ԱՄՆ նախագահ Դոնալդ Թրամփը հայտարարել է, որ կքննարկի Իրանը կրկին ռմբակոծելու հնարավորությունը, եթե Թեհրանն ուրանը հարստացնի մինչև «տագնապալի» մակարդակի։ Թրամփը հավելել է, որ կցանկանար տեսնել, թե ինչպես են Միջազգային ատոմային էներգիայի գործակալության կամ այլ հեղինակավոր աղբյուրի տեսուչները ստուգում Իրանի միջուկային օբյեկտներն անցյալ շաբաթավերջին դրանց ռմբակոծությունից հետո։               
 

«Կինոն նախ և առաջ արվեստի ստեղծագործություն է և դրանով տարբերվում է արխիվային փաստաթղթից»

«Կինոն նախ և առաջ արվեստի  ստեղծագործություն է և դրանով  տարբերվում է արխիվային փաստաթղթից»
30.05.2014 | 11:59

Ի՞նչ ճանապարհ են անցնում կինոժապավենները, ի՞նչ փոփոխությունների են ենթարկվում ֆիլմերը թվայնացվելիս, ինչպե՞ս են դրանք պահպանվում ու հանրահռչակվում, ինչո՞վ է տարբերվում կինոժապավենը արխիվային փաստաթղթից: Այս և այլ թեմաների մասին է մեր զրույցը ԵԹԿՊԻ-ի կինոյի և հեռուստատեսության ամբիոնի վարիչ, կինոգետ, ռեժիսոր ԳԱՐԵԳԻՆ ԶԱՔՈՅԱՆԻ հետ: Գարեգին Զաքոյանը 1991-ին հիմնադրել է Հայաստանի ազգային ֆիլմադարանը և տնօրինել մինչև 1998-ը:
Հեղինակել ու նկարահանել է մեկ տասնյակից ավելի ֆիլմեր («Կալանավորների արվեստը», «Պատարագ», «Համո Բեկնազարյան. մենախոսություն», «Մեղադրվում է ինքնասպանության մեջ», «Հա՛յր մեր, տո՛ւր մեզ ազատություն»):

-Ի՞նչ պայմաններ են պետք կինոժապավենների պահպանման համար: Ինչպե՞ս են պահպանվել դրանք 90-ականների մութ ու ցուրտ տարիներին, և արդեն այսօր, լիարժեք պայմաններ հնարավո՞ր է ապահովել:
-Ոչ միայն իննսունականներին, ֆիզիկական պահպանության առումով միշտ էլ խնդիր եղել է: Վաթսունականներից սկսած փորձել են կարգավորել խոնավության, հատուկ ջերմաստիճանի խնդիրը, բայց մինչ օրս էլ լիարժեք պայմաններ չկան։ Պահպանման կարևորությունը շատ լավ գիտակցում են թե՛ արխիվի աշխատողները, թե՛ նրա ղեկավարությունը: Սակայն հարցի լուծումը կախված է մեծ գումարներից, ինչը, արխիվը, ցավոք, չունի: Չգիտեմ` պե՞տք է ևս մեկ անգամ ասել, որ ֆիլմերն անհրաժեշտ է պահպանել, որ դրանք մեր մշակութային ժառանգության վերջին 100 տարվա անբաժանելի մասն են և, ֆիլմերը կորցնելով, շատ բան կկորցնենք: Ֆիզիկական պահպանությունը հարցի մի կողմն է, մյուս կողմը դրանց տարածումն ու բազմացումն է: Պահպանել չի նշանակում փակի տակ դնել, մանավանդ որ նյութը քայքայվելու հատկություն ունի: Նյութական ամեն ինչ, մարդուց սկսած, քարով վերջացրած, մի օր ոչնչանում է: Այսինքն, պահպանելու լավագույն ձևն անընդհատ տարածելն է։ Վերջին հաշվով, եթե կինոն արժեք է, մեր ժողովուրդը պետք է ինչ-որ ձևով հաղորդակցվի դրան:
-Թվայնացումը նույնպե՞ս միջոց է պահպանելու: Այդ ուղղությամբ մեզ մոտ քայլեր արվե՞լ են:
-Կինոժառանգության զգալի մասը թվայնացվել է «Հայֆիլմ» կինոստուդիայի հետնորդների կողմից: Բայց այդ թվայնացումն ավելի շատ կոմերցիոն նպատակներ էր հետապնդում և վերականգնման (ռեստավրացիա) իմաստով ոչ պրոֆեսիոնալ էր արվում: Ֆիլմերը ենթարկվում էին որոշակի փոփոխության, իրենց կարծիքով՝ ավելի լավացնում էին, իրականում աղավաղում էին դրանք: Ֆիլմեր է թվայնացնում նաև Հայաստանի ազգային արխիվը, բայց ավելի շատ օգտագործման նպատակով, որ անհրաժեշտության դեպքում օգտվեն ոչ թե բնօրինակից, այլ թվայնացված տարբերակից, ինչը նպաստում է բնօրինակի պահպանմանը: Ինչո՞ւ միայն օգտագործման համար, որովհետև կինոարխիվի սարքավորումները լավագույն որակի չեն:
-Թվայնացումը ենթադրում է նաև վերականգնո՞ւմ:
-Ոչ, այդ պրոցեսը սխալ է վերականգնում անվանելը: Թվայնացվելու դեպքում օրիգինալ ժապավենն անփոփոխ են թողնում, նոր, թարմ ձևով ներկայացվում է թվայնացված տարբերակը: Ցավոք, Հայաստանում չունենք կինոլաբորատորիա, որը կզբաղվեր ֆիլմերի որակի լավացմամբ, վերականգնումով: Ֆիլմերի թվայնացումը վերականգնում չէ:

«ԱՇԽԱՐՀԻ ԲՈԼՈՐ ԿԻՆՈԱՐԽԻՎՆԵՐՆ ՈՒՆԵՆ ԻՐԵՆՑ ՑՈՒՑԱԴՐՈՒԹԱՆ ՍՐԱՀՆԵՐԸ»


-Մեր կինոժառանգության ո՞ր մասն է արխիվում պահվում: Որքան գիտեմ, հեռուստաընկերություններն էլ պահոց ունեն: Գրականության և արվեստի թանգարանում նույնպես կինոբաժին կա:
-Հիմնականում ամբողջ ժառանգությունը պահպանվում է Ազգային արխիվի կինոյի մասնաճյուղում, հեռուստաընկերություններում կան որոշ ֆիլմերի կրկնօրինակներ: Արխիվում է պահվում նաև «Երևան» ստուդիայի հեռուստատեսային ֆիլմերի արտադրանքի մի մասը, մնացածը, հավանաբար, պահպանում է Հանրային հեռուստաընկերությունը:
-Կինոկատալոգում համակարգված բոլոր ֆիլմերը հասանելի՞ են, տարիների բովում դրանք չե՞ն վնասվել, ոչնչացվել, կորել:
-Նման դեպքեր գրեթե չեն եղել, ուղղակի 1920 թվականից մինչև 1930-ականների կեսի վավերագրական կինոքրոնիկան մեզ մոտ չի պահվել: Խորհրդային շրջանում համամիութենական նշանակություն ունեցող ֆիլմերի կրկնօրինակները պահվում էին Ռուսաստանի արխիվում: Այդ ֆիլմերի մի մասը տարիների ընթացքում բերվել է Հայաստան: Վերջերս Ռուսաստանի արխիվից մեծ թվով, հատկապես եղեռնին նվիրված, ֆիլմեր բերվեցին:
-Ինչպե՞ս են պահպանվում մեր ֆիլմերն այստեղ և ռուսաստանյան արխիվներում, եթե հաշվի առնենք պահպանման պայմանները:
-Գիտե՞ք, աշխարհի տարբեր երկրների արխիվներում պահպանման որակը տարբեր է. մի տեղ ավելի լավ, մի տեղ ավելի վատ, բայց մի բան հստակ կարող եմ ասել՝ բոլորն են դժգոհում պահպանման որակից, ֆինանսավորումից: Մեկը բողոքում է, որ տարեկան բյուջեն մի քանի միլիոն դոլար է, մյուսը` որ 1000 դոլար էլ չունի: Բայց, կրկնում եմ, բոլորն էլ կանգնած են խնդիրների առաջ: Ռուսաստանում պայմանները լավ են, բայց հարազատություն չկա, իրենք «տերը» չեն այդ ֆիլմերի: Ես կողմ եմ, որ տարբեր երկրներում պահվեն: Ինչքան շատ տեղերում լինեն մեր կինոժապավենները, այնքան մենք ապահովված կլինենք, որ դրանք չեն կորչի: Իհարկե, միաժամանակ և առաջին հերթին մեր ֆիլմերը պետք է մեզ մոտ լինեն:
-Հանրության համար ինչքա՞ն են մատչելի կինոժապավենները:
-Մատչելի են մասնագետների համար, իսկ հանրությանը, կարելի է ասել, մատչելի չեն, որովհետև չի գիտակցվում մեկ կարևոր հանգամանք՝ կինոժառանգությունն արվեստի ժառանգություն է, փաստաթուղթ չէ, որ պահպանվի արխիվային ձևաչափով: Կինոարխիվը պետք է թանգարանի պես աշխատի, ինչը նշանակում է, որ ինչպես թանգարանային նմուշներն են ցուցադրվում, և մարդիկ կարող են գնալ, նայել, նույնը պետք է լինի այստեղ: Կինոն նախ և առաջ արվեստի ստեղծագործություն է և դրանով տարբերվում է արխիվային փաստաթղթից: Չպետք է սպասենք մինչև հետազոտող հայտնվի, այն պետք է հրամցվի հասարակությանն ազատ ու մատչելի եղանակով: Աշխարհի բոլոր կինոարխիվներն ունեն իրենց սրահները, Փարիզում, Բեռլինում, Բուդապեշտում և այլուր տարվա ընթացքում անընդհատ ցուցադրվում են ազգային կինոարտադրանքն ու համաշխարհային գլուխգործոցները:
-Մենք ունեցե՞լ ենք կինոսրահ:
-90-ականներին պետք է ունենայինք: Դա նախկին «Պիոներն» էր, որը չհասցրեց անգամ իր ֆունկցիան կատարել, մշակույթի նախարարությունը որոշեց, որ ավելի լավ է այնտեղ ռեստորան լինի:
-Հեռուստատեսությամբ ամիսը մեկ-երկու ուշագրավ ֆիլմ չե՞ն կարող ցուցադրել ֆիլմադարանից:
-Հեռուստաընկերությունները հիմնականում մասնավոր են և կոմերցիոն նպատակներ են հետապնդում: Նրանց չես կարող պարտադրել: Ցուցադրում են այն, ինչ վարկանիշ է ապահովում:
-Իսկ Հանրային հեռուստաընկերությո՞ւնը:
-Իսկ Հանրայինը, եթե, իրոք, հանրային է, պարտավոր է, կամ պետք է պարտավորեցնել, որ պրոպագանդի ոչ միայն ֆիլմերը, այլև ազգային երգն ու երաժշտությունը, ազգային արվեստը, առհասարակ:

«ՈՒՍԱՆՈՂՆԵՐՍ ԱՀԱԶԱՆԳԵՑԻՆ, ՈՐ ՄԵՔԵՆԱՆԵՐՈՎ ՖԻԼՄԵՐ ԵՆ ՏԱՐՎՈՒՄ ԿԱՐՄԻՐ ԲԼՈՒՐԻ ԱՂԲԱՆՈՑ»


-Իննսունականներին, ասում են, շատ ֆիլմեր ոչնչացվել են` որպես իդեոլոգիական աղբ, կինոֆոնդը «մաքրել» են «անպետք» ժապավեններից` հաշվի չառնելով դրանց պատմական արժեքը: Որքա՞ն են ճշմարտամոտ այս խոսակցությունները:
-Նման բան չի եղել: Հայ կինոյի պատմության մեջ երկու ֆիլմ է կորել` «Հաշիմը» և Յուրի Երզնկյանի «Մեր թաղի ձայները»: Ֆիլմեր չեն ոչնչացվել, եղել է ուրիշ մի բան, ինչի սխալ մեկնաբանումն էլ, հավանաբար, նման խոսակցությունների տեղիք է տվել: Երբ նախկին Օրջոնիկիձեի պողոտայի վրա գտնվող կինովարձույթի շենքը տրամադրվեց երկրապահներին, այդ ժամանակ կինովարձույթում եղած բոլոր ժապավենները դեն շպրտվեցին: ՈՒսանողներս ահազանգեցին, որ մեքենաներով ֆիլմեր են տարվում Կարմիր բլուրի աղբանոց: Որոշ բաներ հասցրինք փրկել, բայց դրանք հայկական ֆիլմեր չէին, կրկնօրինակներն էին, որ պահպանվում էին` կինոթատրոններում ցուցադրելու նպատակով: Դա լուրջ հարստություն էր, լավ կրկնօրինակներ էին, որ այսօր ձեռք բերելու համար մեծ գումարներ պետք է ծախսվեն:
-Կինոարխիվի ձեռքբերումներից ո՞րը կառանձնացնեիք:
-Փարաջանովի «Կիևյան որմնանկարներ» կինոնկարի աշխատանքները, որը սակայն արգելվել է, «Դովժենկո» կինոստուդիան հրամայել է այրել նեգատիվը: Հաջողվել է մի քանի րոպե տևող ժապավենից կտորներ փախցնել: Մեկը Փարաջանովի մոտ էր և անհետ կորել է, մյուսը` օպերատորի, որն էլ մեզ հաջողվեց ձեռք բերել: Ներկայումս այն Հայաստանի արխիվում է: Մոսկվայից բերել ենք Արամ Խաչատրյանի երաժշտությամբ բոլոր ֆիլմերը: Մեզ մոտ կան Ազնավուրի խաղացած բոլոր ֆիլմերը, Բեկնազարովի բոլոր ֆիլմերը, ոչ միայն Հայաստանում ստեղծված, այլև ռուսական մինչհեղափոխական ֆիլմերը, որոնցում նա հանդես է եկել որպես դերասան, և այն ֆիլմերը, որոնց բեմադրիչն է եղել Թիֆլիսում: Հետաքրքիր հավաքածուներ ունենք: Հայաստանի ազգային արխիվի տնօրեն Ամատունի Վիրաբյանը շարունակում է համալրել մեր կինոհավաքածուն: Վերջին ձեռքբերումը Առաջին համաշխարհային պատերազմի հետ կապված արխիվային նյութերն են, որ առնչվում են մեր պատմությանը:
-Կարելի՞ է ասել, որ արխիվային բացահայտումները վերջ չունեն:
-Արխիվը կարելի է հազարամյակներով պեղել ու միշտ նոր բան գտնել: Շատ կարևոր է, որ այսօր մեր մասնագետները պեղումներ կատարեն նաև օտարերկրյա արխիվներում: Մենք եղեռնի վերաբերյալ արխիվային նյութեր քիչ ունենք, բայց ես համոզված եմ, որ եվրոպական տարբեր երկրների արխիվներում կարող են մեր պատմությանը վերաբերող շատ լուրջ նյութեր լինել: Մինչ օրս մեր մասնագետների կողմից չեն ուսումնասիրվել այդ արխիվները: Կարևոր գործ է, որ գոնե մինչև Ցեղասպանության 100-ամյա տարելիցը մենք պետք է արած լինեինք:
-Ձեր ղեկավարման տարիներին ֆիլմադարանում էական գործունեություն է ծավալվել: Ի՞նչ կասեիք` արդեն հետադարձ հայացքով:
-Շատ գործ եմ արել, բայց գործս ավարտին չհասցրի՝ ո՛չ իմ մեղքով: Պատճառը մեր հասարակության, նախ և առաջ կինոհասարակության վերաբերմունքն է խնդրին: Իմ երազանքն էր, որ կինոարխիվը կինոթանգարան լիներ իր բոլոր ֆունկցիաներով` գիտահետազոտական, պահպանման, ցուցադրական: Դժբախտաբար չիրականացավ, բայց մի օր կհանգեն դրան: Դա անհերքելի փաստ է ` աքսիոմ, ուղղակի մեկը շուտ է հասկանում, մյուսը` ուշ:

Հարցազրույցը` Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 1644

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ