Իրանի պաշտպանության նախարար, բրիգադի գեներալ Ազիզ Նասիրզադեն կիրակի օրը նախազգուշացրել է, որ ամերիկացիները չեն կարող սպառնալ Իրանին, քանի որ ամբողջ տարածաշրջանում նրանց բազաները գտնվում են Իրանի նշանառության տակ։ «Մենք թշնամի չենք մեր հարևան երկրներին, նրանք մեր եղբայրներն են, բայց նրանց տարածքում գտնվող ամերիկյան բազաները կդառնան մեր թիրախները», - շեշտել է Նասիրզադեն։               
 

1915 թվական

1915 թվական
08.12.2017 | 04:43

ՍԵՎԱԴԻՏԱԿ


Թուրք կառավարութիւնը և Իթթիհատի Պոլսոյ կեդրոնը առանձինն հայ ժողովուրդին տեղահանութենէն առաջ իսկ գաւառները հրահանգ ղրկած էին գրաւելու տարագիրներու ոչ միայն անշարժ կալուածները, այլ բովանդակ շարժուն ստացուածքը` դրամ, գոհարեղէն, ապրանք, թանկագին քարեր, կարասիներ և այլն: Այսպէս ալ եղաւ: Մինակ տուներու մէջ գտնուածով չբաւականացան: Պանքաներու մէջ գտնուած բոլոր հայոց դրամները, աւանդներն ու գոհարեղէնները գրաւուեցան: Նաև` պանքաներու մթերանոցներուն մէջ դիզուած վաճառականներու բոլոր ապրանքները, բոլոր հայու խանութներու մթերքը, տուներու կարասիները, մշակութեան գործիքները, անասունները և այլն: Այրերու սպանութենէն վերջ` կիները տակաւին շատ դրամ ու գոհարեղէն պահած իրենց մօտ, հազար ու մէկ հնարքներով, ոմանք նոյն իսկ իրենց ծննդկան գործարաններուն մէջ: Բայց երբ անոնք ալ ճամբայ հանուեցան, որոշ կայքերու մէջ խմբուած պետական պաշտօնեաներ կը կեցնէին տարագիրներու այդ կարաւանները և մահուան սպառնալիքով կիներու մարմնին նոյն իսկ ամենէն անասելի խորշերը խուզարկելով կը գրաւէին ամբողջ ունեցածնին: Աւելի ետքը` բնիկ իսլամ ժողովուրդն ալ գործի խառնուեցաւ, և որովհետև պաշտօնեաները կողոպտելիք մեծ բան մը չէին թողած, ան ալ սկսաւ թալլել տարագիրներու միասին առած գոյքերը, անկողին, վերմակ, կապերտ, ճերմակեղէն և այլն, նոյն իսկ հագուստները: Այսպէսով` ամբողջ կիներու կարաւաններ` բոլորովին ադամական մերկութեամբ մը քաշքշուեցան այն ցաւի ճամբաներուն վրայէն, շաբաթներով, ամիսներով: Շատ կիներ կլլած էին իրենց դրամը, և իրենց բնական պէտքը գոհացնելէ վերջ, մատուըներով կղկղանքին մէջէն կը փնտռէին կը հանէին ոսկիները և անմիջապէս նորէն կը կլլէին: Քիւրտերը մանաւանդ ասիկա հասկցած ըլլալով, սկսան յղի կիներու փորը ճեղքել, այն կասկածով թէ ուռեցքը կլլուած դրամներէն գոյացած է: Անգամ մը միայն ճիշտ ելաւ իրենց ենթադրութիւնը: Ամասիացի յղի կնոջ մը փորէն դրամ գտան, և ալ ատիկա պատճառ եղաւ որ հազարաւոր յղի կիներու փորը ճեղքեն:


Այսպէս գրաւուած գոյքերու տնտեսութեան համար թուրք կառավարութիւնը հաստատեց Էմվալը Մէթրուքէի յանձնաժողովներ իւրաքանչիւր քաղքի և աւանի մէջ:
Այսպէսով հայոց վեց հարիւր տարուան անցեալի մը ընթացքին կուտակած ամբողջ ինչքը, ամբողջ աշխատութեան պտուղը փոխանցուեցաւ կամ թուրք կառավարութեան, կամ թուրքերուն: Եկեղեցիները, վանքերը, դպրոցները, անոնց բովանդակ հարստութիւնը, նոյն իսկ գերեզմաններու քարերը միևնոյն գրաւման ենթարկուեցան:
Վաղը միւս օր նոյն բանը պիտի ըլլայ անշուշտ նաև Այնթապի, Մարաշի, ՈՒրֆայի մէջ ալ, որոնց հայերը շատ բարեկեցիկ էին և շատ բան թողուցին իրենց դահիճներուն ձեռքը: Վնասուց հատուցման սկզբունքն է որ կը հաստատուի այս կերպով, կը ստանայ օրէնքի ոյժ, կը մտնէ վարչական կարգին մէջ, և ասիկա խնդութեամբ կ’ողջունենք անոր համար մանաւանդ որ այդ արդար հատուցումը կրնայ շատ, շատ խոշոր գումարներ վերադարձնել հայոց, և փրկութիւն մը դառնալ առ հասարակ բոլոր վերապրող ընտանիքներուն համար, որոնք տեղահանութենէն առաջ փարթամ կենցաղ մը ունէին, կը վայելէին իրենց աշխատութեան ընծայած բարօրութեան բոլոր բարիքները, և որոնք այսօր կը տապկուին սևագոյն թշուառութեան մը մէջ, աշխատելու անկարող, այլևս մուրալէ զատ ապրուստի ուրիշ ամէն միջոցէ զուրկ:

Վանայ դրութիւնը հայերու և կառավարութեան մէջ կը մնայ նոյնը, չէթաները կը շարունակեն իրենց աւերները, դիմումները ոևէ արդիւնք չեն ունենար: Կառավարութիւնը կը շարունակէ ահաբեկել յայտնի գիւղապետներ, քաղաքի հայ նշանաւորները, հարկաւ լսեցիք Սեդրաք Փաստրմաճեանի (Գարեգին Փաստրմաճեանի հորեղբայր) տէրորի լուրը:


Վասպուրականի արևելամասին մէջ ջարդուած են հետևեալ գիւղերը. Բաշկալայ 160 տուն, սպանուած են բոլոր այր մարդիկ, կանանց մեծ մասը իսլամացուած և առևանգուած է. Աղբակի դաշտի բոլոր գիւղերը` Ակոռիկ, Հասան-թամբան, Պօղազ-քէսան կոտորուած և թալանուած են: Այս բոլորը որքան որ համիտիէներու ձեռքով կատարուած են, բայց թելադրիչը եղեր է Սարայի գայմագամ Քեամիլ բէկը: Թալնուած են Արճակի Մանտան, Գօրտուզի, Կեառկեառ, ինչպէս և Արճեշի 3 հայ գիւղերը:


25 փետրվարի 1915 թ.

Այնթապի տեղահանութեան հրամանը տրւած է յուլիս 21-ին` 60 ընտանիքներու համար: Քանի մը օր յետոյ երկրորդ հրաման մը ևս տրւած է` 70 ընտանիքներու համար: Այնուհետև քշւած են դարձեալ 1500 և մէկ օր յետոյ անմիջապէս` 1000 հոգի ևս. այսպէսով պարպւած կ’ըլլայ ամբողջ Այնթապը: Քշւողներուն չէր արտօնւած իրենց հետ վերցնել ոևէ էական պիտոյք, բաց ի մէկ բեռնակիր անասունէ:

Արդուինի մէջ 150 տան չափ հայ կը բնակին: ՈՒնին հիմա 1 եկեղեցի Ս. Աստուածածին անունով, բաւական հին մեծ և հոյակապ, քահանայ 2, դպրոց մէկ, մանկունք 70: Ժողովրդեան վիճակը միջակ, առևտուրը յաջողակ:
Հաւաստի աղբիւրէ ստացւած տեղեկութիւններու համաձայն թուրքերը մնալով չորս ամիս 10 օր Արտւինի մէջ քաղաքն ամբողջութեամբ կողոպտեր և այրեր են, բնակիչներու ալ մեծագոյն մասը ջարդեր են: Թուրքական բարբարոսութենէն զերծ մնացած փոքրաթիւ խմբակ մը վերադարձեր է քաղաքը ռուսներու կողմէ վերագրաւելէ ետք:

Արճէշ քաղաքն, որոյ երբեմն հռչակաւոր անուամբ ցարդ կը կուչուի նաև գաւառն, կը գտնուի Բզնունեաց ծովուն եզերքը: Այս պատմական բերդաքաղաքն 50-55 տարիէ ի վեր ծովն առած լինելով՝ այժմ կիսաւեր և բոլորովին ամայի դարձած է, տխուր աւերակաց մեծամեծ բեկորներն ծովու աղային ջրերէն շրջապատեալ կը կենան և կրնան երբեմն խորհրդաւոր լեզուաւ մը խօսիլ ուղևորաց սիրտերու հետ, որպէս յարաժամ ծովու ալեաց հետ: Աստ կը տեսնուին 2 հայկական գետնատարած եկեղեցիք և մի մզկիթ, որ դարձեալ մինարէն կիսով չափ տակաւին կանգուն է: Անտեսանելի չեն նաև հին շուկայից և արհեստական բերդի հիմնաքարինքն:
Արճէշ գաւառիս ամենէն շէն և բազմաբնակութիւն ունեցող տեղին եղած է երբեմն խիստ բանուկ և վաճառաշահ: Ականատէս ծերունիք տակաւին կապրին և կաւանդեն հարցանողաց այն ամեն ինչ, որ իւրեանց այդ քաղաքի անցելոյն կը վերաբերի:
Արճէշում սրախողխող եղածների թիւը հասնում է 2000-ի: Արճէշի 500 վաճառականներից ազատւել են միայն երկուսը: Անցնում ես ահագին տարածութիւններ, ամբողջ երեք օրւայ ճանապարհ, և տղամարդու երես չես տեսնում:
Բոլոր գեղեցիկ կանայք և օրիորդներ նախապէս փախցրել են: Առաջխաղացման միջոցին մերոնք յաջողել են ազատել բաւական մեծ թւով կանայք և աղջիկներ: Կոտորելիս թուրքերը և քրդերը չեն խնայել նաև փոքրիկներին ու ծերերին:

Եդեսիոյ (ՈՒրֆա) մէջ կախաղան հանւած են 42 հայեր, որոնց մէջ բողոքական պատւելին և ուսուցիչ մը:

Կեսարիայէն Պոլիս եկած գերմանուհի մը կը պատմէ որ Էվերէքի մէջ ռումբի մը պատահական պայթումին յաջորդեց զարհուրելի հալածանք բոլոր հայերու դէմ:
Գայմագամը բարի մարդ լինելով` պաշտօնանկ ըրին և տեղը չէրքէզ մը անւանեցին, որ ճիւաղ մըն է և զարհուրելի տանջանքներ տւաւ ժողովուրդին:
Ամէն տեղ խուզարկութիւններ և հարիւրաւոր ձերբակալութիւններ եղան, և ապա ամբողջ շրջանի հայերը աքսորւեցան:

Ռուսներու նահաջէն յետոյ կոտորածներ տեղի ունեցած են հետևեալ վայրերու մէջ.
Ալաշկերտ, ուր Մուսա բէկի Աբդիւլ Մէճիտի և Խալիտ պէկի համիտիէ ալայները` միացած տեղւոյն մահմետական ազգաբնակութեան հետ, թալաներ, կողոպտեր են այն հայ գիւղերու բնակիչները, որոնք չէին կրցած ռուս բանակին հետ հեռանալ: Առևանգուած և իսլամացուած են բազմաթիւ հայ կիներ և աղջիկներ:
Երբ ռուսները կը վերագրաւեն այդ վայրերը իսլամները` վախնալով վրէժխնդրութենէ, իրենց ընտանիքներով փախչելով կ’ապաստանին Մանազկերտի և Բուլանըգի հայ գիւղերուն մէջ, իրենց ապրուստով ծանրանալով արդէն սովամահ ազգաբնակութեան վրայ: Այդ մուհաճիրները կը հաշուին 2000 ընտանիք:

Կարին հայ մնացած չէ: Վերջին կարաւանը ճամբայ ելած է 750 սայլով և ուղղւած է դէպի Խարբերդ: Հետերնին է նաև Սմբատ եպիսկոպոսը:


Ռուսիայէն իսլամ գաղթականներ կը հասնին գունդագունդ և կը ղրկւին երկրին ներսերը:

Մալաթիոյ հայոցմէ ոմանք առանձին եղած ատեն շատ վատ բաներ կը պատմէին Տաճիկ պաշտօնէից և բնակչաց ըրածներէն, բայց երբ իրարու քով գտնուէին, չէին համարձակեր բան մը խօսիլ և խոհեմութիւն կը համարէին իրենց այս վարմունքն, վասն զի, կ’ըսէին, դատող ու պատժող մը չեղաւ մինչև այսօր, և եթէ լսեն մեր գանգատ ընելը, պիտի աւելցընեն իրենց չարիքներ։ Դէպք մը, զոր ամէնքն ալ կը պատմէին զատ-զատ և կը ժխտէին միշտ այլոց առջև, բայց յայտնի էր, թէ ակամայ կը ժխտէին. այն էր՝ դեռ փոքր միջոց մը առաջ փայտէ խաչ մը կախեր էին շան պարանոցէն և շուկայի մէջ շրջեցուցած էին Հայոց խանութներու առջևէն՝ իբրև թէ ռուսաց նախատինք ընելու նպատակաւ։ Խոհեմ հայերը լռութեամբ նայեր էին վրան։ Եւ երբ փսփսացեր էին կառավարութեան ականջին, խափանել տուեր էր և փութացեր էր պատասխանել հայոց, թէ խենդ մ’է եղեր այդ բանն ընողը։ Այլ միթէ շուկայի մէջ բազմող և շան ետևէն քալող այնքան թուրքերը բոլո՞րն ալ խենդ էին։ Կարի երկիւղով պաշարեալ են հայք. ո՛չ իրենց իրաւունքը և ո՛չ իրենց կրօնքը կրնան համարձակ խոստովանիլ։ Եթէ այսպէս ապրին, լաւ է, որ չապրին։

Ռօտօսթօի ամբողջ ժողովուրդը տեղահան եղած և ցարդ անծանօթ վայր մը աքսորւած է: Ասկէ շաբաթ մը առաջ 120-ի մօտ աղջիկներ զոյգ զոյգ կապւած` սւինաւոր զինւորներու հսկողութեան տակ բերւած են Պոլիս` պատերազմական ատեան տարւելու համար: Եկողները տժգոյն, յոգնած, չարչարանքէ ու բռնութենէ կիսամեռ վիճակի հասած էին:

«Եթէ թուրքերը հայերը ջարդեն, մենք զիրենք կը լքենք»,- այսպէս կ’ըսէին գերմանացիները: Ալ ինչի՞ կը սպասեն, մի՞թէ իրենց տեսած խժդժութիւնները հրատարակելու, կամ իրենց դաշնակիցներուն այս առիթով դիտողութիւններ ընելու չափ ալ արիութիւն կը պակսէր իրենց: Թուրքիայէն վերադառնալով ինչպէ՞ս պիտի շիկնին պատմելու իրենց կիներուն այս բոլոր սարսափները` պատահած հայ կիներուն, ի՞նչ փաստերով պիտի արդարացնեն աշխարհին, պատմութեան առջև` անտարբեր հանդիսատեսի իրենց դերը…

ՀԱՅ ԶԻՆՎՈՐՆԵՐԻ ՋԱՐԴԸ
Գէլիպօլուի ռազմադաշտին վրայ կը գտնւին 30-40000ի մօտ հայ զինւորներ: Մեծ մասը անզէն` կը գործածւին ամրութիւններու շինութեան և փոխադրութեան:
Զինւածները դրւած են կրակի առաջին գիծերու վրայ: Անցեալները մօտ 450 հայ զինւորներ, մեծ մասամբ Իզմիտի շրջականերէն, խրամի մը մէջ կը ռմբակոծւին ֆրանսական օդանաւերուն կողմէ: Ասոնցմէ միայն 3 հոգի կարողացեր են ազատիլ վիրաւոր և փոխադրւեր են Պոլիս` դարմանւելու համար: Բաւական կազդուրւելէ յետոյ արձակուրդով կը մեկնին իրենց գիւղը (Օվաճըգ), բայց ամբողջ գիւղը քարուքանդ և ժողովուրդն ալ տեղափոխւած տեսնելով` յուսահատ կը վերադառնան Պոլիս:

Հայ զինւորները առհասարակ ինշաաթ, ամելիէ և թանզիֆաթի թապուրները կը ղրկեն: Հայուն ձեռքը բնաւ զէնք չեն տար: Ինշաաթ թապուրի պաշտօնեաները ամենէն ստոր, հայատեաց գազաններէ կը կարգեն: Հայ զինւորները Երզնկայի և Մամախաթունի միջև, Սասնայ-Տէրէսի ըսւած տեղը 2-3 ամիսէ ի վեր ճամբու վրայ կաշխատեցնեն: Պաշտօնեաները և չէթաները այն աստիճան կը ծեծեն և կը նախատեն եղեր զանոնք որ քանիներ յուսահատութենէ ինքզինքնին գետը նետած են:
Քանի մը օր առաջ թոքատցի հայ զինւոր մը սա գանգատով դիմած է տեղապահին. «200 հոգիով եկանք և հիմա 50 հոգի մնացինք, բոլորն ալ հիւանդացան և մեռան, չարաչար ծեծ, օրական կէս օխայ հաց, այն ալ սև խմոր, որ բնաւ չուտւիր, պառկելու տեղերնիս խոնաւ, ամէնքս ալ պիտի մեռնինք»:

Սեբաստիոյ մէջ բռնւեցան 5 հայեր, որոնք քանի մը անգամ փախած էին զինւորական ծառայութենէ: Ձերբակալման միջոցին անոնք ընդդիմացան և վիրավորեցին պահակ մը, ատոր համար մահւան դատապարտւեցան և հրացանի բռնւեցան:

Հազար ութ հարիւր հայ զինւորները, Տիգրանակերտ տանելու պատրւակով, ճամբայ հանեցին և ջարդեցին քաղաքէն քանի մը ժամ անդին: Հազիւ քանի մը հոգի յաջողեցան փախչել: Այդպէս ոչնչացած էին նաև Տիգրանակերտի հայ զինւորները:

Երբ օտար դիւանագէտը դիտել տւեր է թէ յղի կիներն անգամ չեն խնայեր, Թալէաթը ըսէր է. «Թող քիչ ծնեն, ի՞նչ պէտք կայ որ այդչափ տղայ ունենան»:
Իսկ դիւանագէտի այն դիտողութեան թէ` ծերերն ու պառաւները ճամբան, լեռներուն վրայ անխնամ կը ձգւին, Թալէաթը պատասխաներ է. «Չէ՞ որ արդէն պիտի մեռնին, տունն է եղեր թէ դուրսը, միևնոյն է…»:

Խաչատուր ԴԱԴԱՅԱՆ

Դիտվել է՝ 4547

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ