Իրանի պաշտպանության նախարար, բրիգադի գեներալ Ազիզ Նասիրզադեն կիրակի օրը նախազգուշացրել է, որ ամերիկացիները չեն կարող սպառնալ Իրանին, քանի որ ամբողջ տարածաշրջանում նրանց բազաները գտնվում են Իրանի նշանառության տակ։ «Մենք թշնամի չենք մեր հարևան երկրներին, նրանք մեր եղբայրներն են, բայց նրանց տարածքում գտնվող ամերիկյան բազաները կդառնան մեր թիրախները», - շեշտել է Նասիրզադեն։               
 

«Մայդանը ցույց տվեց ուկրաինական հասարակության և պետականության կայացման թերություններն ու հակասականությունը»

«Մայդանը ցույց տվեց ուկրաինական հասարակության և պետականության կայացման թերություններն ու հակասականությունը»
23.03.2014 | 21:29

Երևանի պետական համալսարանի միջազգային հարաբերությունների ֆակուլտետի քաղաքական գիտության պատմության և տեսության ամբիոնի դոցենտ, քաղաքական գիտությունների թեկնածու ԱՇՈՏ ԱԼԵՔՍԱՆՅԱՆԻ հետ զրույցը ՈՒկրաինայում և Ղրիմում ընթացող զարգացումների շուրջ է:

-Պարոն Ալեքսանյան, ակնհայտ է, որ այն, ինչ տեղի է ունենում ՈՒկրաինայում և Ղրիմում, զուտ ՈՒկրաինայի և Ղրիմի խնդիրը չէ: Ի՞նչ հարց են ուզում լուծել Արևմուտքը և Ռուսաստանը:
-ԽՍՀՄ-ի փլուզումից հետո նոր աշխարհաքաղաքական իրավիճակն ու գլոբալ կառավարման համակարգն արմատապես փոխակերպվեցին, ինչի հետևանքով ակնհայտ դարձավ ԱՄՆ-ի գերակա կարգավիճակը գլոբալ քաղաքական որոշումների ընդունման համակարգում: Հետագայում Եվրամիության հիմնադրումն ու ինստիտուցիոնալ կայացումը նոր մակարդակի վրա բարձրացրին արևմտաեվրոպական և եվրաատլանտյան ինտեգրման ու գերակայության ընթացակարգերը: Եվրամիությունը դարձավ ոչ միայն Արևմտյան Եվրոպայի, այլև հետկոմունիստական Արևելյան Եվրոպայի և հետխորհրդային երկրների ինտեգրման առանցքային կենտրոն` առավել արդյունավետ դարձնելով տարածաշրջանային ազգ-պետությունների ինտեգրման գործընթացները:
Ժամանակակից աշխարհը տեղեկատվական-հաղորդակցության տեխնոլոգիաների աննախադեպ առաջընթացի պայմաններում դարձել է բազմակողմանիորեն փոխկապակցված ու փոփոխվող: Ներպետական գործընթացները ձեռք են բերել վերպետական ու համաշխարհային նշանակություն: Այս համատեքստում ՈՒկրաինայի արևմտյան ու արևելյան շրջաններում և Ղրիմում ընթացող գործընթացներն ունեն գլոբալ նշանակություն` դառնալով աշխարհաքաղաքական որոշումների ընդունման օրակարգային հիմնահարցերից մեկը: 1990-ական թվականներից, երբ հետխորհրդային տարածաշրջանում տեղի էին ունենում անկախացման և ազգային պետականության կայացման գործընթացներ, արևմտաեվրոպական երկրներն ու եվրատլանտյան հաստատություններն արդեն ունեին մշակված ռազմավարական ընթացակարգեր տարածաշրջանային երկրների հետ համագործակցության ու ինտեգրման համար, մինչդեռ նախկին ԽՍՀՄ պետությունների միջև հարաբերությունները բախումնածին էին, և այսօր էլ մենք ականատես ենք կուտակված քաղաքական, սոցիալ-տնտեսական և հոգևոր-մշակութային հիմնահարցերի տարատեսակ դրսևորումների: Ռուսաստանի Դաշնությունը, ի տարբերություն արևմտաեվրոպական երկրների, հայտնվեց ներազգային և միջազգային գործընթացների ազդեցության տակ: Գործազրկությունը, աղքատությունը, սոցիալական բևեռացումը, արժեզրկումը, ազգամիջյան բախումները, հակամարտությունները և ահաբեկչությունները նոր մարտահրավեր առաջացրին ոչ միայն ներպետական քաղաքական կայունության պահպանման, այլև միջպետական հարաբերությունների կարգավորման մակարդակներում: Դեռևս 1999 թ. դեկտեմբերի 30-ին Վ. Պուտինը, լինելով ՌԴ կառավարության ղեկավար, իր հայտնի ծրագրային հոդվածում («Ռուսաստանը հազարամյակների սահմանագծին»), դիտարկելով առաջիկա մարտահրավերները, նշում էր, որ Ռուսաստանը վերջին 200-300 տարիների ընթացքում թերևս առաջին անգամ կանգնած է իրական վտանգի առջև` հայտնվելու աշխարհի պետությունների երկրորդ կամ էլ գուցե երրորդ շարքում: Իրականում հենց Պուտինի նախագահության առաջին տարիները դարձան բեկումնային ՌԴ ժամանակակից պատմության ընթացքում: 2000 թվականից մինչ օրս Ռուսաստանն ակտիվորեն պայքարում է աշխարհաքաղաքական կարգավիճակի վերականգնման և գլոբալ քաղաքական համակարգի բազմաբևեռության համար:
Արևմտաեվրոպական երկրների համար ՈՒկրաինան եվրոպական ինտեգրման առանցքային նշանակություն ունեցող երկիր է, որն ունի սոցիալ-տնտեսական զարգացման չիրականացված զգալի ներուժ: ՈՒկրաինայի հետ Եվրամիության գործընկերային հարաբերությունները հետևողականորեն կշարունակվեն` ստանալով ինստիտուցիոնալ ուղղվածություն, մինչդեռ Ռուսաստանի համար ՈՒկրաինան հակասություններով ու անհամաձայնություններով լի երկիր է: Չնայած սոցիալ-պատմական և հոգևոր-մշակութային ընդհանրություններին, այնուամենայնիվ, միջպետական հարաբերություններում գերակայող են տնտեսական գործոնները, որոնք էլ դառնում են բախումնածին` արգելափակելով բնականոն հարաբերությունների պահպանումը: Ռուսաստանի համար ՈՒկրաինան կարևորվեց այն ժամանակ, երբ ակնհայտ դարձավ ՈՒկրաինայի և ԵՄ-ի միջև հարաբերությունների խորացումը: Ընդ որում, հետաքրքրականն այն էր, որ եվրաինտեգրման ընթացակարգերն արևելյան գործընկերության երկրների հետ հրապարակային էին ու նախապես հայտարարված, իսկ ակնկալվող արդյունքներն ու արևելյան գործընկերության երկրների քայլերի հաջորդականությունը` փոխհամաձայնեցված: Ռուսաստանի նախաձեռնությունները, Մաքսային միության և Եվրասիական ինտեգրման ընթացակարգերի հետ կապված, շրջադարձային են ու անվտանգային արևելյան գործընկերության երկրների համար:
Ռուսաստանի համար տեղի ունեցած վերջին իրադարձությունները բարձրացրին ՈՒկրաինայի տարածաշրջանային դերը (բացի ռուսական էներգակիրների տարանցիկ երկիր լինելուց)` առանձնահատուկ նշանակություն տալով Ղրիմի, Սևաստոպոլի և «Ռուսական աշխարհի» դերակատարությանը, ինչի համար էլ Ռուսաստանը պայքարել է, պայքարեց և կպայքարի հետագայում էլ: Ի դեպ, դեռևս 1992 թվականի մայիսի 21-ին ՌԴ ԳԽ-ն իրավական գնահատական է տվել 1954 թվականին Ղրիմի կարգավիճակի փոփոխմանն ու տեղափոխմանը` այն համարելով հակասահմանադրական, միաժամանակ առաջարկելով առկա բոլոր հիմնախնդիրները կարգավորել ՌԴ, ՈՒկրաինայի և Ղրիմի միջև բանակցությունների միջոցով: Ռուսաստանի դիրքորոշումը Սևաստոպոլի հետ կապված ամրագրվել է դեռևս 1993 թվականի հուլիսի 9-ին ընդունված «Սևաստոպոլ քաղաքի կարգավիճակի մասին» որոշման մեջ:
-Ձեր կարծիքով` Մայդանն ՈՒկրաինայի ժողովրդի պայքա՞րն էր, թե՞ համաշխարհային բևեռների խաղարկած սցենարը:
-Այս հարցի վերաբերյալ առկա են բազմաթիվ մեկնաբանություններ, սակայն մեկ բան ակնհայտ է, որ Մայդանը հերթական անգամ ցույց տվեց ուկրաինական հասարակության և պետականության կայացման թերություններն ու հակասականությունը, որը «նարնջագույն հեղափոխությունից» հետո երկրորդ անգամ քաղաքական էլիտայի արմատական վերափոխման փորձ է: Ցավալին այն է, որ Մայդանը տրոհեց ուկրաինական հասարակությանն ըստ լեզվական և էթնիկ պատկանելության` անհանդուրժողականության տրամադրություններ տարածելով Ռուսաստանի և «Ռուսական աշխարհի» նկատմամբ: ՈՒկրաինայում մենք ականատես ենք քաղաքացիական անհնազանդությունների և սոցիալական ընդվզման հանգուցալուծման, որովհետև անկախացման ժամանակաշրջանից մինչ օրս ուկրաինական հասարակության մեջ կուտակված են հրատապ լուծում պահանջող բազմաբնույթ հարցեր: Դրանց կարգավորման ուղղությամբ իրականացվող բոլոր փորձերը ձախողվեցին, իսկ ընդունված քաղաքական որոշումներն ունեին միակողմանի բնույթ: «Նարնջագույն հեղափոխությունը» չկարողացավ հաղթահարել նույնիսկ քաղաքական լեգիտիմության ճգնաժամը, իսկ սոցիալ-տնտեսական ու հոգևոր-մշակութային հրատապ լուծում պահանջող հիմնահարցերը ծայրահեղ ուղղվածություն ստացան: Բնականաբար, նման իրավիճակներում անխուսափելի էր աշխարհաքաղաքական առանցքային դերակատարների ակտիվ ներգրավվածությունը:
-Ռուսաստանը փորձում է ամրապնդել իր դիրքերը և դառնալ նոր, հզոր կենտրոն` փոխելով աշխարհաքաղաքական կենտրոնների հարաբերակցությունը: Այդ համատեքստում ի՞նչ զարգացումներ եք կանխատեսում:
-Ռուսաստանը կարճաժամկետ հեռանկարում փորձում է առավելապես ամրապնդել իր աշխարհաքաղաքական կարգավիճակը, սակայն երկարաժամկետ հեռանկարում ռազմաքաղաքական բաղադրիչին պետք է ավելանան նաև սոցիալ-տնտեսական և հոգևոր-մշակութային բաղադրիչները: Սկսած 2000 թվականից, ՌԴ-ն փորձում է դառնալ համաշխարհային քաղաքականության առանցքային սուբյեկտներից մեկը, սակայն պետականության կայացման հիմնախնդիրները, հետկոմունիստական և հետխորհրդային ժառանգությունը զգալի դժվարություններ են առաջացնում այդ ճանապարհին: ՈՒկրաինական վերջին իրադարձությունները ցույց տվեցին, որ համաշխարհային քաղաքականության ասպարեզում կխորանա Ռուսաստանի և արևմտաեվրոպական երկրների հարաբերությունների բախումնածին ուղղվածությունը: Այս համատեքստում Ռուսաստանի համար պետք է առանցքային նշանակություն ունենան արևելյան գործընկերության և հետխորհրդային մյուս երկրների հետ գործընկերային հարաբերությունների վերանայումն ու արդյունավետ կառուցակարգերի առաջարկումը: Ռուսաստանի համար կենսական նշանակություն ունեցող Եվրասիական ինտեգրման ընթացակարգերը պետք է հիմնվեն սոցիալ-տնտեսական իրատեսական և փոխշահավետ մոդելների վրա, որոնք հետևողականորեն կնպաստեն կյանքի որակի բարձրացմանն ու մարդկային կայուն զարգացմանը:
-Արդյոք Ղրիմում տեղի ունեցած հանրաքվեի արդյունքներն արժանահավա՞տ են:
-Հաշվի առնելով այն հանգամանքը, որ Ղրիմն ունի ինքնիշխան պետության բոլոր ատրիբուտները դեռևս 1991-1992 թվականներից, 2014 թվականի մարտի 16-ին Ղրիմում տեղի ունեցած հերթական հանրաքվեի արդյունքներն արժանահավատ են և արդարացիորեն բխում են Ղրիմում ապրող ժողովուրդների շահերից: ՈՒկրաինայի անկախացումից ի վեր Ղրիմում միշտ էլ ընթացել են քաղաքական գործընթացներ, որոնք ՈՒկրաինայի ԽՍՀ-ի և ՈՒկրաինայի Հանրապետության կողմից ստացել են միակողմանի լուծումներ: Այսպես, 1991 թ. հունվարի 23-ին Ղրիմում տեղի ունեցած հանրաքվեին մասնակցեց ընտրական իրավունք ունեցող անձանց 81,3 %-ը, որոնց 93,26 %-ը կողմ արտահայտվեց, որպեսզի վերականգնվի Ղրիմի Ինքնավար Խորհրդային Սոցիալիստական Հանրապետությունը` որպես ԽՍՀՄ-ի սուբյեկտ, և Ղրիմը դառնա միութենական պայմանագրի մասնակից: Հանրաքվեն համարվեց օրինական, որի արդյունքների հիման վրա էլ ՈՒկրաինայի ԽՍՀ-ի ԳԽ-ն ընդունեց «Ղրիմի ԻԽՍՀ-ն ՈՒԽՍՀ-ի կազմում վերականգնելու մասին» օրենքը: Ճիշտ է` վերականգնվեց Ղրիմի Ինքնավար Խորհրդային Սոցիալիստական Հանրապետությունը, սակայն անտեսվեց Միութենական նոր պայմանագրին մասնակից լինելու հարցը։ Հետագայում` 1991 թ. սեպտեմբերի 4-ին, հանրաքվեի արդյունքների հիման վրա Ղրիմի Գերագույն խորհուրդն ընդունեց Ղրիմի պետական անկախության մասին հռչակագիրը, որի համաձայն` Ղրիմը հռչակվեց որպես Միութենական պայմանագրի մասնակից: Հետագայում Ղրիմի ԳԽ-ն Ղրիմի ԻԽՍՀ-ն վերանվանեց Ղրիմի Հանրապետության (26.02.1992 թ.), իսկ Ղրիմի հանրապետական շարժումը նախաձեռնեց ստորագրահավաք հանրաքվեի անցկացման համար և հավաքեց 246 հազար ստորագրություն: Դրան ի պատասխան տրվեցին իրավիճակային լուծումներ, որոնք, սակայն, չկարգավորեցին առկա լարվածությունը (Սևաստոպոլ քաղաքի հանրապետական կարգավիճակը, ՈՒկրաինայի և Ղրիմի Հանրապետության միջև իրավասությունների տարանջատման մասին օրենքը): 1992 թ. մայիսի 5-ին Ղրիմի ԳԽ-ն որոշեց 1992 թ. օգոստոսի 2-ին անցկացնել Ղրիմի պետական անկախության մասին հանրաքվե, իսկ մայիսի 6-ին` Ղրիմի Հանրապետության Սահմանադրության: Այդ որոշումները չեղյալ համարվեցին ՈՒկրաինայի խորհրդարանի կողմից, իսկ ճնշումների պատճառով Ղրիմի Հանրապետության ԳԽ-ի ընդունած որոշումները նույնպես սառեցվեցին կամ առկախվեցին Ղրիմի Հանրապետության ԳԽ-ի կողմից: 1995 թվականին ՈՒկրաինայի և Ղրիմի Հանրապետության միջև լարվածության գագաթնակետն ՈՒկրաինայի ԳԽ-ի ընդունած որոշումն էր Ղրիմի Հանրապետության Սահմանադրությունն ու մի շարք օրենքներ չեղյալ հայտարարելու մասին:


Հարցազրույցը`
Լիլիթ ԳՐԻԳՈՐՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 2525

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ