Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

«Խրուշչովները և գորբաչովներն ավերեցին այն պայծառ ապագան, որին մարդկությունն սպասել էր հազարավոր տարիներ»

«Խրուշչովները և գորբաչովներն ավերեցին այն  պայծառ ապագան, որին մարդկությունն սպասել էր հազարավոր տարիներ»
05.06.2015 | 11:28

«ԽՈՐՀՐԴԱՅԻՆ ՀԱՍԱՐԱԿԱՐԳԸ ՄԵՐ ԻՄԱՑԱԾ ԲՈԼՈՐ ՊԱՏՄԱԿԱՆ ԵՎ ՈՉ ՊԱՏՄԱԿԱՆ ՀԱՍԱՐԱԿԱՐԳԵՐԻՑ ԱՄԵՆԱԱՐԴԱՐԱՑԻՆ ԷՐ»


-Պարոն Օհանջանյան, Դուք ականատեսն ու կրողն եք Հայաստանի խորհրդային պատմության ողջ շրջանի և դրան հաջորդած անկախության: Խորհրդային կարգերի տապալումը մե՞ծ ցնցում էր Ձեզ համար:
-Անշո՛ւշտ: Դա մեծ ցնցում էր ոչ միայն ինձ համար, այլև իմ բոլոր ժամանակակիցների: Անսպասելի էր, անընդունելի: Ես Մոսկվայում կրթված մարդ եմ, բարձրագույն կուսակցական և դիվանագիտական դպրոց ավարտած: Իմ կոմունիստ լինելը համոզմունքներով էր պայմանավորված, ոչ թե շահադիտական նպատակներով:
-Երբ խորհրդային կարգերի փլուզումից հետո սկսեցին բացահայտորեն քննադատել այն ամենը, ինչ ֆետիշացվում էր նախկին վարչակարգի կողմից, Դուք տեսա՞ք առողջ հատիկ այդ քննադատության մեջ:
-Իհարկե: Կային թերություններ, որոնք մենք տեսնում-քննադատում էինք թե՛ խորհրդային տարիներին, թե՛ դրանից հետո: Ես չեմ ուզում դասախոսություն կարդալ խորհրդային կարգերի առավելությունների, արժանիքների մասին: Դրանք այնքան շատ են եղել: Բայց և չեմ կարող մոռանալ, որ կային անընդունելի բաներ, որոնց մասին մենք խոսել ենք մեր կուսակցության 20-րդ և 22-րդ համագումարներում: Բավական է կարդալ արձանագրությունները՝ համոզվելու համար իմ խոսքերի ճշմարտացիության մեջ: Ինձ անգամ նախկին կուսակիցներս մեղադրել են հակախորհրդային պահվածքի մեջ՝ իմ «Կյանքիս էջերից» հուշագրքում տեղ գտած որոշ մտքերի պատճառով: Բայց դա խիստ օբյեկտիվ գիրք է ու պրոխորհրդային: Ես մինչև հիմա էլ կարծում եմ, որ խորհրդային հասարակարգը մեր իմացած բոլոր պատմական և ոչ պատմական հասարակարգերից ամենաարդարացին էր, թեև զերծ չէր թերություններից: Ստալինի անձի պաշտամունքի մասին, այդ ժամանակաշրջանի բարբարոսությունների մասին հնչած քննադատությունները ես համարում եմ շատ տեղին և ճիշտ:
-Խորհրդային հասարակարգի ամենասև էջը ստալինյան ժամանակաշրջանն էր: Ինչպե՞ս եք գնահատում դրան հաջորդած «ձնհալը», որի հեղինակը՝ Նիկիտա Խրուշչովը, չլինելով շատ նշանակալից քաղաքական ֆիգուր, կարողացավ բեկում մտցնել հսկայական կայսրության կյանքում և ստալինյան դժոխքի վերջակետը դնել:
-Ես չէի ասի, թե Խրուշչովը դժոխքի վերջակետը դրեց: Նա դժոխքի սկիզբը դրեց: Եթե ստալինյան ռեպրեսիաների ժամանակ տուժել էր մի քանի միլիոն մարդ, ապա խրուշչովյան «ձնհալից» տուժեցին միլիարդավոր մարդիկ, ովքեր բռնել էին սոցիալիզմի ուղին: Դա ներառեց մոտ քսան պետություն ունեցող սոցիալիստական լագերը, Խորհրդային Միության տասնհինգ հանրապետությունները:
-Այսինքն՝ սոցլագերի փլուզումը, որ եղավ 1990-ականներին, սկսել էր Խրուշչո՞վը:
-Այո՛: Սկսեց Խրուշչովը, զարգացրեց և ավարտեց Գորբաչովը: Խրուշչովները և գորբաչովներն ավերեցին այն պայծառ ապագան, որին մարդկությունն սպասել էր հազարավոր տարիներ:
-Իսկ պատկերացնո՞ւմ եք, որ Ստալինից հետո Խորհրդային Միությունը ղեկավարեր ևս մեկ «ստալին», օրինակ՝ Լավրենտի Բերիան: Ինչպիսի՞ն կլիներ այդ «պայծառ» ապագան:
-Եթե ուսումնասիրենք պատմությունը, կտեսնենք, որ բոլոր կայսրերի, սուլթանների, կենտկոմի քարտուղարների ժամանակ էլ եղել են թե՛ լավ, թե՛ վատ բաներ: Բացարձակ դրական իշխանավոր գոյություն չունի պարզապես: Միայն հարյուրավոր տարիների ընթացքում են իմաստավորվում, արժևորվում այս կամ այն գործչի աշխատանքը, նրա պատմական նշանակությունը: Տիգրան Մեծ, Պետրոս Ա, Նապոլեոն… այս կերպարները հետագայում են ստեղծվել ու ընդունվել մարդկության կողմից:
-Այսինքն՝ հիշյալ կերպարները արհեստականորեն գունազարդվե՞լ են մարդկության աչքում՝ ըստ Ձեզ:
-Իհարկե: Շատ բացասական բաներ մոռացության են տրվում, և մարդկությանը մատուցվում է հորինված մի կերպար: Ես համոզված եմ, որ մեկ-երկու հարյուր տարի հետո պատմաբանները, փիլիսոփաները գովեստով կխոսեն այն յոթանասուն տարվա հրաշքի մասին, որը գոյություն է ունեցել Հոկտեմբերյան հեղափոխությունից հետո աշխարհի 1/6 մասի հսկայական, հզոր հատվածում: Դա իսկական հրաշք էր, որի դրսևորումները ակնհայտ էին հենց Հայաստանի Հանրապետության փոքր մակերեսի վրա: Ի՞նչ էր Հայաստանը խորհրդային կարգերից առաջ. գյուղական մի խոպան: Ի՞նչ էր յոթանասուն տարի առաջվա Երևանը, որը հիմա էլ աչքիս առջև է. հարթ կտուրներով, ձյունից և անձրևից տառապած մի գյուղ, որի բնակիչները չէին կարող տնից դուրս գալ, եթե անձրև էր գալիս, որովհետև փողոցները կորած էին ցեխի մեջ, երեխաները սովորում էին դպրոցներում, որոնք չէին ջեռուցվում: Առհասարակ երկրում ո՛չ գազ կար, ո՛չ լույս, ո՛չ ջուր: Մի ամբողջ թաղամասի համար մեկ ծորակ էր գործում փողոցի մի ծայրում, որի առջև մարդիկ մշտապես դույլերով հերթ էին կանգնած: Մեկ էլ 1990-ականներին հայտնվեցին մարդիկ, որ վրդովված հայտարարեցին. «Էս ի՞նչ եք արել, ինչո՞ւ եք մարդկանց տուն տվել, տներում լույս, գազ, ջուր ապահովել…»: Բնակարա՜ն: Դուք հասկանո՞ւմ եք, թե ինչ է դա նշանակում: Բնակարան ստանալ հասկացությունը ծնվել է խորհրդային կարգերի հետ. այսօր չեն կարող պատկերացնել, որ մարդը երկու տարի աշխատում էր որևէ հիմնարկում, և նրան կանչում ու բնակարանի օրդեր էին հանձնում: Սա Աստծո պարգև էր, որի նմանը չէր տեսել ժողովուրդն իր ամբողջ պատմության ընթացքում: Եվ հիմա՝ քսանհինգ տարվա, այսպես կոչված, ազատ-անկախ կարգերի ընթացքում, ժողովուրդը կորցրեց այն ամեն դրականը, որ ձեռք էր բերել խորհրդային շրջանում: Վաճառեցին գործարաններ, բնական հարստություն, արժեքավոր սարքավորումներ: Մարդիկ այսօր կրթություն են ստանում ու մնում անգործ, որովհետև չկա արդյունաբերություն, չկան աշխատատեղեր: Ես դեմ չեմ, որ լավ բաներ են ազատությունը, անկախությունը: Բայց ինչպե՞ս են օգտագործվում դրանք: Եթե ի նպաստ ժողովրդի, շատ գովելի է: Իսկ եթե ոչ, ո՞ւմ են դրանք պետք:

«ԳԱՂԹԵԼ ԵՆ ՈՏՔՈՎ»


-Դուք ցեղասպանվածի ժառանգ եք մորական կողմից: Պատմեք, խնդրեմ, Ձեր տատին վերաբերող դրվագը մեր ընթերցողներին:
-1915-ին Վանում է ապրել իմ մորական պապի ընտանիքը՝ պապս, տատս, մայրս, մորաքույրս և մորեղբայրս: 1915-ին նրանք Վանից փախել են Արևելյան Հայաստան: Երկու դուստրերը՝ Անահիտը և Վարսենիկը, քայլել են հոր հետ, իսկ մեկ-երկու տարեկան որդին մշտապես եղել է մոր գրկում: Գաղթել են ոտքով: Պապս, որ քահանա էր, առաջնորդում էր գաղթականներին: Ճանապարհի մի հատվածում նա նկատում է, որ տատս վայր է ընկնում, բայց չի կարողանում հետ գնալ, որովհետև ժողովուրդը գալիս էր իր հետևից: Գիշերով հասնում են մի հայկական մատուռի, որտեղ հանգստանալուց հետո պիտի առավոտյան շարունակեին ճանապարհը: Միայն այդ ժամանակ է պապս հնարավորություն ունենում ապագա մորս՝ Անահիտի հետ, գնալու այն տեղը, որտեղ ընկել էր տատս: Հասնում են ու տեսնում տատիս դիակը՝ արյան մեջ շաղախված: Իսկ թե ինչ էր պատահել երեխային, այդպես էլ չեն իմանում: Սպանել էին, առևանգել, թե ինչ, ոչ ոք այդպես էլ չիմացավ:

«ՀԱՆԴԻՊԵԼ ԵՄ ՔԱՂԱՔԱԿԱՆ, ՄՇԱԿՈՒԹԱՅԻՆ ԱՇԽԱՐՀԻ ՄԵԾԵՐԻ ՀԵՏ»


-Հուշեր ունեք, որոնց առանցքում նշանավոր մարդիկ են` Յուրի Գագարին, Անաստաս Միկոյան, Գոհար Գասպարյան, Պարույր Սևակ, Համո Սահյան, Սիլվա Կապուտիկյան, Կոնստանտին Օրբելյան, այլք: Կպատմե՞ք մի կենդանի հուշ:
-Ես իմ երկար կյանքի ընթացքում հանդիպել եմ քաղաքական, մշակութային աշխարհի շատ ու շատ մեծերի հետ: Այդ մասին գրել եմ իմ հուշերի գրքում: Բայց մեր ծանր զրույցը թեթևացնեմ մի զվարճալի պատմությամբ: Երբ Եգիպտոսում Խորհրդային Միության հյուպատոսն էի, Գոհար Գասպարյանը և Տիգրան Լևոնյանը ժամանել էին Կահիրե: Մի օր նրանց առաջարկեցի միասին գնալ գիշերային ակումբ, մի բան, որ արգելված էր խորհրդային մարդկանց: Բայց հյուպատոսի հետ ամեն տեղ էլ կարելի էր գնալ:
-Ինչո՞ւ, հյուպատոսն անվերահսկելի՞ էր:
-Հյուպատոսը վստահված անձ էր. նա, օրինակ, կարող էր գնալ գիշերային ակումբ՝ ստուգելու` արդյո՞ք այնտեղ չկան խորհրդային քաղաքացիներ:
-Դուք վայելում էիք արգելված պտուղը իբրև «հետախո՞ւյզ»:
-Այո՛: Գնացինք ակումբ չորսով՝ Գոհարը, Լևոնը, ես և կինս՝ Էլլան: Պորտապարուհին սկսեց պարել և փնտրել այն տղամարդուն, որի գիրկը կցանկանար նստել պարն ավարտելուց հետո: Այդպիսին էր կարգը: Եվ պարն ավարտելուց հետո եկավ ու նստեց Տիգրանի գիրկը: Գոհարը կտրուկ շրջվեց ու ասաց. «Տիկո՞, քո արածը քեզի դուր եկա՞վ»: Պարուհին հավանաբար կռահեց, թե ինչ ասաց Գոհարը, վեր կացավ Տիգրանի գրկից ու նստեց Գոհարի գիրկը: Այդ պահը կա լուսանկարված, տպագրվել է իմ գրքում:
-Եվ իբրև ամփոփում՝ պատմեք, թե ինչպե՞ս ստացաք Գագարինի ինքնագրով լուսանկարը:
-Գագարինի հետ հանդիպել եմ 1961 թվականին՝ իր թռիչքից հետո: Ես սովորում էի Մոսկվայի բարձրագույն կուսակցական դպրոցում: Գագարինը հանդիպման էր եկել ուսանողության հետ: Ցնծություն էր մեզ համար: Լեփ-լեցուն դահլիճում էր ընթանում հանդիպումը: Նախապես գնել էի Գագարինի լուսանկարը: Երբ հանդիպումն ավարտվեց, մոտեցա ու խնդրեցի, որ ինքնագիր տա: Մեծ սիրով ստորագրեց, և ես խնամքով պահում եմ այն:
-Իսկ նրա մարդկային կերպարում ի՞նչ բացահայտվեց Ձեզ համար: Տիեզերքում եղած առաջին մահկանացուն առանձնահատուկ որևէ բան չունե՞ր իր նկարագրում:
-Ես մինչ այդ հանդիպումը նրա մասին շատ էի կարդացել և գիտեի, որ համեստ, զարգացած մարդ է: Իմ պատկերացումները հաստատվեցին այդ հանդիպման ընթացքում: ՈՒնենալով իմացությունների հսկայական պաշար՝ նա իր խոսքով շատ հասանելի էր սովորական մարդկանց համար, անգամ դեմքի արտահայտությամբ էր այդպիսին՝ մտերմիկ, հասանելի: Նրա հետ շփվելիս չէիր մտածում, թե քո դիմաց հրաշքի հետ առնչված մեկն է, մարդ, որը եղել է տիեզերքում:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1755

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ