Քիչ առաջ ոստիկանության զորքերը մտան Էջմիածին քաղաք։ Երկու ավտոբուս է բերվել Էջմիածին, որոնք, ըստ երևույթին, սպասում են հրահանգի։ Մայր Աթոռի բակում իրավիճակը գերլարված է։ Հավաքված քաղաքացիները թույլ չտվեցին իրավապահներին իրենց հետ տանել Շիրակի թեմի առաջնորդ Միքայել Սրբազանին։ Այստեղ են ժամանել նաև կարմիրբերետավորները։ Մայր Աթոռի մոտ հավաքված քաղաքացիները կոչ են անում բոլոր հայերին հավաքվել Մայր Աթոռի բակում և կանգնել ի պաշտպանություն Եկեղեցու։               
 

«Երբեմն թագավորներն այնքան ահարկու չեն, որքան իրենց կարճաձեռ սպասավորները»

«Երբեմն թագավորներն այնքան ահարկու չեն,  որքան իրենց կարճաձեռ սպասավորները»
11.11.2014 | 12:05

Չեխիայում բնակվող, ծնունդով արցախցի գեղանկարիչ ԱՇՈՏ ԱՌԱՔԵԼՅԱՆԸ պարբերաբար ցուցահանդես է ունենում Չեխիայում, Հայաստանում, Արցախում: Նրա կտավները մոդեռն ռեալիզմի ժանրում են, թեև ասում է, որ իրականում դժվար է բնորոշելը: Աշոտ Առաքելյանը Չեխիայի նկարիչների միության և Չեխիայի պրոֆեսիոնալ նկարիչների կազմակերպության, ինչպես նաև Հայաստանի և Արցախի նկարիչների միության անդամ է: Երկար տարիներ դասախոսել է Երևանի մանկավարժական համալսարանում, այժմ պատմության ամբիոնի պատվավոր անդամ է: Հանդես է գալիս նաև հրապարակախոսությամբ, արծարծում հատկապես Ցեղասպանությանը վերաբերող խնդիրներ:
-Ցեղասպանության 100-րդ տարելիցին սպասվում է հզոր արշավ: Ի՞նչ է նախատեսում Չեխիայի հայ համայնքը:
-Չեխիայում տեղի հայկական հասարակական-քաղաքական կազմակերպությունները, հայկական դեսպանությունը կազմակերպելու են տարբեր միջոցառումներ, նաև մեկնարկելու է բողոքի երթ Պրահայի կենտրոնից դեպի թուրքական դեսպանատուն:
-Իսկ չեխերն ինչպե՞ս են արձագանքում պատմական այդ իրողությանը:
-Ապրիլի 24-ին թերթերում, հեռուստատեսությամբ թռուցիկ կարգով նշվում է, որ Հայոց ցեղասպանության տարելիցն է, զոհ է գնացել այսքան մարդ: Ես մի առիթով խոսում էի Չեխիայի բարձրաստիճան պաշտոնյայի հետ, ասացի, որ Սլովակիան ճանաչել է Հայոց ցեղասպանությունը, իսկ դուք` ոչ: Նա ասաց` գիտեք, Հայաստանի կառավարությունը պաշտոնապես չի ընդունել Ցեղասպանությունը, կարծում եմ, միայն այդ դեպքում կարող ենք ընդառաջ գնալ հայերի ցեղասպանության ընդունմանը: Խորհրդային տարիներին հասկանալի է, բայց վերջին քսան տարիներին մեր կառավարությունը, իհարկե, խոսում է տարբեր ամբիոններից, բայց պաշտոնապես ՄԱԿ-ին, Եվրախորհրդին և Եվրադատարանին պահանջատիրության հայց չի ներկայացրել: Բացի այդ, եվրոպացին ունի իր խնդիրները, դրսի հարցերն իրեն չեն հուզում, մինչև որ խնդիրը պաշտոնապես չբարձրացվի:
-Ապրիլքսանչորսյան միջոցառումներին, հայ համայնքի հիշատակի և բողոքի երթին ինչպե՞ս են արձագանքում Թուրքիայի դեսպանատունը, տեղացի թուրքերը: Միջադեպեր չե՞ն լինում:
-Չեզոք դիրք են գրավում, որ անաղմուկ անցնի երթը և ավելորդ ուշադրություն չգրավի: Որոշակի արձագանք լինում է զբոսաշրջիկների կողմից: Անցյալ տարի երթի ժամանակ մի կին ու մի տղամարդ տարբեր տեղերից հայհոյանքներ էին նետում:
-Դուք հաճախ եք Հայաստան գալիս, ի՞նչ փոխոխություններ եք նկատում:
-Քաղաքաշինական գործընթացներ են, բարեկարգվում է մայրաքաղաքը, փողոցները, բայց ժողովրդի վիճակն է շատ ծանր, օրհասական: Այդքան առաջընթացին զուգահեռ կա հուսալքություն, Հայաստանը դատարկվում է, միջոցներ ձեռք չեն առնում, մարդու ինքնասիրությունը ոտնահարվում է: Այնպիսի բաներ են կատարվում, որ ուղղակի ցավ ես զգում: Պետական հոգատարություն չկա, ժողովրդի և պետության կապը, չեմ կարող ասել, կտրված է, բայց ամուր էլ չէ: Մի անգամ ասել եմ, որ ամերիկյան այդ հզոր տնտեսության համարյա կեսը հենված է միջին և մանր բիզնեսի վրա, իսկ Հայաստանում մանր և միջին բիզնես չկա, 50-100 հոգի կենտրոնացրել է ամբողջ տնտեսությունն իր ձեռքին, վերածելով ճորտերի և ճորտատերերի երկրի:
Չեխիայի, առհասարակ եվրոպական երկրների տնտեսության 30-40 տոկոսը պետական շրջանակին է պատկանում: Եթե Հայաստանի ատոմակայանը, մոլիբդենը, պղինձը, ոսկին, կոնյակի գործարանը ոչ թե մասնավորի ձեռքին լինեին, այլ պետական բյուջե մտնեին, Հայաստանն իր պարտքը երկու-երեք տարում կմարեր, և աշխատավարձի կտրուկ բարձրացում կլիներ: Իսկ այդ ամենը գնում է որոշ մարդկանց գրպանը: Հայաստանի, ու ոչ միայն, Ասիայի, Աֆրիկայի ցանկացած պետական պաշտոնյա այնքան գումար ունի, որ եվրոպական երկրների բոլոր նախագահները միասին վերցրած այդքան գումար չունեն:
-Մեզ մոտ «հեղինակությունները» հիմնականում չեն վայելում ժողովրդի վստահությունն ու հարգանքը, ոմանք նաև ոչ վայել մականուններ են կրում: Հետաքրքիր է, այդ առումով, ինչպիսի պատկեր է Չեխիայում:
-Անդրանիկն ասում էր` գլուխդ բարձին դնելուց առաջ պետք է մի քիչ էլ խորհես ազգիդ մասին: Իհարկե, բիզնեսը ազգություն չի ճանաչում, բայց Չեխիայում այլ է, ազատ շուկայական հարաբերություններ են տիրում այնտեղ: Ցավալի է, որ մեր պետական պաշտոնյաները մականուն ունեն, պատիվ չեն բերում նրանց խոսելու ձևը, վերաբերմունքը: Ֆրանսիական խոսք կա, որ երբեմն թագավորներն այնքան սարսափելի չեն, որքան իրենց կարճաձեռ սպասավորները: Կան խոշոր պետական գործիչներ, որ եթե իրենք չէ, իրենց հարազատները հաճախ ժողովրդի հետ վարվում են թշնամու պես` պետությանը պատիվ չբերող միջոցներ ձեռնարկելով: Ամեն ինչ կենտրոնացնում են իրենց ձեռքում` շուրջբոլորը տրորելով, ճզմելով:
-Կարելի է կարծել, որ Եվրոպայում դրախտային բարքեր են տիրում: Չեխիայում իրավախախտումներ, չարաշահումներ չկա՞ն:
-Իհարկե կան, բայց Չեխիայում որակ չեն կազմում, քանակ են կազմում, և խախտումների բացահայտման դեպքում բոլորն էլ պատժվում են:
-Որպես արվեստագետ` Չեխիայո՞ւմ եք Ձեզ ավելի լավ զգում, թե՞ հայրենիքում:
-Քսան տարուց ավելի է` Չեխիայում եմ, արդեն հոգուս մեջ և Չեխիան կա, և Հայաստանը: Չնայած Շիրազն ասում է` որդուս փշոտ թոթովանքը օտար վարդի հետ չեմ փոխի: Բայց ես, այնուամենայնիվ, հարգանք ու համակրանք ունեմ չեխ ժողովրդի նկատմամբ: Չեխերը քաղաքակիրթ ժողովուրդ են, այս տարիներին չի եղել մի դեպք, որ անտեղի կոպտեն, վիրավորեն: Խնդիրը կարոտն է. Չեխիայում կարոտում եմ Հայաստանին, Հայաստանում` Չեխիային: ՈՒղղակի ցավն այն է, որ հայ ժողովուրդն այսպես ամբողջ աշխարհով մեկ սփռվում է: ՈՒրախ կլինեի, որ այդ հարցը տայիք պետական ղեկավարներին` ինչո՞ւ է ժողովուրդը գնում:
-Եթե չգնայիք, ինչպիսի՞ն կլիներ Ձեր կյանքը:
-Ես, որպես հայագետ, մտածում էի, որ տնտեսական, քաղաքական պայմաններից ելնելով հայրենիքից հեռանալը նման է դասալքության, պատերազմի կեսից նահանջելուն: Բայց, գիտեք, սերը սահման, ազգություն չի ճանաչում: Կինս չեխուհի է, նա մութ-ցուրտ տարիներին չէր կարող դիմանալ, համակերպվել, և գնացինք Չեխիա:
-Նկարչությունը ճակատագի՞ր է:
-Դու չես ընտրում նկարչությունը, դա ի վերուստ է տրված, արտահայտվում է ինքնըստինքյան, տարիների ընթացքում: ՈՒղղակի նկարիչները, որպես կանոն, հարստանում են իրենց մահից հետո: Ես ուրախ եմ, որ ինձ ընդունեց չեխ հասարակությունը, որովհետև այնտեղ օտարներին դժվարությամբ են տեղ տալիս: Ճիշտն ասած` ես նկարիչ դարձա Չեխիայում: Փիլիսոփայական օրենք կա` կեցությունն է որոշում գիտակցությունը: Պայմանները, կյանքը հնարավորություն ընձեռեցին զբաղվելու նրանով, ինչ կար իմ հոգու ներսում:
-Որպես պատմաբան` ինչպե՞ս եք գնահատում 2015-ին ընդառաջ մեր որդեգրած դիրքորոշումը:
-Մենք երեխայի նման երբեմն ուրախանում ենք, որ Ցեղասպանությունն ընդունեց այս երկիրը, այն երկիրը: Այդ կերպ, 200 տարի էլ անցնի, հարցը չի լուծվի: Տեսեք, Կոսովոն ստացավ անկախություն, թեև ոչ մի երկիր չէր ընդունել նրա անկախությունը: Հիմա, երբ Հայոց ցեղասպանությունն այս կամ այն երկիրն ընդունում է, իհարկե, դա Թուրքիային անհանգստացնում է, բայց չի վախեցնում: Մի որոշ ժամանակ խզում է հարաբերությունները Ֆրանսիայի կամ մեկ այլ երկրի հետ, որից հետո նույն ձևով շարունակում է քաղաքական- տնտեսական հարաբերությունները: Երբ տնամերձ հողամասդ հարևանդ գրավի, մյուս հարևանները գան ասեն` մենք գիտենք, որ քո հողն է, վերցնողը կասի` ճանաչում եք` ճանաչեք, ո՞վ չգիտի, որ վերցրել եմ: Մեր պետական, քաղաքական գործիչները պետք է կտրուկ հարց բարձրացնեն, որ Ցեղասպանությունը պաշտոնապես ճանաչվի, և հողերը հետ վերադարձնեն: Երբ Թուրքիային տնտեսական, քաղաքական ճնշման մեջ գցեն, այդ ժամանակ նոր զիջման կգնա: Ռազմական ձևով մենք ի վիճակի չենք վերցնելու, բայց պաղեստինյան մի փոքր ժողովուրդ կռվում է երկու հզոր երկրի դեմ` Իսրայելի և Ամերիկայի, և չի համաձայնվում ոչ մի առաջարկի հետ, ասում է` մինչև վերջ իմ ուզածը պիտի լինի: Իսկ մուսուլմանական կրոնի համաձայն` գրաված հողը հենց այնպես հետ չեն տալիս: Պետք է ուժով վերցնել: Ես չեմ ասում հենց ռազմական, տնտեսական, քաղաքական ուժով:
-Իսկ ինչպե՞ս եք պատկերացնում այդ գործընթացը:
-Եվրոպան Թուրքիայից ավելի մեծ քաղաքական և տնտեսական շահ ունի: Հայաստանի հետ ուղղակի պահպանում է քաղաքավարության նորմեր և, իմ կարծիքով, երբեմն զիջումների է գնում, որ Ռուսաստանից հեռացնի: Քաղաքական շահ մեզ հետ ունի Ռուսաստանը, որ Կովկասը պահում է հայերի միջոցով, և ինչպես ասում են` իմ թշնամու թշնամին իմ բարեկամն է: Այդ հարաբերությունները պետք է պահպանել: Մինչդեռ մենք ի՞նչ դիրքորոշում ենք որդեգրել. մի մասը քննադատում է ռուսներին, մի մասը` հրեաներին: Իսկ քաղաքականությունը խորամանկություն է, մենք անտեղի թշնամություն ենք հրահրում: Գիտեք, աշխարհում ոչ մի երկիր բարեկամ չունի, անգլիացիները ֆրանսիացիներին են ջարդել, ֆրանսիացիները իսպանացիներին, ի՞նչ է` ուզում եք, որ մեծ տերությունների դարդ ու ցավը Հայաստա՞նը լինի: Մենք պետք է լավ հարաբերություններ ստեղծենք մեծ երկրների հետ և մեր հարցերն առաջ տանենք: Բայց առաջին հերթին տունդ պետք է կարգի բերես, նոր միայն բարեկամություն ու լավ հարաբերություններ պահանջես: Հավատում եմ, որ կգա ժամանակը, երբ մեկտեղված և ժողովված կտեսնենք հայ ժողովրդին` մեկ միասնական հայկական պատմական տարածքում:

Հարցազրույցը` Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԻ

Լուսանկարներ

. .
Դիտվել է՝ 1501

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ