Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

«Ես նկարում եմ ֆիլմ, որովհետև չեմ կարող չնկարել»

«Ես նկարում եմ ֆիլմ, որովհետև չեմ կարող չնկարել»
29.11.2013 | 11:19

«Իրատես de facto»-ի հյուրն է կինոբեմադրիչ, դերասան, սցենարիստ, պրոդյուսեր, ՀՀ արվեստի վաստակավոր գործիչ ՎԻԳԵՆ ՉԱԼԴՐԱՆՅԱՆԸ:

«ԿԻՆՈՆ ՍՏԵՂԾԱԳՈՐԾԱԿԱՆ ԽՄԲԻ ՆԵՐԴԱՇՆԱԿ ԱՇԽԱՏԱՆՔԻ ԱՐԴՅՈՒՆՔ Է»


-Պարոն Չալդրանյան, Ձեր վերջին` «Ձայն լռության» ֆիլմը ներկայացված էր ազգային կինոյի «Հայակ» մրցանակաբաշխությանը, և գլխավոր դերակատարուհին` Մարիամ Դավթյանը, մրցանակ ստացավ «Լավագույն դերասանուհի» անվանակարգում: «Ոսկե ծիրան» միջազգային կինոփառատոնի «Հայկական համայնապատկեր» անվանակարգի ժյուրիի անդամ Ժան Ռադվանին ևս այն կարծիքին էր, որ եթե փառատոնն ունենար «Լավագույն դերասանուհի» անվանակարգը, ապա այդ անվանակարգում անկասկած հաղթող կճանաչվեր Մարիամ Դավթյանը` Ջիջիի դերի համար: Հետաքրքիր է իմանալ, թե Դուք` որպես ֆիլմի հեղինակ, ո՞րն եք համարում Ձեր ֆիլմի գլխավոր արժանիքը:
-Արվեստի ստեղծագործության արժանիքների մասին հեղինակը չէ, որ պիտի խոսի: Անշուշտ, մրցանակները ոգևորող են: «Հայակի» շրջանակներում «Ձայն լռության» ֆիլմն արժանացավ նաև ՀՀ մշակույթի նախարարության հատուկ մրցանակին: Կինոն ստեղծագործական խմբի ներդաշնակ աշխատանքի արդյունք է: Ի դեպ, իմ բոլոր ֆիլմերի (բացառությամբ` «MAESTRO» ֆիլմի) դերակատարները արժանացել են մրցանակների տարբեր միջազգային կինոփառատոներում: Մինչ «Ձայն լռության» ֆիլմը` համանուն թատերական բեմադրության (Հր. Ղափլանյանի անվան դրամատիկական թատրոն) գլխավոր դերակատարուհին` Լուիզա Ղամբարյանը, նույնպես ստացավ «Տարվա լավագույն դերասանուհի» մրցանակը: Նույն դերի թե՛ բեմական, թե՛ էկրանային տարբերակները հավասարապես հետաքրքիր են: Ես դերասանի միջոցով եմ խոսում հանդիսատեսի հետ: Ինձ համար ամենակարևոր կարծիքը ժամանակի քննությունն անցած կարծիքն է: Անցնում է ժամանակ, և եթե կարծիքները չեն փոխվում, ավելին` բյուրեղանում են, դա համարում եմ ամենամեծ գնահատականը: Ես իմ ստեղծագործական կյանքում մի քանի տասնյակ մրցանակների ու մեդալների եմ արժանացել, այնուհանդերձ, լավագույն մրցանակն այն է, երբ տասնամյակներ անց քո ֆիլմը չի կորցնում իր թարմությունը, իր ասելիքը` թե՛ ռեժիսուրայի ձեռագրի, թե՛ դերակատարման, թե՛ կինոլեզվի, թե՛ արդիականության առումով: Օրինակ, ինձ համար ավելի մեծ մրցանակ չկա, քան այն, որ ներկայիս կրտսեր սերունդը 90-ականներին նկարահանված «Տէր, ողորմեա» ֆիլմը հեռուստատեսությամբ դիտելուց հետո շեշտում է նրա արդիականությունն ու կարևորությունը: Ես նկարում եմ ֆիլմ, որովհետև չեմ կարող չնկարել: Ինձ հաճախ են հարցնում, թե որ հանդիսատեսի համար եմ ֆիլմ նկարում: Երբեք նախօրոք չեմ մտածում դրա մասին: ՈՒ երբ ֆիլմերս սիրվում են տարբեր ճաշակի հանդիսատեսի կողմից, դա ինձ բերկրանք է պարգևում: «Ձայն լռության» ֆիլմն այս տարի հինգ պրեմիերա ունեցավ ԱՄՆ-ի տարբեր քաղաքներում:
-Նաև Ժնևում այն ցուցադրվեց վերջերս և սիրվեց:
-Այո՛, ֆիլմերս ցուցադրվում են աշխարհով մեկ, բայց այդ մասին իմանում եմ շատ հետո: Կինոգետ Սիրանույշ Գալստյանից իմացա Ժնևի ցուցադրության և ընդունելության մասին: Սա այն դեպքն է, որ պետք է իսկապես ուրախ լինես: Ինձ միշտ թվում է, որ ֆիլմերս ինձ համար եմ նկարում: Բայց ուրախալի է, երբ պարզվում է, որ միայն ինձ համար չեմ նկարել:
-Առաջին անգամ «Ձայն լռության» ֆիլմը դիտելուց հետո մտածեցի, որ դա Ձեր լավագույն ֆիլմն է: ՈՒրիշներից լսեցի այլ կարծիքներ: Ինչպե՞ս է ինքը` ռեժիսորը, վերաբերվում իր ֆիլմերին այս առումով, առանձնացնո՞ւմ է իր համար լավագույն ֆիլմը, կամ ժամանակի մեջ լավագույնի այդ դափնին փոխո՞ւմ է իր հասցեատիրոջը:
-Չեմ կարծում, թե որևէ ռեժիսոր փորձի առանձնացել իր այս կամ այն ֆիլմը` որպես լավագույն ֆիլմ: Դա հանդիսատեսի իրավունքն է:
-Եվ այդ դեպքում կարծիքները միատեսակ չեն լինում:
-Ես արդեն սովոր եմ ամեն ֆիլմից հետո լսելու միևնույն կարծիքը. «Սա քո լավագույն ֆիլմն է»: Գուցե դա ականջ շոյող խոսք է այդ վայրկյանին, բայց բնավ չի կարող ինձ վրա այնպիսի ազդեցություն թողնել, որ ես իսկապես հավատամ, թե իմ լավագույն ֆիլմն եմ նկարել: Առանց ավելորդ համեստության նշեմ, որ եթե խոսելու լինեմ լավագույնի մասին, պիտի ասեմ, որ լավագույնը դեռ առջևում է: Իմ ֆիլմերը ծնվում են ապրումների, կուտակումների, մեկուսի տառապանքի արդյունքում:
-Դուք համագործակցում եք Գուրգեն Խանջյանի հետ: Առհասարակ դժվար է աշխատել այն հեղինակի հետ, որն ապրում է կողքիդ, կարող է ամեն րոպե միջամտել աշխատանքիդ, իր անձնական մոտեցումը կարևորել` որպես գրական հենքի հեղինակի: Այս իմաստով բարդություններ չե՞ն ծագել ֆիլմի նկարահանման կամ թատերական բեմադրության ընթացքում:
-Իրականում այդպես չէ, ինչպես Դուք եք պատկերացնում: Գուրգեն Խանջյանի հետ համահեղինակել եմ «Լռության սիմֆոնիա», «MAESTRO» ֆիլմերի սցենարները, «Ձայն լռության կամ Վեցերորդ պատվիրանը» թատերգությունը, որի մոտիվներով գրեցի «Ձայն լռության» ֆիլմիս սցենարը: Վերջին համագործակցությունից ծնունդ առավ «Աբգար արքա» օպերայի լիբրետոն (կոմպոզիտոր` Վաչե Շարաֆյան):
-«Աբգար արքան» նախատեսված է օպերային թատրոնո՞ւմ բեմադրելու համար:
-Ծրագրում եմ ֆիլմ-օպերա նկարահանել: Ֆինանսների բացակայության պատճառով նախագիծը սառեցված է: Այնպես որ, դա հեռանկարային ծրագիր է առայժմ: Վերադառնալով Գուրգենի հետ համագործակցությանը` նշեմ, որ հարգում եմ նրա գրական ձիրքը, Ձեր նշած «անձնական մոտեցումը», նրա մարդկային տեսակը: Այս երեք գործոնները թույլ են տալիս տևականորեն համագործակցել նրա հետ: Որպես կանոն` համագործակցությունը ձևավորվում է իմ գաղափարների ու մտահղացումների հիման վրա և ամբողջանում երկու ստեղծագործական ձեռագրերի միաձուլման արդյունքում: Իմ ստեղծագործական կյանքում եղել են նաև այլ համահեղինակներ: Գրել եմ նաև բազմաթիվ սցենարներ` առանց համահեղինակների:
-Այսօր կան անհաղթահարելի, ծանր խնդիրներ, որոնք լուծելու լավագույն ճանապարհը մարդիկ, ցավոք, տեսնում են տարագրության մեջ: Ձեր ընտանիքն ապրում է ԱՄՆ-ում, բայց Դուք չեք լքում Հայաստանը, երբ մեր օրերում այնքա՜ն մոդայիկ է դա անել, մանավանդ եթե խոսքն Ամերիկայում ապրելու հնարավորության մասին է: Սա պարզ հայրենասիրությո՞ւն է, պորտալարային կապվածությո՞ւն հարազատ բնօրրանին, թե՞ Ձեր արվեստին, մարդկային Ձեր տեսակին հատուկ ինչ-որ այլ իրողություն:
-Ինձ համար «հայրենասիրություն» բառը վաղուց արդեն մաշվել է, կորցրել իր իմաստը: Ես բառերով հայրենասերին չեմ ընդունում, որովհետև մենք այսօր տեսնում ենք նորահայտ հայրենասերների, որոնք դիֆիրամբներ են գրում, երգեր են երգում հայրենասիրության թեմայով` շատ հաճախ ազգի վարկանիշն իջեցնելով: Ես դժվարանում եմ բառերով բացատրել, ուղղակի ասել, թե սիրում եմ իմ հայրենիքը: Ես պարզապես չեմ կարող ապրել առանց Երևանի ու իմ մասնագիտության: Հատուկ շեշտում եմ` առանց իմ մասնագիտության: Մասնագիտությունս շատ կապված է այս քաղաքի հետ: Ես երկխոսության մեջ եմ այս քաղաքի հետ իմ մասնագիտության, իմ ֆիլմերի միջոցով: Շատ հեշտ է արատավոր բաների վրա աչք փակել և բացականչել` «Ջա՛ն, ջա՛ն, Երևա՛ն ջան»: Ես իմ ֆիլմերով դիմում եմ. «Ա՜յ Երևան, էս ի՞նչ ես անում»: Միշտ բերում եմ Գարեգին Ա կաթողիկոսի խոսքը. «Եկե՛ք վերջապես հայրենասիրությունից անցնենք հայրենաշինության: Պահն է հասել, մենք պիտի կառուցենք, ոչ թե խոսենք»: Ես հավատում եմ գործին, ոչ թե խոսքին: Ինչ վերաբերում է իմ ընտանիքին, որն ապրում է ինձնից հեռու, կամ ես եմ ապրում նրանցից հեռու, երբևէ նժարի վրա չեմ դրել մի կողմում` ընտանիքս, մյուս կողմում` մասնագիտությունս, որը շատ կապված է իմ հողի հետ: Պարզապես առանց իմ առաքելության չեմ կարող ապրել:
-Իսակովի պողոտայի վրա մի հրաշալի հուշարձան կա` նվիրված Հայաստանի Խորհրդային Հանրապետության 30-ամյակին: Ես միշտ զարմացել եմ, որ այն չի արժանանում պատշաճ ուշադրության, չի նկատվում, չի գնահատվում ըստ արժանվույն: Իհարկե, վերջին տարիներին այնտեղ տեղադրվեց ծովակալ Իսակովի մեծադիր արձանը, տեղանքն սկսեց առավել նկատելի դառնալ: Բայց մինչ այդ ես հաճելիորեն զարմացա, երբ տեսա, որ այդ տեղանքն օգտագործել եք Ձեր «Քրմուհին» ֆիլմում: Ինչպե՞ս եք նկատում, ընտրում Ձեր ստեղծագործական տարածքը:
-Արվեստագետը միշտ կարողանում է տեսնել: Դա շատ կարևոր է: Սովորական մարդը կարող է մի քարի կողքով հազար անգամ անցնել ու չնկատել: Ամեն տեղ կարելի է ինչ-որ բացառիկ բան գտնել: Աչք ասվածը հենց դրա համար է: Պիտի կարողանաս տեսնել քարի մեջ ինչ-որ մեկի դիմանկարը, ինչպես Միքելանջելոն էր ասում, թե ինքն ընդամենը քարից հեռացնում է ավելորդ մասերը, և ստացվում է արվեստի գործ: Դա մասնագիտություն է:

«ՊԱՏՐԱՍՏ ԵՄ ԳՆԱԼՈՒ ԵՎ ԱՇԽԱՏԵԼՈՒ ԱՐՑԱԽՈՒՄ»


-Գարնանը Արցախում հանդիպում եք ունեցել նախագահ Բակո Սահակյանի, մշակույթի նախարար Նարինե Աղաբալյանի հետ, քննարկել մշակութային կարևոր խնդիրներ, նախնական պայմանավորվածություն ձեռք բերել Արցախում կինոարվեստի, կինոկրթության զարգացմանն առնչվող հարցերի վերաբերյալ: Անցել են ամիսներ, կոնկրետ քայլեր արվա՞ծ են այս ուղղությամբ:
-Լավ տպավորություններով եմ վերադարձել Արցախից: Անակնկալ տպավորություններով: ԼՂՀ նախագահ Բակո Սահակյանի, մշակույթի նախարար Նարինե Աղաբալյանի, իմ վաղեմի բարեկամ Պարգև Սրբազանի հետ հանդիպումներն իսկապես հաճելի անակնկալներ էին: Արցախում կայացավ «Ձայն լռության» ֆիլմի անդրանիկ ցուցադրությունը, որին հաջորդեց բարեկամական ընդունելություն ԼՂՀ նախագահի մոտ. ծավալվեց գործնական զրույց: Դրա վերաբերյալ եղել է լուսաբանում լրատվամիջոցներով, և հիմա իրավունք ունեմ այդ մասին բարձրաձայնելու: Ինձ առաջարկվեց նպաստել Արցախում կինոարտադրության զարգացմանը: Իմ հետաքրքրության դաշտում նաև թատրոնն է: Իհարկե, անսպասելի էր այդպիսի առաջարկ ստանալը, որովհետև ես ապրում եմ Երևանում: Ե՛վ հեռուստատեսության, և՛ թատրոնի, և՛ կինոյի ոլորտներում անելիքները շատ են այնտեղ: Երևան վերադառնալուց հետո, մտածելով առաջարկի մասին, զանգահարեցի ԼՂՀ մշակույթի նախարարին և տվեցի իմ համաձայնությունը: Ես պատրաստ եմ գնալու և աշխատելու Արցախում:
-Ի՞նչ ծրագրերի վրա եք հիմա աշխատում:
-Երկու կարևոր ծրագիր եմ իրագործում: Շեքսպիրի «Համլետն» եմ բեմադրում Համազգային թատրոնում, որը կնվիրվի Սոս Սարգսյանի հիշատակին: Ես նրա հրավերով եմ եկել թատրոն և սկսել աշխատել: Նաև համագործակցում եմ Ռուբեն Հովսեփյանի հետ: Կոմիտաս վարդապետի կյանքին նվիրված ֆիլմի սցենարի վրա ենք աշխատում: Թե ինչքան են իմ ֆիլմերն այսօր կարողանում երկխոսել քաղաքի, աշխարհի, երկրի, ժողովրդի հետ, ինչքան են կարողանում մշակութային ինչ-որ մի տեսակ ձևավորել, դա արդեն կասի ժամանակը:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 2412

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ

le_plusone_share">

Բաժնի բոլոր նորությունները »

ՀոգԵՎոր

Վահագնի ծնունդը. կամ մեր Տեր Հիսուս Քրիստոսի երկրորդ գալուստը
Վահագնի ծնունդը. կամ մեր Տեր Հիսուս Քրիստոսի երկրորդ գալուստը

Բաժնի բոլոր նորությունները »

Ծաղրանկարչի կսմիթ

Բիզնես համագործակցություն պետության հովանու ներքո
Բիզնես համագործակցություն պետության հովանու ներքո