ԱՄՆ նախագահ Դոնալդ Թրամփը չի առարկել, երբ Իսրայելի վարչապետ Բենիամին Նեթանյահուն այս շաբաթ նրան ասել է, որ Իսրայելը կարող է կրկին հարվածել Իրանին, եթե Իսլամական Հանրապետությունը վերսկսի միջուկային զենքի ստեղծման աշխատանքները՝ հաղորդում է The Wall Street Journal–ը։ ԱՄՆ նախագահը հույս ունի օգտագործել նոր հարվածների սպառնալիքը, որպեսզի համոզի Իրանին ստորագրել միջուկային ռումբի մշակումն արգելող համաձայնագիր։               
 

«Ամեն մի հայը հիմա գանձ է»

«Ամեն մի հայը հիմա  գանձ է»
25.04.2014 | 11:39

«Իրատես de facto»-ի հյուրն է ռեժիսոր, «Ոսկե ծիրան» երևանյան միջազգային կինոփառատոնի հիմնադիր տնօրեն ՀԱՐՈՒԹՅՈՒՆ ԽԱՉԱՏՐՅԱՆԸ: Նրա «Անվերջ փախուստ, հավերժ վերադարձ» ֆիլմաշարի առաջին` «Հայկ. փախուստ» ֆիլմի համաշխարհային պրեմիերան տեղի կունենա Շվեյցարիայի Նիոն քաղաքի «Vision du Reel» կինոփառատոնում` ապրիլի 30-ին: Ֆիլմն ընդգրկված է փառատոնի միջազգային մրցութային անվանակարգում: Ռեժիսորի հետ մեր զրույցը հիմնականում առնչվում է այս իրադարձությանը:

«ՆԻՈՆԻ ՓԱՌԱՏՈՆԸ ՄԵԾ ՆՇԱՆԱԿՈՒԹՅՈՒՆ ՈՒՆԻ ԴՈԿՈՒՄԵՆՏԱԼ ԿԻՆՈՅԻ ԿՅԱՆՔՈՒՄ»


-Պարոն Խաչատրյան, ունենալով անհաշիվ պատկառազդու մրցանակներ` հերթական մրցույթին եք մասնակցելու որպես ռեժիսոր: Արվեստագետի կյանքում գալի՞ս է մի պահ, մի վիճակ, երբ նրան առհասարակ չեն հետաքրքրում մրցույթները, մրցանակները, այս կամ այն պարգևին արժանանալ-չարժանալու հանգամանքները:
-Իսկապես էլ արվեստագետի կյանքում գալիս է մի ժամանակ, երբ արդեն այս կամ այն մրցույթին մասնակցելը անհարմար է դառնում և՛ իր, և՛ ժյուրիի համար: Երբ բավական շատ մրցանակներ ունես, երբ ճանաչված ես, անիմաստ է դառնում քեզ համար մրցույթը, եթե դա, իհարկե, Կաննի, Վենետիկի կամ Բեռլինի փառատոնը չէ: Ցանկացած փառատոնի էլ պատիվ է բերում մրցութային ծրագրում լավ ֆիլմեր ունենալը: Եթե ինքդ փառատոնի տնօրեն ես, մտածում ես նաև ուրիշի փառատոնի հաջողության մասին: «Ոսկե ծիրանի» ժամանակ էլ լինում են ռեժիսորներ, որոնք չեն ցանկանում իրենց ֆիլմերը ներկայացնել մրցութային ծրագրում, որովհետև դա բերում է ավելորդ լարվածություն: Իսկ երբ ֆիլմդ ներկայացնում ես որևէ փառատոնի` որպես կայացած ռեժիսոր, արդեն առանց մրցութային տվայտանքների վայելում ես ցուցադրությունը: Շատերի համար մրցույթի արդյունքները կարևոր չեն, շատերի համար շատ են կարևոր, հատկապես` ֆինանսական մրցանակների պարագայում: Ես այս երկուսի մեջտեղում եմ: Բավականին խաղաղվել եմ այս իմաստով, բավական շատ մրցանակներ են ստացել իմ ֆիլմերը, որպեսզի ես շահագրգռված լինեմ որևէ մրցանակով: Բացի այդ, մրցանակով շատ բան չես ապացուցում: Առաջին երկու-երեք փառատոների մրցանակները, իհարկե, կարևոր են բոլոր ստեղծագործողների համար: Դրանցից յուրաքանչյուրը մի առաջընթաց քայլ է պրոֆեսիոնալ ասպարեզում: Բայց հետագա մրցանակներն այնքան կարևոր չեն, որովհետև արդեն ամեն ինչ տեսել ես, ամեն ինչ գիտես, ինքնահաստատվելու կարիք չկա:
-Դուք առաջին անգամ չէ, որ մասնակցում եք Նիոնի վավերագրական ֆիլմերի փառատոնին: «Կոնդ» ֆիլմը 1988-ին այդ փառատոնում արժանացել է ժյուրիի հատուկ հիշատակմանը, իսկ «Ճերմակ քաղաքը» 1989-ին ստացել է «Արծաթե սեստերցիում» մրցանակը: Հիմա նոր ֆիլմով եք ներկայանալու փառատոնին: Ո՞րն է այսօրվա Հարություն Խաչատրյանի տարբերությունը 80-ականների Հարություն Խաչատրյան մարդուց և ռեժիսորից:
-Նիոնի փառատոնը մեծ նշանակություն ունի դոկումենտալ կինոյի կյանքում և շատ լուրջ է վերաբերվում դոկումենտալ կինոյին: Հիմա ես դոկումենտալ կինոյի նոր տեսակ եմ ստեղծել: Իմ նախկին ֆիլմերն անխոս էին, որովհետև խոսքը երբեք կարևոր չեմ համարել կինոյում: Ավելի կարևորել եմ պատկերը և աղմուկը: Բայց վերջին ֆիլմերս ամբողջովին խոսքի վրա են կառուցված: Այդ ֆիլմերն արված են հատուկ հանդիսատեսի, ոչ թե ինձ համար կամ կինոյի լեզուն զարգացնելու, արվեստագետների, արվեստասերների ինչ-ինչ մղումները խրախուսելու համար: Այս ֆիլմերում ցավոտ խնդիր է բարձրացված` հայ մարդու` Հայաստանից, իր արմատներից փախչելու ցանկության թեման: Այն ինձ անհանգստացնում է և՛ որպես մտավորականի, և՛ որպես քաղաքացու, և՛ որպես հայի: Ես տասնյակ տարիներ է, ինչ ուսումնասիրում եմ այս պրոբլեմը ¥պրոբլե՞մ ասեմ, թե՞ ցավ ասեմ, թե՞…¤:
-Իրողություն ասեք:
-Այո՛, իրողություն: Որն էլ ասենք, ճիշտ է: Ինձ մեծ ցավ է պատճառում, որ մարդիկ Հայաստանից գնում ու չեն վերադառնում: Ո՞Ւր են գնում, ինչի՞ համար, ինչի՞ց են փախչում, ի՞նչ են փնտրում դրսում… Հարցե՜ր, հարցե՜ր, հարցե՜ր, որոնց մասին միայն աղմուկի, միայն մոնտաժի միջոցով չես կարող պատմել: Երբ այս մասին պատմվում է խոսքով, ֆիլմի հանդիսատեսը լսում է և սկսում մտածել դրա շուրջ, անհանգստանալ, պատասխաններ փնտրել: Այս ֆիլմաշարը բաղկացած է լինելու հինգ ֆիլմից: Չորսը` փախչողների մասին, մեկը` վերադարձողների: Այդպիսի ֆիլմերը շատ քիչ են դիտվում էկրաններին: Մեկ-երկու անգամ ցուցադրվում են, և վերջ: Ես դրանք նկարելիս ավելի շատ մտածել եմ, որ պիտի ցուցադրվեն հեռուստատեսությամբ: Մարդիկ հեռուստաէկրանից պիտի կարողանան լսել, տեսնել այս պատմությունները: Ինձ համար շատ հետաքրքիր է, թե միջազգային հանդիսատեսը, որ իմ այս ֆիլմերում կտեսնի մի բան, որը համեմատելի չէ իրեն ծանոթ իմ նախորդ ֆիլմերի հետ, ինչպե՞ս կվերաբերվի դրանց: Արդեն իսկ խնդիրներ ծագել են ֆիլմի թարգմանության ժամանակ: Տակագրությունները դժվարընթեռնելի էին, որովհետև հերոսները խոսում են հայերեն, խոսում են շատ և արագ: Խմբագիրները բավական կրճատեցին տեքստը և բերեցին մի այնպիսի վիճակի, որ հասկանալի, ընթեռնելի լինի օտարազգի հանդիսատեսի համար: Այս փորձն ինձ համար շատ կարևոր է: Նիոնի փառատոնի ընտրող հանձնաժողովը բաղկացած է յոթ-ութ մարդուց, որոնք անվանի պրոֆեսիոնալներ են: Նրանցից մեկը` Լուչանո Բարիզոնեն, վերջերս Բեռլինում և Մոսկվայում հարցազրույց էր ունեցել և ասել, որ իրենց կազմում կան տարբեր ազգությունների ներկայացուցիչներ` գերմանացիներ, ֆրանսիացիներ, իտալացիներ: Եվ որևէ ֆիլմ ընտրելու համար, հատկապես եթե այն ընդգրկվում է մրցութային ծրագրում, պետք է բոլորը հավանեն այն: Երբ նրանք դիտել են իմ ֆիլմը, մեծ հուզմունք են ապրել: Մարդիկ հասկացել են իմ բարձրացրած պրոբլեմը, և դա ինձ համար շատ կարևոր է:
-Արվեստը, ինչպես և ամեն ինչ աշխարհում, մշտապես ենթակա է ժամանակի մարտահրավերներին: Որո՞նք են այդ մարտահրավերները վավերագրական կինոյի համար:
-Վավերագրական կինոն երկու ճանապարհ ունի: Մեկը մերկ փաստի վավերագրումն է և ցուցադրումը, մյուսը փիլիսոփայական, գեղարվեստական շերտերի առկայությունն է ֆիլմում: Դա հեղինակային կինոն է, որը, լինելով վավերագրություն, իր մեջ ունի վերացականություն, մշակութային, փիլիսոփայական շերտեր: Բայց վերջերս հաղթանակ է տանում հասարակ, պարզ մի կինո` հեռուստատեսային հաղորդումների նման, որը վերցնում է մի պարզ պրոբլեմ, համամարդկային պրոբլեմ, մարդասիրական կամ բնապահպանական մի թեմա և մերկապարանոց խոսքի միջոցով, չարաշահելով էկրանը, ժամանակը, մարդկանց համբերությունը, հեռուստատեսային ձևի մեջ ներկայացնում է այն: Այս կինոն գրավել է բոլոր փառատոները: Իմ ընդունած կինոն այլ է: Դա հեղինակային կինոն է, որը շատ ավելի մոտ է գեղարվեստին, գեղարվեստականությանը: Այդպիսի ֆիլմերը, որ միշտ հաղթել, առաջ են գնացել փառատոներում, հիմա շատ չեն: Հիմա խնդիր է այդ տեսակի կինոն պահպանելը: Սա կարևոր է վավերագրական կինոյի առաջխաղացման համար: Պետք է մտածողության այդ տեսակը պահպանել, մտածող մարդկանց ներգրավել այդ գործի մեջ:

«ԿԱՆՆԻ ԿԻՆՈՓԱՌԱՏՈՆԻ ՊԱՇՏՈՆԱԿԱՆ ՆԱՄԱԿԻՑ»


-«Անվերջ փախուստ, հավերժ վերադարձ» ֆիլմը ցուցադրվելու է նաև Կաննի կինոփառատոնում: Ինչպե՞ս է կատարվել այդ ընտրությունը:
-Կաննի կինոփառատոնում դոկումենտալ կինոն մրցութային ծրագրերում չի ընդգրկվում սովորաբար: Բայց աշխարհի բոլոր լավագույն կինոփառատոները ներկայացնում են իրենց ծրագրերը Կաննի կինոփառատոնին, և նրանց ծրագրերում ընդգրկված լավագույն ֆիլմերը, այդ թվում` և դոկումենտալները, ընտրվում և պահպանվում են Կաննի գրադարանում: Դիստրիբյուտորների, փառատոնային տնօրենների համար այդտեղ նաև դոկումենտալ կինո է ցուցադրվում: Այս տարի ընտրվել Է հինգ դոկումենտալ ֆիլմ, որոնցից մեկը «Անվերջ փախուստ, հավերժ վերադարձն» է: Մեզ համար ուրախալի էր, որ այս մասին տեղեկացանք Կաննի կինոփառատոնի պաշտոնական նամակից: Մայիսին է լինելու Կաննի միջազգային կինոփառատոնը, և այդ ընթացքում կցուցադրվի նաև իմ ֆիլմը:
-Ձեր ուսանողը` Վրույր Սիմոնյանը, «Նվիրում» ֆիլմի համար երկրորդ մրցանակ ստացավ «WebԾիրան» համահայկական օնլայն կինոփառատոնում: Երբ մրցանակը հանձնելուց հետո իմացա, որ նա Ձեր ուսանողն է, չզարմացա, որովհետև Ձեր ռեժիսորական ձեռագիրը նկատելի էր այդ ֆիլմում:
-Ազնվորեն ասեմ, որ այդ ֆիլմը նա նկարել է մինչև իմ ուսանողը դառնալը:
-ՈՒրեմն ոչ թե Վրույրի ֆիլմն է ազդվել կուրսի ղեկավարից, այլ կուրսի ղեկավարի ընտրությունն է պայմանավորվել ստեղծագործական ոճով:
-Գուցե այդպես է: Նա արդեն մեկ տարի է, որ իմ ուսանողն է: ՈՒնի ֆիլմեր, որոնց վրա ուշադրություն չի դարձնում, բայց ինձ համար շատ կարևոր է, որ նա ավարտի այդ ֆիլմերը: Բոլոր երիտասարդներն էլ ինձ համար հաճելի էին, սիրելի էին` անկախ նրանից, թե ում ուսանողներն էին: Շատ լավ է, որ նրանք նկարում են ֆիլմեր, մասնակցում փառատոնի: Ես պատրաստ եմ նրանց ծառայելու: Նույնիսկ պատրաստ եմ ոչ թե տարին մեկ, այլ երկու անգամ անելու օնլայն փառատոն:

«ՇՐՋՎԵԼ ԴԵՊԻ ՄԱՐԴԸ»


-«Իրատես de facto»-ին տված հարցազրույցում Էդգար Բաղդասարյանը, անդրադառնալով «Ոսկե ծիրանին», ասել է. «…եթե ուզում են բոլորն արտագաղթեն, թող դա էլ փակեն»: «Ոսկե ծիրանը» կամա-ակամա արտագաղթը կանխելու քաղաքականությո՞ւն է վարում:
-Բայց մենք ֆիլմիս մասին էինք խոսում, չէ՞:
-Ֆիլմի թեման արտագաղթն է, հարցս էլ այդ թեմայից չի շեղվում, կարծես:
-Ամեն մի լավ բանի բացակայությունն է նպաստում մարդկանց հիասթափությանը: Իմ ֆիլմերի թեման և փառատոնը նույն զգացողություններից են ծնվում: Ես էն սուտ հայասերներից չեմ, որոնք հիմարություններ են դուրս տալիս, հետո էլ անում հիմարություններ: Իմ նպատակն է շրջվել դեպի մարդը: Մարդիկ այստեղից գնում են ոչ միայն սոցիալական, իրավական, այլևայլ օբյեկտիվ պատճառներով, այլև այն պատճառով, որ միայնակ են: Ո՛չ արվեստը, ո՛չ գրականությունը, ո՛չ քաղաքականությունը ուշադիր չեն մարդու նկատմամբ: Ոչ ոք չի խոսում մարդու հետ, չի կիսում նրա ցավերը, անհանգստությունները, խնդիրները: Չի լսում անկեղծորեն: Ձևականորեն լսում են: Բայց էնքան կեղծ բաներ են ասում արդարության, ապահովության, սոցիալական խնդիրների մասին, էնքան ճշմարիտ բառեր են ասում` ցինիկ անտարբերությամբ, որ դա ամենամեծ հիասթափությունն է առաջացնում մարդկանց մեջ: Իմ ֆիլմերը մարդկանց հանդեպ անհանգստությունից են ծնվել: Ամեն մի մարդը հիմա գանձ է: Ամեն մի հայը հիմա գանձ է: Հայերից յուրաքանչյուրը` էսքան մեծ պրոբլեմների մեջ, էսքան փակ սահմանների մեջ ապրող, գանձ է: Նրանց նկատմամբ կոպիտ, անարդար, անուշադիր լինելը շատ անաստված բան է: Արվեստագետն ի սկզբանե կոչված է մարդու հանդեպ մեծ ուշադրություն դրսևորելու, նրա, այսինքն` իր տեսակի ցավերն ու հոգսերը հասկանալու, իր ձայները, գույները, պլաստիկան ծառայեցնելու մարդուն: Եթե այդ ամենը մարդու համար չէ, բա ո՞ւմ համար է: Եթե «Ոսկե ծիրանը» մարդու համար չէ, բա ո՞ւմ համար է: «Ոսկե ծիրանը» մի օազիս է, որտեղ կարող ես հեշտորեն և ազնվորեն աշխարհի հետ շփվել, աշխարհի իմաստնությունները, մշակութային արտահայտությունները բացահայտել քեզ համար: Կարող ես դիտել համաշխարհային մեծության ռեժիսորների ֆիլմերն ու քեզ զգալ, ինչպես Բեռլինում կամ Վենետիկում, որովհետև այդ փառատոների ֆիլմերից պակաս ֆիլմեր չեն ցուցադրվում Հայաստանում: Մեկ-մեկ լրագրողներ, խմբագիրներ են գտնվում, որ բավականաչափ ծախված են, պատվեր կատարողներ են: Նրանք արհամարհանքով են խոսում ծրագրերի, ֆիլմերի, փառատոնի կազմակերպական հարցերի մասին: Դա հիմնականում արվում է ռուսական լսարանի համար: Այդ կիսառուսական կամ կիսահայկական կրթություն ստացած մարդիկ ասես շփոթված են, որ իրենք հայ են, վիրավորված են դրանից: Ես ոչ մի բան չունեմ ռուսների դեմ, ռուսական մշակույթի դեմ: Եվ պիտի ասեմ, որ երբ հայ մարդը, ստորադասելով իր ծագումը, քծնում է ռուսներին, առաջին հերթին հենց ռուսների արհամարհանքին, զզվանքին է արժանանում: Ոչ ոք չի սիրում դավաճաններին, ոչ ոք չի սիրում քստմնելի արարածներին: Ոչ մեկին հաճելի չեն այնպիսիք, որոնք ուզում են հաճոյանալ` սեփական ազգը նսեմացնելով: Ես, փա՜ռք Աստծո, դուրս եմ եկել այն շրջանից, երբ այս կամ այն մարդու ասածը, մի ողորմելի տեսակը հունից հանում էր ինձ, և ես սկսում էի պայքարել դրա դեմ: Ցավն այն է, որ դրանք հիմա երևույթներ են դարձել, և ստիպված` երևույթների դեմ պիտի պայքարես: Իսկ պայքարելու զենքը ֆիլմն է, երաժշտությունը, մարդկային քո տեսակը: Շատ կարևոր է սահմանների պաշտպանությունը` երկրի ֆիզիկական սահմանների պաշտպանությունը: Բայց պետք է նաև մտածել մշակութային սահմանները պաշտպանելու մասին: Մի քանի մարդ են այդ անհրաժեշտությունը տառապագին զգում: Շատ ծանծաղ են էդ սահմանները, շատ թույլ են և շատ են խախտվում: Ֆիզիկապես և հոգեպես փչացնում են մեր երեխաներին` հրամցնելով անպատվաբեր արժեքներ` ազգային երաժշտություն, ազգային պար անվան տակ: Նույնն է և կինոյում: Ովքեր արհամարհանքով են նայում կինոյին` մտածելով, որ դա հայկական զենք չէ, հայապահպանության կարևորագույն միջոցներից չէ, հիմարներ են, ազգի դավաճաններ: Կինոյի ուժը ես գիտեմ, ինձ նմանները գիտեն: Դա շատ կարևոր է ազգի համար: Այնքա՜ն կարևոր է կինոյի լեզվով քո, ազգիդ, թեկուզ ազգիդ թերությունների մասին պատմելը: Անհամեմատ ավելի կարևոր է, քան այն սերիալները, շոուները, որոնք մեզ մատուցում է հեռուստատեսությունը: Դրանք և՛ ֆիզիկապես, և՛ հոգեպես խաթարում են մարդկանց: Ես կոնտրոլին դեմ մարդ եմ: Կոնտրոլ չի կարելի անել, եթե խոսքն արվեստի գործին է վերաբերում: Բայց եթե մի տգեղ, գռեհիկ, քստմնելի երևույթի հետ գործ ունենք, ինչպե՞ս կարելի է թույլ տալ, որ այն անընդհատ լցվի հասարակության միտքը, աչքն ու ականջը: Հայաստանի նման փոքր երկրին կերպարներ, դեմքեր են պետք, հերոսներ են պետք, նույնիսկ` չհաջողված հերոսներ: Եվ այս հարցում չափազանց մեծ է կինոյի դերը:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 2958

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ