ԱՄՆ նախագահ Դոնալդ Թրամփը հայտարարել է, որ կքննարկի Իրանը կրկին ռմբակոծելու հնարավորությունը, եթե Թեհրանն ուրանը հարստացնի մինչև «տագնապալի» մակարդակի։ Թրամփը հավելել է, որ կցանկանար տեսնել, թե ինչպես են Միջազգային ատոմային էներգիայի գործակալության կամ այլ հեղինակավոր աղբյուրի տեսուչները ստուգում Իրանի միջուկային օբյեկտներն անցյալ շաբաթավերջին դրանց ռմբակոծությունից հետո։               
 

«Եթե սխալ շեշտադրությամբ երգես, երգը կարող է թուրքական կամ քրդական հնչողություն ձեռք բերել»

«Եթե սխալ շեշտադրությամբ երգես, երգը կարող է  թուրքական կամ քրդական հնչողություն ձեռք բերել»
10.11.2015 | 11:49

«Իրատեսի» զրուցակիցը ՀՀ վաստակավոր արտիստ, «Շողակն» անսամբլի մեներգչուհի ՀԱՍՄԻԿ ՀԱՐՈՒԹՅՈՒՆՅԱՆՆ է: «Շողակնը» հիմնվել է 1995-ին: Անսամբլի հիմնադիրները Հայրիկ Մուրադյանի սաներն են՝ Մարո Մուրադյանի հիմնած «Ակունք» ազգագրական համույթի արտիստները: «Շողակնը» իր առաքելությունը համարում է ժողովրդական արվեստում կոմիտասյան ավանդույթները պահպանելու և սերունդներին փոխանցելու կարևորագույն գործը:

-Ոչ բոլորն են լսում թուրքական կլկլոց, խառնածին երաժշտություն, ինչպես ընդունված է կարծել: Մարդիկ պարզապես փոխում են հեռուստաալիքը, բոյկոտում են համերգը, ինչպես Արցախում Արմենչիկի համերգի դեպքում եղավ: Հայկական մաքուր երաժշտությունը նույնպես պահանջարկ ունի՝ թե՛ մեզ մոտ, թե՛ դրսում:
-Այո, մեծ է հետաքրքրությունը, դրա ապացույցը շատ երկրներում հատուկ ֆոլկ երաժշտության համար կառուցվող դահլիճներն են: «Շողակնի» օրինակով կարող եմ ասել, որ արտադրված բազմաթիվ ձայներիզները, տարբեր հեղինակավոր մրցույթներում ստացած մրցանակները, աշխարհի ամենահեղինակավոր համերգային դահլիճներում համերգները դրա վկայությունն են: ՈՒրիշ բան, որ եկամտաբեր չէ՝ պոպ կամ դասական ժանրի համեմատ: Հենց այստեղ է առաջ գալիս պետական քաղաքականության կարևորության հարցը: Առօրեական, խնջույքային երաժշտությունն իր գլուխը միշտ էլ պահել է ու պահում է: Ամեն մեկն իր գործը պետք է անի, ուզում եմ ասել, որ համեմատությունն էլ մի քիչ տեղին չէ: Արմենչիկի գործն ուրիշ ժանրի մարդիկ չեն անելու, և պիտի ասեմ, որ Արմենչիկն ամենավատ օրինակը չէ մեր շոու բիզնես ասվածում: Շատ ավելի անտաղանդ, բայց համարձակ, ներկայացված «աստղեր» կան, որ մեր կամքից անկախ մտցնում են մեր ականջը, մեր աչքը, մեր տունը:
-Ինչպե՞ս են Ձեր երգերը հասնում երգարվեստի սիրահարներին, առհասարակ, ի՞նչ է արվում, լավը, մաքուրը, արժեքավորը պրոպագանդելու համար: Խոսքը պետական քաղաքականության մասին է:
-Թվում է՝ ամեն ինչ արվում է, բայց իրականում պետական միջոցները հասնում են նրանց, ովքեր հաճախակի և ավելի համառ են դռներ ծեծում: Այդ համարձակությունը հաճախ կապված չէ արած գործի կարևորության, գեղարվեստական արժեքի կամ հեռանկարային լինելու հետ: Շատ մարդկանց գիտեմ, ովքեր լուռ, առանց հայրենասիրական ամպագոռգոռ կոչերի, տանը նստած իրենց գործն են անում, և դա իմ իմացած ամենախոհուն, ամենաիմաստուն հայրենասիրությունն է: Երբ ես ինչ-որ բան եմ անում, կարիք չունեմ գոռգոռալու դրա մասին: Եվ միշտ պատասխան եմ ստանում, որ այս ժամանակների մարդ չեմ: Լուռ աշխատելը չի գնահատվում: Փոխարենը տեսնում եմ ամենօրյա ոտնձգություններ` մեր աշխատանքի, մեր հեղինակային իրավունքների հանդեպ: «Շողակնը» տարբեր հավաքածուներ է ձայնագրել` հայկական օրորոցայիններ, պարեղանակներ, հարսանեկան, մանկական, աշխատանքային երգեր և այլն: Ֆիլմերում օգտագործում են իմ կատարումներն ու հարկ էլ չեն համարում տեղյակ պահել: Մեր ձայնագրությունները պարային խմբերն օգտագործում են, տեսաֆիլմեր են թողարկում և ոչ մի տեղ չեն էլ նշում, թե ինչ ձայնագրություն է օգտագործվել: Պատկերացրեք, որ հաճախ հենց բարձր հարթակներից մեծ-մեծ խոսող մարդիկ են խախտում ուրիշի հեղինակային իրավունքը: Չգիտեմ` ինչն է իրենց տալիս այդ համարձակությունը. որ իրենք հրապարակներում են, իսկ լուռ իրենց գործն անող մարդիկ հրապարակներում չե՞ն: Օրինակ, ես հանկարծ իմանում եմ, որ իմ հայկական օրորոցայինների ձայներիզները տպագրած բաժանում են ծննդատներին, տրանսպորտի մեջ, իբրև բարեգործություն: Ես ինքս համահեղինակ եմ և իրավունք չունեմ դրանք տպագրելու, հարցնում եմ` ինչո՞ւ եք դուք անում: Ասում են` նպատակը լավն է: Բայց ես նույնպես լավ նպատակի համար եմ այդ գործն արել:


-Ի դեպ, Ատոմ Էգոյանի «Արարատ» ֆիլմում հնչում են «Շողակնի» կատարումները:
-Բնականաբար հեղինակային իրավունքները պահպանված են այնտեղ: Ատոմ Էգոյանը և ֆիլմի կոմպոզիտորը եկան Երևան, միասին ձայնագրեցինք երաժշտությունը:
-«Շողակնը» մենահամերգներով հանդես է եկել ԱՊՀ երկրներում, Եվրոպայում, Մերձավոր Արևելքում, Միացյալ Նահանգներում: Հայաստանում գրեթե հանդես չեք գալիս: Ինչո՞վ է դա պայմանավորված:
-Այստեղ համերգ կազմակերպելը մեծ խնդիր է: Մեր առաջին և առայժմ միակ համերգը տեղի է ունեցել 2009-ին «Արամ Խաչատրյան» համերգասրահում: Մենք այստեղ հովանավորներ չունենք, կազմակերպվող համատեղ տոնական միջոցառումներին մեզ չեն հրավիրում, փոխարենը հաճախ հրավիրում են նախագահական ընդունելությունների առիթով կազմակերպվող փակ համերգներին: Չենք մերժում, բարձրաստիճան օտարերկրացի հյուրերին ներկայացնում ենք ժողովրդական մաքուր մշակույթը: Դրսում հեշտ է, պրոդյուսեր ունենք, ով կազմակերպում է համերգները: Մեր պետության վերաբերմունքն անսամբլի անդամների նկատմամբ եղել է գոնե պետական կոչումներ տալու տեսքով: Դա, իհարկե, էլի գնահատելու ձև է, բայց բոլորս էլ ընտանիք պահելու խնդիր ունենք նաև:
-Հետաքրքիր է, «Կոմիտասյան օրերին» մասնակցելու հրավերներ ունենո՞ւմ եք:
-Գիտե՞ք, այսպիսի մի հակասական բան է ստացվել. Կոմիտասի մեծագույն գործը մաքուր մեղեդին ժողովրդի շուրթերից հավաքելը, մաքրել, պահպանելն ու տարածելն էր: Հիմա պարզվում է՝ դա դարձել է տրանսֆորմացված մշակույթ, մաքուր գեղջկական երաժշտությունը, միաձայն երգի կատարումները ցանկալի չեն, փոխարենը փորձում են ավելի «զարգացած» երևալ: Կարծում են՝ անհարմար է միաձայն Կոմիտաս երգելը, որովհետև մենք նոր, ուրիշ ժամանակներում ենք ապրում: Պետք է լինի քառաձայն, յոթնաձայն և այլն: Հավանաբար դա է պատճառը, որ «հարմար» չենք թվում համերգի կազմակերպիչներին: Մշակույթի նախարարությունում կա մշակույթի քաղաքականության վարչություն, ես բազմիցս նրանց ասել եմ, որ 1978-ից միայն մաքուր ժողովրդական երգ եմ ներկայացնում, երբևէ չեմ փոխել իմ ժանրը, ինչպե՞ս է, որ այսքան տարի նրանց կողմից կարևորվող մշակույթի հետ երբևէ չի համընկնում իմ արածը: ՈՒրախ եմ, սակայն, որ այսօր շատ անսամբլներ` և՛ պատանեկան, և՛ հասուն տարիքի, «Շողակնի» առաջարկած մտածողության կրողներն են դառնում: Մենք փորձում ենք ցույց տալ, թե ինչպես կարելի է ստեղծել անսամբլային կատարում` առանց վնասելու մեր եզակի միաձայն մոնոդիկ երգը, երաժշությունը: Ես միշտ հավատացել եմ այն մշակույթի ուժին, որն ինձ օգնում է ապրել, դժվարությունները հաղթահարել, ճակատս բաց աշխարհի ցանկացած երկրում երգել ու հպարտ լինել, որ հայ եմ ու այս մշակույթի կրողը: Մեր իրականությունը շատ նյութական է, եթե ես էլ դառնամ այդ արժեքների կրողը, իմ երգն ուրիշ ձայնով կհնչի: Շատ կարևոր է, որ դու ազնիվ լինես ժողովրդական երգ երգելիս:


-Թուրքիայում ելույթներ ունեցե՞լ եք:
-Այո, ունեցել եմ, մի քանի անգամ, և ոչ հայ համայնքի հրավերով: Ես հատուկ նպատակով եմ գնացել այնտեղ, ֆինանսական հետաքրքրություն չի եղել, գնացել եմ ասելու` մենք մեր երգի կրողն ենք և կանխելու այն բոլոր ոտնձգությունները, որ այսօր աշխարհի բոլոր տարածաշրջաններում կատարվում են միմյանց մշակույթների նկատմամբ:
-Իսկ մշակութային այդ սահմանը ինչպե՞ս է որոշվում, հաճախ ենք մեր հարևանների հետ վեճ ունենում երգերի պատկանելության առումով: Հնարավո՞ր է, որ նույն երգը ունենա և՛ հայկական, և՛ քրդական, և՛ թուրքական տարբերակ:
-Եթե մեկը երգը սիրում է, մեղեդին հոգեհարազատ է, կարծում է, թե իրավունք ունի համարելու, որ դա իրենն է: Հաճախ միևնույն երգը երգվել է մի քանի լեզվով: Երգը թևեր ունի, չես կարող վանդակի մեջ դնել և ուրիշ ազգի համար սիրելի դառնալու հնարավորությունից զրկել: Մի օր էլ նա կսկսի իր լեզվով երգել և համարել իրենը: Մեր իրականության մեջ հիմա էլ կան նման երևույթներ. օտար երգերը հայերեն են երգում կամ օտար մեղեդիներին հայերեն տեքստեր են հարմարեցնում, մեկն էլ կարող է կարծել, թե հայկական երգ է: Լինում են նման խաբեություններ: Մարդիկ կան, որ իբր երգահաններ են, բայց ամեն մի երաժշտական մոտիվը որևէ օտար կամ հայկական երգից է վերցրած։
Թուրքիայում հարցնում էին` այս երգը հայկակա՞ն է, թե՞ թուրքական, եթե նույնիսկ նախատեսված չէր ծրագրով, անպայման կատարում էի: Այստեղ շատ կարևոր է հնչողությունը: Երգը երգել նշանակում է լեզուն հնչեցնել: Եթե դու սխալ շեշտադրությամբ երգես` մեր լեզվամտածողությանը խորթ, մեղեդի կառուցելու մեր ավանդույթներին դեմ, երգը կարող է թուրքական կամ քրդական հնչողություն ստանալ: Սահմանը շատ նուրբ է, մի ավելորդ ձայնեղանակի տարբերությամբ պատկանելությունը կարող է կասկածելի թվալ: Զարմանալի է, որ այդ խորթ, անճաշակ կլկլոցները մարդկանց դուր են գալիս: Ես տեսել եմ՝ համերգների ժամանակ մեղեդին դեռ նոր է սկսվել, մարդիկ արդեն հեյ-հեյ են գոռում: Նայեք, օրինակ, մեր ճարտարապետությունը և համեմատեք, որովհետև երաժշտությունը չէր կարող մեր էությունից դուրս զարգանալ: Տեսեք, մեր ճարտարապետության մեջ կա՞ն այդ ավելորդությունները, թիթիզությունները, թե՞ վեհ է ու զուսպ, իմաստուն, իմաստավորված, շատ ավելի ինքդ քո ներսում, քան դեպի դուրս:
-Դուք մի առիթով նշել եք, որ թուրքական արխիվներում պահվում են նոտագրված հայկական երգեր. գաղթից հետո կառավարությունը մարդիկ է ուղարկել, որ Անատոլիայում մնացած հայերից հավաքեն հայկական մշակույթը: Թուրքերն այսօր էլ հետաքրքրվում են մեր երաժշտությամբ: Որքան գիտեմ, ուսանողուհի եք ունեցել Թուրքիայից:
-Թուրքական արխիվները շատ հարուստ են: Հիշենք, որ թուրքական դասական երաժշտության հիմնադիրներն էլ են հայեր, և Թուրքիայի ազգային ռադիոն տասնյակ ժամերով ձայնագրություններ ունի` նրանց ստեղծագործութունների կատարումներով: Երկու տարի առաջ Ստամբուլից կոնսերվատորիայի թուրք ուսանողուհի էր գործուղվել Հայաստան: Նրա դիսերտացիայի թեման հայկական երաժշտության հիմունքներն էին: Մեծ թվով երգեր սովորեց, դրանց մեկնաբանություններին ծանոթացավ:
-Իհարկե, իրենց իմացածը հօգուտ մեզ չեն օգտագործելու:
-Ոչ, իհարկե: Մշակույթը քաղաքականություն է: Նրանք Եվրոպային կարող են զեկուցել, թե այնքան բարեհաճ, առաջադեմ ազգ են, որ անգամ թշնամի ժողովրդի երաժշտությունն ուսումնասիրելու պայմաններ են ստեղծում ցանկացողների համար: Իրենք շատ հեռանկարային են այդ ամենն անում: Մի կարծեք, թե ինձ հրավիրելով հատուկ նպատակ չունեն: Բայց մերժելն էլ սխալ կլինի, որովհետև պետք է գնալ և տիրոջ իրավունքով ներկայացնել մեր մշակույթը: ՈՒրիշ հարց է՝ ինչ կազմով ես ներկայանում: Երբ խնդրեցի մեր մշակույթի նախարարությանը գոնե մեկ երաժշտի ճանապարհածախսով օգնել, մերժեցին: Պետական քաղաքականությունից ենք խոսում: Սա մշակութային պայքար է:
-Ճի՞շտ է, որ «Շողակնը» փորձասենյակ չունի, Ձեր բնակարանում եք անցկացնում անսամբլի փորձերը:
-Այո: Շնորհակալ եմ հարևաններիս։ Ասեմ, որ երգը նաև ճակատագրիս հետ կապվեց: Ամուսինս՝ ամերիկահայ Անդրանիկ Միքայելյանը (նա Վիլյամ Սարոյանի մորաքրոջ ծոռն է) լսել է «Շողակնի» ձայներիզը, նրան հետաքրքրել է իմ ձայնը: Հայաստան իր երրորդ այցելության ժամանակ Գևորգ Դաբաղյանի օգնությամբ կարողացել է գտնել ինձ: Իր ներկայությունը օգնեց «Շողակնին»՝ աշխարհով մեկ ճանաչվելու, համերգների և ձայնագրությունների առաջարկներ ստանալու: Տարիների հղկվածություն ունցող քարը սկսեց փայլել, ճանապարհներ բացվեցին, և կարողացանք աշխարհով մեկ ներկայացնել մեր չքնաղ մշակույթը:

Զրույցը՝ Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 2535

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ