ԱՄՆ նախագահ Դոնալդ Թրամփը հայտարարել է, որ կքննարկի Իրանը կրկին ռմբակոծելու հնարավորությունը, եթե Թեհրանն ուրանը հարստացնի մինչև «տագնապալի» մակարդակի։ Թրամփը հավելել է, որ կցանկանար տեսնել, թե ինչպես են Միջազգային ատոմային էներգիայի գործակալության կամ այլ հեղինակավոր աղբյուրի տեսուչները ստուգում Իրանի միջուկային օբյեկտներն անցյալ շաբաթավերջին դրանց ռմբակոծությունից հետո։               
 

«Ես դիմադրել եմ իմ աշխատանքով, և այսօր հաճելի է լսել, որ կողքից ամեն ինչ թվում էր հարթ ու սահուն»

«Ես դիմադրել եմ իմ աշխատանքով, և այսօր հաճելի է լսել, որ կողքից ամեն ինչ թվում էր հարթ ու սահուն»
12.09.2017 | 05:41

ՀԽՍՀ վաստակավոր արտիստ, դերասանուհի, արձակագիր, թարգմանիչ ԱՆԱՀԻՏ ԹՈՓՉՅԱՆԻ համար տարին հոբելյանական է:
Զրուցել ենք կարևորի ու ամենակարևորի մասին` բեմական հաջողություններից մինչև գրական հայտնություն, հետադարձ հայացք և սպասվող էջեր:

«ՊԱՀՊԱՆԵՑԵՔ ՁԵԶ ՎՐԱ ՇՊՐՏՎԱԾ ՔԱՐԵՐԸ, ԴՐԱՆՔ ՊԵՏՔ ԿԳԱՆ ՁԵՐ ՀՈՒՇԱՐՁԱՆԻ ՊԱՏՎԱՆԴԱՆԸ ԿԱՌՈՒՑԵԼԻՍ»


-Եթե փորձեք շատ կարճ ակնարկ գրել Ձեր կյանքի մասին, ինչպիսի՞ն կլինի այն:
-Մշտական հաղթահարում՝ ոչ թե արվեստի դժվարությունների, այլ… Ձեզ եմ թողնում կռահելը:
-Սակայն Ձեր ստեղծագործական կենսագրությանը ծանոթանալիս, թվում է, թե հաջողությունը մշտապես ուղեկցել է Ձեզ, դերերը հաջորդել են իրար, շարունակ եղել եք մամուլի ուշադրության կենտրոնում, բազմաթիվ փառաբանական հոդվածներ են գրվել Ձեր մասին թե՛ որպես դերասանի, թե՛ որպես գրողի: Կողքից դիտողին թվում է, թե դա տևական մի հաղթարշավ է՝ սկզբից մինչև այսօր: Մի՞թե ամեն ինչ հարթ ու սահուն չէր:
-Դուք, այսպես ասած, «պատրաստի արդյունքն» եք տեսել, մակերեսը, իսկ խորքը շատ դեպքերում ավելի լավ է չիմանաք, հակառակ դեպքում կարող եք շատ բաներից հիասթափվել: Բոլոր դեպքերում, եթե սկզբունքներ ունես և վճռական ես դրանք պաշտպանելու հարցում, ապա դժվարություններ ես ունենում, մանավանդ իմ պարագայում, քանի որ երբեք զիջումների չեմ գնացել, և ի վերջո պարզվել է, որ ես ճիշտ էի: Թվում է, թե հաստատվելու հետ առջևումդ կանաչ ճանապարհ է բացվելու, բայց ոչ, նոր դժվարություններ են մեջտեղ գալիս, «նորին մեծություն» նախանձը գլուխ է բարձրացնում, անդրկուլիսյան ինտրիգներ են սկսվում, նույնիսկ դավադրություններ: Ես գիտեի այդ մասին, բաներ կան, որ հիմա եմ իմանում, տասնամյակներ անց, բաներ էլ կան, որ գուցե երբեք չիմանամ: Աստված իրենց հետ, ես դիմադրել եմ իմ աշխատանքով, և այսօր հաճելի է լսել, որ կողքից ամեն ինչ թվում էր հարթ ու սահուն: Ասել է թե` նրանք իրենց նպատակին չեն հասել: Բեռլիոզն այսպիսի խորհուրդ էր տալիս արվեստագետներին. «Պահպանեցեք Ձեզ վրա շպրտված քարերը, դրանք պետք կգան Ձեր հուշարձանի պատվանդանը կառուցելիս»:

«ԱՍՏՎԱԾ ՄԵԶ ՍՏԵՂԾԵԼ Է ԻՐԱՐ ՀԱՄԱՐ ԵՎ ՀԱՆԴԻՊԵՑՐԵԼ»


-Ի՞նչ կասեք Ալեքսանդր Թոփչյանի մասին` Ձեր կյանքի անբաժանելի ընկերոջ և ուղեկցի: Առաջին տպավորությունը, հանդիպման առաջին պահը հիշու՞մ եք: Ալեքսանդր Թոփչյանը հատկապես ինչո՞վ Ձեզ գրավեց:
-Նախ, իր ազատ, անկաշկանդ մտածելակերպով, կարծրատիպերը կոտրելու իր մշտական պատրաստակամությամբ, նորն ընդունելու և սատարելու ձգտումով, քաղաքացիական բարձր գիտակցությամբ՝ իր գրչով պայքարելու կեղծիքի և հասարակությանը վնասող հոռի երևույթների դեմ, իր ազգային անսասան ոգով, միաժամանակ աշխարհին բացվելու կարողությամբ, վերջապես, իր ինտելեկտով, իր լայնախոհությամբ, իր անարծաթասիրությամբ: Իսկ մեր առաջին հանդիպումը «Հայֆիլմ»-ում էր, 1965 թ. դեկտեմբերի 13-ին, երբ ես նկարահանվում էի Աղաբաբովի «Գառնի» ֆիլմում, իսկ ինքն աշխատում էր սցենարական կոլեգիայում և այդ ֆիլմի խմբագիրն էր: Այդ հանդիպումից երեք տարի ու չորս ամիս անց` մարտի 13-ին մենք ամուսնացանք: Իսկ մեր աղջիկը ծնվեց հաջորդ տարի, հունիսի 13-ին: Տեսնու՞մ եք՝ ինչպիսի տարօրինակ զուգադիպություն է:
-Ինչպիսի՞ն կլինեիք առանց նրա կամ նա՝ առանց Ձեզ: Մտածե՞լ եք այդ մասին:
-Չեմ կարող ասել, այսքան երկար միասին ապրելուց հետո դժվար է անգամ պատկերացնել իմ կյանքն առանց նրա: Համոզված եմ, որ նույն կերպ նա կպատասխանի: Ի՞նչ ասեմ, հավանաբար Աստված մեզ ստեղծել է իրար համար և հանդիպեցրել: Շատ բաներում մենք համախոհներ ենք` կյանքում և արվեստում: Մենք լրացնում ենք իրար: Անշուշտ, եղել են նաև տարաձայնություններ, ինչը բնական է և անխուսափելի, բայց դա երբեք չխանգարեց մեր միասնությանը, ապացույց, որ այսքան տարի իրարից անբաժան ենք: Սակայն, ո՛չ: Երեք տարի մենակ եմ եղել Փարիզում: Նա կողքիս չէր, բայց, միևնույն է: Քանզի գրում էինք իրար, ուրեմն, կողքիս է եղել, մասնակցել իմ կյանքին, ես էլ՝ նրա: Երբ մենակ ես, ավելի հստակ ես պատկերացնում քեզ, քո կարողությունները, ոչ մեկի վրա հույս չես դնում, ոչ ոք քեզ չի խանգարում, կամքդ և տրամադրությունդ չի ճնշում, իսկ միասին՝ ասես գոյություն չունենաս: Տարօրինակ է, դա այնքան էլ նորմալ բան չէ: «Ես էլ դու եմ, Ես չկամ»,- ինչպես Տերյանի մոտ: «Ես»-երի միաձուլում, միաժամանակ` անհետացում: Ինձ դուր չի գալիս այդ հոգեվիճակը: Ստեղծագործողին, այնուհանդերձ, մենություն է պետք:
-Հեռուստահաղորդումներից մեկի ժամանակ Ալեքսանդրը խոստովանեց, թե իր լավագույն գործերը չէր կարողանա ստեղծել առանց Ձեզ: Իսկապե՞ս այդպես է:
-Այո, այդպես է, և դա հաճոյախոսություն չէր: Հիշում եմ, նրա բանաստեղծ «ընկերներից» մեկը հայտարարեց. «Եթե մեր մասին չգրի, ուրիշ ի՞նչ պիտի անի»: Այս բառերը լսելով, ես նրան ստիպեցի «սեփականը» գրել, արձակ, դրամատուրգիա: Եվ նա հրաշալիորեն ապացուցեց, որ կարող է «ուրիշ բան» էլ անել՝ ապերախտ և ամբարտավան հեղինակներին սպասարկելուց զատ: ՈՒստի այսօր կարող եմ վստահորեն ասել, որ մի լավ արձակագիր նվիրեցի արդի հայ գրականությանը: Ավելացնեմ նաև, որ ես եմ նրա առաջին ընթերցողը, խմբագիրը և խորհրդատուն:


«ԱՆԱՀԻՏԻ ԳԵՂԵՑԿՈՒԹՅՈՒՆԸ ՍՈՎՈՐԱԿԱՆ ՉԷ, ԱՅԼ ՏԱՂԱՆԴԻ ԱՐՏԱՀԱՅՏՈՒԹՅՈՒՆ Է»


-Գեղեցկությունը ուժ է, իսկ պատահե՞լ է, որ այն խանգարել է Ձեզ, որ տուժել եք գեղեցկության երեսից:
-Այո, պատահել է, որ «տուժել» եմ, բայց դա ինձ լրջորեն չի խանգարել: Մեր թատերագետներից մեկը ժամանակին ինձ պախարակեց, գրելով, որ իմ գեղեցկությունը խանգարում է դերի ամբողջական ընկալմանը: Եվ դա գրվում էր մի առիթով, երբ պերսոնաժը, ըստ պիեսի, գեղեցիկ պիտի լիներ: Մոսկովյան թատերագետներից մեկն էլ բոլորովին այլ կարծիքի էր. «Անահիտի գեղեցկությունը սովորական չէ, այլ տաղանդի արտահայտություն է»:
-Ե՞րբ և ինչպե՞ս սկսվեց Ձեր ստեղծագործական կարիերան` որպես դերասանուհու:
-Հավանաբար 1965 թ., երբ սովորում էի դպրոցի ավարտական դասարանում: Ինձ հրավիրեցին նկարահանվելու «Լալվարի որսկանը» ֆիլմում, վստահեցին գլխավոր դերերից մեկը: Իսկ երկու տարի անց, 1967 թ., հրավիրեցին Երևանի դրամատիկական թատրոն և գլխավոր՝ Եվայի դերն առաջարկեցին «Աստվածային կատակերգություն» ներկայացման մեջ: Այնպես որ, այս երկու թվականներից մեկը կարող եք համարել իմ դերասանական պրոֆեսիոնալ գործունեության սկիզբը:
-Ձեր ուժերի ծաղկման շրջանում, արդեն որպես հանրահայտ, միութենական ճանաչում գտած դերասանուհի, հայտնվելով Փարիզում, արդյոք ցանկություն չունեցա՞ք, չփորձեցի՞ք Ձեր եվրոպական արտաքինով հանդես գալ նաև ֆրանսիական բեմում: Ենթադրում եմ, որ Ձեզ նման դերասանուհուն դժվար կլիներ դիմադրել այդպիսի գայթակղությանը:
-Չեմ թաքցնում, այդ գայթակղությունն ինձ էլ փորձության ենթարկեց. Փարի՜զ, բե՜մ, էկրա՜ն… Մոգական բառեր, որ կարող են հրապուրել ուզածդ դերասանին: Բայց երբ մոտիկից ծանոթանում ես այդ միջավայրին, ֆրանսիական թատրոններում և կինոյում տիրող բարքերին, մոգությունը ցրվում է` շատ դեպքերում տեղը զիջելով հիասթափությանը: Եթե սկսնակ լինեի, գուցե ամբողջությամբ տրվեի այդ գայթակղությանը և իմ դերասանական ապագան սկսեի զրոյից, բայց ինձ համար այդ տարբերակը բացառվում էր:
-Ինչու՞:
-Նախ, ես մտադիր չէի այդքան երկար մնալու Փարիզում, ուստի նման հավանականությունն անգամ մտքովս չէր անցնում: Բայց երբ պարզվեց, որ իմ կարճատև հեռացումը Հայաստանից երկարաձգվում է անորոշ ժամանակով, ես մտածեցի այդ մասին: Հետո, երբ ծանոթացա պայմաններին, դրանք ինձ անընդունելի թվացին և փորձ չարեցի նույնիսկ ինչ-որ քայլերի դիմելու: Ֆրանսիական թատրոնը կատարելապես ուրիշ սկզբունքներով է գործում: 1983 թ., դրամատիկ թատրոնի մոսկովյան հյուրախաղերից հետո, ինձ առաջարկվեց միանգամից գլխավոր դերով մոսկովյան թատրոններից մեկը մտնել: Այսինքն, խորհրդային թատրոնը քեզ ընդունում էր քո մակարդակով: Նման բան Փարիզում այդ տարիներին անհնար էր պատկերացնել, մանավանդ` խորհրդային դերասանների համար: Փաստորեն, պիտի ջնջեի իմ անցած ուղին և զրոյից սկսեի: Եվ, վերջապես, ես արդեն լրջորեն զբաղված էի իմ մոնոդրամաներով, ասմունքի երեկոներով, գրական ու լրագրողական աշխույժ գործունեությամբ, որ բառացիորեն խժռում էին իմ ամբողջ ժամանակը: Ստեղծագործական նոր տարերք հայտնագործեցի իմ մեջ, հասկանու՞մ եք, և դա ամբողջությամբ գրավեց ինձ: Մանավանդ որ պահանջարկված էի:
-Գուցե նաև լեզվի խնդի՞րը կար:
-Դա էլ կարևոր հանգամանք էր: Իրեն հարգող դերասանը բեմ բարձրանալու իրավունք չունի՝ առանց լեզվի կատարյալ իմացության: Իսկ դրա համար բավական ժամանակ էր պետք, ես չէի կարող այդքան սպասել: Եվ հետո հոգեբանական լուրջ խնդիրներ կային: Երբ 1989 թ. բախտ ունեցա ներկա գտնվելու Ավինյոնի փառատոնին, աշխարհի չորս ծայրերից բերված լավագույն ներկայացումներ տեսա: Դա կատարյալ խրախճանք էր: Օր էր լինում, որ երեք ներկայացում էի նայում: Հոյակա՜պ բեմադրություններ: Նայում էի և հպարտությամբ փաստում, որ մենք, մեր «Հերոստրատ»-ով, «Համլետ»-ով, «Խաղամոլ»-ով և «Մսյո Ամիլկար»-ով, կարող էինք այդտեղ փայլել, քանի որ դրանք արդեն ցնցող հաջողություն էին ունեցել Մոսկվայում, Թբիլիսիում և այլուր, քաղաքներ, որտեղ թատերական բարձր մշակույթ կար, որն ամենևին չէր զիջում եվրոպականին, և մենք կարողացել էինք հավասարվել այդ մակարդակին: Ահա թե ինչու, նման հաջողություններից հետո, ես չցանկացա Փարիզում «աղքատ ազգականի» կարգավիճակով երևալ: Հայտնի ասույթ կա՝ եթե գեներալ ես քո բանակում, չես կարող ուրիշ բանակ անցնելիս շարքային դառնալ, այլ խոսքով, անկախ հանգամանքներից, պիտի միշտ մնաս քո բարձրության վրա:
(շարունակելի)

Զրույցը`
Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԻ

Լուսանկարներ

. .
Դիտվել է՝ 2970

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ