Քիչ առաջ ոստիկանության զորքերը մտան Էջմիածին քաղաք։ Երկու ավտոբուս է բերվել Էջմիածին, որոնք, ըստ երևույթին, սպասում են հրահանգի։ Մայր Աթոռի բակում իրավիճակը գերլարված է։ Հավաքված քաղաքացիները թույլ չտվեցին իրավապահներին իրենց հետ տանել Շիրակի թեմի առաջնորդ Միքայել Սրբազանին։ Այստեղ են ժամանել նաև կարմիրբերետավորները։ Մայր Աթոռի մոտ հավաքված քաղաքացիները կոչ են անում բոլոր հայերին հավաքվել Մայր Աթոռի բակում և կանգնել ի պաշտպանություն Եկեղեցու։               
 

Կամ շահն է մորթում, կամ շահին են մորթում

Կամ շահն է մորթում, կամ շահին են մորթում
15.02.2013 | 00:08

Խորհրդային պետությունը դավաճանության արդյունքում կաթվածահար եղավ: Ասում եմ` դավաճանության, որովհետև ոչ մեկը առաջ չէր քաշել նոր միութենական պայմանագիր (այսինքն` ԽՍՀՄ-ի լինել-չլինելու հարցը) կնքելու համար համապետական հանրաքվե անցկացնելու հարցը, և դրա անհրաժեշտությունն էլ չկար: Պարտադրված հանրաքվեն (Հայաստանը Լևոն Տեր-Պետրոսյանի գլխավորությամբ չմասնակցեց դրան) հաջող վերջացավ, ՀԽՍՀ-ն պահպանելու օգտին քվեարկեց մասնակիցների 68 %-ը: Գորբաչովյան հերթական ավանտյուրիստական հարցադրումը տապալվեց: Բայց քանի որ առաջադրանքը կար, և կատարողն էլ պատրաստ էր, տապալման գործը աստիճանաբար առաջ էր գնում:

Խորհրդային պետության տապալումով ոչ միայն վարկաբեկվեց, այլև ծաղրվեց մարդկության դարավոր երազանքը` հավասարության, ազատության, եղբայրության կամ մեկ բառով ասած` սոցիալիզմի գաղափարը: Չարիքի կայսրությունը (ԱՄՆ-ի նախկին նախագահ Ռոնալդ Ռեյգանի` ԽՍՀՄ-ին տրված բնութագրումն է) տապալվեց, բայց անցած երկու տասնյակից ավելի տարիները ցույց են տալիս, որ աշխարհում չարիքը ոչ միայն չի պակասել, այլև ավելացել է, որ ամենուրեք մարդկային արյուն է հեղվում, որ ամենուրեք սովորական մարդը պայքարում է իր իրավունքների համար, և որ ամենուրեք աշխարհի տերերը թույլ են տալիս սովորական մահկանացուներին բողոքել իրենց սոցիալական վիճակից, խոսել անարդարությունից և զերծ մնալ պետական մահակն իրենց գլխին ընդունելուց, քանի դեռ չեն անցել սահմանը: Բողոքիր որքան ուժ ու եռանդ ունես, բայց իմացիր, որ կարմիր գծից անդին քեզ սվինն է սպասում: Սա է աշխարհի ուժեղների չգրված սահմանադրության ամենաուժեղ կետը: Եվ այսօր աշխարհում ամեն վայրկյան թափվող արյունը ցույց է տալիս, որ Մարքսի գաղափարախոսությունը, նրա «Կապիտալում» արտահայտված թեզերը, փիլիսոփայական մտքերը ավելի քան կենսունակ են: Փաստորեն, ԽՍՀՄ-ի տապալումով մարքսիզմի գաղափարախոսությունը աշխարհում ոչ միայն չի տապալվել, այլև տարեցտարի նոր թափ է առնում: Եվ այսօր ոմանք փորձում են անջրպետ ստեղծել մարքսիզմի և լենինիզմի միջև, Մարքսի հեղափոխության տեսության և առնվազն եվրոպական մի քանի զարգացած երկրներում միաժամանակ հաղթելու, անգամ մեկ երկրում, կոնկրետ Ռուսաստանում, հաղթելու լենինյան տեսության միջև: Այդ տեսությունը մեկընդմիշտ ջախջախելու լավագույն միջոցը ստալինյան «հանիրավի» բռնություններն են, որոնց միակողմանի ցուցադրումով խաչ են քաշում ԽՍՀՄ-ում եղած բազմաթիվ լավ բաների վրա: Ասում եմ` բազմաթիվ, որովհետև մարդկային պատմության ողջ ընթացքում սովորական ռամիկ մարդը չէր տեսել իր նմանի համար նման պայմաններ։ Ստալինյան բռնությունների և գորբաչովյան վերակառուցման ժամանակահատվածների միջև բավականին մեծ ժամանակահատված էր անցել և, բացի դրանից, այդ բռնությունների մասին 1956 թվականին կոմկուսը տվել էր իր գնահատականը: Ինչո՞ւ Գորբաչովը վերակառուցման տարիներին նորից վերադարձավ այդ թեմային: Գորբաչովը Գերագույն խորհրդի նիստի ժամանակ կհայտարարի. «Ստալինը հանցագործ է»: Ես չեմ ընդունում այդպիսի սոցիալիզմը: Թող թույլ տրվի հարցնել. «Ստալինը հանցագործ է, չես ընդունում նրա կառուցած սոցիալիզմը, իսկ դու` մեծագույն սրիկա և հուդա, ի՞նչ արեցիր այդ հսկայական երկիրը պահպանելու և լավ սոցիալիզմ կառուցելու համար»: Եզրակացությունը մեկն է` ըստ Գորբաչովի, Ստալինը միջոց էր ԽՍՀՄ-ը քանդելու, սոցիալիզմի գաղափարը վարկաբեկելու համար: Մի՞թե հետգորբաչովյան ժամանակում քիչ արյուն է հոսել:
Հիշյալ նախաբանը գրելու առիթը «Մի ախտահարեք մեր հիշողությունը ճիզվիտական կերպարներով» հոդվածն էր, տպված 18.01.2013 թ. «Իրատես de facto»-ում: Այժմ անդրադառնանք բուն հոդվածին: Քանի որ հոդվածը, եթե չեմ սխալվում պատմաբան է գրել և բավականին ծավալուն էր, կխուսափեմ մեջբերումներ կատարելուց և կանդրադառնամ տպվածին պարբերություն առ պարբերություն:
Լենինն արդեն պատմություն է, լավ, վատ` պատմություն: Նրա արձանը ինչ-որ այգում կանգնեցնելով, այդ պատմությունը` լավ թե վատ, չես վերադարձնի: Բայց արձանը կանգնեցնելով նախ կփրկվի մի հիանալի քանդակագործի լավագույն աշխատանքը, և բացի այդ, եթե յուրաքանչյուր սերունդ ոչնչացնի իր նախորդի ստեղծածը, ապա տվյալ սերունդը իլհամներից ոչնչով չի տարբերվի: Եթե Հռոմի կենտրոնում կա Մուսոլինիի արձանը, ապա դրանով ֆաշիզմը Իտալիայում չի վերածնվի, եթե Իտալիայի հետագա կառավարողները դրա համար պայմաններ չստեղծեն: Ինչ վերաբերում է վիժվածք (հոդվածագրի բառապաշարից է- Ս.Հ.) Ստալինի արձանին, ապա, մեր կարծիքով, նա դրա կարիքը չունի, որովհետև Հայրենական պատերազմում խորհրդային մարդու տարած հաղթանակը նրա, ուզենք թե չուզենք, ամենամեծ հուշարձանն է: Ցանկացած անհատ, մանավանդ պատմաբանը, եթե փորձում է վերլուծել պատմական պրոցեսները, ժամանակի անհատին, պետք է մի կողմ դնի հույզերը, անձնական համակրանքը կամ հակակրանքը և ոչ թե իր ժամանակի աչքերով վերլուծի մի քանի տասնամյակ կամ հարյուրամյակներ առաջ բարդ իրադրություններում կատարված գործեր, այլ մտածի, թե ինչպես կգործեր ինքը տվյալ ժամանակում, եթե լիներ այդ խոշոր անհատի տեղում: Կույր աչքն էլ կարող է տեսնել, թե հետխորհրդային բոլոր հանրապետություններում ինչ վայրագ պատերազմ է ընթանում հանուն աթոռի, և հաղթանակի դեպքում այդ աթոռն ինչպես է օգտագործվում հանուն սեփական բարեկեցության: Չեմ ուզում կրկնել հայտնի ասույթը, թե հեղափոխություններն ովքեր են նախապատրաստում, ովքեր են իրականացնում և ովքեր են վայելում, բայց մի բան հաստատ կարող եմ ասել, որ Ստալինը չի վայելել, անգամ երեխաներին չի շփացրել (խորհուրդ կտայի ոմանց կարդալ նրա աղջկա` Սվետլանայի հուշերը, որ լույս են տեսել ԱՄՆ-ում 1967 թվականին), միայն պետության գերակա շահն է եղել նրա շահը: Այդպիսի անհատ է եղել նաև Պետրոս Մեծը, որն իր անձնական աշխատանքով (և ոչ եզակի անգամ) և ոչ թե պետության միջոցներով իր համար հագուստ էր գնում: Ոչ ոք չի կարող ժխտել ստալինյան դաժանությունները, բայց թող թույլ տրվի հարցնել, թե Պետրոսն ինչ դաժանությամբ ճնշեց իր դեմ ապստամբած ստրելեցներին, իսկ ի՞նչ է, Ստալինը պետք է ներե՞ր իր դեմ դավադրություն կազմակերպած մարշալներին: Հայտնի խոսք է. կամ շահն է մորթում, կամ շահին են մորթում: Դաժան քաղաքական պայքարում միջինը չկա: Քաղաքական պայքարում նպատակն արդարացնում է միջոցը, և այդպես կլինի միշտ, քանի դեռ ազգը բնական ճանապարհով երկրի օրինական տեր ընտրելու ուղին չի անցել: Մեր 20-ամյա ճանապարհը դրա վառ ապացույցն է:
1905 թվականի բուրժուա-դեմոկրատական հեղափոխությունը ոչ թե Լենինն է արագացրել, այլ Նիկոլայ 2-րդն իր ապուշ, հակաժողովրդական քաղաքականությամբ: Լենի՞նը Նիկոլային համոզեց հունվարի 9-ին գնդակոծել խաղաղ ցույցը: Ամենևին: Բայց որ Լենինը խելացիորեն օգտվեց Նիկոլայի սխալներից, փաստ է: Լենինը համոզեց Նիկոլային սկսել ռուս-ճապոնական պատերազմը, որտեղ հզոր Ռուսաստանի կրած խայտառակ պարտությունը ցույց տվեց այդ հասարակարգի ողջ փտածությունը: Այսօր ոմանք ամեն գնով փորձում են ապացուցել, որ ոչ թե Հոկտեմբերյան հեղափոխություն է եղել, այլ բոլշևիկյան դավադրություն: Այդպես մտածողներին կուզենայի հարցնել. «Այդ ինչպե՞ս պատահեց, որ ընդամենը 200 հազար անդամ ունեցող կուսակցությունը կարողացավ դավադրաբար զավթել իշխանությունը, իսկ 19 միլիոն անդամանոց նույն կուսակցությունն առանց որևէ մարտի ձեռքերը վեր տնկեց»: Որովհետև առաջին դեպքում կար գաղափարի (թող որ դաժան, ֆանատիկ) նվիրվածությունը, իսկ երկրորդ դեպքում` ստոր դավաճանությունը: Տեղին է հիշել Նապոլեոնի հայտնի խոսքը` առյուծի գլխավորությամբ ոչխարների բանակի մասին և հակառակը: Վերջապես ևս մեկ հարցադրում: Բոլոտնայա հրապարակում, և ինչու միայն Բոլոտնայայում, հավաքված անհամեմատ շատ ուժերն ինչպե՞ս չեն կարողանում զավթել իշխանությունը: Այո՛, Լենինը հաճախ է կրկնել. «Հեշտ է գրավել իշխանությունը, բայց այն պահելն անհամեմատ դժվար է»: Եվ հենց այդ դժվարությունն էր, որ ծնեց քաղաքացիական պատերազմն իր բոլոր դժվարություններով և դաժանությամբ, դարեր շարունակ ժողովրդի դաժան թալանով կուտակած հարստությունից չհրաժարվելու անզուսպ ցանկությունն էր, որ ստիպում էր երկրի կառավարողին գնալ այդ ճանապարհով: Երկրի սոցիալական ծանր պայմանները, հրեական քաղաքական համախմբված էլիտա-Ստալին (միայնակ) դաժան պայքարը ոչ մի լավ բանի չէին կարող հանգեցնել: Հաճախ ենք խոսում Տրոցկու մասին, նրա դեմ կազմակերպված մահափորձի և այլնի մասին, մոռանում ենք (իհարկե, վերջերս հայտնի դարձած փաստերից), որ Տրոցկին ծախել էր երկրի ոսկին և փախել էր արտասահման: Նման դեպքում ինչպե՞ս պետք է վարվեին դավաճանի հետ: Ինչ վերաբերում է «ՈՒլյանովը ցնդել է» Պլեխանովի խոսքերին, շատ պարզ կարելի է ասել, որ ցանկացած հեղափոխություն իր կուլմինացիոն կետում ցանկացած անհատի կարող է հանել իր հունից, երբ վճռական պահն է և որոշվում է «ո՞վ ո՞ւմ» հարցը:
Սպարտակի ապստամբության դեպքում սյուներից չէի՞ն կախում իրենց իրավունքի համար ոտքի ելած ստրուկներին: Այո, ընդունում եմ, որ Լենինը և Ստալինը ստորաբար են վերաբերվել հայկական հարցում: Բայց թող թույլ տրվի հարցնել, թե նրանցից առաջ և նրանցից հետո այդ ռուս կոչվող կառավարողն ինչպե՞ս է վարվել: Մի՞թե պատմությունը վերլուծելու կարողություն ունեցող մարդը կարող էր Ադրբեջանին ծախել C-300 համակարգեր: Որքան էլ կոպիտ հնչի, չեմ կարող չասել, որ ռուս կառավարողների մեջ մեկ անգամ չէ, որ ցանկություն է առաջանում լիզելու թուրքի հետույքը: Եվ ինչո՞ւ չենք հիշում այն փաստը, որ պատերազմից հետո Ստալինը լի է եղել վճռականությամբ` ազատելու Արևմտյան Հայաստանը: Անգամ ասել է, որ Կարսը և Արդահանը թուրքերը մեզնից խաբելով են վերցրել: Արևմտյան Հայաստանի կապակցությամբ կասեի, իսկ ինչպես վերաբերվեցին ամերիկացիք, երբ ամերիկահայերն ասացին, որ կողմ են ոչ թե Արևմտյան Հայաստանի ինքնուրույն պետության ստեղծմանը, այլ ԽՍՀՄ-ի կազմում: Նույն բանն էր նաև այն ժամանակ, երբ Տերյանն ասաց Լենինին, որ արևելահայերը կողմ են Ռուսաստանի կազմում մնալուն, իսկ արևմտահայերը` ինքնուրույն պետություն ունենալուն:
Հեյդար Ալիևի արձանի կապակցությամբ կուզենայի հիշեցնել. ի՞նչ է, շարքային մտավորական ռուսը կո՞ղմ է դրան: Մեխիկոյի քաղաքացին գիտե՞ր, թե ով էր Հեյդարը: Փողը, ամենազորեղ փողը ցանկացած վայրում կարող է ցանկացած արձան տեղադրել: Տեսանք, թե ինչ եղավ հետո: Մի օր էլ Ռուսաստանից կվռնդեն Հեյդարին: Էլ ավելի չծավալվելու համար ասեմ` որքան էլ այլանդակ ու վատը լիներ Ստալինը, նա ստեղծեց մի հզոր կայսրություն, էլ ավելի ընդարձակեց Ռուսաստանի տարածքները, էլ ավելի ապահով դարձրեց նրա գոյությունը: Որքան էլ մենք բողոքենք մեր նկատմամբ ունեցած նրա ստոր վերաբերմունքից, չենք կարող չնշել, որ 700-հազարանոց Հայաստանը դարձավ 3,5-միլիոնանոց ինդուստրիալ երկիր իր արվեստով, իր գիտությամբ, իր հզոր ինժեներատեխնիկական անձնակազմով:
Վերջում: Կազմակերպվեց ներգաղթը: Հայաստանցին անկախ և հարուստ մարդ էր: Հպարտ մարդ էր: Մնացած դատողությունները թողնենք պարոն հեղինակին, ավելացնելով. հետին թվով պետք չէ իմաստուն երևալ:


Սոկրատ ՀՈՎՍԵՓՅԱՆ

Դիտվել է՝ 3478

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ