրսևորելով Ադրբեջանի «տարածքային ամբողջականության» հանդեպ: Նշված ժամկետների և Արցախի դեմ ռազմական գործողությունների համադրությունը հուշում է, որ այդ բոլոր ժամկետները սերտորեն փոխկապակցված են: Եվ չի կարելի բացառել, որ հենց հանուն «Եվրոպայի էներգետիկ անվտանգության» մասին կեղծ գաղափարի Քերիի թեթև ձեռքով Վաշինգտոնում են ռազմական արկածախնդրության դրդել Ադրբեջանին: Կարող էին լինել նաև այլ նպատակներ, իհարկե, զուր չէր Իրանը «պատժամիջոցների հանման» մասին հունվարյան հայտարարությունից հետո էլ շարունակ «ոչ» ասում ամերիկացիներին թե՛ Սիրիայի հարցում, թե՛ Բաշար Ասադի ճակատագրի: ԱՄՆ-ի ու Իրանի հարաբերությունների է՛լ ավելի բարդացման մասին միջազգային լրատվամիջոցներն այժմ գրում են համարյա ամեն օր, և աշխարհը տեսնում է, որ ո՛չ Ռուսաստան-ՆԱՏՕ հարաբերություններում, ո՛չ ռուս-ամերիկյան և ռուս-թուրքական հարաբերություններում լարվածությունը չի թուլանում:

Այդ միայն Անդրկովկասի ժողովուրդների համար է Արցախի խնդիրը գոյատևման, պատերազմի ու խաղաղության հարց, իսկ սոսկ ներանդրկովկասյան աշխարհաքաղաքականության տեսակետից հակամարտությունը վաղուց հայերի ու ադրբեջանցիների բախումներից վերաճել է այն ուժերի միջև աշխարհառազմավարական կոշտ առճակատման, որոնք, մի կողմից, երազում են Անդրկովկասը հանձնել Թուրքիայի «խնամակալությանը», մյուս կողմից, մտադիր չեն հանդուրժել Թուրքիայի տիրապետությունը այն տարածքներում, որոնք (Իրանի և Ռուսաստանի համար) և՛ իրենց ռազմավարական «ներքին թիկունքն» են, և՛ քաղաքական մանևրների տարածքը: Սակայն միանշանակ է, որ այս կամ այն վարկածով ԳՀՄ-ի իրականացման պարագայում հենց Իրանի ու Ռուսաստանի դիրքերն Անդրկովկասում կարող են կտրուկ թուլանալ, էլ չենք խոսում գազի միջազգային շուկայում նրանց դերի թուլացման մասին: Ակնհայտ է, որ ավելի մեծ սպառնալիքի պատճառով, քան կարող էր լինել Արցախում լայնամասշտաբ պատերազմի սոսկական վերսկսումը, Իրանն ու Ռուսաստանը հենց ապրիլի 2-ից սկսած միջամտեցին իրադրության զարգացմանը և նպաստեցին կրակի դադարեցմանը:

Ադրբեջանական «բլիցկրիգը» ձախողվեց, բայց եթե մեր դատողությունները ճիշտ են, ապա ղարաբաղյան քառօրյա մարտերի սկզբնապատճառն օրակարգից հանված չէ: Եվ Ռուսաստան-ՆԱՏՕ խորհրդի աշխատանքը վերսկսելու ԱՄՆ-ի որոշումը նույնպես կապված է ոչ միայն Սիրիայի և ՈՒկրաինայի հետ, այլև այն բանի հետ, որ «Բաքու-Թբիլիսի-Էրզրում գազամուղի ընդլայնման» ինչ-որ աշխատանքներ նորից հարկ կլինի հետաձգել: Մեզ այդ խորհրդի երկամյա ընդմիջումից հետո առաջին նիստի արդյունքների մասին հայտնի է միայն այն, որ կողմերը պարզապես արձանագրել են անհաղթահարելի ու լրջագույն հակասությունների առկայություն: Եվ պատահական չէ, որ արդեն երևում է, որ Իլհամ Ալիևը ուզում էր կրկնել իր հայր Հեյդարի 1996 թվականի փորձը՝ Արցախի խնդիրը վերաորակելու որպես «միջդավանական հակամարտություն»: Դա տեղի ունեցավ ապրիլի 15-16-ին Ստամբուլում կայացած Իսլամական համագործակցության կազմակերպության (ԻՀԿ) վերջին նիստի ժամանակ: Եվ հաստատ պատահական չէ, որ Իրանի նախագահ Հասան Ռոհանին բոյկոտեց ԻՀԿ-ի գագաթնաժողովի վերջին նիստը: Չէ՞ որ 1996-ին էլ հենց Իրանի այն ժամանակվա նախագահ Ալի Հաշեմի Ռաֆսանջանին Հեյդար Ալիևին թույլ չտվեց խեղաթյուրել հակամարտության էությունը: Թե՛ ԼՂՀ-ի պարտությունից, թե՛ ԻՀԿ նախագծի իրականացումից շահ ունեին ԱՄՆ-ը, Թուրքիան, Վրաստանը, Ադրբեջանն ու, իհարկե, ԵՄ որոշ շրջանակներ: ԱՄՆ-ի պետքարտուղար Քերիի մարտի 31-ի «ողջերթի» հիշյալ հնարավոր հետևանքները ձեռնտու չէին և չեն ԼՂՀ-ի, Հայաստանի, Իրանի ու Ռուսաստանի համար: Մեր կարծիքով, «ում էր ձեռնտու քառօրյա պատերազմը» հարցի պատասխանն արդեն կա:

Սերգեյ ՇԱՔԱՐՅԱՆՑ

Դիտվել է՝ 4934

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ