Ադրբեջանի արտաքին գործերի նախարարությունը կոչ է արել ТАСС լրատվական գործակալությանը ներողություն խնդրել ծովանկարիչ Իվան Այվազովսկու հուշարձանի քանդման մասին հաղորդագրության մեջ Ստեփանակերտ հին անվանման հիշատակման համար։ Գերատեսչությունն ակնկալում է, որ գործակալությունը կկատարի համապատասխան ուղղումներ, հակառակ դեպքում, «կձեռնարկվեն համապատասխան միջոցներ»՝ կապված Ադրբեջանում ТАСС-ի գործունեության հետ։               
 

«Տեր-Պետրոսյանի քաղաքական ողջ կապիտալը Հրանտ Բագրատյանի կառավարությունը փոշիացրեց, ցաքուցրիվ արեց, զրոյացրեց»

«Տեր-Պետրոսյանի քաղաքական ողջ կապիտալը Հրանտ Բագրատյանի կառավարությունը փոշիացրեց, ցաքուցրիվ արեց, զրոյացրեց»
19.05.2015 | 00:40

1998-1999 թվականներին Հայաստանի Ազգային ժողովի նախագահ ԽՈՍՐՈՎ ՀԱՐՈՒԹՅՈՒՆՅԱՆԸ, համեմատելով այսօրվա և իր ղեկավարած խորհրդարանի որակական պատկերը, համոզմունք հայտնեց, որ այն ժամանակ ԱԺ-ն ավելի քաղաքականացված էր: «Իրատես»-ը պատմական էքսկուրսով այսօրվա քաղաքական դաշտի բնութագիրը լսեց ԱԺ ՀՀԿ խմբակցության անդամ Խոսրով Հարությունյանից:

-Եթե համեմատենք Ձեր ղեկավարած ԱԺ-ի քննարկումների մակարդակը, պատգամավորների «որակը», ե՞րբ ենք մենք ավելի շահեկան վիճակում եղել:
-Գնահատական տալը, անկասկած, դժվար է: Նախ ժամանակները, հանրային կյանքի կազմակերպման քաղաքական օրակարգերն էին տարբեր: Մտովի տեղափոխվենք 1998-1999 թվականներ, երբ Տեր-Պետրոսյանը հրաժարական էր տվել, ձևավորվել էր նոր իշխանություն, ասել է` որակապես նոր իրավիճակ էր` նոր քաղաքական խնդիրներով: Ընդդիմությունը ընդհատակից դուրս էր եկել, ՀՅԴ-ն վերադարձել էր: Ներքաղաքական կյանքի չափորոշիչներն այլ էին: Միգուցե այն ժամանակ առաջին պլանում ոչ թե սոցիալական, այլ աշխարհաքաղաքական խնդիրներն էին: Մինչև 1998-ը իշխանություն-ընդդիմություն հարաբերություն, ըստ էության, չկար: 1996-ի ընտրություններից հետո խորհրդարանից ընդդիմությունը վերացավ, դաշնակցությունը «փակվեց», ոմանք ձերբակալվեցին: ԱԺՄ-ն` Վազգեն Մանուկյանի գլխավորությամբ, Պարույր Հայրիկյանը ընդհատակում էին: Տևական ժամանակ ԱԺ-ն, մեծ հաշվով, առանց ընդդիմության էր գործում (մոտ երկու տարի): Հետագայում ՀՀՇ-ի ներսում առաջացավ Եգորյանի ընդդիմադիր թևը, բայց դա կլասիկ ընդդիմություն չէր: 1998-ի փետրվարից հետո, երբ նոր իշխանություն ձևավորվեց, ընդդիմությունը վերադարձավ ակտիվ քաղաքականություն: Այս իմաստով 1998-1999-ի ԱԺ-ն ավելի քաղաքականացված էր: Անկաշկանդ գործում էին ներքաղաքական կյանքում ազդեցություն ունեցող բոլոր քաղաքական ուժերը: ՀՀՇ-ն վերածվել էր ընդդիմադիր խմբակցության և նոր իշխանությունների հանդեպ կոշտ, կարծր, մեղադրող դիրքորոշում ուներ: ԱԺՄ-ն բավականին ազդեցիկ դերակատարում ուներ: Խորհրդարանում նոր ձևավորված ՀՀԿ-ն շատ ակտիվ էր, նախաձեռնող: Հետաքրքիր դերակատարում ուներ «Բարեփոխումներ» պատգամավորական խումբը: Այսինքն, խորհրդարանի քաղաքական որակը, պատգամավորների կազմը տարբերվում էին հետագա բոլոր գումարումների ԱԺ-ներից: Այս տեսակետից գոնե ինձ համար այդ խորհրդարանը դեռևս անգերազանցելի է: ԱԺ-ն վերածվել էր հանրապետության քաղաքական պայքարի գլխավոր հարթակի, ԱԺ ամբիոնը դարձել էր քաղաքական լրջագույն ամբիոն: Այդ ժամանակվա իշխանությանը, նաև ինձ, հաջողվեց փողոցից քաղաքական զարգացումները տեղափոխել խորհրդարան: Սա շատ էական փաստ է, որը խթանեց ժողովրդավարական ավանդույթների ձևավորմանը, բազմակուսակցական համակարգի կայացմանը:
-Ինչո՞ւ ԱԺ-ն այդ ձեռքբերումը, «լրջությունը» կորցրեց: Քաղաքական բարքե՞րը, չափորոշիչնե՞րը փոխվեցին:
-1999-ի ԱԺ-ի ընտրությունները մեր քաղաքական պատմության մեջ մնացին որպես ամենաազատ և արդար ընտրություններ: (Ես ինքս մասնակցել եմ ու չեմ հաջողել: Լինելով ԱԺ նախագահ, ես չընտրվեցի: Բայց սա ուրիշ պատմություն էր): Այդ ժամանակ քաղաքական պայքարի մեջ մտավ երկու անհատականություններով պայմանավորված մի ուժ (Վազգեն Սարգսյան և Կարեն Դեմիրճյան, իհարկե, դոմինանտը Վազգեն Սարգսյանն էր), որն այդ պահին այլընտրանք չունեցող քաղաքական միավոր էր: Հանրության համակրանքը, սպասելիքները կապված էին այդ ուժի հետ: Այդ ժամանակ փորձել ինչ-որ ձևով ազդեցիկ դիրք ունենալ ԱԺ-ում ոչ միայն հնարավոր չէր, այլև անիմաստ: Նույնիսկ ընտրություն էլ չկար, պարզ էր, թե ում էին բոլորը համակրում: Բայց ցավն այն է, որ հենց այդ խորհրդարանին հանրությունը և մամուլը սկսեցին տալ հետևյալ մականունները` պպզողներ, թաղային հեղինակություններ: Սա իրողություն է: Ինձ թվում է, Վազգեն Սարգսյանը, շատ լավ գիտակցելով նոր Հայաստան ստեղծելու իր առաքելությունը, միաժամանակ հասկանում էր, որ այդ ամենն իրականացնելու համար ինքը սահմանափակ ռեսուրսներ ունի, որը չպետք է փոշիացնի, վատնի խորհրդարանում առճակատումների վրա: Դա էներգիա, ժամանակ, ուժ է խլում: Դրա համար բոլոր հնարավոր «խոչընդոտները» պետք է լինեին խորհրդարանում, որն էլ կլիներ վերահսկողության տակ: «Խոչընդոտների» մեջ կային և քաղաքական դեմքեր, և հեղինակություններ, ովքեր կարող էին հետագայում իրենք խնդիրներ ստեղծել, ուստի պետք էր բոլորին սանձել: ՈՒ նա գնաց այդ, շատ պրագմատիկ ճանապարհով: Սա իր արդյունքը կտար, եթե չլիներ հոկտեմբերի 27-ը, որը շատ բան փոխեց: Հոկտեմբերի 27-ը մեր պետականության ողնաշարը կոտրեց: Այն, ինչ ծրագրել էր Վազգեն Սարգսյան-Ռոբերտ Քոչարյան տանդեմը, կիսատ մնաց: Իրական քաղաքական տանդեմը Վազգեն Սարգսյան-Կարեն Դեմիրճյանը չէր, այլ Վազգեն Սարգսյան-Ռոբերտ Քոչարյանը: Պարզապես նրանք համագործակցում կամ «օգտագործում» էին Դեմիրճյանի հեղինակությունը: Երբ այդ եռանկյունուց երկուսը սպանվեցին, այդ «խոչընդոտները» սկսեցին աշխուժանալ: Քոչարյանը կանգնեց սարսափելի ծանր, խորտակվող նավն առաջ տանելու պատասխանատու դերակատարման առջև: Իրավիճակը կարող էր փրկվել համագործակցության արդյունքում, նման դեպքերում սատանայի հետ էլ են լեզու գտնում: Այսօրվա վիճակն էլ դրա վկայությունն է: Նույնիսկ իր մտերիմ Սերժ Սարգսյանի հրաժարականի գնով ինքը գնաց այդ կոմպրոմիսների ճանապարհով: Դրանով էր պայմանավորված նաև Անդրանիկ Մարգարյանին վարչապետ նշանակելը: Բարեբախտաբար, այս ամենից հետո մենք կործանարար կորուստներ չունեցանք, Արցախի անվտանգությանը սպառնալիքներ չեղան:
-Անդրադառնանք ներկա զարգացումներին, ինչպե՞ս կբնութագրեք այսօրվա ընդդիմությանը:
-Նախ հասկանանք` ինչ է ընդդիմությունը: Դա այն ուժն է, որն իշխանությունից տարբերվում է իր հայեցակարգով, դոկտրինով ու դրանք իրականացնելու մեխանիզմների տարբերությամբ: Ընդդիմությունն այն չէ, որ իշխանություն չէ ու հայհոյել գիտի: Հանրային կյանքի կազմակերպման առումով ընդդիմությունը նույնչափ պատասխանատու է, որքան իշխանությունը: Ընդդիմության ինստիտուտն այս տարիներին կերպարանափոխվեց, ավելի ճիշտ, բովանդակազրկվեց: Իշխանությանն այլընտրանքային ուժից աստիճանաբար վերածվեց իշխանությանը ցանկացած գնով սևացնողի, ցեխ շպրտողի, որը հանրությանը ոչինչ չի առաջարկում: Բայց համաձայնեք, որ իշխանությանը հայհոյողը կարող է և իշխանությունից վատը լինել: Ընտրությունը չի կարելի կատարել իշխանության ու նրան հայհոյողի միջև: Հայհոյելը չի նշանակում քննադատել: Այսպիսի իրավիճակ ստեղծվեց, քանի որ ընդդիմության համար իշխանության գալը դարձավ ավելի գերակա, քան հանրային կյանքը սեփական տեսլականով կազմակերպելը: Դրա համար էլ ընդդիմությունը մեզանում չի կայանում: Այսօրվա ընդդիմությունը, որն ընդհուպ իշխանության ներկայացուցիչներին ծնող է հայհոյում, ամեն ինչ է, բացի ընդդիմությունից: Արդյունքում ունենք այսօրվա պատկերը. արհեստական գործոններով պայմանավորված քաղաքական դերակատարում, փոքր ցնցումից քանդվող ուժեր: 540 հազար ձայն կարող են հավաքել, բայց երկու ամիս հետո 5 տոկոս չկարողանան հաղթահարել: Այս ամենը վկայում է մեր հանրային «օրգանիզմի» հիվանդ լինելու մասին: Բացարձակապես անընդունելի է այն թեզը, թե իշխանության սադրանքով ընդդիմությունը քանդվեց: Եթե իշխանության մի սադրանքով դուք քանդվեցիք, բա որ իշխանության գաք, դրսի սադրանքներին ո՞նց պիտի դիմանաք: Էս ինչ Գյուլնազ տատի հեքիաթներ եք պատմում: Ժամանակն է, որ ընդդիմությունն իր ներսը նայի:
-Նախորդ քառօրյայում ԱԺ-ում երկու նախկին վարչապետները` Դուք և Հրանտ Բագրատյանը, հետաքրքիր բանավեճի դաշտ բացեցիք` հանրությանը ներկայացնելով նախկինում իրականացված գործարքների սեփական գնահատականները: Ի՞նչ եք կարծում, չարժե՞ հաճախ նման քննարկումներով լույս սփռել նախորդ իշխանությունների քաղաքականության վրա:
-Ես բանավեճերի կողմնակից եմ, բայց ոչ դատարկաբանության: ԱԺ-ի ամբիոնը երբևէ չեմ օգտագործել անձնական նպատակների համար: Բանավեճի առանցքն այն էր, որ ես ասացի` պետք չէ առիթից օգտվել ու պատմությունը խեղաթյուրել: Բոլորս էլ հիշողություն ունենք, ոչ մեկն ամնեզիայով չի տառապում: Ինձ համար շատ վիրավորական է, երբ ինչ-որ մեկը փորձում է օգտվել առիթից և ցանկալին իրողություն է ներկայացնում: Եթե ժամանակին չես արձագանքում, այդ նախաձեռնության հեղինակը սկսում է համոզվել, որ ինքը ճիշտ էր:
-Հրանտ Բագրատյանն էլ Ձեզ մեղադրեց պատմությունը խեղաթյուրելու մեջ և, ասաց` «չաքլորանաք»: Ի վերջո, ճշմարտությունը որտե՞ղ է:
-Վերցրեք, նայեք: Թերթեր գոյություն ունեն, արխիվ, վիճակագրություն: Բոլորին, այդ թվում` նրան, խորհուրդ կտամ այդ ամբիոնը կոռեկտ օգտագործել: Երբեմն իրենց տղայական ֆրազներ են թույլ տալիս, բայց որ դահլիճից դուրս գան փողոց, երբեք նման ֆրազներով խոսելու դուխ չեն ունենա: Բայց ամբիոնի վրա խորոզանում են: Սա լուրջ քաղաքական ամբիոն է: Լեզվի, բառամթերքի առումով ցանկացած ելույթ ունեցող պետք է չափված ու ձևված լինի: Մենք խոսում էինք ատոմակայանի վերագործարկման մասին: Ես ասել եմ, որ գործարկման քաղաքական անհրաժեշտություն եղավ դեռևս 1990-1991 թվականներին, երբ դրա վրա ուղղակի քաղաքական տաբու կար: Հիմա ում դուրը գալիս է, ում` ոչ, այդ հարցն առաջին անգամ բարձրաձայնեց Վազգեն Մանուկյանը` ԳԽ ամբիոնից զեկուցելով խնդիրը: Նույնիսկ առաջարկում էր դա հանրաքվեով իրականացնել: Պարզ է, չէ՞, որ ՀՀՇ-ն չէր կարող ատոմակայանի փակման մասին որոշում կայացնել, դա կենտկոմն էր անում: Հարցն այն է, թե ում ճնշման արդյունքում դա եղավ: Նույն ճնշումը կար նաև «Նաիրիտի» փակման ժամանակ: Անհասկանալի պատճառաբանությամբ կասեցվեց նաև Եղվարդի ջրամբարի շինարարությունը, որը փրկելու էր Սևանը: Համանման ճնշման պատճառով աղետի գոտուց դուրս շպրտվեցին դրսից եկած շինարարները: Սա իրողություն է: Հիմա ո՞վ է պատմությունը խեղաթյուրում: Ե՞ս, թե՞ նա: Բա փակել էիր, պիտի բացեիր, բա ի՞նչ պիտի անեիր: Ամեն տարվա դեկտեմբերի 7-ն այն ժամանակվա իշխանությունների համար սև օր էր, որովհետև ոչ մեկը ռիսկ չէր անում գնար Գյումրի: Եվ Տեր-Պետրոսյանը ստիպված բոլորի փոխարեն գնում էր Գյումրի` լսելու բոլորին ուղղված լուտանքն ու անեծքը: Եթե ամեն ինչը լավ էր, ինչո՞ւ էր այդքան վատ: Խոսում է տնտեսական աճի մասին. էդ ո՞ր ձեռնարկությունն էր աշխատում` ռելեի՞, ֆրեզերային հաստոցների գործարա՞նը, թե՞ Չարենցավանի տասներկու գիգանտներն էին աշխատում, Գյումրիի ձեռնարկությունները, Մարալիկի մանվածքային ձեռնարկությունը: Ո՞րն էր, է, աշխատում, ո՞րը: Չէ՞ որ այս ամենը փաստ է, մարդիկ կենդանի են: Այդ ձեռնարկությունները մի կերպ գոյատևում էին խորհրդային տարիներին ձեռք բերված, կուտակած պաշարների հաշվին: Երբ նյութական պաշարները վաճառեցին, սկսեցին հաստոցները լոմի տակ ծախել Իրանին: Երբ դրանք էլ ավարտվեցին, գործարանները սկսեցին տանիքն առանձին վաճառել, պատուհաններն ու դռները` առանձին: Ինչի՞ մասին է խոսքը, ե՞ս եմ պատմությունը խեղաթյուրում: Մինչև հողի սեփականաշնորհումը մենք ունեցել ենք նորմալ աշխատող կոլխոզներ, ինչի՞ հասանք, բոլոր գոմերը վերացան: Տանիքներով, քարերով վաճառվեցին: Բա սա ի՞նչ հպարտանալու բան է: Ո՞վ է այս ամենի պատասխանատուն: Ի դեպ, պիտի նկատեմ, որ ես այն քիչ քաղաքական գործիչներից էի, որ 1998-1999 թվականներին կտրուկ դեմ էի, որ ՀՀՇ-ին քաղաքական գնահատական տրվեր:
-Ինչո՞ւ:
-Որովհետև վախենում էի, որ դա կվերածվեր վհուկների որսի: Ավելի վատ հետևանքների կարող էր բերել: Այսքան ժամանակ ինձ թույլ չէի տվել այդ շրջանի մասին հրապարակային ելույթ ունենալ, քանի որ պատմությունը ես չէ, որ պիտի գնահատեմ: Ի վերջո, ես էլ եմ եղել այդ փուլում: Իսկ ով ասաց, որ ես էի ամենաարդարամիտը: Ես էլ եմ հավանաբար սխալներ թույլ տվել: Բայց ես երբեք ինձ թույլ չեմ տա այնպիսի արտահայտություն, ինչպիսին նա է ասում` գիտե՞ք` ինչ եմ արել` հաց եմ բերել Թուրքիայից: Բա պիտի բերեիր, բա դրա համար էլ վարչապետ էին դրել, որ Թուրքիայից հացը բերեիր: Քեզ դրել էին վարչապետ, որ ատոմակայանը վերագործարկեիր, ոչ թե հպարտանայիր, թե դրա համար ինձ Նոբելյան մրցանակ պիտի տան: Տեր-Պետրոսյանի քաղաքական ողջ կապիտալը Հրանտ Բագրատյանի կառավարությունը փոշիացրեց, ցաքուցրիվ արեց, զրոյացրեց: 1995-96 թվականների քաղաքական զարգացումների պատճառը ոչ թե Տեր-Պետրոսյանն էր, այլ Հրանտ Բագրատյանը` իր անհասկանալի քաղաքականությամբ: Նարցիսիզմը թուլություն է, բայց տվյալ դեպքում մենք գործ ունենք հիվանդության հետ: Ես չեմ ուզում ու չեմ լինի այդ հիվանդության հանդիսատեսը:


Զրույցը`
Ռուզան ԽԱՉԱՏՐՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 1370

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ