Քիչ առաջ ոստիկանության զորքերը մտան Էջմիածին քաղաք։ Երկու ավտոբուս է բերվել Էջմիածին, որոնք, ըստ երևույթին, սպասում են հրահանգի։ Մայր Աթոռի բակում իրավիճակը գերլարված է։ Հավաքված քաղաքացիները թույլ չտվեցին իրավապահներին իրենց հետ տանել Շիրակի թեմի առաջնորդ Միքայել Սրբազանին։ Այստեղ են ժամանել նաև կարմիրբերետավորները։ Մայր Աթոռի մոտ հավաքված քաղաքացիները կոչ են անում բոլոր հայերին հավաքվել Մայր Աթոռի բակում և կանգնել ի պաշտպանություն Եկեղեցու։               
 

Տեղեկատվական ագրեսիա Gazeta.ru -ից

Տեղեկատվական ագրեսիա Gazeta.ru -ից
18.11.2017 | 21:07

Հայաստանի նախագահ Սերժ Սարգսյանի այցը Մոսկվա պատասխան չտվեց գլխավոր հարցին` Կրեմլը կթողնի՞ Հայաստանին ԵՄ Արևելյան հարևանության ծրագրով ԵՄ-ի հետ համաձայնագիր կնքել: Սարգսյանը պատրաստ է նստել երկու աթոռների` եվրասիական ու եվրոպական, ստանալ տնտեսական, ֆինանսական և անգամ ռազմական օգնություն և Մոսկվայից, և Բրյուսելից: Հետխորհրդային տարածքում դա չի հաջողվել դեռ ոչ մի երկրի: Չորեքշաբթի օրը Վլադիմիր Պուտինը Կրեմլում ընդունեց Հայաստանի նախագահ Սերժ Սարգսյանին: Հանդիպման պաշտոնական առիթը Հայաստանի մշակույթի օրերի բացումն էր Ռուսաստանում: Երկու երկրների միջև գոյություն ունեցող խնդիրները նախագահները, եթե քննարկեցին էլ, ասպարեզ չհանեցին: Հակառակը, Պուտինը խնդիրների մասին որոշեց չխոսել, միայն գովեց գործընկերոջը երկկողմ հարաբերությունների «դրական արդյունքների» համար քաղաքականության և անվտանգության ոլորտում: «Նաև տնտեսության մեջ էլ անցյալ տարի աճ է սկսվել արդեն, այս տարի մեկ երրորդով ավելացել է, որ անկասկած ուրախացնում է: Ցանկալի է այդ միտումը պահպանել»` ասաց Պուտինը:

Մոսկվա աշխատանքային այցի նախօրեին Սարգսյանն էլ հաճոյախոսություններ էր շռայլում: Երևանին պետք է բոլոր ոլորտներում շարունակել Մոսկվայի հետ կապերի ամրապնդումը: «Բարեկամության համար պետք է աշխատել»` ասաց Սարգսյանը: Նա իրոք լավ է աշխատել բարեկամության համար: Բայց ոչ միայն Մոսկվայի հետ, այլև` Բրյուսելի: Բրյուսելում Արևելյան հարևանության վեհաժողովում Հայաստանը սպասվում է, որ կստորագրի նոր իրավական փաստաթուղթ` «Համապարփակ ընդլայնված համագործակցության համաձայնագիր»: ԵՄ Արևելյան հարևանության նախագիծը միավորում է Ադրբեջանին, Հայաստանին, Բելառուսին, Վրաստանին, Մոլդովային, ՈՒկրաինային: Նախագիծը ուղղված է խորհրդային նախկին հանրապետությունների, նրանց քաղաքական համակարգի ու տնտեսության ադապտացմանը` հետագայում ԵՄ-ին անդամակցելու համար: Հայաստանը դեռ 2013-ին մտադիր էր ԵՄ-ի հետ ասոցացման համաձայնագիր ստորագրել և ազատ առևտրի գոտի ստեղծել: Այդ փաստաթղթի ստորագրումը ԵՄ անդամակցության առաջին քայլն է: Ազատ առևտրի գոտուն համաձայնած երկիրը օգտվում է մաքսային արտոնություններից ու դրամաշնորհներ է ստանում: Երևանն արդեն մի քանի տասնյակ միլիոն դոլար է ստացել Արևելյան գործընկերության ծրագրով: Փոքրիկ Հայաստանը այդ ծրագրով նույնիսկ դարձել է բնակչության մեկ շնչի հաշվով ամենից շատ միջոցներ ստացողներից մեկը: Բայց վերջին պահին նախագահ Սարգսյանը անսպասելի շրջվեց ԵԱՏՄ-ի կողմը և 2015-ի հունվարի 2-ից Հայաստանը մտավ ԵԱՏՄ: Գործընթացը հարթ չէր քաղաքական տեսակետից: Հայերի մեկ երրորդը կտրականապես դեմ էր ԵԱՏՄ-ին անդամակցությանը, ընդդիմությունը բազմիցս հանրահավաքներ էր անում «Ոչ հարկադիր ԽՍՀՄ-ին», «NoRussianEmpire» կարգախոսներով: Երևանը վարում էր ԵԱՏՄ մուտքի տոմսի թանկացման մարտավարություն` բանակցությունները ձգձգելու ճանապարհով: Եվ դա տվեց իր արդյունքները` Մոսկվան խոստացավ, որ ԵԱՏՄ անդամ դառնալով` Հայաստանը կստանա ԵԱՏՄ տարածք մտնող ապրանքների մաքսատուրքերի 1,13 %-ը:

Բացի այդ` մինչև 2022-ը կարող է որոշ ապրանքների վրա (այդ թվում` մսի ու մսամթերքի) կիրառել ԵԱՏՄ մաքսադրույքներից տարբեր մաքսատուրքեր: Հայաստանը Մաքսային միության հետ ընդհանուր սահման չունի: Ռուսաստանից Հայաստանը կտրված է Վրաստանի ու Ադրբեջանի տարածքով: Դա ևս հաշվի է առնվել Հայաստանի անդամակցության պայմանագրում: Պայմանավորվել է ապրանքների տեղափոխման հատուկ կարգը օտարերկրյա պետությունների և ԵԱՏՄ երկրների միջև: Օրենսդրության, մաքսային կանոնների և տեխնիկական չափորոշիչների համապատասխանեցմանը տրված է աննախադեպ ժամկետ` 8 տարի:


Բացի այդ` Հայաստանը հաջողությամբ հավակնում է ռուսական գազի իջեցված գնի` մոտավորապես մեկ երրորդը մինչև 2015-ը եղածի: Հասկանալի է, որ Հայաստանին խոստացված արտոնությունների ու զեղչերի մեծ մասը Ռուսաստանի ուսերին է` իբրև ԵԱՏՄ-ում ամենամեծ խաղացողի: Օրինակ, անցյալ տարի Երևանը Մոսկվայից 200 միլիոն դոլար ստացավ ռազմական արտադրանք ձեռք բերելու համար: Եվս 40 միլիոն դոլար` Եվրասիական զարգացման բանկի արտոնյալ վարկ:


Այդ համապատկերում ԵՄ ֆինանսական աջակցությունը համեստ է: Բայց Հայաստանը չի հրաժարվում նաև դրանից (Հայաստանի հիմնական վարկատուներն են Ճապոնիան, Գերմանիան և զարգացման միջազգային ինստիտուտները): Երկու աթոռին նստելը հարմար էր: ԵԱՏՄ-ին նոր էր անդամակցել Հայաստանը, երբ ստացավ ԵՄ-ի ֆինանսական աջակցության հերթական փաթեթը` 78 միլիոն եվրո: 25 միլիոնը` գյուղատնտեսության և աղքատության կրճատման, 10 միլիոնը` զբաղվածության ապահովման և մասնագիտական կրթության համար, քաղաքացիական ծառայության բարեփոխման և կոռուպցիայի դեմ պայքարին` 21 միլիոն: Սահմանի բարեկարգմանը`4 միլիոն: Քաղաքացիական հասարակության ամրապնդմանը` 6 միլիոն: Երևանի մետրոպոլիտենի վերանորոգմանը` 5 միլիոն, Երևանի ջրամատակարարման բարելավմանը` 5,5 միլիոն: Փող էին տվել նույնիսկ ռադիոակտիվ մնացորդների ոչնչացմանը` 1 միլիոն եվրո: Հայաստանն ունի ատոմակայան 2 էներգաբլոկով, որ ծածկում է հանրապետության էլեկտրաէներգիայի պահանջների 45 %-ը: 1988-ի Սպիտակի երկրաշարժից հետո ԱԷԿ-ը կանգնեցվեց, հետո էներգաբլոկներից մեկը նորից աշխատեց: Բրյուսելը պնդում է աէկի փակումը` զգուշանալով, որ բարոյապես մաշված է և կարող է արտակարգ իրավիճակ ստեղծվել: Փոխարենը ԵՄ-ն առաջարկում է զարգացնել ՙկանաչ էներգետիկան»: Բայց Հայաստանի կառավարությունը աէկի երկրորդ էներգաբլոկը մինչև 2026-ը աշխատացնելու որոշում ընդունեց: Այդ նպատակով Ռուսաստանը հատկացրեց պետական արտահանման վարկ` 270 միլիոն դոլար և 30 միլիոն դոլար դրամաշնորհ:
Խաղաղ ատոմը հազիվ չդարձավ Հայաստանի ու ԵՄ ղեկավարության կռվախնձոր: Համաձայնագրում, որ պատրաստվում է ստորագրել Հայաստանը, այդ խնդրին նույնիսկ առանձին գլուխ է նվիրված` «Էներգետիկ համագործակցություն, ներառյալ միջուկային անվտանգությունը»: Նշված է, որ էներգետիկ համագործակցությունը պետք է ներառի «Մեծամորի աէկի փակումն ու շահագործման անվտանգ դադարեցումը»: Բայց ինչպե՞ս Հայաստանը կարող է փակել ԱԷԿ-ը, եթե Ռուսաստանից վարկ է վերցնում մոդեռնացման համար: Կամ որտեղի՞ց փող վերցնել նոր աէկի կառուցման համար: Նախնական գնահատականով` աէկի նոր էներգաբլոկի շինարարությունը պահանջում է 5,5 միլիարդ դոլար: Ի վերջո` Մոսկվա այցից առաջ Սարգսյանը ստիպված էր արդարանալ` իբր ԵՄ-ն հիմա չի պահանջում աէկի անհապաղ փակումը:


Բայց գլխավոր խնդիրը ԵՄ-ի հետ համաձայնագիր կնքելու ճանապարհին Ղարաբաղի կոնֆլիկտն է: Համաձայնագրում ճիշտ խոսքեր են գրված ղարաբաղյան կոնֆլիկտը բացառապես բանակցային ճանապարհով, ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի շրջանակներում ՄԱԿ-ի խարտիայի և Հելսինկիի Եզրափակիչ ակտի հիման վրա լուծելու կարևորությունը: Իրականում երաշխավորը, որ ղարաբաղյան կոնֆլիկտը չի վերաճի Հայաստանի ու Ադրբեջանի լայնամասշտաբ պատերազմի, Ռուսաստանն է: Բայց եթե Ռուսաստանն ուզում է, որ Հայաստանը մնա ԵԱՏՄ-ում, չտեղաշարժվի դեպի Բրյուսել, ստիպված է ստանձնել բոլոր ռիսկերն ու ամբողջ պատասխանատվությունը: «Ապրանքաշրջանառության աճի համար, էներգաանվտանգության, ղարաբաղյան կոնֆլիկտի կարգավորման, Ադրբեջանի հետ ռազմատեխնիկական համագործակցության դադարեցման»` ասաց հայ փորձագետ Հայկ Խալաթյանը: Նրա խոսքով` ԵՄ-ն դաս է քաղել ՈՒկրաինայի իրավիճակից: Հիմա ԵՄ-ն չի առաջարկոևմ ընտրություն` կամ Մոսկվա, կամ Բրյուսել:


Սարգսյանը նույնպես բազմիցս ասել է, որ նախընտրում է ՙև-և» մոտեցումը` բարեկամություն անել և ստանալ օգնություն և ԵՄ-ից, և ՌԴ-ից: «Մենք չենք ուզում ընտրություն անել բարեկամների միջև, այլ ուզում ենք ունենալ հնարավորինս շատ բարեկամներ»` հայտարարում էր Սարգսյանը: Հիմա նա ավելի մեծ շանսեր ունի այդ քաղաքականության համար: Չորեքշաբթի Եվրախորհրդարանի պատգամավորները բանաձև ընդունեցին, որ Արևելյան հարևանության մասնակից երկրները, որ հաջողության են հասել ԵՄ պահանջած բարեփոխումներում, պետք է հնարավորություն ունենան միանալու ԵՄ-ին: Այսինքն` խորհուրդ է տրվում հրաժարվել «կամ-կամի» քաղաքականությունից և ԵՄ-ԵԱՏՄ դիմակայություն չպետք է լինի: Նշվում է, որ բարեփոխումներում էական առաջընթացի են հասել Վրաստանը, ՈՒկրաինան ու Մոլդովան և հիմա կարող են օգտվել «ազատ առևտրի ու առանց վիզայի ռեժիմի համաձայնագրերի օգուտներից»: Այս բանաձևը Եվրախորհրդարանն ընդունել է հատուկ Արևելյան գործընկերության համաժողովի համար, որ նոյեմբերի 24-ին է: Կստորագրի՞ Հայաստանը համաձայնագիրը երկրորդ փորձից, առայժմ հայտնի չէ: Սարգսյանն առայժմ ոչ մի հայտարարություն չի արել Մոսկվա այցի արդյունքներով: Բայց եթե Հայաստանը ստորագրի համաձայնագիրը և դառնա ԵՄ գործընկեր, դա կարող է սրել ՀԱՊԿ-ի ու ՆԱՏՕ-ի դիմակայությունը: Ղարաբաղի համար Ադրբեջանի ու Հայաստանի պայքարի ուժային փուլում Ռուսաստանը ստիպված կլինի մասնակցել կոնֆլիկտի հանգուցալուծմանը ՀԱՊԿ-ի շրջանակներում: Հայաստանը ՀԱՊԿ անդամ է, որ դեֆակտո ԵԱՏՄ-ի ռազմական բլոկն է: Իսկ Ադրբեջանը և նրա «ավագ եղբայր» Թուրքիան նախընտրում են բարեկամությունը ՆԱՏՕ-ի հետ:
Ռուստեմ ՖԱԼՅԱԽՈՎ, Gazeta.ru


Հ.Գ. Խոստովանում եմ` շատ քիչ է վիճակվում այսքան հիմարություններ կարդալ: Ինչու՞ թարգմանեցի: Որովհետև տեղեկատվական պատերազմում կարևոր է իմանալ, թե ու՞մ տեղն են դնում ու ինչու՞մ են քեզ մեղադրում: Հաստատապես Ռուսաստանում ոչ բոլորն են այսքան խեղաթյուրված ու անհամարժեք գնահատում իրավիճակը, բայց սա միջին վիճակագրական գերիշխող տեսակետն է, որին պետք է պատրաստ լինել:
Ի սկզբանե` հարցը կոռեկտ չէ` Կրեմլը կթողնի՞ Հայաստանին ԵՄ Արևելյան հարևանության ծրագրով ԵՄ-ի հետ համաձայնագիր կնքել: 2013-ը մի կողմ` Հայաստանը անկախ պետություն է: Պնդումը, որ հետխորհրդային տարածքում ոչ մի երկրի չի հաջողվել նստել երկու աթոռների` եվրասիական ու եվրոպական, ստանալ տնտեսական, ֆինանսական և անգամ ռազմական օգնություն և Մոսկվայից, և Բրյուսելից, սուտ է` Նուրսուլթան Նազարբաևը արդեն 2 տարի հենց այդ աթոռին է նստած և համատեղում է նաև Չինաստանի աջակցությունը: Անհեթեթ են նաև փաստերի մանիպուլյացիաները` նշել, որ Երևանը մի քանի տասնյակ միլիոն դոլար է ստացել Արևելյան գործընկերության ծրագրով և դարձել է բնակչության մեկ շնչի հաշվով ամենից շատ միջոցներ ստացողներից մեկը, հետո ասել, որ ԵԱՏՄ-ն ամեն ինչ է տվել Հայաստանին: Այո, Մոսկվան խոստացավ, որ ԵԱՏՄ անդամ դառնալով` Հայաստանը կստանա ԵԱՏՄ տարածք մտնող ապրանքների մաքսատուրքերի 1,13%-ը: Բացի այդ` մինչև 2022-ը կարող է որոշ ապրանքների վրա (այդ թվում` մսի ու մսամթերքի) կիրառել ԵԱՏՄ մաքսադրույքներից տարբեր մաքսատուրքեր, բայց ԵԱՏՄ բոլոր անդամներն ունեն նման, եթե ոչ ավելի մեծ արտոնություններ: Իսկ գազի իբր իջեցված գինն առասպել է, որ չի դիմանում ԵԱՏՄ այլ երկրների հետ Գազպրոմի պայմանագրերի համեմատությանը: Հավելեք, որ Գազպրոմին Հայաստանում տրված է մենաշնորհ, որ հակասում է շուկայական տնտեսության սկզբունքներին: Այո, Երևանը Մոսկվայից 200 միլիոն դոլար ստացավ ռազմական արտադրանք ձեռք բերելու համար, իսկ ինչքա՞ն զենք է վաճառել Մոսկվան Բաքվին: Եվ ինչու՞ Ռուսաստանը չի դադարեցնում կոնֆլիկտի կողմերին զինելը` լինելով ԵԱՀԿ ՄԽ անդամ: Ավելին` Բելառուսն էլ է Բաքվին սպառազինելու մրցավազքում կարկանդակի իր պատառն ուզում` լինելով և ՀԱՊԿ-ի, և ԵԱՏՄ անդամ:


Մեծամորի աէկի մասին խոսելը ընդհանրապես բացահայտ խեղաթյուրում է` նույն Մոսկվան ժամանակին կանխեց ֆրանսիական ու չինական ներդրումները Հայաստանուն` զրկելով նոր ու ժամանակակից ատոմակայանից` ապահովելու համար էներգետիկ կախվածությունը Ռուսաստանից: Հայաստանը ունի սեփական ուրանը և հանգիստ կարող էր և ատոմակայան ունենալ և իր հումքով աշխատեցնել:
Իսկ Ղարաբաղի կոնֆլիկտը պատերազմի չվերաճելու միակ երաշխավոր Ռուսաստանին ներկայացնելը ոչ միայն ԵԱՀԿ Մինսկի խմբին խաղից դուրս դնել է, այլև իրավիճակը 180 աստիճանով շրջել` ապրիլյան քառօրյա պատերազմից հետո ոչ մեկի համար գաղտնիք չէ` ով ինչի երաշխավոր է:


Այսքանից հետո Եվրախորհրդարանի բանաձևի բովանդակության աղավաղումը նույնիսկ պարտադիր էր` հարմարացնելու ու հիմնավորելու համար սեփական եզրակացությունները: Եվ վերջին ճշտումը` ՀԱՊԿ անդամ է Հայաստանը, ոչ Ղարաբաղը, շփման գծում ու անգամ Հայաստանի սահմաններին Ադրբեջանի պարբերական դիվերսիաների ընթացքում ՀԱՊԿ-ը որևէ ռազմական միջամտություն չի ունեցել` չստանալով Հայաստանից օգնության դիմում: Ստանալու դեպքում էլ շատ մեծ հարց է, թե Բելառուսը, Ղազախստանը ինչ որոշում կկայացնեն: Գուցե Ռուսաստանի մեծ ցանկությունն է մասնակցել կոնֆլիկտի ռազմական լուծմանը ու սեփական զորքերը տեղակայել Ղարաբաղում, բայց ի՞նչ կապ ունի դա ՆԱՏՕ-ի հետ: Ադրբեջանը ՆԱՏՕ-ի անդամ չէ և դաշինքը հաստատ իր զորքերը չի մտցնի մի պատերազմի մեջ, որ բացարձակապես իրեն չի վերաբերում: Առավել ևս «ավագ եղբայր» Թուրքիայի հետ ներկա հարաբերությունների պայմաններում: Ի՞նչ մնաց: Մնաց շատ մեծ ափսոսանքը, որ նման հոդվածներ են տպագրվում ու ապակողմնորոշում միջին վիճակագրական ընթերցողին, որ բոլորովին պարտավոր չէ տեղյակ լինել փաստերին ու հավատում է նման հիմարություններին` առանց խորանալու իմաստի ու բովանդակության բացարձակ խեղաթյուրման պատճառների ու հետևանքների մեջ:


Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ

Դիտվել է՝ 2638

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ