Իրանի պաշտպանության նախարար, բրիգադի գեներալ Ազիզ Նասիրզադեն կիրակի օրը նախազգուշացրել է, որ ամերիկացիները չեն կարող սպառնալ Իրանին, քանի որ ամբողջ տարածաշրջանում նրանց բազաները գտնվում են Իրանի նշանառության տակ։ «Մենք թշնամի չենք մեր հարևան երկրներին, նրանք մեր եղբայրներն են, բայց նրանց տարածքում գտնվող ամերիկյան բազաները կդառնան մեր թիրախները», - շեշտել է Նասիրզադեն։               
 

Գողգոթա

Գողգոթա
02.12.2012 | 13:40

(սկիզբը` այստեղ)

Ամենքի պես ես էլ, մինչև ավետարանական Գողգոթան տեսնելս, պատկերացրել եմ առանձին կանգնած մի բլուր, բայց իրականում այն ընդամենը Սուրբ Հարության տաճարի սրահներից մեկն է, որը, ինչպես ասացինք, բաղկացած է երկու մասնաբաժիններից: Աջ կողմինը լատիններինն է և կոչվում է «Տարածման տեղ», որը հարդարված է նրանց յուրահատուկ շքեղ ոճի զարդարանքներով, իսկ ամբողջ կամարաձև առաստաղը պատված է այնպիսի բարձրարվեստ խճանկարներով, որ, երևի, շատ քչերը տեսած կլինեն: Միայն համեմատության համար ասեմ, որ սովորական խճանկարների մեկ առանձին խիճը, այսինքն՝ գունավոր սալիկի մեկ հատիկի նվազագույն չափը սովորաբար լինում է մոտ մեկ սանտիմետր, բայց այստեղ դրանք չեն գերազանցում և կես սանտիմետրը, և ամբողջ այդ պատկերը հեռվից դիտելիս կարծես վարպետի վրձնած գործ լինի:
Սրահի դիմացի պատը նույնպես մեծ խճանկարով է ծածկված, որտեղ պատկերված է Հիսուսին խաչին գամելու պահը: Ճիշտ դրա կողքին, կաթոլիկ եղբայրների սիրած ոճով, կամարաձև մի ապակեպատ պահարանի մեջ Տիրամոր կիսանդրին է դրված, որի սրտառուչ արտահայտությունն այնքան բնական է կերտված, որ դիտողին կենդանի դեմք է թվում: Հուզիչ են մանավանդ արցունքոտ աչքերը և սիրտը խրված սուրը, որը խորհրդանշում է նրա տանջանքներն ու ցավը Որդու խաչելության ժամանակ, ինչի մասին մարգարեացել էր Սիմեոն ծերունին՝ ասելով. «Քո հոգու միջով սուր պիտի անցնի» (Ղուկ. 2.35): Եվ զգացմունքային հավատի տեր քրիստոնյաները երբեմն չդիմանալով այդ սրտաշարժ տեսարանի ազդեցությանը, իրենց մատներից կամ պարանոցներից հանում են թանկագին քարերով զարդերն ու մատանիները և ընծայաբերում Տիրամորը՝ ի նշան երախտագիտության:
Երբեմն դրանք այնքան շատ են լինում, որ պահարանը հիշեցնում է թագուհու զարդատուփ՝ թանկագին ադամանդներով ու այլ մեծարժեք զարդերով լեցուն: Տեղի Տաճարի միաբանները ստիպված շուտ-շուտ ազատում են սրբաքանդակն ու պահարանը, որ հաջորդ նվիրատվությունների համար տեղ բացվի: Սույն «գործելաձևը» խորթ չէ այստեղ մնացած եկեղեցիներին նույնպես, որոնք նման ձևով ուխտավորներին նվիրատվության հնարավորություն են տալիս: Իսկ այդ սրահին անմիջապես կից Խաչի բարձրացման դահլիճն է, որը նույնպես հարդարված է ամենաճոխ զարդարանքներով, բայց արդեն բյուզանդական ոճի պատկերներով ու գեղեցիկ, գույնզգույն կանթեղներով: Այն տեղը, ուր Հիսուսի Խաչի ոտքն է խրված եղել չի երևում, բայց այցելուն կարող է ծնկի գալ դրա մոտ և ձեռքը մտցնել Խաչի ժայռափոր ոտքատեղի մեջ և շոշափելով «տեսնել»: Իսկ Գողգոթայի բուն ժայռն ամփոփված է հաստ ապակեպատ պահարան հիշեցնող ծածկի ներքո, որովհետև դարերով բազում ուխտավորներ փափագել են այդ վայրից մի մասունք-հուշաբեկոր պոկել-տանել իրենց հետ:
Գողգոթա անվանը Կյուրեղ Երուսաղեմցին մի քանի խորհրդանշական բացատրություններ է տալիս, որոնցից մեկն այն է, որ վայրը կոչվում է նաև Գանգի տեղ, որովհետև, ինչպես ասել ենք, ըստ ավանդության ճիշտ այս տեղում է թաղված եղել Ադամ նախահոր գանգը, որի վրա հոսեց մեր Տիրոջ փրկարար արյունը: Իսկ Եփրեմ Խուրի Ասորին կարծում է, որ Ադամը թաղված է երկրի կենտրոնում և, ըստ նրանց, Գողգոթան է այդ կենտրոնը: Առավել ևս՝ շատերի համար այս տեղը համայն տիեզերքի կենտրոնն է: Հետևում Հիսուսի և Նրա խաչելության պատկերը հիշեցնող բնականին հավասար չափսերով փայտյա խաչն է, վրան Տիրոջ պատկերը նկարված, կողքերին սուրբ Աստվածածնի և Հովհաննես ավետարանչի արծաթե գեղակերտ դրոշմաքանդակներն են կանգնեցված: Ըստ Ավետարանի խոսքի, Տիրոջ խաչելության ժամանակ բոլոր առաքյալները փախել էին, և մոտիկներից միայն Տիրամայրն ու Հովհաննեսն էին մնացել: Եվ Հովսեփ Արիմաթացին Պիղատոսից խնդրում է Հիսուսի մարմինը, և հրաման ստանալով, գալիս է այստեղ, որ խաչափայտից մարմինն իջեցնի, բայց սարսափազդու տեսարանից սահմկռած՝ կանգ է առնում, որովհետև Տիրոջ անշնչացած մարմնից փայլակներ էին դուրս գալիս: Նա սկսում է աղոթել. «Սուրբ Աստված, սուրբ և հզոր, որ խաչեցար վասն մեր, ողորմյա մեզ»: Երեք անգամ աղոթելուց հետո հանկարծ հրաշքով Հիսուսի մարմինն իջնում է Հովսեփ Արիմաթացու ձեռքերի մեջ: Այս ավանդության վրա մեր շարականագիրները հորինել են մի գեղեցիկ շարական, որը երգվում է մինչ այսօր միայն մեր եկեղեցիներում, ու որի համար բազում դարեր մյուս եկեղեցիներից նախատվել ենք, թե ինչո՛ւ ենք այդ շարականը երգում. Աստված ինչպես կարող է խաչվել և մեռնել: Այս տողերը գրելիս հիշեցի, որ տարիներ առաջ ուղղափառ եկեղեցու մի քահանա զրույցի ժամանակ նորից այս հարցը բարձրացրեց, հայերիս հանդիմանելով դավանաբանական «սխալի» համար: Իմ մեջ հանկարծ միտք ծագեց նրան հարցնելու. «Հիսուսն արդյոք խաչի վրա եղած ժամանակ իր հետ խաչված ավազակին դրախտի՞ խոստում տվեց», նա պատասխանեց, որ այո՛, այդպես է:
Այդ դեպքում, ասացի ես, Էլ ո՞վ, Աստծուց բացի, մարդուն կարող էր դրախտի խոստում տալ, այն էլ չարագործ մի ավազակի, և ստախոս դուրս չգալու:
Նա անակնկալի գալով նման անսպասելի հարցադրմից, լուռ մնաց: Բայց սա՝ ի միջի այլոց, որպես խոսքի մի վրձնահարված սուրբ Գողգոթայի նկարագրության առնչությամբ:
Իսկ Գողգոթայի վերաբերյալ հարկ է, որ իմանանք` սկզբում այն հայերիս է պատկանել։ Իսկ դրա վերաբերյալ պատմական տեղեկությունը հետևյալն է։

(շարունակելի)


Մեհրուժան ԲԱԲԱՋԱՆՅԱՆ

Երուսաղեմի սուրբ Հակոբյանց վարժարանի կրոնի ուսուցիչ

Դիտվել է՝ 7885

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ