Քիչ առաջ ոստիկանության զորքերը մտան Էջմիածին քաղաք։ Երկու ավտոբուս է բերվել Էջմիածին, որոնք, ըստ երևույթին, սպասում են հրահանգի։ Մայր Աթոռի բակում իրավիճակը գերլարված է։ Հավաքված քաղաքացիները թույլ չտվեցին իրավապահներին իրենց հետ տանել Շիրակի թեմի առաջնորդ Միքայել Սրբազանին։ Այստեղ են ժամանել նաև կարմիրբերետավորները։ Մայր Աթոռի մոտ հավաքված քաղաքացիները կոչ են անում բոլոր հայերին հավաքվել Մայր Աթոռի բակում և կանգնել ի պաշտպանություն Եկեղեցու։               
 

«Եթե մի անգլիացու ասում ես` Չարենցը ազգային հեղափոխական մեծ բանաստեղծ է, նրան հետաքրքիր չէ, ինքը Բայրոն ունի»

«Եթե մի անգլիացու ասում ես` Չարենցը ազգային հեղափոխական մեծ բանաստեղծ է, նրան  հետաքրքիր չէ, ինքը Բայրոն ունի»
26.06.2015 | 11:20

Գրողների միության քարտուղար, գրականագետ, թարգմանիչ ՊԵՏՐՈՍ ԴԵՄԻՐՃՅԱՆԻ հետ մեր զրույցը գրականության մերօրյա խնդիրների շուրջ է: Ինչո՞ւ չի հնչում գրողի ձայնը, ինչպե՞ս է հանրահռչակվում հայ գրականությունը, ընդունելի՞ է մեր օրերում գրաքննությունը, ո՞րն է լավ գրականության չափանիշը:

«ՀԱԿԱՀԱՅՐԵՆԱՍԻՐԱԿԱՆ ԳՐԱԿԱՆՈՒԹՅՈՒՆԸ ԴԱՎԱՃԱՆՈՒԹՅՈՒՆ Է»


-2014-ից Ձեր նախաձեռնությամբ գրողների միությունում գործում է «Բանավեճի ակումբ»: Ի՞նչ խնդիրներ են վեր հանվում, ովքե՞ր են մասնակցում քննարկումներին, հիմնականում միության անդամնե՞րը:
-Ոչ միայն, անհրաժեշտության դեպքում մասնակիցներ ենք հրավիրում տարբեր գերատեսչություններից: Օրինակ, գրականության դասագրքերի թեմայի առնչությամբ մեր ակումբում հյուրընկալվել էին գիտության և կրթության նախարարության ներկայացուցիչներ, ուսուցիչներ: Վերջերս նիստ հրավիրեցինք գրական չափանիշների վերաբերյալ: Մասնակցում էին և՛ ավագ, և՛ երիտասարդ սերնդի գրողներ: Այսօր չգիտես թե գրողն ինչ չափանիշով է գնահատվում: Քննարկման ընթացքում հանգեցի այն համոզման, որ, ի վերջո, չափանիշների նշաձողը պետք է բարձրացվի: Բոլորն էլ գրագետ մարդիկ են, որ գրեն, մի բան կստացվի, բայց գրականությունը նաև գիտություն է, գիտությունը չափանիշներ ունի: Հայերեն իմանալն ու գրագետ շարադրելը դեռ գրականություն չէ: Մտածողության համակարգ կա, փորձի, ճանապարհ անցնելու խնդիր, երբ մարդը գիտի ինչ է բնությունը, մարդը, ազգը, հասարակությունը, ընդհուպ` մարդ-տիեզերք հարաբերությունները, այս բոլորը չափանիշներ են ենթադրում, նայած ինչ խորքեր կան տվյալ գրողի մտածողության մեջ:
-Ի՞նչ կասեք այն գրականության մասին, որը կարող է հակաազգային տարրեր ունենալ: Եվ ի՞նչ ասել է հայրենասիրական գրականություն, մեր օրերում դա մի տեսակ խորթ է հնչում:
-Հայրենասիրություն ասելով` շատերը հասկանում են հռետորական, դեկլարատիվ ներբողներ` իմ Երևան, իմ Հայաստան… Բայց դա ով ասես կասի: Հայրենասիրական էին Թումանյանի «Հայոց վիշտը», «Հոգեհանգիստը», մեծ հաշվով` Նարեկացին: Թեև Հայաստան, Նաիրի անվանումները նրա պոեզիայում չկան, բայց ծայրից ծայր հայրենասիրություն է, որովհետև հայ մարդու ցավն է, մարդու ցավը` ընդհանրապես: Այսինքն, հայրենասիրության չափանիշն էլ պիտի հստակ լինի: Իսկ հակահայրենասիրական գրականությունը դավաճանություն է: Երիտասարդ արձակագիրներից մեկի պատմվածքի բանակ զորակոչված հերոսը դժկամությամբ է մոտենում զորամասի դարպասներին, նրա համար ամեն ինչ, նույնիսկ անամպ երկինքը մռայլ է թվում: Ըստ էության, հեղինակը գրում է ոչ թե բանակի դեմ, այլ փորձում է արծարծել մարդու ներքին ազատության խնդիրը, իսկ բանակը հերոսին, բնականաբար, որոշակի շրջանակների մեջ է դնում: Բայց խոսելով մարդու ազատության մասին, ստացվում է, որ խոսում է բանակի դեմ: ՈՒրեմն, այստեղ ևս ճիշտ շեշտադրումներ են անհրաժեշտ: Ոչ ոք բացարձակ ազատ չէ՝ ծնված օրից: Բոլորը կախվածության մեջ են իրարից, շրջապատից, հազարումի հանգամանքներից: ՈՒզում եմ ասել` գրվածքը նույնիսկ կարող է գեղարվեստորեն լավը լինել, բայց ասելիքի, ընդհանուր կոնցեպցիայի առումով թերություն ունենալ: Ոմանք մտածում են՝ եթե անկեղծությունը գրականության չափանիշներից մեկն է, ամեն ինչ կարելի է արտահայտել առանց զտելու, սրտի, մտքի և ոգու քուրայով անցկացնելու: Բայց ամեն անկեղծ բան չէ, որ ընթերցողին պիտի մատուցես անմշակ ձևով, հում նյութի տեսքով: Դա կարող է ոչ միայն ակնկալվող արդյունքը չտալ, այլև հակառակ տպավորությունը թողնել:
-Մեր օրերում սահմանափակումները, վերահսկողությունը այս կամ այն կերպ հնարավոր և ճիշտ համարո՞ւմ եք:
-Գաղափարական իմաստով արվեստի, գրականության, մշակույթի մեջ ընդհանրապես չպետք է լինի գրաքննություն, որովհետև գաղափարախոսությունը, իշխանությունը փոփոխվող երևույթներ են, իսկ գրականությունը, մշակույթը, արվեստը՝ մնայուն արժեքներ: Բայց գեղարվեստականության առումով «գրաքննությանը» կողմ եմ: Այսօր հեռուստատեսային հաղորդաշարերով, սերիալներով այնպիսի արժեքներ են քարոզվում, որ մեզ հարիր չեն` համասեռամոլություն և այլն: Զանգվածային լրատվամիջոցներով փոխանցվող նյութը պետք է զտել, նոր միայն մատուցել ժողովրդին: Թատրոններում պետք է լինեն գեղարվեստական խորհուրդներ: Մյուս կողմից` համացանցում կա այդ ամենը: ՈՒրեմն, դրա դեմ պետք է նույնքան ամուր պատնեշ ստեղծել` գեղարվեստական բարձրարժեք երկերով, հաղորդումներով, ներկայացումներով, ֆիլմերով։ Օրինակ, էրոտիկան կապ ունի գեղեցիկի ընկալման հետ, բայց պոռնոգրաֆիա՞ն։ Պետք է տարբերակվի՞, թե՞ չէ:
-Գրականությունն էլ զերծ չի մնում Ձեր նշած «արժեքներից»:
-Այո, գրականության մեջ էլ են ներթափանցում, այսպես ասած, արևմտյան արժեքները: Բայց պետք է հասկանալ, որ Արևելքն ուրիշ արժեքային համակարգ ունի, Արևմուտքը` ուրիշ: Պետք չէ մեխանիկորեն արևմտյան արժեքները Արևելք մտցնել: Սա գլոբալ առումով: Ինչ վերաբերում է մեզ, ապա ես համաձայն եմ Հայաստանի վարած այսօրվա արտաքին քաղաքականությանը՝ համագործակցության ճկուն համակարգ ունենալ թե՛ Արևելքի, թե՛ Արևմուտքի հետ: Ես սիրում եմ ասել, որ հայ մարդու գլուխը եվրոպական է, մարմինը` ասիական, որովհետև Հայասայի և արմենների` երկու ցեղերի խառնուրդ ենք: Մեր աշխարհաքաղաքական դիրքն էլ է այդպիսին` Եվրոպայի և Ասիայի արանքում: Մենք, Խորենացուց սկսած, մտածում ենք եվրոպացու նման, ամեն ինչի նկատմամբ քննադատական վերաբերմունք, վերլուծական հակում ունեցող ժողովուրդ ենք, բայց մեր կենցաղն արևելյան է: Չենք կարող լինել ամբողջապես գերմանացու կամ պարսիկի նման, և պետք էլ չէ: Որովհետև սա է մեր տեսակը:

«ԳՐՈՂԻ ԽՈՍՔԸ ՄՆԱՅՈՒՆ Է, ՄԻՆՉԵՎ ԱՅՍՕՐ ՄԵՆՔ ՆԱՐԵԿԱՑՈՒՑ, ԹՈՒՄԱՆՅԱՆԻՑ, ՍԵՎԱԿԻՑ ԽՈՍՔԵՐ ԵՆՔ ՄԵՋԲԵՐՈՒՄ»


-Ի՞նչ կասեք գրողի դերի, հասարակական ակտիվության մասին: Ինչո՞ւ են մեր գրողները պասիվ, գուցե իրականում նրանց խոսքի՞ն է սպասում ժողովուրդը: Թե՞ չունենք այնպիսի գրողներ, որոնց խոսքը ազդեցություն կունենա և՛ «ներքևներում», և՛ «վերևներում»:
-Ինչո՞ւ են պասիվ, եկեք նայենք` ազգային զարթոնքի տարիներին՝ Վազգեն Սարգսյան, Սիլվա Կապուտիկյան, Զորի Բալայան…
-Իսկ մի քիչ այս կո՞ղմ` դեպի մեր ժամանակները:
-Հրանտ Մաթևոսյան, Պերճ Զեյթունցյան, Նորայր Ադալյան, Ռուբեն Հովսեփյան, կարող եմ տալ նաև միջին ու կրտսեր սերնդի գրողների մեկ տասնյակից ավելի անուններ, որոնց հավատում են, որոնց խոսքին սպասում են: ՈՒրիշ հարց է, որ ժամանակին գրողի ձայնը լսվում էր ամեն տեղ և հաշվի էր առնվում, այսօր գրողի, արվեստագետի, մտավորականի դերակատարությունը նվազեցվել է հասարակական գիտակցության մեջ, որովհետև շատացել են ժողովրդին «առաջնորդողները»՝ կուսակցություններ, հասարակական ամեն տեսակի ու որակի կազմակերպություններ, քաղաքացիական ակտիվիստներ, վերջապես՝ համացանց։ Դա, իհարկե, շատ լավ է, բայց այդ բազմազանության մեջ թուլանում է մարդկանց կողմնորոշվելու ունակությունը, խլացվում են նախկինում բարձր հնչող ձայները, այդ թվում` գրողի ու մտավորականի։
-ՈՒ չնայած դրան, կարծես կա դրական տեղաշարժ:
-Իհարկե, աստիճանաբար ամեն ինչ տեղն է ընկնելու, որովհետև առանց գրողի, արվեստագետի խոսքի ես չեմ պատկերացնում հասարակություն ու ժողովուրդ: Ընդ որում, կրկնում եմ, որ այն, ինչ քաղաքագետներն ու այսօրվա տարբեր մակարդակի գործիչներն են ասում, մեծ մասամբ անցողիկ է, մեկ տարի հետո կարող է մոռացվել, իսկ գրողի խոսքը մնայուն է, մինչև այսօր մենք Նարեկացուց, Թումանյանից, Սևակից և մեր մյուս մեծերից խոսքեր ենք մեջբերում:
-Գրաքննադատները վստահեցնում են, որ այսօր մենք ունենք մրցունակ, ներկայանալի գրականություն, պարզապես միջազգային հարթակ դուրս գալու համար անհրաժեշտ է նաև պետական քաղաքականություն, հրատարակչությունների ճիշտ գործունեություն, գրական գործակալներ և այլն: Նշվածներից ո՞րն ունենք, ո՞ր հարցում ենք թերանում: Մեր գրականությունը չի՞ մնում ինքն իր ներսում, նույնիսկ ոչ թե ընթերցողների լայն շրջանակի համար, այլ նեղ, շատ նեղ շրջանակի:
-Վերջին 10-15 տարիներին մեր երկրի սահմաններից դուրս շատ գրքեր են ներկայացվել՝ գրքի միջազգային ցուցահանդեսներում, մշակույթի նախարարության, գրողների միության և այլ կազմակերպությունների, անհատների ջանքերով: Բայց պետք է նաև այդ ամենն ընկալելու, ընդունելու ցանկություն կամ որոշակի նպաստավոր պայմաններ լինեն: Օրինակ, Նարեկացին խորհրդային տարիներից ինչքա՞ն է թարգմանվել, բայց նրա անունը չէր հնչում աշխարհում: Հռոմի պապի մի խոսքը, Նարեկացուն տիեզերական եկեղեցու վարդապետի կոչում շնորհելը տարածեց Նարեկացու անունը աշխարհով մեկ: Մենք 600 տարի պետականություն չենք ունեցել, եղել ենք ռուսի, պարսիկի, թուրքի իշխանության տակ, այդ ամենը խանգարել է, որ մեր գրականությունը, արվեստը միջազգային ասպարեզ դուրս գան: Խորհրդային տարիներին բավականաչափ ներկայանում էինք հենց Խորհրդային Միության շնորհիվ: Հրանտ Մաթևոսյանն ասում էր` անկախությունը հրաշալի բան է, բայց մենք հոգևոր տարածք կորցրինք, որովհետև Խորհրդային Միության ձայնը, երբ հնչում էր, տեղ էր հասնում, հիմա, մեր մասշտաբով, պիտի շատ աշխատենք: Ես մի առիթով ասել եմ, որ մենք պիտի կարողանանք ցույց տալ, որ Չարենցը, Թումանյանն ու մեր մյուս մեծերը հանճարեղ են, այդ չափանիշը պետք է կիրառենք: Պատկերացրեք, մի անգլիացու ասում ես` Չարենցը ազգային հեղափոխական մեծ բանաստեղծ է, նրան դա այնքան էլ հետաքրքիր չէ, ինքը Բայրոն ունի, բայց երբ ասում ես ու մանավանդ հիմնավորում, որ Չարենցը հանճարեղ բանաստեղծ է, հետաքրքրվում է, ուզում է տեսնել՝ կարո՞ղ է նրան Բայրոնի կողքին դնել:
-Իսկ Ձեր նշած մարտավարությունը չի՞ կիրառվում:
-Արել են և արվում է, բայց շեշտադրումն է քիչ: Մենք գրում ենք և մտածում, որ պիտի հասկանան, մինչդեռ պիտի այնպես շեշտադրես հարցը, որ հետաքրքրություն առաջացնի: Գևորգ Էմինը ժամանակին ասում էր` ուրիշներն իրենց անհամ ձուկը հրաշալի փաթեթավորմամբ վաճառում են, մենք մեր իշխան ձուկը վատ փաթեթավորման պատճառով չենք կարողանում վաճառել: Գովազդի խնդիր կա, բայց դա էլ մեծ ֆինանսների հետ է կապված:

«ԳՐՈՂԸ` ԵՐԻՏԱՍԱՐԴ, ԹԵ ՏԱՐԵՑ, ԳՐՈՂ Է»


-Գրողների միությունում երիտասարդական բաժանմունք, կարծես, էլ չի գործում: Ինչո՞վ է պայմանավորված այս հանգամանքը, ժամանակավո՞ր է:
-Արձակի, պոեզիայի բաժանմունքներում կան երիտասարդներ, չենք ուզում տարաբաժանել: Գրողը` երիտասարդ, թե տարեց, գրող է: ՈՒզում ենք քանդել այդ սահմանաբաժանը:
-Շատ ակտիվ էր երիտասարդական բաժանմունքը:
-Էլի ակտիվ կարող են լինել` արձակի և մյուս բաժանմունքների երիտասարդներով: Բացի այդ, ամեն տարի Ծաղկաձորում երիտասարդական համաժողով ենք անցկացնում, քննարկում մեր գրականության շարունակական զարգացման հարցերը:
-Ասում են, որ գրողների միության տպարանում գրքերի որակն այնքան վատ է, որ շատերը գերադասում են առհասարակ չօգտվել այդ տպարանից: Ի՞նչ կասեք այս խնդրի մասին:
-Չեմ կարծում, որ անորակ են, թեև միջոցների, հնարավորությունների խնդիր կա: Ի վերջո, մենք ժամանակին ընդհանրապես չունեինք ո՛չ հրատարակչություն, ո՛չ տպարան: Վահագն Դավթյանը 1993-ին, երբ դարձավ ՀԳՄ նախագահ, ասաց` իմ նպատակն է ստեղծել հրատարակչություն և տպարան, եթե չստեղծեմ, հրաժարական կտամ: Այն ժամանակ հնարավոր չէր, գիտեք ինչ տարիներ էին: 2001-ին ՀԳՄ նախագահ դարձավ Լևոն Անանյանը: Պայմաններն ավելի նպաստավոր էին: Սփյուռքի մեր գրողների, բարերարների օժանդակությամբ հիմնվեց «Լևոն-Զավեն Սյուրմելյան» տպագրատունը, բացվեց հրատարակչություն: Գուցե տպագրվող գրքերի որակը կարելի է ավելի լավացնել, բայց դրա համար պետք է պատվերներ լինեն (պետական, մասնավոր): Ի վերջո, տպարանը գրողների միությանն է, բայց առանձին տնտեսավարող կառույց է:
-Ինքներդ գրական դաշտի խնդիրներից ո՞րը կառանձնացնեիք:
-Ինչպես արդեն նշեցի` առաջին հերթին գրական չափանիշները պետք է բարձրացվեն: Երկրորդ` մենք մեր գրականությունը` արևմտահայ, սփյուռքահայ, հայաստանյան, պետք է դիտենք իբրև միասնական գրականություն: Խորհրդային տարիներին կային գաղափարախոսական պատնեշներ, հայ գրողներն ապրում ու ստեղծագործում էին ոչ միայն տարբեր երկրներում, այլև տարբեր հասարակարգերում, հիմա, մի տեսակ, նույն կյանքի մասին են գրում: Այսօր, երբ դիտարկում ենք որևէ հիմնախնդիր հասարակության մեջ, մարդկային հարաբերություններում, կարող ենք օրինակ բերել նաև սփյուռքի գրականությունից, որովհետև նույն խնդիրներն են: Միասնական գրական դաշտ ձևավորելու ավանդույթը սկսվեց Լևոն Անանյանի ժամանակից: Ցեղասպանության 100-րդ տարելիցն էլ ցույց տվեց, որ եթե աշխարհին ներկայանանք որպես 10-միլիոնանոց հայ ժողովուրդ, անկախ նրանից, ով որտեղ է ապրում, դա ուրիշ տպավորություն է թողնելու, և բոլորովին ուրիշ է, երբ Հայաստանի 2-3 միլիոնով ենք ներկայանում: Գլխավորն այն է, որ մասնավոր խնդիրների շուրջ թեկուզ տարբեր ձևով մտածենք, բայց համազգային կարևորագույն հարցերում միասնական լինենք: Դա պետք է արտահայտվի նաև գրականության մեջ:


Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆ

Դիտվել է՝ 1615

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ