Քիչ առաջ ոստիկանության զորքերը մտան Էջմիածին քաղաք։ Երկու ավտոբուս է բերվել Էջմիածին, որոնք, ըստ երևույթին, սպասում են հրահանգի։ Մայր Աթոռի բակում իրավիճակը գերլարված է։ Հավաքված քաղաքացիները թույլ չտվեցին իրավապահներին իրենց հետ տանել Շիրակի թեմի առաջնորդ Միքայել Սրբազանին։ Այստեղ են ժամանել նաև կարմիրբերետավորները։ Մայր Աթոռի մոտ հավաքված քաղաքացիները կոչ են անում բոլոր հայերին հավաքվել Մայր Աթոռի բակում և կանգնել ի պաշտպանություն Եկեղեցու։               
 

«Արյան դեմ՝ արյուն»-ից մինչև «Հին օրերի երգը»

«Արյան դեմ՝ արյուն»-ից  մինչև «Հին օրերի երգը»
08.05.2015 | 10:40

1941 թվական, հունիսի 22, կիրակի: Վաղ առավոտյան հիտլերյան Գերմանիան, առանց պատերազմ հայտարարելու, հարձակվում է Խորհրդային Միության վրա։ Սկսվում է Հայրենական մեծ պատերազմը:
Պատերազմի առաջին իսկ օրից հայ կինեմատոգրաֆիստները միութենական կենտրոնական կինոստուդիայի օրինակով ստեղծում են կինոխմբեր, որոնք պետք է մեկնեին ռազմաճակատ` ռազմի դաշտից նկարահանումներ իրականացնելու:
Խմբերը ձևավորվում են հետևյալ կազմերով. առաջին խումբ` կինոռեժիսոր Է. Քարամյան, օպերատորներ` Հ. Սիմոնյան, Ս. Գևորգյան: Երկրորդ խումբ` ռեժիսոր Վ. Հայկազյան, օպերատորներ` Ի. Դիլդարյան, Գ. Սանամյան, Գ. Եղիազարյան: Նրանք մեկնում են Կերչ` ռազմաճակատի առաջին գիծ:
Ռազմաճակատային առաջին գծում գործող կինովավերագրողների խմբի ամենաակտիվ ռեժիսորներից էր Գուրգեն Բալասանյանը: Նրա խմբի օպերատորները հայտնվում են ամենաթեժ կռվի դաշտերում և նկարահանում Սևաստոպոլի պաշտպանության մարտերը, որոնք տևում են 250 օր, և որոնց մասնակցում են ավելի քան չորս հազար հայ զինվորներ, սպաներ, քաղբաժինների կոմիսարներ՝ ստանալով այլ առաջադրանքներ: Հարկավոր էր նկարահանել Ելնյայի ազատագրումը: Այստեղ՝ Ելնյայի անտառագոտում էր տեղակայված «Սասունցի Դավիթ» տանկային շարասյունը: Նկարահանումների ժամանակ Գ. Բալասանյանը նկատում է, որ շարասյան վրա գրված է միայն ռուսերեն՝ «ԺՈՉՌՊ հՈրցվրՍՌռ»: Ինչպե՞ս՝ նեղսրտում է նա, չէ՞ որ շարասյունը կառուցված է սփյուռքահայերի հանգանակած միջոցներով. ինչո՞ւ չգրել նաև հայերեն։ Եվ նա դիմում է Հայաստանի ներկայացուցիչ Արամ Փիրուզյանին ու գեներալ Անդրեյ Գետմանին: Նրանք անմիջապես կարգադրում են գրել նաև հայերեն: Եվ «Սասունցի Դավիթ» տանկային շարասյունը հանձնվում է Կարմիր դրոշակակիր ինժեներատանկային 119-րդ զորագնդին: ՈՒ շարասյունը, նետվելով գրոհի, ջախջախում է թշնամու զորամիավորումները, ազատագրում է Ելնյա քաղաքը, որը բացառիկ նշանակություն ուներ հակառակորդի համար: Այնուհետև «Սասունցի Դավիթը» ձեռնարկում է նոր գրոհներ, ոչնչացնում է ավելի քան 400 զրահամեքենա, հրանոթներ, կրակակետեր, ջախջախում թշնամու հետևակային, տանկային զորքերը:
Հիշեցնեմ նաև մի կարևոր փաստ: Հայտնի է, որ Հացավան գյուղի կոլտնտեսության նախագահ Գրիգոր Թևոսյանը իր և գյուղի խնայած միջոցներով կառուցել էր տվել կործանիչ մի ինքնաթիռ, անունը կնքել «Վրիժառու» և նվեր էր ուղարկել Նելսոն Ստեփանյանին: Հեռուստատեսությամբ հաճախ են ցուցադրվում ռազմական բազմաթիվ դրվագներ Նելսոն Ստեփանյանի օդային մարտերից՝ այդ ինքնաթիռով: Բոլոր այդ դրվագները նկարահանել է Գ. Բալասանյանի խմբի օպերատոր Գեորգի Խնկոյանը:
Ինչպես հայտնի է, 89-րդ հայկական Թամանյան դիվիզիայի (հրամանատար՝ գեներալ-մայոր Նվեր Սաֆարյան) պլացդարմը կոչվել է «Հայկական փոքր հող», և դիվիզիայի նպատակն է եղել առաջինը կամ առաջիններից մեկը մտնել Բեռլին:
1945-ի ապրիլի 30-ին, ժամը 14:25 րոպեին խորհրդային զինվորները մեծ ուժերով գրավում են Ռայխստագը, և նրա գմբեթի վրա ծածանվում է հաղթանակի դրոշը: Դա պատերազմի 1409-րդ օրն էր։ Գործի էր անցել ակորդեոնը, մարտիկները երգում-պարում էին: Թնդում է նաև թամանցիների զուռնա-դհոլի խրոխտ մեղեդին: Թամանցիները պարում են հայկական «Քոչարին»: Նրանց են միանում այլ ազգերի մարտիկներ։
Այս ամենը նկարահանում է օպերատոր Գ. Խնկոյանը:
Հայ կինեմատոգրաֆիստները պատերազմի թեմայով նաև գեղարվեստական ֆիլմեր են նկարահանել:
Առաջին ֆիլմն ստեղծվել է հենց 1941 թվականին:
Փոքրիկ կինոնկար է սա՝ ընդամենը 17 րոպե՝ «Արյան դեմ՝ արյուն»։ Դարբիններ՝ պապ ու թոռ, նորոգում են տանկը և ճանապարհում ռազմաճակատ:
Այնուհետև Ամասի Մարտիրոսյանը (իր «Գիքորը» ֆիլմով արդեն մեծ ճանաչման արժանացած ռեժիսորը) նկարահանում է «Հրդեհ անտառում» կարճամետրաժ կինոնկարը, որտեղ պիոներները գերի են վերցնում ֆաշիստական օդաչուին:
1941-44 թվականներին նկարահանվում են դարձյալ կարճամետրաժ ֆիլմեր («Հայրենասերների ընտանիքը», ռեժիսոր՝ Էրազմ Քարամյան, «Սովետական լեզվի դասը»՝ ռեժիսոր Արտաշես Հայ-Արտյան, «Դուստրը», ռեժիսոր՝ Համո Բեկնազարյան, «Գվարդիականի կինը», ռեժիսոր՝ Պատվական Բարխուդարյան, «Մի անգամ գիշերով» լիամետրաժը, ռեժիսոր՝ Բորիս Բարնետ): Բոլոր կինոնկարներում, բացառությամբ վերջինի, առկա է հայ մարդկանց անմիջական մասնակցությունը պատերազմական իրադարձություններին:
Իսկ ինչո՞ւ որպես բացառություն նշեցինք վերջին ֆիլմը:
Բանն այն է, որ սցենարի հեղինակ Ֆ. Կնորեն իր սցենարական հայտը ներկայացրել էր «Մոսֆիլմին», սակայն Պետկինոն, հաշվի առնելով ստուդիայի ծանրաբեռնվածությունը, որոշում է ֆիլմը նկարահանել Երևանի կինոստուդիայի բազայի վրա: Նկարահանող խումբը 1944 թվականին ռեժիսոր Բորիս Բարնետի գլխավորությամբ գալիս է Երևան և սկսում նկարահանումները: Հայ կինեմատոգրաֆիստներից ընդգրկվում են օպերատոր Սարգիս Գևորգյանը, նկարիչներ Սարգիս Արուտչյանը և Սուրեն Սաֆարյանը:
1958 թվականին իր մի քանի ֆիլմերով արդեն հայտնի կինոռեժիսոր Յուրի Երզնկյանը ավարտում է «Իմ ընկերոջ մասին» լիամետրաժ կինոնկարը, որը դառնում է «Հայֆիլմի» լուրջ հաջողություններից մեկը: ՈՒսումը շարունակելու նպատակով երեք ընկերներ մեկնում են Լենինգրադ: Ավարտելով գեղարվեստի ակադեմիան՝ երեքն էլ մնում են նույն քաղաքում, քանի որ սկսվում է պատերազմը: Նրանք՝ Ռուբենը, Արամը և Գոհարը, անցնում են ծանր փորձությունների միջով՝ թե՛ սիրային հողի վրա, թե՛ ռազմաճակատային իրադրություններում։ Ֆիլմում հաջողությամբ հանդես են եկել Խորեն Աբրահամյանը, Յուրի Պանիչը, Լիլիթ Հովհաննիսյանը, իսկ ռուս աղջկա՝ Կատյայի դերում նկարահանվել է ճանաչված դերասանուհի Տատյանա Պիլեցկայան:
Այս ֆիլմում հեղինակները պատերազմի օգնությամբ լուծել են մեկ այլ կարևոր խնդիր՝ բարոյադաստիարակչական թեմայի արտացոլմամբ:
Անցած դարի 60-ականներին հայ մշակույթի գրեթե բոլոր բնագավառներում նկատվում էին լուրջ հաջողություններ: Նման հաջողություններից էր նաև կինոռեժիսոր Լաերտ Վաղարշյանի «Կոչված են ապրելու» ֆիլմը: Սցենարը գրել են ճանաչված կինեմատոգրաֆիստներ Առնոլդ Աղաբաբովը, Սաբիր Ռիզաևը և Լաերտ Վաղարշյանը:
…1915-ի Հայոց մեծ եղեռնից փրկված Արամյանների ընտանիքի երկու եղբայրներ՝ Գուրգենը և Վազգենը, հայտնվում են տարբեր կիսագնդերում. Գուրգենը՝ օվկիանոսի այն կողմում, Վազգենը՝ Արևելյան Հայաստանում:
Հայրենական պատերազմի տարիներին Վազգեն Արամյանը և նրա կինը զոհվում են ՈՒկրաինայում՝ մարտերից մեկի ժամանակ: Որբանում են նրանց երկու երեխաները: Արտասահմանից որպես տուրիստ Խորհրդային Միություն է գալիս Գուրգեն Արամյանը և մեկնում է ՈՒկրաինա՝ որոնելու եղբոր երեխաներին։ Պարզ թվացող սյուժետային այս գիծը ձգվում է ֆիլմի չորս նովելներից բաղկացած հյուսվածքում: Այս ֆիլմը նույնպես, դարձյալ պատերազմի ֆոնի վրա, շեշտադրում է դժբախտության մեջ ընկած մարդկանց օգնության ձեռք մեկնելու, փրկելու, հումանիզմը մարդկային հարաբերություններում ապրելակերպ դարձնելու կարևոր խնդիրները:
60-ական թվականների հաջողություններից պետք է համարել նաև 1966 թվականին «Երևան» հեռուստատեսային ֆիլմերի ստուդիայում ստեղծված «Վերջին նետումը» ¥ռեժիսոր՝ Վիլեն Զաքարյան¤, բասկետբոլիստի դերում փայլում է դերասան Լևոն Թուխիկյանը:
60-ական թվականներին «Հայֆիլմում» արտադրված կինոնկարներից են նաև «Եռանկյունին» և «Կամուրջներ մոռացության վրայով»-ը: Երկու ֆիլմերի հերոսների ճակատագրերում էլ առկա է պատերազմի կարմիր հետքը:
Իրենց հերոսի ճակատագրում նման հետքեր ունի կինոռեժիսոր Գրիգորի Մելիք-Ավագյանի «Անցյալի արձագանքները» ֆիլմը, որը էկրան բարձրացավ 1970 թվականին: Արձակագիր Ռուբեն Հովսեփյանի և ռեժիսոր Բագրատ Հովհաննիսյանի «Հնձան» կինոնկարում դերասանական վարպետությամբ փայլեցին Սոս Սարգսյանը, Գալյա Նովենցը, Գուրգեն Ջանիբեկյանը, Ազատ Շերենցը:
1977-ին էկրան բարձրացավ և այսօր էլ հեռուստատեսությամբ հաճախ ցուցադրվում է կինոռեժիսոր Դմիտրի Կեսայանցի «Զինվորն ու փիղը» «տարօրինակ» ֆիլմը: Ինչո՞ւ տարօրինակ։ Որովհետև պատերազմի վերջին օրը տարօրինակ հրաման է տրվում` պետք է Գերմանիայից փիղ տանել Երևանի կենդանաբանական այգու համար: Այդ առաքելությունը հանձնարարվում է զինվոր Արմենակին, և Մհեր Մկրտչյան-Արմենակը, այդ անկոտրում զինվորը, կատարում է հրամանը։ Այո, կեցցե՛ կյանքը, որը շարունակվելու է պատերազմից հետո էլ։
Պատերազմի թեման առկա է նաև կինոռեժիսոր Ալբերտ Մկրտչյանի «Լուսանկար» ¥1970¤ և «Հուշարձան» ¥1972¤ կարճամետրաժ ֆիլմերում: Անշուշտ, ռեժիսորի համար սրանք փոքրիկ ցատկեր էին հետագա մեծ թռիչքի համար. թռիչք, որը տեղի ունեցավ շուրջ տասը տարի անց՝ «Հին օրերի երգը» ֆիլմով:
…Պատերազմի խոր թիկունքում, արվեստասեր մի գողտրիկ քաղաքում իրենց համար թատրոն են խաղում, երբ բեմից դահլիճին է դիմում թատրոնի դերասանը. «Ժողովո՜ւրդ ¥իսկ ժողովուրդը Քաջ Նազարի և ՈՒստիանի խաղին հետևելով հռհռում է¤, ժողովո՜ւրդ, պատերազմ է, պատերա՜զմ»… Եվ քարանում է հուժկու ծիծաղը։ Այնուհետև, առանց հեռավոր կրակոցների ձայները լսելու բոլորի ականջներում պայթում են արկեր, թնդում են թնդանոթներ, և գողտրիկ քաղաքի ¥ուրախ քաղաքի¤ փողոցներում կամաց-կամաց հայտնվում են ցավը սրտներում, տառապյալ դեմքեր։ Փոստատար Նիկոլը, Հայաստան մայրիկը, ում չորս զավակները մեկնել են ռազմաճակատ... Թատրոնի դերասաններից մեկը` Սերոբը, դեռ պատերազմը չավարտված, վերադարձել է հաշմանդամ` թե՛ հոգով, թե՛ ֆիզիկապես։ Եվ դաժան թղթեր են հայտնվում փոստատար Նիկոլի պայուսակում… Նա այդ դաժան «սև» թղթերից երեքն արդեն տվել է Հայաստան մայրիկին: «Դու կրնա՞ս այս թուղթը տալ Հայաստանին»,- տառապած հոգով Նիկոլը դիմում է Սերոբին. դա չորրորդ «սև գիրն» էր… Էլ ինչպե՜ս չխելագարվի Նիկոլը, ով պատերազմի արհավիրքը տեսնում է գլխատված ոչխարի աչքերի մեջ։
Ալբերտ Մկրտչյանի այս աշխատանքով «Հայֆիլմը» իր արածի ու չարածի մասով սրբագրական մի հսկա աշխատանք կատարեց, այդ կարևորագույն թեման հիրավի օծեց ու պանծացրեց և դրեց խորհրդային կինոյի լավագույն նվաճումների` «Բալլադ զինվորի մասին», «Զինվորի ճակատագիրը» և «Զինվորի հայրը» փառապանծ ֆիլմերի կողքին:


Սերգեյ ԳԱԼՍՏՅԱՆ

Դիտվել է՝ 1733

Մեկնաբանություններ